AKKERTJE ITWEEDE BLAD Bij het 75-jarig bestaan der Parochiekerk te Den Burg TEXELSCHE COURANT iTexelsohe Berichten Zaterdag 28 Jan. 1939 "k [Neem dadelijk 'n als Ge U grieperig voelt. PERSONALIA. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer Halbertsma, die le kaasmaker was aart z Eendracht alhier, werd aan de Zui- ^Jelfabriek Koegras, gemeente Callants- ig, bevorderd tot technisch bedrij fslei- vas,Ier. 'nVJ1 UITVOERING „GEMENGD KOOR EN DE TEXELAARTJES. Woensdag 22 Februari zal het Ge- newd Koor, in combinatie met het kin- s, „ln meer >at is ócht, lerzangkoor „De Texelaartjes", /cl: i i a» M.- beide juder "leiding van Toon dé Hoogh, in en's Zaal een uitvoering geven. rol OP DE WERELDMARKT. Gerard Bekker, president van de Kaap- iclie Wolproductenvereen., verklaarde, dat e betalingsovereenkomst met Duitsch- jand, volgens welke dit land verplicht js. groote hoeveelheden Z.-Afrikaansche kol te koopen, uitstekend is voor de kolproduceerende landen in'het Britsche ■ijk en tevens een krachtig antwoord op 3e svnthetische wolbereiding in Duitsch- iand. Deze toch wordt een ernstige mede dinger voor de natuurlijke wol. Hij peerit, dat zonder deze overeenkomst de Z-Afrikaansche wolexport zou moeten korden gesubsidieerd. >01 best, LLE uinke Zet Lssch aan ïoua uit do d v] en] QP oud toij stap| ch jiteii ha< aai Mai er eina xandi ;k ïtrofl iteirfl n. r<t-l be looi Ihuii i on lijkt iwet einig Wacht niet totdat die besmetting de overhand krijgt. Ga naar bed en neem nog 'n "Akkertje". Die griep zet dan niet door en morgen zijt g e weer „fit". Per koker van 13 stuks -12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers (Vervolg.) DE GROOTE KERKSCHEURING DER 16E EEUW. Zoo was dus de godsdienstige toe stand vanaf de 9e tot de helft der 16e eeuw: heel de bevolking van Texel was katholiek en behoorde tot de ééne moe derkerk. leder dorp had zijn eigen kerk gebouw en eigen pastoor. Allen deelden, in de gezamenlijke vreugden en droefhe den van dat groote Christengezin, het welk men „kerk" noemt, waarvan Chris tus het hoofd en wij allen ledematen zij u. De eerste en laatste reis van iederei Texelaar ging door dezelfde torenpoort van. zijn dorp en allen zonder onderscheid zaten aan dezelfde tafel en aten de-, zelfde geestelijke spijs en dronken den zelfden geestelijken drank. De kerk van Den Burg was het hart van het eiland en door de deur van St. Jan werden allen, één van hart en één van ziel in Christus. En in het dagelijksche leven zorgden de gilden van St. Sixtus, Antonius en An- dries, dat het economisch evenwicht be waard bleef tusschen de patroons en, handwerkslieden. Ook het Staatkundig be stuur werd bezield van den Christelijken geest van rechtvaardigheid en naasten liefde. Kunsten en wetenschap bloeiden, woeste gronden w erden in vruchtbare akkers her schapen, handel en nijverheid gingen een veelbelovende toekomst tegemoet. Een heid van geloof, eenheid van leven en werken. Er bleef nog veel te doen over en veel wat reeds gewonnen was ging wéér verloren. Welk gezin kent niet zijn zor- TWEEDE WINTERAVOND VAN HET NUT. De heer J. Hartman over „Boe ken en Schrijvers". De tweede winteravond van het Nut was een literaire avond, welke verzorgd werd door de heer J. Hartman. Jammer, dat slechts weinigen zich geroepen voel den hun kennis over boeken te verrijken. De belangstelling had zeker grooter kun nen zijn, had ook grooter moeten zijn, want er zijn toch zeker veel meer dan zestig boekenvrienden op ons eiland. In zijn openingswoord wees de voorz.,i de heer H. Kraai er op, dat het dikwijls» moeilijk is een winterprogramma sameni te stellen. Het bestuur kan natuurlijk wel drie lichte, ontspanningsavonden organ i< seeren, maar er moet ook rekening wor den gehouden met de beginselen van het) Nut. Een hiervan is, dat medegewerkt moet worden om de ontwikkeling der le-. den te bevorderen. Hierom heeft het be stuur de heer Hartman verzocht te ko men spreken over „Boeken