Fotohandel
Schumaker
Zoete Most
|N1 Americ. Steam Laundry)
s. s. Texelstroom
Tandheelk. Inrichting
GEBR. GOYARTS
naar Alkmaar en
Purmerend.
Het adres
Vogelbescherming
en Staatsboschbeheer.
Beveiliging van gebouwen
tegen bliksemslag.
i. A. EELMAN,
KOORN'S Wijnhandel,
WALRECHT
Crocussen in soorten
Bollenrooiers
RADIO DOKTER.
Fa. P. A. DE ZEEUW
Warmoesstr. 70, Den Burg
Luxe Autoverhuur
ZWIERSTRA
Goedkoop, veilig
en U is verzekerd.
(Vervolg van le pag.)
Het laagbegroeide duin is, voor
zoover het de oudere binnenduinen be
treft, niets dan een resultaat van roofJ
bouw. Zoo staat het met de „natuurlijke)
toestand", het „harmonisch geheel van
de schepping", dat de heer Blom tegen
het Staatsboschbeheer verdedigen wil, dat
met zijn bebossching en de verbanning
van het konijn slechts een oer-oude toe
stand hersteltIs het niet duidelijk,
dat we ons maar beter kunnen beroe
pen op „natuurlijke evenwichten", die in
ons land allang niet meer bestaan? Het'
planmatig ingrijpen van de mensch is
volkomen verantwoord, waar reeds eeu
wenlang blindelings is ingegrepen.
Wat moet nu onze leiddraad zijn t.o.v.
de duinen? We zagen, dat men de toe
stand, zooals de eilandbewoners die uit
hun jeugd kennen, niet verdedigen kaïv
met een beroep op haar „natuurlijkheid".
Men zou haar echter daarom nog wel
kunnen handhaven. Staatsboschbeheer
heeft echter gemeend, dat de schoonheid)
en de economische waarde van het duin
op de volgende wijze verhoogd konden
wordenhet binnenduin wordt plaatse
lijk beplant met (op de duur) waardevol
bosch; in het zeeduin wordt het ont-<
staan van een zoo veelzijdig mogelijk
planten- en dieren-leven bevorderd.
Zulk een planten- en dieren-leven zaï
spontaan opbloeien, als men vreemde be-
Wij belasten ons met het plaat-
sen van advertenties in alle bin-
men- en buitenlamdsche bladen.
Geen prijsverhooging.
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
HANDELSREGISTER.
De N.V. Eerste Texelsche Advocaatfa-
briek, v.h. Gebr. Dros, ging over in han
den van D. Dros Az.
De Nederi. Schelpkalkbranderij N. V.
benoemde de heer P. Dros Az. tot direc
teur.
NAAR TEXEL.
Woensdag heeft een 150-tal leden van
de Friesche bond van motorschippers met
bussen een tocht over het eiland gemaakt.
Jammer, dat het weer zoo slecht was.
Het gezelschap kwam per „Jan Nieveld"
van Harlingen te Oudeschild aan. Een
200 andere leden van de bond bracht een
bezoek aan Den Helder. W.
KOSTELOOZE RIJWIELMERKEN.
De Ontvanger der Directe Belastingen
en Accijnzen maakt bekend, dat behalve
op de gewone kantooruren, ook gelegen
heid zal bestaan tot het aanvragen van1
kostelooze rijwielmerken op:
Woensdag 21 Juli; Vrijdag 23 Juli;
Woensdag 2S Juli; Vrijdag 30 Juli
Woensdag 4 Augustus en Vrijdag Au
gustus, des avonds van 8 tot 10 uur en
op Zaterdag 24 Juli des namiddags van
3 tot 5 uur.
Het spelen van een voetbalmatch is een
genot en wel grooter genot naarmate
de te overwinnen moeilijkheden grooter
zijn.
V. WOODWARD,
in.
De bliksem is een kortstondige ontla-
dingsstroom van groote spanning. Hij
wijkt in zijn gedrag belangrijk at van de
meer standvastige electrische stroomen,
die ons uit het gewone leven bekend zijn.
De meest belangrijke eigenaardigheden
zijn:
a. Hij heeft groote neiging zich over
de aanwezige geleiders te verdeden, waar
bij de Ohmsche weerstand van de metalen
van geen invloed is op de geleidbaarheid
doch wel de grootte van het metaal
oppervlak;
b. het is voor hem geen bezwaar zijn
weg te nemen over een vaak aanzienlijke
afstand door de lucht of andere minder
goed geleidende stoffen;
c. hij verkiest een zoo recht mogelijke
weg; scherpe bochten en vooral spiraal
vormige wendingen in afleiders geven
aanleiding tot afslaan.
