HEERLIJK PAASCHBROOD
No. 5138 50sle Jaargang Zaterdag 27 Maart 1937 Q
i*
Voor de Paaschdagen
Fijne koekjes en gebakjes.
WARME CROQUETTES.
Banketbakkerij C. MOOJEN, Telefoon 32.
m
m
m
s
Paasch-Boodschap.
LENTE - LEVEN - LICHT
Brieven van Texelaars
in den Vreemde.
V RQOLIJKE
Paaschdagen
REIST PER WAC0
y as®®®®®®®®
FF
:F
PASCHEN ROEPT ONS DE
BOODSCHAP TOE:
(F
WEES MOEDIG,
ffi
WEES WERKZAAM en
ffi
VERHEUG U.
Si
IS EEN KAFFER EEN KAFFER?
ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1905.
Uw advertentie in dit blad wordt
op Texel huis aan huis gelezen.
TEXELSCHE COURANT
Iu het samenbrengen, in korte lijd, van
lijdensweek en Paaschweek, van onder
gang en verrijzenis, ligt een diepe levens
waarheid.
Alle nieuwe menschemgeslaciiten zullen
dit op een andere wijze "beleven. Ook zal
de j;ijd haar in een andere vorm uitdruk
ken, maar altijd zal daarachter staan de
gedachte, dat er schuld is; lijder door
dwaasheid en verblinding, maar overwin
ning door offer en liefde, die het lever
herscheppen. Deel heeft aan die verrij
zenis, wie deef heeft aan tijden en offer
wie gelooft en vertrouwt.
PASCHEN luidt het nieuwe leven in
Het vereemgt de mensch met de ontlui
kende natuur. Nieuwe lichaamskracht
stroomt door zijn lichaam; hij put weer
moed. In het economisch leven daalt al
tijd de werkloosheid iets omstreeks deze
tijd van het jaar en zoo werken de om>
stamdighedeji samen, om een Paaschslem
ming te bereiken. Hiet uiterlijk helpt ons:
Paaschkleeren en Paasdhgiebruiken. 'Ook
Paaschbrood en Paascheieren herinneren
ons aan de overvloed schenkende natuur.
Dit jaar, meer dan andere jaren, zaï
Paschen ons het scherpst bijbrengen, dat
waar de natuur zoo overvloedig schenkt,
en menschelijk vernuft haar rijkdom en
gaven vermeerderd heeft, het ook de taak
is van de mensch en van de menschheid,
om die gaven binnen aller bereik te bren
gen.
Wij kunnen de vreugde vpi een nieuw
wakker worden van de natuur, van een
Hoog van de toi;en, zoo helder en klaar
Klinkt er het klokkenlied. Luister!
Hij is herrezen! Het wonder is daar:
't Lidit overwon weer het duister,
't Straalt in de harten. De vreugde is groot:
't Leven blijkt sterker dan ditmaal 'de
Dood!"
„PaschenHet klinkt als een jubelgezang:
Feest van nieuw licht en nieuw leven.
Nog toeft de Winter, maar hoop'lijk niet
fang,
Dan is die koude verdreven;
En door de adem dier Lente geraakt,
Is de natuur uit haar schijndood ontwaakt
Hoop en verlangen vervullen het hart;
Drukken nog heden de zorgen,
vVas ook 't ver'eden vo! droefheid en smart,
Blijde begroet men de morgen.
Wacht metde blik op de toekomst gericht;
Paschen, de Lente, het Leven, het Licht!
nieuwe voortbrenging, niet beleven, als
we geen hoop koesteren, dat eindelijk de
mensch er in za( slagen, de vrucht dor
aarde op redelijke wijze binnen jflLer be
reik te brengen.
Maar dit vertrouwen kan toch alleen
ontstaan, al^ er in de mensch en in de
menschheid hoop en vertrouwen leeft. De
mensch moet vertrouwen hebben in de
toekomst. Vertrouwen in de ka-acht, die
in de menschheid werkt. Vertrouwen, dat
er in ieder mensch een gouden kern ver
scholen zit.
