IN SMAAK
ROOKT
DE
„TRIUMPHATOR
No. 5256 51ste Jaargang Zaterdag 14 Mei 1938
EERSTE BLAD.
Traagheid.
Texelsohe Berichten
N V. WACO Autobu^diensten
Bij de heropening van de luchtlijn Ïexel-Amsterdam v.v.
Uw advertentie in dit blad wordt
op Texel huis aan huis gelezen.
TEXELSCHE COURANT
Illllliiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll
VOOR DE ZONDAG
||||||l!lllllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllll|lllll
Overal past men „efficiency" toe,
overal worden methoden uitgedacht en
nagevolgd om het leven zoo praktisch
mogelijk in te richten. „Tijd is geld".
Maarde mensch, die al deze ver
beteringen uitdenkt en in toepassing,
brengt, ziet dikwijls de allereerste le-
vènseisch over het hoofd. Bij al zijn
activiteit om het leven economisch te
maken, is bij hem meermalen een zekere
traagheid te bespeuren. Er zijn zooveel
dingen, die langs hem jjeengaan en die.
als hij ze gegrepen, ot liever begrepen
had, zijn leven veel meer waarde hadden
kunnen geven. Gewoonten, conventies,
houden hem terug van vooruitgang, van
efficiency en productie in zijn eigen le
ven. Uit gewoonte laat hij verschillende
dingen die, als lui ze beproerd had. hem
zeker ten goede waren gekomen. Vooral
de convectie is in vele .gevallen een ern
stige belemmering. Uit angst of schaamte
voor anderen durft hij het leven niet aan,
zooals hij het eigenlijk gewild had. Daar
door blijven er vele krachten in hem
sluimerend. Juist die krachten, die anders
een werkzaam aandeel in zijn leven zou
den hebben gehad. Het zou goed zijn om
naast het trachten de maatschappij te
helpen, eerst de traagheid in zijn eigen
leven te overwinnen en dit meer produc
tief en onafhankelijk te maken. Onafhan
kelijk leidt tot nieuwe gedachten en nieu
we gedachten tot nieuwe uitvindingen. Het
leven is een sleur van gewoonten en het
is alles de traagheid in de mensch, die
hem in die sleur doet voortgaan. Waar
om aarzelt dezelfde mensch, die in zijn
zakelijke of huishoudelijke aangelegen
heden steeds vatbaar is voor nieuwe
methoden en jonge ideeën, die in zaken
of huishouden geen enkel dogma erkent,
waarom aarzelt deze om in zijn innerlijke
kelijkheid leidt tot nieuwe gedachten, nieu-
staven toe te laten? Wanneer de mensch
uit de ontzaggelijke vloed van nieuwe
ideeën en nieuwe vindingen van het ma-
terieele leven meer gaat trekken dan het
rechtstreeksche gebruik en het daaruil
voortvloeiende voordeel, wanneer hij uit
de duizenden voorbeelden van vooruitstre
vendheid, die hem omringen, de moed zal
halen om de traagheid in zijn eigen ge
moed te overwinnen, dan zal de grootste
roeping van de technische vooruitgang der
laatste jaren vervuld zijn. Want als de
dag komt, dat wij onze geestelijke ba
lans moeten opmaken, zooals wij het
vele malen onze materieele deden, dan
zal blijken, dat al onze technische voort-1,
varendheid slechts uit schijnbare moed
sproot, wanneer deze onze Innerlijke
traagheid niet heeft overwonnen en op
gevoed tot een scheppende kracht.
ZONDAG. 15 Mei 1938.
||||||iiiiiiiiiiiiniiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini||||||
VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
Angst voor de toekomst is erger dan
het ongeluk van heden.
MAANDAG
Het is niet het geweld, maar het goede,
dat het kwaad vernietigt.
DINSDAG
Waar tegenstreven het schip niet kan
redden, zal een wijze stuurman zich aan
de wind overgeven. W i e 1 a n d.
WOENSDAG
Schatten van wijsheid verzamelen is
dwaasheid wanneer men ze toch niet in,
practijk brengt.
DONDERDAG
Wordt ook de hoop beschaamd,
Laat nooit af van te hopen.
Eén deur is dichtgegaan,
Maar duizend staan nog open.
VRIJDAG
Doe het goede vandaag; morgen kunt
gij het wellicht niet meer doen. Stel het
kwade uit tot morgen waarschijnlijk
denkt gij er dan beter over.
ZATERDAG
Wat menschen verlangen, is verande
ring. Het tegenwoordige .verveelt hen.
Zij verlangen naar de toekomst en wan
neer deze komt, vinden zij haar niet beter
dan het verleden.H. FieldingHall
LOCKHEED SUPER ELECTRA
EERSTE BEZOEK AAN TEXEL.
Woensdagmorgen heeft de PH-APE,
een K.L.M.-toestel van het type Lock
heed Super Electra, „de Ekster", een
kort bezoek aan ons vliegveld gebracht.
De K.L.M. beschikt thans over zes
van deze vliegtuigen; drie ervan zullen
in West-Indië in dienst worden gesteld,,
drie ervan zijn bestemd voor het Euro-
peesche luchtnet, n.l. de Ekster, de Le
pelaar en de Meeuw.
