Luchtvaart-varia. TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT Brieven van Texelaars in den Vreemde. Zaterdag 26 Juni 1937 Pretoria, Juni 1937. NIEUWS UIT DE HOOFDSTAD VAN ZU1D-AFRIKA. Hier is ek weer, hier is ek weer. Met my kakiebroek geskeurzoo luidt een Afrikaansch volksliedje, gezongen door een Engelsche soldaat in de boeren-' oorlog, die van tijd tot tijd eens bij een' Boeren nooi (boerendochter) ging „gesel- se" en zich niet liet weerhouden door 'n „geskeurd broek" of een „ma die hom driemaal om "die kop wou slaan". Ik ben er dus weer in de Tesselaar, zij het na een korte pauze. Verontschuldig gen en zeggen, dat het „van wal gaan van mijn hmvelijksskepie veel tijd heeft ge- kos" kari ik niet doen, daar ik reeds d<( bruidsdagen achter de rug had en al twee dagen getrouwd was, voor ik 't wist.. Verandering van woonplaats en adres waren de hoofdzaak. Ook is de post hier/ nogal „stadig". Enfin, ik zal de mooie omstreken van Pretoria, .waar ik nu zit, er de schuld maar van geven. Eën halt jaar heb ik in Vereeniging ge werkt. Nu zit ik in Pretoria, de prachtige hoofdstad van Z.-Afrika. Johannesburg wordt wel de stad genoemd, waar het hart van Z.-Afrika klopt. Pretoria zou ik het hoofd en de hersenen willen noemen. Hier immers zetelt de regeering, hier zijn; aile officieele gebouwen, banken, en wat daar allemaal bij hooft. Kortom, hier ze telt de bureaucratie. Het ligt in een dal, ongeven door tamelijk hoog gebergte, dat Pretoria des zomers berucht warm houdt.) Het klimaat is een stuk milder dan b.v. in Johannesburg, dat toch maar nauwe lijks 60 KM. verder ligt. De plantengroei is sub-tropisch; zie maar eens naar dei fijn-begroeide hellingen of in de beslist) grootsteedsche dierentuin. Ja, Pretoria lijkt me. Pretoria ligt nog bijna 5000voet boven de zeespiegel. Het gaat nu winter) worden, maar hier loopen we nog in ons zomercostuum, wat men in Johannesburg, 60 K.M. verder, niet zoo veel aantreft. Ik ben hier in een Hollandsch kosthuis, wat geen zeldzaamheid is, want in Pre toria wonen eenige duizenden Hollanders. Hier in Z.-Afrika moet men niet te veel over het eten zeuren, dat hoofdzakelijk „Engelsch" is en zoo heel anders wordt bereid dan bij ons. „Aanpassen" geldt ook hier, maar tochhoe internatio naal ik ook moge zijn, op dit punt ben ik een verwoed nationalist. Op de „mielie- pap" na mag men bet andere houden. Maardaarover genoeg. Naast bet "riollandsche eten trof ik hier waarachtig nog een stukje „ouu'-Texel" ook aan, een timmerman, Jan Timmermhn gehee'ten, die jarenlang bij Qebr. Geus werkzaam was. Hierover meer de volgende keer. SIEM DE WAAL. VAN OVER DE GI^ENS WERD DE LEIPZIG AANGEVALLEN? „Verbeterde stemmingen" schijnen in het huidige Europa slechts van korte duun te kunnen zijn. Scheen nog de vorige week na de oplossing van het incident met de Deutschland alles pais en vree in ons werelddeel, thans is de toestand wee* uiterst gespannen. Dezer dagen heeft zich n.i. weer een nieuw incident voorgedaan. Van Duitsche zijde is aan de commissie van de vier landen, welke zich met de controle ter zee hebben belast, medege deeld, dat pogingen zouden zijn gedaan om de Duitsche kruiser Leipzig te torpe-, deeren. Voor Duitschland was dit aanlei ding van bedoelde commissie een vloot- demonstratie voor Valencia te eischen. Nu heeft echter de regeering van Valen cia ten stelligste ontkend, dat haar duik- booten een aanval op de Leipzig zouden hebben ondernomen en aangezien de Leip zig geheel ongedeerd is, is het niet een- lllll!» VAN ZON EN MAAN. MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder: Z 27 Juni 22,59 8,39 4.39 21,26 M 28 23,18 9,43 4,40 21,26 D. 29 23,37 10,57 4 40 21,26 W 30 23,56 12.12 4.41 21.26 D 1 Juli 24.13 13,30 4.42 21,26 V. 2 24 37 14,49 4 32 21,25 Z 3 1 16.11 4,43 2125 Donderdag 1 Juli Laatste kwartier. EEN PRAATJE OVER KUNSTVLIEGEN. De teekening brengt