Vacantie.
cHooiBroei.
AKKERTJES
Wèg die Migraine!
Texelsohe Berichten
Beveiliging van gebouwen
tegen bliksemslag.
VOORWAARDEN VOOR KAMPEERDERS OP TEXEL.
Texels Nieuwe
Kampeerverordening.
AKKER.CACHETS
GIFTEN VOOR HET WITTE KRUIS.
C. K., Oudeschild f2.
EXAMENS.
Aan de Vakschool voor Meisjes te Den
Helder werd het diploma van de 2-jarige
voorbereidende cursus uitgereikt aan:
Pietje Duinker, den Hoorn;
Annie Kees, Oudeschild;
Trude Keijser, Schilderweg;
Nel Smidt, Den Burg;
Ina Vlas, Oudeschild;
Lies van Zeijlen, den Burg.
Aan de opleiding tot hulp in de huis
houding ging van de le naar de 2e klas:
Marie Eelman, Oosterend.
Aan de opleiding tot huisnaaister gin
gen van de le naar de 2e klas:'
Marie Bakker, Oudeschild;
'Fien Dekker, 'Oudeschild.
Bevorderd van de le naar de 2e klasse;
van de voorbereidende cursus:
Tiny Dros Cd., Eierland;
Alie Griek, Oosterend;
Gretha Uitgeest, Den Burg.
BIJ KAMPEER- EN FIETSROCHTEN
zal Purol zonnebrand en een doorgezeten of
stukgeloopen huid snel verzachten of genezen
ZOMERZEGELS.
Tot en met Zaterdag 31 Juli kunt u
nog zomerpostzegels koopen. DOE HET
NU, voor het te laat is. Wat U er meeri
dan de frankeerwaarde voor betaalt, komt,
zooals bekend, aan een nobel doel tem
goede.
DEN HOORN.
UITBETALING SCHAPENMELK.
De gemiddelde prijs per 100 L. melk,
aan De Onderneming geleverd in de pe
riode 15 Mei6 Juni, was f7.57. In de
periode 6 Juni—4 Juli zal dit f7.87 zijn..
Deze prijzen zijn netto, af boerderij.
(Slot.)
Het is waarschijnlijk, dat boomen, op
eenige afstand, 'n vermindering van ge
vaar opleveren, omdat zij een deel van
de trefkans op zich nemen. 'Anders is het;
echter gesteld met de boomen, die zóó
dicht bij het huis staan, dat er takken op.
het dak rusten.
Het is in zulk geval maar al te vaak
gebeurd, dat de bliksem na een boom ge
troffen te hebben op het huis oversprong,,
en aldaar belangrijke schade veroorzaakte.
Teneinde zien hiertegen te wapenen,
brenge men langs dit deel van het ge^
bouw een geleider aan, die in het aflei
dersstelsel wordt opgenomen en bij voor
keur een rechtstreeksche grondverbinding;
ontvangt, om de bliksem, mocht hij de
boom treffen, langs de kortste weg te
geleiden.
Bij de beveiliging van boerderijen met
rieten of strooien daken, moet zorg ge
dragen worden, de geleiders op tamelijk'
groote afstand, 50 cM. van het lichtont
vlambare dak verwijderd te houden. De
kans op smelten moet zoo gering moge-<
lijk worden gemaakt, door voor de vorst,
leiding metaalband of kabel van 8 mMj
doorsnede te nemen.
We herhalen nog eens, dat een bliksem
afleider pas doelmatig is, wanneer hij1
door een deskundige geplaatst en regel-
matig gecontroleerd wordt.
OOSTEREND.
VLEKZIEKTE.
Hoewei het weer de laatste dagen verre
van warm kan worden genoemd, hooren
we toch van vlekziekte onder varkens hier
en daar. Op een hoeve in het Noorden'
doet zich die ziekte bij vier varkens voor.
Wordt het warmer, dan neemt de kans
op uitbreiding toe. Inenten wordt aan.
bevolen.
Als de dag voor U verloren lijkt,
als alles U hindert: licht, reuk en
geluid, dan werken als 'n wonder
Vólgens recept van Apotheker Dumont
Mededeelingen
van Texels Bioscoop-Theater
DE CHARGE
DER LICHTE BRIGADE.
Een film, die het doet.
Die het best doet.
Net zooals we verwachtten.
De bekende criticus L. J. Jordaan
schreef over dit filmwerk in de Haagsche
Post o.a.:
Niet de lichte brigade valt aan,
doch de film zelf in een heldhaf
tige stormloop op conventie en wan
begrip een charge, die wij in
ademlooze beklemming volgen tot de
overwinning is bevochten.
