TRIUMPH ROOK DE BESTE 1 CENT SIGARET Noord-Holland Zingen is Leven op Zondag 11 Juni a.s. i De Wereld EERSTE BLAD. TEXELSCHE COURANT Brieven van Texelaars in den Vreemde. N.V. Autobusdienst Den Helder-Alkmaar v.v. N.V. WACO Autobusdiensten HEEL TEXEL WEET HET g i i g 1 Dat hopen de Alkmaarders U te toonen nm. 8 uur (zomertijd) in Pen's Schouwburgzaal te den Burg. in Pen's Schouwburgzaal te den Burg. Zaterdaq 27 Mei 1939 Booten der TES0. ATO te de Kooy (Leeuwarden). Treinen te Alkmaar. m bb m Eg IN KAART <o u nam 0 bloei 12 eieri sderchoi n citn* roeren, gemal de bloi eiwiti oen in1 die ee n deti bekoeli de bei :njken ag bsk uur mai eeds ter. Da ten kol t er, n liker a verkn) isap (m azuur uit H joiTgesï roog stoffó ïiunktt zij", alcotf Des* een wan* Flensburg (Duitschland.) 2.) Uit mijn vorige brief weet u, dat ik in het hotel tegenover het Hamburger station de nacht doorbracht. Het werd laat, die avond, wel half twaalf en de volgende morgen klopte klokke zes de ober al op mijn deur. Afgesproken was n.l., dat we met nog andere hotelgasten een 0,Rundfahrt" door de stad zouden maken. Nu, dat kwam dik in orde, hoor. Een pracht tourwagen kwam voor en daar gingen we. Als explicateur zoo'n dikke DuStscher, met gouden tand, witte pet enin uniform natuurlijk; de man was welbespraakt en zat vol humor en goede manieren. Daar heb ik veel genoegen aan beleefd. Tusschen de bedrijven door vond hij nog tijd om mijn vragen te be antwoorden. Maar al te veel mocht ik hem toch niet storen. Geweldig, wat een stad is Hamburg. Ik zou een heele krant noodig hebben om u daarvan te vertellen. Maar tegen Pink ster heeft ons Texelaartje zeker wel het minst gebrek aan copie en daarom be paal ik mij maar tot het geven van wat hoofdindrukken, meest in telegramstijl. De stad moet 1.75 millioen zielen tellen. Oude huizen zag ik er betrekkelijk wei nig, nieuwe des te meer. Groot, ruim frischpractisch dat spreekt uit vee* van wat ik hier zag. Ook natuurschoon ontbreekt niet. Plantsoenen met allerhan de planten, sierheesters, vrucht- en Loof boom en strekken zich kilometers lang iangs de Tïroe uit. Sprookjesachtig mooi. Wat een ruimte en overal weer zijn het de ordelijkheid en de netheid, die je tref fen. Drie bruggen en een dubbele tunnel verbinden de stadsdeelen. op 'de beide oevers. Met een lift gaan passagiers en auto's omlaag. Dan de 450 M. lange tun nel en tenslotte met de lift weer naar boven. Een prachtoplossing van het verkeersvraagstuk, dat in een wereldstad als Hamburg met zooveel rollend mate rieel vee'l hoofdbreken moet hebben ge kost. Die tunnel heeft men al sinds 1907. Antwerpen heeft zijn Scheldetunnel (sinds 1934?), Groot-Mokum krijgt zijn IJ-tunnel Rotterdam zijn tunnel onder de Maas en Velsen lijn Noordzeekanaal-tunnel. Het ei van Columbus. Het kost voetgangers geen cent, wanneer ze van de Elbe-tunnel gebruik maken, maar voor auto's moet be taald worden. Na onze tocht met de autobus wachtte ons nog een boottocht door de havens. Dat ging met een flinke tweedekker, die zeker wel voor 150-200 passagiers plaats bood. Bij de afvaart werd eerst van boot, en lading een kiek genomen, waarvan we ons na terugkomst voor 50 pf. een exem plaar konden verschaffen. Het haventerrein strekt zich uit over 'n lengte van meer dan drie en een halve K.M. en aanlegplaatsen vind je aan Aansluitende op VAN ZON EN MAAN. OU lllll|illlll!lllimiiiiiiii:ilillililliillilllillllliiiillliiiiiilllllll!liiiiililiiillllii|||||| MAAN ZON Datum: Lip: Onder: Op: Onder l 28 Mei 15,51 2,24 4 50 21 05 29 17,06 2,49 4,49 21 06 [)- 30 18,19 3 17 4 48 21.07 ',v 31 19 28 3 50 4 47 21.08 n 1 Juni 21,32 4.26 4,47 21.10 v 2 21,28 5.09 4,46 21.11 7 3 22,16 6,- 4,45 21.12 Vrijdag 2 Juni Volle Maan Het doel van de mensch: een fig daad, niet een gedachte, al was ffl Eg 't de edelste. Carlvle. EB WAT ER GEBEURDE.... 