si TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT Abonneert U op dit blad. Wol uit Melk. Texelsche Berichten Verdrijf dien Hoest Zaterdag 29 Februari 1936 (Vertaald uit La Lettura; artikel van C. Poggiali). v (Slot.) Een belangrijk feit is overigens, dat deze ontdekking werd gedaan op een oogenblik, dat Italië meer dan ooit op zichzelf is aangewezen om de producten te vervaardigen, die in normale tijd uit het buitenland worden geïmporteerd, wol hoofdzakelijk uit Australië, Zuid-Afrikaen Argentinië. Hoe zijn nu de gegevens voor een eventueele productie van synthetische wol uit caseïne? De jaarlijksche melkproductie bedraagt 45 millioen H.L., een cijfer, dat het in- landsche normale verbruik verre over treft. Van deze melk wordt 2>/2 millioen quintalen kaas gefabriceerd, eveneens veel meer dan het land zelf verbruikt, daar een half millioen voor de uitvoer wondt bestemd. Uit 100 Kg. melk wordt ongeveer 4 Kg. caseïne gewonnen, en uit 1 Kg. case- ine kan 1 Kg. synthetisch^ wol worden getabriceerd. Een nieuwe horizont van groot economisch belang wordt door deze nieuwe industrie in Italië geopend, een nieuwe industrie die talloozen werk verschaffen zal. Natuurlijk speelt ook de prijs een groote rol bij dit nieuwe pro cédé. Thans bedraagt de prijs van ge weven wol minstens 20 Lire per Kg. De prijs der caseïne is de laatste tijd plotse ling gestegen. Toen Ferretti zijn experi ment begon, bedroeg deze anderhalf Lire per Kg., twee en een half bij het eind van zijn experiment, terwijl thans het dubbele bedrag wordt genoteerd. Maar ondanks deze prijsstijging zal de prijs van synthe- thische wol altijd veel lager blijven dan' die van het dierlijke product. Om de deugdelijkheid en de efficiency van het nieuwe procédé te toetsen, heeft de re geering besloten, het jaar 1936 met een dagelijksche productie van 5000 Kg. syn thetische wol in te zetten en die hoeveely heid geleidelijk op te voeren tot 50.000 Kg. per dag. Nieuwe experimenten worden intus- schen ondernomen, o.a. om plantaardige draden te verkrijgen uit de bremstruik, een plant, waarmede heele heuvelruggen in Italië zijn begroeid; en cellulose uit struikgewas, waarvan eventueel papier zou worden gefabriceerd. Bij de beoordeeling van het boven staande verlieze men niet uit het oog, dat de schrijver 'n Italiaan is. Volgens ande ren is het probleem „wol uit melk" nog lang niet opgelost. Red. HYGIENE en VEILIGHEID. iiuifiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiminiKiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiii HOE ADEMEN? Ademt door de neus. Dan wordt de lucht gezuiverd, als het ware voorge- warmd en van voldoende vochtdeeltjes voorzien. Ademt men in deze koude da gen door de mond, dan komt de met stof deeltjes bezwangerde koude droge lucht in de longen terecht, waardoor bronchitis en. longontsteking kan ontstaan. Het staat vast, dat er minder gevallen van ver koudheid zouden zijn, als men deze maat regelen in acht nam. (Berthold Stokvis, arts.) OPGEPAST. Waarmee? Met analine-potlooden, (inktpotlooden). Voor wie zich daarmee in de vingers prikt, kan dat onaangename gevolgen hebben. Geeft ze niet aan kin deren. BLOEDARMOEDE. Dat beteekent niet: te weinig bloed, maar tekort een btoedkleurstof en meestal tekort aan ijzer in het bloed. Menschen met bloedarmoede zijn veel „vatbaarder" in het algemeen dan volbloedigen. Vroe ger kwam bloedarmoede vrij veel voor. Thians is ze dank zij de algemeen doorge voerde hygiëne en vooral door de sport een zeldzame ziekte geworden. (L. Mees, arts.) illlll* VAN ZON EN MAAN. 9!