Vanavond en morgenavond draait de
film nog. Zult u ook onder de toeschou
wers zijn?
Bij afgifte of toezending van een kanipeervergunning vanwege
het gemeentebestuur van Texel wordt deze geacht te zijn verstrekt voor
den daarop vernielden termijn onder de navolgende voorwaarden
1. Kampeerders zijn verplicht zich op zoodanige wijze te gedragen,
dat hun gedrag aan niemand aanstoot kan geven.
Het is hun verboden zich gekleed in badcostuum in het open|-
baar elders te bevinden dan in de zee of op het zeestrand of op
terrein in de onmiddellijke nabijheid daarvan.
2. Mannelijke kampeerders mogen zich zonder noodzaak niet be
vinden op kampeerplaatsen, enkel voor vrouwelijke personen bestemd.
Vrouwelijke kampeerders mogen zich niet zonder noodzaak be
vinden op kampeerplaatsen, enkel voor mannelijke personen bestemd.
In bijzondere gevallen kan door Burgemeester en Wethouders
worden toegestaan, dat ongehuwden van verschillend geslacht ge
meenschappelijk maaltijden gebruiken op terrein, bestemd voor
kampeerende gezinnen of op een speciaal daarvoor aangewezen terrein.
3. leder kampeerder houdt zijn tent en de ruimte daaromheen
zindelijk en zorgt voor een diepen kuil, waarin alle afval wordt ge
worpen. Deze kuil mag niet op het terrein zelf worden gegraven, doch
aan den rand daarvan. Bij groote kampen kan alleen de kamp-
meester een of meer groote afvalkuilen doen graven.
4. Men mag geen brandende lucifers wegwerpen en zij zeer voor
zichtig met het rooken van tabak, sigaren en sigaretten, opdat geen
brand ontsta. Aangestoken kookstellen, lampions en onbeschermde
lichten mogen niet onbewaakt gelaten worden.
Het aanleggen van vuren is verboden, tenzij hiervoor een af
zonderlijke vergunning is verleend. Bij de tent moet tenminste één
met water gevulde emmer en een schop bij de hand zijn.
5. Honden moeten worden vastgehouden.
6. Na des namiddags 11 uur en voor des voorm. 6 uur mag geen
muziek of eenigerlei geraas of lawaai worden gemaakt.
7. Iedere kampeerder(ster) of bezoeker(ster) is persoonlijk aan
sprakelijk voor het reinhouden der W.C.'s.
8. Propaganda maken in woord en geschrift voor eenige politieke
partij of godsdienstige gezindheid, alsmede het maken van reclame voor
producten is verboden.
9. Kampeerders(sters) en eventueele bezoekers(sters) moeten zich
houden aan de door de daartoe aangewezen ambtenaren in het belang
der orde, veiligheid of zedelijkheid te geven bevelen.
10. Alle levensmiddelen en andere verbruiksartikelen, voor de kam
peerders benoodigd, moeten bij inwoners van Texel worden gekocht.
11. Bij niet-nakoming van de aan de vergunning verbonden voor
waarden kunnen Burgemeester en Wethouders van Texel de vergun
ning intrekken en bepalen, dat de gestorte waarborgsom geheel of
gedeeltelijk aan de gemeente vervalt.
Tegen inlevering van de kampeerkaart wordt de gestorte waar
borgsom voor zoover niet vervallen bij vertrek terugbetaald.
Nu Texels nieuwe Kampeerverordening
eenige weken van kracht is, kunnen we
zeggen dat ze gunstig werkt. Nu is wetten
en verordeningen maken een groote kunst;
men stelt zich hierbij op het standpunt,
dat het algemeene belang moet worden'
gediend en nu weten we maar al te goed,
dat over dat algemeene belang de mee
ningen verdeeld zijn. Wat de een eer*
voorrecht vindt, noemt de ander een straf;
wat de een redelijk vindt, noemt de ander
inperking van persoonlijke vrijheid; wat
de een onfatsoenlijk wenscht te noemen,
meent de ander als „zoo erg niet" te mo
gen betitelen. En zoo voort.
Het was te voorzien, dat Texels nieuwe
kampeerverordening al beoogt zij dart
het-dienen van het algemeen belang
niet door elkeen met open armen zou
worden ontvangen. Ware het wèl zoo
we leefden in een paradijs en hadden:
feen verordening van noode. Ze is juist
edoeld tegen hen, die niet weten, hoe,
men zich fatsoenlijk gedraagt. Zulke kam
peerders kunnen we op Texel missen al^
slecht weer.
