K.
'M
Eerste Blad
Woensdag 23 Juni 1937
Vliegveld Texel.
Vooruitstrevend Texel.
Texel in het luchtnet
opgenomen.
No. 5163.
50ste Jaargang.
Uw advertentie in dit blad wordt
op Texel huis aan huis gelezen.
In een van de publicaties van de Texel-
sche Courant werd dezer dagen de ope-<
ning van het vliegveld „TEXEL" een
historische gebeurtenis genoemd.
Terecht?
In onzen modernen tijd is men er over
het algemeen veel te gauw bij een mo
ment „historisch" te noemenomdat
men er zelf bij geweest is. De techniek der
berichtgeving en reclame werkt dit ook
ten zeerste in de hand en hoe vaak krijgt
men niet het idee, wanneer aan allerlei
gedenkdagen veel aandacht, luister en geld
wordt gespendeerd, dat dit toch eigenlijlj
dingen zijn van het oogenblik, stokpaard-'
jes van bepaalde personen, die spoedig
al weer blijken onder te gaan in de bo-
demlooze put der vergetelheid, onvermoei-
baai'en deskundig gevuld door Vader Tijd.
Er zijn aangelegenheden, die in plan-
vorm heel belangrijk lijken en 't toch niet
verder dan het project kunnen brengen.
Dr. Thijsse herinnerde kort geleden in
zijn toespraak, op Texel gehouden, aan
de plannen, die vele jaren geleden hier
bestonden vooreen tram en een ka-<
naai. En met de superioriteit van den
modernen mensch, die vergeet, dat een
maal de geschiedenis ook z ij n daden zaï
beoordeelen, glimlachen we om het toen
malig enthousiasme. Wij toonen ons ver
heugd. dat de nadeelige saldi van een
tram net gemeente-budget en dus het
onze niet drukken. Ook de momenten,
waarop verhoed werd dat tram- en ka
naalplannen tot uitvoering kwamen, waren
historische oogenblikken 'en niemand ge
denkt ze
V
De vliegveld-historie boekt een belang
rijke gebeurtenis in de Raadsvergadering
van 4 Maart 1933, als de gronden van de
hofstede „Vlijt" met vliegveld-bestemming
worden aangekocht. Gedurende de jaren,,
sindsdien verloopen, is onder leiding van
de Heidemaatschappij en den Directeur
van Gemeentewerken, dien naam „Vlijt"
eer aangedaan, om te komen tot het resul
taat, dat nu algemeene belangstelling wekt.
Het is niet vruchtbaar zich thans te
verdiepen in beschouwingen, wat er in
de toekomst van den opgezetten vlieg-
dienst zal worden. Evenmin is het ver-
standigk reeds nu de zaak pessimistisch
te bezien, omdat niets zoo ongemotiveerd
aanstekelijk werkt als ongegrpnde som
berheid, die goedkoop is en vaak heel
schadelijk.
Integendeel!
Wij kunnen bedenken, dat er oogenblik
ken kunnen komen, van concrete dank
baarheid, ook lil eigen kring, wanneer een
vliegtuig een patiënt wegbrengt, die an
ders van de beste medische hulp moes^
verstoken blijven.
Wij moeten overwegen, dat van daar,
waar men al vertrouwder met het vlieg-
wezen is dan wij het op Texel thans nog
zijn, velen kunnen komen als gasten naar!
ons eiland.
Wij weten, dat de feestelijke opening
van ons vliegveld alleen, al, den naam
„TEXEL" door de geheele dagbladpers,
en via film en radio weer een oogen
blik brengt in de gedachten van vele dui
zenden landgenooten.
Wij zijn ons bewust door de vaste K.L.
M.-verbinding een grooten voorsprong te
hebben boven andere jonge vliegvelden,
waar deze dagelijksche communicatie nog
tot de vrome wenschen bleef behooren.
Zoo is er meer, maar het vermelde
schijnt voldoende voor ieder ingezetene
van Texel, om in elk opzicht en zeker
tegenover gasten van buiten te staan
achter ons vliegveld.
Omdat dan alleen de plechtige in ge
bruikneming van het vliegveld Texel méér
is dan een ceremonie.
