Met de P.H -Kok naar Kaapstad (Z.-Afrika)
Het Zangconcours
ALLE BEGIN IS MOEILIJK.
Alle begin is moeilijk. Niet 't minst
moeilijk is danook voor mij 't begin van
dit artikel over de mooie vlucht, die ik
verleden jaar met de heer J. E. F. de Kok,
de directeur van de Koninklijke", naar,
Zuid-Afrika en terug mocht meemaken.
Zoo was ook het begin van onze tocht.
Na het vertrek van Ypenburg op 15
Sept. '37 om 8 uur Greenwichtijd leek het,
of ons pad over rozen zou gaan, wlanü
de weerberichten meldden, dat wij tot
Rome prachtig weer hadden te verwach
ten. Boven België begon echter de tegen
slag al. Lage wolken pakten zich samen
en ongeveer een uur na ons vertrek wer-i
den wij gedwongen om, wilden wij grond-
zicht houden, zeer laag te vliegen. Op
Bourget was en bleef het slecht, zoodat
wij me avond maar ons heil in de Licht
stad hebben gezocht. Het heeft tot vol
gende middag drie uur geduurd, voordat
het weerbericht van die aard was, dat wij
het er op konden wagen. Nu, dat stukje!
tot Lyon heeft men ons ook niet cadeau
gedaan, want we hebben er een stormpje
en slagregen te verwerken gekregen, die
er zijn mochten. Met veel moeite slaagden
wij er in langs het Canal du Centre naar
Lyon te komen, waar we veilig en wel op
het vliegveld Bron neerstreken. Zoo vroeg
mogelijk ging het de volgende dag naar
Marseille, vandaar met een groote om
weg, om het slechte gebied te omzeilen,
tusschen Sardinië en Corsica, naar Rome.
Eindelijk begon het weer zich goed te
laten aanzien en welgemoed deden wij cr
danook nog even een schepje op 'om
Brindisi te halen. Met de betere weers-i
omstandigheden konden wij ook beter
opschieten en zoo maakten wij met een'
enkele tusschenlanding in Rhodos dp
vierde dag het heele Middellandsche Zee
traject van Brindisi naar CairoAldus
bereikten wij het Zwarte Werelddeel.
LANGS DE NIJL
Cairo is een wonderlijke stad, een we
reldstad van rond twee millioen inwoners.
Het was er gloeiend warm ondanks het
vroege ochtenduur, toen we gingen ver-,
trekken. Terwijl de laatste sterren zich
verstrooiden en de counturen der pyra--
miden zich in de eerste schemering be
gonnen af te teekenen, startten wjj vrij
wel tegelijk met een tweetal Junkers
J« -52 toestellen, die besteld waren door
de South African Airways en zich ook)
op weg bevonden naar de Kaapkolonie.
De Junkers-toestellen waren natuurlijk
veel sneller dan de PH-KOK en bij aan
komst in Wadi-Halfa stonden beide,
Duitsche machines ons reeds op het vlieg
veld op te wachten. Aangezien ons vlieg
tuig een actieradius bezit van circa 1200
K.M. en de afstand van Cairo naar Wadi-
Halfa slechts 1000 K.M. bedraagt, kon,
dit stuk in één ruk genomen worden. De
daarbij te volgen route leidt langs de
Nijl, die zich als een lichtgroene streep
afteekent in het kalkdroge woes.tijnland-
SONFA HENIE
De wereldberoemde schoonrijdster-
op-schaatsen, die de hoofdrol ver
tolkt in een der beide hoofdnummers,
welke thans in Texels Bioscoop wor
den vertoond. (Vanavond, morgen
middag, morgenavond en Donder-
avond a.s.)
R.K. LAND ARBEIDERSBOND.
In de Donderdag in De Zwaan gehotr
den, door 25 personen bezochte jaarver
gadering van genoemde bond werd de
voorzitter, de heer J. Schraag, herkozen/
de heer J. de Veij werd tot secr. gekozen,
in de plaats van de heer Th. v. Sambeek/
die niet herkiesbaar was.
