D 'E IN DE PIJP
No. 4919 48"e Jaargang Zaterdag 16 Febr. 1935
Voor de Zondag.
Jiertrijd 11 van hou
£ên „Mier,, IN D£
LOTERIJ.^
I.
EERSTE BLAD.
MIJN ZOON.
Gemengd Nieuws
Texelsche Berichten
Uw advertentie in dit blad
op Texel hui» aan hui»
„Hoor, mijn zoon, naar de ver
maningen van uw vader en sla
de lessen uwer moeder niet in de
wind, want zij zijn u een sierlijke
krans voor uw hoofd, en een ke
ten voor uw hals".
„MIJN ZOON". Deze aanspraak was
in de oudheid geliefd. Van eeuw tot eeuw
leverde men verzamelingen van wijze
woorden over met levenslessen, die jon
geren van ouderen konden leeren. Men
had behagen in scherpzinnige waarneming
en in de fraaiheid van taal, waarin zij
waren uitgedrukt. Men sprak er van als
van „wijsheid" van „inzicht" en van
„recht verstaan", d.i. „verstand".
Men drukte door de aanspraak „mijn
zoon" uit, dat er een verhouding van ver
trouwen bestond tusschen het opgroeiend
geslacht en het oudere, dat meer van het
leven had leeren kennen en over rijpe
ervaring beschikte. Men ging uit van de
overtuiging, dat het voor het rechte, le
vensgeluk noodzakelijk was, dat de jon
gere zijn voordeel deed met de ervaring
van vroegere geslachten. Men zag die er
varing niet als toevallig, doch was er
zeker van, dat de jongeren op hun beurt
door het leven hetzelfde zouden leeren
als zij, die eeuwen geleden leefden, reeds
hadden ondervonden.
De levenswijsheid was geen tijdelijke
waarheid, die samenhing met voorbij
gaande toestanden, maar een blijvend be
zit, .dat geen opwassend mensch anders
dan tot zijn scha zou kunnen missen. Zoo
komt het ,dat wij zulke verzamelingen
levenslessen vinden in de Bijbel en daar
buiten, bij Arameeërs, Assyriërsen Egyp-
tenaren. Men las ze blijkbaar gaarne. Zij
voorzagen in een behoefte.
De grondgedachte is, dat er een le
vensweg is, die gevolgd moet worden en
dat de jeugd goed zal doen te vertrouwen
op blijvende waarheden, die door geen
omstandigheden warden veranderd, omdat
zij samenhangen met het wezen van de
mensch als deel der menschelijke samen
leving.
De oudere, die de wijsheid voordraagt,
is op zijn beurt jong geweest. Zoo vor
men de lessen der wijsheid een lange ke
ten, waarvan de aanvang zich verliest
in het verleden. Zóó gaat hun inhoud
ver uit boven het denken van een enkele
mensch. Zoo leert de wijsheid de mensch
bescheidenheid, wat zijn eigen invallen
aangaat, en ingetogenheid tegenover per
soonlijkeopwellingen lust. De aanspraak
„mijn zoon" is deel van een levensbe
schouwing, die het bestaan van vastheid
en waarheid erkent. Zij aanvaardt de
wijsheid van vroeger met vertrouwen en
werpt ze niet weg, omdat ze niet „up
to date" zijn.
De taal van de oudheid is niet meer
de taal van onze tijd. Het aartsvaderlijke
„mijn zoon" botst eenigszins met het
stoute toekomst-begeeren en het zelf
bewuste van hedendaagsche jongeren. De
taal is veel maar niet alles. Als bij meer
kameraadschappelijk verkeer tusschen oud
en jong dan de oudheid kende het be
wustzijn maar niet verloren gaat, dat de
jeugd van heden slechts zijn voordeel
zal kunnen doen met de vrome wijsheid
van het verleden.
Want de toestanden veranderen, maar
de menschen niet.
ZONDAG, 17 Februari 1935.
ZONDAG.
Met de Vrijheid is het evenzoo ge
steld als met de Wijsheid, 't Verstand en
de Deugd. Geen mensch kan haar vol
komen bezitten, maar toch veel van haar
genieten.
MAANDAG.
Spot is dikwijls gebrek aan geest.
DINSDAG.
Tusschen bloed en bloedverwant
Is een band
Van natuur niet licht te breken,
Van een boom scheurt nooit een tak
Zonder krak.
Zonder zucht of jammerkreten.
