Vakschool voor Meisjes
Zijn meisje, na acht
jaar.
Gemengd Nieuws
voor Den Helder en, Omstreken.
In vorig nummer hebben we in be
knopte vorm een overzicht gegeven van
de lessen, welke aan de Vakschool voor
Meisjes te Den Helder gegeven worden.
Dat was noodig om een goed beeld te
krijgen vam de diverse cursussen, met
meer of minder uitgebreid leerplan, welke
fmen aan de school volgen kan.
Thans willen we trachten, een indruk
te geven van de tentoonstelling en de
demonstraties, vorige week onder zoo
groote belangstelling in het gehouw ge
houden. Onder deskundige leiding heb
ben we het werk in alle lokalen met aani-/
dacht hekeken en een zeer goede indruk
gekregen van hetgeen aan de Vakschool
kan worden bereikt.
Eerst maakten we kennis met het naai-i
werk van de leerlingen van de 2-j. cursus
(de dagschool)welke voorbereidt voor
de 2-j. opleiding voor Hulp in de Huis
houding en voor de z.g. opleiding voor
Huisnaaister. De meisjes, die zoo van de
Iagene school komen, leeren eerst
onderkleeding vervaardigen en herstellen,
aanvankelijk kleeding voor haarzelf, later
ook kleeding voor volwassenen en kinde
nen. Zij worden tevens vertrouwd gemaakt
met machines, met behulp waarvan b.v.
tricot kan worden versteld, zonder dat het
bij bet rekken vernield wordt; met ma
chines voor stoppen en stofversieren. De
resultaten, die we zagen, dwongen bewon
dering at (we spreken hier op gezag van
deskundigen, want de lezer zal beseffen,
dat wij mannen niet gerechtigd zijn in
zaken, welke tot het gebied van de vrouw
béhoo.nen, een zoo beslist oordeel te
vellen.)
De lessen in stofversieren nemen een
zee.r belangrijke plaats in. Een kleeding-
stuk moet zich niet alleen door goede pas
vorm onderscheiden, het moet niet alleen
practisch zijn, maar dient ook het oog,
ons „schoonheidsgevoel" te bevredigen.
De school wijst de leerlingen de weg. Met
eenvoudige middelen kan niet zelden een
verrassend mooi effect worden bereikt.
De technieken zijn vele: eenvoudige steek-1
jes, kruisjes, bandversiering (in den be-
beginne), open naaiwerk, haakpatronen,
meer uitgebreid bond uurwerk, kantklossen,
weven, Smyrnawcrk, Egyptisch vlechtwerk
applicatie, macrame, enz. Een groote ver
scheidenheid toepassingen gaf een goed
beeld van de fraaie resultaten, waartoe
de leerlingen onder goede leiding kunnen
komentaschjes, kussens, ontbijtlakens,
handschoenen.er was nog veel meer.
Ook toepassingen op japonnen en andere
kleed ingstukken. Als een biezonderheid
valt nog te vermelden het artistieke bor
duurwerk, aangebracht op de rug van de
zetels in de raadszaal 'van Den Helder
(aanwezig wanen de zetels van de voorzit
ter en nog twee stoelen van leden van.
de vroedschap.) Fraai was ook de vlag
met borduurwerk en applicatie, vervaar
digd voor een Gyrnnastiekvereeniging.
Op de teekentessen wordt voor liet
stofversieren de grondslag gelegd. Uit het
tentoongestelde werk bleek hoe geleide
lijk de leerlingen worden onderricht "in
het ontwerpen van ook zeer samengestelde
en kleurrijke versieirIngen. Zij krijgen
„kijk" op vorm en kleur; zij krijgen vaar
digheid in ihet 'hanteeren van pen, potlood
en penseel en zijn op de duur in staat
KORT VERHAAL.
Vol verwachting was Jack Green in
Londen aangekomen, en hij voelde zich
van top tot teen een verloren zoon, die in
het vaderhuis terugkeert. Met dit verschil
(dan, dat hij niet met leege handen kwam,
maar rijk genoeg om zelf het vetgemeste
kalf te kunnen betalen.