EEN1GE BIJZONDERHEDEN
De Lockheeds zijn, net als de Douglas-
machines, geheel van metaal gebouwd.
Ze zijn iets kleiner dan de D.C. 2's, die
dit seizoen de dienst Texel Amsterdam
v.v. zullen onderhouden. Ze kunnen in
totaal tien passagiers vervoeren.
De maximumsnelheid van de Lockheed
Super Electra bedraagt op een hoogte:
van 1770 M. (volgashoogte) 400 K.M. per
uur. De kruissnelheid bedraagt op zee
niveau 300 K.M. per uur. Op een hoogte
van 3000 M. 325 K.M. per uur.
De Lockheed heeft evenals de Douglas
een intrekbaar landingsgestel.
Beide typen zijn uitgerust met twee
motoren, maar bij de Douglas zit de vleu
gel onderaan de romp, terwijl de Lock
heed een z.g. middendekker is, d.w.z.de.
vleugel zit niet aan de onderzijde van
de romp maar wat hooger. Hierdoor
komt aan de onderzijde van de romp, be
neden de vleugel dus, een ruimte vrij,
welke als vrachtruim kan worden benut.
De totale tankinhoud van de Lockheed
bedraagt 2450 liter. Zijn de tanks ge
heel gevuld, dan kan het vliegtuig, vlie
gend op een hoogte van plm. 3500 M.,
zonder tusschenlanding een afstand van
2500 K.M. afleggen.
In de stuurhut is plaats voor twee pi
loten. Verder is er plaats voor een radio
telegrafist en een stewardess. Een volle
dige buffetinrichting is aanwezig.
Lang heeft de sierlijke metalen vogel
niet op Texel vertoefd. Al spoedig is
de Ekster weer vertrokken. Het was het
eerste bezoek van een Lockheed aan ons
eiland en voorloopig zal het ook
wel het laatste zijn geweest, want van
Maandag 16 Mei af zullen het dit sei
zoen uitsluitend LLC. 2's zijn, waarmee;
de dienst op Amsterdam wordt gevlo
gen; af en toe verschijnt gr misschien
nog een Fokkertje. H.
ZOO SPRAK.
CHAMBERLAIN: Onze regeering is
altijd bereid in Spanje te bemiddelen,
indien een der beide partijen haar dit
verzoekt.
Hl ROTA, minister van buitenl. zaken
van Japan: Officieel zijn we optimistisch
en gelooven we, dat er spoedig een eind
zal komen aan de oorlog, maar ik vrees,
dat de strijd lang zal duren, gezien de
houding van de regeering te Hankau.
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiii||||II
IN DE MOESTUIN.
||||||iiiiiiiiiiiiiiii!ii:iiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiii!itiiiii!iiiiiii;iiiiii:iniHii||||||
Bleek- en knolselderij nu planten,
30—35 cM. uit elkaar.
Zijn de tuinboonen al flink ge
groeid? Dan nu toppen.
Erwten nu aanaarden en zoo noodig
aanbinden.
In de bak nu de meloenen insnoeien.
Niet meer dan vier ranken aan elke plant
laten.
Houdt het onkruid weg. Anders
geen mooie groenten. Last van emelten?
Dan strooien met Parijsch groen, per
H.A. 2 pond op 50 pond zemelen. Voor
zichtig, want dit goedje is vergiftig voor
mensch en dier.
Vanaf 15 Mei geheel gewijzigde
DIENST- en TARIEFREGELING
Vanaf Maandag 9 Mei a 5 cent ver
krijgbaar bij onze chauffeurs en aan
onze kantoren.
ZEKER
RUSTIG
SNEL
Zeker, rustig en snel glijdt het mach
tige, zilveren K.L.M.-vliegtuig door de
azuren lucht. Een groep opgewekte pas
sagiers geniet van de geriefelijkheid en
de weldadige luxe, welke deze wijze van
reizen meebrengt. Zonder schokken gaat
het vliegtuig uitgerust met de nieuws'.e
vindingen op het gebied van techniek, na
vigatie en radiotelegrafie, regelrecht op
het doel af.
Tegenwoordig vliegt men.
Het begint, voor wie uit de stad naar
Texel komt. met 'n rit in een der fraaie
K.L.M.-bussen naar het vliegveld. Daar
wordt men direct opgenomen in die ver-
frisschende, moderne atmosfeer, welke 't
luchtverkeer en de K.L.M.-service ken
merkt. Men zorgt voor uw bagage, men
brengt u naar de ruime restaurantwacht
kamer, vanwaar men een prachtig uitzicht
heeft op het veld en op het komen en
gaan der internationale vliegtuigen. De
luidspreker kondigt het vertrek van het
vliegtuig aan en men wordt met zijn
reisgenooten naar de gereedstaande ma
chine gebracht, leder krijgt zijn plaats.
De vlucht vangt aan.