De heer Van der Ploeg, hoofdbestuur
der, hield een toespraak, waarin hij tal
van goede wenken gaf met betrekking!
tot de periode, gedurende welke uit de
werkloosheidskas getrokken kan worden.
door H. M. SCHMIDT CRANS.
schap. Maar de Nijl was ditmaal buiten
zijn oevers getreden en had de Nijlvlakte,
veranderd in een waterplas van grillige;
afmetingen. Toch was de loop van de ri
vier nog duidelijk te volgen, terwijl scherp
de bootjes te onderscheiden vielen op dit
bevaren gedeelte tot Assuan. Van deze
plaats af wordt de Nijl smaller en legt
de trage stroom zich in een groote, wijde
lus, zoodat de vliegdiensten, die de rechte
luchtlijn volgen, de Nijl hier tijdelijk!
adieu zeggen.
In Cairo was het gloeiend, maar in
Wadi Haifa brandde de zon zoo treite-1
rend door je hoed en tropenkleeding heen,
dat wij het gevoel kregen levend geroos
terd te worden. Wij maakten dan ook,
dat wij wegkwamen en zochten met een
zucht van verlichting de hooger ieregi-\
onen en de koelte op. Het stuk tot Khar
toem leidde over een dood stuk woestijn,
troosteloos en dor. Het vliegveld aldaaq
is 'half militair en half civieil. De eenige
sensatie was hier te vernemen, dat de
beide Junkers vliegtuigen niet doorge
komen waren. Een der machines had pech
en een beschadigd landingsgestel gekre
gen. Hiermede verdwenen de Duitsche
machines van ons tooneel en we zqgen
ze tot Kaapstad niet meer terug. In de;
plaats daarvoor hadden we liet genoegen'
heel even in Khartoem in gezelschap te
mogen vertoeven van een Short-vliegboot
der Imperial Airways.
TEGEN EEN KRAANVOGEL.
Het stuk van Khartoem naar Malakal
zullen wij niet licht vergeten. Hier over
kwam ons een onaangenaam incident. Dat
kwam door een kraanvogel. Geweldige
zwermen van deze dieren vliegen ,hier
rond en ze komen nog vrij hoog ook. Dé
voorzichtige vlieger gaat er met een boog,
omheen, want éen forsche vogel, die b v.
in de propeller terecht komt, levert de
grootste gevaren op. Bij het ontwijken
van zoo'n zwerm kraanvogels kregen we
het echter plotseling te kwaad met eent
van de troep verdwaald exemplaar. We
trachtten het dier nog met een scherpe,
bocht te ontwijken, doch het volgende
moment voelden wij een harde klap tegen
de linkervleugelstijl. De stijl hield zich
360 zangers en zangeressen ne
men deel op 2e Pinksterdag.
We deelden reeds mee, dat op 2e Pink
sterdag, 6 Juni a.s., in het Park alhie^
een zangconcours wordt gehouden, uit
gaande van de Ring Noord-Holland bo
ven het IJ van Chr. Zangvereenigingen.
Een wijdingsdienst, door Ds. Van der
Leer in de N.H. Kerk alhier te leiden,,
gaat aan het concours vooraf. De:e
dienst zal om één uur n.m. aanvangen.
Na de officieele ontvangst en een toe
spraak van Ds. Van der Leer zullen de
koren onder leiding van de Oosterender'
dirigent Cor Bremer gezamenlijk zingen
het Bondslied en „Beveel den Heer uwe
wegen".
Het concours vangt om twee uur aan.
Plm. 360 personen zullen daaraan deel
nemen. Tegen betaling van 25 c. zal men
toegang tot het Park kunnen bekomen;,
kinderen 15 ct.
Als Juryleden zijn aangezocht de hee-
*«n J. H. B. Spaanderman, Den Haag; T.
W. Sprev en C. J. Nogarede, Rotterdam.
Hier volgen de deelnemende elf koren:
4e afd.1. De Lofstem, Alkmaar;
2. Harmonie, Den Hoorn, dir. U. D.
Eouwsma;
3.Zanglust, Stompetoren.
3e afd.: 4. Sursum Corda, IJmuidenü.
5. N.H.Kerkkoor, Den Burg, dir. mevr.
H. Visser-Dewald.
2e afd.: 6 De Lofstem, Oosteren J, dir.
C. Bremer.
Ie afd.: 7. Sursum Corda, Heiloo.
