dag
kans
AL ONZE ARTIKELEN
DE 5 PROGENT KORTING
DAMES- en HEERENCONFECTIE
N. V. PH. VLESSING,
Abonneert u op dit blad.
DOUWE EGBERTS THEE
Bewaart zorgvuldig onze bonnen.
- behalve meubelen - gelden voor de
blijft gehandhaafd.
in ENORME sorteering voor ONVERHOOGDE prijzen
Inkoop-comb. „Nederland"
Den Burg.
J „nien van
Y^r l"ke Engehche theekistje, vo
één
prijs van S ift?VAArV
Anno 1753
zijn in eigen huis. Onze tegenstanders,
met Colijn, Albarda en Goseling aan het
hoofd, zijn het roerend eens. Dat maakt
ons sterk, maar ongepast is, dat regee-
ringsmacht ons achteruitzetgeen radio-
verkiezingsspeeches meer en niet meer
kladden. Men bestrijdt ons, waar men
kan. Maar de nieuwe tijd wint liet toch.
Vóór de NSB beteekent: vóór het volk
en tegen de politieke partijen. Liever heb
ik 50.000 man, op wie ik aankan, daiii
200.000 die bij het eerste briesje de zeilen
reven. Voelt gij als wij, dan moedig en
sterk deelgenomen in de opbouw, opdat
gij deel hebbe in de overwinning.
Hierna volgt een half uur pauze, ge
durende welke een collecte wordt gehou
den voor het strijdfonds. Tevens wordt
gelegennelfl gegeven tot het indienen van
schriftelijke vragen. We laten de door
Ir. Mussert gegeven antwoorden beknopt'
volgen
Mogen wij Indië, dat een ander ras
toebehoort, uitbuiten? Antw.Zoo
vraagt zeker een marxist ot iemand, die
zich een verhaaltje liet vertellen. Ging
Indië, dat we veroverd hebben, verloren,
dan zou Nederland een harde strijd moe
ten strijden bij gebrek aan broodnoodige
grondstoffen. Indië los van Holland is het
ideaal van menschen. zonder hersens. De-
Volkenbond poogde door sancties Italië
af te houden van Abessinië, maar de hee-
ren kwamen uit Abessinië met de heele
kousenwinkel op de kop. Ook Italië heeft
koloniën noodig. Vraag: Waarom is
een leider noodig? Het volk is toch dei
baas? Antw.: Als het volk baas is,
wordt het een bende. Het moet geregeerd
worden en wel zoo, dat zijn wil uit de re-
geeringsdaden blijkt. Vraag: Hoe denkt
de NSB over anti-semitisme? Antwoord:;
Jodenhaat kennen we niet. Er zijn. in
Nederland nog altijd fatsoenlijke Joden,
maar ik wil niet door Joden overheerscht
worden, zooals zij pers, literatuur, bios
copen, veehandel, enz. overheerschen.. We
willen onszelf zijn. Er zijn deelen in Amv
sterdam waar de overheersching al be
gint. Ongelooflijk is, hoe de Joden t.o.
de NSB staan. Zeker anti-NSB. Vraag:
Wat gebeurt met de rottige appels? Ant
woord: Die gaan naar Veenhuizen en zoo.
Wat zou er gebeuren, als de Koningin
niet in het ontslag van Mr. Pont had
toegestemd? Antw.: f>e Koningin heeft
daar niks in te zeggen gehad. Anders had
ze dat onrecht niet geduld. Vraag:,
Waarom willen de Duitschers een geloot
hebben? Antwoord: Daar moet men
ze vrij in laten. Er is geloofsvrijheid.
Wat zegt u van de brochure van de oud-
NSB'er Wessels? Antw.: Naar eer en
geweten: Die las ik niet. De NSB heeft
niets te verbergen. Men heeft gepoogd
mij in mijn bestaan te treffen, maar ik
heb mijn boterham in de Nenasu. Men
heeft het N.S. een kinderziekte genoemd,
maar ik heb liever mazelen dan aderver
kalking, een ouderdomsverschijnsel.
Vraag: Komt er als NSB regeert een een-
heidsschool? Antw.: Ieder zijn school,
behalve in kleine plaatsen. Eén dag pet-
week zullen alle kinderen samen moeten
opmarcheeren.
