Slechthoorenden TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT eer Wed. G. VAN DER KOOIJ, De Cecksdorp, Den B Tentoonstelling Texel S.S. Dokter Wager; Extra aanbieding: in Lunchroom DE GRAAF te Den Burg Tentoonstelling Zaterdag 26 Mei 1934. De OP3H j nweegt door i1 en en kettin- Zaak IS be pint en daar-, Zaterdag /?r is van het •mui tijde- Een nieuwe boot, Een nieuw geluid! Een feestdag voor Texel, voor T.E.S.O. in het biezonder. Een goedgeslaagde proeftocht. Een dito rondreis met auto en autobus met autori teiten en pers over het eiland, dat zich onder de zonnige hemel met zijn fraaie bewollcing op zijn best vertoonde en ten besluite na thee te hebben gedronken in hotel Texel een diner in het Badhotel, dat klonk als een klok, gelijk een aantal' speeches, waaraan het natuurlijk niet heeft ontbroken. Aldus in vogelvlucht een verslag van de feestelijkheden op Donderdag j.l. ter ge legenheid van het in de vaart brengen van de Dokter Wagemaker Bestuur en genoodigden van Texel ver lieten des morgens om 11.20 met de Mars diep het eiland, teneinde zich te Den Hel der op de onemvc dooi m ie sentepen. Dat er iets biezonders aan de hand was moest ieder duidelijk zijn. Marsdiep en Dage raad waren met vlaggen rijkelijk ge tooid. Vroolijk wapperde de driekleur ook van het TESO-gebouw. Texelsch Fan fare had zich op het promenadedek een! goed plaatsje verzekerd en liet zijn blijde tonen vroolijk klinken, toen de boot de haven verliet. Het weer, dat zich aanvankelijk minder goed liet aanzien, beloofde een prettige reis. Wel ging de zon nu en dan schuil achter groote wolkengevaarten, op de duur bleef ze meester van het terrein, waarbij de bewolking juist aan land en water de aantrekkelijkheid verleenden, waardoor ons Holland tot ver buiten zijn grenzen zoo'n bekendheid geniet. Heeft hier ook niet Rembrandt's bakermat ge staan Toen de Marsdiep de haven van Den Helder .binnenliep en wij voor het eerst uit éigen aanschouwing kennis maakten, met onze nieuwe boot, zette het Fanfare in met een pittige marsch. Een aardig evenement, ook voor de vele belangstel-i lenden, welke van de aankomst en het vertrek der booten te den Helder getuigen wilden zijn. Wat een royaal gebouwd schip! Hoe mooi van lijn! Dat waren de eerste ge dachten, die bij allen bij de kennismaking met het nieuwe stoomschip moeten zijn opgekomen. We betraden de nieuwe boot en troffen daar nog een aantal autoriteiten van den Helder en elders aan, die de proeftocht zouden meemaken. Buiten het volledig bestuur en de direc teur van TESO, wanen o.m. aanwezig burgemeester Oort, de wethouders K. Vlaming en Joh. Parlevliet, gem. secr. C, Jonker; mevr. de wed Wagemaker—Keij- ser, mevr. Rietveld—Wagemaker, de hee- ren A. Wagemaker Jr., burgemeester Dries sen, van den Helder, en zijn wet houders W. de Boer en Smits, gem.-secr. Kamman, Directeur Wilton van de scheepswerf N.V. Wilton-Fijenoord, Over ste Lagaay, Commandant van het Wacht schip, te den Helder; J. H. Klinge, chef afd. Werktuigbouw Marinewerf Den Hel der; J. P. Haanschoten, inspecteur P.T.T.; te Haarlem; Posthumus Me yes, chef afd. Public. Ned. Spoorwegen; Schouten, van het Bureau Connelissen, te A'dam; ver scheidene journalisten;vertegenw. van bu reau Veritas; chefs en opzichters van de scheepswerf, enz., vele heeren met hun dames. Onder het spelen van het Transvaalsche Volkslied,' door Texelsch FanTare, nu onder directie van directeur Joh. Dol, nam: de proefvaart een., aanvang. Ieder "filcT volop