dag kans AL ONZE ARTIKELEN DE 5 PROGENT KORTING DAMES- en HEERENCONFECTIE N. V. PH. VLESSING, Abonneert u op dit blad. DOUWE EGBERTS THEE Bewaart zorgvuldig onze bonnen. - behalve meubelen - gelden voor de blijft gehandhaafd. in ENORME sorteering voor ONVERHOOGDE prijzen Inkoop-comb. „Nederland" Den Burg. J „nien van Y^r l"ke Engehche theekistje, vo één prijs van S ift?VAArV Anno 1753 zijn in eigen huis. Onze tegenstanders, met Colijn, Albarda en Goseling aan het hoofd, zijn het roerend eens. Dat maakt ons sterk, maar ongepast is, dat regee- ringsmacht ons achteruitzetgeen radio- verkiezingsspeeches meer en niet meer kladden. Men bestrijdt ons, waar men kan. Maar de nieuwe tijd wint liet toch. Vóór de NSB beteekent: vóór het volk en tegen de politieke partijen. Liever heb ik 50.000 man, op wie ik aankan, daiii 200.000 die bij het eerste briesje de zeilen reven. Voelt gij als wij, dan moedig en sterk deelgenomen in de opbouw, opdat gij deel hebbe in de overwinning. Hierna volgt een half uur pauze, ge durende welke een collecte wordt gehou den voor het strijdfonds. Tevens wordt gelegennelfl gegeven tot het indienen van schriftelijke vragen. We laten de door Ir. Mussert gegeven antwoorden beknopt' volgen Mogen wij Indië, dat een ander ras toebehoort, uitbuiten? Antw.Zoo vraagt zeker een marxist ot iemand, die zich een verhaaltje liet vertellen. Ging Indië, dat we veroverd hebben, verloren, dan zou Nederland een harde strijd moe ten strijden bij gebrek aan broodnoodige grondstoffen. Indië los van Holland is het ideaal van menschen. zonder hersens. De- Volkenbond poogde door sancties Italië af te houden van Abessinië, maar de hee- ren kwamen uit Abessinië met de heele kousenwinkel op de kop. Ook Italië heeft koloniën noodig. Vraag: Waarom is een leider noodig? Het volk is toch dei baas? Antw.: Als het volk baas is, wordt het een bende. Het moet geregeerd worden en wel zoo, dat zijn wil uit de re- geeringsdaden blijkt. Vraag: Hoe denkt de NSB over anti-semitisme? Antwoord:; Jodenhaat kennen we niet. Er zijn. in Nederland nog altijd fatsoenlijke Joden, maar ik wil niet door Joden overheerscht worden, zooals zij pers, literatuur, bios copen, veehandel, enz. overheerschen.. We willen onszelf zijn. Er zijn deelen in Amv sterdam waar de overheersching al be gint. Ongelooflijk is, hoe de Joden t.o. de NSB staan. Zeker anti-NSB. Vraag: Wat gebeurt met de rottige appels? Ant woord: Die gaan naar Veenhuizen en zoo. Wat zou er gebeuren, als de Koningin niet in het ontslag van Mr. Pont had toegestemd? Antw.: f>e Koningin heeft daar niks in te zeggen gehad. Anders had ze dat onrecht niet geduld. Vraag:, Waarom willen de Duitschers een geloot hebben? Antwoord: Daar moet men ze vrij in laten. Er is geloofsvrijheid. Wat zegt u van de brochure van de oud- NSB'er Wessels? Antw.: Naar eer en geweten: Die las ik niet. De NSB heeft niets te verbergen. Men heeft gepoogd mij in mijn bestaan te treffen, maar ik heb mijn boterham in de Nenasu. Men heeft het N.S. een kinderziekte genoemd, maar ik heb liever mazelen dan aderver kalking, een ouderdomsverschijnsel. Vraag: Komt er als NSB regeert een een- heidsschool? Antw.: Ieder zijn school, behalve in kleine plaatsen. Eén dag pet- week zullen alle kinderen samen moeten opmarcheeren. Spr. besluit met een samenvatting van zijn betoog en de uitnoodiging toe te tre den tot de