Vakschool voor Meisjes Zijn meisje, na acht jaar. Gemengd Nieuws voor Den Helder en, Omstreken. In vorig nummer hebben we in be knopte vorm een overzicht gegeven van de lessen, welke aan de Vakschool voor Meisjes te Den Helder gegeven worden. Dat was noodig om een goed beeld te krijgen vam de diverse cursussen, met meer of minder uitgebreid leerplan, welke fmen aan de school volgen kan. Thans willen we trachten, een indruk te geven van de tentoonstelling en de demonstraties, vorige week onder zoo groote belangstelling in het gehouw ge houden. Onder deskundige leiding heb ben we het werk in alle lokalen met aani-/ dacht hekeken en een zeer goede indruk gekregen van hetgeen aan de Vakschool kan worden bereikt. Eerst maakten we kennis met het naai-i werk van de leerlingen van de 2-j. cursus (de dagschool)welke voorbereidt voor de 2-j. opleiding voor Hulp in de Huis houding en voor de z.g. opleiding voor Huisnaaister. De meisjes, die zoo van de Iagene school komen, leeren eerst onderkleeding vervaardigen en herstellen, aanvankelijk kleeding voor haarzelf, later ook kleeding voor volwassenen en kinde nen. Zij worden tevens vertrouwd gemaakt met machines, met behulp waarvan b.v. tricot kan worden versteld, zonder dat het bij bet rekken vernield wordt; met ma chines voor stoppen en stofversieren. De resultaten, die we zagen, dwongen bewon dering at (we spreken hier op gezag van deskundigen, want de lezer zal beseffen, dat wij mannen niet gerechtigd zijn in zaken, welke tot het gebied van de vrouw béhoo.nen, een zoo beslist oordeel te vellen.) De lessen in stofversieren nemen een zee.r belangrijke plaats in. Een kleeding- stuk moet zich niet alleen door goede pas vorm onderscheiden, het moet niet alleen practisch zijn, maar dient ook het oog, ons „schoonheidsgevoel" te bevredigen. De school wijst de leerlingen de weg. Met eenvoudige middelen kan niet zelden een verrassend mooi effect worden bereikt. De technieken zijn vele: eenvoudige steek-1 jes, kruisjes, bandversiering (in den be- beginne), open naaiwerk, haakpatronen, meer uitgebreid bond uurwerk, kantklossen, weven, Smyrnawcrk, Egyptisch vlechtwerk applicatie, macrame, enz. Een groote ver scheidenheid toepassingen gaf een goed beeld van de fraaie resultaten, waartoe de leerlingen onder goede leiding kunnen komentaschjes, kussens, ontbijtlakens, handschoenen.er was nog veel meer. Ook toepassingen op japonnen en andere kleed ingstukken. Als een biezonderheid valt nog te vermelden het artistieke bor duurwerk, aangebracht op de rug van de zetels in de raadszaal 'van Den Helder (aanwezig wanen de zetels van de voorzit ter en nog twee stoelen van leden van. de vroedschap.) Fraai was ook de vlag met borduurwerk en applicatie, vervaar digd voor een Gyrnnastiekvereeniging. Op de teekentessen wordt voor liet stofversieren de grondslag gelegd. Uit het tentoongestelde werk bleek hoe geleide lijk de leerlingen worden onderricht "in het ontwerpen van ook zeer samengestelde en kleurrijke versieirIngen. Zij krijgen „kijk" op vorm en kleur; zij krijgen vaar digheid in ihet 'hanteeren van pen, potlood en penseel en zijn op de duur in staat KORT VERHAAL. Vol verwachting was Jack Green in Londen aangekomen, en hij voelde zich van top tot teen een verloren zoon, die in het vaderhuis terugkeert. Met dit verschil (dan, dat hij niet met leege handen kwam, maar rijk genoeg om zelf het vetgemeste kalf te kunnen betalen. Er waren acht jaren verloopen, sinds hij Londen voor het laatst zag. Het leek hem leen menschenleven wanneer hij te rugdacht, aan alles wat hij in die jaren| had beleefd. Het speet hem alleen, dat oom George geen getuige kon zijn van zijn glorieuze terugkomst. Oom George. Thans kon Jack met liefde over hem denken. Hoe anders was dat acht jaar geleden. O, hij herinnerde het zich nog scherp, hoe hij tegenover de m-an had gestaan; wild en onbesuisd in woorden en daden, met leen onbegrensd vertrouwen in zijn eigen kundigheden. Ze hadden hoogloo- penldie ruzie gehad. Oom George had hem verweten, dat hij zijn tijd verbeuzelde met niets-idoen in plaats van te werken.., Een weemoedige glimlach gleed over Jack's gelaat, toen hij over deze scène nadacht. Natuurlijk had oom George