Verlost van hevig
SPIT IN DEN RUG
KLOOSTERBALSEM
Ontwikkelingsavonden.
Bij de a. s. Promotie van
Ds. Alb. Vis.
DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM
nZiezoo, dat is achter den rug,
van mijn SPIT ben ik fijn afl
AKKER'S OHK3IN8BL TB8 IN2A0E
„Geen goud zoo goed"
Illllllllllllillllllllllllllllllllllllililllllillllillllllllllllll
lllllllllllillllll SPORT. Illlllllllllllllll
llllliillliilillillllllllllllillllllllililllilllillllillllllllllll
GIFTEN ALG. WIJKVERPLEGING.
Fam. D., De Cocksdorp f5.
De eerste ontwikkelings (- en ont-
spanmings)avond, door j.H. Panorama en
het Nut voor die rijpende jeugd van
minstens 16 jaar op touw gezet, zal die
op Maandag a.s. zijn. De toegang is vrij
voor ©en ieder. De aanvang is op halt
acht, die sluiting pp 10 uur bepaald. Er
zal gelegenheid tot ontspanning zijn (lec
tuur, platen, spelen). Er wordt gratis
thee geschonken met ten besluite een
causerie van een uurtje over allerlei
onderwerpen, die belangstelling verdie
nen (wars van alle saaiheid en heelemaal
niet geleerd!) met ter opluistering een
FILM OVER SPANJE en oen TEXEL-
SCHE FILM. Moge het Glazen Paleis
steeds flink bezet zijn.
Op Vrijdag 6 Nov. a. s, hoopt onze plaats
genoot Ds. Alb. Vis, predikant in de Doops
gezinde Gemeente Den Burg-De Waal-
Oosterend in de Aula van de Gemeente
lijke Universiteit aan de Oudemanhuispoort
te Amsterdam te promoveeren tot doctor
in de godgeleerdheid.
Deze promotie zal plaats vinden op ge
zag van de rector-magnificus Dr. E. Laqueur
hoogleeraar in de faculteit der geneeskunde,
terwijl als promotor zal optreden Prof. dr.
J. L. Palache, hoogleeraar in de Hebreeuw-
sche taal- en letterkunde.
Het proefschrift, dat de promovendus,
Ds. Vis, in het openbaar verdedigen zal
belangstellenden mogen daarbij tegenwoor
dig zijn is getiteld „Messianic Psalni-
Quotations in the New-Testament. A
Critical study on the Christian Testimonies
in the Old-Testament (vertaald Messiaan-
sche Psalm-Citaten in liet Nieuwe Testa
ment. Een critische studie betreffende de
Christelijke „Testimonia" in het Oude Tes
tament.)
Met uitzondering van een kort voor
woord, dat in het Hollandseh verschijnt,
wordt de heele dissertatie in het Engelsch
uitgegeven. De vertaling geschiedde door
de echtgenoote van Ds. Vis. Het was een
zeer zware taak, die mevr. Vis-Visser met
deze vertaling op zich nam, maar van zeer
bevoegde zijde, tot oordeelen meer bevoegd
dan wij, vernemen we, ,dat het Engelsch
onberispelijk is. Men kan nergens bemer
ken dat het een vertaling is.
Het feit, dat liet proefschrift in liet En
gelsch verschijnt moet worden toegeschre
ven aan de omstandigheid, dat het onder
werp, daarin behandeld, door een bekend
Engelsch theoloog, de nu reeds meer dan
80 jaar tellende Dr. Rendel Harris, in het
biezonder op de voorgrond werd gebracht.
Diens handboeken over de Testimonia (ge
tuigenissen over Christus, ontleend aan het
Oude Testament) verschenen in de jaren
1916-1920.
Hiet proefschrift is de vrucht van vijf
jaren diepgaande en veel omvattende stu
die, waarbij de welwillende medewerking
van leenige vooraanstaande Joodsche ge
leerden Ds. Vis van groot nut is ge
weest. Deze steun immers verleent de
dissertatie een te grooter waarde en was
onmisbaar, waar de promovendus heeft
getracht te verklaren, zuiver historiscli-
critisch, hoe de oudste christenen kwamen
tot het geloof, dat in Jezus de „Messias"
was verschenen, van wie het Oude Testa
ment op vele plaatsen spreekt.
Bij zijn studie raadpleegde Ds. Vis een
groot aantal oude Psalm-overzettingen,
waarbij behalve kennis van het He
bree uwsclv en Latijn o.a. kennis ver-
eischt werd van Grieksoh, Syrisch en
Aramieesch.
