Verlost van hevig SPIT IN DEN RUG KLOOSTERBALSEM Ontwikkelingsavonden. Bij de a. s. Promotie van Ds. Alb. Vis. DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM nZiezoo, dat is achter den rug, van mijn SPIT ben ik fijn afl AKKER'S OHK3IN8BL TB8 IN2A0E „Geen goud zoo goed" Illllllllllllillllllllllllllllllllllllililllllillllillllllllllllll lllllllllllillllll SPORT. Illlllllllllllllll llllliillliilillillllllllllllillllllllililllilllillllillllllllllll GIFTEN ALG. WIJKVERPLEGING. Fam. D., De Cocksdorp f5. De eerste ontwikkelings (- en ont- spanmings)avond, door j.H. Panorama en het Nut voor die rijpende jeugd van minstens 16 jaar op touw gezet, zal die op Maandag a.s. zijn. De toegang is vrij voor ©en ieder. De aanvang is op halt acht, die sluiting pp 10 uur bepaald. Er zal gelegenheid tot ontspanning zijn (lec tuur, platen, spelen). Er wordt gratis thee geschonken met ten besluite een causerie van een uurtje over allerlei onderwerpen, die belangstelling verdie nen (wars van alle saaiheid en heelemaal niet geleerd!) met ter opluistering een FILM OVER SPANJE en oen TEXEL- SCHE FILM. Moge het Glazen Paleis steeds flink bezet zijn. Op Vrijdag 6 Nov. a. s, hoopt onze plaats genoot Ds. Alb. Vis, predikant in de Doops gezinde Gemeente Den Burg-De Waal- Oosterend in de Aula van de Gemeente lijke Universiteit aan de Oudemanhuispoort te Amsterdam te promoveeren tot doctor in de godgeleerdheid. Deze promotie zal plaats vinden op ge zag van de rector-magnificus Dr. E. Laqueur hoogleeraar in de faculteit der geneeskunde, terwijl als promotor zal optreden Prof. dr. J. L. Palache, hoogleeraar in de Hebreeuw- sche taal- en letterkunde. Het proefschrift, dat de promovendus, Ds. Vis, in het openbaar verdedigen zal belangstellenden mogen daarbij tegenwoor dig zijn is getiteld „Messianic Psalni- Quotations in the New-Testament. A Critical study on the Christian Testimonies in the Old-Testament (vertaald Messiaan- sche Psalm-Citaten in liet Nieuwe Testa ment. Een critische studie betreffende de Christelijke „Testimonia" in het Oude Tes tament.) Met uitzondering van een kort voor woord, dat in het Hollandseh verschijnt, wordt de heele dissertatie in het Engelsch uitgegeven. De vertaling geschiedde door de echtgenoote van Ds. Vis. Het was een zeer zware taak, die mevr. Vis-Visser met deze vertaling op zich nam, maar van zeer bevoegde zijde, tot oordeelen meer bevoegd dan wij, vernemen we, ,dat het Engelsch onberispelijk is. Men kan nergens bemer ken dat het een vertaling is. Het feit, dat liet proefschrift in liet En gelsch verschijnt moet worden toegeschre ven aan de omstandigheid, dat het onder werp, daarin behandeld, door een bekend Engelsch theoloog, de nu reeds meer dan 80 jaar tellende Dr. Rendel Harris, in het biezonder op de voorgrond werd gebracht. Diens handboeken over de Testimonia (ge tuigenissen over Christus, ontleend aan het Oude Testament) verschenen in de jaren 1916-1920. Hiet proefschrift is de vrucht van vijf jaren diepgaande en veel omvattende stu die, waarbij de welwillende medewerking van leenige vooraanstaande Joodsche ge leerden Ds. Vis van groot nut is ge weest. Deze steun immers verleent de dissertatie een te grooter waarde en was onmisbaar, waar de promovendus heeft getracht te verklaren, zuiver historiscli- critisch, hoe de oudste christenen kwamen tot het geloof, dat in Jezus de „Messias" was verschenen, van wie het Oude Testa ment op vele plaatsen spreekt. Bij zijn studie raadpleegde Ds. Vis een groot aantal oude Psalm-overzettingen, waarbij behalve kennis van het He bree uwsclv en Latijn o.a. kennis ver- eischt werd van