1 -vv.
No. 5164 50s'" Jaargang Zaterdag 26 Juni 1937 J:,1SLT?
sL mlm
EERSTE BLAD.
CRITIEK.
REIST PER WACO
LUCHTVAARTTERREIN TEXEL.
Vliegen en Genieten.
1- - Jlï
- *Ti1 if
TEXELSCHE COURANT
VOOR DE ZONDAG
Een mensch, die werkt, maakt fouten.
En zeker een, wiens werk door de
omstandigheden inderhaast moet worden
gedaan.
Zulk werk al te critisch bezien is on
billijk er critiek op oefenen is niet
passend en met die critiek gaan leuren
is onbehoorlijk
Toch gebeurt zulks maar al te vaak en
dan meestal door hen, die zelden of nooit
scheppende arbeid leveren of werken moe
ten anders dan gezeten in de bureaustoel.
Ieder doet zijn werk naar best vermo
gen, doet wat zijn plicht hem gebiedt.
Biezondere fot is daar riiet voor noo-
dig, maar minstens mag verwacht worden,
dat, voor moeilijke arbeid vooral, zoo niet
waardeering tot uiting zal komen, dan
toch critiek achterwege blijft.
De billijkheid eischt dit, maar vele
menschen zijn nu eenmaal onbillijk en
zullen dit ook wel blijven.
Het was Schnitzler, die schreef: De
eerste vraag, van wie beoordeelt moest
zijn: Werk, wat hebt ge nïïj te zeggen?
Maar zijn eerste opwelling is veeleer:
Werk, let op, wat ik u te zeggen heb.
Wat de werker gelukt is, brengt de cri
ticus meestal niet in rekening, wel dat,
waarin hij heeft gefaald.
Is dat geen grove onbillijkheid?
Een goed en humaan criticus moet zijn
als de bij, die overal honing uit zuigt
en rïiet als de wesp, die ook de beste
vruchten met bedert bedreigt.
ZONDAG, 27 Juni 1037.
J. Tl ESSEN,
Directeur van Gemeentewerken,
die in de aanleg van ons vlieg
veld een werkzaam aandeel had.
VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
De eenige manier om critiek te ontgaan,
is niets te zeggen, niets te doen, en niets
te zijn.
MAANDAG
Het is makkelijker af te keuren, dan
precies te zeggen, waar het op aankomt.
Disraeli.
DINSDAG
Geen daad, hoe gering, of zij kan ge
daan worden met een groot doel en daar
door veredeld worden. "Ruskin.
WOENSDAG
Hoe korter de vlijt, hoe'langer de dag.
cbner-Escllenbach.
DONDERDAG
De dankbaarheid heet een <Jer moeilijk
ste deugden. Een nog moeilijker is wel v
licht die van aanspraak op dankbaarheid
niet te overdrijven. Hebbel.
VRIJDAG
Zwaar valt ons, wat niemand met ons
kan deelen, zelfs het geluk. Byron.
ZATERDAG
De grootste moeilijkheid in de wereld
is, dat de menschen niet willen denken..
Edison.
AUTOBUSDIENSTEN naar Hoorn
Edam, Amsterdam en geheel West-
Friesland.
Inl. Waco, Kanaalw. 137, den Helder
Tel. 773 en V.V.V. Mooi Texel.
Illllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiflllll
K. VAN DER K'OOIJ G..
Havenmeester Luchtvaartterrein
Texel.
HET STATIONSGEBOUW
Texel treedt als toeristenoord bij uit
nemendheid, als parel der waddeneilan
den, vandaag in een nieuwe phase van
z'n ontwikkeling tot een der incest gezochte
badplaatsen van ons land.
Texel, op veertig minuten afstand van
de Hoofdstad! Een gebeurtenis! De ver
binding wordt met ingang van 1 Juli tot
en met 31 Aug. onderhouden door een
tweemaal-daagsche dienst, gevlogen met
een toestel van het wereldbekende Fokker
type, de RH—AEB, plaats biedend aarn
acht passagiers. Het is te voorzien, dat op
menige dag in het „hoog-seizoen" de
vraag liet aantal beschikbare plaatsen zal
overtreffen. De kosten zijn immers niet
hoog: negen gulden voor een retour, dat
zestig dagen geldig blijft; acht gulden
voor een dagretour! (Foto-Tex. Crt.)
LANDBOUW tk VEETEELT
LEERZAME DEMONSTRATIE.
Auto's omgebouwd tot moderne
tractors.
Men schrijft ons:
Onlangs werd onder leiding van Prof.