3. De meening van eertijds, dat door
een lange bliksemafleider een beveiligde
ruimte werd veriaegen, (de dubbele en en
kele kegel van Charles) wordt tegenwoor
dig niet meer gehuldigd. Aten bezigt
daarom meerdere kleine opvangers, welke
de verschillende uitstekende punten be
schermen en daarboven enkele dM. uit
steken. De dakvorst en scheeve dakkanten
worden beschermd door hierover gespan
nen gegalvaniseerde draden of beter nogi
bandijzer. Alles wordt verder tot één
stelsel verbonden en langs de hoeken
der muren tot in de grond voortgezet.
A. N. L.
invloeding (vooral van mensch en ko
nijn) weert. Gedeeltelijk zal dit leven 'n
overeenkomst kunnen gaan vertoonen met
de toestand, die er zou zijn, als de
mensch zich hier nimmer vertoond had.
We moeten ons echter steeds realiseeren,
dat zelfs in het mooiste natuurmonu
ment de sporen van menschelijke beïn
vloeding legio zijn, zoodat een doelbewust
ingrijpen bij het in gevaar komen van
bepaalde soorten altijcï geoorloofd blijtt.
Hiermee is ook de bestrijding van de
zilver- en kapmeeuwen ten volle gerecht
vaardigd. De kansen van deze soorten
zijn door de rijke voedselbronnen, die de
menschenmaatschappij hun verschaft,
(visscherij, afval van groote steden) zoo
verbeterd, dat ze ontzag'lijk toenemen.
In de buurt van hun broedplaatsen, waar
al die meeuwen in de zomer samenge
drongen zitten, ontstaat een zeker voed-,
selgebrek, waarna zij zich dusdanig aan;
eieren en jongen van andere vogels ver-'
grijpen, dat die verdrongen dreigen te
worden. Als we hier ingrijpen, is dat
geen zondigen tegen een natuurlijke gang
van zaken, maar integendeel: een herstel
van een schade, die indirect door de
menschen mogelijk gemaakt werd.
De heele meeuwenkwestie zou niet heb
ben bestaan, als men iets vroeger had,
ingegrepen. „Daar hebben de vogelbe
schermers en hun wetenschappelijke raad
gevers zïcli toch maar in vergist", zal
men zeggen. Zeker, dat hebben ze ook;
ze hebben niet gedacht, dat het zoo'n1
vaart liep en dat de meeuwen zoo moei
lijk terug te dringen zouden zijn. Ook
wetenschappelijke onderzoekers leeren
VAN OVER DE GRENS.
WAT IS DE WERELD KLEIN.
Weer zijn de afstanden op onze wereld
kleiner geworden. De proefvlucht over 't
Noordelijk deel van de Atlantische Oce
aan met groote vliegbooten in beide rich
tingen, is schitterend geslaagcT; zoowel
het Amerikaansche vliegtuig, dat van
West naar Oost vloog, als het Engelsche,
dat de tocht in omgekeerde richting
maakte, is op de berekende tijd aangeko
men. Bedenkt men daarbij, wat er reeds
op het gebied van de geregelde ver-
keersvliegerij wordt gepresteerd en wat
men zooal op het terrein van proefnemin
gen heeft bereikt (de tocht van de Russen
van Moskou naar Vancouver via de
Noordpool en de proefvluchten van de
Duitschers op meer zuidelijke routes van
de Atlantische Oceaan), dan zal men moe
ten toegeven, dat een reis, zelfs naar de,
verst verwijderde streken van de aarde,
nog slechts een kwestie van dagen is.
VAN ZEELAND HEEFT MOED.
Maar of nu ook de volken zooveel na
der tot elkaar zijn gebracht? Sommigen
beantwoorden deze vraag met optimisme,
b.v. de Belgische minister-president Van
Zeeland, die zich in een interview met,
de Brusselsche correspondent van de N.
R.C., weliswaar zeer vaag, maar toch
met een flink portie geestdrift over de
resultaten van zijn kort geleden ge
bracht bezoek aan Roosevelt en Huil
uitliet. „Ik ben teruggekeerd met de
vaste overtuiging", aldus minister-presi
dent Van Zeeland, „dat redelijk gespro
ken op de medewerking van de Vereenig-i
de Staten voor het bereiken van dit dub
bele doel (betere economische betrekkin
gen en beperking der bewapening) kan
worden gerekend door alle landen, die
met dezelfde geest bezield zijn. Indien
zekere voorwaarden, welke ik nader nog
niet mag bepalen, verwezenlijkt worden,
zullen wij ook dichter bij de practische
werkelijkheid komen".