gelegenheid het schip op te nemen en ieder was vol lof over de wijze waarop TESO's bestuur gemeend heeft de nieuwe boot te moeten laten bouwen en inrich-i ten. Royaar Sierlijk doelmatig. Deze eigenschappen mogen zonder voorbehoud aan het nieuwe schip worden toegekend: Het is een boot, TESO waardig. Een schip, waarin de nagedachtenis van onze1 verdienstelijke Dokter Wagemaker op ge lukkige wijze wondt geëerd. HOE HET SCHIP ER UITZIET. De Dokter Wagemaker werd gebouwd op de Werf N.V. Wilton-Fijenoord te Rotterdam, naar een ontwerp van het Bu reau M. A. Comelissen te Amsterdam. De afmetingen van het schip zijn: lengte 47.65 M. (dat is 7.65 M. langer dan de Marsdiep)breedte op dek 8 M. (dat is 1.80 M. breeder dan de Marsdiep), Bouwsom f 138.800.—. Het schip is getuigd met twee stalen, masten en dubbele schoorsteen. Het is geheel van staal gebouwd en door zes waterdichte schotten in zeven waterdichte afd. verdeeld, en wel zoo, dat bij het vol- loopen van twee afd. het schip nog drij vende blijft. De voorste en achterste afd. zijn ingericht voor water ballast om het schip aan verschillende haventoestanden aan te passen. Het voorschip is voorzien -teed oals naar ror- tc Jam Choc. Hagel Witte Pindakaas Rundvet Bitter koekjes per pot 24 ct Limonade siropen '/s pond 17L'a ct Bessensap v 21 ct Puddingsaus pot 20 ct Spercieboonen pond 37 ct Spinazie Vs pond 25 ct per i A 5p '/i fl ,or flacon net blik ,en blik mden blutwater zijn met "J n m. als besci bij lit. Adijvie Bij aankoop van 2 ens Choc, of Bonbons van 25 centeen ko" Een half pond Bruss. Kermis vooi 13 een' welke 1 vaatje Glycerinezeep voor f 1,85. aderen in lUiini-mo. hinekamer GETROUWD: JACOB WITTE en NELLY WITTE-Witte aHirirbtnamens wederzijdsche familie hartelijk ff,,zeggen voor "He blijken van be laden van ,.e groote met een do^.jfb J van 3 M. aangebraehtj De deksalon le klas heeft een afzon- derlijk apaftement voor 'dames me" gepo-; litoerd teakhouten wandbetimmering. De zittingen der zetels bestaan uit losse kus-i sens, bekleed met modern trijp, groen-i zwart. De rooksalon le klas heeft een: gepolitoerd mahoniehouten betimmering. De zittingen zijn losse kussens, bekleed' met groen kunstleer. Beneden is de salon le klas eveneens van gepolijst mahonie houten 'betimmering voorzien, m lichter tint gebeitst. De iosse kussens bekleed met groen velours supra. De metalen dee- len zijn in wit metaal uitgevoerd. De groote schuiframen van de dek salons vallen biezonder op. Reeds werd gemeld, dat de zetels meest dwarsscheeps zijn geplaatst, hetgeen gezellige zitjes het aanzijn heeft gegeven. In de 2e klas apartementen is de betim mering uitgevoerd in witgelakt grenen met teakhouten lambrizeering en lijsten. De banken zijn vervaardigd van gelakt teak- en beukenhouten latten. De promenadedekken le en 2e klas zijn voorzien van beschutte ruimten met groote opklapbare ramen met zwaar spiegelglas. Het 2e klas promenadedek bevindt zich op het achterschip, waar zich ook 'de beide reddingssloepen be vinden. Het le klas bovendek bevindt zich midscheeps. Afzonderlijke trappen leiden naar le en 2e klas promenadedek. Aan de voorzijde van het le klas bovendek be vindt zich het geheel uit teakhout opge trokken stuurhuis, voorzien van groote schuiframen als salon le klas. Het buffet bevindt zich in de vestibule van de le klas deksalon. Het heeft een betimmering van teakhout met schuifra men naar salon en stuurboordgang. Voor de conducteur bevindt zich naast de trap le klas