Er waren acht jaren verloopen, sinds
hij Londen voor het laatst zag. Het leek
hem leen menschenleven wanneer hij te
rugdacht, aan alles wat hij in die jaren|
had beleefd. Het speet hem alleen, dat
oom George geen getuige kon zijn van
zijn glorieuze terugkomst.
Oom George. Thans kon Jack met
liefde over hem denken. Hoe anders was
dat acht jaar geleden.
O, hij herinnerde het zich nog scherp,
hoe hij tegenover de m-an had gestaan;
wild en onbesuisd in woorden en daden,
met leen onbegrensd vertrouwen in zijn
eigen kundigheden. Ze hadden hoogloo-
penldie ruzie gehad. Oom George had hem
verweten, dat hij zijn tijd verbeuzelde
met niets-idoen in plaats van te werken..,
Een weemoedige glimlach gleed over
Jack's gelaat, toen hij over deze scène
nadacht.
Natuurlijk had oom George gelijk ge
had. Hij had in de afgeloopen jaren tijd
genoeg gehad om dat te leeren inzien.
Het gevolg van de twist was geweest,
dat Jack zijn koffers had gepakt en was
heengegaan. Met de enorme zelfoverschat
ting van zijn twee-en-twintig jaar ver-
het geleerde toe te passen, zooals de ten
toonstelling liet zien. Bij het brandschil-
derwerk zagen we verscheidene fraaie en
origineele ontwerpen met harmonische
kleurcombinaties. Ook de resultaten van
de leerbewerking waren, zoowel bekeken
uit practisch als uit aestethisch oogpunt,
ieders aandacht waard.
- De 2-j. opleiding voor hulp in de
huishouding voor oudere meisjes, die
meer dan lager onderwijs genoten en
voor leerlingen, die de 2-j. voorbereidende
cursus met vrucht hebben doorloopem, is
een veel-omvattende. In vorig nummer
noemden we de vakken, welke worden on
derwezen. De tentoonstelling gaf daarvan
een zoo goed mogelijk beeld. Zoo zagen
we een afdeeling baby- en kleutergoed,
alsmede verscheidene costuums. Vele klee-
dingstukken werden met geringe kosten
uit oude kleeren vervaardigd. De cursisten
worden mede onderricht op het gebied
van kinderverzorging, koken, handenar
beid, opvoedkunde, enz. Alleraardigst was
het te zien, hoe van waardeloos materiaal
als leege doosjes, oude lapjes en wollen
draden bruikbaar speelgoed voor het jonge
volkje werd gemaakt.
De 2-j. opleiding voor huisnaaister is
eveneens bestemd voor oudere meisjes,
bovengenoemd bij de opleiding voor hulp
in de huishouding. In vorig nummer heb
ben we van deze en andere opleidingenj
de vakken reeds genoemd. Ook hier wordt
weer rekening gehouden met de tijd, die
velen noopt met een schrale beurs rond te
komen. Wat van een oude jas of mantel
wel kan worden gefabriceerd, grenst aan
bet ongelooflijke. Op de Vakschool leert
men bet geheim van de „smid." Al het-t
geen tentoongesteld werd, legde getuigenis
af van bekwaamheid, ijver en toewijding.
Leerlingen, die het diploma huis
naaister behaalden, kunnen tot de 1-j.
opleiding voor costuumnaaister worden
toegelaten. Het is een lust voor het oog te
zien, waartoe een leerlinge in de loop van
deze cursus in staat is. We zagen kinder-i
goed van allerlei slag, maar ook mantels,
en japonnen, waarop de woorden „fijn"
en „gedistingeerd" zeker van toepassing
waren. De stofversiering werd steeds naar
eigen ontwerp aangebracht. Van een
school, die aan hooge eisdhen voldoet,
alleen, kunnen zulke resultaten verwacht
worden.
