Agentschap K.LM. Inlichtingen en plaatsbewijzen Bureau Texelsche Courant Vorig jaar hebben wij bij een bezoek aan Schiphol in een der hangars het vliegtuig gezien, waarmee Graaf Von Ro sen in de Italiaansch-Abessinische oorlog zoo stoutmoedige vluchten maakte. Wie had toen kunnen vermoeden, dat we nog eens met de piloot zelf kennis zouden maken en wel op Texelsch grondgebied.... en dat h ij het zou zijn, die ons per Kre kel van de K.L.M. veilig van Texel naar\ Schiphol zou loodsen? Welk een toeval lige samenloop van omstandigheden 't Is acht uur geweest en tijd voor ver trek. We nemen van de stationschef on3 reisbiljet in ontvangst; „Mijn eerste kaartje", voegt de heer De Vaal er bijt Nu instappen. Er is in de Krekel plaats, voor drie passagiers. 'Een naast de be-, stuurder en twee er achter. Het toestef is van een dubbele stuurinrichting voorzien; het dient "als Tes'toestel, maar ooïc als taxi a 22 ct. per K.M. De motor wordt1 aangezet; 'n Gipsy Major van 130 p.k., warm draaien, dan op zijn volle toerental, naar de N.O.-hoek van het terrein, de neus in de wind, 'n flinke spurt en de lucht in: 8 uur 10 milt. 't Is „goed" vliegweer; er staat een zwakke wind uit Z.W. rich ting; het zicht is „goed". We stijgen,, stijgen, en zijn al spoedig op 400 M) hoogte. We vliegen niet voor de eerste maal, maar het genot is daarom niet min der. We spoeden ons voort" over liet ons zoo vertrouwde land, over gras- en graanvelden met hun groen in allerlei schakeering; over slooten en plassen, over wegen en weggetjes, over boeten en boer derijen, ons zoo bekend, maar nu zoo „heelemaai anders", zoo opvallend schil derachtig gelegen, omlijst door een haag van geboomte of heesters. Je eigen huis zoeken, valt niet mee. Met eenige moeite ontdekken we het Weeshuis met zijn witte gevel. Daar schuin tegenover Daar beweegt zich langs een weggetje tusschen Den Burg en de Prins Hendrik polder een koppel schapen voort; gescho ren schapen vast, naar de kleur te oor( deelen Ze loopen dicht bijeen en 't is of een wit lint door het smalle weggetje getrokken wordt. Daar zijn we al aan de kust. Ter hoogte van de Mok steken we over. De Texelsche boot heeft op zijn uitreis juist het Horntje bereikt. Wat een scheepje! Is dat nu Texels trots? Alsi een speelgoedschuitje in een tobbe waten komt de boot daar aanzetten. Van Texel naar Den Helder is 't voor ons maait „een stap". Rechts zie je Onrust. Merk-, waardig, die zandplaat, uit een vliegtuig bekeken. Rechts ook Den Hoorn met dat kerkje, los van het dorp, de dennen aanplant. Dat moet men gezien hebben van 400 M. hoogte. Intusschen zijn we het zeegat van Texel al weer over. We loopen de haven binnen, juist tusschen fort Harsens en de T.E. S.O.-steiger door en dalen een paar hon-. derd meter om de „Java" wat beter te kunnen bekijken. Dan maar weer klim men. "Tien minuten na ons vertrek pas- seeren we vliegkamp De Kooij. De vogels, zijn er uit de volière gehaald en rondoml zie je vogelaars bezig om toebereidselen, te maken voor de vlucht naar Texel. Het vliegveld doet zich voor als een mooi groen-fluweelen tapijt. Daar steken we bij Koegras de spoorlijn dwars over. De forsche ijzeren baan is verschrompeld tot) een paar streepjes, dicht bij elkaar; als; een bruggetje uit een kinderbouwdoos ligt daar de verbinding over het Groot Noordhollandsch kanaal. Als een witte AUTO-GIRO. band strekt zich, zoover als we zien kun nen, langs het kanaal, het fietspad uit. Ter hoogte van Callantsoog zoeken we de duinkant op. We zijn aan geen dienst regeling gebonden en hebben de tijd. Grappig schilderachtig als een stadje in Lilliput knus je komt oogen tekort om alles op te nemen woorden tekort om je gewaarwordingen precies te beschrijven; zoo menigvuldig en verscheiden zijn de indrukken, welke de vliegende reiziger te verwerken heeft. Doch meen niet, beste lezer(es), dat zulk reizen vermoeit. Integendeel rustiger dan bekeken uit auto of trein schuift de\ aarde voorbij. Hoe snel denkt u, dat wij nu vlie gen? vraagt vlieger Viruly. Honderd tweehonderd K.M., ra den we. Maar 't is mis. 