WE ZIJN ER NOG NIET.
Zooals men ziet: de heer Van Zeeland
is ten aanzien van de toekomst niet pes'
simistisch gestemd. Maar dat neemt niet
weg, dat er tusschen de practische ver
wezenlijking van de beide groote ideeën
en het lieden nog „zekere voorwaarden"
staan, waaraan eerst zal moeten worden,
voldaan, alvorens men met het opbou
wende werk kan beginnen. Van Zeeland
laat zich over de aard van deze voor
waarden niet uit. Men heeft in de laatste
tijd verschillende malen kunnen vaststel
len, dat een voorbarige berichtgeving zeer
veel kwaad kan stichten. Wij zullen er
ook niet naar raden. Echter kan als ze
ker worden aangenomen, dat de toestand
in Europa er zoowel in economisch als
in politiek opzicht nog steeds niet naar
is, om te gelooven, dat de idealen dep
menschheid nu spoedig verwezenlijkt zul
len worden. t
RONDOM DE SPAANSCHE OORL|OG.
Zoo is men het in de niet-inmengings-
comtnissie te Londen na de vastgleloopen
besprekingen van de vorige week nog
steeds niet over de nieuw te volgen weg,
eens geworden. Officeel zijn op het
oogenblik de Duitsch-Italiaansche voor
alleen uit ervaring, en die bestond op dit
punt niet. Naderhand kan men gemakke
lijk zeggen: het had zus of zoo moe-,
ten
Vast staat echter, dat ondanks deze en
andere fouten, door Vogelbescherming en
Staatsboschbeheer gemaakt, fouten die al
weer hersteld worden, in principe de thans
gevolgde politiek juist is, èn uit econo
misch oogpunt, èn met het oog op
natuurbescherming.
Gaarne wil ik nog iets zeggen over
enkele argumenten, die vooral van Vlie-
landsche zijde worden aangevoerd. Vroe
ger bestond er op Vlieland een zeker
evenwicht tusschen een bepaalde vogel
stand en eierzoekende bevolking. Men
zocht tot 24 Juni, met het gevolg, dat
de sterns, die dan nog best een broed
sel aanvangen, geen schade leden. Vo
gels als de kievit en de wulp, die zoo
laat alleen bij uitzondering nog begin
nen, waren er lang niet zooveel als nu,
de kluut en de eider kregen geen kans.
Een goede zijde van de toen bestaande
toestand was, dat de meeuwen in be
dwang gehouden werden, alhoewel het
voor mij niet zeker is, dat dit ook blij
vend mogelijk ware geweest.
De Vogehvet van 1912 verbrak dit
evenwicht. Deze vogehvet was hoogst
noodig, want de Vlielanders mogen op
24 Juni het eierenzoeken gestaakt heb
ben, elders was dit niet het geval en is
deze regeling een zegen voor de vogel
stand geweest. Voor één eiland kan men
natuurlijk geen uitzondering maken en
zoo werd ook Vlieland aan de Vogehvet»
onderworpen. (Slot volgt.)
stellen nog in onderzoek, maar er be
staat geen twijfel aan, dat Engeland en
Frankrijk deze voor onaanvaardbaar zul
len verklaren. Of dit dan het einde den
niet-inmenging zal beteekenen. 't Is niet
aannemelijk, want dit zou het oorlogs
gevaar aanzienlijk vergrooten en oorlog
wenscht men zeer bepaald in geen der'
Europeesche hoofdsteden. Er zal dus ten
slotte een oplossing worden gevonden,
waarbij elke partij natuurlijk zal trach
ten zooveel mogelijk voordeelen te ver
krijgen. En dat Londen en Parijs, mits
zij standvastig blijven, daarbij niet aan,
het kortste eind behoeven te trekken, staat
wel vast.
Overigens heeft de ontwikkeling der
Spaansche kwestie dezer dagen een eigen-
aardige loop genomen. Kapitein Moniz,
een vriend en vertrouwensman van Fran
co, heeft van Portugal uit door de radio
zijn afkeuring uitgesproken over de
Duitschc en Italiaansche houding bij de
jongste crisis in de niet-inmengingscom-
missie. Hij verklaarde, dat deze twee
mogendheden het verkrijgen van over
eenstemming over het herstel van de
controle hadden belemmerd, om Franco
te beletten, betere betrekkingen met
Frankrijk en Engeland aan te knoopeu.