Spr. besluit met een samenvatting van
zijn betoog en de uitnoodiging toe te tre
den tot de NSB. Daarna gaat de vergade-
ring, waarin eerst nog het Wilhelmus,
le couplet gezongen wordt uiteen. Bui
ten is er nogal jeugdig volk op de been.
Tijdens de vergadering reeds drongen
een paar maal verwenschingen aan het
adres van de NSB-leider tot de zaal door.
Bij het vertrek per auto van de Groene-
plaats holt een groep joelend mee. Per
visschersschuit verlaat Ir. Mussert in de
nacht van Zaterdag op Zondag het eiland.
OOSTEREND.
CHR. DEM. UNIE.
Het was een goedgevulde zaal, welke de
voorz. der C.D.U. Donderdagavond hier
welkom mocht heeten. Na gebed door de
voorz. en voorlezing van Rom. 13 is het
woord aan de heer Mathijs de Visser, van
Amsterdam.
Spreker wijst er op, dat er veel over
eenkomst is tusschen deze verkiezing en
die van 1933. Beiden volgen op Kamer
ontbinding. Thans nemen 6 protestantsch-
re.chtsche partijen aan deze ver.kiezing
deel, waarbij de nieuwe partij van prof.
Visser. Is het nu wel noodig, dat de CDIP
afzonderlijk gaat? „Ja", zegt spr, wij
hebben niet de pretentie iets nieuws te
brengen, maar willen teruggrijpen naar
wat de A.-R. partij bij haar opkomst be
leden heeft. Spr. citeert enkele uitspra
ken van Dr. Kuiper. Kuiper wjlde „archi
tectonische critiek" op het regeeringsbe-
leid; er moest tot in de fundamenten ver
beterd, hersteld worden. De schutting
moest om liet gebouw. Maar men heeft
genoegen genomen met wat oplappen, van
architectonische restauratie is niets ge
komen. En hoe is het nu, 45 jaar later?
Crisistijd, werkloosheid, overal, verschrik
kelijke tegenstellingen. We houden bid-en
dankdagen en als God ons dan eengroote-
rijke oogst geeft, brengt men deze naai
de brandstapel of mestvaalt, niet omdat
er te veel is, velen lijden gebrek
maar omdat het geen geld opbrengt. Het
is een aanfluiting, dat Gods gave naar.
de mestvaalt gaat, maar dat is de praktijk
in deze kapitalistische wereld, die niet
weet van recht maar slechts van winst.
Daarom heeft de CDU een geweldige
taak om te getuigen met het woord van
God, dat men Hem niet kan dienen en
de mammon, (de winstjacht). Tendeele is
de wereldoorlog de schuld van deze crisis.
Duizenden jongemannen, die werkten in
bedrijf en industrie, werden gemobiliseerd
voor de ooriogs-.ndustrie. In razend tempo
werden de fabrieken gemechaniseerd en
toen in 1918 de nog levende soldaten te
rug keerden, is men in hetzelfde tempo
doorgegaan. Al meer personeel werd ont
slagen en de werkloosheid nam ontstel
lend toe. De hoogconjunctuur was slechts
een schijn-hoogconjunctuur. Nu staat de
regeering voor grooote moeilijkheden. Het
werkloozenleger baart groote zorg, maar
ontstellend is het, als een christelijk mi
nister durft zeggen, dat steun geen reent
maar een aalmoes is. Dr. Colijn zegt niet
te weten, wat een ethisch minimum is,
maar dan moet hij maar eens de achter
buurten ingaan, waar werkloosheid
heerscht. We dragen allen een collectieve
schuld, maar waarom moet juist de min
dere het slachtoffer zijn? Prof. Slotema-
ker de Bruine heeft eens gezegd: Een
sociale maatregel niet uitvoeren, omdat 't
niet kan, is mammondienst", doch nu
spreekt hij van franje afknippen. In ze
kere zin moeten we aanpassen, maar dan
over de gejieele linie. Thans past men
eenzijdig aan. Men spaart de grooten en
drukt de kleinen, 't Is wel teekenend, dat
twee begrootingen werden verworpen, een
omdat te weinig aan het loon dér lagere
ambtenaren gesnoeid was, de andere om
dat te veel aan dat der hoogere ge
snoeid werd. Men vond, dat iemand, die
in 5 paleizen gewoond had, slecht minder
kon. Wat het staatspensioen betreft, zegt
men, dat er geen geld is, maar wel voor
het militarisme. In hetzelfde nummer van
het Handelsblad stond, dat op een aan
vraag van 9 millioen voor Staatspensioen
afwijzend was beschikt, maar een nieuw
crediet van 53.5 millioen voor leger en
vloot werd goedgekeurd. Gods Woord
zegt, dat de grijsheid een sierlijke kroon,
is, maar dan moet men niet aangewezen
zijn op publieke liefdadigheid of ten laste
komen van zijn kinderen, die het zelf ook
niet breed hebben. Staatspensioen is een
chr. sociaal recht, waarvoor de C.D.U'.