Omdat het dan is het gezamenlijk en met
instemming begroeten van de modernste
vervoersgelegenheid van en naar ons
eiland.
Omdat zóó alleen, ook later, als resul
taat van vereende wilskracht en medewer-
king, op 26 Juni 1937 kan worden terug
gezien als op een voor Texel zeer belang
rijke gebeurtenis.
Ja, terechteen historisch moment!
Mr. A. F. KAMP.
Burgemeester van Texel.
htfoto
„Binnenlandsche verbindingen K.L.M."
Een reclame voor het kantoor Den ITaag.i
een sobere oranje gepolitoerde plank in
den vorm van Nederland en daarop vijt
zilveren banden, loopende van Schiphol
naar Zeeland. Eindhoven Twente
Groningen en Texel. Natuurlijk ook
Texel, het wordt immers dit seizoen op
genomen in de rij der vaste verbindingen
der K.L.M.
Texel, reeds jaren op den voorgrond
tredend met een goede communicatie met'
den vasten wal, door een stand op Jaar
beurs en tentoonstelling, met sterk ge
wilde Jeugdherberg en met volgeboekte
jongens- en meisjeskampen, door excur
sies van verschillende vereenigingen.i
Texel met zijn aantrekkelijke dorpen en
bosschen, Texel heeft nu ook zijn vliegveld.
Hoe is dat zoo geworden, hoe is Texei
getreden uit de rij van eenvoudige Wad-
den-eilanden? Wel, slechts doordat men
geleerd heeft, Texel te zien, zooals het is:
„een eiland, rijk begenadigd door natuur
schoon" en omdat niet alleen het ge
meentebestuur, maar ook dat van verschil
lende vereenigingen en organisaties be
grepen heeft .dat men dat eenvoudige,
natuurlijke en ongekunstelde van het
eiland voor den bezoeker moest open
stellen.
Vooruitstrevend Texel, niet achterblij
vend, noch achtergebleven, maar vol goede
wil om ieder te toonen, wat de bewoners
zoo dierbaar is, n.I. de schoonheid van
het eiland.
Gemakkelijk bereikbaar moest daartoe
Texel zijn, T.E.S.O. zorgde daarvoor goed
en ging voor en zal blijven voorgaan, doch
daarnaast daarboven de vliegdienst.
Wel verliepen eenige jaren tusschen aan
koop van het terrein en opening van den
dienst, doch thans is alles zooals ik'
vertrouw mede door de steun van de
K.L.M., gelijk goede Hollanders betaamt,
volmaakt in orde.
Texei wensch ik geluk met deze jongste
verbinding. Moge de dienst een succes
blijken en leiden tot steeds grootere bloei
en voorspoed van het eiland.
W. B. OORT,
Oud-burgemeester van Texel.
Den Haag, Juni 1937.
DEN BURG.
UIT DE LUCHT BEKEKEN.
Het vliegveld komt het meest tot zijn
recht in het verkeer over langen afstand..
Dit vindt zijn bevestiging in de luchtver-
binding met Indië, waar de afstand Am-
sterdam-Batavia in 50 vlieguren overbrugd
wordt. Toch bedraagt de reisduur nog
51 dag. Maar zoodra de nachtverlichting!
en de grondorganisatie op de vliegvelden-
langs den luchtweg naar Indië aan de ge
stelde eischen zullen voldoen en dus even
regelmatig 's nachts als overdag gevlo
gen kan worden, zullen de K.L.M.-vlieg
tuigen in slechts 2' dag de Iuchtverbin
ding van Nederland met Indië kunnen
onderhouden.
Ook iu Europa heeft het luchtverkeer
een groote vlucht genomen, vooral daar,
waar de luchtwegen over water leiden en
het vliegtuig als mededinger optrad van
de vervoersmiddelen te water, of van het
gemengd vervoer te land en te water,
waarbij vele moeilijke aansluitingen tot
stand moesten worden gebracht. Wij den
ken hierbij aan het luchtvervoer naar en
van Scandinavië en vooral ban dat van,
Londen, waar een vrij lange zeereis door
een vlucht van 11 uur kou worden'ver
vangen.