Het schijnt onzin om in deze wereld
daarvan te spreken, maar is de ziekte van
deze tijd niet een gemis aan contact?
En is de wereldziekte niet deze, dat het
leven der staten en het economisch leven
het ware contact missen
leder mensch is een nietjg wezen en
ons volk is een klein volk, maar als de
Neder'anders gezamenlijk tot nieuwe wil
en tot nieuw leven komen, als ze vol ge
loot in gezamenlijke offers door de tijd
heengaan, vol hoop schrijden naar de
nieuwe tijd, zullen zij als volk de wereld
tot voorbeeld en prikkel zijn.
Mooier is het een echte gulden te be
zitten, dan een valscbe. Maar beter is het,
dat wij de wereld de echte menschen too-
nen, dat is de mensch, die Levensmoed tot
scheppende daad brengt.
Als de Paaschklok luidt, als die Paasch-
blijdschap heerscht, als de Paasc ivu:en
in onze harten v'ammen, dan zullen wij de
reddende gedachte vindien, die wordt tot
daad. Paschen roept ons de oude bood
schap toe: Wees moedig, wees werkzaam
en verheug u.
VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
's Levens onvermengde vreugde is geen
sterveling ten deel gevallen (Schiller)
MAANDAG
Dat is de ware held, die de harten zij
ner vijanden verovert.
DINSDAG
Bezigheid is de arts dier natuur, de
grondslag van 's menschen geluk.
WOENSDAG
De strijd van het leren is al.ijJ een
strijd tegen zichzelf (Marteau)
DONDERDAG
Wie in iemands vreugden deelt, geeft
blijk van een hooger karakteh dan wie
in iemands smart deelt (Lavaier)
VRIJDAG
Levenslust is 't ware leven,
Is het liefelijkste goed,
Dat de lachende aard kan geren
Van haar weeld' en overvloed.
(De Génestet)
ZATERDAG
Het komt er voor een mensch niet op
aan, het geluk te ontmoeten, doch op de
nuttige wijze, waarop hij zijn kracht ge
bruikt.
PASCHEN! Zie het zonlicht,
or.s opnieuw gegeven, koes
tert d' aard. Uit iedere knop
spruit het jonge Ieren, 't
Zingt en springt door beemd
en bosch, 't dartelt in de
weideLENTE houdt haar
intocht weer. Ai wat leeft
is blijde.
WOORD EN DAAD
ZATERDAG 22 APRIL 1905.
Aanwezig: alle leden.
De waarn. voorz. F Keijser wijdt
woorden van waardeering aan de heer
C. Keijser Pz26 Maart 1905 in de fleet
tijd van bijna 67 jaar overleden. Hij was
een man van groote verdienste, vervuld
van ijver voor de belangen der gemeente.
Aldus de voorz.
Installatie van de nieuwbenoemde
burgemeester, Mr. W. F. Hiddrngh, tevo
ren advocaat en procureur bij de Reciht;
bank en het Hof te Arnhem, plm. 50 jaar
oud, anti-revolutionnair.
ZATERDAG 13 MEI 1905.
Tegenwoordig: alle leden; één vacature.
Ged. Staten staan voor het Onder
wijs voor 1905 f7765.toe en rekenen
voor vergoeding vrije woning h.d.s. te
Den Burg f250.voor de andere dor
pen. f150.
Benoemd tot lid Alg. Armbestuur
de heer Jan Rab Jnz. Sr.
Vaststelling kohier Schoolgeld 2e
kw. 1905, f659.—.
Bij wijze van proef wordt aan gem.-
secr. J. Ruibing toegestaan, tevens de
functie van secr. Dertig Polders waar te
nemen.
VRIJDAG 23 JUNI 1905.