't Is ook moeilijk voor een vreemdeling in het luchtvaart-Jeruza- lem op zulke vragen een goed antwoord te geven. Van hoogte noch isnelheid heb je eenig idee. Honderd-en-zeventig K.M. gaan we. Kijk maar eens hoe snel dat is, noodigt de vlieger uit, terwijl hij de z.g. stuur- knuppel naar voren beweegt; „prikken" heet dat in vliegerstaal. Wc zakken weer een paar honderd me ter en vliegen op weinig meer dan duin' tophoogte aan de zeekant langs de kust. Ja, nu merk je wat een vaart je hebt. We verslinden kilometers, met gang flitsen de rietschermen voorbij. We vlie gen juist over de schuimende woelige branding. Het hooge water laat maar 'n smal strandje over met hier en daar een kampeertent, waaruit onthutst een bewo ner te voorschijn schiet, blijkbaar verbaasd over zooveel geraas in de vroege inor-i gen. Van menschelijk leven is overigens; niet veel te bespeuren. We jagen langs 'n eenzame strandtippelaar, die ons nawuift,, langs schelpenvisschers met paard en kar. Ongelooflijk aantrekkelijk is het te vliegen, „waar de blanke top der duinen; Neerlands smalle kust begroet". Wie zag zóó ooit het Zwanewater? We snellen de pieren over, welke de strandreep tegen de mokerslagen van de soms nijdige Noord zee moeten beschermen; de Hondsbos- sche zeewering, langs en overliet wrak, afkomstig van een vreemde oorlogsbodem, welke er in de oorlogstijd het loodje heeft moeten leggen. Petten - Kampen Ber gen aan Zee Egmond aan Zee Wijk aan Zee. U kent dat rijtje van de kaart; nu krijgt dat beteekenis, leven en kleur. BijiWijk aan Zee moeten we weer hooger op; wc steken de duinen over. Rechts ont waren we de haven van IJmuiden, de toe gangspoort van de hoofdstad. De mach tige pieren teekenen zich nu als een paar fijne lijntjes af. We zien het complex van het Hoogovenbedrijt en ondartks de? hoogte, waarop we vliegen we ruiken ze. Het Noordzeekanaaï is een zilveren' band, die de Noordzee en IJselmeer ver bindt. Het oog wordt geloeid, waar je ook ziet. Wat glanst en glimt dat land daar links van de Amstel. Dat is Water land en met recht. Hooge schoor.stee- nen, veel rook en groote gebouwen aan1 een breed water daar ligt Hollands in dustriecentrum, de Zaanstreek. We vlie gen de vruchtbare IJpolders over. Groote akkers met veldvruchten, met granen in diverse stadia van ontwikkeling. Daar schuift Amsterdam al nader bij. Ja, dat is en blijft een groote stad, ook uit do lucht, op 400 M. Duidelijk zien we het breede water voorbij die huizenzee, een gedeelte van de plas, die van wat Zuider zee heette nog overgebleven is. De stel-, ling van Amsterdam de fortificaties rond de hoofdstad zijn we al gepas seerd. We gaan nu rechtuit op "Schiphol aan. In een zwierige bocht omlaag en daar rijden we over het veld. 't Is aller minst vlak en de grasmat is leelijk ge havend. Op Texel ziet het er beter uit. De klok wijst 10 voor negen. In 40 minuten hebben we de reis volbracht; een verrukkelijke tocht hebben we ge maakt, welke we nimmer zullen verge ten en ons opnieuw tot luchtvaart-en-' thousiasten gestempeld heeft. OP SCHIPHOL. Wat denkt u van de lijn Amster damTexel? Door onze relatie met de heer Virulv u weet: door onze 'luchtvaartavond van, vorig jaar maken we in het restau rant op Schiphol o.a. kennis met eenige K.L.M.