Slechthoorenden
TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT eer
Wed. G. VAN DER KOOIJ, De Cecksdorp, Den B
Tentoonstelling Texel
S.S. Dokter Wager;
Extra aanbieding:
in Lunchroom DE GRAAF te
Den Burg
Tentoonstelling
Zaterdag 26 Mei 1934.
De OP3H j nweegt door
i1 en en kettin-
Zaak IS be pint en daar-,
Zaterdag /?r is van het
•mui
tijde-
Een nieuwe boot,
Een nieuw geluid!
Een feestdag voor Texel, voor T.E.S.O.
in het biezonder.
Een goedgeslaagde proeftocht. Een dito
rondreis met auto en autobus met autori
teiten en pers over het eiland, dat zich
onder de zonnige hemel met zijn fraaie
bewollcing op zijn best vertoonde en ten
besluite na thee te hebben gedronken in
hotel Texel een diner in het Badhotel,
dat klonk als een klok, gelijk een aantal'
speeches, waaraan het natuurlijk niet
heeft ontbroken.
Aldus in vogelvlucht een verslag van de
feestelijkheden op Donderdag j.l. ter ge
legenheid van het in de vaart brengen van
de Dokter Wagemaker
Bestuur en genoodigden van Texel ver
lieten des morgens om 11.20 met de Mars
diep het eiland, teneinde zich te Den Hel
der op de onemvc dooi m ie sentepen. Dat
er iets biezonders aan de hand was moest
ieder duidelijk zijn. Marsdiep en Dage
raad waren met vlaggen rijkelijk ge
tooid. Vroolijk wapperde de driekleur ook
van het TESO-gebouw. Texelsch Fan
fare had zich op het promenadedek een!
goed plaatsje verzekerd en liet zijn blijde
tonen vroolijk klinken, toen de boot de
haven verliet.
Het weer, dat zich aanvankelijk minder
goed liet aanzien, beloofde een prettige
reis. Wel ging de zon nu en dan schuil
achter groote wolkengevaarten, op de
duur bleef ze meester van het terrein,
waarbij de bewolking juist aan land en
water de aantrekkelijkheid verleenden,
waardoor ons Holland tot ver buiten zijn
grenzen zoo'n bekendheid geniet. Heeft
hier ook niet Rembrandt's bakermat ge
staan
Toen de Marsdiep de haven van Den
Helder .binnenliep en wij voor het eerst
uit éigen aanschouwing kennis maakten,
met onze nieuwe boot, zette het Fanfare
in met een pittige marsch. Een aardig
evenement, ook voor de vele belangstel-i
lenden, welke van de aankomst en het
vertrek der booten te den Helder getuigen
wilden zijn.
Wat een royaal gebouwd schip! Hoe
mooi van lijn! Dat waren de eerste ge
dachten, die bij allen bij de kennismaking
met het nieuwe stoomschip moeten zijn
opgekomen.
We betraden de nieuwe boot en troffen
daar nog een aantal autoriteiten van den
Helder en elders aan, die de proeftocht
zouden meemaken.
Buiten het volledig bestuur en de direc
teur van TESO, wanen o.m. aanwezig
burgemeester Oort, de wethouders K.
Vlaming en Joh. Parlevliet, gem. secr. C,
Jonker; mevr. de wed Wagemaker—Keij-
ser, mevr. Rietveld—Wagemaker, de hee-
ren A. Wagemaker Jr., burgemeester
Dries sen, van den Helder, en zijn wet
houders W. de Boer en Smits, gem.-secr.
Kamman, Directeur Wilton van de
scheepswerf N.V. Wilton-Fijenoord, Over
ste Lagaay, Commandant van het Wacht
schip, te den Helder; J. H. Klinge, chef
afd. Werktuigbouw Marinewerf Den Hel
der; J. P. Haanschoten, inspecteur P.T.T.;
te Haarlem; Posthumus Me yes, chef afd.
Public. Ned. Spoorwegen; Schouten, van
het Bureau Connelissen, te A'dam; ver
scheidene journalisten;vertegenw. van bu
reau Veritas; chefs en opzichters van de
scheepswerf, enz., vele heeren met hun
dames.
