Kent u Texel?
IN SMAAK
ROOKT
DE
„TRIUMPHATOR
Wat we van wol willen weten
No. 5252 51st" Jaargang Zaterdag 30 April 1938 u»
EERSTE BLAD.
Geloof in u zelf.
HIER
Het Bezoek van de Sportvliegers der V.O S.
Vliegen zonder motor.
ui.
ffiHSSïSSrRffiSSi y ffiEBÏESEBilSEFiSïf
ffiffiEEEHESffiEEffifflffl
ffl m
op Texel huis aan huis gelezen.
TEXELSCHE COURANT
VOOR DE ZONDAG
Er komt soms over alle werkers, vooral
van de werkers naar de geest, een ze
kere moeheid, een matheid, die aan in
zinking grenst. Dan is ineens de span.
kracht' weg, het uithoudingsvermogen
verdwenen, de werklust kapot geslagen
Ze beginnen aan zichzelf te twijfelen.
Over die periode moeten zij zich echter
zoo spoedig mogelijk heenzetten. Het is
voor zulke personen iets heel aanneme
lijks, dat er een tijdperk van vermoeid
heid intreedt, doch pooit, nooit meet
men het geloof aan zichzelf verliezen.
Worstel u' er door. Trek de boog van
uw wilskracht weer straffer aan. Con
centreer uw geest ,op een noodzakelijk
doel. Uithouden, doorzetten zij dan uw
parool.
Welke moeilijkheden er ook komen,
welke teleurstellingen ook uw deel zijn:
nimmer, verstaat ge, nimmer u laten over-
heerschen door een gevoel van moedeloos
bij de pakken neerzitten. Hoofd omhoog.
Geloot in u zelf.
ZONDAG, 1 Mei 1938.
VOOR HOOFD EN HART.
OM VOORUIT TE KOMEN
ZONDAG
Het recht zegt: ieder het ziijne; de liefde
zegt: ieder het uwe. W. M filler.
MAANDAG
De vraag naar recht eischt gevoel van
plicht. Aletta Jacobs.
DINSDAG
Wat rede weeft, haalt hartstocht weer
uiteen. Pope.
WOENSDAG
Men kent verloren goed eerst als men
't missen moet. Huygens.
DONDERDAG
Kon ik slechts even gemakkelijk de
waarheid vinden als de dwaling weerleg
gen. Cicero.
VRIJDAG
Wie kan, moet regeeren; wie het niet
kan, moet gehoorzamen.
M. d A z e g I i o.
ZATERDAG
Niemand veracht hartgrondiger de
roem dan hij, die er geen enkele aan
spraak op kan maken.
Petit-Senn.
LIGT EEN VERBORGEN SCHAT.
Een stroom van gedachten is kostbaar
der dan een electrische stroom.
Dat is iets om aan te denken, als u uw
gedachten inschakelt op onderwerpen, die
dat niet waard zijn. Het is lang niet zoo
verkwistend om electrische energie te
verkwisten aan een lamp, waar niemand
nut van heeft, als om" uw persoonlijke
energie te verspillen aan nutfelooze on
derwerpen.
Een -weinig energie gaat altijd verloren
- dat is niet erg. Maar de meeste m^n-
schen benutten slechts 10 pet. en gebrui
ken de rest om speelgoed-treintjes te
laten rijden.
Electrische energie moet betaald wor
den. Maar persoonlijke energie —daar
moet alles van komen.
Installeer een goed schakelbord in uw
geest. Telkens als de gedachten een nut-
telooze loop willen nemen: overschakelen.
Niet piekeren over wat geweest is; niet
tobben over wat komen kan; u niet be
moeien met dingen die u niet aangaan.
Schakel in op de ontwikkeling van uw
eigen karakter, op uw werk, op het ver-
frisschen van lichaam en geest, op het
bijstaan van anderen. Verspil geen stroom
aan kletspraatjes, Iaat er geen speelgoed
molentjes mee draaien.
Houd dit schakelbord goed in orde
en u hebt het middel om geestelijk zoo
wel als materieel rijk te worden.
- WAPENS. Zoo schreet de Morning
Post: De microfoon en de radio zijn de
twee machtigste wapens van de volks
leider en wanneer hij een goede „micro
foon-manier" heeft, verschaffen zij aan
hem enorme macht, zoowel ten goede als
ten luvade. Roosevelt bezit deze goede
„manier" in hooge mate en een groot
deel van zijn populariteit bij de massa
kan men daaraan toeschrijven.