-gezagvoerders en we benutten de gelegenheid, om eens naar hun meening, omtrent de toekomst van de jongste vlieglijn te informeeren. We spreken met de vliegers Evert van Dijk en Veenen- daal, met mej. Bongertman, chief-ste- wardes der K.L.M. en met de heer Guillo- nard, onder-directeur van de K.L.M. Al len zijn hoopvol gestemd en zien in, dat Texel een gulden tijd tegemoet gaat. Als de voorteekenen niet bedriegen, zaï de lijn op Texel zich zeker goed ontwik-* kelen meent de heer Guilonard. Ik zie er van komen, dat de lijn op Texel het nog beter zal doen dan die op Haamstede. Zoo denkt de piloot Henk van Montfoort er over. En hij kan het als oud-Texelaar en vlieger op de lijn naar Haamstede weten. WEER DE LUCHT IN. Omstreeks half elf zullen beide Fok kers F VII A en de DC 2 Koetilang met genoodigden, de lucht ingaan. Wij krij gen een plaatsje in de Ciouglas en heb ben het genoegen kennis te maken met* Jhr. Roëll, burgemeester van Haamste de, die ons van het verkeer op deze bad plaats vertelt. De lijn op Rotterdam heeft dat zeer bevorderd, met het gevolg, dat er vorig jaar wel 6000 luchtreizigers ge boekt werden. Mede nemen o.a. in de Douglas plaats de heeren H. Ch. van Ede van de Pais, vertegenwoordiger van jJe Minister van Waterstaat, tevens directeur van de Luchtvaartdienst; Mr. D. G. WJ, Spitzen, vertegenw. van de Minister vai\ Binnenl. Zaken; de heer Mever de Vries, hoofdinsp. Werkverschaffing; de heer D. G. Draayer, Dir. Gen. van de Werkver- verschaffing; Mr. J. B. Bomans, verte genw. van de Comm. der Koningin in N.-Holl.de heer Maaswinkel, verteg. van dc Directeur van de Ned. Heide-Mij.; Mr. P. G. van Tienhoven, voorz. en de heer J. Drijver, adm. van de Ned. Vereen, tot Behoud van Natuurmonumenten; Mr. Bloemers, burgemeester van Arnhem, on- der-voorz. A.N.W.B.de heer Hans Mar tin, directeur Holl.-Indië-dienst K.L.M.; de heer Guillonard, onder-directeur K.L. M.Baron Kraaienhoff, voorz. A.N.V.V. voorz. Noordzeebadplaatsen Comm.'Mr. W. A. M. Kallen, van het Alg. Ned. Persbureau, de heer P. Kikkert, Insp. Werkverschaffing. De Douglasbemanning bestond uit de heeren Henk van Montfoort, gezagvoer der; Muller, 2e piloot; De Groot, telegra fist; Brouwer, mecanicien. De Fokkers werden bestuurd door de heeren Eylers en Rab (oud-Vlielander). Zeker was het een vriendelijkheid van de K.L.M., de heer Montfoort uit te kiezen voor deze biezondere vlucht. De heer Montfoort bezocht onze Z.V.S., werd daarna op Soesterberg opgeleid tot luit.-vlieger; kwam toen in dienst van de, K.L.M.; vloog eerst op de binnenlandsche lijnen, later op Indië. Hij heeft er nu als Indiëvlieger reeds acht vluchten opzitten., Zooals u zich herinneren zult, huwde de heer Montfoort met mej. Martha Rab A. Cd., alhier. Om tien voor elf start de D.C. 2. Eeni ge tijd tevoren zijn de Fokkers al de lucht ingegaan. Het ligt n.l. in de bedoeling, dat de vliegtuigen omstreeks dezelfde tijd Texel bereiken. De DC 2 doet 270 K.M, in een uur, de Fokkers vliegen er tot 170. Toch krijgt men van die snelheid geen begrip, tenzij men een vliegtuig passeert; dan is het alsof het zich achteruit be weegt. We vliegen eerst over de hoofdstad en krijgen een biezondere gelegenheid om de nieuwe wijken in de richting van Amstel veen in oogenschouw te nemen. De Mo lens fan de Zaan dienen zich weldra aan in het door glinsterende slooten en vaar ten doorsneden fand. Grappige dingen. Er wordt nog druk gehooid, maar de hoogste hooischelven zijn als molshoopen zoo klein. We koersen over het mooiste gedeelte, over de tuin van Noord-Holland. Kennemerland is rijk aan natuurschoon, aan bosch en duinen. Fel blikkert een klimduin hier en daar in de zon. Warm! in het toestel? Geen sprake van. De ven-* tilatie is in orde en voor elke zitplaats, verstelbaar. Alkmaar