l J£] Boy jji. PRUIM TABAK é- 'ïf^ i Piet Pruim Peinst: H.M. DE KONINGIN onthulde gistermid dag liet borstbeeld van Z. K. H. Prins en het Reddingmo nument te den Hel der. MAANDAG 10 Juni. 10 uur: Opening; 15.30—18 uur: Conoert en cabaret in het restaurant; 17 uur: Uitreiking plaquette aan deelnemers Monumentmairsch, uitge schreven door De Jutter; 19—1 uur: Ge legenheid tot dansen; 20—1 uur: Cabaret in het restaurant; 20.1521.45 uur: Con oert Stedelijk Muziekcorps. Feestver lichting Tentoonstellingsterrein. 1 uur: Sluiting van de Tiendaagsche Remavi. LANGS DE STANDS.. Niet minder- dan 33 stands viragen op de Remavi uw aandacht. We noemen hier van elk de voornaamste biezonderheden 1. Loodswezen, Kustverlichting, enz.: gasboei (vóór het gebouw) en draailicht, beide in werking; model Brandaris, di verse lenzen, tonnen, enz.; foto's van kustverlichting-installaties. 2. Technisch Bureau Marijnen, Den Haag: schijnwerpers. 3. Scheepvaartkundig Instituut Rotter dam: diverse boptmodellen, o.a. van licht schip Terschellingerbank, stoomharing- beugschip, enz.; allerlei inzendingen op gebied van haring-, 'treil- en snurrevaad- visscherij. 4. N.V. Handelmij. voor Luchtvaart, A'dam. Luchtvaartmotoren. 5. Fa. Gebr. Kruyf, Den Helder: Brand stoffen. 6. Fa. Keiler- en Bakker, Den Helder: pakkingsstoffen, India-rubber-artikelen, enz. 7. N.V. Bataafsche Import-Mij.: 'Ruw-> olieproducten en hun toepassingen. 8. Held. Radio-Centrale: Verkleinde Ra dio-Centrale, welke muziek geeft in het heele gebouw. 9. N.V. Molijn en Co. te Qverschie: lakken en verf. 10. N.V. Willem van Rijn, A'dam. Bosch—Eisemann Artikelen voor de vis scherij, electr. verlichting voor booten en redd ingsvve zen. 11. N.V. Linoleumfabr. Krommenie: Li noleum, was, zeildoek, brandslangen. 12. K.L.M. Een aantrekkelijke stand, waar gaarne inlichtingen worden verstrekt over rondvluchten en het luchtverkeer per K.L.M. 13. N.V. Werf en Machinefabr. Welge legen, Harlingen: gecomb. kor- en snur- revaadlier, model Nieuwediepervlet, enz. 14. N.V. Lankhorst Touwfabr., Sneek: palingfuiken, netten, korven, touw, enz. 15. Visscherij. Deze stand gaat uit van de afd. voor visscherij en visscherij-on- zoek. We zien hier een diorama, voor stellende het Zeegat van Texel: een ge deelte van „de oude Helder" met de dijk en de kerk aan het Westplein, het Mars diep; Texel met het witte kerkje van den Hoorn, een stuk Texelstroom en varende en aan een steiger gemeerde botters: op de voorgrond een stuk dijkglooiïng en strand. Het doek is belangeloos geschil derd door Leon Senf. Op de steiger en het strand bevinden zich alle voorwer pen, die bij de garnalenvisscherij dienst doen: een groote kaar, de kookketel, het schepnet, de zeven, lidjes, enz. We be kijken dit diorama 'het mooist van een verhoogd platform af, waarop tevens de garnalen- en vïschverkoop plaats vindt. De buitenzij van het platform wordt geflankeerd door een aantal modellen van v'isschersvaartuigen: een schokker, blazer, bom, e.a. Op liet platform geeft een stei lichtbeelden een beeld van "de ontwikkeling van de garnaal van ei tot volwassen dier. 16. N.V. Techn. Bureau Holland Bo- linder: licht gewicht ruwoliemotoren en onder dee ten. 17. N.V. Holl. Amerika Lijn, Rotter dam: model s.s. Statendam. Interessante gegevens omtrent dit zeekasteel. Bekijk ook de schalmen eens van de ankerket ting van dit schip. 