||||| MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder: Z. 1 Mrt. 10,28 3 til 6.45 17,38 At 2 11,32 3,51 6,43 17,40 E>. 3 12,43 4,28 6,40 17,42 W 4 13,55 4,57 6,38 17.44 D 5 1,07 5.18 6,36 17,45 V 6 16.17 5 36 6,34 17,47 Z 7 17,26 5,52 6,32 17,49 - ATLASSEN, groot en klein! Daarvoor wil ieder in BOEKHANDEL PARKSTRAAT. zijn. HOBAHO FILMAVOND. Voor de gratis filmavond, Donderdag door de Hobaho, de bekende bloembollen veiling, in Pen's Zaal aangeboden, werd groote belangstelling getoond. De zaal was vrijwel geheel met bezoekers, onder wie veel jongelui, gevuld. Begonnen werd met een inleidend woord, gesproken door,' de heer P. Nou- land, propagandist van de Hobaho. De aandacht werd er op gevestigd, dat de film n:et louter een reclamefilm voor de Hobaho, maar een rolprent met veel leer rijke stof voor menige kw eeker is. Daarmee was niets te veel gezegd, want de film, Hollands Glorie getiteld en ver vaardigd door Polygoon, was voor de kweekers van A tot Z interessant, ook voor veel buitenstaanders, terwijl de re clame er niet wat je noemt „dik op lag". We kregen achtereenvolgens te zien: het toebereiden van de bodem met Van der Lans' frais, het kalken, het „koken" van de bollen, het planten en dekken, een tentoonstelling in Bloemlust, groene veilingen, een bollenveld met oentrale ver warm.ng (hyacinthen te Hillegom), het ziek-zoeken, spuiten met Bordeausche pap, het rooien en drogen der bollen, snijden en hollen van hyacinthen, het sorteeren, het veilen door de Hobaho, het laborato rium van jrof. Van Slogteren, de Hd-i baho-kantoren, het drukken van het Or gaan, de vakschool voor toekomstige bol- lenkweekers en tenslotte het Krelagehuis. Tusschen de bedrijven hield de heer Van Nouland een korte causerie, waar in hij o.m. vertelde, dat hij drie jaar be stuurslid was van de Bond van Kleine Kweekers. In verband met bet plan deze Bond in het H.B.G. onder te brengen, aanvaardde hij de betrekking van propa gandist van de Hobaho, met welke veiling de Vereen, reeds contact had, daar het Hobaho-orgaan ook het orgaan van de Bond van Kleine Kweekers was. Over de narcissencultuur gaf hij als zijn meening te kennen, dat deze teelt een goede toekomst wacht. Zoo ergens, dan heeft de cultuur op Texel reden van bestaan. Wil men echter van de teelt de meeste vruchten plukken, dan is het van groot belang, dat men zorgt voor kern gezonde bollen. Overal in het buitenland ligt men volgens spr. op de loer om de Hollandsche kweekers dwars te zitten. Voor buitenlandsche kweekers hoeft men z.i. niet bang te zijn. Holland heeft een beter klimaat en staat ook wat de ziekte bestrijding betreft op veel hooger peil. Maar om te zorgen, dat dit zoo blijft, is waakzaamheid en hard werken aan de opbouw van onze mooie cultuur ge boden. Tenslotte beval spr. de Hobaho met nadruk aan de Texelsche kweekers aan. Aan het hoofd staat de heer Homan, die vijftig jaar als directeur werkzaam zijn sporen zeker verdiend heeft. De Ho baho wil de schakel zijn tusschen kwee- ker en exporteur en streeft daarbij naar zoo goed mogelijke behartiging van de belangen harer cliëntèle. Het feit, dat de Hobaho de veiling met de grootste omzet is, zegt niet weinig. Abonneert u op de Hobaho, vraagt inlichtingen aan onze vertegenwoordiger voor Texel, de heer Joh. Parlevliet en zendt uw bollen naar de Hobaho. Eens geprobeerd, ai- tijd begeerd. Ter afwisseling gat de heer Jan van Kroft, employé van de Hobaho, ten too- neele eenige grapjes ten beste en werd onder zijn humoristische leiding een „Ode aan de Hobaho" gezongen. Te