De geopperde bezwaren gaan meest te
gen art. 2 van de Voorwaarden, welk ar
tikel inhoudt, dat jongens en meisjes (niet-
gehuwden dus van beiderlei geslacht) niet
op dezelfde plaats mogen kampeeren
voor jongens en meisjes is een apart ter
rein aangewezen. Is dat onredelijk? Do
jongelui kunnen eikaars gezelschap zoe
ken, zooveel zij wenschen, maar buiten
het kampterrein, waar zich hun bivak be
vindt. Bovendien kunnen, wanneer San
zekere voorwaarden wordt voldaan, de
maaltijden gezamenlijk worden gebruikt,
Onze verordening is dus niet zoo hard
en harteloos als vrijheidslievende bedil
lers wei willen beweren.
Het Volksblad (Arbeiderspers) heeft
de nieuwe verordening onder de loupe ge
nomen, en schrijft, na vermelding van dei
verplichting tot gescheiden kampeeren:1
„Dit geeft onoverkomelijke bezwaren en
is aanleiding tot veel ongenoegen. Velet
kampeerders trekken daarom dezelfde dag
soms al weer weg naar een plaats, waar
het hun minder lastig wordt gemaakt".
„Laat trekken" zouden we zeggen.
„Nietgehuwde jongens en meisjes niet,
in hetzelfde bivak laten kampeeren" is 'n
eisch van het fatsoen. Zouden we hier
moeten veroorloven wat de jongelui thuis
niet vrij staat?
Laat naar elders trekken. Velen gaan
er naar Vlieland, maar ook daar zal de|
kampeerdersinvasie tot het treffen van
beperkende bepalingen moeten leiden.
Vrijheid? Uitstekend, maar ook deze
heeft zijn grenzen en geen redelijk mensch
ot hij zal die willen eerbiedigen.
„Teleurstellingen" bleven niet uit, om
dat men in den lande met Texels nieuwe
Kampeerverordening nog niet voldoende
of zelfs in het geheel niet bekend is.
Wanneer een jongeman met zijn meisje
naar Texel komt, met het doel hier zijrf
tent op te slaan letterlijk, wel te ver-,
staan verbiedt de verordening, die
tent samen te betrekken. Is nu geen
tweede tent beschikbaar, dan kan er vat»
kampeeren niets komen, tenzij hij zijn
lot aan dat van een ander kampeerend
„paar", dat in dezelfde omstandigheden
verkeert, ver Dl nut: dan maken de dames
van de eene, de heeren van de andere
tent gebruik. Wil men „baas blijven in
eigen huis", dan zoekt men b.v. Vlieland;
opWanneer echter de nieuwe bepa
lingen door pers en reisbureau's alge
meen bekendheid hebben verkregen, zul
len die gevallen maar weinig meer voor
komen. Dan weet men, hoe er op Texel
gekampeerd wordt.
Dat men het nu nog niet weet, blijkt
o.a. uit het Volksdagblad (comm.), dat1
onder een vette kop (Vacantie op Vlie
land na een vlucht van het ongastvrije
Texel) een protest tegen onze Kampeer
verordening laat hooren.
„Ongastvrij" omdat wij jongens en
meisjes niet bij elkaar laten kampeeren?!
Laat ons dat slikken en niet boos worden.)
De ervaring heeft geleerd, dat de hier
gewenschte „gastvrijheid" misbruikt werd.
Dit zou Texel's goede naam in gevaar
brengen. En daar passen we voor.
Ook het Nationale Dagblad (N.S.B.)
is over onze Kampeerverordening niet te,
spreken. „Texel op zijn smalst" staat er
met groote letters boven een artikel,
waarin van „bittere ervaringen" in eert
„Texels concentratiekamp" wordt ge-f
waagd. „Het gezelschap", zoo lezen we,
„mocht er komen kampeeren, doch met!
eerbiediging van een voldoende volume)
prikkeldraad, van tientallen waarschu
wingsbordjes en met opoffering van hef
gezelschap van wederzijdsche echtgenooi
ten, met wie zelfs de maaltijd een vei1-1
boden vrucht was"
Nu vragen we: Wanneer dit geen grove
leugen heet, hoe moeten we zulke schrij
verij dan noemen? Prikkeldraad tien
tallen bordjes met waarschuwingen ver
boden kampeeren, zelfs verboden maal
tijden gebruiken met je echtgenoote
kan het dwazer bedacht worden Pure-
fantasie is het, waaraan, hopen we, geen
lezer geloof zal willen hechten.
Texel is met zijn kampeerverordening,
welke niet meer verlangt, dan redelijk
kan worden geacht, op het goede pad.,
Dat ze zal bijdragen tot het scheppen en
handhaven van een gezonde en frisschei
toestand, waar in onze gemeente ook
gekampeerd wordt, is zeker te verwachten.