en Schrij vers". Alvorens hij tot eigenlijke boekbespre king overging, zette de heer Hartman' het doel van de avond uiteen: belang stelling te wekken voor goede boeken,. Boeken lezen beteekent ontspanning, al dus spr., maar het beteekent ook meer:' ontwikkeling, bezinning, inzicht, het zoe ken van wijsheid en schoonheid, enz: Dit houdt in, dat men alleen boeken moet lezen waardoor men wordt geboeid. Men' moet nimmer boeken met tegenzin lezen.' Spr. maakte de woorden van Jan Gres-i hof tot de zijne, welke luidden: „Men leest, omdat men er plezier in heeft". Hierna besprak de heer Hartman eerst het boek „Piet Hein", van Willem de' Geus. Deze schrijver debuteerde met de roman Wilde Vaart, die door een Nederl. jury uitverkoren werd om mee te dingen in een internationale prijsvraag, waarin deze roman een derde prijs behaalde. Willem de Geus aldus spr. wil de positieve waarden van de menschen naar voren brengen. Deze grondslag vindt men ook terug in „Piet Hein". Eigenlijk haatte de schrijver Piet Hein, die hij alleen ais ZEVEN MANNEN VOOR EEN MEEUW. Honderden Nieuw-Zeelanders hebben een uur lang door teekemen van bijval zeven sterke mannen aangemoedigd, die bezig waren een Zeemeeuw te redden, die in de telefoondraden verward was ge raakt in de buurt van de haven van Auck land. Die zeven mannen bestonden uit: twee politic-agenten, twee monteurs van de te legraaf en drie leden van de bemanning van een stoompont. Het bleek, dat de een of andere laffe „grappenmaker" een stuk brood met een touw aan een poot van de meeuw had vastgemaakt en het touw had zich om een telefoondraad geslingerd. Het arme dier hing een uur lang aan één poot en flad derde al die tijd wanhopig om los te ko men. Toen kwamen de zeven mannen in actie, die de meeuw uit zijn benarde po sitie redden. genkinderen, die dwars tegen de keer in gaan en de orde van het huisgezin ver breken? Welke gemeente of vereeniging kent niet haar tijden van inzinking en depressie? Volgt niet gewoonlijk na een tijd van hoogconjunctuur een tijd van da ling en decadentie? Zoo ook in de kerk. Naast vele voortreffelijke bisschoppen, geleerde priesters, uitmuntende kloosters en godvruchtige leeken waren er ook vele misbruiken en wantoestanden. De Renaissance en haar overdrijving, het Humanisme, brachten ©en al te groote vereering van de heidensche cultuur; ze sleepten de geesten mede op een weg, die naar het heidendom terugvoerde. De Vorsten oefenden een rampzaligen, invloed uit op 't bestuur der kerk en wisten; onwaardige personen tot hooge kerkelijke ambten te brengen, terwijl zij anderszijds, begeerige blikken wierpen naar de bezit tingen van kerken en kloosters. De in vloed en het gezag der kerk en de ach ting voor haar bedienaren ging langza merhand verloren en hun stem werd niet meer gehoord. Het rationalisme ver wierp de waarheden des geloofs als open baringen van God en maakte de mensche- lijken geest tot hoogsten norm van de waarheid. De kerkelijke tucht verslapte en het misbruik van het gezag boezemden het volk afkeer in. welke niet zelden oversloeg in haat tegen de kerk. Aller- wege werd de behoefte gevoeld aan een, doortastende hervorming der kerkelijke, tucht in hoofd en leden. Niet naar her vorming in de ïeer ties geloofs, welk% nimmer verandert, maar naar hervorming in de kerkelijke tucht en de beleving van Christus' leer. Ook op Texel deed het verval van het godsdienstig leven onder alle kringen zich in de 16e eeuw op jammerlijke wijze ge voelen. De Wijbisschop Nicolaas van S;ieuwland licht er ons over in. Zelf was lij in Sept. 1564 het Marsdiep over gestoken; hij vond er corruptie en af- overwinna'ar van de Zilvervloot kende. Doch het bleek hem, dat Piet Hein meer heeft gedaan dan Spaansche matten ver overen. Willem de Geus ontdekte, dat- de figuur Piet Hein voor ons land en ons volk van groote beteekenis is ge-: woest en dit bracht hij in zijn boek tot' uiting. Spr. las enkele fragmenten voor, waaruit