<9. c fltar No. 5172 50ste Jaargang Zaterdag 24 Juli 1937 d Uw fn H*d wordi i EERSTE BLAD. Hoe oordeelt U REIST PER WAC0 HET DAAGT. Een onverschrokken vrouw Algemeen Handelsblad op Texel huis aan huis gelezen. VOOR DE ZONDAG Er isin vele gevallen weinig noodig om "bij onze medemenschen het vuur en de geestdrift, de ijver en de werklust te dooden heel weinig is er in vele gevallen ook maar noodig om hun de helpende hand te reiken, waardoor zij de moed krijgen om voort te gaan. Ons oordeel moet opbouwend wezen en al te vaak breekt het slechts at en ver nietigt het met terzijdestelling van het goede, dat toch overal te vinden is zij het dan ook met een beetje goede wil en wat moeite. En het leven van allen dag Wiij ontvingen bezoek hoe praten we over degteen, die ons zoojuist verliet O zeker, bij ieder is wat op te merken van ieder is wat goeds te zeggen ook. Vangen we daarmee aan, dan vergaat ons misschien de lust om aanmerkingen te maken. We lazen een boek was er werkelijk niet één zin, één gedachte, die ons raak te of trof We hoorden een concert, we volgden een lezing, we zagen tooneei en van het goede gaan we voortaan uit bij onze be- oordeeling. Wanneer we hier een gewoonte van maken, zullen we verbaasd zijn, hoe het onszelf versterkt; open te zijn voor het goede en schoone geeft de mensch nieuwe levenskracht en dadendrang. En als we onszelf goed beschouwen - in ons doen en laten in onze gédach- ten en daden Och, daar gaan we gewoonlijk al te graag van het goede en edele uit. Laat dit onze gedragslijn ook tegen over anderen en met betrekking tot din gen zijn. Dan doet zich een nieuw leven voor ons open. ZONDAG 25 Juli 1937. VOOR HOOFD EN HART. ZONDAG Van bittere vijanden trekt men meer voordeel dan van vleiende vrienden. Socrates. MAANDAG Er zijn van flie onschatbare wezens, die ons omhoog tillen en voorwaarts stuwen, eenvoudig door in ons te geloo- ven. DINSDAG ZIJ ZIJN NIET WAARLIJK DOOD, DIE IN ONS HARTE LEVEN. De Génestet. WOENSDAG Begin iets te ondernemen, koel en be daard; maar zet het voort met vuur en ijver. DONDERDAG Waertoe veel woorden Laet de daet het vonnis uiten. Vondel. VRIJDAG Het leven is een droom, maar droo- men is geen leven. C. H u y g e n s. ZATERDAG Men moet hart hebben om iemands goe de eigenschappen te waardeeren; er is echter verstand noodig om zijn gebreken te kunnen verdragen. KRITIEK ANTIEK. RADIO. IN MEMOR1AM. door DR. IR. N. A. HABBERTSMA Er zal een schok zijn gegaan door alle marconisten, waar ook ter wereld, toen zij in de nacht van Maandag op Dinsdag bij de uitoefening van hun taak het be richt ontvingen, dat Guglielmo Marconi te Rome is overleden. Met de versprei ding van dit bericht heeft de draadlooze' telegrafie hem, die zooveel tot haar ont wikkeling heeft bijgedragen, een laatste dienst bewezen en nog eens aan de ge- heele wereld getoond, hoe volledig net doel verwezenlijkt is, dat deze jonge na tuurkundige zich op 21-jarige leeftijd had gesteld. De electrische golven, waarmee Marconi zijn geheele leven tot in de laat ste jaren proeven heeft genomen, heb ben het bericht van zijn overlijden overal heengedragen, tot in de meest afgelegen gedeelten van het land en van de zee en naar de opvarenden van schepen, die vroeger zonder verbinding met het vaste land, een dergelijk bericht pas weken later hoorden. Wanneei wij het leven van 'Marconi vergelijken met dat van andere ifitvin- ders, dan mogen we wel zeggen, dat hij in ieder opzicht buitengewoon gelukkig is geweest. Als student, op de jeugdige leeftijd van oplaaiend enthousiasme, komt Marconi in contact met zijn leermeester Augustd Righi, die de proeven van Herz met elec trische golven voortzet. Hij ziet de bijna' onoverkomelijke practische moeilijkheden om met die golven flinke afstanden