vens was hij de man, die met behulp van gramofoonplaten de film op passende wijze via pick-up met versterker illustreerde. Na afloop van de film bleef nog een groot aantal kweekers luisteren naar wat de heer Van Nouland meer over bollen teelt en -veiling te vertellen had. Te vens beantwoordde hij allerlei vragen. Het was voor Hobaho en veel Texelsche kweekers een avond, die zeker aan zijn doel beantwoordde. MINISTER TAKAHASJI. Japan's Minister van Financiën. Over leden aan de gevolgen van de op hem gepleegde moordaanslag. Takahasji was een beslist tegenstander van groote uit gaven voor oorlogsdoeleinden. Hatst-Griep -üronchitis -A sthma Verhoog Verlaagde pnjzen OOSTEREND. KERK EN VREDE. Hier volgt in het kort de rede, welke ds. Sillevis Smitt hier in die propag. verg- van Kerk en Vrede hield. Spreker werd ingeleid door Ds. Salm, die, nadat gezon gen was Ps. 33:7, voorging in gebed, een gedeelte las uit Rom. 12 en vervolgens de aanwezigen welkom heette. Ds. bracht dank aan de kerkeraacl der Doopsgoz. Kerk, die de Vereen, in staat stelde het getuigenis van Kerk en Vrede in een Kerkgebouw te doen hooren. Deze avond, zei spr., heeft tweeërlei doel. Wij willen zeggen, wat K. en V. is en wil. K. en V. wordt veel beschuldigd ook op valsche gronden. Zij is geen po litieke organisatie, maar een groep chris- tenen, die wil getuigen tegen de oorlog. Vender willen wij u vragen: Kunt gij genoegen neuten met 's werelds onge rechtigheid? Hebben wij als christenen hierin niet iets te zeggen Hierna verkrijgt Ds. Sillevis Smitt het woord om te spreken o\er „Europa 1936". Spr. begint met te herinneren aan 1932. Dat jaar is de groote staatsman Briand gestorven, en daarmee de vnedesgedachte in Genève. 1932 was ook het jaar van het conflict Japan-China. Japan voerde zijn expansie-oorlog, evenals nu Italië. Toen werd ook de groote ontwapenings conferentie gehouden. In Frankrijk nam Tardieu de plaats in van Briand, in Duitschland rees achter het beeld van Hindenburg de gestalte van Hitier. Toen reeds is door spr. gezegd: Mussolini heerscht. Nu leven we in 1936. De Vol kenbond is stervende en Mussolini heerscht inderdaad. Ondanks de V.B. is het cepe lid bezig het andere te verplet teren. Mussolini legt zijn ijzeren vuist op Zuid-Europa. Ontwapeningsconferen tie 1936 is mislukt. Duitschland voerde de algemeene dienstplicht in en zal zich eventueel niet "ontzien, Holland onder de voet te Ioopen. Japan en Duitschlard zijn hongerig, maar Engeland zal, even min als Holland, een vierkante meter grond afstaan. Op de achtergrond zien we het sterk gewapend Amerika. Indien KEIZER HIROHITO. De Keizer van Japan, tegen wiens re geering de jongste militaire staatsgreep niet gericht was. de werektbrand uitbreekt, wordt de stem van de Kerk bijna niet meer gehoord. De geest van Mussolini heerscht onder de volkeren van Europa. Er lieerscht onder die volkenen deels een hongerend, deels een verzadigd imperialisme. Het is be grijpelijk, dat Italië zegt: Wij doen wat Engeland 30 jaar geleden deed. Zoo ziet men overal elkaar bestrijden. Dit doet je wel eens wanhopen, zegt spr. Je staat verstomd, als je bedenkt, wat Europa heeft meegemaakt van '14 tot '18. In de Duitsche kerkstrijd breekt het heidendom baan. Spr. haalt aan de gelij kenis van de onreine geesten, welke gaan door dorre plaatsen en welke dan het laatste erger zullen vinden dan het eerste. Zoo ook Europa '36. De Volkenbond werd gesticht om er Europa door te ver nieuwen, maar de volleen zijn niet in boete gegaan voor God. Zoo komen ook de demonische machten