Grieksoh, Syrisch en Aramieesch. Welk een arbeid Ds. Vis, sinds hij Jan. 1932 zijn doctoraal examen deed, verzette, moet bij ernstige beschouwing van het proefschrift ieder, die ter zake kundig is, duidelijk worden. We willen trachten met enkele woorden de hoofdlijn, door Ds. Vis gevolgd, aan te geven. Toen die Christelij ke Kerk de canon vaststelde, erkende "ze niet alleen het Nieuwe, maar ook het Oudie Testament, als Heilige Schrift, vermits zij van oor deel was, dat in het Oude Testament Christus wordt voorspeld. Bijvoorbeeld: In Ps. 22, vs. 1 komen voor de woorden: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten. In het Nieuwe Testament vindt men deze terug als de kruiswoorden van Jezus. De Ch.r. Kerk nu is van oor deel, dat die woorden in Ps. 22, vs. 1 doelen op Christus in Zijn lijden. De Jo den spreken van de „Messias", Chris tus), „de gezalfde", de door God gezon dene. Zii verwachten Hem als de Redder uit hun nood. Deze voorstelling (de ver wachte komst van een door God gezon den wezen om menschen te redden) vinden we reeds bij de Joden enkele eeuwen voor Christus. De Jodieu hebben het nationaal religieus gevoeld: Hij komt eens en zal ons, Zijn uitverkoren volk, redden; dan zullen wij rneenen zij weer vrij in ons land Kanaiin, het door God beloofde land wonen, en alle volken zullen tot het Jodendom komen. Bij het begin onzer jaartelling werd dat verlangen bij de Joden sterker en ster ker. Die eerste volgelingen, die eigenlijk nog Joden waren, zeiden: In Jezus is verschenen de Redder der wereld; in Hem heeft God ons de Messias geschonken,, die in het Oude Testament is voorzegd. Toen Jezus gestorven was, ging men schrijven. Nu moest het jonge Christen dom toonen, dat Jezus inderdaad de Mes sias was. De volgelingen van Jezus gin gen zoeken in het Oude Testament (het Nieuwe bestond natuurlijk nog niet); zoe ken naar getuigenissen over de Messias. Al lerlei woonden gaan ze toepassen op 't le ven van hun Messias (Jezus Christus), wanneer ze door hun geloot, „in Jezus is de voorzegde Messias verschenen", dat meenden te kunnen doen zonder die woorden geweld aan te doen. Zoo ont stond in het Nieuwe Testament (later geschreven) de rij van Testimonia, ge tuigenissen over Jezus, door Christenen als zoodanig in het Oude Testament her kend; getuigenissen, blijkens welke le ven, lijden en sterven, ja, alles omtrent de Messias reeds in dat Oude Testament zijii voorspeld. Daardoor mede heeft het Oude Testament ook voor de Christenen Goddelijk gezag behouden en daaruit ont stond later de heele Christelijke leer. Aan de dissertatie zijn een 12-tal stel lingen toegevoegd, waarvan er slechts dre met de inhoud van het proefschrift ver band houden. We noemen enkele van deze stellingen: Nader onderzoek betreffende de her komst en het karakter der z.g. Psalm Testimonia in het N.T. wijst in de rich ting van die historiciteit van Jezus. Het is onjuist te beweren, dat de „Doopcrsche" martelaars uit de 16e eeuw blijk gaven van opwinding en fana tisme. Zedelijkheid zonder godsdienst is onmogelijk. De in vele Nederl. Doopsgez. Ge meenten gebruikelijke gewoonte, dat men op ongeveer 18-jarige leeftijd door de doop tot de Gemeente toetreedt, is een evaar voor de bloei van Gemeenten en roederschap. Dissertatie en stellingen beslaan onge veer 100 pag. druks en getuigen van moeizame studie, groote belezenheid en critisch oordeel. Dat Ds. Vis deze zware arbeid ondanks zijn veelomvattende taak als Doopsgez. Predikant in een zoo uit gestrekte gemeente heeft kunnen vol brengen, moet worden toegeschreven aan het feit, dat Ds. al zijn vrije tijd en zijn