TRIUMPH
ROOK
DE BESTE
1 CENT
SIGARET
Noord-Holland
Zingen is Leven
op Zondag 11 Juni a.s.
i
De Wereld
EERSTE BLAD.
TEXELSCHE COURANT
Brieven van Texelaars
in den Vreemde.
N.V. Autobusdienst
Den Helder-Alkmaar v.v.
N.V. WACO Autobusdiensten
HEEL TEXEL WEET HET
g
i
i
g
1
Dat hopen de Alkmaarders U te toonen
nm. 8 uur (zomertijd)
in Pen's Schouwburgzaal te den Burg.
in Pen's Schouwburgzaal te den Burg.
Zaterdaq 27 Mei 1939
Booten der TES0.
ATO te de Kooy (Leeuwarden).
Treinen te Alkmaar.
m
bb m
Eg
IN KAART
<o u
nam 0
bloei
12 eieri
sderchoi
n citn*
roeren,
gemal
de bloi
eiwiti
oen in1
die ee
n deti
bekoeli
de bei
:njken
ag bsk
uur mai
eeds
ter. Da
ten kol
t er, n
liker a
verkn)
isap (m
azuur
uit H
joiTgesï
roog
stoffó
ïiunktt
zij",
alcotf
Des*
een
wan*
Flensburg (Duitschland.)
2.) Uit mijn vorige brief weet u, dat
ik in het hotel tegenover het Hamburger
station de nacht doorbracht. Het werd
laat, die avond, wel half twaalf en de
volgende morgen klopte klokke zes de
ober al op mijn deur. Afgesproken was
n.l., dat we met nog andere hotelgasten
een 0,Rundfahrt" door de stad zouden
maken. Nu, dat kwam dik in orde, hoor.
Een pracht tourwagen kwam voor en daar
gingen we. Als explicateur zoo'n dikke
DuStscher, met gouden tand, witte pet
enin uniform natuurlijk; de man was
welbespraakt en zat vol humor en goede
manieren. Daar heb ik veel genoegen aan
beleefd. Tusschen de bedrijven door
vond hij nog tijd om mijn vragen te be
antwoorden. Maar al te veel mocht ik
hem toch niet storen.
Geweldig, wat een stad is Hamburg.
Ik zou een heele krant noodig hebben om
u daarvan te vertellen. Maar tegen Pink
ster heeft ons Texelaartje zeker wel het
minst gebrek aan copie en daarom be
paal ik mij maar tot het geven van wat
hoofdindrukken, meest in telegramstijl.
De stad moet 1.75 millioen zielen tellen.
Oude huizen zag ik er betrekkelijk wei
nig, nieuwe des te meer. Groot, ruim
frischpractisch dat spreekt uit vee*
van wat ik hier zag. Ook natuurschoon
ontbreekt niet. Plantsoenen met allerhan
de planten, sierheesters, vrucht- en Loof
boom en strekken zich kilometers lang
iangs de Tïroe uit. Sprookjesachtig mooi.
Wat een ruimte en overal weer zijn het
de ordelijkheid en de netheid, die je tref
fen. Drie bruggen en een dubbele tunnel
verbinden de stadsdeelen. op 'de beide
oevers. Met een lift gaan passagiers en
auto's omlaag. Dan de 450 M. lange tun
nel en tenslotte met de lift weer naar
boven. Een prachtoplossing van het
verkeersvraagstuk, dat in een wereldstad
als Hamburg met zooveel rollend mate
rieel vee'l hoofdbreken moet hebben ge
kost. Die tunnel heeft men al sinds 1907.
Antwerpen heeft zijn Scheldetunnel (sinds
1934?), Groot-Mokum krijgt zijn IJ-tunnel
Rotterdam zijn tunnel onder de Maas en
Velsen lijn Noordzeekanaal-tunnel. Het
ei van Columbus. Het kost voetgangers
geen cent, wanneer ze van de Elbe-tunnel
gebruik maken, maar voor auto's moet be
taald worden.
Na onze tocht met de autobus wachtte
ons nog een boottocht door de havens.
Dat ging met een flinke tweedekker, die
zeker wel voor 150-200 passagiers plaats
bood. Bij de afvaart werd eerst van boot,
en lading een kiek genomen, waarvan we
ons na terugkomst voor 50 pf. een exem
plaar konden verschaffen.
Het haventerrein strekt zich uit over 'n
lengte van meer dan drie en een halve
K.M. en aanlegplaatsen vind je aan
Aansluitende op
VAN ZON EN MAAN. OU
lllll|illlll!lllimiiiiiiii:ilillililliillilllillllliiiillliiiiiilllllll!liiiiililiiillllii||||||
MAAN
ZON
Datum: Lip:
Onder:
Op:
Onder
l 28 Mei 15,51
2,24
4 50
21 05
29 17,06
2,49
4,49
21 06
[)- 30 18,19
3 17
4 48
21.07
',v 31 19 28
3 50
4 47
21.08
n 1 Juni 21,32
4.26
4,47
21.10
v 2 21,28
5.09
4,46
21.11
7 3 22,16
6,-
4,45
21.12
Vrijdag 2 Juni Volle Maan
Het doel van de mensch: een fig
daad, niet een gedachte, al was ffl
Eg 't de edelste. Carlvle. EB
WAT ER GEBEURDE....
