<9. c fltar
No. 5172 50ste Jaargang Zaterdag 24 Juli 1937 d Uw fn H*d wordi
i
EERSTE BLAD.
Hoe oordeelt U
REIST PER WAC0
HET DAAGT.
Een onverschrokken vrouw
Algemeen Handelsblad
op Texel huis aan huis gelezen.
VOOR DE ZONDAG
Er isin vele gevallen weinig noodig
om "bij onze medemenschen het vuur en
de geestdrift, de ijver en de werklust
te dooden heel weinig is er in vele
gevallen ook maar noodig om hun de
helpende hand te reiken, waardoor zij
de moed krijgen om voort te gaan.
Ons oordeel moet opbouwend wezen en
al te vaak breekt het slechts at en ver
nietigt het met terzijdestelling van
het goede, dat toch overal te vinden is
zij het dan ook met een beetje goede
wil en wat moeite.
En het leven van allen dag
Wiij ontvingen bezoek hoe praten we
over degteen, die ons zoojuist verliet
O zeker, bij ieder is wat op te merken
van ieder is wat goeds te zeggen ook.
Vangen we daarmee aan, dan vergaat
ons misschien de lust om aanmerkingen
te maken.
We lazen een boek was er werkelijk
niet één zin, één gedachte, die ons raak
te of trof
We hoorden een concert, we volgden
een lezing, we zagen tooneei en van het
goede gaan we voortaan uit bij onze be-
oordeeling.
Wanneer we hier een gewoonte van
maken, zullen we verbaasd zijn, hoe het
onszelf versterkt; open te zijn voor het
goede en schoone geeft de mensch nieuwe
levenskracht en dadendrang.
En als we onszelf goed beschouwen -
in ons doen en laten in onze gédach-
ten en daden
Och, daar gaan we gewoonlijk al te
graag van het goede en edele uit.
Laat dit onze gedragslijn ook tegen
over anderen en met betrekking tot din
gen zijn. Dan doet zich een nieuw leven
voor ons open.
ZONDAG 25 Juli 1937.
VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
Van bittere vijanden trekt men meer
voordeel dan van vleiende vrienden.
Socrates.
MAANDAG
Er zijn van flie onschatbare wezens,
die ons omhoog tillen en voorwaarts
stuwen, eenvoudig door in ons te geloo-
ven.
DINSDAG
ZIJ ZIJN NIET WAARLIJK DOOD,
DIE IN ONS HARTE LEVEN.
De Génestet.
WOENSDAG
Begin iets te ondernemen, koel en be
daard; maar zet het voort met vuur en
ijver.
DONDERDAG
Waertoe veel woorden Laet de daet
het vonnis uiten. Vondel.
VRIJDAG
Het leven is een droom, maar droo-
men is geen leven.
C. H u y g e n s.
ZATERDAG
Men moet hart hebben om iemands goe
de eigenschappen te waardeeren; er is
echter verstand noodig om zijn gebreken
te kunnen verdragen.
KRITIEK ANTIEK.
RADIO.
IN MEMOR1AM.
door DR. IR. N. A. HABBERTSMA
Er zal een schok zijn gegaan door alle
marconisten, waar ook ter wereld, toen
zij in de nacht van Maandag op Dinsdag
bij de uitoefening van hun taak het be
richt ontvingen, dat Guglielmo Marconi
te Rome is overleden. Met de versprei
ding van dit bericht heeft de draadlooze'
telegrafie hem, die zooveel tot haar ont
wikkeling heeft bijgedragen, een laatste
dienst bewezen en nog eens aan de ge-
heele wereld getoond, hoe volledig net
doel verwezenlijkt is, dat deze jonge na
tuurkundige zich op 21-jarige leeftijd had
gesteld. De electrische golven, waarmee
Marconi zijn geheele leven tot in de laat
ste jaren proeven heeft genomen, heb
ben het bericht van zijn overlijden overal
heengedragen, tot in de meest afgelegen
gedeelten van het land en van de zee en
naar de opvarenden van schepen, die
vroeger zonder verbinding met het vaste
land, een dergelijk bericht pas weken
later hoorden.
Wanneei wij het leven van 'Marconi
vergelijken met dat van andere ifitvin-
ders, dan mogen we wel zeggen, dat hij
in ieder opzicht buitengewoon gelukkig is
geweest.