NSB. Daarna gaat de vergade- ring, waarin eerst nog het Wilhelmus, le couplet gezongen wordt uiteen. Bui ten is er nogal jeugdig volk op de been. Tijdens de vergadering reeds drongen een paar maal verwenschingen aan het adres van de NSB-leider tot de zaal door. Bij het vertrek per auto van de Groene- plaats holt een groep joelend mee. Per visschersschuit verlaat Ir. Mussert in de nacht van Zaterdag op Zondag het eiland. OOSTEREND. CHR. DEM. UNIE. Het was een goedgevulde zaal, welke de voorz. der C.D.U. Donderdagavond hier welkom mocht heeten. Na gebed door de voorz. en voorlezing van Rom. 13 is het woord aan de heer Mathijs de Visser, van Amsterdam. Spreker wijst er op, dat er veel over eenkomst is tusschen deze verkiezing en die van 1933. Beiden volgen op Kamer ontbinding. Thans nemen 6 protestantsch- re.chtsche partijen aan deze ver.kiezing deel, waarbij de nieuwe partij van prof. Visser. Is het nu wel noodig, dat de CDIP afzonderlijk gaat? „Ja", zegt spr, wij hebben niet de pretentie iets nieuws te brengen, maar willen teruggrijpen naar wat de A.-R. partij bij haar opkomst be leden heeft. Spr. citeert enkele uitspra ken van Dr. Kuiper. Kuiper wjlde „archi tectonische critiek" op het regeeringsbe- leid; er moest tot in de fundamenten ver beterd, hersteld worden. De schutting moest om liet gebouw. Maar men heeft genoegen genomen met wat oplappen, van architectonische restauratie is niets ge komen. En hoe is het nu, 45 jaar later? Crisistijd, werkloosheid, overal, verschrik kelijke tegenstellingen. We houden bid-en dankdagen en als God ons dan eengroote- rijke oogst geeft, brengt men deze naai de brandstapel of mestvaalt, niet omdat er te veel is, velen lijden gebrek maar omdat het geen geld opbrengt. Het is een aanfluiting, dat Gods gave naar. de mestvaalt gaat, maar dat is de praktijk in deze kapitalistische wereld, die niet weet van recht maar slechts van winst. Daarom heeft de CDU een geweldige taak om te getuigen met het woord van God, dat men Hem niet kan dienen en de mammon, (de winstjacht). Tendeele is de wereldoorlog de schuld van deze crisis. Duizenden jongemannen, die werkten in bedrijf en industrie, werden gemobiliseerd voor de ooriogs-.ndustrie. In razend tempo werden de fabrieken gemechaniseerd en toen in 1918 de nog levende soldaten te rug keerden, is men in hetzelfde tempo doorgegaan. Al meer personeel werd ont slagen en de werkloosheid nam ontstel lend toe. De hoogconjunctuur was slechts een schijn-hoogconjunctuur. Nu staat de regeering voor grooote moeilijkheden. Het werkloozenleger baart groote zorg, maar ontstellend is het, als een christelijk mi nister durft zeggen, dat steun geen reent maar een aalmoes is. Dr. Colijn zegt niet te weten, wat een ethisch minimum is, maar dan moet hij maar eens de achter buurten ingaan, waar werkloosheid heerscht. We dragen allen een collectieve schuld, maar waarom moet juist de min dere het slachtoffer zijn? Prof. Slotema- ker de Bruine heeft eens gezegd: Een sociale maatregel niet uitvoeren, omdat 't niet kan, is mammondienst", doch nu spreekt hij van franje afknippen. In ze kere zin moeten we aanpassen, maar dan over de gejieele linie. Thans past men eenzijdig aan. Men spaart de grooten en drukt de kleinen, 't Is wel teekenend, dat twee begrootingen werden verworpen, een omdat te weinig aan het loon dér lagere ambtenaren gesnoeid was, de