l
J£]
Boy
jji.
PRUIM
TABAK
é-
'ïf^
i
Piet Pruim Peinst:
H.M. DE KONINGIN
onthulde gistermid
dag liet borstbeeld
van Z. K. H. Prins
en het Reddingmo
nument te den Hel
der.
MAANDAG 10 Juni. 10 uur: Opening;
15.30—18 uur: Conoert en cabaret in het
restaurant; 17 uur: Uitreiking plaquette
aan deelnemers Monumentmairsch, uitge
schreven door De Jutter; 19—1 uur: Ge
legenheid tot dansen; 20—1 uur: Cabaret
in het restaurant; 20.1521.45 uur: Con
oert Stedelijk Muziekcorps. Feestver
lichting Tentoonstellingsterrein. 1 uur:
Sluiting van de Tiendaagsche Remavi.
LANGS DE STANDS..
Niet minder- dan 33 stands viragen op
de Remavi uw aandacht. We noemen hier
van elk de voornaamste biezonderheden
1. Loodswezen, Kustverlichting, enz.:
gasboei (vóór het gebouw) en draailicht,
beide in werking; model Brandaris, di
verse lenzen, tonnen, enz.; foto's van
kustverlichting-installaties.
2. Technisch Bureau Marijnen, Den
Haag: schijnwerpers.
3. Scheepvaartkundig Instituut Rotter
dam: diverse boptmodellen, o.a. van licht
schip Terschellingerbank, stoomharing-
beugschip, enz.; allerlei inzendingen op
gebied van haring-, 'treil- en snurrevaad-
visscherij.
4. N.V. Handelmij. voor Luchtvaart,
A'dam. Luchtvaartmotoren.
5. Fa. Gebr. Kruyf, Den Helder: Brand
stoffen.
6. Fa. Keiler- en Bakker, Den Helder:
pakkingsstoffen, India-rubber-artikelen,
enz.
7. N.V. Bataafsche Import-Mij.: 'Ruw->
olieproducten en hun toepassingen.
8. Held. Radio-Centrale: Verkleinde Ra
dio-Centrale, welke muziek geeft in het
heele gebouw.
9. N.V. Molijn en Co. te Qverschie:
lakken en verf.
10. N.V. Willem van Rijn, A'dam.
Bosch—Eisemann Artikelen voor de vis
scherij, electr. verlichting voor booten en
redd ingsvve zen.
11. N.V. Linoleumfabr. Krommenie: Li
noleum, was, zeildoek, brandslangen.
12. K.L.M. Een aantrekkelijke stand,
waar gaarne inlichtingen worden verstrekt
over rondvluchten en het luchtverkeer per
K.L.M.
13. N.V. Werf en Machinefabr. Welge
legen, Harlingen: gecomb. kor- en snur-
revaadlier, model Nieuwediepervlet, enz.
14. N.V. Lankhorst Touwfabr., Sneek:
palingfuiken, netten, korven, touw, enz.
15. Visscherij. Deze stand gaat uit van
de afd. voor visscherij en visscherij-on-
zoek. We zien hier een diorama, voor
stellende het Zeegat van Texel: een ge
deelte van „de oude Helder" met de dijk
en de kerk aan het Westplein, het Mars
diep; Texel met het witte kerkje van den
Hoorn, een stuk Texelstroom en varende
en aan een steiger gemeerde botters: op
de voorgrond een stuk dijkglooiïng en
strand. Het doek is belangeloos geschil
derd door Leon Senf. Op de steiger
en het strand bevinden zich alle voorwer
pen, die bij de garnalenvisscherij dienst
doen: een groote kaar, de kookketel, het
schepnet, de zeven, lidjes, enz. We be
kijken dit diorama 'het mooist van een
verhoogd platform af, waarop tevens de
garnalen- en vïschverkoop plaats vindt.
De buitenzij van het platform wordt
geflankeerd door een aantal modellen van
v'isschersvaartuigen: een schokker, blazer,
bom, e.a. Op liet platform geeft een stei
lichtbeelden een beeld van "de ontwikkeling
van de garnaal van ei tot volwassen dier.
16. N.V. Techn. Bureau Holland Bo-
linder: licht gewicht ruwoliemotoren en
onder dee ten.