u al dadelijk op het goede spoor. Kunstbeenen, kunst- oogen, kunstmoedersnu ook kunstvlie- fen? Neen, daar moeten we niets van ebben. We hebben van de doodgewone vliegen al hinder genoeg. We willen he| eens over „het" kunstvliegen hebben, over luchtacrobatiek. Daarmee bedoelt men: het samenstel van figuren met een En gelsch woord „stunts" genoemd waar bij de vliegtuigbestuurder door bepaal de stuurbewegingen het vliegtuig zeer ongewone standen doet innemen. De meest bekende stunts zijn de vol gende: de DUIK of de nose dive, waarbij het vliegtuig in een geleidelijk steiler wor dende baan voorover op de aarde toe vliegt; het VALLEND BLAD of feuille inorte, waarbij het vliegtuig „griezelig", in dwar relende beweging, net als een dood blad, van rechts naar links en weer van links' naar rechts glijdend naar beneden komU de IMMELMAN-TURN (zie teekening), zoo genoemd naar de Duitsche oorlogst vlieger, die hem 't eerst toepaste om zijn tegenstanders te verrassen en waarbij'het vliegtuig eerst steil wordt opgetrokken en vervolgens door het maken van een; snelle korte bocht in een duik wordt ge bracht, die geleidelijk vlakker wordt, zoo dat het vliegtuig vrijwel dezelfde baan terug beschrijft, waarlangs het werd op-' getrokken. de LOOPING (spreek uit als „loeping") waarbij het vliegtuig, na een korte duik wordt opgetrokken, en, na in rugligging te zijn gekomen, weer naar beneden duikt, zoodat een verticale cirkel wordt beschreven, waarbij de wielen van het; vliegtuig zich aan de buitenkant van dtt cirkelomtrek bevinden; een looping 'kan ook voorover gemaakt worden. De wielen bevinden zich dan aan de binnenkant. De teekening geeft dit laatste weer. de PIROUETTE: het toestel wordt uit een duik steil opgetrokken, waarna het in de klim langzaam eenige malen om zijn lengte-as rolt; de ROLL OF TONNEAU, waarbij het vliegtuig, recht vooruit vliegend, snel om' zijn lengte-as draait. Gebeurt dit draaien in langzaam tempo, wat de toer veel moei lijker maakt, dan spreekt men van een langzame roll (zie onderaan de teekening) het RUG VLIEGEN, waarbij het toe stel over een bepaalde afstand onderstel boven vliegt, een kunststuk, waarvoor de benzinetoevoer op speciale wijze moet worden geregeld de VRILLE, ook wervelval genoemd, waarbij het vliegtuig met de neus naar beneden valt, daarbij voortdurend omzijn ifs wentelend. Verscheidene stunts zullen vandaag 6o- ven en nabij het vliegveld worden uitge voerd. Men zal versteld staan over dei mogelijkheden, welke het moderne vlieg tuig biedt; over de aan vermetelheid gren zende stoutmoedigheid, waarmee piloten hun toeren verrichten. voudigj om na te gaan of genoemde aanval werkelijk heeft plaats gehad. In Engeland twijfelt men niet aan de goede trouw van de Duitsche getuigen, maar anderzijds weet men daar in vlootkringen zeer goed, dat men zich sterk Ijan vergis sen in de oorzaak van geluiden onder wa ter. Londen stelt zich derhalve op het standpunt, dat alvorens iets tegen Valen cia kan worden ondernomen, de zaak. eerst nauwkeurig zal moeten worden on derzocht Dit is een tijdroovend werk, en Duitschland is in dergelijke zaken haastig gebakerd. Men voelt zich in Berlijn op de teenen getrapt .dat men aan de ont kenning van de „roode piraten" van Va lencia in Londen en Parijs nog zooveel waarde hecht. Intusschen zijn deze „rooue piraten" voor Engeland en Frankrijk een erkende regeering, aan welker bewerin-i gen men evenveel aandacht moet schenken als aan die van de Duitsche. Engeland; heeft dan ook bij de hevige aandrang van Duitsche zijde op onmiddellijke maat regelen eenigszins het geduld verloren, en Lord Plymouth heeft in de niet-in- mengingscommissie harde woorden ge sproken. Volgens hem was er van een. afdoende controle nog steeds geen sprake., Beide partijen zouden nog steeds wapens en munitie ontvangen. En daar Franco slechts hulp uit Italië en Duitschland kan krijgen, richtte Plymouth's aanval zich kennelijk tegen de twee groote Euro- peesche dictaturen. WAAR WIL HITLER HEEN? Over de Duitsche eisch is nu in de commissie van de vier controleerende staten geen overeenstemming bereikt en de desbetreffende onderhandelingen kun nen als mislukt worden beschouwd. I MM E LMANN T u R. N LOOPING ROLL M G (SpInn MARINE-LA ND VLIEGTUIG EN. We krijgen vandaag bezoek van K. L.M.