no.
7
lijst
van
1.
2 ons Kattetongen voor slechts 10
VAN DER KOOI
Sparen doet garen,
koopt uitsluitend bij de zakenma
op Texel en ge spaart veel.
Stemt daarom o
MACRONEN
Arbeiders en
Visschers
van Tex
Extra aanbieding
Het adres voor fijne
heeren zomerschoenen is
MANTJE's Schoenhandel.
Jodekoeken
SCHUIMAARDE.
schuimaarde.
Eiken kloppalen.
eiken kloppalen
een werkpaard
Maak Uw strandtent Ie
en gezellig
ook aan de buitenkant
met kleurcarbolineum
BAKKERs IJzerhand
Klaverruiters.
3- en 4-poots dennen
klaverruiters
BAKKER's Ijzerhandel.
machteloos is.
Christelijk Historisch Lijst 3.
TE
Administratiekantoor A. BEERS
Inrichten, bijhouden en controleeren van
boekhoudingen.
Alle belastingzaken.
I«9s is lekker
Maar bet» helpt niet.
linn
autob
Van 1
Van
Vc'oen
om 2,00
Zonda
Zonda
O
kern
past
BOf
TEXEL-AMSTERDAM
door de lucht..
Het zag er aanvankelijk naar uit, dat
de K.L.M. haar binnenlandsche lijnen
slechts in zeer geringe mate zou kunnen
uitoefenen, zoowel door gebrek aan ma
teriaal als door een tekort aan piloten.
Maar nu is toch de hervatting van de
dienst Texel-Amsterdam definitief be
paald op 1 Juli a.s. De lijn zal worden
gevlogen met toestellen van het type F 22
of F 36.
DE COCKSDORP.
UITSLAG PAARDENKEURING.
De uitslag van de Woensdag 7 Juni
hier gehouden keuring was:
Stamboek- en pnemiekeuring
Eenjarige paarden (aangeboden 2 stuks)
Geprimeerd
Cera, eig. P. Dros Bz., met f7.50.
Tweejarigen:
1. Bea, eig. P.DrosBz., f 25 en medaille
2. Meuhase, eig. J. C. Witte f15.
3. Rosa, eig. J. C. Witte, f5.—.
4. Ladia, eig. P. de Ridder f5.—.
Driejarigen: (in 't Stamboek opge
nomen)
1. Flora v.d. Lente, f20.
2. Selma van Eierland, f 15.
47-jarigen:
1. Kora, eig. J. C. Witte, f40.—,
2. Zodia, eig. P. Dros Bz., f 30.
3. Zita, eig. P. Dros Bz., f25.—.
4. Lyda, eig. J. de Wolf, f 15.
5. Julia, eig. J. C. Witte, f5.
DE MOK
TWEE LUIT. VLIEGERS DOEN PER
WATERVLIEGTUIG BOODSCHAP
PEN IN HAARLEM.
Twee luitenant-vliegers van De Mok
moesten in Haarlem zijn voor de dienst
en vliegers nemen bij voorkeur geen
trein of autobus. Zij vlogen dus met een
watervliegtuig naar Haarlem, daalden of
„de Mooie Hel" en taxide langzaam stad
waarts, tot verbazing van de bewoners
en wandelaars aan de Spaarndamsche
weg, die zeker niet alle dagen watervlieg
tuigen zien passeeren.
Zonder eenige moeite leidde de piloot
zijn vliegtuig onder de spoorbrug door
en tegen half drie stuurde de piloot zijn
watervogel rustig naar de walkant aan de
Koudenhorn. De beide inzittenden stap
ten op de drijvers, één hunner ging aan
wal en liep naar de kazerne aan de Kou-
denlhom, om te vragen of een der mili
tairen op het vliegtuig wilden passen,
want ze moesten zelf in de stad even een'
boodschap doen....*
Er kwam een sergeant van de militaire
politie bij het vliegtuig, die de nieuws
gierigen op een afstand hield, en ook
politie, om de steeds talrijker wordende
menigte niet al te opdringerig te doen
worden.