17. N.V. Holl. Amerika Lijn, Rotter
dam: model s.s. Statendam. Interessante
gegevens omtrent dit zeekasteel. Bekijk
ook de schalmen eens van de ankerket
ting van dit schip.
18. Onderzeedienst en duikbedrijf. Een
complete toren van de O 5 (niet meer in
dienst). Door een periscoop kan ieder
IN het gebouw zijn blik laten gaan over
de haven en wijde omgeving. Verder hier:
onderzeebootbewapening, torpedo's, ook
in doorsnee; onderzeeboot-reddingmidde
len, enz. In een groote, met water gevulde
tank worden demonstraties gegeven.
19. Luchtbeschermingsdienst: Hier een
overzicht van de aanvalsmiddelen in een
eventuèele luchtoorlog en van de midde
len, welke ten afweer en bescherming
kunnen dienen.
20. Aviolanda N.V., Papendrecht. Een
compleet vliegtuig laat zich midden in 't
gebouw bewonderen; ook een groot aantal
luchtfoto's.
21. Marine-Luchtvaartdienst. Twee dio
rama's, waarvan het eene ons Iaat zien
het overbrengen door een vliegtuig van 'n
reddinglijn van een wrak naar de kust; het
andere laat zien het te hulp snellen van
12 groote marinevliegtuigen bij het om
slaan van een schip. Verder: parachutes,
in geopende en gesloten toestand, een
maquette van het marinevliegkamp bij
Soerabaya; een opvouwbare rubber-red
dingboot, zooals die meegenomen wordt
aan boord van de groote marine-zeevlieg-
tuigen, enz.
22. Hist. Scheepvaartk. Museum, Am
sterdam: scheepsmodellen uit de 18e
eeuw, oude kaarten, enz.
23. Fa. O. J. Bosker, Wieringen:
Deutz.
24. Passage-bureau Velthuys, Kanaal-
weg 91, den Helder: Ieder die informaties
wenscht omtrent reizen per Kon. Ned.
Ind. Luchtvaart-mij., Mij. Nederland, Ned.
Ned. Stoomb. Mij. (zie model Costa-Ri-
ca), Holl. Afrika-lijn (zie model Bloem
fontein), enz. kan hier terecht. Een heel
aantrekkelijke stand met op de achter
grond een reliëfkaart van Ned. Indië.
25. Secretariaat Remavi: zoo noodig
kan van hieruit getelefoneerd worden.
26. N.V. American Petr. Cy., Den Haag:
petroleumproducten.
27. N.V. Kasregisters Cord H. van
Erk: Kasregisters.
28. Fa. Beemsterboer, Den Helder:me
dailles, plaquettes, monument-lepeltjes,
maquette reddingsmonument, gipsmodel
Uiver-plaquette, bekostigd door de Ned.
schooljeugd (d.w.z. de plaquette.)
29. Gero-fabrieken, Zeist: Gero-artike-
Ien; vertegenw.fa. J. v. Willigen.
30. N.V. Van Berkei's Patent, R'dam.
Vleeschsnijmachines, weegschalen, enz.
31. Marinewerf: reddingmiddelen, touw
werk, kompassen, sextanten, vliegtuigmo
dellen.
32. Het Ned. Roode Kruis laat zien
modern ziekenvervoer in spoorwegcoupé's,
autobussen en vrachtauto's; enz. demon
straties.
33. Reddingwezen: motorstrandredding-
boot op wagen, motortractor (buiten het
gebouw); model van een motorredding
boot, welke zich, na omgeslagen te zijn,
zelt weer opricht; vuurpijl- en wipper
toestel; sleepzak, gebruikt bij het terug-
keeren door de branding; diverse zwem
vesten; draagbare zoeklichtinstallatie voor
het strand.
i
WIJ ZIJN NIET BANG....
OP, NAAR DE REMAVI.
Op volledigheid maakt deze opsomming
allerminst aanspraak. Maar een denkbeeld
van de groote verscheidenheid, van de in
teressante inzendingen op de Remavi geeft
ze zonder twijfel. Een woord ter aanmoe
diging van het bezoek mag overbodig hee-
ten. Het wakkere tentoonstellingsbestuur
moge met zijn grootsche onderneming het
sucoes oogsten, dat deze zoo ruimschoots
verdient.