Vondel'.
WOENSDAG.
De waarheid behoeft geen wapen om
zich te verdedigen en geen geweld, om
de menschen tot het geloof te brengen.
DONDERDAO.
„Bezint eer gij begint"! Accoord.
Zoo gij bedenkt, mijn vrienden,
Qat wie zich al te lang bezint,
't Begin vaak niet kan vinden.
VRIJDAG.
Van ons zelf gelooven we menigmaal,
wat we van anderen niet gelooven zouden
ZATERDAG
De waarheid heeft zich slechts te ver-
toonen en zoo gauw haar licht de wolken
uiteen gedreven heeft, waarin zij verbor
gen was is haar triomf verzekerd.
Hnmno van 30 ct.
MANILLA. Het definitieve ontwerp
vooreen Philippijnsche grondwet is goed
gekeurd. Er zal één Kamer worden inge
steld; de regeering zal nimmer toevlucht
kunnen nemen tot oorlog; vrouwenkies
recht zal worden ingevoerd.
Uit de dagbladen van Woensdag:
TE GIESSENDAM brandde de hoepel-
buigerij van Aandewiel af; hierdoor ging
ook de kolenopslagplaats van Kop in
vlammen op en werden zes arbeiderswo
ningen en een winkel zwaar beschadigd.
De brandweer werkte met 14 stralen.
Oorzaak: spanen rond de kachel, die
vlam vatten.
A'DAM. Bij de voetbalwedstrijd Ned.-
Duitschland zal de K.N.V.B. geen volks
liederen laten spelen, daar de Duitschers
om het Horst Wessel-lied vroegen, waar
aan het Bestuur niet wil voldoen.
A'DAM stelt f30.000 beschikbaar voor
ratte n ver delging.
DEN HELDER. Tot gemeente-secr.
werd benoemd rnr. dr. E. van Bolhuis,
hoofdcommies-redacteur ter gem.-secr. te
Hilversum, geboren in 1900 te Zwartsluis.
DEN HAAG. Ondanks groote tariefs
verlaging ontving de Haagsche Tram over
Jan. f418000, dat is f16000 meer dan
in Jan. 1934.
DEN HAAG. De boomkweekerij zal
met hoogstens f225000 gesteund worden.
SLAGHAREN. De 70-j. gepens. Ind.
soldaat F. van Os, sinds 2 Febr. ver
mist, is doodgevonden in een waterlei
ding; het lijk was met touw gebonden,
het hoofd vertoonde eenige wonden. Men
vermoedt roofmoord, daar Van O. er ta
melijk goed bijzat en zijn geld vaak bij
zich droeg.
ZWITSERLAND. In de Berenkuil te
Bern heeft de moeder-beer twee van haar
zes pasgeboren jongen verslonden.
MET FRANKRiJK's grootste vlieg-
boot, de Lieutenant Paris, is de laatste
proefvlucht gemaakt. Enkele biezonderhe-
den: geheel van metaal gebouwd, 5820
p.k., ruimte voor 84 pass.; benzinevoor
raad 27000 L., waarop zij 800 mijl vlie
gen kan.
FRANKRIJK. Te Saint Flour is iemand,
die een schaapherder vermoordde endaar-
na beroofde, onthoofd,
BELGIE. Op 2 Maart wordt een „be
devaart" georganiseerd naar de plaats,
waar Koning Albert omkwam.
BERLIJN. Volgens de Zuercher Zei-
tung, zou de ex-keizer een kuur willen
doormaken in Bad Hombeig (dat bekend
staat om genezing van rheumatiek en
jicht o.a.) Ot hij toestemming krijgt?
LUXEMBORG. Het soc. Kamerlid
Bausch is bij een mijnongeval, waar hij
nog steeds werkte, omgekomen.
ITALIË eischt van Abessinië, dat eer-
Z. O. EUROPA lijdt onder een koude
golt. Boedapest meldt 26 gr. C. vorst.
In Hongarije viel meer sneeuw dan ooit.
De Donau vertoont veel drijfijs.
bewijzen zullen worden gebracht aan de
Italiaansche vlag alsmede schadevergoe
ding. Het liet in de hoofdstad van A.
een scherp protest hooren. Engeland bood
zijn bemiddeling aan, hetgeen Frankrijk
toejuicht.