benedensalon een flinky gerieflijk ingericht kantoor. De boot heeft een groot rijdek, plaats biedende voor 8 a 10 auto's. Deze kun nen voor een deel geplaatst worden onder het bakdek, waarop de fokkemast is op gericht. Dit bakdek biedt tevens plaats voor een groot aantal fietsen. Tevens heb ben we daar een stoomankerspil voor'het hijschen van de twee stoklooze ankers. Dit werktuig dient tevens voor het ver halen van liet schip, evenals de stoorn- kaapstand op het 2e klas bovendek. De verblijven van de bemanning bestaan in hutten voor de kapitein, machinist, ma trozen en kleedkamer. Ze zijn gelegen be- nedendeks tusschen 2e klas kajuit en ke- telruim en zijn toegankelijk vanuit de vestibule 2e kajuit. De gangen naast de salons en machinekoelkasten zijn voor zien van opklapbare teakhouten banken, waarboven voor de 2e klas bagagenetten zijn aangebracht. De grooter breedte van het schip, vergeleken bij de Marsdiep, is hier ten goede gekomen aan de breedte1 van 'de gangen. De sanitaire inrichting is zeer ver zorgd. De toiletten zijn voorzien van witte porceleinen waSchtafels, met water- aanvoer door kranen, die met de voet bewogen kunnen worden. De machine is van het vertikaal direct-i werkend triple expansiesysteem met 3 cyl. en 3 krukken en ingericht met op-* pervlak-condensatie en Sthephenson's schaarbeweging. De condensor is vrij van de machine opgesteld. Verkoelend opper vlak is 42 M2. De circulatiepomp heeft een cap. van 75 ton per uur. De machine installatie is zeer modern uitgevoerd met Weir's voedingpomp, luchtpomp en voor- warmer, alsmede ballastpomp en zout- waterpomp. De installatie werkt onder 13 Atm, stoomdruk. De stoom wordt geleverd door enkelzijdige Schotsche stoomketel met een verwarmend oppervlak van 124 vk. M. Het schip is uitgerust met een bronzen: schroef. Electrisch licht is over het ge- heele schip in ruime mate aanwezig. Er zijn aan boord niet minder dan'130 lam-1 pen aangebracht van 40 normaalkaars, als mede twee reflectoren van 200 en drie van 300 n.k. Behalve seinlantaams vindt men op het stuurhuis een Zeiss-zoeklicht met een lens-diameter van 360 mM. en 1000 Watt lamp. Het kan van het stuurhuis uit worden bediend. In de le klas vindt men fraai gesle pen plafonières; elders meest witte bol- ornamenten. Het schip kan in alle afd. verwarmd <ten seconden o^. c,-k-,^„j,p.%yjje, waarct'oor het schip bij volle kracht vanen in 1:5 mnt. een draaicirkel beschrijft van 100 M. Voor het geval de stoomsvuurinrichtiirg onklaar raakt, beschikt men op 'het 2e kl, promenadedek over een parallel-hand-- schroet stuurinrichting, direct verbonden op <te roer"<oning, De boot kan 1000 passagiers vervoe-' ren; de Marsdiep was voor 600 bestemd. Deze beschrijving zal niet volledig zijn, maar we vertrouwen, dat we onze lezers er toch een goed beeld door hebben kun nen geven van de mooie, groote en ge rieflijke boot, welke TESO aan haar vloot heeft mogen toevoegen. OVERDRACHT PORTRET DR. WAGEMAKER. Het was een treffende plechtigheid aan boord, toen mevr. de wed. Wagemaker Keijser aan het Bestuur van TESO het goedgelijkend geschilderd portret van wij len haar echtgenoot aanbood, dat op een, passende plaats in de vestibule van de le klas deksalon boven de trap naar de benedensalon is aangebracht. Nadat haar dochter, mw. Rietveld, de vlag had weggenomen, welke het schilderij aan vankelijk aan 'het oog onttrok, richtte mw. de wed. Wagemaker in tegenwoor-i digheid van het volledig bestuur, eenige autoriteiten