blijft strijden. Ook het groote onrecht
van het bankgeheim stelde spr. duidelijk
in het licht. Wat het oorlogsvraagstuk be
treft, zegt spr., dat alleen de Kat. Dem.
partij en de C.D.U. nog op het stand
punt van nationale ontwapening staan. De
andere partijen hebben uit angst voor hei)
Nat.-Socialisme naar de wapens gegrepen.
Voor ons blijft oorlog, in welke vorm
ook, zonde en daarom onaanvaardbaar..
Is het mogelijk, zoo roept spr., dat een
christen Gods zegen af kan bidden, als
hij op onschuldige vrouwen en kinderen
in vijandelijke steden bommen moet gaan
werpen? Wij strijden niet voor ons Va
derland, zooals men vaak zegt; de oor
logen worden in de studeerkamers uitge
broed. De wapenzwendelaars jagen ons in
de dood en hebben in alle regeeringen
hun vertegenwoordigers, die vaak hooge
posten bekleeden. De N.S.B. besprekende,
zei spr. dat men tegenwoordig overal
kan lezen: „Mussert wint", ot „Mussert
of Moskou". Voor ons is er evenwel geen
verschil, niet Mussert ot Moskou, maar
„Mussert en Moskou of Christus" en
Christus wint. Spr. wekt de aanwezigen
op om op 26 Mei a.s. biddend te overwe
gen op wie zij hun stem zullen uitbren
gen. De C.D.U. wil enkel getuigen van
sociaal recht omdat God dat eischt.
Na deze rede wordt 10 min. gepau
zeerd; inmiddels worden brochures ver
kocht. Na de pauze heeft debat plaats-
Debaters zijn de heeren Jn. Vlaming en
Ds. V.d. Leer. Ds. Kok stelde een vraag.
Na beantwoording dezer vragen door
de heer De Visser en een opmerking van
de heer Van der Meer, uit Oudeschild,
sluit de voorz. deze vergadering, waarna
de heer E>e Visser met gebed eindigt.
F.
DE KOOG.
FLESCHPOST.
De heer Jb. Huijsman vond Vrijdag aan
het strand een flesch met een briefje in
het Duitsch. Voor zoover we het konden
ontcijferen, hield het in, dat de flesch
door twee jongelieden uit Berlijn te wa
ter was geworpen op de Noordzee tus
schen Vlissingen en Harwich.
OUDESCHILD.
VERZOEK VAN HET
ORANJE-COMITÉ.
Hoewel in beginsel uitgebreider plan
nen bestonden, heeft het dagelijksch be
stuur van bovengenoemd comité het wenj
schelijk geacht de dagen van 30 April en
29 Juni bescheiden te vieren en grootscher
plannen uit te werken op 31 Augustus.
Doch het bestuur verzoekt vriendelijk de
medewerking van alle dorpsgenooten om
op 30 April en 129 Juni te vlaggen. Ook
aan de visschers een vriendelijk verzoek
om hun effectvolle medewerking door te
vlaggen, voor zoover dit in verband met
de visscherij mogelijk is. Op 7 Januari is
gebleken, dat Oudeschild over prachtig
vlaggenmateriaal beschikt, dus Vrijdag a.s.
alle vlaggen uit ter eere van de prinses.
BRAIIS-DA6.
f td&TLclt tUl^ 11
i 1 -