Welk een arbeid Ds. Vis, sinds hij Jan.
1932 zijn doctoraal examen deed, verzette,
moet bij ernstige beschouwing van het
proefschrift ieder, die ter zake kundig is,
duidelijk worden.
We willen trachten met enkele woorden
de hoofdlijn, door Ds. Vis gevolgd, aan
te geven.
Toen die Christelij ke Kerk de canon
vaststelde, erkende "ze niet alleen het
Nieuwe, maar ook het Oudie Testament,
als Heilige Schrift, vermits zij van oor
deel was, dat in het Oude Testament
Christus wordt voorspeld. Bijvoorbeeld:
In Ps. 22, vs. 1 komen voor de woorden:
Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij
Mij verlaten. In het Nieuwe Testament
vindt men deze terug als de kruiswoorden
van Jezus. De Ch.r. Kerk nu is van oor
deel, dat die woorden in Ps. 22, vs. 1
doelen op Christus in Zijn lijden. De Jo
den spreken van de „Messias", Chris
tus), „de gezalfde", de door God gezon
dene. Zii verwachten Hem als de Redder
uit hun nood. Deze voorstelling (de ver
wachte komst van een door God gezon
den wezen om menschen te redden) vinden
we reeds bij de Joden enkele eeuwen voor
Christus. De Jodieu hebben het nationaal
religieus gevoeld: Hij komt eens en zal
ons, Zijn uitverkoren volk, redden; dan
zullen wij rneenen zij weer vrij in
ons land Kanaiin, het door God beloofde
land wonen, en alle volken zullen tot het
Jodendom komen.
Bij het begin onzer jaartelling werd dat
verlangen bij de Joden sterker en ster
ker. Die eerste volgelingen, die eigenlijk
nog Joden waren, zeiden: In Jezus is
verschenen de Redder der wereld; in Hem
heeft God ons de Messias geschonken,,
die in het Oude Testament is voorzegd.
Toen Jezus gestorven was, ging men
schrijven. Nu moest het jonge Christen
dom toonen, dat Jezus inderdaad de Mes
sias was. De volgelingen van Jezus gin
gen zoeken in het Oude Testament (het
Nieuwe bestond natuurlijk nog niet); zoe
ken naar getuigenissen over de Messias. Al
lerlei woonden gaan ze toepassen op 't le
ven van hun Messias (Jezus Christus),
wanneer ze door hun geloot, „in Jezus
is de voorzegde Messias verschenen", dat
meenden te kunnen doen zonder die
woorden geweld aan te doen. Zoo ont
stond in het Nieuwe Testament (later
geschreven) de rij van Testimonia, ge
tuigenissen over Jezus, door Christenen
als zoodanig in het Oude Testament her
kend; getuigenissen, blijkens welke le
ven, lijden en sterven, ja, alles omtrent
de Messias reeds in dat Oude Testament
zijii voorspeld. Daardoor mede heeft het
Oude Testament ook voor de Christenen
Goddelijk gezag behouden en daaruit ont
stond later de heele Christelijke leer.
Aan de dissertatie zijn een 12-tal stel
lingen toegevoegd, waarvan er slechts dre
met de inhoud van het proefschrift ver
band houden. We noemen enkele van
deze stellingen:
Nader onderzoek betreffende de her
komst en het karakter der z.g. Psalm
Testimonia in het N.T. wijst in de rich
ting van die historiciteit van Jezus.
Het is onjuist te beweren, dat de
„Doopcrsche" martelaars uit de 16e
eeuw blijk gaven van opwinding en fana
tisme.
Zedelijkheid zonder godsdienst is
onmogelijk.
De in vele Nederl. Doopsgez. Ge
meenten gebruikelijke gewoonte, dat men
op ongeveer 18-jarige leeftijd door de
doop tot de Gemeente toetreedt, is een
evaar voor de bloei van Gemeenten en
roederschap.
Dissertatie en stellingen beslaan onge
veer 100 pag. druks en getuigen van
moeizame studie, groote belezenheid en
critisch oordeel. Dat Ds. Vis deze zware
arbeid ondanks zijn veelomvattende taak
als Doopsgez. Predikant in een zoo uit
gestrekte gemeente heeft kunnen vol
brengen, moet worden toegeschreven aan
het feit, dat Ds. al zijn vrije tijd en zijn
jaarlijksche maand vacantie aan deze stu
die heeft besteed.
Thans wacht Ds. Vis nog de taak
proefschrift en stellingen in het open-
aarb te verdedigen.