en de pers zich tot de voorz. van de Raad van Commissarissen. Het is mij een groot genoegen, zoo sprak zij, dit portret aan u'te mogen overdragen. Ik doe dat, terwijl ik vervuld ben van wee moedige gedachten, daar he't nog maar kort geleden is, abt mijn man is neenge- gaan. Het portret echter zal de herinne ring levendig houden aan hem, die altoos van zoo groot enthousiasme jegens T.E. S.O. was bezield. In 1907 heeft hij de strijd aangebonden voor het bekomen van «en eigen stoombootondernerriing. Dat zijn vertrouwen hierin niet ongegrond is geweest, blijkt uit het teit, dat nu zoo'n traaie nieuwe boot in de vaart kan wor den gebracht. Mevr. Wagemaker betuigde tenslotte haar oprechte dank voor de er kentelijkheid jegens de nagedachtenis van TESO's grondvester, blijkende uit de keus van zijn naam voor de nieuwe boot en sprak de wensch uit, dat TESO zou mo gen bloeien tot in lengte van dagen. Namens het Bestuur aanvaardde de heer W.'H.Lap het geschenk in oprechte dank. 'Het is ons een vreugde, zoo sprak hijy dokter Wagemaker in deze nieuwe boot te mogen eeren. Zijn portret zal de her innering levendig houden aan hem, die TESO gesticht en tot bloei gebracht heeft. Schilder vajn het portret is de heer Wil- lemse te A'dam. Op de lijst leest men de naam van Dokter Wagemaker en de jaar tallen 19071933. In de vestibule is mede een metalen plaat aangebracht met en re- lief de namen van de Onderneming en haar bestuurders en directeur. DE OVERDRACHT VAN HET SCHIP. Nadat allen in de fraaie le klas be-i nedensalon waren bijieengekomen, ook de voormannen van TESO's personeel (voor zoover hun tegenwoordigheid elders niet vereischt werd) nam de heer W. H. Lap wederom het woord. Het schip zou hu van de werf worden overgenomen. - Eerst richtte spr. het woord tot de heer Wilton, directeur der N.V. Wilton- Fijenoord. Wij nemen het schip met veel genoegen over, sprak hij. Bij de proef-) tocht op de Maas reeds bleek, dat allesi aan de hoogste eisch, in het bestek ge steld, voldeed. Het schip zou te den Helder afgeleverd worden. Eigenlijk is de taak van de werf reeds volbracht, maar, vervolgde spr., we hebben ge meend u in deze bijeenkomst de lof te moeten toekennen, welke u verdient. Niet krenterig, maar royaal is onze opdracht ten uitvoer gebracht; de aflevering is bo ven alle lot verheven. Aanvankelijk heb ben wij hoewel de N.V. Wilton-Fijen oord de laagste inschrijfster was ge aarzeld de opdracht te verstrekken. Wij waren bevreesd, dat een zoo kleine op dracht op zoo'n groote werf niet de aan dacht zou krijgen, welke het schip be hoefde. Toch hebben we de opdracht ver strekt en daar hebben we heelemaal geen: spijt van. We zijn op de werf en bij de Directie altoos ontvangen met de gast vrijheid, die de Rotterdammers eigen is. We kunnen bovendien getuigen, dat de groote werf, die tot ver buiten onze gren zen vermaardheid verwierf, aan ons schip Geopend DINóDAG 29 MEI 7-10 's avonds WOENSDAG 30 MEI 10-12, 2-5, 7-10 Vereeniging tot bevordering der belangen van Dinsdagavond 8 uur lezing: „De doove voorheen en thans," Woensdagmiddag 4 uur lezing van den Heer HERMAN SNIJDERS. Voorzitter der Vereeniging over: „Wat de Ver eeniging wil en doet." Gratis beproeven van alle bestaande instrumenten voor slechthoorenden, zooals (mechanische, electrische toestellen met beercgeleiding, enz. InlictWnqgen over het afzien van den mond en over all'tes, wat voor slechthoorenden van belang is. Verkoop van «artikelen, gemaakt door onvermogende