de stoere verteltrant van dé schrijver sprak. In de epiloog schreef De1 Geus, dat hij zich tot taak had gestelde de overeenkomst tusschen de tijd van Pief Hein en de onze aan te toonen en te- laten zien, dat de krachten, die toen to ons volk scholen er ook thans nog in leven. Als tweede boek besprak de heer Hart man „Madame Curie", geschreven door, haar dochter Eve Curie, vertaald door» Willv Corsari. Spr. zei de overtuiging! te hebben, dat men systematisch het peil van het boekenlezend publiek onderschat. Dit is andermaal bevrezen door de groote aandacht, die aan „Madame Curie" wordt besteed. Een criticus schreef van dit boek: „Niet het boek is het meesterwerk, doch het leven zelf". Door een aaneen schakeling van fragmenten bracht spr, de figuur van Madame Curie tot leven. Dit boek moet ieder niensch lezen, vooral jonge menschen moet het in han den worden gegeven. De betoonde be langstelling is in zekere vorm een hel- denvereering, maar dan een voor een groot en edel karakter, lkwenschhet in duizenden handen, aldus besloot spr. zijn verhandeling over „Madame Curie". Ten slotte droeg spr. nog een frag ment voor uit „Flipje" en uit „Het meis je met het Blauwe Hoedie", beide van' Johan Fabricius, Duidelijk kwam tot uiting het humoristisch talent van deze meester-verteller. De heer Hartman merk te nog op met betrekking tot het laatste boek, dat men, als men de gelijknamige» film gezien heeft, niet moeit ineenen het boek te kennen; de film heieft de beste kwaliteiten van het boek ongebruikt ge laten. De heer Kraai zei in zijn slotwoord er van overtuigd te zijn, dat niemand spijt had te zijn gekomen. Zoo kwam aan deze welgeslaagde Nuts- avond een einde. H. VLIELAND. LOOP DER BEVOLKING IN 1938. 475 personen waren er 31 Dec. 1937. 12 m. en 8 vr. ingekomen. 5 m. en 2 vr. geboren. 27 personen ingeschreven. 15 m. en 6 vr. vertrokken. 4 m. en 2 vr. overleden. 27 personen afgeschreven. 475 personen waren er 31 Dec. 1938. 11+ Om iemand goed te loeren kennen, 11+ moet men niet alleen zijn gezicht 11+ maar ook zijn stem bestudeeren. Medcdcclingcn van Texels Bioscoop-Theater VIVERE. Het lijkt alsof de gevierde zanger Tito di Lauro (Tito Schipa) niets dan geluk en voorspoed kent. Aanvankelijk is dit ook wel zoo. Hij is veertig jaar, dus in de kracht van zijn leven; hij is beroemd, heeft vele vrienden en is de vader van een lieve, 18-jarige dochter, Paolo, die sedert de dood van haar moeder in een pensionnaat wordt opgevoed. Paolo vormt het middelpunt van zijn bestaan, hij ver afgoodt haar. De tijd komt, dat Paolo meerderjarig wordt en het pensionnaat verlaat om in de maatschappij haar in trede te doen. Di Lauro begrijpt, dat hij niet zijn vrooliike leventje voort kan zet ten en tegelijkertijd zijn streijg opge voede dochter in huis nemen. Daarom komt Paolo hij een zuster van zijn oude leermeester Bardella. Zoo vaak hij kan, zoekt Di Lauro haar op. Het geval wil, dat Tito's beste en onafscheidelijke vriend Mario Dei, directeur van een groo te muziekuitgeverij, ecu ongetrouwde ele gante man van de wereld, liefde opvat voor de knappe Paolo. Als Mario hem dit vertelt, lacht Tito er eerst om. Hij heeft reeds zooveel liefdesavonturen van zijn vriend meegemaakt, Maar als het ernst blijkt, verzet hij zich, en als Paolo en Mario hun wil doorzetten, verbreekt hij alle banden met hen. Hij vangt een wereldtournee aan, welke een groot suc ces wordt. Maar de ware vreugde ont breekt hem. Er moet nog veel gebeuren, voordat vader en dochter door een toeval elkaar weer vinden. En in die tijd heb ben de toeschouwers van veel fraaie zang kunnen genieten. Een treffende film, vlot gespeeld en uitmuntend verzorgd. Al ET GEHEIM VAN DE KERMISWAGEN. Als Gene Autry na vijf jaar in zijn, geboortestreek terugkeert als lid van een reizend kermisgezelschap, treft hjj in een schuur zijn oude vriend Harry Brooks zwaar gewond aan. Het blijkt, dat Harry verdacht wordt Gene's vader te hebben vermoord. Gene kan dit niet gelooven, verbergt Harry voor de politie en trekt er op uit, om de moordenaar van zijn vader te vinden. Niet dan na vele span nende avonturen, waarin de kansen wis selend zijn, slaagt hij hierin. Liefhebbers van eow-boy-films kunnen génieten. bij Hoofdpijn, Kiespijn, Gevatte Koude, Griep, Spit, enz. De pijn- en kouverdrijver bij uitnemendheid. 