8. Halleluja, Schermerhorn.
Afd. LJitmuntendheid:
9. Halleluja, Medemblik.
Eere-afdeeling:
10. N. H. Kerkkoor, Alkmaar.
11. De Lofsteinv Zaandam.
gelukkig goed en kwam er met een deukje
af; het had ernstiger kunnen zijn.
TWEEHONDERD OLIFANTEN.
Malakal heeft een vrij slecht vliegveld,
waarvan alleen de runways te gebruiken
zijn (asfalt); voor de rest is het terrein,
bedekt met gras van ruim 2 meter hoogte.
Enfin, we zijn er niet lang .gebleven en
togen op zoek naar Juba. Van Khartoem
tot Juba wordt de Nijl bevaren door
hekwielers, die over het traject ruim 14
dagen doen. Vanaf Juba wordt het heu
velachtig, om daarna over te gaan in
bergachtig terrein na het Victoriameer
(circa 1500 tot 2000 M. hoog). Een sen<
satie werd het voor ons, om te ervaren,
hoe men nabij Juba in het gebied der
wilde dieren terecht komt, de echte Afri-
kaansche jungle met haar welig tierende
dierenwereld. Eerst zagen we giraffen,
daarna een kudde van ongeveer 200 oli
fanten aan de rand van een bosch. Met
opgeheven slurf ging de heele kudde er
van door. We draaien een bochtje en
joegen de olifantenfamilie weer 't bosch
in. zoodat het struikgewas en de boomen
er van kraakten
GEEN LEEUWEN.
in juba zijn we een heele middag ge
bleven omdat het reeds te laat was de
volgende etappe naar Nairobi (rond 1000
K.M. is plm. b'/i uur vliegen) te onder
nemen. Het vliegveld van Nairobi grenst
aan een wildreservaat, zoodat men niet
verwonderd moet opkijken wanneer men
zebra's op de grasmat tegenkomt. We
lieten ons vertellen, dat zoo'n zebra des
nachts wel eens door een hongerige
leeuw wordt weggehaald, maar in heel
Afrika hebben we zelfs geen leeuw ge
zien.
Het volgende plaatsje is Arusha, met
prachtig uitzicht op de Kilimandjaro, een,
dorpje, waar overigens niets te beleven
valt. Van hier trokken we naar M'Eevj,
waarbij hoog gevlogen werd en we der
halve niets biezonders konden zien. Het
stuk naar Broken Hill was vrij lastig,
omdat de oriëntatie hier, in een streek,
met hoegenaamd geen landmerken, bo
vendien nog bemoeilijkt wordt door
groote rookwolken, afkomstig van gras-
'veldbranden. Men vliegt hier over een
woest land met tientallen rivieren, die
op de kaart niet nauwkeurig staan aan
gegeven en dus ook niet uit elkaar te
houden zijn, Het werd zuiver een kompas-
vliegen. En dat bleef zoo tot vlak bij
Kaapstad, waar dc woestenij plotseling
plaats maakte voor een vriendelijker land
schap. Trouwens langs de heele kust is
de natuur hier mild en mooi. We maak
ten van Kaapstad verschillende uitstap
jes, o.a. naar George, een vacantie-oorcl'
voor de Zuid-Afrikaanders, dat ze de
merkwaardige bijnaam van de „wildernis"
hebben gegeven
Een vijftal dagen bleven we in de
Kaapkolonie. Op de terugweg maakten
we een ommetje naar Livingstone, ten
einde Victoria Falls eens vanuit de lucht
te bekijken. En een week later zaten we
weer op Ypenburg na een vlucht ove i
een totaal afstand van rond 26000 K.M,.
Uit: Z.-Afr. Nummer Chr. Dagblad.
Het hoogst aantal te behalen punten
zal 420 zijn.
Voor een eerste prijs zijn minstens 300
punten noodig, voor een tweede 265, voor
een derde 230.
Aan het voorbereiden van zoo'n con
cours „zit heel wat vast". Maar 'het
Eondsbestuur heeft zich op ons eiland,
van kranige hulp verzekerd en daaraan
is toe te schrijven, dat reeds heel wat
werk is verricht. Het programma komt
over enkele dagen van de pers. Diaarin
vindt u alle gewenschte biezonderheden.
Eurgemeester Kamp schreef een wel-,
komstwoord; gemeente-secr. Jonker een
artikel ter bevordering van het bezoc'i
van vreemdelingen. Verder bevat de Gids
om. de tekst van alle liederen, weiketen
gehoore zullen worden gebracht.