Veel belangstelling blijkt te bestaan,
voor de cursus, welke wouwen van werk-
loozen kosteloos kunnen volgen. We za
gen van deze cursus verscheidene werk
stukken vaak was van oud weer nieuw
gemaakt. Allemaal practiscbe kleeding-
stukken, ook schoeisel. Dat goed, mooi en
niet duur, kunnen samengaan, bewees ook
deze expositie. Jammer, dat het voortbe
staan van deze cursus bedreigd wordt door
intrekking als gevolg van opheffing
van het Heldersche Grisiseonvité van
een belangrijke bijdrage. Om hieraan
leenigszims tegemoet te komen, werden
werkstukken en, in de tot eetzaal" inge
richte keuken, ook rerverschingen tegen
billijke prijs te koop aangeboden en 1100-
digde een collecte-bus met opschrift tot
het brengen van een offertje uit.
In het lokaal, waar onderricht wordt
gegeven in huishoudkunde, was heel wat
te zien. Gedemonstreerd werden het vlek-
vrij maken en polijsten van messen, liet
encadreemen, lakken en zilverpoetsen. Een
goed huisvrouw behoort te weten hoe zjj
borstelwerk en leeren voorwerpen reinigen
moet, moet goed kunnen poetsen en schu
ren, moet weten van orde en regel. Die
school geeft systematisch onderricht. Ze
trouwde hij er op fortuin in het buiten
land te maken. Dat hij daarin slaagde,
was echter meer geluk dan wijsheid. Nu
kwam hij in bet oude Londen terug, om
de draad van zijn leven, die hij daar had
afgebroken, weer op te halen. Maar al
beel spoedig kwam hij tot de ontdekking,
dat die draad zoek was geraakt.
Er wanen geen oude vrienden, geen
gezellige restaurants. De oude jazz-bands
zelfs hadden voor nieuwe moeten plaats
maken. Als verloren liep Jack door de
stad en met het uur groeide zijn teleur-i
stelling en neerslachtigheid.
Het deed hem pijn, dat de keliners van
„Fitzroy-restaurant" hem niet meer her
kenden, idat er zooveel nieuwe taxi-chauf
feurs langs de straten zwierven, dat hij
onder de meisjes van thans geen enkele
kennis had.
De slag was hard. Maar zoo was het
Leren tenslotte een opeenvolging van
klappen, die je moest ontgaan.
Op bet einde van de tweede dag dacht
hij aan Sylvia. Zou zij hem nog kennen
Na al de teleurstellingen durfde hij haar
niet te vragen, of zij hem nog zou lief
hebben. Voor acht jaar hadden zij harts
tochtelijk afscheid van elkaar genomen,
elkaar beloofd te zullen wachten en van-
zijn kant had ihij de herinnering aan haar
bewaard als een schatbare schat.
Lange tijd hadden zij brieven gewisseld,
die echter korter en korter werden en
eindejjjk ophielden. Moest hij dat opvat
ten ais een teeken, dat Sylvia hem ver
geten had?
Hij durfde die vraag niet te beantwoor
den. Hij had nu ondervonden, dat acht
jaar een groot stuk van een menschen*
leren vormden.
licht de meisjes op al deze gebieden vol-*
ledig in niet alleen, maar geeft ooi;.ge-1!
legenheid tot zelf doen. zelf gpderzoeken,
zelf toepassen. Als een biezonderheid wa
ren o.a. uitgestald de medailles en andere
onderscheidingen, aan wijlen de zeeheld
Dorus Tijkers 'toegekend, en diverse 'zil
veren voorwerpen, in bruikleen afgestaan
door de Synagoge. Alles was onder lei
ding van de leerares volgens de regelen
van de kunst gereinigd en glom als een
bikkel
Ook uit de keuken hebben we goede
indrukken meegenomen. De leerlingen
worden er vertrouwd gemaakt met aller
lei kooktoestellen en ingewijd in de kunst
van koken, bakken en braden. Het toebe
reiden van goede en goedkoope maaltijden
dient ieder huisvrouw te verstaan, maar
ook kennis van inmaken en van het be-<
reiden van toespijzen (fijne keuken) is
niet gering te schatten. De leerlingen krij
gen behalve practische lessen ook onder
richt in warenkennis, voedingsleer, recep-
te n leer, enz. Een glaasje vruchten-bowl
en 'een gebakje, alles in de Vakschool-
keuken bereid, lieten we ons best smaken.