AMERIKA. Proces-Hauptmann. De
Off. van Justitie beschuldigt Hauptmann
van moord met voorbedachten rade en
raadt de jury hem naar de electr. stoel
te verwijzen. Hij sprak o.m.: De ve
nijnigste slang zou baby Lindbergh niet
hebben aangeraakt, maar dit individu
heeft het bestaan. De politie heeft ten
slotte dit beest, deze „vijand der wereld
no. 1", gevonden, Bruno Hauptmann.
Zelfs geen verdediger gelooft aan zijn
onschuld.
VEREEN. STATEN. Goedgekeurd is
een plan voor Marinewerken, dat 38 mil-
lioen dollar zal kosten; hiervan 15 voor
versterking vlootbasis op Hawaii.
FILMAVOND.
De Bond van Landpachters en Hypo-
theekboeren zal Dinsdagavond a.s. in ho
tel Texel zijn Bondsfilm vertoonen. Ook
niet-leden kunnen die avond bijwonen.
Wij vestigen de aandacht op het vroege
aanvangsuur: HALF acht. (Zie adv.)
OPENBARE PROPAGANDA
VERGADERING
tot oprichting van een afdeeling
v.d. Katholieke Volksbond op 13
Febr. in het St. Sanshuis.
De heer J. Schraag opent met de Chr.
groet en heet in het biezonder welkom
de geestelijke adviseur Pastoor Van Ruy-
ven en de heer Van Slingerland, propa
gandist voor N.-Holland, die deze avond,
de voordeelen, verbonden aan de Kath.
Volksbond zou uiteenzetten.
Februari is de propagandamaand voor
Katholieke Beweging, zoo begint spr.
hierna zijn rede. Een groote taak is in
deze tijd van omwenteling en crisis voot
de kath. arbeiders weggelegd. In allerlei
oudere begrippen en stelsels is inge
grepen en dit heeft vaak geleid tot revo
lutie en geweld. De geest is door vele
valsche beginselen verslechterd en dit
moet ons een waarschuwing zijn om door
organisatie tot nieuw en oeter leven te
komen. We moeten echter rekening hou
den met de veranderde tijdsomstandig
heden. De crisis heeft op geestelijk en
stoffelijk gebied veel vernield. Het eco
nomisch herstel Iaat op zich wachten.
Vernietiging van gezin, echtscheiding e.d.
zijn geen middelen tot herstel v.d. toe
stand. Het Chr. gezin wordt principieel
afgewezen als een ongezond element. In
Rusland is het reeds in practijk gebracht.
Ook onze regeering houdt met groote ge
zinnen nog te weinig rekening. Voor de
steunregeling wordt veel gedaan, maar
in de werkverschaffing niet. Hierdoor is
veel nood ontstaan, vooral onder de arb.
klassen. De industrie heeft te worstelen
tegen de ondergang. Chr. sociaal gevoel
is bij de steunpolitiek absent. De positie
der arb. en arb. beweging is daardoor
verre van gemakkelijk. Toch wordt door
die beweging veel in ons land in stand
gehouden, wat anders verloren ging.
In deze tijd wordt heel veel gevraagd
van onze arb. beweging en standsorgani
satie. Door het vertrouwen hierin is
onze Kath. organisatie echter sterk ge
groeid. Maar we moeten danook allen in
actie tegenover hen, die ons willen ver
drukken en onze arbeiders door waan
voorstellingen tot zich trachten te trek
ken. We moeten niet verdedigen maar
moeten veroveren. Dat is de taak, die ons
leeken-apostolaat, ons oplegt en die wij
hebben te vervullen. Wij moeten soldaten
worden voor Christus en Zijn kerk.
De crisis geeft ons vele zorgen, doch
wij mogen niet moedeloos worden. Ons
programma blijve in onze wetgeving zede
lijke hervorming. Wetten maken geen ze
den, zegt spr. Maatregelen tegen de cri
sis mislukken en Wereldconferenties ge
ven geen resultaat, indien wij opbouwen
zonder deugdelijk materiaal. In onze
maatschappij van levende menschen wordt
pionierswerk verricht tot zedelijke verbe
tering en voor een gezonde econ. toe
stand. Als kath. arb. beweging moeten
wij protesteeren tegen alle slechte zeden
langs de straat, het strand, in de fabriek,
ja overal. Door eigen voorbeeld moeten
wij aantrekken. Door samenwerken met
onze geestelijken moeten wij een sfeer
scheppen, die ons katholieken past, en
het opkomend fascisme de wind uit
de zeilen nemen. Het fase. stelt belan
gen boven beginselen. Voor zoo'n begin
sel is in onze maatschappij geen plaats.