Afwezig: de heeren Keesom en Dros;
één vacature.
170
Vereeniging (Transvaal), Maart 1937.
ZONEN VAN ZL'ID-AFRIKA
L>e lezer zal begrijpen, lat er van de
kaffers en hun gewoonten aeel wat te
vertellen is. Natuurlijk is er ook veel,
dat overeenkomst vertoont met onze ge
bruiken en het is ontegenzeggelijk waar,
dat er geen grooter na-aper is dan een
kaffer. Voor enke'e weken, om maar één
der vele voorbeelden te noemen, was hier
een corps Schotsere Hooglanders, dat
ons vergastte op doedelzak-muziek en
tromgeroffel, waarbij zij de stokken op
een eigenaardige manier "boven hun kobfci
zwaaiden. Welnu, een paar dagen later
was ik in het kaffer dorp en daair zag ik
een groepje kaffers „mercheeren" met
trommels, d.w.z leege bussen, blikken,
enz., waarbij zij de Schotten zoo goed
mogelijk imiteerden. De stokken waren
gebroken wandelstokken. De leeftijd der
muzikanten liep op tot plm. 35 jaar. Ot
zij zich zoo lang jong gevoelen? Heel
graag doen zij zooveel mogelijk wat de
witman doet. Dikwijls is het een lust, <jp
re merken, hoe ie" kaffer zijn „minder-
zijn" ten opzichte van de blanke tot een
minimum tracht terug te brengen. Een
opvallend en merkwaardig vooiT.eeld kan
ik u noemen.
Als wij, blanken, het woord kaffer ge
bruiken, weet de iëzier, dat de 'be'.eiekenis
niet zoo vleiend is. Ik meende altijd, en
herinner mij .dat ik .iet eens in een
schoolboek heb gelezen, dat het de ge
wone naam voor dit ras was. Maar dat is
onjuist, althans uit kaffer-oogpunt be
keken. Zouden zij weten, wat wij er mee
bedoelen? Hoe het ook zij, dit bruine
volkje stelt er geen prijs op, onverschil
lig, ot je er een kaffer mee aanspreekt'
o>t dat je het woord in een gesprek met
anderen gebruikt. Hij neemt het een
witman kwalijk. „Baas moe nie kaffer
seg nie. Jij moe sê „naturel ot Zui I-
Afrika-boy". Kaffer is skielldwoord, nie
die naam van hier die volk van Z.-Afrika
en die boe re het ons die naam gegc toen
ons nog bar was. Nou is ons beskaat en
nie meer kaffer nie".
Aldus mijn boy, die tot het Christelijk
geloot is overgegaan en zich nu be-
skaafd gevoelt. Soms plaag ik hem wel
-eens en zeg ik „Schiet op, kaffer". Maar
dan glinsteren zijn zwarte oogen in zijn
gcel-bruir.e kop en waarschuwend klinkt
het: As poliesman jou hoor, hij sal jou
saamvat daar naar die tronk (geva ige
nis), waar Daniël nou is.
DANIEL UIT BASOETO-LAND.
Arme Daniël, ik héb u nog niet van
hem verteld. Daniël was een van dieboys,
die nog maar kort geleden uit Basoieto--
land was gekomen. Basoeto-land is de
halt-vrije negerstaat, nog dieper het land
iu. De inboorlingen staan daar ondereen
zelfstandig bestuur. Het is een streek,
waar heel weinig le halen is voor een
blanke. Daar leven alleen de kaffers, maar
huil snelle aanwas noodzaakt de jonge
ren om elders te gaan leven en werken
en velen hunner komen maar Transvaal,
met zijn goud en zijn werk. Het zjjn dan
nog halve wilden. De ineesten trekken
naar de goudvelden, waar zij 70(H) voet
diep onder de grond, Ie beschaaf lie we
reld teeren kennenDaniël nu behoor
de ook tot hen, maar hij kwam in liet
bouwbedrijf. Daniël wist nog niet goed,
liet onderscheid tusschen „rr-ijii en dijn"
(wat een Afrikaner hem ook niet kan
leenen) en „leende" een hamer en bijl om
het Icelijke plaatijzeren dak van zijn huis
(drie leem- e.i kleimunen) te trepaneeren.