27 Mei. Oprichting van de Texelsche Es- perantobond. 1931. Cand. J. Pa- pineau Sabn wordt bevestigd als predikant in de N. H. Gemeente De Cocksdorp-Eierland. 1934. 28 Mei. Ds. J. C. Dagevos, Geref. pred. te Ouderkerk, eerder te Oosterend, op 58-j. leeftijd overleden. 1932. 29 Mei: De heer 1. Pais, Directeur P. T.T.-kantoor, vertrekt naar Haar lem. 1933. De oud-Texelaar P. Vlas, te Den Helder, wint hoofd prijs in „Sweepstake". 1933. Afd. Texel van de Vereen, van Bijen houders weer opgericht. 1933. 30 Mei. Het R.K. Armbestuur aan De Cocksdorp koopt voor f 30.van Emmanuel de Cock grond voor de bouw van Armenhui.sjes. 1866. Te De Cocksdorp de Bloernenkweek- vereeniging Floralia opgericht. 1927. Ingang 15 Mei geheel gewijzigde DIENST- en TARIEFREGELING a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf feurs en aan onze kantoren. weerskanten van de Elbe, die hier een gemiddelde breedte heeft van 400 M. Wanneei u weet, dat de havenbekkens met elkaar een oppervlak beslaan van meer dan 35 vk. K.M., kunt u zich eenig denk beeld vormen van de omvang van deze havenstad. We passeeren schepen van 35000 ton en nog grooter, niet één maar verscheidene; we varen langs dokken van 250J0 tot 50.000 ton, „drijvende fabrieken" neemt onze gids ze terecht. Want overal hoor je de klop van de hamer, het snerpende geluid van de stoomfluit, het dreunen van motoren. Hier zie je geweldige houtop slagterreinen, daar koelhuizen voor eierep en fruit en over en weer jakkeren motor bootjes; vaak trekken sleep booten met zwaar geladen „kasten" de aandacht. Mi litair vertoon zag ik vrijwel niet, of hel moest zijn, toen een kleine kruiser voor bijstoomde. We hooren schepen noemen van 240 M. en langer, maar bij de groote uitgestrekt heid van al deze havencomplexen valt het je moeilijk dat te gelooven. De schepen lijken zoo groot niet. Plots glundertionze goedmoedige dikzak, wanneer hij onze aandaoht komt vragen voor Duitschlands nieuwste kruiser, de „Bismarck", die we nu in het gezicht krijgen. De romp is pas uit Wil'.emshafen naar hier gesleept, ver telt hij er bij. Hier, in Hamburg, wordt het schip afgebouwd. Ik keek eens rond me en luisterde wat scherper toe, om na te gaan, wat voor indruk dat nieuws over die „Bismarck" wel maakte. Geen spoor van geestdrift. Oogenschijnlijk liet het mijn medepassa giers koud. Dit veranderde pas toen we dichterbij kwamen en we matrozen ent waarden. Hartelijk werd er van weerskan ten gewuifd; niet het minst zal die harte lijkheid van de Jantjes op de „Maed- ches" onder onze passagiers gemunt zijn geweest. Een auto- en een boottocht was het die ik 'ieder aanbevelen kan. In de wachtzaal (wachtkamer klinkt te bekrompen voor zoo'n groot vertrek) van- het Gentraal Station vond ik voor wei nig geld een goed maal. Hoe laat was het nu Twee uur. Even nog wat schrijven een Hollandsche krant doorkijken en clan weer in .de trein. Richting Kiel. Eén minuut over half vier rijden we weer; we rollen door prachtig iand, vruchtbaar meest met hier en daiar wat heide. Flensburg. Uitstappen Ook al een stad met een aan natuurschoon rijke om geving. Flensburg, een stad met een dik ke 70 duizend inwoners, met een wijdver takte nijverheid en een aanzienlijke ree- derij. Maar nu moet ik toch stoppen met schrijven. Volgende keer hoon ik van mijn reis door Denemarken te v:rtellen. S. C. EELMAN (We ontvingen inmiddels een interes sante brief uit Malmö. RED.) ZOO SCHREEF. DANZIGER VORPOSTEN: Duitsch land is gereed tot opmarcheeren op hei oogenblik, dat de Poolsche aanmatiging het groote geduld en de zelfbeheersching van Duitschland hebben uitgeput. MUZIEKTENTFONDS TEX. FANFARE. Een zonrerconcert in het Park(21) De tent ziet er uit.... om te beven. Komt, vrienden, bouwt mee aan ons fonds. Wilt gij ons een gift niet eens geven? Penningmeester Jac. Kuijper, Schildereind 38, Den Bupg. v ffl ffl Beter een ziekere