18. Onderzeedienst en duikbedrijf. Een complete toren van de O 5 (niet meer in dienst). Door een periscoop kan ieder IN het gebouw zijn blik laten gaan over de haven en wijde omgeving. Verder hier: onderzeebootbewapening, torpedo's, ook in doorsnee; onderzeeboot-reddingmidde len, enz. In een groote, met water gevulde tank worden demonstraties gegeven. 19. Luchtbeschermingsdienst: Hier een overzicht van de aanvalsmiddelen in een eventuèele luchtoorlog en van de midde len, welke ten afweer en bescherming kunnen dienen. 20. Aviolanda N.V., Papendrecht. Een compleet vliegtuig laat zich midden in 't gebouw bewonderen; ook een groot aantal luchtfoto's. 21. Marine-Luchtvaartdienst. Twee dio rama's, waarvan het eene ons Iaat zien het overbrengen door een vliegtuig van 'n reddinglijn van een wrak naar de kust; het andere laat zien het te hulp snellen van 12 groote marinevliegtuigen bij het om slaan van een schip. Verder: parachutes, in geopende en gesloten toestand, een maquette van het marinevliegkamp bij Soerabaya; een opvouwbare rubber-red dingboot, zooals die meegenomen wordt aan boord van de groote marine-zeevlieg- tuigen, enz. 22. Hist. Scheepvaartk. Museum, Am sterdam: scheepsmodellen uit de 18e eeuw, oude kaarten, enz. 23. Fa. O. J. Bosker, Wieringen: Deutz. 24. Passage-bureau Velthuys, Kanaal- weg 91, den Helder: Ieder die informaties wenscht omtrent reizen per Kon. Ned. Ind. Luchtvaart-mij., Mij. Nederland, Ned. Ned. Stoomb. Mij. (zie model Costa-Ri- ca), Holl. Afrika-lijn (zie model Bloem fontein), enz. kan hier terecht. Een heel aantrekkelijke stand met op de achter grond een reliëfkaart van Ned. Indië. 25. Secretariaat Remavi: zoo noodig kan van hieruit getelefoneerd worden. 26. N.V. American Petr. Cy., Den Haag: petroleumproducten. 27. N.V. Kasregisters Cord H. van Erk: Kasregisters. 28. Fa. Beemsterboer, Den Helder:me dailles, plaquettes, monument-lepeltjes, maquette reddingsmonument, gipsmodel Uiver-plaquette, bekostigd door de Ned. schooljeugd (d.w.z. de plaquette.) 29. Gero-fabrieken, Zeist: Gero-artike- Ien; vertegenw.fa. J. v. Willigen. 30. N.V. Van Berkei's Patent, R'dam. Vleeschsnijmachines, weegschalen, enz. 31. Marinewerf: reddingmiddelen, touw werk, kompassen, sextanten, vliegtuigmo dellen. 32. Het Ned. Roode Kruis laat zien modern ziekenvervoer in spoorwegcoupé's, autobussen en vrachtauto's; enz. demon straties. 33. Reddingwezen: motorstrandredding- boot op wagen, motortractor (buiten het gebouw); model van een motorredding boot, welke zich, na omgeslagen te zijn, zelt weer opricht; vuurpijl- en wipper toestel; sleepzak, gebruikt bij het terug- keeren door de branding; diverse zwem vesten; draagbare zoeklichtinstallatie voor het strand. i WIJ ZIJN NIET BANG.... OP, NAAR DE REMAVI. Op volledigheid maakt deze opsomming allerminst aanspraak. Maar een denkbeeld van de groote verscheidenheid, van de in teressante inzendingen op de Remavi geeft ze zonder twijfel. Een woord ter aanmoe diging van het bezoek mag overbodig hee- ten. Het wakkere tentoonstellingsbestuur moge met zijn grootsche onderneming het sucoes oogsten, dat deze zoo ruimschoots verdient. HOE DRUK HET WAS. De eerste dagen reeds was de toeloop enorm. De Heldersche Courant deelt ons mee, dat