Binnen het uur waren de beide militai
ren terug, en zij waren „lichtelijk ver
baasd" over de groote belangstelling, die
het publiek voor de L-17 aau de dag
legde.
Doet u uw boodschappen wel meer
op deze manier?
O, ja, dat gebeurt dikwijls.
Maar dan zult u toch niet heeliemaal
in de binnenstad kunnen komen?
Dat niet, maar hier was de gelegen
heid er zoo mooi voor.
Kwam u met de machine gemakkelijk
onder de spoorbrug door?
O, dat ging prachtig; we hadden
nog genoeg ruimte aan weerskanten over.
Weldra was de machine weer start
klaar.
De vliegers salueerden. De motor sloeg
aan en weg gleed de ongewone gast, het
Noorder Spaarne tegemoet. Langs de
kant holden de jongens mee, er ontstond,
een race van fietsers en automobilisten,
die echter de langzaam voortglijdende ma
chine gemakkelijk konden bijhouden.
Glansrijk ging de machine weer onder de
spoorbrug door. Nog steeds met de rus
tige gang waarmee de piloot gestart was.
Maar even voorbij de wipbrug van de
Conrad, ging de motor sneller draaien, de
golven werden dieper en met groote vaart
sneed de machine plotseling door het
Spaarnewater. De auto's hielden hem
nauwelijks bij en de fietsers gaven de
strijd maar op. Met daverend gfcweld
scheerde de L-17 over de golven van het
breede watervlak, waarop bijna geen
scheepvaart was.
■Ter hoogte van Stork-H ij sch verhief de
machine zich van de oppervlakte. Lang
zaam trok de motor het vliegtuig steeds
hooger, totdat het zich nog slechts wa
zig afteekende tegen de azuren hemel,
met een flauwe bocfht verdween de L-17
in noordelijke richting.
INGEZONDEN
VRAGENBUS
SCHILDERIJEN. De tentoonstelling,
waarover we schreven in ons verslag van
de excursie van de Raad naar Amsterdam
en het Gooi, werd georganiseerd door
de Gooische Schildersvereeniging. Ze
duurt van 27 Mei tot en met 18 Juli 1939.
Het kostbaarste schilderij, daar te zien,
is dat van J. Dooyewaard; het steltvoor
„Meisje op 't punt van uitgaan", en het
kost f1500.—.
ÉÉN ZUIVELFABRIEK
VOOR HEEL TEXEL
Met belangstelling lazen we het 2-tal
artikelen in de Tex. Courant naar aanlei
ding van het 25-jarig bestaan van Zuivel
fabriek De Onderneming, te Den Hoorn.
Ja, de oprichters waren mannen met door
zicht, die de teekenen van de tijd verston
den en, wat meer zegt, daarnaar wisten
te handelen ook. Meerdere malen hebben
ze trouwens aan Den Hoorn en omge
ving blijk gegeven van een helder inzicht
en van goede samenwerking; denken we
slechts aan de zoo gunstig werkende Stie-
renvereeniging, waardoor ze andere dee-
Len van ons eiland stukken voor zijn.
Moeilijk valt het danook te begrijpen,
dat de boeren aan Den Hoorn THANS de
eischen van de tijd niet zien of niet willen
zien. Het is voor de veehouders een zeer.
zware tijd. Over de schapenfokkerij zul
len we het nu maar niet hebben; dat kun
nen we gerust een drama noemen. Maar
ook de melkveehouderij is verre van roos
kleurig en het ziet er voor de zuivel' nog
somber uit.
Door handelsbelemmeringen en beta
lingsmoeilijkheden wordt onze export
steeds moeilijker en het is niet te ver»
wachten, dat dit spoedig beter zal wor
den; een aanmerkelijke prijsverhooging
voor de melk is dus binnen afzienbare
tijd niet te verwachten. Meer dan an
ders is het danook voor de veehouders
zaak, alle onnoodige kosten te vermijden
en de noodzakelijke uitgaven door een
rationeele bedrijfsvoering tot een mini
mum te beperken. Dit geldt zoowel op de
boerderij als bij de verdere verwerking
der melk in de fabriek.