Een gewichtige taak wacht onze Volks
bond. Wij staan voor de geboorte van
een nieuwe maatschappij. Duizenden ver
wachten van de Kath. Arb. Beweging
steun en stoffelijke verheffing. De bewe
ging vraagt nieuwe rechten, maar heeft
ook nieuwe plichten. De leden van de
standsorganisatie hebben met alle macht
te strijden tegen de stroom van slecht
heid en moeten werken tot verbetering
van de mensch en herstel der zeden.
Christus en Zijn leer verdedigen zij
onze eerste plicht. Diep overtuigd katho
lieke mannen en vrouwen worden door
onze standsorganisatie gevormd. Wij ken
nen het arbeidersmilieu en willen daarin
werken tot geestelijke en moreele ver
heffing van hen. Op God vertrouwend
kunnen wij deze heerlijke taak tot 'n
goed einde brengen. Bij alle gekanker in
stempellokalen onder werkloozen zij er
geen reden tot wanhoop. De kath. vereen,
telt duizenden mannen en vrouwen naar
Schaepman's geest. Wij hebben na jaren
een keurkorps van strijders gevormd, dat
het durft opnemen voor de kath. arbei-
hsr
Douwt Egberts Echte Eritsche Heeteti-B»ji en
Baai-Tab^k Nederlands geurigste pijptabak.
ders. De storm der revolutie giert over
de wereld. Wij moeten pal staan om het
gezag en recht van de wet te verdedigen.
Het modern heidendom wil Chr. bescha
ving verdringen. Wij blijven echter strij
den tot instandhouding en verbetering
der beschaving. Paus Pius XI deed im
mers een dringend beroep op ons om
mede te werken tot opbouw van een
maatschappij, waarin Christus zal hecr-
schen, Wie eer toekomt in eeuwigheid.
Door vertrouwen in de K.A.B. vernieu
wen we ons sociaal en econ. ideaal, over
winning van het socialisme, ontwikkeling
van klasse tot stand, ordening van be
drijfsleven, org. opbouw en werkvendee-
hng. Wij moeten worden katholieken van
de daad. Schouder aan schouder moeten
wij staan en de eenheid blijven bewaren.
We hebben te streven voor godsdienstige,
zedelijke en stoffelijke belangen der arb.
Laten onze menschen misschien doen
ze het onbewust niet meedoen aan af
breuk, maar laten we allemaal betere
menschen worden, mannen die weten wat
ze willen. Br wacht onze K.A.B. een
zware taak, ook op materieel gebied.
Na de pauze brengt spr. de materieele
belangen van de K.A.B. op duidelijke
wijze naar voren. Hij herinnert aan 't
sanatorium Herwonnen Levenskracht,
door de arbeiders zelf gesticht, l'/s mil-
Üoen gld. werd daarvoor door hen bijeen
gebracht. Br is plaats voor 264 mannen
en vrouwen, 100 kinderen en 50 h 60
z.g. nazorgpatiënten. Ieder lid van de
Volksbond heeft recht op verpleging.
Daarom moet die Bond ook hier komen.
Spr. betreurt, dat de wachtlijst nog niet
verkleind kan worden, daar de geldmidde
len ontbreken en wekt op om „stuiver-
vrijwilliger" te worden. Door één sigaar
minder te rooken per week is de stuiver
immers al voor dit schoone doel ge
vonden. Spr. haalt voorbeelden aan, waar
uit blijkt, hoe nuttig deze instelling kan
werken, vooral voor de arb. gezinnen.
TEGEN LOSLOOPENDE HONDEN.
Schaapherders werden tot nog toe als
voorbeelden van vrede en rust gesteld.
Ons kiekje echter werd in Essex (Eng.)
opgenomen, waar herders zich genoopt
hebben gezien zich met een geweer uit te
rusten wegens het groot aantal losloo-
pende honden, dat de streek onveilig
maakt en niet zelden een slachting onder
het wolvee aanricht.
TEXELSCHECOURA
VOOR HOOFD EN HART.
'A m hoofd en neus door inademing
IffCder geneeskrachtige dampen van
'yLé±t> PS -».IN DOOZEN
Wal Mljnhardt maakt U goed
ot*£!j
I MAAR