glijdt onder ons door. Aardig oud-Hollandsch stadje. Aan de oostelijke horizon ontwaren we de af sluitdijk; Wieringen is een vlekje, de dijk, Hollands trots, een streepje. Maar daar zijn we zoowaar al Den Helder gena derd. Dc vuurtoren van Den Helder is maar een nietig paaltje nu, de vissehers- vletten op Texelstroom zijn blokjes hout, zwermen meeuwen witte stippen. Het vliegveld bereiken kan nog maar een kwestie van minuten zijn. Daar is het al. Kolossaal, wat een menschenmassa. De landingscirkel,15 Meter in doorsnee, is maar een klein ringetje, maar laat zich op het groene veld makkelijk vinden. Minder duidelijk valt de windzak op. We vliegen in een wijde boog om het veld, een eere-rondje. Gejuich stijgt op. Daar is dan het toestel, waarop gewacht werd, het paradevliegtuig van de K.L.M. Ineen sierlijke vlucht glijdt de glanzende vogel naar dc grasmat, en om 16 minuten over elf zes-en-twintig minuten na het ver trek van Schiphol staat de eerste Dou glas DC 2, de Koetilang, op Texelsch grondgebied. Burgemeester Kamp treedt naar voren en verwelkomt de hooge gasten. HOE DRUK HET WAS. Menschen en Machines. Vele honderden ingezetenen en vreemde lingen zijn v. d. aankomst van de Douglaü getuigen en nog steeds zwermt men aan, uit alle windrichtingen, te voet en per as* Nimmer zag de ruim 100-jarige Eierland- sclie polder binnen zijn dijken zooveel menschen bijeen. Texels vogelwereld blijkt met eenige nieuwe soorten te zijn uitge breid. Behalve de DC 2 en de beide Fok kers, die wat eerder landden, ontdekken we een vijftal militaire vliegtuigen, z.g. lichte bommenwerpers en diverse sport- vliegtuigen, waarvan de Scheldemusch en de auto-giro het meest de aandacht trek ken. De auto-giro was het eerste vliegt tuig, dat deze dag Texel bereikte. Texels Fanfare, dir. Joh. Dol, ver leent haar zeer gewaardeerde medewer king, terwijl ter afwisseling de heer A. de Wilt, in samenwerking met de heer P. A. de Zeeuw, mechanische muziek ten gehoore brengt. Mede wordt de verster king van het gesproken woord, via luid-i sprekers door hem verzorgd. TOESPRAAK VAN MR. KAMP. Te ruim halt 12 neemt Burgemeester Kamp het woord. In de eerste plaats om de heer Van Ede v.d. Pais, die de minister van Waterstaat vertegenwoordigt, wel kom te heeten. Mr. Kamp gewaagt met waardeering van de prettige samenwer king met de Rijksluchtvaartdienst, van van welke de heer Van Ede v.d. Pais di recteur is. Die samenwerking had nietsi van het ambtelijke. We hebben daarbij slechts vreugde mogen ervaren. Blijkbaar was het ook u een genoegen hier een vliegveld tot stand te helpen brengen. Spr. richt zich verder tot de heeren DraaVer, Mr. Spitzen, Mr. Bomans en Guillonard in welke functie zij tegenwoordig zijn vermeldden we reeds hierboven; tot oud burgemeester Oort en de oud-wethouders R. P. Keijser en J. S. Dijt, die zooveel jaren de belangen van de gemeente heb ben gediend; tot de heer Maaswinkel, ver tegenw. Heide Mij.; tot de heer J. Ties- sen, directeur van Gemeentewerken, die het genoegen had met de Heide Mij. zco prettig samen te werken en de totstand koming van het stationsgebouw heeft be vorderd. Spr. verwelkomt de heeren P. G., van Tienhoven en J. Drijver, die de Ver een. tot Behoud van Natuurmonumenten vertegenwoordigen; de pers, de Avro en de fotografen. Het aantal aanwezigen schat spr. op 5000. De niet-TexelaarS beveelt hij aan, behalve met de Koog, waar straks de genoodigden een lunch wordt aangeboden, ook kennis te maken met de vogelterreinen, de dennen, de zeven dorpen en de Slufters. Leer de Texelaars kennen, aardige en hartelijke menschen. Den Burg Parkstraat, bij het Postkantoor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 2