Het woord vacantie houdt verband met
vacuum ot te wel leegte.
Ja, wij verlangen in deze tijd allen naar
leegte.
Onze geest moet geledigd worden
laat ons huishoudelijke termen gebrui
ken: wij willen een groote schoonmaak
van onze geest houden. Man en vrouw.
In elk goed Nederlandsch huis worden
ééns per jaar alle kamers geleegd en ge
reinigd; wat nog deugdelijk is wordt er
weer ingebracht wat bouwvallig of ver
ouderd is, blijft er uit. Maar de kamen
zelf krijgt ook een nieuwe gloed, eert
nieuwe frischheid en er worden ook
vaak enkele nieuwe voorwerpen inge
bracht.
Maar de groote schoonmaak van ons
huis brengt veel ongerief. de vrouw,i
eventueel met haar dienstbode, zwoegt
voortdurend, de man wordt van het eene
ongewone vertrek naar het andere ge
jaagd, langs gordijnen in lakens, opge
rolde karpetten en opgestapelde meube
len. De groote schoonmaak van onze
geest, de vacantie, behoeft echter geen
ongerief te brengen; integendeel zooveel
rust en pret, dat men zich lang te voren
er op verheugt, en lang daarna er aan
terugdenkt met haast weemoedig genoe
gen. Maar wil men dit drievoudig voor
deel behalen, dan moet men verstandige,
plannen maken en die verstandig uitvoe
ren. Want plannen maken voor een va
cantie is een genot, op zich zelf, maar.
het genot dringt het verstand wel eens'
een beetje op de achtergrond. En een
nauwgezette uitvoering van onverstan
dige plannen geeft een even groote teleur
stelling als onverstandig uitvoeren van
wijze plannen.
Een voorzichtig mensch neemt behoor
lijk tijd om zijn vacantieplannen te over
wegen.
Houdt rekening met uw beurs maar
ook met uw lichaamskrachten en met
speciale neigingen.
Er is een zuinigheid, die de wijsheid
bedriegt, want opengeloopen voeten zijn
soms duurder dan een plaats in de auto
bus en het drinken van limonade of land-
wijn is soms veel goedkooper dan het
drinken van beekwater van onzuivere oor
sprong. Maar er is ook een zuinigheid,
uit gezond verstand en goede raad ge
boren, die het vacantiegeld besteedt, zoo,
dat men er de beste vacantie uithaalt.
Die moeten we betrachten.
Hooi broeit altijd. Dat is niets
biezonders. Maar dit seizoen
stijgt in vele gevallen de tempe
ratuur dermate, dat brandgevaar
ontstaat. Hier volgt hef ant
woord van een deskundige op de
vraag, waaraan dit is toe te
schrijven.
De hoofdoorzaak moet ditmaal gezocht
worden in het biezonder vroeg maaien,
hetgeen mogelijk (en noodzakelijk) was
door het groeizame weer in het voorjaar
en de vrijwel vor^tlooze winter. Het zoo
vroeg gesneden gras is „te jong gte-
maaid", en dergelijk hooi droogt niet zoo
gemakkelijk. Het komt dus niet volkomen
droog in de berg, hetgeen de broei in de
hand werkt. Het is wel voorgekomen, dat
men pas op de 21e Juni voor de eerstei
keer kon maaien en ditmaal was men
reeds einde Mei aan het maaien.
Ook wordt het machinaal werken op
de boerenbedrijven als bevordering van
hooibroei genoemd.
Dan is er nóg een factor. Eertijds werd
de hoog opgeladen wagen tot vóór de|
berg gereden en dan maakte men een.
begin met het bergen van het hooi in de
berg. Telkens nam één der mannen eetn
t,Iok" hooi op zijn vork; hij wierp datl
hooi in de berg, waar het door anderen:
onmiddellijk verspreid werd. Nu doen op
vele boerderijen de grijpers hun werk.
Met behulp van de grijper toch worden
telkens enorme massa's hooi opgeheschen
en op de berg geworpen. Die hoeveelhe
den zijn zoo groot, dat veelal de noodige
tijd ontbreekt, om het hooi voldoende te
verspreiden. Als eertijds hooi gelost werd,
en men kwam aan een pak toe, dat nqgi
niet geheeldroog was, dan werd dat
eerst terzijde gelegd, om het „tot in het
hart droog" te laten worden. Nu pakt
de grijper alles met één slag op en, nat;
ot droog, het hooi komt op de berg te
recht. E)e plek, waar de grijper het hooi!
laat vallen aldus onze deskundige is
steeds het meest kritiek voor het ontstaan
van hooibroei.