HELPT U MEE?
Stichtingen voor Toevallijders te
Haarlem en Heemstede.
Het werk der Vereeniging voor de ver
pleging van Toevallijders op en buiten,
hare Stichtingen groeit maar door. De
Kliniek in Heemstede is nog nieuw,,
terwijl een nieuwe in Haarlem reeds drin
gend noodzakelijk is. Door het nieuwe
Consultatiebureau in Leeuwarden, neeft
de vereeniging thans drie van deze instel-
lnigen in Nederland. Tot ruim 1000 pa
tiënten strekt zich thans haar hulp uit.i
Zij heeft geen Staatssubsidie. Zij heeft
alleen het Nederlandsche Volk en zijn
weldadigheidszin. Helpt u ook bij de a.s.
bloempjescollecte? Deze wordt gehou
den op Donderdag 26 Mei a.s. Men kan
zich opgeven bij leidsters der afdeelingen,
Prenten-, Kleur-, Teekenboe-
ken. Keus uit groote voorraad.
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
R1JMELARIJTJE.
MOEDERTAAK.
Mevrouw Dupeyzon, een Fran-
sche aviatrice, die trachtte het
lange afstand-wereldrecord te
verbeteren, wordt sinds Maandag
vermist. Zij laat haar man en
twee kinderen achter. 1)
Och, wel ja, waarom ook zij niet
't Moedig lijf er aan gewaagd.
Reeds zoovele and're vrouwen
Waren al vóór haar geslaagd.
Winnen zou ze, wat het kostte.
't Leven desnoods ingezet.
Man en kinderen Ach, lezer,
Daar wordt minder op gelet,
Als je stil als moeder thuis bljjft,
En je moederplicht aanvaardt,
Blijf je slechts een nietig wezen,
Op deez' roembeladen aard.
Of je moet een vijfling hebben,
Dan is ook de wereld gek,
En ze plakt je kroost op pudding,
Havermout of zeeppakket.
Neen, de lucht in, eer behalen,
Dat is thans het ideaal,
Wat veel vrouwen schijnt te trekken?
Groot zijn, roemrijk, kolossaal
Hulde aan de koene ke-els,
Aan de pioniers der lucht,
Die de lucht hebben veroverd
Voor een veil'ge wereldvlucht.
Maar met deze dwaze streken,
Is de wereld niet gebaat.
Veeleer wordt door al die rampen
Onze luchtvaart meer geschaad.
Moeder, als je groot wilt wezen,
Blijf dan naast je kleinen staan,
Juist omdat je het zoo hoog zocht,
Zien we je veel lager aan.
HUIB DE RIJMELAAR.
(Voor nadruk toestemming te vragen
aan de auteur, j
1) Zoo luidde inderdaad een kranten
bericht. Nadien kwam het nieuws,
dat mama een noodlanding had moe
ten maken en daardoor op zich wach
ten liet Huib's rijm is er niet minder
raak om. RED.
AVONTUREN IN TEXAS
:ii!iiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiii!iiiiiiiiii!::::iiii:iiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin||||||
Een nieuw vervolgverhaal voor
oudere kinderen.
13. Tom reed eerst met zijn paard op
de brug af. Nogmaals zette hij het dier
tot groter spoed aan. Reeds waren ze
de vlammen genaderd. Even aarzelde het
paard, toen sprong het vooruit. Maar
daar stortte de brug in elkaar. Paard en
berijder stortten in de rivier. Stukken
brandend hout vielen rechts en links van.
hen neer.
W,
14. De snelle stroom voerde de drenke
lingen mee. Gelukkig had ruiter noch
paard eenig letsel bekomen. Niettemin
had Tom weinig hoop meer op een goede
afloop. De bandieten waren met hun
gevangenen natuurlijk verdwenen. Hoe,
kon hij zijn oom en Bob nog redden?
Voorlopig viel aan voortzetting van de
achtervolging niet te denken. Aan beide-
zijden van de rivier waren steile rots-'
wanden, die onmogelijk konden worden
beklommen. Tom liet zich maar drijven.
Misschien kwam er wel gauw een plek,,
waar hij zich met zijn paard op het droge)
kon helpen.
Zou Tom hiermede de vervolging
moeten opgeven Daarover
Woensdag.