si
TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT
Abonneert U op dit blad.
Wol uit Melk.
Texelsche Berichten
Verdrijf dien Hoest
Zaterdag 29 Februari 1936
(Vertaald uit La Lettura; artikel van
C. Poggiali).
v (Slot.)
Een belangrijk feit is overigens, dat
deze ontdekking werd gedaan op een
oogenblik, dat Italië meer dan ooit op
zichzelf is aangewezen om de producten
te vervaardigen, die in normale tijd uit
het buitenland worden geïmporteerd, wol
hoofdzakelijk uit Australië, Zuid-Afrikaen
Argentinië. Hoe zijn nu de gegevens voor
een eventueele productie van synthetische
wol uit caseïne?
De jaarlijksche melkproductie bedraagt
45 millioen H.L., een cijfer, dat het in-
landsche normale verbruik verre over
treft. Van deze melk wordt 2>/2 millioen
quintalen kaas gefabriceerd, eveneens veel
meer dan het land zelf verbruikt, daar
een half millioen voor de uitvoer wondt
bestemd.
Uit 100 Kg. melk wordt ongeveer 4
Kg. caseïne gewonnen, en uit 1 Kg. case-
ine kan 1 Kg. synthetisch^ wol worden
getabriceerd. Een nieuwe horizont van
groot economisch belang wordt door deze
nieuwe industrie in Italië geopend, een
nieuwe industrie die talloozen werk
verschaffen zal. Natuurlijk speelt ook de
prijs een groote rol bij dit nieuwe pro
cédé. Thans bedraagt de prijs van ge
weven wol minstens 20 Lire per Kg. De
prijs der caseïne is de laatste tijd plotse
ling gestegen. Toen Ferretti zijn experi
ment begon, bedroeg deze anderhalf Lire
per Kg., twee en een half bij het eind van
zijn experiment, terwijl thans het dubbele
bedrag wordt genoteerd. Maar ondanks
deze prijsstijging zal de prijs van synthe-
thische wol altijd veel lager blijven dan'
die van het dierlijke product. Om de
deugdelijkheid en de efficiency van het
nieuwe procédé te toetsen, heeft de re
geering besloten, het jaar 1936 met een
dagelijksche productie van 5000 Kg. syn
thetische wol in te zetten en die hoeveely
heid geleidelijk op te voeren tot 50.000
Kg. per dag.
Nieuwe experimenten worden intus-
schen ondernomen, o.a. om plantaardige
draden te verkrijgen uit de bremstruik,
een plant, waarmede heele heuvelruggen
in Italië zijn begroeid; en cellulose uit
struikgewas, waarvan eventueel papier zou
worden gefabriceerd.
Bij de beoordeeling van het boven
staande verlieze men niet uit het oog, dat
de schrijver 'n Italiaan is. Volgens ande
ren is het probleem „wol uit melk" nog
lang niet opgelost. Red.
HYGIENE en VEILIGHEID.
iiuifiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiminiKiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiii
HOE ADEMEN?
Ademt door de neus. Dan wordt de
lucht gezuiverd, als het ware voorge-
warmd en van voldoende vochtdeeltjes
voorzien. Ademt men in deze koude da
gen door de mond, dan komt de met stof
deeltjes bezwangerde koude droge lucht in
de longen terecht, waardoor bronchitis en.
longontsteking kan ontstaan. Het staat
vast, dat er minder gevallen van ver
koudheid zouden zijn, als men deze maat
regelen in acht nam.
(Berthold Stokvis, arts.)
OPGEPAST.
Waarmee? Met analine-potlooden,
(inktpotlooden). Voor wie zich daarmee
in de vingers prikt, kan dat onaangename
gevolgen hebben. Geeft ze niet aan kin
deren.
BLOEDARMOEDE.
Dat beteekent niet: te weinig bloed,
maar tekort een btoedkleurstof en meestal
tekort aan ijzer in het bloed. Menschen
met bloedarmoede zijn veel „vatbaarder"
in het algemeen dan volbloedigen. Vroe
ger kwam bloedarmoede vrij veel voor.
Thians is ze dank zij de algemeen doorge
voerde hygiëne en vooral door de sport
een zeldzame ziekte geworden.