jaarlijksche maand vacantie aan deze stu die heeft besteed. Thans wacht Ds. Vis nog de taak proefschrift en stellingen in het open- aarb te verdedigen. Dat zijn arbeid met de kroon der pro motie mag worden bekroond, wenschen wij Ds. Alb. Vis gaarne toe. I BlU^i was de verzuchting, die Ut slaakte, toen ik na het gebuik van 2 potjes Kloosterbalsem finaal van mijn spit af was. Niet staan, niet zitten, niet liggen te kunnen en toch vooruit te moeten om de boterham te verdienen. Door de vreeselijke spit, die in mijn Stuit begon en door m{jn geheele rug trok, was ik hulpeloos als een klein kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan wendde, begon mijn genezing. En nu heb ik in geen 8 maanden meer een aanval gehad." J. Zw. te A. Onovertroffen b(j brand- en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel b(j Rbeumatiek, spit en pijnlijke spieren Schroefdoos 35 cL Potten: 62y$ ct. en 1.01 FAILLISSEMENT Van bevoegde zijde vernemen we, dat de heer C. Boon Pz. en het Bestuur der Duodora-Stichting beroep hebben aange- teekend tegen hun failliet-verklaring. Wij wonnen hieromtrent bij de Curator inlichtingen in, die ons d.d. 15 Oct. o.a. meedeelde: „Het schijnt mij niet twijfel achtig, dat de faillissementen gehand haafd worden". Om misverstand te voorkomen, kunnen we verder nog meedeelen, dat de „Sij- brand Keijser Sijbramd Reijerszoon-Stich- ting" niet failliet is verklaard. De Cu rator bevestigt dit in gemeld schrijven. Verdef' deelt de heer Th. Hylkema, zich noemende bestuurder van laatstgemelde Stichting, ons mee, dat de Rechtbank bij vervroegde uitspraak arbiters heeft aan gesteld naar aanleiding van gerezen ge schillen inzake de Kok-Stichting en wei op verzoek van de Raad van Toezicht c.s. Boon. R.K. PROPAGANDA-CLUB Lezing in het St.-Janshuis. Maandagavond om 8 uur houdt, op uit- noodiging van de R. K. Propag. club, de We leer w. heer Van der Vliet, haven-aal moezenier te Amsterdam, een lezing over zijn werk ondier vreemde zeelui. Entree voor alle mannelijke r.k. boven 18 jaar. SCHAPENSCHURFT. We lezen in een der dagbladen: „In de gemeente Zevenhoven is de veestapel gedeeltelijk aangetast door de schapenschurft. De haard der ziekte schijnt de Texelsche markt te zijn, van waar de besmetting door aldaar gekochte lammeren naar hier is overgebracht". Naar we van bevoegde zijde vernemen, komt op Texel geen schurft meer voor, terwijl in Z.-Holland daarentegen deze ziekte ,de laatste tijd veelvuldig optreedt. Ot het bericht juist is, moet derhalve be twijfeld worden. Een onderzoek wordt nochtans ingesteld. R.K. VOLKSBOND Men schrijft ons: In de Donderdag in het St. Janshuis be legde en door de heer H. Zijm geleide ver gadering van de R. K. Volksbond werden mededeelingen gedaan omtrent het werk kamp voor jeugdige R.K. werkloozen. Ge gadigden kunnen bij de secr. inlichtingen inwin nen. Over het organiseeren van ontwikkelings avonden is gecorrespondeerd met pastoor Boonekamp, De Cocksdorp. Nadere mede deelingen volgen, mede over een te orga niseeren feestavond op een nader te bepalen Zondag. De cursus eerste hulp bij ongelukken gaat door. Er zijn al meer dan 30 cursisten. Over de film Herwonnen Levenskracht werd reeds een bericht opgenomen. De entree zal 25 ct. bedragen voor leden 10 ct. Het ligt in de bedoeling ook dit jaar een bedevaart naar Heilo te doen. DE COCKSDORP. KERKNIEUWS. We maken belanghebbenden opmerk zaam op de adv. Catechisatie in de Ned. Hierv. Gemeente Ei er land, opgenomen in dit nummer. OOSTEREND ZAKENNIEUWS. Het perceel in de Peperstraat, waarin reeds 20 jaren de fietsenhandel en repa- ratie-inrichtiing van de heer Jn. Dogger wordt gedreven, is door de heer Dogger ondierhaards aangekocht van Mej. Joh. Marg. Pardo. D. „NEDERLAND EN ORANJE". Vergadering Anti-Rev. 