Dat zijn arbeid met de kroon der pro
motie mag worden bekroond, wenschen
wij Ds. Alb. Vis gaarne toe.
I BlU^i
was de verzuchting, die Ut slaakte,
toen ik na het gebuik van 2 potjes
Kloosterbalsem finaal van mijn spit
af was. Niet staan, niet zitten, niet
liggen te kunnen en toch vooruit te
moeten om de boterham te verdienen.
Door de vreeselijke spit, die in mijn
Stuit begon en door m{jn geheele rug
trok, was ik hulpeloos als een klein
kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den
geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan
wendde, begon mijn genezing. En nu
heb ik in geen 8 maanden meer een
aanval gehad."
J. Zw. te A.
Onovertroffen b(j brand- en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel b(j
Rbeumatiek, spit en pijnlijke spieren
Schroefdoos 35 cL Potten: 62y$ ct. en 1.01
FAILLISSEMENT
Van bevoegde zijde vernemen we, dat
de heer C. Boon Pz. en het Bestuur der
Duodora-Stichting beroep hebben aange-
teekend tegen hun failliet-verklaring.
Wij wonnen hieromtrent bij de Curator
inlichtingen in, die ons d.d. 15 Oct. o.a.
meedeelde: „Het schijnt mij niet twijfel
achtig, dat de faillissementen gehand
haafd worden".
Om misverstand te voorkomen, kunnen
we verder nog meedeelen, dat de „Sij-
brand Keijser Sijbramd Reijerszoon-Stich-
ting" niet failliet is verklaard. De Cu
rator bevestigt dit in gemeld schrijven.
Verdef' deelt de heer Th. Hylkema, zich
noemende bestuurder van laatstgemelde
Stichting, ons mee, dat de Rechtbank bij
vervroegde uitspraak arbiters heeft aan
gesteld naar aanleiding van gerezen ge
schillen inzake de Kok-Stichting en wei
op verzoek van de Raad van Toezicht
c.s. Boon.
R.K. PROPAGANDA-CLUB
Lezing in het St.-Janshuis.
Maandagavond om 8 uur houdt, op uit-
noodiging van de R. K. Propag. club, de
We leer w. heer Van der Vliet, haven-aal
moezenier te Amsterdam, een lezing over
zijn werk ondier vreemde zeelui. Entree
voor alle mannelijke r.k. boven 18 jaar.
SCHAPENSCHURFT.
We lezen in een der dagbladen:
„In de gemeente Zevenhoven is de
veestapel gedeeltelijk aangetast door de
schapenschurft. De haard der ziekte
schijnt de Texelsche markt te zijn, van
waar de besmetting door aldaar gekochte
lammeren naar hier is overgebracht".
Naar we van bevoegde zijde vernemen,
komt op Texel geen schurft meer voor,
terwijl in Z.-Holland daarentegen deze
ziekte ,de laatste tijd veelvuldig optreedt.
Ot het bericht juist is, moet derhalve be
twijfeld worden. Een onderzoek wordt
nochtans ingesteld.
R.K. VOLKSBOND
Men schrijft ons:
In de Donderdag in het St. Janshuis be
legde en door de heer H. Zijm geleide ver
gadering van de R. K. Volksbond werden
mededeelingen gedaan omtrent het werk
kamp voor jeugdige R.K. werkloozen. Ge
gadigden kunnen bij de secr. inlichtingen
inwin nen.
Over het organiseeren van ontwikkelings
avonden is gecorrespondeerd met pastoor
Boonekamp, De Cocksdorp. Nadere mede
deelingen volgen, mede over een te orga
niseeren feestavond op een nader te bepalen
Zondag.
De cursus eerste hulp bij ongelukken
gaat door. Er zijn al meer dan 30 cursisten.
Over de film Herwonnen Levenskracht
werd reeds een bericht opgenomen. De
entree zal 25 ct. bedragen voor leden 10 ct.
Het ligt in de bedoeling ook dit jaar een
bedevaart naar Heilo te doen.
DE COCKSDORP.
KERKNIEUWS.
We maken belanghebbenden opmerk
zaam op de adv. Catechisatie in de Ned.
Hierv. Gemeente Ei er land, opgenomen in
dit nummer.
OOSTEREND
ZAKENNIEUWS.
Het perceel in de Peperstraat, waarin
reeds 20 jaren de fietsenhandel en repa-
ratie-inrichtiing van de heer Jn. Dogger
wordt gedreven, is door de heer Dogger
ondierhaards aangekocht van Mej. Joh.