COCKPIT-GEHEIMEN
De cockpit is het meest interessante,
gedeelte van het vliegtuig, maar daar
mogen de passagiers niet komen. Daar
om willen wij hier iets van de geheimen
verklappen:
De commandant en de werktuigkundige
zitten naast elkaar, ieder met een stuur
wiel voor zich. Achter de commandant
zit de radiotelegrafist, die van zijn plaats
af de berichten kan doorgeven. Het vier
de lid van de bemanning is onzichtlbaar:
de automatische piloot.
Dit wonderlijke instrument zorgt e.
voor, dat zelfs de kleinste bewegingen
tijdig worden opgevangen en dat het
vliegtuig op zijn koers blijft. De com
mandant bemoeit zich met de weerbe
richten en de navigatie en neemt Jjij de
start en de landing de besturing ter hand.
De radio-telegrafist beschikt over de
nieuwste vindingen op zijn gebied. Hij
staat voortdurend in verbinding met de
grondstations en houdt de commandant
op de hoogte van de peilingen en weer
berichten.
Ook op Texels vliegveld beschikt men
voor de weerberichtendienst over een
moderne radio-installatie. Deze wordt be
diend door de heer K. van der Kooij, on
ze havenmeester.
De werktuigkundige laat zijn oog over
de talrijke instrumenten gaan; de.instru
menten, die onder meer aangeven, hoe de
beide Wright - Cvclone-motoren zich ge
dragen.
WAAR WILT U HEEN?
De K.L.M. en de met haar samenwer
kende maatschappijen brengen u in één
dag naar meer dan honderd steden. Maar
ook voor binnenlandsche reizen staat de
K.L.M. voor u gereed, lil de dienstrege
lingen, te bekomen in Boekhandel Park
straat, K.L.M.-agent voor het heele eiland
vindt u alle verkeersmogelijkheden.
HEERLIJK RUSTIG.
Het is heerlijk rustig in de cabine van
een Douglas. Geluidsingenieurs hebben
vastgesteld, dat het aantal z.g. geiuids-
eenheden in een Douglas-vliegtuig even
gering is als dat in de hutten van een.
mailboot. Men kan zonder stemverhef
fing met zijn medepassagiers praten. Door
de groote hoogte en door het feit,, dat
er geen contact bestaat tusschen vliegtuig
en aarde merkt men niets van de snel
heid 260—300 K.M. per uur en
heeft men ook geen last van duizeligheid.,
In de cabine is, voor alle passagiers
zichtbaar, een hoogtemeter opgehangen.
Het moet interessant zijn, telkens daarop
te kunnen aflezen, hoe hoog men zich be
vindt. Ook hangt er een klok in de cabine
De commandant kiest de meest rustige
luchtlaag. Temperatuur en ventilatie wór
den in het vliegtuig naar behooren gere
geld.
DOOR DE LUCHT NAAR DE OOST
13e luchtlijn Amsterdam-Batavia biedt
niet alleen de snelste verbinding tusschent
Nederland en Nederlandsch-lndië zij
vormt ook de snelste schakel tusschenj
Europa, het Verre Oosten en Australië,
dank zij de voortreffelijk aansluitende ver
bindingen naar China, de Philippijnen en
het verst verwijderde werelddeel.
Over zeventien landen, over zeeën, ber
gen, woestijnen en oerwouden jagen de
vliegtuigen van de zilveren vloot der
K.L.M. In hun ruime, geluidvrije kajui
ten vinden de passagiers het hoogste ge
rief. Het personeel is op zijn post ei|
is voor zijn verantwoordelijke taak ten
volle berekend. Over 14,5 duizend K.M.
houden zij Neerlands vlag hoog.
DE K.L.M. IN WEST-1NDIE.
Het West-Indische bedrijf van de
K.L.M. heeft zijn zetel in Willemstad
op Curasao, waar ,de grootste petro
leumhaven van de wereld gevestigd is.
Ook op Aruba bevinden zich raffinade
rijen en tusschen beide eilanden bestaat
een druk verkeer. De eerste K.L.M.-lijn'
in de West was danook de dienst Cura-
9ao-Aruba v.v., welke tegenwoordig da
gelijks wordt uitgeoefend. Verder ex
ploiteert de K. L. M. een lijn van Cura
sao over Aruba naar Maracaïbo, het cen
trum van de oliewinning in Venezuela en
tusschen Curasao en La Guaira, de ha
ven van Caracas, hoofdstad van Venezu
ela. Te Maracaïbo en La Guaira bestaat
aansluiting op het luchtnet der Pan-Ame
rican Airways. Het K.L.M.-luchtnet in
de West ondergaat geleidelijk verdere uit
breiding.
VLIEGT MEE.
De passageprijzen worden onder het
bereik van een steeds grooter publiek
gebracht. Daardoor vermeerdert het aan
tal luchtreizigers met de dag: voor zaken-i
bezoek, voor genoegen, voor een week
end of een reis op een dag heen en weer.
Op retourbiljetten en rondieisbilietten
wordt een belangrijke korting verleend.
Voor geregeld reizende zakenlieden en
particulieren bieden de bonboeken voor
liet internationale en binnenlandsche ver
keer en tienvluchtenboekjes voor het bin
nenlandsche verkeer groote voordeden.
Wendt u voor inlichtingen en boekin
gen tot de K.L.M. agent.