No. 5174 50ste Jaargang Zaterdag 31 Juli 1937 Uw advertentie fn dif Wad wordi
Hoe word ik verkeersvlieger?
EERSTE BLAD.
KUNT U LACHEN
LEERT ZWEMMEN.
- - r*"
m
m m
REIST PER WACO
op Texel huis aan huis gelezen.
VOOR DE ZONDAG
Zooals ieder landschap eerst zijn volle
schoonheid krijgt, wanneer de zon daar
op schijnt, zoo gaat er van de mensch
eerst dan kracht en warmte uit, wanneer
een lach zijn gezicht siert. Lachen is een
kunst en wanneer men haar verstaat kan
men er zooveel geluk mee onder de men-
schen brengen. Maar, degene die lacht
zonder het te kunnen doen, maakt zichzelf
slechts belachelijk als degene, die een
instrument bespeelt zonder vaardigheid.
We kennen allen de onuitstaanbare dwaas
die lacht of -grinnikt bij ieder woord dat
hij zegt. Maar anderen zijn er, die óók
altijd lachen, doch van wier lach blijheid
en vertrouwen uitgaat. Waarlijk behoeft
men niet slechts te lachen, wanneer men
verheugd is. Iedere gemoedstoestand kan
in een lach tot uiting komen, en wanneer
men de kunst van het lachen beheerscht,
is een enkel lachje welsprekender dan een
stortvloed van woorden. Men kan afkeu
rend lachen, bemoedigend lachen, verach
telijk lachen, spottend lachen, uitdagend
lachen, men kan lachen in het diepste ver
driet. Dat laatste is het moeilijkst, wantl
het is een bewijs, dat men sterker is dar»
de tegenspoed. Er is een Engelsch versje,
dat, vertaald, luidt:
Het is geen kunst, vroolijk te kijken
Als het leven voortglijdt als een lied.
Maar de man met pit is de man die
durft lachen
Wanneer alles hopeloos verkeerd gaat.
Wanneer ge uw lachspieren beheerscht,
beheerscht ge uzelf, en daarmee de we
reld
ZONDAG, 1 Augustus 1937.
Illllllll VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
Doorgaans vinden we slechts hen ver
standig, die denken zooals wij.
De Ia RouchefoucaTd.
MAANDAG
De sluier, die het aangezicht der toe
komst bedekt, is geweven door de hand
der barmhartigheid.
DINSDAG
Wie de dood vreest heeft het leven ver
loren.
WOENSDAG
Indien we wisten, hoeveel goeds er ligt
in welwillendheid, dan zou ieder wen-
schen het te zijn.
DONDERDAG
Over veel heenstappen bewijst wijsheid.
Over alles heenstappen bewijst onver
schilligheid.
Over niets heenstappen bewijst dom
heid.
VRIJDAG
Arbeid is het voedsel van edele gees
ten. Seneca.
ZATERDAG
Het sieraad van een huis. zijn de vrien
den, die er verkeeren. Emerson.
Zwemmen kan men op iedere leeftijd.
Jonge kinderen van vijf jaar kunnen al
leeren zwemmen. Dames, die zwemmen
geleerd hebben, kunnen haar geliefkoos
de sport blijven beoefenen, zoolang zij
willen. Men moet echter niet langer in het
water blijven, dan het gestel toelaat, an
ders gaat de nuttige invloed van het
zwemmen snel verloren; overleg met de
huisarts is in dit opzicht aan te bevelen.
De meeste bevrediging geeft het zwem
men, wanneer men het technisch
zoo goed mogelijk doet. Zich aan de op
pervlakte van het water weten te houden,
leert men al vrij spoedig, en zich voort
bewegen in het water eveneens. Goed
zwemmen vereischt eenige tijd van inge
spannen oefening. Heeft men het zwem^
men zoodanig geleerd dat men het vol
maakt beheerscht, dan ^ïeeft men daaJ
veel meer plezier van, dan wanneer men
zich in het water kan houden maar ook'
niet meer.
De badmeester van de Texelsche Zwem-
veneen, de heer Van Beek, is volkonjen
bevoegd om zwemles te geven.
Wie eenmaal voor de zwemsport ge
wonnen is, blijft meestal een trouwe aan-
hanger(ster) daarvan. Vooral wanneer
men zich bij een zwemvereeniglng heeft
aangesloten en met de daar gemaakte'
vrienden en kennissen gezamenlijk zwemt,
DE KOOG.
(Foto Tex. Crt.)
dan blijft de genegenheid voor het water'
lang bewaard.
Voor de jeugd is het lid zijn van een
club steeds een goede prikkel. De jeugd
leeft vooral mee met de wederwaardig
heden der vereeniging.