Visser te Wageningen een demonstratie
gegeven met tot trekkers omgebouwde
auto's. Iets biezonders dus en de groote.
belangstelling was daarom verklaarbaar.
Eerst gaf prof. Visser in een der gebou
wen van de Landbouwhoogeschool een
uiteenzetting met behulp van duidelijke
teekeningen. Aangetoond werd, dat niet
ondoordacht te werk wordt gegaan. Pre
cies wordt nagegaan, waaraan het mate
riaal moet voldoen om aan bepaalde
eischen te kunnen beantwoorden.
We zagen een auto, welke zoo doelma
tig was omgebouwd door het aan
brengen van een z.g. aftakas dat ze in
tien minuten als grasmaaimachine in ge
bruik kan worden gesteld. Er was een
vol-automatische ontkoppeling aanwezig.
Dat deze perfect werkt, bleek, toen de
door G. F. MAKKINK.
Er zijn, geloof ik, nog heef wat men
schen, die meenen, dat je in een vliegtuig
met een duizelingwekkende vaart over de;
aarde heenschiet en dat je dan ook alleen
maar gaat vliegen als je haast hebt om
een bepaalde plaats te bereiken. Maar
deze meening is onjuist, tenminste gedeel
telijk. Natuurlijk is de snelheid van onze
verkeersvliegtuigen formidabel, maar dat
is nu juist iets, wat je in de lucht niet
merkt. Je snelheid ervaar je slechts op
twee oogenblikken. Eerst als het vliegtuig
zijn aanloop neemt en de graspollen zoo
snel voorbijschieten, dat ze vervagen tot
groene vegen. Het gaat harder dan met 'n
sneltrein. Het tweede oogenblik, dat je je
snelheid bewust wordt, valt na de reis,
weer als je op de grond bent. Je kijkt
op de klok en je ontdekt, dat je in die
korte tijd die gróóte afstand hebt afgen
legd. Of je nu van Rotterdam naar Schou
wen vliegt in 20 minuten of naai?
Stockholm in een kleine zes uur dat-
maakt geen verschil: je staat even goed,
perplex van de snelheid. Maar onderweg
heb je er geen idee van, dat je hard gaat.
Je kunt het aan de aarde niet zien, wan
neer je eenmaal op de gewone vlieghoogte
bent: zachtjes glijdt de veelkleurige op
pervlakte onder je door. Er is niets, datj
groote snelheid verraadt. Daarom kun je
het vliegen het best vergelijken met het
reizen op een stoomboot. Het kalme tem
po waarmee de oevers voorbijtrekken aan
het oog van de op het dek luierende pas
sagier is ongeveer hetzelfde tempo, al^
waarmee de aarde voortschuift voor de
luchtreiziger.Dit is naast de afwezigheid,1
van dreunen en trillen wel één der voor
naamste redenen, waarom het reizen door
de lucht zooveel aangenamer is dan het
reizen „per as".
Maar hiermee heeft het vliegtuig voor
een groote categorie van menschen een,
nieuw perspectief gekregen. De toeristen,
kunnen nu het vliegen dankbaar aangrij
pen als een middel om op een heel kalme
weinig vermoeiende bianier wat van de
wereld te zien. We hoeven niet meer te
rug te grijpen naar koets en paard of
|Prot order gaf, om met het volle zwad-
op een paal te rijden. Dit gebeurde mei,
groote snelheid: de vingerbalk veerde 30
cM. achteruit en tractor met mes ontkop
pelde zich onmiddellijk. Eenige malen
werd dit met groot succes herhaald.
Toen werd de maaimaehine gedemon
teerd van de trekker en reed deze, met 'U
zware wagen belast, het weiland over.
Op vernuftige wijze werd slippen voor
komen. Tegen de luchtband was een ijze
ren wiel, voorzien van uitschuifbare flen
zen bevestigd. Hoe losser de bodem, hoe)
verder de flenzen werden uitgeschoven.
Dat liep schitterend.
Toen werd de trekker omgezet in een
moderne wiedmachine. Het lichten der
parallelogrammen geschiedt op zeer een
voudige wijze. De constructie was solide.
De tot trekker omgebouwde auto bleek
zeer geschikt om te ploegen, te eggen en.
te maaien (zie ook elders in dit nummer)
De demonstratie was een groot succes.
Alle eer aan Prof. Visser en zijn perso
neel. Ongetwijfeld zullen deze pradische
vindingen veel toepassing vinden. Inlich
tingen verstrekt het Instituut voor werk
tuigen te Wageningen.