terug. De concrete toestand is nu: een stervende V.B. en een komende oorlog. Welke zal hierin onze houding zijn? Onze houding moet zijn een des geloofs. Ds. Jansen, aldus spr., schildert in zijn brochure de moderne oorlog met een demonische achtergrond. Er is geen rechtvaardige oorlog meer, alle oorlog is zonde, zoowel de aanvals- als de verdedigingsoorlog. Maar Ds. Jan sen doet volgens spr. niet de laatste st.qp in zijn brochure, d.i.Wjj doen hieraan niet mee. Onze houding is „noen" zeg gen tegen Europa. Europa is niet meer in handen van de V.B. Het wordt ver teerd door economische moord, expansie- zucht. Het is in handen van het geld, petnoleummagnaten, van demonische machten, ja, van de booze zelf. Het fa- talisme mag ons echter niet overmeeste ren, want dit beteekent'. meedoen. Ons geloof zegt: Europa is in handen van Jezus. Wie dit gelooft, kan zijn hoofd opheffen in deze booze wereld. Jezus heeft nooit liet geweld toegepast, maar Jezus is de wereld een dwaasheid. Hij overwinnaar. Heel de wereld bewa pent zich. Het is spr.'s persoonlijke over tuiging, dat hij in gemeenschap met Chris tus geen geweer kan dragen. Spr. weet, dat dit beteekent een conflict met de Staat. Wij, aldus spr., willen niet revo lutionair zijn. Wij erkennen, <Jat de over heid er moet zijn. De bijbel spreekt in deze ook van veel strijd In „De laatste Strijd", van Ds. Buskes, wordt ons getee- kend, hoe de duivel zijn grootste machts middel zal zoeken in de Staat. Eveneens loopt de Kerk met een kleine k achter het marxisme aan, maar de Kerk niet een groote K loopt achter het kruis aan. Zoo zijn we dus vol hoop op Christus, van wie we alle heil verwachten. Hiermede eindigt spr. zijn met belang stelling gevolgd betoog. We laten nog vojgen een kort overzicht van de hem gestelde vragen en antwoorden Welke houding zal K. en V. aannemen, bij e.n eventueele mobilisatie? Spr. zegt, dat K. en V. hierbij de onverzoenlijke tegenstelling ziet: „in gemeenschap met Christus" en „een geweer dragen". K. en V. zal afstaan van ongerechtigheid en dienstweigeren, wegens gewetensbezwa ren. Zijn er dan geen rechtvaardige oorlogen meer? Hoe moeten we de oor logen in de historie dan zien? Voor 1914 werd er nog gesproken van rechtvaardige oorlogen. Ook Calvijn sprak er van, maar Calvijn reeds heeft er voorwaarden aan verbonden. Bij een moderne oorlog wor den deze niet nagekomen. Colijn zei in de Kamer: Geweld kan worden ge adeld in dienst van het recht. Hoe denkt spr. daarover? In een moderne oorlog wordt het recht door de Staten met voe ten getreden. Ds. Salm dankt de spreker en de vra genstellers en wekt op tot lidmaatschap; van Kerk en Vrede. Kerk en Vrede echter, zegt hij, zoekt haar kracht niet in zoo veel mogelijk zieltjes winnen maar in de weinige leden, die pal staan voor hun beginsel. Ds. Salm gaat hierna voor in dankgebed en laat aan het slot nog staande zingen Gez. 50:4. D. MINISTER OKADA. Minister-president van Japan, Woens dag vermoord. Derde slachtoffer was Admiraal Saito, Stop vlug dien akeligen hoest, neem Akker's Abdijsiroop. Op slaa zult Gij ondervinden, datGijhiereennulp hebt om den meest weerspannigen hoest te verdrijven. Vanaf den eersten lepel openbaart zich haar kalmeerende, verzachtende, slijmoplossende wer king. De vastzittende slijm komt los en Gij zult weer gemakkelijk kunnen ademhalen. Abdijsiroop verschaft U reeds vannacht een rustigen slaap en binnen 24 uurzijt Gij dan dien benauw den hoest finaal vergeten. Neem bi£ AKKER'S ■imSujBd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1936 | | pagina 5