Het is bekend, dat onze Hollnndsche
wedstrijdzwemsters een goede naam. heb
ben en zich bij ontmoetingen met buiten-
landsche zwemsters behoorlijk weten te
onderscheiden. Wij willen dit zoo zien
te houden, dat Holland op dit sportge
bied zijn reputatie handhaaft.
Voor de zwemsport in het algemeen is
het wedstrijdzwemmen echter van onder
geschikt belang. De voornaamste betee-
kenis van het zwemmen is: de bevorde
ring van onze gezondheid. Om deze reden,
kunnen we de Hollandsche dames eU
heeren niet genoeg aanmoedigen om zelf
te zwemmen en de jeugd te laten zwem
men. In de toekomst moet een ieder in
het water vertrouwd zijn.
MIS EN TOCH STRAKS RAAK.
door A. PLESMAN
Directeur van de K.L.M.
OPLEIDING EN KARAKTER.
Voor het beroep van vliegtuigbestuur
der, dat voor een ondernemend en daad
krachtig jongmensch wel zeer aantrekke
lijk is, moet men beschikken over veM
schillende certificaten, zooals dat van na
vigator le en 2e klas, en een zeer ern
stige en zeer grondige schoolopleiding1
hebben genoten De candidaat moet in 't
bezit zijn van een einddiploma H.B.S. ot
een daarmee gelijk te stellen diploma ot
een getuigschrift kunnen overleggen, ee
nige klassen van een Middelb. Techn.
school te hebben doorloopen. Van zijn in
tellect wordt verwacht, dat hij een goed
technisch inzicht heeft; dat hij gevoel
voor oriëntatie bezit en in staat is, scherp
waar te nemen. Hij zal snel moeten kun
nen begrijpen en onder alle omstandighe
den snel moeten kunnen handelen. Hij
moet zich niet door prikkels van buiten
van de wijs laten brengen, terwijl hij
verschillende dingen tegelijk moet kunnen
behandelen en daarbij nog snel bereke
ningen uit het hoofd kunnen maken. Van
zijn karakter wordt een hoog verant
woordelijkheidsbesef verlangd. Zijn zelf
vertrouwen moet niet aan overschatting
lijden, zoodat het niet kan voorkomen,
dat hij oplossingen kiest, die boven zijn
macht liggen. Wel moet hij besluitvaar
dig zijn en niet te lang aarzelen, terwijl
eerlijkheid vóór alles het kenmerk van
zijn karakter moet zijn. Zijn physiek
moet sterk, zijn moreel hoog zijn, opdat
hij na tegenslag weer over de noodigo
vlieglust zal beschikken. De inschrijving
voor de Rijksopleiding tot verkeersvlie
ger is opengesteld van 15 Juni af. Voor
inlichtingen kan men zich wenden tot
de Commandant der Kweekschool voor
de Zeevaartschool, Prins Hendrikkade 189
te Amsterdam.
TUSSCHEN DE 17 EN 21 JAAR.
Wat de leeftijd voor deze opleiding be
treft: men moet op 1 Juli van dit jaar.
niet jonger dan 17 en niet ouder dan
21 jaar z.ijn, Nederlander en ongehuwd.
Voor de opleiding, die reeds met ingang
van de volgende maand begint met het
practisch vlieger, op Schiphol, zullen 22
jonge mannen worden aangewezen. Het
eerste onderricht wordt gegeven door
instructeurs van de Nationale Luchtvaart-
school. In die tijd blijkt al spoedig, wel
ke candidaten aanleg hebben voor vlie
gen en welke niet. Na eenige weken wor
den de leerlingen, die onvoldoende aan
leg hebben, van de verdere opleiding
ontheven, zoodat op 15 Sept. met onge
veer 15 leerlingen de opleiding wordt
voortgezet. Deze duurt dan twee jaar
en gedurende die tijd zijn de jongelui
gehuisvest in de Kweekschool voor de
Zeevaart. Twee dagen in de week krijgen
zij practische vlieglessen op Schiphol,
De vakken, welke hun worden onderwe
zen, zijn in hooge mate interessant, zoo
als meteorologie, aardrijkskunde voor het
luchtverkeer en radio; verder vakken als
aërodynamica en motorkennis, leer der in
strumenten, enz. Ter tegemoetkoming in
de kosten der opleiding moet de candi
daat een schoolgeld van duizend gld. peil
jaar betalen. Eenige der aangenomen can
didaten kunnen in aanmerking komen voor
het sluiten van een verbintenis als re
servevlieger, in welk geval de Minister
van Defensie een jaarlijksehe tegemoet-
koming in de kosten van het school
geld toekent ten bedrage van f500,
Deze verbintenis verplicht de adspirant
tot een diensttijd van ongeveer zeven
jaar als militair vlieger, waarvan het eer
ste jaar in werkelijke dienst bij de lucht
vaartafdeel ing en de overige tijd als z.g.
maandvlieger.