Het is echter volstrekt niet eenvoudig,
om het luchtverkeer op korten afstand
rendabel te maken, ook al, omdat het
vliegtuig zijn economischen grondslag
voor een deel vindt in het vlieg'en op
groote hoogten, waarvoor in het verkeer,
op korten afstand vrijwel geen gelegen
heid is. Hierbij dient voorop gesteld te
worden, dat 't vliegtuig met de passende
eigenschappen voor het verkeer op kor-,
ten afstand, nog niet geheel ontwikkeld is.
Met de constructie van een vliegtuigtype,
dat zich aan dit verkeer heeft aangepast,
zal nog wel eenige tijd gemoeid zijn.
Toch heeft de K.L.M. sinds eenige jaren
het luchtverkeer op korten afstand ter
hand genomen en daarbij vooral op de
Zeelandlijn een zeer behoorlijk vervoer
weten te ontwikkelen, omdat de tijdwinst
welke hier door het vliegtuig geboden
werd, aanzienlijk was ten opzichte van
het verkeer te land en te water.
De reis per tram en per boot van Rot
terdam naar Haamstede, welke vijf uur
duurt, werd door de Iuchtverbinding tot
20 minuten bekort. Vlissingen, waarheen
een directe spoorlijn leidt, was nog 2%
uur van de Maasstad verwijderd. Het
vliegtuig maakte hier slechts 40 minuten
van.
De Waddeneilanden liggen feitelijk geo-
graphisch nog meer geïsoleerd van het
vaste land dan de Zeeuwsche eilanden.
Aan de overzijde van de Waddenzee leven
echter veel minder landgenooten dan op
de Zeeuwsche eilanden.
De geringe bevolking is danook een der
redenen, waarom een geregeld luchtver
keer met de Waddeneilanden nog steeds
weinig levensvatbaarheid scheen te heb
ben. In de laatste jaren heeft het toe
risme naar onze Noordelijkste eilanden
evenwel zoo'n groote vlucht genomen, dat
men plannen in overweging nam om een
Iuchtverbinding naar het mooie eiland
Texel tot stand te brengen.
En dank zij den ondernemingsgeest van
de Tcxelsche bevolking en de krachtige
leiding van den voortvarenden Burgemees
ter van Texel, Mr. A. F. Kamp, wordt'
Texel thans in het luchtnet der K.L.M.
opgenomen. Een fraai vliegveld is tot
stand gekomen, een luchtvaartterrein, dat
aan alle eischen voor verkeer op korten
afstand voldoet en dat gereed staat, omi
eiken dag de K.L.M.-vliegtuigen, die het
lijnverkeer met het eiland onderhouden,
te ontvangen.
Met recht kan nu gezegd worden: van
Amsterdam naar Den Burg „il n'yaqu'un
pas". Duurt de reis te land en te water
nog bijna 2'/a uur, met het vliegtuig is
men er in rond 1 uur, met dien verstande,
dat in dit uur niet alleen de vluchtduun
is begrepen, maar ook de verbindingen)
van de steden met de vliegvelden, welke
per autobus worden onderhouden. In één
uur brengt de K.L.M. den reiziger dus
van centrum tot centrum. Ook ide Zeeland-
lijn van de K.L.M. en de Twentsche lucht
lijn hebben een goede aansluiting op de
verbinding met Texel. De reisduur van
Vlissingen naar Den Burg wordt hiermede
van bijna 5 uur op 2 uur teruggebracht!
terwijl men van Twente naar Tcxél pen
vliegtuig in de helft van den tijd per
trein en boot reist.
De Texelsche luchtlijn zal' het vreemde
lingenverkeer ongetwijfeld ten goede ko
men. Vooral nu het eiland ook in het
buitenland, met name in Engeland, een
zekere vermaardheid verkregen heeft we
gens zijn ornithologische „schatten". Maar
welhaast belangrijker acht ik nog, dat de
hoofdstad van ons Rijk een nieuwe, rus
tige badplaats in zijn onmiddellijk bereik
heeft gekregen. Moge de Iuchtverbinding,
met Texel zich dan ook ontwikkelen tot
een bloeiende lijn in het Nederlandsche
luchtnet.
A. PLESMAN,
Directeur K.L.M.
TEXELSCHE COURANT