te overbruggen, maar stap voor stap weet hij deze te overwinnen. Eerst gaat het om afstanden van enkele kilometers. Des voordeelen van draadlooze telegrafie bo ven telegrafie en telefonie per draad kun nen wanneer het om het overbruggen van zulke betrekkelijk kleine afstanden gaat nog het meest gewaardeerd worden aoor de zeevarende naties, door het eilanden rijk Engeland. Marconi brengt er een verbinding tot stand over 15 K.M., dwars over het Kanaal van Bristol. In 1897 wordt in Londen de Marconi Wireless (draadlooze) Telegraph Comp. gesticht en een jaar later telegrafeert hiji draadloos over het Kanaal. De scheep vaart begint in te zien, wat dit nieuwe» communicatiemiddel voor haar kan betee- kenen. Twee jaar later wordt voor het eerst de bemanning van een schip in nood ge red door het draadloos uitzenden van een sein om hulp. In 1901 slaagt Marconi er in over de Atlantische Oceaan te seinen. Het is hier niet de plaats om de technische hulpmid delen te beschrijven, waardoor Marconi erin geslaagd is binnen zes jaar de af stand, welke hij met zijn systeem van draadlooze telegrafie kon overbruggen, enkele kilometers te brengen tot 40000 kilometers. Hiermede was Marconi's werk echter niet afgeloopen. Op het gebied van de korte golf telegrafie heeft hij o.a. de concentratie van de uitgezonden ener gie door middel van gerichte antennes toegepast. Nog steeds behoort de Marconi Wire less Telegraph Comp. tot de grootste ondernemingen op dit gebied, zij heef? tallooze schepen en landstations uitge rust. Voor het beroep van draadloos tele grafist is de naam marconist ingeburgerd. Scheepvaart en luchtvaart, handel en in dustrie, ontdekkingsreizigers en kolonisa toren hebben onnoembaar veel baat ge vonden bij toepassing van Marconi's uit vinding. De verleening van de Nobelprijs in 1909 kon niet meer zijn dan een verdere be vestiging van zijn reeds algemeen erkende verdiensten. Zijn vaderland, Italië, is terecht trotsch op de groote zoon. Als senator vertegen woordigde hij zijn land op de vredescon ferentie te Versailles. De draadlooze telegrafie en telefonie hebben zijn belangstelling behouden tot aan zijn eind. Hoewel er veel bereikt is in de ruim veertig jaren, die verliepen se dert hij met zijn werk begon, heeft Mar coni zich ten volle gerealiseerd, dat de ontwikkeling van de toepassing der elec trische golven daarmede nog geenszins is afgesloten. In de geschiedenis van de ontwikkeling der draadlooze overbren ging zal de naam Marconi steeds eer eereplaats behouden, en de velen, die hun redding uit zee, nood en andere gevaren, aan zijn werk te danken hebben, zullen de groote Italiaan eerbiedig herdenken. A.H.B. DE WAAL: DE BOOMENDIJK. (Foto Tex. Crt.) AUTOBUSDIENSTEN naar Hoorn Edam, Amsterdam en geheel West- Friesland. Inl. Waco, Kanaahv. 137, den Helder Tel. 773 en V.V.V. Mooi Texel. Kleine kinderen kunnen soms zoo hard lachen, dat het overgaat in huilen. Op dezelfde manier werd tijdens de slechte jaren soms een zoo overdreven optimisme verkondigd, dat men er pes simistisch van werd. Maar nu is de tijtl van pessimisme voorbij. In de wereldhandel verbeteren de toe standen gestadig. Langzaam maar zeker komt de eene branche na de andere aan de beurt voor betere zaken. Het wereld handelsverkeer verbreekt meer en meer' de politieke kluisters, die de bloedsom-i loop stremden. In de verhouding tusschen de prijs-niveaux in verschillende landen en verschillende vakken zijn de allergroot ste tegenstellingen alweer aan het ver dwijnen. Dit is een van de moeilijkste! dingen om waar te nemen, omdat zulkj een tegenstelling vaak vermindert, door< dat niet uw eigen prijspeil, maar dat van anderen zich wijzigt. Om dit te kunnen overzien moet men in de eerste plaats1 koopman en pas in de tweede plaats cijferaar of statisticus zijn. De verbetering is er en op zijn beurt krijgt ieder actief zakenman er zijn deel van. Op voorwaarde, dat hij ook bij de pinken is en niet, pessimistisch, met de kop in de veeren blijft zitten. Er is nog geen reden om „Hei" te roe pen, want we zijn nog niet over de brug. 