Marg. Pardo. D.
„NEDERLAND EN ORANJE".
Vergadering Anti-Rev. 'Kiesver-
leenigiing.
De voorz., de beer H. P. Bolt, opent
de vergadering door te laten zingen Ps.
118:7 en gaat voor in gebed. Gelezen
wordt een gedeelte van Ps. 31. Voorz.
beet de aanwezigen hartelijk welkom. De
vergadering is matig bezet. Notulen wor
den gelezen en onveranderd vastgesteld.
Daarna houdt de voorz. een inleiding over
„Wat wij bezitten".
Wie leven, aldus spr., in een tijd, waarin
het bezit op de voorgrond staat. Eeuwen
geleden spraken de bewoners van Rome
reeds tot hun regeerders „üeet ons
brood en spelen". Wij willen echter niet
stil staan bij ons stoffelijk bezit. Zoo
weinig helaas hoort men van dankbaar
heid over hetgeen wij Nederlanders, Gode
zij dank, nog bezitten. Een blik in de lan
den om ons heen, zegt veel. Steeds meer
worden de Christenen aan banden ge
legd, wordt hun de vrijheid benomen.
Het wordt hun onmogelijk gemaakt God
naar hun geweten te dienen, getuigen o.a.
de gebeden voor en na het eten, bij N.S.,
B.'ers in Duitschland in gebruik. De
Fühner is daarvan bet middelpunt. Verge
lijk ook Nederland ©ens met Spanje. Ne
derland moet dankbaar zijn voor de groote
voorrechten, die het geniet. Eén vorstin
uit het huis van Oranje, die Haar knieën
buigt voor die Koning der Koningen. Een
regeering, die het roer van staat in han-/
dien houdt, orde en rust bewaart en dag
en nacht bezig is maatregelen te tref
fen tot het algemeen welzijn. Onze gees
telijke vrijheden! Kunnen wij Nederlan
ders niet" schrijven en spreken bijna zoo
veel wij willen? We beseffen maar nau
welijks welke voorrechten wij bezitten.
Dat wij deze rechten bezitten is onder
Gods bestuur mede bet werk .geweest van
onze voortrekkers. Er zijn er, die bewe
ren, dat de rechten en vrijheden van het
volk een hindernis zijn op de weg naar
bet ware volksgeluk. De N.S.B. huldigt
de leer, dat aan de vrije meeningsuiting
een einde moet komen, dat alle macht aan
ieen dictator toekomt, maar de dictatori
ale macht in de totaalstaat is volstrekt
onvereenigbaar met burgervrijheid en
zelfs met geloofsvrijheid. De kerk wordt
dan in boeien geklonken, de school vol
strekt dienstbaar gemaakt aan de inzich
ten van het staatsbestuur. Zullen wij,
A.R., daarom niet strijden voor het be
houd van vrijheid van godsdienst? Wij
mogen, wanneer wij 25 jaar zijn, onze
stem uitbrengen om onze vertegenwoordi
ger in de Kamer der Staten-Generaal te
brengen. Wij verblijden ons hierin, doch
ook op dit punt dreigt het gevaar van rj©
N.S.B., die dit ons wil ontnemen. In
deze vrijheid van Nederland schuilt soms
het gevaar, dat ze tot .gezagsondermijning
leidt. Dit moet worden voorkomen.
Straks worden we opgeroepen om onze
stem uit te brengen. De strijd zal gaan
om het behoud van ons nationale Volks
bestaan in historische zin. Dat bestaan
wordt belaagd, zoowel door communis!
als fascist. De strijd om de vrijheid heeft
echter zulk een overheerschende invloed
op ons volksleven geoefend, dat ons
volkskarakter zich niet verdraagt met een
dictator.
„Eerst also 't aangaat de glorie van
God ende de rust van de arme geloovigen
in Nederland; so zal een iegelijk van hen
aan een zijde zetten alle ambitie
end^ eigenbaat." Zoo sprak eenmaal Wil
lem van Oranje. Laten wij, A.R., het
woord van de Vader des Vaderlands ter
harte nemen en alle eerzucht en eigenbaat
terzijde zetten en gaan werken om het
behoud ien voor de versterking van ons
nationaal leven. Laten wij arbeiden voor
de bewaring van onze hoogste volksgoe-
dieren, want hiermede valt, dank zij de
genade, welke God ons heeft gegeven,
geheel samen het strijden voor de glorie
van God en de rust en vrijheid der ge
loovigen.