Onder het spelen van het Transvaalsche
Volkslied,' door Texelsch FanTare, nu
onder directie van directeur Joh. Dol, nam:
de proefvaart een., aanvang. Ieder "filcT
volop gelegenheid het schip op te nemen
en ieder was vol lof over de wijze waarop
TESO's bestuur gemeend heeft de nieuwe
boot te moeten laten bouwen en inrich-i
ten. Royaar Sierlijk doelmatig. Deze
eigenschappen mogen zonder voorbehoud
aan het nieuwe schip worden toegekend:
Het is een boot, TESO waardig. Een
schip, waarin de nagedachtenis van onze1
verdienstelijke Dokter Wagemaker op ge
lukkige wijze wondt geëerd.
HOE HET SCHIP ER UITZIET.
De Dokter Wagemaker werd gebouwd
op de Werf N.V. Wilton-Fijenoord te
Rotterdam, naar een ontwerp van het Bu
reau M. A. Comelissen te Amsterdam.
De afmetingen van het schip zijn:
lengte 47.65 M. (dat is 7.65 M. langer dan
de Marsdiep)breedte op dek 8 M. (dat
is 1.80 M. breeder dan de Marsdiep),
Bouwsom f 138.800.—.
Het schip is getuigd met twee stalen,
masten en dubbele schoorsteen. Het is
geheel van staal gebouwd en door zes
waterdichte schotten in zeven waterdichte
afd. verdeeld, en wel zoo, dat bij het vol-
loopen van twee afd. het schip nog drij
vende blijft. De voorste en achterste afd.
zijn ingericht voor water ballast om het
schip aan verschillende haventoestanden
aan te passen. Het voorschip is voorzien
-teed
oals
naar
ror-
tc
Jam
Choc. Hagel
Witte
Pindakaas
Rundvet
Bitter koekjes
per pot 24 ct Limonade siropen
'/s pond 17L'a ct Bessensap
v 21 ct Puddingsaus
pot 20 ct Spercieboonen
pond 37 ct Spinazie
Vs pond 25 ct
per
i A 5p
'/i fl ,or
flacon net
blik ,en
blik mden
blutwater
zijn met
"J
n
m.
als
besci
bij lit.
Adijvie
Bij aankoop van 2 ens Choc, of Bonbons van 25 centeen ko"
Een half pond Bruss. Kermis vooi 13 een' welke
1 vaatje Glycerinezeep voor f 1,85. aderen in
lUiini-mo.
hinekamer
GETROUWD:
JACOB WITTE
en
NELLY WITTE-Witte
aHirirbtnamens wederzijdsche familie hartelijk
ff,,zeggen voor "He blijken van be
laden van ,.e groote
met een do^.jfb J van 3 M. aangebraehtj
De deksalon le klas heeft een afzon-
derlijk apaftement voor 'dames me" gepo-;
litoerd teakhouten wandbetimmering. De
zittingen der zetels bestaan uit losse kus-i
sens, bekleed met modern trijp, groen-i
zwart. De rooksalon le klas heeft een:
gepolitoerd mahoniehouten betimmering.
De zittingen zijn losse kussens, bekleed'
met groen kunstleer. Beneden is de salon
le klas eveneens van gepolijst mahonie
houten 'betimmering voorzien, m lichter
tint gebeitst. De iosse kussens bekleed
met groen velours supra. De metalen dee-
len zijn in wit metaal uitgevoerd.
De groote schuiframen van de dek
salons vallen biezonder op. Reeds werd
gemeld, dat de zetels meest dwarsscheeps
zijn geplaatst, hetgeen gezellige zitjes
het aanzijn heeft gegeven.
In de 2e klas apartementen is de betim
mering uitgevoerd in witgelakt grenen met
teakhouten lambrizeering en lijsten. De
banken zijn vervaardigd van gelakt teak-
en beukenhouten latten.
De promenadedekken le en 2e klas
zijn voorzien van beschutte ruimten met
groote opklapbare ramen met zwaar
spiegelglas. Het 2e klas promenadedek
bevindt zich op het achterschip, waar
zich ook 'de beide reddingssloepen be
vinden. Het le klas bovendek bevindt zich
midscheeps. Afzonderlijke trappen leiden
naar le en 2e klas promenadedek. Aan de
voorzijde van het le klas bovendek be
vindt zich het geheel uit teakhout opge
trokken stuurhuis, voorzien van groote
schuiframen als salon le klas.
Het buffet bevindt zich in de vestibule
van de le klas deksalon. Het heeft een
betimmering van teakhout met schuifra
men naar salon en stuurboordgang.