We geven hier weer een repro
ductie van de reeks van we
derom twaalf foto's en leggen
ze onze lezers ook nu voor met
de vraag: Kent U Texel? Zoo
ja, waar maakten we deze to
to dan? Als prijzen Toven
we voor onze abonné's uit: 3
foto-albums, met in elk een
complete serie K.L.M.-lucht
foto's van Texel.
Voor ons land is de Internationale
Wolimporthandel wel van zeer groot be
lang. Was vóór de wereldoorlog Ant
werpen het wolcentrum, .gedurende en
na de oorlog trokken de groote wol-im
porteurs naar Amsterdam^ om er sedert
dien te blijven. Zij hebben in Zuid-Afrika,
te Kaapstad, Port Elizabeth, East Londen
en Durban hun eigen inkoopkantoren, al
waar zij van 95125 duizend balen wol
van ca. 150 Kg. elk, per seizoen koopen
en doen verschepen, op een totale pro
ductie van 750850 duizend balen.
Uit deze cijfers blijkt wel het buiten
gewone belang van de internationale wol
importhandel voor ons land in het alge
meen en voor Amsterdam in het biezon-
der. Een leek bespeurt van deze handel
die, van genoemd centrum uit, een zeer
groot gedeelte van de wereld bestrijkt
weinig of niets. De fraaie koopmanshui
zen van de internationale wolhandel too-
nen van buiten een weldadige rust, maar
nauwelijks is men binnen of men be
speurt, dat daar hard gewerkt wordt en
dat de wolhandel veel kennis en arbeid
vordert.
Groote belangen heeft de internationale
wolimporthandel in alle wolcentra der
wereld, niet in het minst in Zuid-Afrika.
Daar Zuid-Afrika zeker een belangrijk
wolland genoemd mag worden, mocht een
korte verhandeling over de wolimporthan
del in het algemeen en over de beteekenis
van die handel voor onze hoofdstad in
het biezonder niet achterwege blijven.
Ook het bankwezen, de nationale
scheepvaart, assuradeuren, expeditie- en,
veembedrijf hebben groote belangen bij
de bloei van de in Nederland gevestigde
wolimporthandel.
LAGE PREMIE.
SPOEDIGE OVERNAME.
DIRECTE AFWIKKELING.
Een prachtig getuigschrift voor de
Onderl. Rund vee verz. „Texel" en voor de
Onderlinge Paardenverzekering D.E.L.
H.H. Veehouders! wordt allen lid!
VAN EEN LUCHTVAARTFESTIJN.
Ter herinnering aan het eerste
officieele bezoek van een vrij
groot aantal sportvliegers (le
den van de Vrijw. Org. van
Sportvliegers) aan ons Vlieg
veld.
Boven links: Er wordt getankt. Elk
der negen vliegtuigen nam plm. 40 L.
benzine. Met de hand aan de schroet:
havenmeester K. v.d. Kooij. Een der
vliegtuigen had nog maar voor een kwar
tier benzine, toen het landde
Boven rechts: De eerste 3 vlieg
tuigen geland. No. 1 van links: de PH
FKD, het sportvliegtuig, waarmee on
langs een geslaagde vlucht naar Afrika
werd ondernomen. Toch is het maar een
1-motorig „kistje".
Links onder: Een kijkje op het ter
ras. Van rechts naar links: de heeren 1.
\V. H. Lap, voorz. V.V.V. Texel, pres.-
comm. van T.E.S.O.2. een passagier
(gekomen met de,PH-KQK); 3. D. Reyn-
ders, commandant van de afd. Sportvlie,-
gers op deze tocht; 4. Burgemeester
Kamp; 5. D. L. Asjes, voorz. van de
V.O.S.
LUCHTVAART.
Zweefvliegen is geen spel.
Een noodzakelijke waarschuwing.
Een jonge generatie bouwt zich een
sport, die haar gelijke niet vindt in de,
wereldhet zweefvliegen.