'Maar er 'is alle reden om de toekomst' optimistisch in te zien. NU. SUCCES. JP 3 Mi G. MARCONI, t Deze foto, waarop u Marconi rechts en de Hertog der Abruzzen links ziet, werd genomen bij gelegenheid van de installatie van Marconi als president van de Ko ninklijke Academie te Rome. LUCHTVAART. MRS. PUTNAM-EARHART. Terwijl ver weg in de Stille Zuidzee teleurgestelde vliegers moedeloos terug keerden van hun laatste vruchtelooze speurtocht naar Amelia Earhart, terwijl de Russische piloten na de sneeuwstormen boven het pakijs te heb-» ben overwonnen, landden in het sub-tro pisch klimaat van Californic, terwijl de Caledonia en de Pan-Ameri can Clipper 111 over de Atlantische Oce aan vlogen, bereikte ons het bericht, dat de Ame- rikaansche regeering een verbod voor- sportvliegers heeft uitgevaardigd om. Oceaanvluchten te maken. Het is dit laatste bericht, dat niet al leen een verband legt tusschen de drie voorgaande, maar dat ze ook elk in de juiste belichting doet zien. Immers, Ame lia Earhart, de Sowjet-piloten en detweei Atlantische lijnvliegtuigen syinboleeren als het ware de heele ontwikkeling van, de luchtvaart, de ontwikkeling van het koen bedrijt van moedige pioniers tot 'n gedisciplineerde en georganiseerde ver keersfunctie, aangespoord door de be hoeften van het internationale contacten geleid door de laatste vindingen van dö technische wetenschap. Het verbod van de Amerikaansche regeering komt on|s< echter zeggien, dat de tijd der halswa-' geilde pioniers voorbij is en doet ons dp tragiek verstaan van de vrouw, die dit; niet tijdig heeft begrepen. Amelia Earhart is zelf een der pio niers geweest, toen er nog extra risi co's genomen móésten worden. Zij heeft haar leven gewaagd uit de onweerstaan bare drang, die moedige baanbrekers be zielen zal 'zoolang er menschen zijn. Zij heeft wereldroem geoogst en verdiend, maar zij is pionier willen blijven in een tijd, toen het woord reeds aan anderen en de luchtvaart in een verder «tadiuml was. Zij heeft niet ingezien, dat haar moed en waaghalzerij, hun bestaansreden verloren, nu zij deze, in een periode, waarin de zee allang door een regelma tige dienst bedwongen was, alleen ge bruikte, „omdat er nog een stuk oceaan was, dat zij niet had bevlogen". Zij heeft de teekenen des tijds niet verstaan. Hiaar, vlucht was een „plezier"-vlucht, die de zin ontbeerde, die terzelfder tijd het pi onierswerk der Russische vliegers tot 'n kranige, nuttige prestatie maakte en de zorgvuldig voorbereide overtocht van Ca ledonia en Clipper tot een nieuw uit gangspunt in de luchtvaartgeschiedenis. Nu is de Oceaan voor Amelia Earhart, naar gevreesd moet worden, een graf ge worden, en voor haarsgelijken gesloten; de "wetenschappelijk georganiseerde .en toegeruste maatschappijen nemen 't werk! over, dat nu, in dit stadium, in handen der pioniers onverantwoordelijke roeke loosheid zou worden. Het is in hun eigen en ook in dat van de degelijke ontwikke-» ling der luchtvaart. Voor de pioniersgeest van moedige enkelingen zullen er wegen genoeg overblijven. Zonder hun vurige geestdrift dat dient erkend te wor den zou de wereld armer zijn. De moeilijkheid voor hen is te wéten, wan neer zij bioeten terugtreden en het werto in een verder stadium aan anderen over dragen. Maar als baanbrekers zijn zij on misbaar. Losse nummers in Boekhandel Park straat, DEN BURG en Dros' Magazijn, DE KOOG. TEXELSCHE COURANT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 1