'Kiesver- leenigiing. De voorz., de beer H. P. Bolt, opent de vergadering door te laten zingen Ps. 118:7 en gaat voor in gebed. Gelezen wordt een gedeelte van Ps. 31. Voorz. beet de aanwezigen hartelijk welkom. De vergadering is matig bezet. Notulen wor den gelezen en onveranderd vastgesteld. Daarna houdt de voorz. een inleiding over „Wat wij bezitten". Wie leven, aldus spr., in een tijd, waarin het bezit op de voorgrond staat. Eeuwen geleden spraken de bewoners van Rome reeds tot hun regeerders „üeet ons brood en spelen". Wij willen echter niet stil staan bij ons stoffelijk bezit. Zoo weinig helaas hoort men van dankbaar heid over hetgeen wij Nederlanders, Gode zij dank, nog bezitten. Een blik in de lan den om ons heen, zegt veel. Steeds meer worden de Christenen aan banden ge legd, wordt hun de vrijheid benomen. Het wordt hun onmogelijk gemaakt God naar hun geweten te dienen, getuigen o.a. de gebeden voor en na het eten, bij N.S., B.'ers in Duitschland in gebruik. De Fühner is daarvan bet middelpunt. Verge lijk ook Nederland ©ens met Spanje. Ne derland moet dankbaar zijn voor de groote voorrechten, die het geniet. Eén vorstin uit het huis van Oranje, die Haar knieën buigt voor die Koning der Koningen. Een regeering, die het roer van staat in han-/ dien houdt, orde en rust bewaart en dag en nacht bezig is maatregelen te tref fen tot het algemeen welzijn. Onze gees telijke vrijheden! Kunnen wij Nederlan ders niet" schrijven en spreken bijna zoo veel wij willen? We beseffen maar nau welijks welke voorrechten wij bezitten. Dat wij deze rechten bezitten is onder Gods bestuur mede bet werk .geweest van onze voortrekkers. Er zijn er, die bewe ren, dat de rechten en vrijheden van het volk een hindernis zijn op de weg naar bet ware volksgeluk. De N.S.B. huldigt de leer, dat aan de vrije meeningsuiting een einde moet komen, dat alle macht aan ieen dictator toekomt, maar de dictatori ale macht in de totaalstaat is volstrekt onvereenigbaar met burgervrijheid en zelfs met geloofsvrijheid. De kerk wordt dan in boeien geklonken, de school vol strekt dienstbaar gemaakt aan de inzich ten van het staatsbestuur. Zullen wij, A.R., daarom niet strijden voor het be houd van vrijheid van godsdienst? Wij mogen, wanneer wij 25 jaar zijn, onze stem uitbrengen om onze vertegenwoordi ger in de Kamer der Staten-Generaal te brengen. Wij verblijden ons hierin, doch ook op dit punt dreigt het gevaar van rj© N.S.B., die dit ons wil ontnemen. In deze vrijheid van Nederland schuilt soms het gevaar, dat ze tot .gezagsondermijning leidt. Dit moet worden voorkomen. Straks worden we opgeroepen om onze stem uit te brengen. De strijd zal gaan om het behoud van ons nationale Volks bestaan in historische zin. Dat bestaan wordt belaagd, zoowel door communis! als fascist. De strijd om de vrijheid heeft echter zulk een overheerschende invloed op ons volksleven geoefend, dat ons volkskarakter zich niet verdraagt met een dictator. „Eerst also 't aangaat de glorie van God ende de rust van de arme geloovigen in Nederland; so zal een iegelijk van hen aan een zijde zetten alle ambitie end^ eigenbaat." Zoo sprak eenmaal Wil lem van Oranje. Laten wij, A.R., het woord van de Vader des Vaderlands ter harte nemen en alle eerzucht en eigenbaat terzijde zetten en gaan werken om het behoud ien voor de versterking van ons nationaal leven. Laten wij arbeiden voor de bewaring van onze hoogste volksgoe- dieren, want hiermede valt, dank zij de