Deze sport, die nog een groote dosis
romantiek in zich bergt, spreekt speciaal
de jongeren van onze eeuw aan. En met
de drift en drang, die jeugd eigen is,
strekken zij hun verlangende armen naar
de zweverij uit, ze probeeren haar binnen,
het bereik van hun dadenkracht te bren
gen. De zweverij verovert stormender
hand terrein. Zelfs wordt zij reeds met
namen als populaire, democratische
volkssport aangekondigd. En hier snij
den we een euvel aan, dat een dreigend
gevaar kan worden, waarbij we even stil
willen staan.
Zweven is een snort, waarbij de inzet
het eigen leven is. Het risico is daarbij
absoluut grooter dan bij welke andere
sport ook, maar is in sterke mate afhan-,
kelijk van het zelfvertrouwen. Iemand,
die ook maar met een sprankje van angst
in zich start, begaat reeds een fout tegen-
genover zichzelf. Laat de jongeren daar
toch vooral van doordrongen zijn.
ZWEVEN IS GEEN SPEL.
Het deelnemen er aan vereischt diepe
ernst en een degelijk vooronderzoek om
trent de reden, waarom men zweefvliegen
wil gaan leeren. Slechts indien het een
oprecht en diep verlangen is, dat uit het
diepste i k voorkomt, is het verantwoord
zich aan deze heerlijkste aller sporten;
met volle kracht en enthousiasme te gaan
wijden.
Rechts onder: De PH-KOK, het
luxueuse 2-motorige sportvliegtuig, ei
gendom van Ir. F. de Kok, Dir.-Gen. van
de „Koninklijke", waarmee deze, samen
met de heer Schmidt Crans op onze
foto vóór het vliegtuig afgebeeld in 10
dagen naar O.-Indic vloog.
N. DRIJVER.
Met ingang van 1 Juni is aan onze
vroegere plaatsgenoot, de lieer N. Drij
ver, thans te Heemstede, op zijn ver
zoek eervol ontslag verleend als com
mies bij de P.T.T. Zooals bekend laat
de heer Drijver, die vervroegd pensioen
had aangevraagd, thans aan de Kooger-
weg, even buiten Den Burg, een woning
bouwen. Het is de bedoeling, dit huis
gedurende het zomerhalfjaar te betrekken.
Eg Voor een ieder staat zijn dag fg
[g vast; kort en onherroepelijk is Eg
Eg de tijd des levens; maar zijn faam [g
ES door daden te doen voortleven, is jg
EB het werk der deugd. fg
EB Virgilius. [g
ffi EB
■g [g !B iS fvB ig tg fg fg y fgEEffifflfflfflfflSEBffi
En dan kan men er ook van overtuigd
zijn, dat men zich in het element van
onbeperkte ruimte zal thuisgevoelen, zon
der een spoor van angst, dat zoo dikwijls
bij de twijfelaars optreedt. Geen jongens
de lucht in, die met zichzelf nog het uit
eindelijk besluit van al ot niet doorzetten
moeten uitvechten. Het zal droeve erva
ringen geven, waarmede de schoone
zweefsport niet is gebaat, integendeel
waardoor zij ernstig kan geschaad wor
den.
Zoo opgevat en in practijk gebracht,;
kan ook de zweverij in ons land een
hoopvolle toekomst tegemoet gaan. Wel
iswaar ontbreekt ons een uitgesproken;
gunstige bodemvorming, zooais Duitsch-j
land b.v. in zijn Rhöngebergte aantreft,j
een omgeving, die als net ware voor dejl
zweverij speciaal is geschapen.
Voor ons zal de vliegtuigsleepstart dej'
brug vormen tusschen bodem- en ther-i
miekstroomingen. Maar hebben we een
maal aansluiting aan een thermische stijg
wind, dan kunnen alle zorgen rustig wor
den gebannen. Want ons land is een ide
aal oord, wat de vorming van windtherj
miek betreft, waaronder men stijgwin
verstaat, gecombineerd met horizontalt
luchtstroomingen.
Hierdoor krijgt de zwever een grootH
snelheid, waardoor hij groote afstande;
in korte tijd kan afleggen.
Ook Nederland krijgt zijn tijd, da
groote groepen jongeren, die werkelij
voor het luchtelement geschapen zijn, i
sierlijke vliegtuigen over de lage lande
zullen zweven in de trillende stijgwinde
die de felle zon uit de vochtige bodeij/
trekt. Een jonge generatie, die doe
moeilijke tijden in wilskracht en kunne
gestaald en getraind is, staat daar bor-
voor.
ii
I