Het is bekend, dat de verwerkingskos
ten per Kg. melk in groote fabrieken la
ger zijn dan in kleine, waardoor de groote
dus meer aan de boer kunnen uitbetalen.
AUerwege in den lande, ziet men dan ook,
dat de kleine fabrieken worden stilgezet
en die verwerking der melk wordt samen
getrokken in groote fabrieken. Deze con
centratie wordt zeer in de hand gewerkt
door de betere wegen en de moderne ver
voermiddelen, waardoor de afstand, vroe
ger zulk een voorname factor, geen be
zwaar meer is.
Voor de Texelsche melkveehouders, le
veranciers zoowel aan „De Onderneming"
als aan „De Eendracht", ware het te
wenschen, dat ook hier spoedig tot sa
mensmelting kon worden besloten. Cij
fers noemen is moeilijk en gevaarlijk,
maar het staat vast, dat vele duizenden)
guldens aan te hooge exploitatiekosten
verloren gaan, dus als het ware worden
weggeworpen en dat in deze tijd, nu het
geld voor onze veehouders zoo'n vreese-
lijk duur artikel is.
Jarenlang was „De Onderneming" de
beste zuivelfabriek van ons eiland en een
bron van welvaart voor Den Hoorn eit
omgeving, doch die tijd is voorbijde fa
briek heeft haar tijd gehad en als het
getij verloopt, moet men de bakens ver
zetten.
Het staat dan ook wel vast, dat „De
Onderneming" binnen afzienbare tijd zal
verdwijnen; steeds minder aandeelhou
ders zullen genegen zijn zich belangrijke
financieele offers te getroosten voor het,
op zichzelf loffelijke streven, deze in
dustrie voor Den Hoorn te behouden.
Steeds meer aandeelhouders zullen de
eisch van deze tijd gaan inzien. Maar elk
jaar wachten beteekent groot verlies voor
de leveranciers en dat is in deze tijd voor
al te betreuren. Laat ieder voor zichzelf
eens eerlijk en objectief uitrekenen, wat
hem de luxe van twee zuivelfabrieken)
op ons eiland kost en dan tevens beden
ken, dat, zoolang deze situatie behouden
blijft, ook anderen belangrijke schade lij
den. Ik mag hier wel biezondere aandacht
vragen voor het woord van de heer Ge
luk, secretaris van de F.N.Z. en zeker
iemand, die tot oordeelen in 'dezen be
voegd is. In een vergadering de situatie
en de toekomst van onze zuivelproducten
besprekende, zeide hij o.m.:
„In de toekomst hebben alleen de
groote en goed ingerichte fabrieken
voldoende bestaanskans".
Dat is duidelijke taal en het zou dan
ook een zegen zijn voor alle Texelsche le
veranciers, wanneer men deze waarheid
spoedig wilde inzien en de Besturen onzer
beider fabrieken door loyale houding tot
aaneensluiting konden komen.
D. HIN.
AUTODIENST
DEN HELDER-ALKMAAR.
Van Den Helder: 7.05, S.40, 9.1 OF, 10.25
12.10, 1.25F, 2.25, 3.25, 4.25, 5.25F,
6.25, 7.25F, 8.25.
Van Alkmaar: 7.05, 7.40, 8.43, 9.45,
10.43, 12.43, 1.43, 2.45, 3.43, 4.43,
5.45, 6.43, 8.43.
Reisduur: plm. 5 kwartier.
F beteekent: sluit aan op Ato-bus naar
en van Friesland.
32 en 25 cent per rol.
Bakkerij DE HOOP.
KALKBEMESTING kunt u het voordee-
ligst toepassen door
Levering uit voorraad.
Aanbevelend,
J. C. RAB, Binnenburg 11, Tel. 42
3 cent per stuk.