Voor de conducteur bevindt zich naast
de trap le klas benedensalon een flinky
gerieflijk ingericht kantoor.
De boot heeft een groot rijdek, plaats
biedende voor 8 a 10 auto's. Deze kun
nen voor een deel geplaatst worden onder
het bakdek, waarop de fokkemast is op
gericht. Dit bakdek biedt tevens plaats
voor een groot aantal fietsen. Tevens heb
ben we daar een stoomankerspil voor'het
hijschen van de twee stoklooze ankers.
Dit werktuig dient tevens voor het ver
halen van liet schip, evenals de stoorn-
kaapstand op het 2e klas bovendek.
De verblijven van de bemanning bestaan
in hutten voor de kapitein, machinist, ma
trozen en kleedkamer. Ze zijn gelegen be-
nedendeks tusschen 2e klas kajuit en ke-
telruim en zijn toegankelijk vanuit de
vestibule 2e kajuit. De gangen naast de
salons en machinekoelkasten zijn voor
zien van opklapbare teakhouten banken,
waarboven voor de 2e klas bagagenetten
zijn aangebracht. De grooter breedte van
het schip, vergeleken bij de Marsdiep, is
hier ten goede gekomen aan de breedte1
van 'de gangen.
De sanitaire inrichting is zeer ver
zorgd. De toiletten zijn voorzien van
witte porceleinen waSchtafels, met water-
aanvoer door kranen, die met de voet
bewogen kunnen worden.
De machine is van het vertikaal direct-i
werkend triple expansiesysteem met 3
cyl. en 3 krukken en ingericht met op-*
pervlak-condensatie en Sthephenson's
schaarbeweging. De condensor is vrij van
de machine opgesteld. Verkoelend opper
vlak is 42 M2. De circulatiepomp heeft
een cap. van 75 ton per uur. De machine
installatie is zeer modern uitgevoerd met
Weir's voedingpomp, luchtpomp en voor-
warmer, alsmede ballastpomp en zout-
waterpomp.
De installatie werkt onder 13 Atm,
stoomdruk. De stoom wordt geleverd
door enkelzijdige Schotsche stoomketel
met een verwarmend oppervlak van 124
vk. M.
Het schip is uitgerust met een bronzen:
schroef. Electrisch licht is over het ge-
heele schip in ruime mate aanwezig. Er
zijn aan boord niet minder dan'130 lam-1
pen aangebracht van 40 normaalkaars, als
mede twee reflectoren van 200 en drie van
300 n.k. Behalve seinlantaams vindt men
op het stuurhuis een Zeiss-zoeklicht met
een lens-diameter van 360 mM. en 1000
Watt lamp. Het kan van het stuurhuis uit
worden bediend.
In de le klas vindt men fraai gesle
pen plafonières; elders meest witte bol-
ornamenten.
Het schip kan in alle afd. verwarmd
<ten seconden
o^. c,-k-,^„j,p.%yjje, waarct'oor het
schip bij volle kracht vanen in 1:5 mnt.
een draaicirkel beschrijft van 100 M.
Voor het geval de stoomsvuurinrichtiirg
onklaar raakt, beschikt men op 'het 2e kl,
promenadedek over een parallel-hand--
schroet stuurinrichting, direct verbonden
op <te roer"<oning,
De boot kan 1000 passagiers vervoe-'
ren; de Marsdiep was voor 600 bestemd.
Deze beschrijving zal niet volledig zijn,
maar we vertrouwen, dat we onze lezers
er toch een goed beeld door hebben kun
nen geven van de mooie, groote en ge
rieflijke boot, welke TESO aan haar vloot
heeft mogen toevoegen.
OVERDRACHT PORTRET
DR. WAGEMAKER.
Het was een treffende plechtigheid aan
boord, toen mevr. de wed. Wagemaker
Keijser aan het Bestuur van TESO het
goedgelijkend geschilderd portret van wij
len haar echtgenoot aanbood, dat op een,
passende plaats in de vestibule van de
le klas deksalon boven de trap naar de
benedensalon is aangebracht. Nadat
haar dochter, mw. Rietveld, de vlag had
weggenomen, welke het schilderij aan
vankelijk aan 'het oog onttrok, richtte
mw. de wed. Wagemaker in tegenwoor-i
digheid van het volledig bestuur, eenige
autoriteiten en de pers zich tot de voorz.
van de Raad van Commissarissen. Het is
mij een groot genoegen, zoo sprak zij,
dit portret aan u'te mogen overdragen. Ik
doe dat, terwijl ik vervuld ben van wee
moedige gedachten, daar he't nog maar
kort geleden is, abt mijn man is neenge-
gaan. Het portret echter zal de herinne
ring levendig houden aan hem, die altoos
van zoo groot enthousiasme jegens T.E.