27 Mei. Oprichting van de Texelsche Es-
perantobond. 1931. Cand. J. Pa-
pineau Sabn wordt bevestigd als
predikant in de N. H. Gemeente De
Cocksdorp-Eierland. 1934.
28 Mei. Ds. J. C. Dagevos, Geref. pred.
te Ouderkerk, eerder te Oosterend,
op 58-j. leeftijd overleden. 1932.
29 Mei: De heer 1. Pais, Directeur P.
T.T.-kantoor, vertrekt naar Haar
lem. 1933. De oud-Texelaar P.
Vlas, te Den Helder, wint hoofd
prijs in „Sweepstake". 1933. Afd.
Texel van de Vereen, van Bijen
houders weer opgericht. 1933.
30 Mei. Het R.K. Armbestuur aan De
Cocksdorp koopt voor f 30.van
Emmanuel de Cock grond voor de
bouw van Armenhui.sjes. 1866.
Te De Cocksdorp de Bloernenkweek-
vereeniging Floralia opgericht. 1927.
Ingang 15 Mei geheel gewijzigde
DIENST- en TARIEFREGELING
a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf
feurs en aan onze kantoren.
weerskanten van de Elbe, die hier een
gemiddelde breedte heeft van 400 M.
Wanneei u weet, dat de havenbekkens met
elkaar een oppervlak beslaan van meer
dan 35 vk. K.M., kunt u zich eenig denk
beeld vormen van de omvang van deze
havenstad.
We passeeren schepen van 35000 ton en
nog grooter, niet één maar verscheidene;
we varen langs dokken van 250J0 tot
50.000 ton, „drijvende fabrieken" neemt
onze gids ze terecht. Want overal hoor
je de klop van de hamer, het snerpende
geluid van de stoomfluit, het dreunen van
motoren. Hier zie je geweldige houtop
slagterreinen, daar koelhuizen voor eierep
en fruit en over en weer jakkeren motor
bootjes; vaak trekken sleep booten met
zwaar geladen „kasten" de aandacht. Mi
litair vertoon zag ik vrijwel niet, of hel
moest zijn, toen een kleine kruiser voor
bijstoomde.
We hooren schepen noemen van 240 M.
en langer, maar bij de groote uitgestrekt
heid van al deze havencomplexen valt het
je moeilijk dat te gelooven. De schepen
lijken zoo groot niet. Plots glundertionze
goedmoedige dikzak, wanneer hij onze
aandaoht komt vragen voor Duitschlands
nieuwste kruiser, de „Bismarck", die we
nu in het gezicht krijgen. De romp is pas
uit Wil'.emshafen naar hier gesleept, ver
telt hij er bij. Hier, in Hamburg, wordt
het schip afgebouwd.
Ik keek eens rond me en luisterde wat
scherper toe, om na te gaan, wat voor
indruk dat nieuws over die „Bismarck"
wel maakte. Geen spoor van geestdrift.
Oogenschijnlijk liet het mijn medepassa
giers koud. Dit veranderde pas toen we
dichterbij kwamen en we matrozen ent
waarden. Hartelijk werd er van weerskan
ten gewuifd; niet het minst zal die harte
lijkheid van de Jantjes op de „Maed-
ches" onder onze passagiers gemunt zijn
geweest.
Een auto- en een boottocht was het
die ik 'ieder aanbevelen kan.
In de wachtzaal (wachtkamer klinkt te
bekrompen voor zoo'n groot vertrek) van-
het Gentraal Station vond ik voor wei
nig geld een goed maal.
Hoe laat was het nu Twee uur. Even
nog wat schrijven een Hollandsche
krant doorkijken en clan weer in .de
trein. Richting Kiel. Eén minuut over
half vier rijden we weer; we rollen door
prachtig iand, vruchtbaar meest met hier
en daiar wat heide.
Flensburg. Uitstappen Ook al een
stad met een aan natuurschoon rijke om
geving. Flensburg, een stad met een dik
ke 70 duizend inwoners, met een wijdver
takte nijverheid en een aanzienlijke ree-
derij.
Maar nu moet ik toch stoppen met
schrijven. Volgende keer hoon ik van
mijn reis door Denemarken te v:rtellen.
S. C. EELMAN
(We ontvingen inmiddels een interes
sante brief uit Malmö. RED.)
ZOO SCHREEF.
DANZIGER VORPOSTEN: Duitsch
land is gereed tot opmarcheeren op hei
oogenblik, dat de Poolsche aanmatiging
het groote geduld en de zelfbeheersching
van Duitschland hebben uitgeput.