het aantal bezoekers Zaterdag 1480 en Zondag 4700 bedroeg. Totaal ruim 6100. VAART OP HET MARSDIEP. Op de eerste pagina reeds schreven we over de vaartocht op het Marsdiep, waar toe morgen een ieder in de gelegenheid wordt gesteld tegen betaling van een ge ring bedrag. Gaarne vragen we hiervoor de speciale aandacht onzer lezers. Allerlei schepen nemen aan die feestelijke vaar- partij deel: loodsbooten, marinevaartui- gen, botters, kotters, enz. Het kan mooi en gezellig worden.als het weer nu maar een handje meehelpt. Herinnert u zich het groote waterfestijn, georganiseerd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Groot N.-Holl. Kanaal? Welnu het belooft opnieuw een dag te worden om nooit te vergeten! Afvaart: 2 u. n.m. Kosten 50 ct. p.p. (Zie adv. en koopt een feestgids a 15 ct.) MET DE K.L.M. DE LUCHT IN. Zoolang de Remavi duurt, dus tot en met Maandag a.s. biedt de K.L.M. aan een ieder 'tegen betaling van 'f4 of meer ge legenheid van vliegveld De Kooij af een rondvlucht te maken. Voor f4 reeds gaat ge over Texel en passeert ge Den Hoorn, voor f5.50 Oudeschild, de Waal en "den Buirg; voor 1'8 de Koog en 'Oosterend; voor f 10 de Cocksdorp, enz. We weten, wat zoo'n bedrag voor velen beteekent en idenken over de uitgaaf niet gering en toch in verhouding tot wat men er voor terug ontvangt, durven we beweren: Als 't even kan, is 't goed besteed. We zouden dit niet schrijven, indien we zelf niet in de gelegenheid waren geweest een rondvlucht mee te maken. Het was Zaterdagmiddag omstreeks 12 uur, dat wij onze luchtdoop ondergingen en wel ,op uitnoodiging van de K.L.M., die de vertegenwoordigers van de gansche pers in de kop van N.-Holl. geïnviteerd had. Eenige malen achtereen ging de Fok ker PH—A.D.O. met piloot Ruplin von Keffican met 'n 8-tal persmannen en an dere genoodigden de lucht in om naplm. 10 min. weer terug te keeren. En telkens waren het luchtvaart-enthousiasten die het toestel verlieten. De meesten vlogen nog nimmer maar waren na een enkele vlucht reeds danig „in de wolken" figuurlijk natuurlijk, want we troffen het mooiste vliegweer, dat denkbaar was: een stra lende zon en mijlen ver zicht. Van de acht passagiers, waarmee „onze" Fokker het luchtruim zocht, waren er zes voor het eerst zoo hoog en zoo moedig. „Fokker, waarheen is uw vlucht?" waagden we te vragen, voor we ons vlieg-ros bestegen. Het zou een tochtje van 10 mnt. zijn en halverwege de stad zouden we alweer terug moeten keeren. Maar toen we lie ten merken, dat we o zoo gaarne Texel eens vanuit de hoogte zouden willen be kijken, was de leider van de rondvluchten zoo vriendelijk de piloot te verzoeken die meneer van Texel z'n zin te geven en wat noordelijker te koersenEn toen ging- ie. Eerst naar een hoek van het veld, hol- der-de-bolder over de lang niet effen grasmat en toen tegen wind met een reuze-gang de lucht in. Onbeschrijfelijk, welk een sensatie! Daar zweven we tus- schen hemel en aarde: negen man in een Fokker. Dieper en dieper zinkt de aarde weg. Nog een speelgoedstadje slechts is den Helder. Peuterig klein nog maar zijn de grootste gebouwen. Hier is de Molen- brug, daar de gasfabriek, en daar maar we gaan met enorme snelheid en het valt moeilijk je te oriënteeren. Reeds zijn we het Marsdiep genaderd. Het is alsof slechts een nauwe geul Texel scheidt van liet vasteland. Een zwerm meeuwen in de buurt van de Mok teekent zich als een menigte witte stipjes tegen het donkere watervlak af. Merkwaardig is het Onrust te zien van zoo groote hoogte. Duidelijk strekt zich daar de zandvlakte uit, welke de bank met het eiland verbindt. We komen oogen te kort om alles te kunnen bewonderen: het torentje van Den Hoorn, de P.H.