(L. Mees, arts.)
illlll* VAN ZON EN MAAN. 9!|||||
MAAN ZON
Datum: Op: Onder: Op: Onder:
Z. 1 Mrt. 10,28 3 til 6.45 17,38
At 2 11,32 3,51 6,43 17,40
E>. 3 12,43 4,28 6,40 17,42
W 4 13,55 4,57 6,38 17.44
D 5 1,07 5.18 6,36 17,45
V 6 16.17 5 36 6,34 17,47
Z 7 17,26 5,52 6,32 17,49
-
ATLASSEN, groot en klein!
Daarvoor wil ieder in
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
zijn.
HOBAHO FILMAVOND.
Voor de gratis filmavond, Donderdag
door de Hobaho, de bekende bloembollen
veiling, in Pen's Zaal aangeboden, werd
groote belangstelling getoond. De zaal
was vrijwel geheel met bezoekers, onder
wie veel jongelui, gevuld.
Begonnen werd met een inleidend
woord, gesproken door,' de heer P. Nou-
land, propagandist van de Hobaho. De
aandacht werd er op gevestigd, dat de
film n:et louter een reclamefilm voor de
Hobaho, maar een rolprent met veel leer
rijke stof voor menige kw eeker is. Daarmee
was niets te veel gezegd, want de
film, Hollands Glorie getiteld en ver
vaardigd door Polygoon, was voor de
kweekers van A tot Z interessant, ook
voor veel buitenstaanders, terwijl de re
clame er niet wat je noemt „dik op lag".
We kregen achtereenvolgens te zien:
het toebereiden van de bodem met Van
der Lans' frais, het kalken, het „koken"
van de bollen, het planten en dekken,
een tentoonstelling in Bloemlust, groene
veilingen, een bollenveld met oentrale ver
warm.ng (hyacinthen te Hillegom), het
ziek-zoeken, spuiten met Bordeausche pap,
het rooien en drogen der bollen, snijden
en hollen van hyacinthen, het sorteeren,
het veilen door de Hobaho, het laborato
rium van jrof. Van Slogteren, de Hd-i
baho-kantoren, het drukken van het Or
gaan, de vakschool voor toekomstige bol-
lenkweekers en tenslotte het Krelagehuis.
Tusschen de bedrijven hield de heer
Van Nouland een korte causerie, waar
in hij o.m. vertelde, dat hij drie jaar be
stuurslid was van de Bond van Kleine
Kweekers. In verband met bet plan deze
Bond in het H.B.G. onder te brengen,
aanvaardde hij de betrekking van propa
gandist van de Hobaho, met welke veiling
de Vereen, reeds contact had, daar het
Hobaho-orgaan ook het orgaan van de
Bond van Kleine Kweekers was.
Over de narcissencultuur gaf hij als
zijn meening te kennen, dat deze teelt
een goede toekomst wacht. Zoo ergens,
dan heeft de cultuur op Texel reden van
bestaan. Wil men echter van de teelt de
meeste vruchten plukken, dan is het van
groot belang, dat men zorgt voor kern
gezonde bollen. Overal in het buitenland
ligt men volgens spr. op de loer om de
Hollandsche kweekers dwars te zitten.
Voor buitenlandsche kweekers hoeft men
z.i. niet bang te zijn. Holland heeft een
beter klimaat en staat ook wat de ziekte
bestrijding betreft op veel hooger peil.
Maar om te zorgen, dat dit zoo blijft,
is waakzaamheid en hard werken aan
de opbouw van onze mooie cultuur ge
boden.
Tenslotte beval spr. de Hobaho met
nadruk aan de Texelsche kweekers aan.
Aan het hoofd staat de heer Homan, die
vijftig jaar als directeur werkzaam
zijn sporen zeker verdiend heeft. De Ho
baho wil de schakel zijn tusschen kwee-
ker en exporteur en streeft daarbij naar
zoo goed mogelijke behartiging van de
belangen harer cliëntèle. Het feit, dat
de Hobaho de veiling met de grootste
omzet is, zegt niet weinig. Abonneert u
op de Hobaho, vraagt inlichtingen aan
onze vertegenwoordiger voor Texel, de
heer Joh. Parlevliet en zendt uw bollen
naar de Hobaho. Eens geprobeerd, ai-
tijd begeerd.
Ter afwisseling gat de heer Jan van
Kroft, employé van de Hobaho, ten too-
neele eenige grapjes ten beste en werd
onder zijn humoristische leiding een
„Ode aan de Hobaho" gezongen. Te
vens was hij de man, die met behulp van
gramofoonplaten de film op passende
wijze via pick-up met versterker
illustreerde.