gelijk ge had. Hij had in de afgeloopen jaren tijd genoeg gehad om dat te leeren inzien. Het gevolg van de twist was geweest, dat Jack zijn koffers had gepakt en was heengegaan. Met de enorme zelfoverschat ting van zijn twee-en-twintig jaar ver- het geleerde toe te passen, zooals de ten toonstelling liet zien. Bij het brandschil- derwerk zagen we verscheidene fraaie en origineele ontwerpen met harmonische kleurcombinaties. Ook de resultaten van de leerbewerking waren, zoowel bekeken uit practisch als uit aestethisch oogpunt, ieders aandacht waard. - De 2-j. opleiding voor hulp in de huishouding voor oudere meisjes, die meer dan lager onderwijs genoten en voor leerlingen, die de 2-j. voorbereidende cursus met vrucht hebben doorloopem, is een veel-omvattende. In vorig nummer noemden we de vakken, welke worden on derwezen. De tentoonstelling gaf daarvan een zoo goed mogelijk beeld. Zoo zagen we een afdeeling baby- en kleutergoed, alsmede verscheidene costuums. Vele klee- dingstukken werden met geringe kosten uit oude kleeren vervaardigd. De cursisten worden mede onderricht op het gebied van kinderverzorging, koken, handenar beid, opvoedkunde, enz. Alleraardigst was het te zien, hoe van waardeloos materiaal als leege doosjes, oude lapjes en wollen draden bruikbaar speelgoed voor het jonge volkje werd gemaakt. De 2-j. opleiding voor huisnaaister is eveneens bestemd voor oudere meisjes, bovengenoemd bij de opleiding voor hulp in de huishouding. In vorig nummer heb ben we van deze en andere opleidingenj de vakken reeds genoemd. Ook hier wordt weer rekening gehouden met de tijd, die velen noopt met een schrale beurs rond te komen. Wat van een oude jas of mantel wel kan worden gefabriceerd, grenst aan bet ongelooflijke. Op de Vakschool leert men bet geheim van de „smid." Al het-t geen tentoongesteld werd, legde getuigenis af van bekwaamheid, ijver en toewijding. Leerlingen, die het diploma huis naaister behaalden, kunnen tot de 1-j. opleiding voor costuumnaaister worden toegelaten. Het is een lust voor het oog te zien, waartoe een leerlinge in de loop van deze cursus in staat is. We zagen kinder-i goed van allerlei slag, maar ook mantels, en japonnen, waarop de woorden „fijn" en „gedistingeerd" zeker van toepassing waren. De stofversiering werd steeds naar eigen ontwerp aangebracht. Van een school, die aan hooge eisdhen voldoet, alleen, kunnen zulke resultaten verwacht worden. Veel belangstelling blijkt te bestaan, voor de cursus, welke wouwen van werk- loozen kosteloos kunnen volgen. We za gen van deze cursus verscheidene werk stukken vaak was van oud weer nieuw gemaakt. Allemaal practiscbe kleeding- stukken, ook schoeisel. Dat goed, mooi en niet duur, kunnen samengaan, bewees ook deze expositie. Jammer, dat het voortbe staan van deze cursus bedreigd wordt door intrekking als gevolg van opheffing van het Heldersche Grisiseonvité van een belangrijke bijdrage. Om hieraan leenigszims tegemoet te komen, werden werkstukken en, in de tot eetzaal" inge richte keuken, ook rerverschingen tegen billijke prijs te koop aangeboden en 1100- digde een collecte-bus met opschrift tot het brengen van een offertje uit. In het lokaal, waar onderricht wordt gegeven in huishoudkunde, was heel wat te zien. Gedemonstreerd werden het vlek- vrij maken en polijsten van messen, liet encadreemen, lakken en zilverpoetsen. Een goed huisvrouw behoort te weten hoe zjj borstelwerk en leeren voorwerpen reinigen moet, moet goed kunnen poetsen en schu ren, moet weten van orde en regel. Die school geeft systematisch onderricht. Ze trouwde hij er op fortuin in het buiten land te maken. Dat hij daarin slaagde, was echter meer geluk dan wijsheid. Nu kwam hij in bet oude Londen terug, om de draad van zijn leven, die hij daar had afgebroken, weer op te halen. Maar al beel spoedig kwam hij tot de ontdekking, dat die draad zoek was geraakt. Er wanen geen oude vrienden, geen gezellige restaurants. De oude jazz-bands zelfs hadden voor nieuwe moeten plaats maken. Als verloren liep Jack door de stad en met het uur groeide zijn teleur-i stelling en neerslachtigheid. Het deed hem pijn, dat de keliners van „Fitzroy-restaurant" hem niet meer her kenden, idat er zooveel