- en sportvliegtuigen alsmede van eenige marine-landvliegtuigen, Fokkers C 5, uitgerust met Hispano Suiza motor vair 450 p.k., z.g. lichte bommenwerpers. Ze zijn berekend voor een nuttige last van' 1000 Kg. en voor een maximum-snelheid van 220 K.M. Ze kunnen klimmen tot 5300 M. en 1400 K.M. zonder tusschen- landing afleggen. Vrijdragende tweedek kers zijn het met zitplaatsen voor 'twee personen. ESCADRILLE-VLIEGEN. Die bommen-werpers zullen escadrille- vliegen. Onder een escadrille verstaat men een groep van minstens vijt vliegtuigent die in een regelmatige vorm bijeenvlie- gen. De V-vorm wordt het meest toege past. De vliegtuigen vliegen op onder linge afstanden van 25 M. in de breedtd en onderhouden een hoogteverschil van 50 M. De commandant vliegt voorop. Zijn bevelens worden door teekens aan- en doorgegeven. Vliegen in escadrille-ver band is een moeilijke kunst, welke mei'i na veel oefenen pas meester wordt. MET EEN KOOLHOVEN. Luit-vlieger Beugelink zal, zooals ge meld, met een Koolhoven-toestel eenige stunts uitvoeren. „Koolhovens" dragen de naam van hun bouwmeester, Frits Koolhoven, die te Rotterdam zijn constructiewerkplaatsen heeft. In 1928 verscheen zijn 3-persoons F.K. 41, waarvan er véle in Engeland jarenlang als taxi-vliegtuigen werden ge bruikt. In 1930 bouwde Koolhoven de F.K. 43 voor 4 personen bestemd, welk toe stel weldra door de K.L.M. als standaard- taxi-vliegtuig werd aangenomen. Koolho ven bouwde ook militaire, sport- en les toestellen. Voor de K.L.M. construeerde hij enkele jaren terug een 2-motorig klein verkeersvliegtuig, de F.K. 48. HET PANDERTJE. We hadden het Woensdag ook over een Pandervliegtuigje, waarmee zal worden gedemonstreerd. Pandertjes, kleine vlieg tuigjes waren het, waarmee de Nationale Luchtvaartschool bij de stichting in 1927 haar vlieglessen aanving. Het 'zijn toestel len met plm. 8 M. vlucht en 5 M. lengte De Pander D. is van hout gebouwd, weegt leeg 190 Kg., heeft een max. snelheid van 130 K.M. en kan klimmen tot 3000 M. Vergelijk deze getallen eens met de Frankrijk en Engeland weigeren hun goed keuring aan een vlootdemo^stratie vooi Valencia te geven en Duitschland heeft nu overeenkomstig de eenige weken gele den gemaakte afspraak, tuss,chen de Her mogendheden, welke de controle op zee uitoefenden, het recht genomen om eigen machtig tot strafmaatregelen over te gaan. Op het oogenblik, dat wij dit schrijven, is nog niet bekend, waarin deze maatregel len zullen bestaan. Zeker is, dat Hitier met zijn naaste medewerkers Von Neu- rath, Von Blomberg, Goebels, Goering, en admiraal Raeder, voortdurend in con tact staat. Sommigen meenen, dat er een beschieting van Valencia op het Diuitsche programma staat. Zeer waarschijnlijk is dit niet. Duitschland kan er slechts na deel bij hebben, Europa aan de rand van de oorlog te brengen. Zooals zoo dikwijl* krijgt men ook thans weer de indruk, dat Duitschland eens wil zien, hoever het kan gaan, zonder een oorlog te ontkete nen. De houding van Londen en Parijs- is op het oogenblik in dit opzicht voor Duitschland nu weinigbelovend. Meer kans bestaat er danook, dat Duitschland het voor de tweede maal met een uittre den u:t de niet-inmengingscommissie zal probeeren. Er bestaat geen twijfel aan, dat ook Rome het Berlijnsche voorbeeld zal volgen. Op het oogenblik, dat dit overzicht verschijnt, heeft men daar wel licht al zekerheid over. (Zie onder Ge mengd Nieuws, lezer.) VON NEURATH NIET NAAR LONDEN. Het incident met