J. KUIPERS.
qm
naar motorboot, om ons op ons gemak
in een kalm gangetje door mooie strekerf
te laten voeren, maar we gaan eenvoudig
vliegen Dat heeft dan nog een aparte
extra-bekoring, n.l. van de dingen uit eeni
totaal ongewone gezichtshoek te zien. We
combineeren zoo op een handige manier
de twee toeristenattracties bij uitnemend-*
heid: de stoomboot en de uitzichtstoren.
Nu zou het al weer jammer zijn, als
we van deze prachtige gelegenheid, om
van de schoonheid van het land te geme
ten, niet ten volle gebruik maakten. Hoei
meer je erop verdacht bent iets te zullen
zien, des te beter kun je het in je opne
men. Elk moment heb je ook werkelijk
noodig om de overvloed van de schoon
heid te genieten, die daarboven te genie
ten valt. Het object van schoonheid is zoo
uitgestrekt en de details zijn zoo talrijk
dat we oogen te kort komen.
TEXEL TREKT.
De K. L. M. maakt op voortreffelijke
wijze propaganda, ook voor haar
jongste lijn, voor de dienst op Texel,
zoowel in eigen land als er buiten. Dal
komt het luchtverkeer ten goede, het
Texel-bezoek-per-vliegtuig, maar ook het
reizen naar ons eiland in het algemeen.'
Want, zoo redeneert men terecht, Texei
te bezoeken moet de moeite wel loonen
anders zou de K.L.M. haar luchtlijn Am
sterdamTexel toch niet hebben ingej
steldWie wel eens critiseeren en
meenen, dat Texel „te hoog vliegt", ge
lieven deze kant van de medaille niet uit
het oog te verliezen.
Hierboven: een foto van het bescheiden
maar nochtans practisch en keurig inge
richte stationsgebouw met de brug, weTke,
van de Postweg af toegang tot het Lucht
vaartterrein geeft.
HOE LAAT
DE LUCHTLIJN OP AMSTERDAM.
Van Texel: 8.25 13.35 (Zaterd.)
16.40 (Zaterdags niet)
Van Amsterdam: 9.20 14.45 (Zater
dags) 17.35 (Zaterdags niet)
Zondags wordt niet gevlogen.
Nu kermen we alle luchtfoto's. Overal
zien we luchtfoto's. Maar daarop is altijd
een belangrijk ding weggebleven: de kleur.
En dit element is wel de meest bekoor
lijke factor van het glijdende panorama.
Maar al deze fijne schakeeringen en tinten
laten zich niet beschrijven, zoomin als
de subtiele indruk der kleuren van een,
teer pastel met woorden weer te geven
zijn.
Vooral voor hen, die interesse hebben
voor hun' land, voor hun bekende stre
ken, waar ze zoo vaak rondzwierven nief
tieïs, kano o't' tent, biedt het vliegen Bet
mogelijkheid hun kennis van het terrein
aan re vullen en te verdiepen op een ma*
nier, die tot dusver alleen maar benaderd
kan worden door het bestudeeren van een
topografische kaart op niet te groote
schaal. Nu we vliegen, wordt ons heft
verschil tusschen kaart en werkelijkheid
eerst recht duidelijk. De kaart is een idei
ale abstractie, waarvan de kleuren slechts
symbolen zijn. Ons panorama staat er een
heel eind van af. Het is echter veel mooier
en rijker aan kleur en afwisseling en de
tails.
Er zijn menschen, die voor zaken moe
ten vliegen. Ze nemen vaak een krant
omdat ze eindelijk eens even op hun ge
mak kunnen zitten lezen. Maar ze laten,
daarbij de mooiste gelegenheid, die men
in zijn leven kan hebben om de structuur
van een landschap te leeren kennen, voor-i
bijgaan. Ze missen de indrukken van
grootsche schoonheid, maar ontsnappen
ook aan de verontrustende conclusie, die
zich bij het overvliegen van ons eigen land
aan ons opdringt; de cultuur heeft de
natuur wel zoo goed als verdrongen. OoR
de cultuur is schoon, maar moet het na
tuurlijke kleed van onze bodem dan maaij
heelemaal verdwijnen?
Voor de natuurliefhebber en voor de
toerist is het vliegen een middel om zijn
leven met vele schoone en interessante
indrukken te verrijken. (Fragment - Red.)
„In Weer en Wind". Geïllustreerd
maandschrift, gewijd aan natuurleven,
reizen, volkskunde en buitensport. Onder
redactie van Rinke Tolman en C>s. J. I. Vj
Schaick. f6.50 p. j. fr. p.p.