nieuwe taxi-chauf feurs langs de straten zwierven, dat hij onder de meisjes van thans geen enkele kennis had. De slag was hard. Maar zoo was het Leren tenslotte een opeenvolging van klappen, die je moest ontgaan. Op bet einde van de tweede dag dacht hij aan Sylvia. Zou zij hem nog kennen Na al de teleurstellingen durfde hij haar niet te vragen, of zij hem nog zou lief hebben. Voor acht jaar hadden zij harts tochtelijk afscheid van elkaar genomen, elkaar beloofd te zullen wachten en van- zijn kant had ihij de herinnering aan haar bewaard als een schatbare schat. Lange tijd hadden zij brieven gewisseld, die echter korter en korter werden en eindejjjk ophielden. Moest hij dat opvat ten ais een teeken, dat Sylvia hem ver geten had? Hij durfde die vraag niet te beantwoor den. Hij had nu ondervonden, dat acht jaar een groot stuk van een menschen* leren vormden. licht de meisjes op al deze gebieden vol-* ledig in niet alleen, maar geeft ooi;.ge-1! legenheid tot zelf doen. zelf gpderzoeken, zelf toepassen. Als een biezonderheid wa ren o.a. uitgestald de medailles en andere onderscheidingen, aan wijlen de zeeheld Dorus Tijkers 'toegekend, en diverse 'zil veren voorwerpen, in bruikleen afgestaan door de Synagoge. Alles was onder lei ding van de leerares volgens de regelen van de kunst gereinigd en glom als een bikkel Ook uit de keuken hebben we goede indrukken meegenomen. De leerlingen worden er vertrouwd gemaakt met aller lei kooktoestellen en ingewijd in de kunst van koken, bakken en braden. Het toebe reiden van goede en goedkoope maaltijden dient ieder huisvrouw te verstaan, maar ook kennis van inmaken en van het be-< reiden van toespijzen (fijne keuken) is niet gering te schatten. De leerlingen krij gen behalve practische lessen ook onder richt in warenkennis, voedingsleer, recep- te n leer, enz. Een glaasje vruchten-bowl en 'een gebakje, alles in de Vakschool- keuken bereid, lieten we ons best smaken. De tentoonstelling van diverse soorten ingemaakte groenten en jams, van heer lijke sla'tjes en andere bekoorlijke kost jes gat een welsprekend beeld van de re sultaten van het Vakschool-onderricht in de culinaire kunst. „Het beste met de minste kosten". Onder dit devies gaat ook de kookleeranes te werk. Rest ons nog melding te maken van ons bezoek aan 't lokaal voor dekken en dienen en waschbehandeling. Een keurig gedekte feesttafel, met bloemen getooid, en een met motieven, aan de Olympische spelen ontleend, trokken ieders aandacht, evenals het bridgehoekje, dat op beoefe naars van bridge vooral groote aantrek kingskracht moet hebben uitgeoefend. Het practisch onderricht in wasscben.. ontvlekken, strijken en opmaken neemt aan de Vakschool een belangrijke plaats in. Niet alleen behandeling van de ge wone gezinswasch wordt onderwezen, maar ook het reinigen van gordijnen, spreien, dekens, pluche tafelkleeden, ge haakte kleedjes, shawls, enz. Ook deze kennis kan in het dagelijksöh leven vaak worden toegepast. Zin voor orde en net heid wordt ook hier aangekweekt. Ee'n blik in de huishoudkast en in de kast niet lijfgoederen deed zien, wat regel be duidt. Gedemonstreerd werd: het was- sehen met de Volldampf-kelel (een prac tiscbe, weinig kostende waschmachine voor handkracht) ©n het spannen van gewas- schen gehaakte kleedjes. Hiermee zijn we aan het eind van onze beschrijving gekomen. We hopen een goed beeld te hebben gegeven van hetgeen deze school voor de toekomst van onze vrouwelijke jeugd betcekent en sporen ouders, die overwegen hun doohter liet onderwijs aan de Vakschool te laten vol gen aan, zich om nadere inlichtingen te wienden tot mej. Niemeijer, directrioe. Doe het deze week nog, dan kan nog aam de deze maand beginnende nieuwe cursus wondien deelgenomen. In deze crisistijd vooral moet iedere gulden, voor het huis houden bestemd, zoo practisch mogelijk worden besteed. Hoe beier nu een vrouw „de .kunst van huishouden" (koken, was scben, maaien en al hetgeen daarbij hoort) verstaat, hoe meer zij met haar vaak ge ringe huishoudgeld bereiken kan. En hier op vooral is bet, dat het streven van de, Vakschool, thans meer dan ooit, gericht is. Toch waagde hij de stap. Met de lo caal tne in meed hij naar Willbury, nadat