DE EINDPAAL.
Aan het eind van de tweejarige cursus
wordt een examen afgelegd voor vlieg
tuigbestuurder, brevet B; navigator 2e
klas; en voor radiotelegrafist 3e klas. De
fflffl5Jffl31818IfflfBffl y EBEBfcBEfifflfSEBiSBEB
Eg Het Geluk, zoo klagen we, Eg
f$j Is nergens uit te vinden. Eg
Eg Maar niet daar ligt de schuld, EB
Eg Doch bij de bloodaards, blinden. Eg
EB Sanders. EB
Eg Te willen wat men moet: daar- Eg
Eg op berust de heele beteekenis van Eg
fcg ons geluksbegrip. Eg
Eg W a 11 i s. EB
EB W
Eg Men zoekt vaak het geluk zoo fg
fg ver, terwijl de wijze natuur het Eg
Eg vlak bij ons, in ons eigen hart, Eg
EB heeft gelegd. Sj
31 F 1 o r i a n. EB
31 EB
ffifBEBEEEESJISifilSiS BBfflEBffiEBLBfflfflffl®
AUTOBUSDIENSTEN naar Hoorn
Edam, Amsterdam en geheel West-
Friesland.
Ink Waco, Kanaalw. 137, den Helder
Tel. 773 en V.V.V. Mooi Texel.
leerlingen, die tevens de geschiktheid blij
ken te bezitten, om een goed militair
vlieger te worden, gaan voor hun vor
ming ter zake naar de Luchtvaartafdee-
ling te Soestcrberg. De opleiding daar
duurt ruim een jaar. Na afloop daarvan
komen de jonge vliegtuigbestuurders in
dienst der K.L.M.tal van examens moe
ten dan nog worden afgelegd, nadat eerst
verschillende cursussen zijn gevolgd, zoo
als voor boordwerktuigkunde, voor het
vliegen in het binnenland, voor piloot
op het Europeesche luchtnet, voor tweede
bestuurder op de AmsterdamBatavia-
route, waaraan tenslotte de examens voon
navigator le klas en gezagvoerder op de
Amsterdam—Bataviaroute aansluiten. De
ze laatste graad wordt op het oogenblik)
pas na 5-jarige diensttijd bij de K.L.M. be
reikt. Niet iedere fiksche jongen kan
echter verkeersvlieger worden. Daarom is
hetgelukkig.dat ook voor anderen plaats
is in de rangen van het vliegend persot
neel. Immers, boordwerktuigkundigen en
radiotelegrafisten vervullen in de uitoefe-»
ning van de verkeersluchtvaart eveneens
een prachtige taak. Wij wenschen niet
slecht jongelui die achten en negens opi
hun eindrapport hebben. Wie een gezond]
verstand heeft, een krachtig gestel en eer»
sportief karakter, is welkom.
SALARISREGELING.
De K.L.M. onderscheidt in de salaris
regeling vliegers le en vliegers 2e klasse.
Bij deze laatste categorie wordt iedere
vliegtuigbestuurder geacht te behooren op
de dag van zijn indiensttreding bij tfe
Maatschappij. Tot vliegers le klasse wor
den zij bevorderd, nadat zij o.in. gedu
rende 6000 vlieguren naar genoegen van
de KL.M. hun dienst hebben verricht. Een
vlieger 2e klasse begint met een salaris
van f3000 per jaar. Men kan aannemen,
dat in het algemeen vliegtuigbestuurders
nog vóór hun 30ste jaar tot vlieger 1ste
klasse worden bevorderd, waardoor zij in
de salarisklasse van f 5000 tot f 6000 ko
men, een traktement, dat met de premie
voor de vlieguren nog kan opklimmen tot
f 10.000 en meer. Men dient hierbij te
bedenken, dat deze bedragen niet ten
volle uitbetaald kunnen worden; van de
premie voor de vlieguren wordt n.I. de
helft ingehouden en in een spaarfonds
gestort. Bij het verlaten van de K.L.M.-
dienst ontvangt de vliegtuigbestuurder 't
aldus gespaarde geld, wat tot een aardig
kapitaaltje kan zijn aangegroeid. Eie
vliegtuigbestuurders, die in het lijnver-
keer buitenlandsche luchthavens bezoeken,
en daar moeten overnachten, om de vol
gende dag hun vliegtuig weer verder of
terug te vliegen, genieten tevens een be
hoorlijke vergoeding voor de verblijfkos
ten H.Post.
TEXELSCHE COURANT
M j