HOE DRUK HET WAS.
De eerste dagen reeds was de toeloop
enorm. De Heldersche Courant deelt ons
mee, dat het aantal bezoekers Zaterdag
1480 en Zondag 4700 bedroeg. Totaal
ruim 6100.
VAART OP HET MARSDIEP.
Op de eerste pagina reeds schreven we
over de vaartocht op het Marsdiep, waar
toe morgen een ieder in de gelegenheid
wordt gesteld tegen betaling van een ge
ring bedrag. Gaarne vragen we hiervoor
de speciale aandacht onzer lezers. Allerlei
schepen nemen aan die feestelijke vaar-
partij deel: loodsbooten, marinevaartui-
gen, botters, kotters, enz. Het kan mooi
en gezellig worden.als het weer nu
maar een handje meehelpt. Herinnert u
zich het groote waterfestijn, georganiseerd
ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan
van het Groot N.-Holl. Kanaal? Welnu
het belooft opnieuw een dag te worden
om nooit te vergeten! Afvaart: 2 u. n.m.
Kosten 50 ct. p.p. (Zie adv. en koopt een
feestgids a 15 ct.)
MET DE K.L.M. DE LUCHT IN.
Zoolang de Remavi duurt, dus tot en
met Maandag a.s. biedt de K.L.M. aan een
ieder 'tegen betaling van 'f4 of meer ge
legenheid van vliegveld De Kooij af een
rondvlucht te maken. Voor f4 reeds gaat
ge over Texel en passeert ge Den Hoorn,
voor f5.50 Oudeschild, de Waal en "den
Buirg; voor 1'8 de Koog en 'Oosterend;
voor f 10 de Cocksdorp, enz. We weten,
wat zoo'n bedrag voor velen beteekent
en idenken over de uitgaaf niet gering en
toch in verhouding tot wat men er voor
terug ontvangt, durven we beweren: Als
't even kan, is 't goed besteed.
We zouden dit niet schrijven, indien
we zelf niet in de gelegenheid waren
geweest een rondvlucht mee te maken.
Het was Zaterdagmiddag omstreeks 12
uur, dat wij onze luchtdoop ondergingen
en wel ,op uitnoodiging van de K.L.M.,
die de vertegenwoordigers van de gansche
pers in de kop van N.-Holl. geïnviteerd
had. Eenige malen achtereen ging de Fok
ker PH—A.D.O. met piloot Ruplin von
Keffican met 'n 8-tal persmannen en an
dere genoodigden de lucht in om naplm.
10 min. weer terug te keeren. En telkens
waren het luchtvaart-enthousiasten die het
toestel verlieten. De meesten vlogen nog
nimmer maar waren na een enkele vlucht
reeds danig „in de wolken" figuurlijk
natuurlijk, want we troffen het mooiste
vliegweer, dat denkbaar was: een stra
lende zon en mijlen ver zicht. Van de acht
passagiers, waarmee „onze" Fokker het
luchtruim zocht, waren er zes voor het
eerst zoo hoog en zoo moedig. „Fokker,
waarheen is uw vlucht?" waagden we te
vragen, voor we ons vlieg-ros bestegen.
Het zou een tochtje van 10 mnt. zijn en
halverwege de stad zouden we alweer
terug moeten keeren. Maar toen we lie
ten merken, dat we o zoo gaarne Texel
eens vanuit de hoogte zouden willen be
kijken, was de leider van de rondvluchten
zoo vriendelijk de piloot te verzoeken die
meneer van Texel z'n zin te geven en wat
noordelijker te koersenEn toen ging-
ie. Eerst naar een hoek van het veld, hol-
der-de-bolder over de lang niet effen
grasmat en toen tegen wind met een
reuze-gang de lucht in. Onbeschrijfelijk,
welk een sensatie! Daar zweven we tus-
schen hemel en aarde: negen man in een
Fokker. Dieper en dieper zinkt de aarde
weg. Nog een speelgoedstadje slechts is
den Helder. Peuterig klein nog maar zijn
de grootste gebouwen. Hier is de Molen-
brug, daar de gasfabriek, en daar
maar we gaan met enorme snelheid en
het valt moeilijk je te oriënteeren. Reeds
zijn we het Marsdiep genaderd. Het is
alsof slechts een nauwe geul Texel scheidt
van liet vasteland. Een zwerm meeuwen in
de buurt van de Mok teekent zich als een
menigte witte stipjes tegen het donkere
watervlak af. Merkwaardig is het Onrust
te zien van zoo groote hoogte. Duidelijk
strekt zich daar de zandvlakte uit, welke
de bank met het eiland verbindt. We
komen oogen te kort om alles te kunnen
bewonderen: het torentje van Den Hoorn,
de P.H.-Polder op zijn Pinkster-best, de
glinsterende zee met haar notedop-kleine
vaartuigen. Is er wel mooier object voor
een rondvlucht over eigen land denkbaar
dan die over Texel met zijn groote ver
scheidenheid van grond en landschap?