hij haar van zijn komst had verwittigd. Onderweg groeide zijn angst. Hoe zou hij Sylvia terugvinden? Wat zouden acht jaren aan haar veranderd hebben? Zij imoest nu, evenals hij, tegen de dertig 1 oopen. Het stationnetje van Willbury was ver laten. Hij merkte het op met een licht; gevoel van teleurstelling. Nee, daar was toch iemand. Een jmeisje .Zij liep op hem toe, verlegen blo zend, niet wetend, wat voor houding aan te nemen. Sylvia, riep hij verrast uit. Groote hemel. Welk wonder was er gebeurd? Daar stond Sylvia voor hem, jong en blo-; zend, als was hij slechts een dag weg ge weest. Dag, Jack, groette zij verlegen. Hoe moest j<e elkaar na acht jaar be groeten Een witkiel, die zijn diensten aanbood, bracht hem over het doode punt heen- Jack merkte met verwondering, dat hij naast Svlvia liep over de landelijke weg, (die naar het dorpje voerde. En vertel me nu eens, vroeg hij, wat is er zooal in mijn afwezigheid ge beurd? Hoe maken je ouders het? Je had toch ook nog een zusje, hè? Hoe gaat het met haar? Ik wil eigenlijk van alles weten, Hij lachte. Betty is getrouwd, antwoordde zij. Getrouwd? Het verwonderde hem. Maar dan herinnerde hij zich, dat het kind van zestien nu vier-en-twintig moest zijn. BUITENLAND België. Bij gevechtsoefeningen bij Brussel kwamen twee toestellen in bot sing. De vliegtuigen werden vernield, maar de piloten redden zich met valschermen. Duitschland. Lloyd George zaL te Berchtesgaden een onderhoud met Hitier hebben. In Z.-Zweden heerscht nog kinder verlamming. In het kleine stadje Ude- valle wel 11S gevallen. Zweden. Tijdens de intern, atle tiekwedstrijden te Göteborg liep Osen- darp de 100 M. in 10.6. Hij sloeg de Amerikaan Draper. Zweden. De ambulance is terug met op één na alle leden. Eén is n.I. bij ieea Ital. luchtaanval gedood. Noorwegen. Trotski én echtgenoote zijn uit Hoeuefoss naar" het hun aangewe zen verblijf te Sujndby ten Z. van OslOj vertrokken. Zes politieauto's begeleidden hen. Rusland bereidt zijn derde ipj (jaren plan voor. Het wil 50 milliard roebel in industrie steken. Zesduizend nieuwe in dustrieën zouden worden opgericht. Dam er groot tekort aan geschoolde krachten is, zou men buitenlandsche arbeiders willen werven. Op IJsland wordt een weerkundig Instituut met een radiostation gebouwd, voor de geregelde vliegdienst over de Atl. Ooeaan. Turkije. De Engelsche koning be zocht o.a. de Dapdanellen. Engeland besloot de Joodsche imi- gratie naai- Palestina niet te beperken. Palestina. Bij een gevecht met Ara bieren is een Engelsch vliegtuig omlaag gestort. De twee inzittenden werden ge dood. EEN RADIO-STER. Alice Faye is de naam van deze ster,, die aan de Amerikaansche radio-hemd verschenen is. Te oondeelen naar haar succes bij haar eerste optreden voor de microfoon, zal zij bij de Amerikaansche luisteraars zeker populair worden. Jij bent anders dezelfde gebleven, sprak hij. Weet je nog hoe we langs deze weg hebben gewandeld? De laatste keer vóór dat ik naar het buitenland ging? En hoe jij enthousiaste brieven schreef, vulde zij aan. Hij sloeg zijn arm om haar schouders. Er is eigenlijk niets veranderd, zei hij teeder. Sylvia. Jack. Hij wilde haar kussen, maar zij weende hem af. Wacht ik moet Jack, vergeef me, maar Sylvia heeft niet Sylvia? vroeg hij verbaasd. Zij keek bem openhartig aan. Ja. Ik ben Betty, zei ze zacht. Ziq je, Jack, ik vond bet vreeselijk Voor je, Sylvia beeft niet gewacht en is thans getrouwd. Het zou een zware slag voor ie zijp. en daaromdaarom loog ik. En nu Seconden verliepen, terwijl ze zwijgend, tegenover elkaar stonden. Betty had het hoofd gebogen, als om de storm te kuon men weerstaan,, die over haar zou losbre ken. Maar er kwam geen storm. Integen deel. Jack hief haar hoofd op om in haar oogeu te kunnen zien. Hij glimlachte en toen wist ze, dat alles goed was. Ik ben een eenzaam man, Betty, sprak hij. Maar gelukkig bezit ik genoeg, om je tie kunnen aanbieden. En ik mag toch wel veronderstellen Jack, ik heb altijd van je gehouden. Ja, toen al. En mu mog veel meer. Twee gelukkige meuschen liepen over de landweg. De kloof van acht jaren was over brugd. Alles was weer als vroeger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1936 | | pagina 4