S.O. was bezield. In 1907 heeft hij de
strijd aangebonden voor het bekomen van
«en eigen stoombootondernerriing. Dat
zijn vertrouwen hierin niet ongegrond is
geweest, blijkt uit het teit, dat nu zoo'n
traaie nieuwe boot in de vaart kan wor
den gebracht. Mevr. Wagemaker betuigde
tenslotte haar oprechte dank voor de er
kentelijkheid jegens de nagedachtenis van
TESO's grondvester, blijkende uit de keus
van zijn naam voor de nieuwe boot en
sprak de wensch uit, dat TESO zou mo
gen bloeien tot in lengte van dagen.
Namens het Bestuur aanvaardde de heer
W.'H.Lap het geschenk in oprechte dank.
'Het is ons een vreugde, zoo sprak hijy
dokter Wagemaker in deze nieuwe boot
te mogen eeren. Zijn portret zal de her
innering levendig houden aan hem, die
TESO gesticht en tot bloei gebracht heeft.
Schilder vajn het portret is de heer Wil-
lemse te A'dam. Op de lijst leest men de
naam van Dokter Wagemaker en de jaar
tallen 19071933. In de vestibule is mede
een metalen plaat aangebracht met en re-
lief de namen van de Onderneming en
haar bestuurders en directeur.
DE OVERDRACHT VAN
HET SCHIP.
Nadat allen in de fraaie le klas be-i
nedensalon waren bijieengekomen, ook de
voormannen van TESO's personeel (voor
zoover hun tegenwoordigheid elders niet
vereischt werd) nam de heer W. H. Lap
wederom het woord. Het schip zou hu
van de werf worden overgenomen.
- Eerst richtte spr. het woord tot de heer
Wilton, directeur der N.V. Wilton-
Fijenoord. Wij nemen het schip met veel
genoegen over, sprak hij. Bij de proef-)
tocht op de Maas reeds bleek, dat allesi
aan de hoogste eisch, in het bestek ge
steld, voldeed. Het schip zou te den
Helder afgeleverd worden. Eigenlijk is
de taak van de werf reeds volbracht,
maar, vervolgde spr., we hebben ge
meend u in deze bijeenkomst de lof te
moeten toekennen, welke u verdient. Niet
krenterig, maar royaal is onze opdracht
ten uitvoer gebracht; de aflevering is bo
ven alle lot verheven. Aanvankelijk heb
ben wij hoewel de N.V. Wilton-Fijen
oord de laagste inschrijfster was ge
aarzeld de opdracht te verstrekken. Wij
waren bevreesd, dat een zoo kleine op
dracht op zoo'n groote werf niet de aan
dacht zou krijgen, welke het schip be
hoefde. Toch hebben we de opdracht ver
strekt en daar hebben we heelemaal geen:
spijt van. We zijn op de werf en bij de
Directie altoos ontvangen met de gast
vrijheid, die de Rotterdammers eigen is.
We kunnen bovendien getuigen, dat de
groote werf, die tot ver buiten onze gren
zen vermaardheid verwierf, aan ons schip
Geopend DINóDAG 29 MEI 7-10 's avonds
WOENSDAG 30 MEI 10-12, 2-5, 7-10
Vereeniging tot bevordering der
belangen van
Dinsdagavond 8 uur lezing: „De doove
voorheen en thans,"
Woensdagmiddag 4 uur lezing van den
Heer HERMAN SNIJDERS. Voorzitter
der Vereeniging over: „Wat de Ver
eeniging wil en doet."
Gratis beproeven van alle bestaande
instrumenten voor slechthoorenden, zooals
(mechanische, electrische toestellen met
beercgeleiding, enz.
InlictWnqgen over het afzien van den mond
en over all'tes, wat voor slechthoorenden
van belang is.
Verkoop van «artikelen, gemaakt door
onvermogende S. H. - v
Theeschenkerij en verschiïfenvte attracties
ook voor kinderen.