De tentoonstelling van diverse soorten
ingemaakte groenten en jams, van heer
lijke sla'tjes en andere bekoorlijke kost
jes gat een welsprekend beeld van de re
sultaten van het Vakschool-onderricht in
de culinaire kunst. „Het beste met de
minste kosten". Onder dit devies gaat ook
de kookleeranes te werk.
Rest ons nog melding te maken van
ons bezoek aan 't lokaal voor dekken en
dienen en waschbehandeling. Een keurig
gedekte feesttafel, met bloemen getooid,
en een met motieven, aan de Olympische
spelen ontleend, trokken ieders aandacht,
evenals het bridgehoekje, dat op beoefe
naars van bridge vooral groote aantrek
kingskracht moet hebben uitgeoefend.
Het practisch onderricht in wasscben..
ontvlekken, strijken en opmaken neemt
aan de Vakschool een belangrijke plaats
in. Niet alleen behandeling van de ge
wone gezinswasch wordt onderwezen,
maar ook het reinigen van gordijnen,
spreien, dekens, pluche tafelkleeden, ge
haakte kleedjes, shawls, enz. Ook deze
kennis kan in het dagelijksöh leven vaak
worden toegepast. Zin voor orde en net
heid wordt ook hier aangekweekt. Ee'n
blik in de huishoudkast en in de kast niet
lijfgoederen deed zien, wat regel be
duidt. Gedemonstreerd werd: het was-
sehen met de Volldampf-kelel (een prac
tiscbe, weinig kostende waschmachine voor
handkracht) ©n het spannen van gewas-
schen gehaakte kleedjes.
Hiermee zijn we aan het eind van onze
beschrijving gekomen. We hopen een goed
beeld te hebben gegeven van hetgeen
deze school voor de toekomst van onze
vrouwelijke jeugd betcekent en sporen
ouders, die overwegen hun doohter liet
onderwijs aan de Vakschool te laten vol
gen aan, zich om nadere inlichtingen te
wienden tot mej. Niemeijer, directrioe.
Doe het deze week nog, dan kan nog aam
de deze maand beginnende nieuwe cursus
wondien deelgenomen. In deze crisistijd
vooral moet iedere gulden, voor het huis
houden bestemd, zoo practisch mogelijk
worden besteed. Hoe beier nu een vrouw
„de .kunst van huishouden" (koken, was
scben, maaien en al hetgeen daarbij hoort)
verstaat, hoe meer zij met haar vaak ge
ringe huishoudgeld bereiken kan. En hier
op vooral is bet, dat het streven van de,
Vakschool, thans meer dan ooit, gericht is.
Toch waagde hij de stap. Met de lo
caal tne in meed hij naar Willbury, nadat hij
haar van zijn komst had verwittigd.
Onderweg groeide zijn angst. Hoe zou
hij Sylvia terugvinden? Wat zouden acht
jaren aan haar veranderd hebben? Zij
imoest nu, evenals hij, tegen de dertig
1 oopen.
Het stationnetje van Willbury was ver
laten. Hij merkte het op met een licht;
gevoel van teleurstelling.
Nee, daar was toch iemand. Een
jmeisje .Zij liep op hem toe, verlegen blo
zend, niet wetend, wat voor houding aan
te nemen.
Sylvia, riep hij verrast uit. Groote
hemel. Welk wonder was er gebeurd?
Daar stond Sylvia voor hem, jong en blo-;
zend, als was hij slechts een dag weg ge
weest.
Dag, Jack, groette zij verlegen.
Hoe moest j<e elkaar na acht jaar be
groeten
Een witkiel, die zijn diensten aanbood,
bracht hem over het doode punt heen-
Jack merkte met verwondering, dat hij
naast Svlvia liep over de landelijke weg,
(die naar het dorpje voerde.
En vertel me nu eens, vroeg hij,
wat is er zooal in mijn afwezigheid ge
beurd? Hoe maken je ouders het? Je had
toch ook nog een zusje, hè? Hoe gaat
het met haar? Ik wil eigenlijk van alles
weten,
Hij lachte.