andere om dat te veel aan dat der hoogere ge snoeid werd. Men vond, dat iemand, die in 5 paleizen gewoond had, slecht minder kon. Wat het staatspensioen betreft, zegt men, dat er geen geld is, maar wel voor het militarisme. In hetzelfde nummer van het Handelsblad stond, dat op een aan vraag van 9 millioen voor Staatspensioen afwijzend was beschikt, maar een nieuw crediet van 53.5 millioen voor leger en vloot werd goedgekeurd. Gods Woord zegt, dat de grijsheid een sierlijke kroon, is, maar dan moet men niet aangewezen zijn op publieke liefdadigheid of ten laste komen van zijn kinderen, die het zelf ook niet breed hebben. Staatspensioen is een chr. sociaal recht, waarvoor de C.D.U'. blijft strijden. Ook het groote onrecht van het bankgeheim stelde spr. duidelijk in het licht. Wat het oorlogsvraagstuk be treft, zegt spr., dat alleen de Kat. Dem. partij en de C.D.U. nog op het stand punt van nationale ontwapening staan. De andere partijen hebben uit angst voor hei) Nat.-Socialisme naar de wapens gegrepen. Voor ons blijft oorlog, in welke vorm ook, zonde en daarom onaanvaardbaar.. Is het mogelijk, zoo roept spr., dat een christen Gods zegen af kan bidden, als hij op onschuldige vrouwen en kinderen in vijandelijke steden bommen moet gaan werpen? Wij strijden niet voor ons Va derland, zooals men vaak zegt; de oor logen worden in de studeerkamers uitge broed. De wapenzwendelaars jagen ons in de dood en hebben in alle regeeringen hun vertegenwoordigers, die vaak hooge posten bekleeden. De N.S.B. besprekende, zei spr. dat men tegenwoordig overal kan lezen: „Mussert wint", ot „Mussert of Moskou". Voor ons is er evenwel geen verschil, niet Mussert ot Moskou, maar „Mussert en Moskou of Christus" en Christus wint. Spr. wekt de aanwezigen op om op 26 Mei a.s. biddend te overwe gen op wie zij hun stem zullen uitbren gen. De C.D.U. wil enkel getuigen van sociaal recht omdat God dat eischt. Na deze rede wordt 10 min. gepau zeerd; inmiddels worden brochures ver kocht. Na de pauze heeft debat plaats- Debaters zijn de heeren Jn. Vlaming en Ds. V.d. Leer. Ds. Kok stelde een vraag. Na beantwoording dezer vragen door de heer De Visser en een opmerking van de heer Van der Meer, uit Oudeschild, sluit de voorz. deze vergadering, waarna de heer E>e Visser met gebed eindigt. F. DE KOOG. FLESCHPOST. De heer Jb. Huijsman vond Vrijdag aan het strand een flesch met een briefje in het Duitsch. Voor zoover we het konden ontcijferen, hield het in, dat de flesch door twee jongelieden uit Berlijn te wa ter was geworpen op de Noordzee tus schen Vlissingen en Harwich. OUDESCHILD. VERZOEK VAN HET ORANJE-COMITÉ. Hoewel in beginsel uitgebreider plan nen bestonden, heeft het dagelijksch be stuur van bovengenoemd comité het wenj schelijk geacht de dagen van 30 April en 29 Juni bescheiden te vieren en grootscher plannen uit te werken op 31 Augustus. Doch het bestuur verzoekt vriendelijk de medewerking van alle dorpsgenooten om op 30 April en 129 Juni te vlaggen. Ook aan de visschers een vriendelijk verzoek om hun effectvolle medewerking door te vlaggen, voor zoover dit in verband met de visscherij mogelijk is. Op 7 Januari is gebleken, dat Oudeschild over prachtig vlaggenmateriaal beschikt, dus Vrijdag a.s. alle vlaggen uit ter eere van de prinses. BRAIIS-DA6. f td&TLclt tUl^ 11 i 1 -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 2