Na afloop van de film bleef nog een
groot aantal kweekers luisteren naar wat
de heer Van Nouland meer over bollen
teelt en -veiling te vertellen had. Te
vens beantwoordde hij allerlei vragen.
Het was voor Hobaho en veel Texelsche
kweekers een avond, die zeker aan zijn
doel beantwoordde.
MINISTER TAKAHASJI.
Japan's Minister van Financiën. Over
leden aan de gevolgen van de op hem
gepleegde moordaanslag. Takahasji was
een beslist tegenstander van groote uit
gaven voor oorlogsdoeleinden.
Hatst-Griep -üronchitis -A sthma
Verhoog
Verlaagde pnjzen
OOSTEREND.
KERK EN VREDE.
Hier volgt in het kort de rede, welke
ds. Sillevis Smitt hier in die propag. verg-
van Kerk en Vrede hield. Spreker werd
ingeleid door Ds. Salm, die, nadat gezon
gen was Ps. 33:7, voorging in gebed, een
gedeelte las uit Rom. 12 en vervolgens
de aanwezigen welkom heette. Ds. bracht
dank aan de kerkeraacl der Doopsgoz.
Kerk, die de Vereen, in staat stelde het
getuigenis van Kerk en Vrede in een
Kerkgebouw te doen hooren.
Deze avond, zei spr., heeft tweeërlei
doel. Wij willen zeggen, wat K. en V. is
en wil. K. en V. wordt veel beschuldigd
ook op valsche gronden. Zij is geen po
litieke organisatie, maar een groep chris-
tenen, die wil getuigen tegen de oorlog.
Vender willen wij u vragen: Kunt gij
genoegen neuten met 's werelds onge
rechtigheid? Hebben wij als christenen
hierin niet iets te zeggen
Hierna verkrijgt Ds. Sillevis Smitt het
woord om te spreken o\er „Europa 1936".
Spr. begint met te herinneren aan 1932.
Dat jaar is de groote staatsman Briand
gestorven, en daarmee de vnedesgedachte
in Genève. 1932 was ook het jaar van
het conflict Japan-China. Japan voerde
zijn expansie-oorlog, evenals nu Italië.
Toen werd ook de groote ontwapenings
conferentie gehouden. In Frankrijk nam
Tardieu de plaats in van Briand, in
Duitschland rees achter het beeld van
Hindenburg de gestalte van Hitier. Toen
reeds is door spr. gezegd: Mussolini
heerscht. Nu leven we in 1936. De Vol
kenbond is stervende en Mussolini
heerscht inderdaad. Ondanks de V.B. is
het cepe lid bezig het andere te verplet
teren. Mussolini legt zijn ijzeren vuist
op Zuid-Europa. Ontwapeningsconferen
tie 1936 is mislukt. Duitschland voerde
de algemeene dienstplicht in en zal zich
eventueel niet "ontzien, Holland onder de
voet te Ioopen. Japan en Duitschlard
zijn hongerig, maar Engeland zal, even
min als Holland, een vierkante meter
grond afstaan. Op de achtergrond zien
we het sterk gewapend Amerika. Indien
KEIZER HIROHITO.
De Keizer van Japan, tegen wiens re
geering de jongste militaire staatsgreep
niet gericht was.
de werektbrand uitbreekt, wordt de stem
van de Kerk bijna niet meer gehoord.
De geest van Mussolini heerscht onder de
volkeren van Europa. Er lieerscht onder
die volkenen deels een hongerend, deels
een verzadigd imperialisme. Het is be
grijpelijk, dat Italië zegt: Wij doen wat
Engeland 30 jaar geleden deed. Zoo ziet
men overal elkaar bestrijden. Dit doet
je wel eens wanhopen, zegt spr. Je staat
verstomd, als je bedenkt, wat Europa
heeft meegemaakt van '14 tot '18.
In de Duitsche kerkstrijd breekt het
heidendom baan. Spr. haalt aan de gelij
kenis van de onreine geesten, welke gaan
door dorre plaatsen en welke dan het
laatste erger zullen vinden dan het eerste.