Als student, op de jeugdige leeftijd van
oplaaiend enthousiasme, komt Marconi
in contact met zijn leermeester Augustd
Righi, die de proeven van Herz met elec
trische golven voortzet. Hij ziet de bijna'
onoverkomelijke practische moeilijkheden
om met die golven flinke afstanden te
overbruggen, maar stap voor stap weet
hij deze te overwinnen. Eerst gaat het om
afstanden van enkele kilometers. Des
voordeelen van draadlooze telegrafie bo
ven telegrafie en telefonie per draad kun
nen wanneer het om het overbruggen van
zulke betrekkelijk kleine afstanden gaat
nog het meest gewaardeerd worden aoor
de zeevarende naties, door het eilanden
rijk Engeland. Marconi brengt er een
verbinding tot stand over 15 K.M., dwars
over het Kanaal van Bristol.
In 1897 wordt in Londen de Marconi
Wireless (draadlooze) Telegraph Comp.
gesticht en een jaar later telegrafeert hiji
draadloos over het Kanaal. De scheep
vaart begint in te zien, wat dit nieuwe»
communicatiemiddel voor haar kan betee-
kenen.
Twee jaar later wordt voor het eerst
de bemanning van een schip in nood ge
red door het draadloos uitzenden van een
sein om hulp.
In 1901 slaagt Marconi er in over de
Atlantische Oceaan te seinen. Het is hier
niet de plaats om de technische hulpmid
delen te beschrijven, waardoor Marconi
erin geslaagd is binnen zes jaar de af
stand, welke hij met zijn systeem van
draadlooze telegrafie kon overbruggen,
enkele kilometers te brengen tot 40000
kilometers. Hiermede was Marconi's werk
echter niet afgeloopen. Op het gebied
van de korte golf telegrafie heeft hij o.a.
de concentratie van de uitgezonden ener
gie door middel van gerichte antennes
toegepast.
Nog steeds behoort de Marconi Wire
less Telegraph Comp. tot de grootste
ondernemingen op dit gebied, zij heef?
tallooze schepen en landstations uitge
rust. Voor het beroep van draadloos tele
grafist is de naam marconist ingeburgerd.
Scheepvaart en luchtvaart, handel en in
dustrie, ontdekkingsreizigers en kolonisa
toren hebben onnoembaar veel baat ge
vonden bij toepassing van Marconi's uit
vinding.
De verleening van de Nobelprijs in 1909
kon niet meer zijn dan een verdere be
vestiging van zijn reeds algemeen erkende
verdiensten.
Zijn vaderland, Italië, is terecht trotsch
op de groote zoon. Als senator vertegen
woordigde hij zijn land op de vredescon
ferentie te Versailles.
De draadlooze telegrafie en telefonie
hebben zijn belangstelling behouden tot
aan zijn eind. Hoewel er veel bereikt is in
de ruim veertig jaren, die verliepen se
dert hij met zijn werk begon, heeft Mar
coni zich ten volle gerealiseerd, dat de
ontwikkeling van de toepassing der elec
trische golven daarmede nog geenszins
is afgesloten. In de geschiedenis van
de ontwikkeling der draadlooze overbren
ging zal de naam Marconi steeds eer
eereplaats behouden, en de velen, die hun
redding uit zee, nood en andere gevaren,
aan zijn werk te danken hebben, zullen
de groote Italiaan eerbiedig herdenken.
A.H.B.
DE WAAL: DE BOOMENDIJK.
(Foto Tex. Crt.)
AUTOBUSDIENSTEN naar Hoorn
Edam, Amsterdam en geheel West-
Friesland.
Inl. Waco, Kanaahv. 137, den Helder
Tel. 773 en V.V.V. Mooi Texel.
Kleine kinderen kunnen soms zoo hard
lachen, dat het overgaat in huilen.
Op dezelfde manier werd tijdens de
slechte jaren soms een zoo overdreven
optimisme verkondigd, dat men er pes
simistisch van werd. Maar nu is de tijtl
van pessimisme voorbij.
In de wereldhandel verbeteren de toe
standen gestadig. Langzaam maar zeker
komt de eene branche na de andere aan
de beurt voor betere zaken. Het wereld
handelsverkeer verbreekt meer en meer'
de politieke kluisters, die de bloedsom-i
loop stremden. In de verhouding tusschen
de prijs-niveaux in verschillende landen
en verschillende vakken zijn de allergroot
ste tegenstellingen alweer aan het ver
dwijnen. Dit is een van de moeilijkste!
dingen om waar te nemen, omdat zulkj
een tegenstelling vaak vermindert, door<
dat niet uw eigen prijspeil, maar dat van
anderen zich wijzigt. Om dit te kunnen
overzien moet men in de eerste plaats1
koopman en pas in de tweede plaats
cijferaar of statisticus zijn.