Een kwartier na de start stonden we
weer op de begane grond, allen rijkelijk
voldaan. Geen onzer had eenig onaange
naam gevolg van de luchtreis ondervon
den en eenparig luidde het oordeel, dat
K.L.M. o.a. beteekenen moet Komt Later
Meer. Het was een reisje om niet te ver-*
geten zoolang we leven. Of we bang wa
ren? Eerlijk gezegd voelden we ons de
eerste seconden toen we ons bewust
waren „los" te zijn van moeder Aarde
wel een klein tikje onrustig. Maar al
zeer spoedig nam het wonderbaarlijk
schoone landschap en de onafzienbare zee
met haar schepen ons zoo in beslag, dat
er van onrust geen sprake meer kon zijn.
We gaven Qns over aan de man van de
K.L.M., een sympathieke jonge baas, die
er al heel wat vliegjaartjes op heeft
zitten; we vertrouwden op de K.L.M. en
dat dit niet misplaatst was, bewijst dit
relaas, dat we in staat zijn hier neer te
schrijven voor- ieder, die in deze vluchten
belang stelt. Gaat gij ook vliegen? Een
verslagje over uw bevindingen ontvangen
we gaarne.
Ook Burgemeester en mevr. Oort wa
ren de gasten van de K.L.M. en ook zij
waren over de vlucht, welke zich in O.-
richting tot boven de afsluitdijk uitstrekte,
buitengewoon te spreken.
ST. DEUS DEDIT.
Het Bestuur van de afd. Texel van bo
vengenoemde Landarb. Bond belegt he
denavond een jaarvergadering (zie adv.)
HANDELSREGISTER.
Opheffing, medegedeeld in de week 28
Mei4 Juni:
J. IP. Dros, de Cocksdorp 125. Handel
in brandstoffen, etc.
GIFTEN ESPERANTO MONUMENT.
J.K.Dz., den Burg f2.50
R.K., den Burg f 1.
Mevr. S., Heemstede fl.
Thans in kas f678.96.
Zullen de laatste loodjes de zwaarste
zijn? Het tekort is reeds teruggebracht
tot nog geen f 100. Als alle vrienden van
Esperanto even meehelpen zijn we er.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Secr.-penningm.Joh. M. Duinker, den
Burg. Postrekening 216684.
UITSLAG AANBESTEDING.
De uitslag van de openb. aanbesteding
verbouw winkel N.V. Ph. Vlessing, welke
architect N. Schermer Zaterdag hield, was
als volgt:
Timmerwerk: P. van 't Hoog; metsel
werk: L. Bruin; binnenbetimmering: Bak
ker en Koorn; oentr. verwarming: Wol
ter en Dros, Amersfoort; lood- en zink
werk: J. Agter; schilderwerk: nog niet
gegund.
Illlll# Vader, zou de meester in
llllll# staat zijn mij straf te geven voor
llllll# iets, dat ik niet gedaan heb
Illlll# Wel neen, jongen, wees daar
llllll# maar niet bang voor.
Illlll# Nou, dan maak ik vandaag
llllll# m'n huiswerk niet.
GESAUSDE ZWARE
J V. MA IN Tl EN D R M
V
if
Wordt
vervolgd
Laat de wereld kraken, kreunen,
Ik blijf steeds op mijn gemak;
Ik vind kracht en troost en kalmte
Bij mijn BLACK-BOY Pruimtabak.
PRÖPllCt'VAN DOUWE EÖBfRTS TABAKSFABRIEK