Op deze inleiding volgt nog een tame
lijk drukke bespreking, waarna de heer
Joh. A. Eelinan de vergadering sluit door
te laten zingen Ps. 99:1 en voor gaat
in dankgebed. D.
OUDESCHILD.
ViSSCHERIJ.
Aangevoerd aan de vischafslag:
8 Oct.: 472 Kg. garnalen, 15 ct.1298
Kg. wulken, 281/2 ct.9 Oct: 342 Kg. gar
nalen 15 ct.; 1036 Kg. wulken 17 ct.;
10 Oct.: 296 Kg. garnalen 15 ct.; 266 Kg.
wulken 17 ct.12 Oct.: 497 Kg. garnalen
15 ct.; 1555 Kg. wulken 14 ct.; 13 Oct.:
306 Kg. garnalen 15 ct; 558 Kg. wulken
16 ct.; 14 Oct. 300 Kg. garnalen 15 ct.;
944 Kg. wulken 17 ct.15 Oct.: 342 Kg.
garnalen 15 ct.491 Kg. wulken 18 ct.
De wulken worden aangebracht door
16 schuiten, waarvan één uit Oudeschild,
een uit Terschelling, drie uit De Cocks
dorp, de rest van Oost en Oosterend; 5
a 6 schuiten brengen de .garnalen op be
stel aan, die rest vischt voor de garnalen-
drogerij.
DE KOOG
EEN BESTE POLITIEHOND.
„Apple".
Op de Woensdag te Bloeinendaal ge
houden keuring van politiediensthonden
heeft die hond Apple van de lieer Jellema,
rijksveldwachter alhier, zeer goed vol
daan. Zijm karakter werd als „zeer moe
dig" gekwalifioeerd, terwijl hem in de
afd. gehoorzaambeidsoefeningen gemid
deld een negen werd toegekend.
In de 2e afd. (voorwerpen bewaren,
begeleiden en bewaken van een verdachte,
voorwerpen ©n personen „revieren", d. i.
zoeken zonder dat de hond er „lucht"
van beeft gekregen) kreeg Apple het
maximum aantal punten: 120. lil afd. 3a
en 3I> (stokvastheid, schotvastheid, rij
wiel stellen, vverpvasth-eid, afroepen,
schijnstellen, transporteeren) bracht hij 't
gemiddeld tot een 7. Respectievelijk be
haalde hij in afd. 1 99 p., afd. 2 120 p„
afd. 3a 100 p., afd. 3 b 101 punten. To
taal 420 punten. Van de 9 handen, waar
mee aan de keuring deelgenomen werd,
was er maar één Appie de baas. terwijl
ei twee afgekeurd werden.
We feliciteeren de heer Jellema met dit
prachtige resultaat van zijn onvermoeide
pogingen om zijn hond op te leiden voor
de dienst van politiehond, waarvoor hem
thans bet definitief certificaat is uitge-i
reikt.
TEX. BOYS. Zondag moet bet eerste
elftal naar Watervogels. We hebben nog
geprobeerd om half één te spelen, maar
bet Groentje meldt, dat de wedstrijd om
12 uur aanvangt. Daar rekenen we dus op
We gaan in Den Helder naar de kerk.
Elftal is ongewijzigd. Het tweede en de
adspiranten zijn vrij. B.
S.V. TEXEL. Morgen gaat ons le elftal
op bezoek bij Watervogels te Den Helder.
Voor deze ontmoeting bestaat denkelijk
groote belangstelling. Momenteel is Texel
op dit elftal één punt vóór eii op de
andere mededingers, N.Niedorp en BKC
zelfs drie. Volgens de verslagen speelt
Watervogels, dat prachtig debuteert in
onze klasse, een stevige maar faire partij
voetbal. Er wordt door haar van de eerste
tot de laatste minuut hard gewerkt. Door
haar fel opzitten zal ook deze ploeg trach
ten bij Texel door overrompelend spel
tot doelpunten te raken. Het is dus ge
lukkig, dat we vorige Zondag een goede
voorproef gehad hebben. Allen aan de
slag met een vastberadenheid, die niets
te wenschen overlaat. Onderhoud de
goede geest in het elftal, ieder werke
voor twee. Vooral snel en open. Bij de
aanval van de linkervleugel moet de rech
ter ook bij het doel zijn en omgekeerd.
Bij druk op het doel der thuisclub zoo nu
en dan terugspelen en openingen maken
door de half linie in het spel te betrek
ken. Deze moet snel doorgeven naar de
gemaakte openingen. Stelt u goed op,