VRI|E TOEGANG. Kinderen zonder ge
leide worden niet toegelaten.
Op 31 Mei en I Juni tentoonstelling der
Vereeniging van S H. in de zaal „Musis
Sacrum", Koningstraat, Den Helder.
de zorg heeft besteed, wélke het ver
diende. Het is ons niet ontgaan, dat er
door het personeel van hoog tot laag met
liefde is gewerkt. Er was samenwerking,
zooals men maai" zelden ziet. Er is hard
gewerkt. Het organisatievermogen heb
ben we bewonderd. Moge het u, mijnheer
Wilton met de andere heeren der Direc
tie gegeven zijn de wereldvermaardheid,
van uw werf nog hooger op te voeren tot
heil van uw wert en het vaderland. Uwt
werf is een echt Nederlandsch bedrijf. Ik
twijfel er niet aan, of gij zult het 'tot nog
grooter bloei brengen, waar zooveel
liefde tot de arbeid en sterke wil aanwe
zig is. Ik wensch u geluk met de afleve
ring van een schip als dit, dat zoo naaf
ons genoegen is. (Applaus)
Oprechte dank verdient ook de beer
Schouten van het Bureau Cornelissen
te A'dam, ontwerper van het schip. Wij
hebben u in uw werk bewonderd. Hoewel
u zeer secuur werk eischte, was cle sa
menwerking van u met de werf steeds
van prettige aard. U hoeft er veel toe
bijgedragen, dat het schip zoo aan onze
verwachtingen voldoet. Met liefde en
groote kennis heeft u uw taak verricht.
Ons schjp werd een rjjke aanwinst voor
de vloot van de binnenvaart. Moge u nog
wel "van zulke schepen ontwerpen. Daar
mee is liet algemeen belang gediend. Wij
hopen elkaar later weer eens te ontmoe
ten. (Applaus.)
Hulde en dank verdient ook de heer H<
W. Bakker, techn. comm. van TESO.
Met liefde >em ambitie heeft hij voor ons
het toezicht uitgeoefend op de inrichting
van het machinegedeelte. Daar zat heel
wat aan vast, maar het resultaat is uitste
kend. De vaarsnelheid is zelfs grooter
dan waarop gerekend was. TESO is de
heer Bakker dankbaar voor het vele werk
door 'hem verricht. (Applaus.)
De heer S t o m p f f heeft zich veel tijd
en moeite getroost in bet belang van oijze
N.V. Ook hem wordt daarvoor dank ge
bracht. (Applaus.) De keus motor of
stoom was niet eenvoudig. De heer Bak
ker heeft tenslotte de doorslag gegeven,
en ik ben blij, dat we de stoommachine
gekozen hebben, hoewel ik zelt eerst het
meest voor een motorschip voelde.
Dank aan kapitein List en oud-kapi
tein Du inker, die ons met wenken op
grond van hun dagelijksche ervaring ten
dienste stonden, alsmede aan machinist
P o n g e r s, wiens adviezen eveneens op
prijs werden gesteld. Hij houdt van zijn
machine bijna evenveel als van zijn vrouw
(hilariteit); bij hem is de zorg in goede
banden. Dank aan de heeren L. A. van
Mourik, A'dam en A. Mulder, Schiedam,
'die als opzichters kranig werk hebben ge
leverd. Opzichter te zijn over zoo'n
scheepje, is een plezier op zichzelf, had
een hunner gezegd, maar dubbel groot is
het genoegen, als het op de werf van
Wilton gebouwd wordt. Door applaus
toonen de aanwezigen ook in te stemmen)
met ide lof, aan deze heeren toegezwaaid.
Na de heer Lap sprak de heer Wil-
ton, die geen woorden zeide te kunnen
vinden om zijn dank te uiten voor de
IIIIH9
VAN ZON EN
MAAN.
MAAN
ZON
Datum: Op:
Onder:
Op:
Onder:
Z 27
Mei 19,57
3,17
4.49
21,02
M 28
21.23
3,45
4,48
21,03
D 29
22,39
4,26
4,47
21,04
W 30
23.36
5,25
4,46
21.05
D 31
24,16
6,43
4,45
21,06
V. 1
Juni 24 43
8 13
4,45
21,07
Z 2
1-
9,44
3.44
21,08
Maandag 28 Mei
Volle
maan.