1 „Mijnhordtjo" 5 ct. 12 stuks 50 cl. Bij Apothekers en Drogisten. dwaling. Al zijn pogingen om dit te ver beteren stuitten af op beslisten onwil. Sinds 28 October 1559 was Frans Ari- aensz door het kapittel van St. Marie onder bepaalde verplichtingen tot viee- cureyt van Den Burg aangesteld. Doch in de jaren 15681572 was deze in leer en levensgedrag zoo veranderd, dat een ver nieuwde aanstelling door het kapittel niet verwacht kon worden. Op de Synode van Alkmaar den llen April 1575 liet hij zich reformeeren en later komt hij voor als secretaris der stede ende eylande van. Texel. Intusschen waren ook de roofzuch tige watergeuzen op Texel geland. Zjj beeldstormden den 26en Maart 1571 de kerk van Den Burg en verbrandden het huis van den Schout. Doch ofschoon het geloof verzwakt en de tucht ondermijnd was, uitgeroeid werd de kerk niet. Al spoedig kwamen naar Texel voortreffelijke priesters, om de ver weesde katholieken in hun nood terzijde te staan en door woord en voorbeeld het zinkende te redden en het verlorene te herwinnen. Hoewel hun de kerk was ont nomen en de eigendommen waren ge roofd, bleef een groot getal Texelaren, moedig en trouw aan de aloude moeder kerk. Zij trachtten in het geheim hun gods dienstig leven te bewaren en uit te oefe nen. Op de Synode van Edam in 1604 werd er reeds over geklaagd, dat zij op Texel veel „conventiculen" (bijeenkomsten) hou den ende ondersïaen m scholen en wees huizen haar in te dringen tot nadeel van de jonge jeugd". (Reitsma-Archief van Utrecht. En bij hen, die in de conventiculen te zamen kwamen, heerschte inderdaad een geest van grooten geloofsijver en een merkwaardige standvastigheid. Kenmerkend is, wat de baljuw schrijft in een brief van 1616 aan het Hof van Holland en de Gecommiteerde Raden van het Noorderkwartier: „Het wasbekend", zoo schrijft hij, „hoe tyrannelijck de papisten mijn swa- ger hebben getracteerdj hem slaende bloe- digh en blaau; denselven stootende met geweld uyt de vergaderinghe, daer hij aireede binnen was. Van gelijcken heb ben se mij op deese toetste vergaderinghe - zonder regard te neernen op mijn ou derdom met voreken uyt heure ver gaderinghe feitelijk geweert, jae de wij ven hebben mij willen in een deecken naijen Zijn dit niet saeken van seer quader consequentiën En meriteeren die niet exemplare straffe Zooveel echter hebben de katholieken, met hun standvastigheid verworven, dat enkele jaren later oogluikend werd toe gestaan met „alle stillichheyt" hun gods dienstige oefeningen te houden. Dit ge schiedde waarschijnlijk in een boet of schuur, welke genoemd werd de Eier- koogschuur. Deze schuilkerk stond aan 't begin van den Westerweg tegenover "het tegenwoordige gesticht van Weldadigheid Den 15en Februari 1623, dus na vjjftig jaren onderdrukking, kon zich wederom als vaste pastoor op het eiland vestigen Joannes van der M ij (e), die voor de zoogenaamde godsdienstvrijheid aan den baljuw jaarlijks de som van vier honderd gulden moest betalen. Hij stierf 29 Juni 1633. Na hem werd als „insulae ordinarius" gezonden Pieter Koets. Deze begon al spoedig middelen te bera men om tot een bedehuis te geraken, wjjl bij zijn voorganger de „conventiculen" in zijn eigen woning werden gehouden. Pa stoor Koets overleed reeds den 9en Maart 1635. Van 1623 af tot heden bezitten wij weer een aaneengesloten lijst van pa stoors met naam en datum, die de kerk; aan de Molenstraat hebben bediend. Voor zoover van belang, zullen wij ze in de vol gende artikelen vermelden. Pastoor J. P. A. BRINKMAN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 5