De poliesman vatte hem en drie weken
tronk was het gevolg. En daarna?
De Basoeto's worden zwaar gestraften
de arme Daniël moest weer terug naar
Basoeto-land, naar de wildernis en het
hatf-barbaaischie leven. Het speet mij
voor hem, want hij was geen slechte boy.
Zijn leenige fout is geweest, dat hij hier
nog maar zoo kort was eu zijn inheem-
sch natuur (jagen, dansen en stelen) niet
in Basoeto-lan l had achtergelaten. Zou
hij het wei goed beseft hebben? De
vergelijking gaat misschien n et op, maar
toen ik deze week de gast van ©en Holl.
familie was en er op mijn verzoek zuur
kool met worst werd gekookt, toen moest
ik toch eventjes aan Daniël deuken, die
ook net als in Basoeto-land deed. Heusch,
een kaffer is niet slecht, maar men moet
bedenken, dat de Batavieren ook niet in
een paar jaar beschaafd zijn geworden.
Soms komt tijdens het werk hun natuur
boven. Vooral wanneer zij beton moeten
klaarmaken. Dan springen zij op 't laatst
om de hoop heen en ontstaat er ©en dans.
Hun voeten gaan van de grond en, terwijl
hun zwarte ruggen glimmen van 't zweet,
steken zij de schoppen in de ruwe hoop
beton als gold het hun vijanden, die zij
eens onder hun groote koning Dimgaan
bestreden. Zij fluisteren en schreeuwen
•eu hoe zwaarder het werk, hoe „gekker"
zij worden.
SIEM DE WAAL.
P.S. Basoeto-land is bijna zoo groot
als Nederland, maar er women 20 maal
minder menschen.
met en zonder Amandelpers
Diverse soorten
VAN TEXELS RAAD.
- Ged. Staten dragen in kosten Her-
halingsonderwijs f171.bij.
Huurcontract strand De Koog wordt
verlengd.
ZATERDAG 8 JULI 1905.
Stemming ter voorziening én vier vaca
tures, ontstaan door het periodiek aftre
den van de heeren G.J.O.D Dikkers, C.
Keijser Pz. (overleden), KI. Lap Bz. en
W. Mets Tz.
Uitslag: uitgebracht 514 geldige stem
men, waarvan op G.J.O.D Dikkers 442,
P. C. Koorn 220, A Langeveld Pz. 344,
A. Lap Az. 195, K. Lap Bz. 226, W.
Mets Tz. 458. Gekozen: de heeren Dik
kers, Langeveld en Mets. Herstemming
moet plaats hebben tusschen de heeren
P. C. Koorn en K. Lap Bz. Gekozen: de-
heer K. Lap Bz.
ZATERDAG 29 JULr 1905-
Afwezig: de heeren F. Keijser en Jl>.
Roepier.
Vaststelling schoolgeld kohier 3e
kw. 1905: f649.—.
Tegenwoordig: alle leden; twee vaca
tures.
Voorz. brengt hulde aan de nage
dachtenis van de heer Jb. Roeper, 30
Juli 1905 in de leeftijd van bijna 66 jaar
overleden; tal van jaren, aldus die voorz.,
bekleedde hij_ het ambt van raadslid met
lust en ijver.'
T71
-V.Si.-l-
worden U
toi*gewer?cht door
REDACTIE en
ADMINISTRATIE
AUTOBUSDIFNSTEN naar Hoorn,
Edam, Amsterdam en geheel West-
Friesland,
lid. WACO, Kanaalw. 137 den Helder
Tel. 773 en V.V.V. Mooi Texel.