Zoo ook Europa '36. De Volkenbond
werd gesticht om er Europa door te ver
nieuwen, maar de volleen zijn niet in boete
gegaan voor God. Zoo komen ook de
demonische machten terug. De concrete
toestand is nu: een stervende V.B. en een
komende oorlog. Welke zal hierin onze
houding zijn? Onze houding moet zijn
een des geloofs. Ds. Jansen, aldus spr.,
schildert in zijn brochure de moderne
oorlog met een demonische achtergrond.
Er is geen rechtvaardige oorlog meer,
alle oorlog is zonde, zoowel de aanvals-
als de verdedigingsoorlog. Maar Ds. Jan
sen doet volgens spr. niet de laatste st.qp
in zijn brochure, d.i.Wjj doen hieraan
niet mee. Onze houding is „noen" zeg
gen tegen Europa. Europa is niet meer
in handen van de V.B. Het wordt ver
teerd door economische moord, expansie-
zucht. Het is in handen van het geld,
petnoleummagnaten, van demonische
machten, ja, van de booze zelf. Het fa-
talisme mag ons echter niet overmeeste
ren, want dit beteekent'. meedoen. Ons
geloof zegt: Europa is in handen van
Jezus. Wie dit gelooft, kan zijn hoofd
opheffen in deze booze wereld. Jezus
heeft nooit liet geweld toegepast, maar
Jezus is de wereld een dwaasheid.
Hij overwinnaar. Heel de wereld bewa
pent zich. Het is spr.'s persoonlijke over
tuiging, dat hij in gemeenschap met Chris
tus geen geweer kan dragen. Spr. weet,
dat dit beteekent een conflict met de
Staat. Wij, aldus spr., willen niet revo
lutionair zijn. Wij erkennen, <Jat de over
heid er moet zijn. De bijbel spreekt in
deze ook van veel strijd In „De laatste
Strijd", van Ds. Buskes, wordt ons getee-
kend, hoe de duivel zijn grootste machts
middel zal zoeken in de Staat. Eveneens
loopt de Kerk met een kleine k achter
het marxisme aan, maar de Kerk niet een
groote K loopt achter het kruis aan.
Zoo zijn we dus vol hoop op Christus,
van wie we alle heil verwachten.
Hiermede eindigt spr. zijn met belang
stelling gevolgd betoog. We laten nog
vojgen een kort overzicht van de hem
gestelde vragen en antwoorden
Welke houding zal K. en V. aannemen,
bij e.n eventueele mobilisatie? Spr. zegt,
dat K. en V. hierbij de onverzoenlijke
tegenstelling ziet: „in gemeenschap met
Christus" en „een geweer dragen". K. en
V. zal afstaan van ongerechtigheid en
dienstweigeren, wegens gewetensbezwa
ren. Zijn er dan geen rechtvaardige
oorlogen meer? Hoe moeten we de oor
logen in de historie dan zien? Voor 1914
werd er nog gesproken van rechtvaardige
oorlogen. Ook Calvijn sprak er van, maar
Calvijn reeds heeft er voorwaarden aan
verbonden. Bij een moderne oorlog wor
den deze niet nagekomen. Colijn zei
in de Kamer: Geweld kan worden ge
adeld in dienst van het recht. Hoe denkt
spr. daarover? In een moderne oorlog
wordt het recht door de Staten met voe
ten getreden.
Ds. Salm dankt de spreker en de vra
genstellers en wekt op tot lidmaatschap;
van Kerk en Vrede. Kerk en Vrede echter,
zegt hij, zoekt haar kracht niet in zoo
veel mogelijk zieltjes winnen maar in
de weinige leden, die pal staan voor hun
beginsel. Ds. Salm gaat hierna voor in
dankgebed en laat aan het slot nog
staande zingen Gez. 50:4. D.
MINISTER OKADA.
Minister-president van Japan, Woens
dag vermoord.
Derde slachtoffer was Admiraal Saito,
Stop vlug dien akeligen hoest, neem
Akker's Abdijsiroop. Op slaa zult Gij
ondervinden, datGijhiereennulp hebt
om den meest weerspannigen hoest
te verdrijven. Vanaf den eersten lepel
openbaart zich haar kalmeerende,
verzachtende, slijmoplossende wer
king. De vastzittende slijm komt los en
Gij zult weer gemakkelijk kunnen
ademhalen. Abdijsiroop verschaft U
reeds vannacht een rustigen slaap en
binnen 24 uurzijt Gij dan dien benauw
den hoest finaal vergeten. Neem bi£
AKKER'S
■imSujBd