Bakkerij DE HOOP.
Voorradig pakhuis Haven en Burg
4'/2 en 5 voet, tegen concurreerende pre
Aanbevelen;
J. C. RAB, Binnenburg 11, Te;
TE KOOP
met merrieveulen, een lijnpaard en et
2-jarige ruin.
H. KIKKERT, Zuid-Haft
BARKER'S IJZERHANDEL kan u
van eerste klas fabrikaat, in leuke, pi;
kleuren.
En de prijs valt u zeker mee, slecht
ct per KG in bussen van 1, 3 en 5 K(
Daarom voor kleurcarbolineum naar
Wij hebben in voorraad prima
tegen scherp concurreerende prijs.
Aanbevelend,
J. C. RAB, Binnenburg 11, Tel
Zoek het achter BALTEX-Zon-
gordijnen, daar k het heerlijk koel
en zonvrij op „een dag van groote
hitte". Daar zijn ook geen indringers
als wespen, muggen en vliegen en
U bent veilig voor onbescheiden
blikken. Door BALTEX kunt U
vrij uitkijken, maar inkijken is on
mogelijk. BALTEX voor Uw ra
men... daar kunt U dezen zomer
plezier van hebben 1 5 Jaar garantie
tegen weersinvloeden.
Vertegenwoordiger voor Texei
Weest niet partijziek en laat U nieló
Christelijke en Kerkelijke praatjes h
vloeden. Deze staan buiten Gemet:
belang.
Eenige arbeiders van De Cocksd?
Het zal nu toch ieder wel duidelijk zijn, dat een gemeenschap die op mens
bouwt
Terugkeer tot Christus geeft echter LEVENSVREUGDE, VERTROUWEN ei
tot ECHTE STABIELE WELVAART.
Bezint u hierop en stemt
bij aankoop van Va pond onzer bekende koffiesoorten vanaf 22 cent
Appelstroop
p. gr. bl.
28
c
Vruchtenblokjes
P
Huishoudjam
pot 32-26-22
Gev. ijsbonbons
Pindakaas
20-13
Ananas glacé
n
Slaolie
flesch
65-52
n
Frou Frou
Azijn
V
11
lavawafels
n
Gustard
gr. p.
20
n
Bak- en braadvet
n
Amandelgries
Va pond
18
n
Prima margarine
Puddingsaus
fl
12
Lucifers
Zelfr. bakmeel
pak
13
n
Koffie
2 ons 15
Vs pd 23
2 ons 23
'/s pd 22
25.
pond 38
Va pd 26
4 pak 25
p v.af 23
LIMONADE (zeer fijn) per flesch van 60 voor 54 ct.
(prima) 40 37 ct
PUDDING (div. smaken) 3 pakjes van 30 voor 25 ct.
Hlllllllll
DE INSI
Op ee
üraafbij'
kleiner
schappel
teekent
[ten alle
ge b.v.
iedere d
selpapier
,k geer
keirond
een blac
schen c
gen. In i
een groe
aanzwevi
In de
soorten
allen
een diep
stukjes
met een
eensluite
jes. In a
voorraad
komen
te voors
vreemde
eieren al
tjes; da:
behangei
Dan k
aanvlieg!
none h<
bloeiend»
makkeliji
Zoo kui
meteen
migsluri
heeft hi
maar mi
bijtje is.
grond t
een zijde
Ook hij
tafelschi
gedost i
geen goe
dekken
lijn we
olus. H
wetensd
voet. Gc
haast ne
zwer
rl
Groeneplaats 13 Telefoon 75
IVOL
Rotter
"Va,
Zeeuwse
OVERZl
De pr<
voer Rc
eieren f
deneiere
week ee
OVERZl
De w<
stemd.
hadden
van eeni
de prijz
fl-2 p.
gens D<
afname
Ier te»u
slechte
Illlllllllllll
texel-
Op
Van Te:
Van Dei
7.05.
Op
Van Te
Van De