vrede dan een ffi ffi gehoopte overwinning. Livius. f$J tri trien ||||||lllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll|IIIIIIIIIIIIIIIIIMIII!lll|||||| mill OM VOORUIT TE KOMEN ||||||llll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll)lllllllllllllllllillllllllllll|||||| Van Koog tot Oost, van Noord tot Schil, Weet ieder van uw zaken. Zoo gij geregeld in dit blad Reclame maar gaat maken. IAIs het staat in de Texelsche Courant. Komt daad'lijk met ons toch eens praten: Reclame moet u toch ook baten; Voor 8—65 cent Per regel U bent Niet snugger, zoo gij 't zoudt laten. e IA) [ïhii ij] rxi txi in m txt m tn CB m tri CE txl ra PH tri tn til „1U1 ffl Kit ftj STRIJD OM DE POSITIES IN DE OOSTZEE. De spanning tusschen Duitschland en Polen, die nog toegenomen is door de rel letjes, welke zich te Danzig bij de Poolsche men geen enkel verdrag, ook indien dit slechts een non-agressiepact is, sluit. Dene marken, Letland en Estland zijn echter een andere meening toegedaan en hebben het voorstel van Berlijn aanvaard. Het is duidelijk, dat in de Oostzee Duitschland en Rusland de groote concur renten zijn. De Poolsche vloot is te klein om in geval van een conflict een factor van beteekenis te kunnen zijn. Voor Duitschland zal het er om gaan, de han delswegen met de neutrale Scandinavische NOORDELIJKE 1JS2EE BARENTS 0 Moermansk Hammerfi Archanqei onthpim SundsvalIJ EGA MEER sk LA DOG alandS GHe/s/no/or StokholruLeningrad Narwa >qda Q^ESTLAN O Kalinm ttoskou U EN Smolensk nmsk O Warschau O L E N douaneposten hebben voorgedaan, de kwestie van de versterking der Aalands- eilanden en de vraag, of Engeland alsnog aan de Russische wenschen ten aanzien van een garantie voor de Baltische staten, waar van Estland en Letland op het punt staan non-agressieverdragen met het Derde Rijk te sluiten, zal voldoen, vestigen de aan dacht in het bijzonder op het oostelijk deel van de Oostzee. Ongetwijfeld heeft Duitschland er belang bij, dat de Scandinavische en Baltische staten in geval van een conflict neutraal blijven. Als leveranciers van velé belang rijke grondstoffen (b.v. het Zweedsche ijzer!) kunnen zij immers in deze positie aan het Rijk de belangrijkste diensten be wijzen. Derhalve ook, dat Berlijn juist dezen staten heeft aangeboden, non-agressiever dragen te sluiten. Zooals bekend hebben Zweden, Noorwegen en Finland gemeend dit aanbod van de hand te moeten wijzen op grond van ongeveer de zelfde overwegingen die de Nederland- sche regeering indertijd noopten niet op een dergelijk voorstel in te gaan. Deze lan den stellen zich op het standpunt, dat de neutraliteit het best gediend wordt, indien landen open te houden, terwijl de gealli eerden, in geval zij tot een overeenkomst met de Sovjets komen, dezen de taak zul len geven, die verbindingen te verbreken Dat de neutrale staten er weinig voor voe len zich in een eventueel conflict te laten meeslepen, behoeft geen betoog. Zij doen dan ook al hun best zich militair zoozeer te versterken, dat geen groote mogendheid in de verleiding komt, hun neutraliteit te schenden. Zoo is het ook te verklaren, dat Zweden zijn vroegere bezwaren tegen een versterking van de aan Finland toege wezen Aalandseilanden heeft opgegeven. Ditzelfde heeft trouwens ook Duitschland, klaarblijkelijk vertrouwende op den wensch naar neutraliteit van Finland gedaan, ter wijl ook Moskou zijn medewerking in dit opzicht niet heeft geweigerd.- Inderdaad kan de versterking van deze strategisch zoo belangrijke eilanden in hooge mate de neutraliteit van Finland en Zweden be schermen. Het zwakke punt blijven de Bal tische staten, met hun gering aantal in woners en gebrekkige verdedigingsmidde len. Zoowel van Duitschland als van Rus land hebben zij echter garanties gekregen en daarop vertrouwen zij dan ook voor- loopig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 5