S. H. - v Theeschenkerij en verschiïfenvte attracties ook voor kinderen. VRI|E TOEGANG. Kinderen zonder ge leide worden niet toegelaten. Op 31 Mei en I Juni tentoonstelling der Vereeniging van S H. in de zaal „Musis Sacrum", Koningstraat, Den Helder. de zorg heeft besteed, wélke het ver diende. Het is ons niet ontgaan, dat er door het personeel van hoog tot laag met liefde is gewerkt. Er was samenwerking, zooals men maai" zelden ziet. Er is hard gewerkt. Het organisatievermogen heb ben we bewonderd. Moge het u, mijnheer Wilton met de andere heeren der Direc tie gegeven zijn de wereldvermaardheid, van uw werf nog hooger op te voeren tot heil van uw wert en het vaderland. Uwt werf is een echt Nederlandsch bedrijf. Ik twijfel er niet aan, of gij zult het 'tot nog grooter bloei brengen, waar zooveel liefde tot de arbeid en sterke wil aanwe zig is. Ik wensch u geluk met de afleve ring van een schip als dit, dat zoo naaf ons genoegen is. (Applaus) Oprechte dank verdient ook de beer Schouten van het Bureau Cornelissen te A'dam, ontwerper van het schip. Wij hebben u in uw werk bewonderd. Hoewel u zeer secuur werk eischte, was cle sa menwerking van u met de werf steeds van prettige aard. U hoeft er veel toe bijgedragen, dat het schip zoo aan onze verwachtingen voldoet. Met liefde en groote kennis heeft u uw taak verricht. Ons schjp werd een rjjke aanwinst voor de vloot van de binnenvaart. Moge u nog wel "van zulke schepen ontwerpen. Daar mee is liet algemeen belang gediend. Wij hopen elkaar later weer eens te ontmoe ten. (Applaus.) Hulde en dank verdient ook de heer H< W. Bakker, techn. comm. van TESO. Met liefde >em ambitie heeft hij voor ons het toezicht uitgeoefend op de inrichting van het machinegedeelte. Daar zat heel wat aan vast, maar het resultaat is uitste kend. De vaarsnelheid is zelfs grooter dan waarop gerekend was. TESO is de heer Bakker dankbaar voor het vele werk door 'hem verricht. (Applaus.) De heer S t o m p f f heeft zich veel tijd en moeite getroost in bet belang van oijze N.V. Ook hem wordt daarvoor dank ge bracht. (Applaus.) De keus motor of stoom was niet eenvoudig. De heer Bak ker heeft tenslotte de doorslag gegeven, en ik ben blij, dat we de stoommachine gekozen hebben, hoewel ik zelt eerst het meest voor een motorschip voelde. Dank aan kapitein List en oud-kapi tein Du inker, die ons met wenken op grond van hun dagelijksche ervaring ten dienste stonden, alsmede aan machinist P o n g e r s, wiens adviezen eveneens op prijs werden gesteld. Hij houdt van zijn machine bijna evenveel als van zijn vrouw (hilariteit); bij hem is de zorg in goede banden. Dank aan de heeren L. A. van Mourik, A'dam en A. Mulder, Schiedam, 'die als opzichters kranig werk hebben ge leverd. Opzichter te zijn over zoo'n scheepje, is een plezier op zichzelf, had een hunner gezegd, maar dubbel groot is het genoegen, als het op de werf van Wilton gebouwd wordt. Door applaus toonen de aanwezigen ook in te stemmen) met ide lof, aan deze heeren toegezwaaid. Na de heer Lap sprak de heer Wil- ton, die geen woorden zeide te kunnen vinden om zijn dank te uiten voor de IIIIH9 VAN ZON EN MAAN. MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder: Z 27 Mei 19,57 3,17 4.49 21,02 M 28 21.23 3,45 4,48 21,03 D 29 22,39 4,26 4,47 21,04 W 30 23.36 5,25 4,46 21.05 D 31 24,16 6,43 4,45 21,06 V. 1 Juni 24 43 8 13 4,45 21,07 Z 2 1- 9,44 3.44 21,08 Maandag 28 Mei Volle maan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 5