-Polder op zijn Pinkster-best, de glinsterende zee met haar notedop-kleine vaartuigen. Is er wel mooier object voor een rondvlucht over eigen land denkbaar dan die over Texel met zijn groote ver scheidenheid van grond en landschap? Een kwartier na de start stonden we weer op de begane grond, allen rijkelijk voldaan. Geen onzer had eenig onaange naam gevolg van de luchtreis ondervon den en eenparig luidde het oordeel, dat K.L.M. o.a. beteekenen moet Komt Later Meer. Het was een reisje om niet te ver-* geten zoolang we leven. Of we bang wa ren? Eerlijk gezegd voelden we ons de eerste seconden toen we ons bewust waren „los" te zijn van moeder Aarde wel een klein tikje onrustig. Maar al zeer spoedig nam het wonderbaarlijk schoone landschap en de onafzienbare zee met haar schepen ons zoo in beslag, dat er van onrust geen sprake meer kon zijn. We gaven Qns over aan de man van de K.L.M., een sympathieke jonge baas, die er al heel wat vliegjaartjes op heeft zitten; we vertrouwden op de K.L.M. en dat dit niet misplaatst was, bewijst dit relaas, dat we in staat zijn hier neer te schrijven voor- ieder, die in deze vluchten belang stelt. Gaat gij ook vliegen? Een verslagje over uw bevindingen ontvangen we gaarne. Ook Burgemeester en mevr. Oort wa ren de gasten van de K.L.M. en ook zij waren over de vlucht, welke zich in O.- richting tot boven de afsluitdijk uitstrekte, buitengewoon te spreken. ST. DEUS DEDIT. Het Bestuur van de afd. Texel van bo vengenoemde Landarb. Bond belegt he denavond een jaarvergadering (zie adv.) HANDELSREGISTER. Opheffing, medegedeeld in de week 28 Mei4 Juni: J. IP. Dros, de Cocksdorp 125. Handel in brandstoffen, etc. GIFTEN ESPERANTO MONUMENT. J.K.Dz., den Burg f2.50 R.K., den Burg f 1. Mevr. S., Heemstede fl. Thans in kas f678.96. Zullen de laatste loodjes de zwaarste zijn? Het tekort is reeds teruggebracht tot nog geen f 100. Als alle vrienden van Esperanto even meehelpen zijn we er. Bij voorbaat hartelijk dank. Secr.-penningm.Joh. M. Duinker, den Burg. Postrekening 216684. UITSLAG AANBESTEDING. De uitslag van de openb. aanbesteding verbouw winkel N.V. Ph. Vlessing, welke architect N. Schermer Zaterdag hield, was als volgt: Timmerwerk: P. van 't Hoog; metsel werk: L. Bruin; binnenbetimmering: Bak ker en Koorn; oentr. verwarming: Wol ter en Dros, Amersfoort; lood- en zink werk: J. Agter; schilderwerk: nog niet gegund. Illlll# Vader, zou de meester in llllll# staat zijn mij straf te geven voor llllll# iets, dat ik niet gedaan heb Illlll# Wel neen, jongen, wees daar llllll# maar niet bang voor. Illlll# Nou, dan maak ik vandaag llllll# m'n huiswerk niet. GESAUSDE ZWARE J V. MA IN Tl EN D R M V if Wordt vervolgd Laat de wereld kraken, kreunen, Ik blijf steeds op mijn gemak; Ik vind kracht en troost en kalmte Bij mijn BLACK-BOY Pruimtabak. PRÖPllCt'VAN DOUWE EÖBfRTS TABAKSFABRIEK

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1935 | | pagina 2