Na deze verklaring verscheen er in Fran
co's persorgaan, de Diario Vasco, een
artikel, waarin op de terugtrekking van
alle buitenlandsciie vrijwilligers wordt
aangedrongen. De vraag is nu, ot deze
heide uitlatingen oprecht gemeend zijn.
Er bestaat weinaast geen twijfel aan, dat
Franco's kansen op een beslissende over
winning zonder de hulp van zijn buiten-
buitenlandsche medestrijders niet groot
zijn. Men zou dus in de verleiding ko
men in dit alles een poging te zien,
welke Londen en Parijs er toe moet be
wegen, Franco als oorlogvoerende partij
te erkennen. En dat is tenslotte juist,
wat Duitschland en Italië wenschen, aan
gezien de controle dan zou worden opge
heven en men de gelegenheid krijgt,
Franco ter zee een handje te helpen.
WAT WIL FRANCO?
Anderszijds bestaat ook de mogelijkheid
dat de beide uitlatingen wel ernstig ge
meend zijn. Franco kan b.v. hebben inge
zien, dat hij met een overwinning, die
grootendeels door buitenlanders is be
vochten, Spanje nooit onder de voet zal
krijgen. Wordt het duidelijk, dat niet hij,
maar Mussolini of Hitier de werkelijke
overwinnaars zouden zijn, dan moeten op.
de duur alle Spanjaarden zich van hens
afwenden. Mussolini's verklaring van
eenige dagen geleden, dat een zege voor'
Franco een zege voor Italië zou zijn, zou
dit voor Franco duidelijk hebben gemaakt.
Tenslotte staat ook vast, dat Spanje na
afloop van de burgeroorlog de financi-
eele steun van Frankrijk en Engeland
noodig zal hebben, om er weer bovenop'
te komen. En dat de City van Londen;
haar poorten niet zou openen voor een
Spanje, waarin een Mussolini de lakens
uitdeelt staat wel als oen paal boven wa
ter. Intusschen zijn dit alles slechts theo
rieën. Eerst de komende weken kunnen
leeren, wat er achter de veranderde hou
ding van Franco schuilt.
EMAILLE NAAMPLATEN,
rubber-stempels! Zie onze mo-
dellen. Prima afwerking. Lage
prijzen.
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
Auto-transport Schildereind 31, Den
Burg, is telefonisch aangesloten onder
no. 118.
Beleefd aanbevelend.
de Alcoholvrije drank bij uitnemendheid.
Van een 9-tal verschillende vruchten heb
ben wij ZOETE MOST in voorraad. Prijzen
vanaf 55 cent per heele flesch.
Vruchten op sap in glazen potten vanaf 40
cent per pot.
Parkstraat 8 Tel. 53.
repareert elk merk naaimachine.
WALRECHT, vert. Singer, den Burg
voor directe levering per mud of maat te
koop gevraagd.
Aanb. met prijsopg. aan C. G van Zanten's
Bloembollenbedrijf, Kon. Lodewijklaan 112
Apeldoorn.
GEVRAAGD:
Villa Pomona, Waalenburg.
Weverstr. 98, HOEK Warmoesstr.
Ontwikkelen. Afdrukken
REPARATIE-INRICHTING
PHILIPS RADIO-APPARATEN, e.a.
EENIGSTE SPECIAALZAAK te den Helder
met de MODERNSTE MF.ET-INSTRU-
MENTEN van Philips-radiofabrieken.
Weststraat 96 Den Helder Telefoon 714
De toestellen worden gehaald door de Fa.
A. DE WILT.
B. JAXON DEELMAN - ARNHEM
SPECIALE
niet duurderwel veel voordeeligerl
Vraagt u eens inl. omtrent ons Boorden I
vervang systeem. Slijtage voor onze
rekening.
De vert. Mej. A. Dijksen, den Burg.
lederen Woensdag van 11 tot 4 uur
Lage vaste tarieven.
Ook voor ziekenfondsleden.
VAART MAANDAG A.S.
D. METS Hz. Weverstraat 106
Telefoon 74.
voor een auto is
Draaisteeg 2 den Helder Tel. 682
Bestelkantoren Texel
A. KIEVIT, den Burg, Tel. 58
I. BONNE, de Koog, Tel. 4.