genade, welke God ons heeft gegeven, geheel samen het strijden voor de glorie van God en de rust en vrijheid der ge loovigen. Op deze inleiding volgt nog een tame lijk drukke bespreking, waarna de heer Joh. A. Eelinan de vergadering sluit door te laten zingen Ps. 99:1 en voor gaat in dankgebed. D. OUDESCHILD. ViSSCHERIJ. Aangevoerd aan de vischafslag: 8 Oct.: 472 Kg. garnalen, 15 ct.1298 Kg. wulken, 281/2 ct.9 Oct: 342 Kg. gar nalen 15 ct.; 1036 Kg. wulken 17 ct.; 10 Oct.: 296 Kg. garnalen 15 ct.; 266 Kg. wulken 17 ct.12 Oct.: 497 Kg. garnalen 15 ct.; 1555 Kg. wulken 14 ct.; 13 Oct.: 306 Kg. garnalen 15 ct; 558 Kg. wulken 16 ct.; 14 Oct. 300 Kg. garnalen 15 ct.; 944 Kg. wulken 17 ct.15 Oct.: 342 Kg. garnalen 15 ct.491 Kg. wulken 18 ct. De wulken worden aangebracht door 16 schuiten, waarvan één uit Oudeschild, een uit Terschelling, drie uit De Cocks dorp, de rest van Oost en Oosterend; 5 a 6 schuiten brengen de .garnalen op be stel aan, die rest vischt voor de garnalen- drogerij. DE KOOG EEN BESTE POLITIEHOND. „Apple". Op de Woensdag te Bloeinendaal ge houden keuring van politiediensthonden heeft die hond Apple van de lieer Jellema, rijksveldwachter alhier, zeer goed vol daan. Zijm karakter werd als „zeer moe dig" gekwalifioeerd, terwijl hem in de afd. gehoorzaambeidsoefeningen gemid deld een negen werd toegekend. In de 2e afd. (voorwerpen bewaren, begeleiden en bewaken van een verdachte, voorwerpen ©n personen „revieren", d. i. zoeken zonder dat de hond er „lucht" van beeft gekregen) kreeg Apple het maximum aantal punten: 120. lil afd. 3a en 3I> (stokvastheid, schotvastheid, rij wiel stellen, vverpvasth-eid, afroepen, schijnstellen, transporteeren) bracht hij 't gemiddeld tot een 7. Respectievelijk be haalde hij in afd. 1 99 p., afd. 2 120 p„ afd. 3a 100 p., afd. 3 b 101 punten. To taal 420 punten. Van de 9 handen, waar mee aan de keuring deelgenomen werd, was er maar één Appie de baas. terwijl ei twee afgekeurd werden. We feliciteeren de heer Jellema met dit prachtige resultaat van zijn onvermoeide pogingen om zijn hond op te leiden voor de dienst van politiehond, waarvoor hem thans bet definitief certificaat is uitge-i reikt. TEX. BOYS. Zondag moet bet eerste elftal naar Watervogels. We hebben nog geprobeerd om half één te spelen, maar bet Groentje meldt, dat de wedstrijd om 12 uur aanvangt. Daar rekenen we dus op We gaan in Den Helder naar de kerk. Elftal is ongewijzigd. Het tweede en de adspiranten zijn vrij. B. S.V. TEXEL. Morgen gaat ons le elftal op bezoek bij Watervogels te Den Helder. Voor deze ontmoeting bestaat denkelijk groote belangstelling. Momenteel is Texel op dit elftal één punt vóór eii op de andere mededingers, N.Niedorp en BKC zelfs drie. Volgens de verslagen speelt Watervogels, dat prachtig debuteert in onze klasse, een stevige maar faire partij voetbal. Er wordt door haar van de eerste tot de laatste minuut hard gewerkt. Door haar fel opzitten zal ook deze ploeg trach ten bij Texel door overrompelend spel tot doelpunten te raken. Het is dus ge lukkig, dat we vorige Zondag een goede voorproef gehad hebben. Allen aan de slag met een vastberadenheid, die niets te wenschen overlaat. Onderhoud de goede geest in het elftal, ieder werke voor twee. Vooral snel en open. Bij de aanval van de linkervleugel moet de rech ter ook bij het doel zijn en omgekeerd. Bij druk op het doel der thuisclub zoo nu en dan terugspelen en openingen maken door de half linie in het spel te betrek ken. Deze moet snel doorgeven naar de gemaakte openingen. Stelt u goed op,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1936 | | pagina 6