MUZIEKTENTFONDS TEX. FANFARE.
Een zonrerconcert in het Park(21)
De tent ziet er uit.... om te beven.
Komt, vrienden, bouwt mee aan ons
fonds.
Wilt gij ons een gift niet eens geven?
Penningmeester Jac. Kuijper,
Schildereind 38, Den Bupg. v
ffl ffl
Beter een ziekere vrede dan een ffi
ffi gehoopte overwinning. Livius. f$J
tri trien
||||||lllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll|IIIIIIIIIIIIIIIIIMIII!lll||||||
mill OM VOORUIT TE KOMEN
||||||llll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll)lllllllllllllllllillllllllllll||||||
Van Koog tot Oost, van Noord tot Schil,
Weet ieder van uw zaken.
Zoo gij geregeld in dit blad
Reclame maar gaat maken.
IAIs het staat in de
Texelsche Courant.
Komt daad'lijk met ons toch eens praten:
Reclame moet u toch ook baten;
Voor 8—65 cent
Per regel U bent
Niet snugger, zoo gij 't zoudt laten.
e
IA) [ïhii ij] rxi txi in m txt m
tn CB m tri CE txl ra PH tri tn til
„1U1
ffl Kit ftj
STRIJD OM DE POSITIES IN DE
OOSTZEE.
De spanning tusschen Duitschland en
Polen, die nog toegenomen is door de rel
letjes, welke zich te Danzig bij de Poolsche
men geen enkel verdrag, ook indien dit
slechts een non-agressiepact is, sluit. Dene
marken, Letland en Estland zijn echter een
andere meening toegedaan en hebben het
voorstel van Berlijn aanvaard.
Het is duidelijk, dat in de Oostzee
Duitschland en Rusland de groote concur
renten zijn. De Poolsche vloot is te klein
om in geval van een conflict een factor
van beteekenis te kunnen zijn. Voor
Duitschland zal het er om gaan, de han
delswegen met de neutrale Scandinavische
NOORDELIJKE 1JS2EE
BARENTS
0 Moermansk
Hammerfi
Archanqei
onthpim
SundsvalIJ
EGA MEER
sk
LA DOG
alandS GHe/s/no/or
StokholruLeningrad
Narwa
>qda
Q^ESTLAN
O
Kalinm
ttoskou
U EN
Smolensk
nmsk
O Warschau
O L E N
douaneposten hebben voorgedaan, de
kwestie van de versterking der Aalands-
eilanden en de vraag, of Engeland alsnog
aan de Russische wenschen ten aanzien van
een garantie voor de Baltische staten, waar
van Estland en Letland op het punt staan
non-agressieverdragen met het Derde Rijk
te sluiten, zal voldoen, vestigen de aan
dacht in het bijzonder op het oostelijk deel
van de Oostzee.
Ongetwijfeld heeft Duitschland er belang
bij, dat de Scandinavische en Baltische
staten in geval van een conflict neutraal
blijven. Als leveranciers van velé belang
rijke grondstoffen (b.v. het Zweedsche
ijzer!) kunnen zij immers in deze positie
aan het Rijk de belangrijkste diensten be
wijzen. Derhalve ook, dat Berlijn juist dezen
staten heeft aangeboden, non-agressiever
dragen te sluiten. Zooals bekend hebben
Zweden, Noorwegen en Finland gemeend
dit aanbod van de hand te moeten
wijzen op grond van ongeveer de
zelfde overwegingen die de Nederland-
sche regeering indertijd noopten niet op
een dergelijk voorstel in te gaan. Deze lan
den stellen zich op het standpunt, dat de
neutraliteit het best gediend wordt, indien
landen open te houden, terwijl de gealli
eerden, in geval zij tot een overeenkomst
met de Sovjets komen, dezen de taak zul
len geven, die verbindingen te verbreken
Dat de neutrale staten er weinig voor voe
len zich in een eventueel conflict te laten
meeslepen, behoeft geen betoog. Zij doen
dan ook al hun best zich militair zoozeer
te versterken, dat geen groote mogendheid
in de verleiding komt, hun neutraliteit te
schenden. Zoo is het ook te verklaren, dat
Zweden zijn vroegere bezwaren tegen een
versterking van de aan Finland toege
wezen Aalandseilanden heeft opgegeven.
Ditzelfde heeft trouwens ook Duitschland,
klaarblijkelijk vertrouwende op den wensch
naar neutraliteit van Finland gedaan, ter
wijl ook Moskou zijn medewerking in dit
opzicht niet heeft geweigerd.- Inderdaad
kan de versterking van deze strategisch
zoo belangrijke eilanden in hooge mate de
neutraliteit van Finland en Zweden be
schermen. Het zwakke punt blijven de Bal
tische staten, met hun gering aantal in
woners en gebrekkige verdedigingsmidde
len. Zoowel van Duitschland als van Rus
land hebben zij echter garanties gekregen
en daarop vertrouwen zij dan ook voor-
loopig.