de Leipzig heeft voor Europa nog een onaangenaam gevolg ge had. Het onderhoud, dat Von Neurath deze week met Eden te Londen zou heb- Douglas DC 3: vlucht bijna 29 M„ lang ruim 19 M„ leeg gewicht 7285 Kg., max. snelheid 341 K.M., hoogte tot 7040 M. Klein Duimpje en de Reus. DE SCHELDEMUSCH. Kleiner nog dan het Pandertje, interes santer, „grappiger", zouden we haasdj zeggen, is de Schelde-musch. Hieromtrent doet de heer Slot, constructeur, ons wel willende biezonderheden toekomen: De Scheldemusch is een eenpersoons vliegtuig, ontworpen en gebouwd door; de N.V. Koninkl. Mij. De Schelde en wel ten behoeve van hen, die met ghoote vei-, ligheid economisch willen vliegen. Het is een twee-dekker. Voor de romp welfden gelaschte stalen buizen gebezigd, bekleed met doek. Het landingsgiestel is voorzien van drie wielenhet voorwiel kan met de voetpedalen bestuurd worden. Als mo tor werd ingebouwd een 40 p.k. Praga B„ welke 9 L. benzine per uur gebruikt. De; benzine-tank is boven in de romp voor de motor aangebracht; inhoud 30 L. Hiet) oliereservoir, dat 3 L. kan bevatten is in| de motor ingebouwd. De max. snelheid bedraagt 125 K.M., de ktuissnelheid 105 K.M. Hoogte tot 3500 M. Werkingssfeer 350 K.M. Startlengte 100 M. Vlucht 6.71 M„ lengte 5.2 M„ hoogte 2.5 M. Gewicht leeg 200 Kg. Nuttige last 100 Kg. Proe ven hebben aangetoond, dat de Schelde musch een alleszins betrouwbaar sport- vliegtuig is, dat stellig zijn weg zal vin den. Sportvliegers, attentie! WAT VLIEGT DAAR? Hoe heet die moderne vogel? Is-ie van de K.L.M.? Hoeveel p.k. kunnen de motoren ontwikkelen? Welke afmetingen? Gewicht Passagiers Op al die vragen vindt ge vrij zeker een antwoord in het interessante boekje, dat bij W. Versluysj N.V te Amsterdam verscheen. Het bevat 103 technisch juiste afbeeldingen van vliegtuigen met beschrijving. Schrijver: E. Smits; teekenaar: M. Deglen. Omvang 112 blz. Prijs f 1.25. Te bestellen in Boekhandel Parkstraat. Ons exemplaar ligt voor 'belangstellenden ter inzage. Voor jongens van hoogste klas lagere school een heerlijk bezit. In het boekje! wordt ook duidelijk gemaaLt hoe een vliegtuig wordt bestuurd, wat men ver staat onder nuttige last, werkingssfeer, enz. Ook de sport- en militaire vliegtui gen zoekt men niet vergeefs. ben en waarvan men zich zooveel had voorgesteld, gaat voorloopig niet door. Weliswaar blijft het plan van een derge lijk onderhoud bestaan, maar dat difr thans spoedig zal plaats hebben, is wel» zeer onwaarschijnlijk. Aldus is er van de verbetering in de politieke situatie van een goede week geleden weinig meer overge bleven. HET NIEUWE FRANSCHE KABINET. In Frankrijk is Chautemps er, kennelijk onder de indruk van de binnen- en bui- tenlandsche politieke toestand zeer spoe dig in geslaagd een nieuw kabinet te vor men. Evenals het kabinet Blum is ook de regeering Chautemps een vólksfrontkabi- net, waarin slechts socialisten en radicaal socialisten zitting hebben. Het belangrijke ministerie van financiën is thans in han- handen van een radicaal-socialist en wel van de bekende expert op economisch ge bied, Georges Bonnet, die zeker in de Se naat meer vertrouwen geniet dan zijn voorganger Vincent Auriol. Auriol zelt is thans minister van Justitie gewordend Blum heeft het vice-presidentschap van de kabinetsraad aanvaard en verder is er in de bezetting van de verschillende mi nisteries betrekkelijk weinig verandering gekomen. Zoo blijft Yvon Delbos ministei; van Buitenlandsche Zaken, zoodat de oude bu«tenlandsche politieke koers 'in ieder geval gehandhaafd zal blijven. De be langrijkste taak van het nieuwe kabinet zal nu zijn Frankrijk's financiën te sanee- ren. Slaagt het daarin, dan behoeft Chau temps niet bang te zijn, om spoedig ten) val te worden gebracht. Ook nu blijft in tusschen de houding van de communisten een beslissende factor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 5