Betty is getrouwd, antwoordde zij.
Getrouwd? Het verwonderde hem.
Maar dan herinnerde hij zich, dat het
kind van zestien nu vier-en-twintig moest
zijn.
BUITENLAND
België. Bij gevechtsoefeningen bij
Brussel kwamen twee toestellen in bot
sing. De vliegtuigen werden vernield, maar
de piloten redden zich met valschermen.
Duitschland. Lloyd George zaL te
Berchtesgaden een onderhoud met Hitier
hebben.
In Z.-Zweden heerscht nog kinder
verlamming. In het kleine stadje Ude-
valle wel 11S gevallen.
Zweden. Tijdens de intern, atle
tiekwedstrijden te Göteborg liep Osen-
darp de 100 M. in 10.6. Hij sloeg de
Amerikaan Draper.
Zweden. De ambulance is terug met
op één na alle leden. Eén is n.I. bij ieea
Ital. luchtaanval gedood.
Noorwegen. Trotski én echtgenoote
zijn uit Hoeuefoss naar" het hun aangewe
zen verblijf te Sujndby ten Z. van OslOj
vertrokken. Zes politieauto's begeleidden
hen.
Rusland bereidt zijn derde ipj (jaren
plan voor. Het wil 50 milliard roebel in
industrie steken. Zesduizend nieuwe in
dustrieën zouden worden opgericht. Dam
er groot tekort aan geschoolde krachten is,
zou men buitenlandsche arbeiders willen
werven.
Op IJsland wordt een weerkundig
Instituut met een radiostation gebouwd,
voor de geregelde vliegdienst over de
Atl. Ooeaan.
Turkije. De Engelsche koning be
zocht o.a. de Dapdanellen.
Engeland besloot de Joodsche imi-
gratie naai- Palestina niet te beperken.
Palestina. Bij een gevecht met Ara
bieren is een Engelsch vliegtuig omlaag
gestort. De twee inzittenden werden ge
dood.
EEN RADIO-STER.
Alice Faye is de naam van deze ster,,
die aan de Amerikaansche radio-hemd
verschenen is. Te oondeelen naar haar
succes bij haar eerste optreden voor de
microfoon, zal zij bij de Amerikaansche
luisteraars zeker populair worden.
Jij bent anders dezelfde gebleven,
sprak hij. Weet je nog hoe we langs deze
weg hebben gewandeld? De laatste keer
vóór dat ik naar het buitenland ging?
En hoe jij enthousiaste brieven
schreef, vulde zij aan.
Hij sloeg zijn arm om haar schouders.
Er is eigenlijk niets veranderd, zei
hij teeder.
Sylvia.
Jack. Hij wilde haar kussen, maar
zij weende hem af.
Wacht ik moet Jack, vergeef me,
maar Sylvia heeft niet
Sylvia? vroeg hij verbaasd.
Zij keek bem openhartig aan.
Ja. Ik ben Betty, zei ze zacht. Ziq
je, Jack, ik vond bet vreeselijk Voor je,
Sylvia beeft niet gewacht en is thans
getrouwd. Het zou een zware slag voor
ie zijp. en daaromdaarom loog ik.
En nu
Seconden verliepen, terwijl ze zwijgend,
tegenover elkaar stonden. Betty had het
hoofd gebogen, als om de storm te kuon
men weerstaan,, die over haar zou losbre
ken. Maar er kwam geen storm. Integen
deel. Jack hief haar hoofd op om in haar
oogeu te kunnen zien. Hij glimlachte en
toen wist ze, dat alles goed was.
Ik ben een eenzaam man, Betty,
sprak hij. Maar gelukkig bezit ik genoeg,
om je tie kunnen aanbieden. En ik mag
toch wel veronderstellen
Jack, ik heb altijd van je gehouden.
Ja, toen al. En mu mog veel meer.
Twee gelukkige meuschen liepen over
de landweg.
De kloof van acht jaren was over
brugd. Alles was weer als vroeger.