De verbetering is er en op zijn beurt
krijgt ieder actief zakenman er zijn deel
van. Op voorwaarde, dat hij ook bij de
pinken is en niet, pessimistisch, met de
kop in de veeren blijft zitten.
Er is nog geen reden om „Hei" te roe
pen, want we zijn nog niet over de brug.
'Maar er 'is alle reden om de toekomst'
optimistisch in te zien. NU.
SUCCES.
JP 3 Mi
G. MARCONI, t
Deze foto, waarop u Marconi rechts en
de Hertog der Abruzzen links ziet, werd
genomen bij gelegenheid van de installatie
van Marconi als president van de Ko
ninklijke Academie te Rome.
LUCHTVAART.
MRS. PUTNAM-EARHART.
Terwijl ver weg in de Stille Zuidzee
teleurgestelde vliegers moedeloos terug
keerden van hun laatste vruchtelooze
speurtocht naar Amelia Earhart,
terwijl de Russische piloten na de
sneeuwstormen boven het pakijs te heb-»
ben overwonnen, landden in het sub-tro
pisch klimaat van Californic,
terwijl de Caledonia en de Pan-Ameri
can Clipper 111 over de Atlantische Oce
aan vlogen,
bereikte ons het bericht, dat de Ame-
rikaansche regeering een verbod voor-
sportvliegers heeft uitgevaardigd om.
Oceaanvluchten te maken.
Het is dit laatste bericht, dat niet al
leen een verband legt tusschen de drie
voorgaande, maar dat ze ook elk in de
juiste belichting doet zien. Immers, Ame
lia Earhart, de Sowjet-piloten en detweei
Atlantische lijnvliegtuigen syinboleeren
als het ware de heele ontwikkeling van,
de luchtvaart, de ontwikkeling van het
koen bedrijt van moedige pioniers tot 'n
gedisciplineerde en georganiseerde ver
keersfunctie, aangespoord door de be
hoeften van het internationale contacten
geleid door de laatste vindingen van dö
technische wetenschap. Het verbod van
de Amerikaansche regeering komt on|s<
echter zeggien, dat de tijd der halswa-'
geilde pioniers voorbij is en doet ons dp
tragiek verstaan van de vrouw, die dit;
niet tijdig heeft begrepen.
Amelia Earhart is zelf een der pio
niers geweest, toen er nog extra risi
co's genomen móésten worden. Zij heeft
haar leven gewaagd uit de onweerstaan
bare drang, die moedige baanbrekers be
zielen zal 'zoolang er menschen zijn. Zij
heeft wereldroem geoogst en verdiend,
maar zij is pionier willen blijven in een
tijd, toen het woord reeds aan anderen
en de luchtvaart in een verder «tadiuml
was. Zij heeft niet ingezien, dat haar
moed en waaghalzerij, hun bestaansreden
verloren, nu zij deze, in een periode,
waarin de zee allang door een regelma
tige dienst bedwongen was, alleen ge
bruikte, „omdat er nog een stuk oceaan
was, dat zij niet had bevlogen". Zij heeft
de teekenen des tijds niet verstaan. Hiaar,
vlucht was een „plezier"-vlucht, die de
zin ontbeerde, die terzelfder tijd het pi
onierswerk der Russische vliegers tot 'n
kranige, nuttige prestatie maakte en de
zorgvuldig voorbereide overtocht van Ca
ledonia en Clipper tot een nieuw uit
gangspunt in de luchtvaartgeschiedenis.
Nu is de Oceaan voor Amelia Earhart,
naar gevreesd moet worden, een graf ge
worden, en voor haarsgelijken gesloten;
de "wetenschappelijk georganiseerde .en
toegeruste maatschappijen nemen 't werk!
over, dat nu, in dit stadium, in handen
der pioniers onverantwoordelijke roeke
loosheid zou worden. Het is in hun eigen
en ook in dat van de degelijke ontwikke-»
ling der luchtvaart. Voor de pioniersgeest
van moedige enkelingen zullen er wegen
genoeg overblijven. Zonder hun vurige
geestdrift dat dient erkend te wor
den zou de wereld armer zijn. De
moeilijkheid voor hen is te wéten, wan
neer zij bioeten terugtreden en het werto
in een verder stadium aan anderen over
dragen. Maar als baanbrekers zijn zij on
misbaar.
Losse nummers in Boekhandel Park
straat, DEN BURG en Dros' Magazijn,
DE KOOG.
TEXELSCHE COURANT