no. 7 lijst van 1. 2 ons Kattetongen voor slechts 10 VAN DER KOOI Sparen doet garen, koopt uitsluitend bij de zakenma op Texel en ge spaart veel. Stemt daarom o MACRONEN Arbeiders en Visschers van Tex Extra aanbieding Het adres voor fijne heeren zomerschoenen is MANTJE's Schoenhandel. Jodekoeken SCHUIMAARDE. schuimaarde. Eiken kloppalen. eiken kloppalen een werkpaard Maak Uw strandtent Ie en gezellig ook aan de buitenkant met kleurcarbolineum BAKKERs IJzerhand Klaverruiters. 3- en 4-poots dennen klaverruiters BAKKER's Ijzerhandel. machteloos is. Christelijk Historisch Lijst 3. TE Administratiekantoor A. BEERS Inrichten, bijhouden en controleeren van boekhoudingen. Alle belastingzaken. I«9s is lekker Maar bet» helpt niet. linn autob Van 1 Van Vc'oen om 2,00 Zonda Zonda O kern past BOf TEXEL-AMSTERDAM door de lucht.. Het zag er aanvankelijk naar uit, dat de K.L.M. haar binnenlandsche lijnen slechts in zeer geringe mate zou kunnen uitoefenen, zoowel door gebrek aan ma teriaal als door een tekort aan piloten. Maar nu is toch de hervatting van de dienst Texel-Amsterdam definitief be paald op 1 Juli a.s. De lijn zal worden gevlogen met toestellen van het type F 22 of F 36. DE COCKSDORP. UITSLAG PAARDENKEURING. De uitslag van de Woensdag 7 Juni hier gehouden keuring was: Stamboek- en pnemiekeuring Eenjarige paarden (aangeboden 2 stuks) Geprimeerd Cera, eig. P. Dros Bz., met f7.50. Tweejarigen: 1. Bea, eig. P.DrosBz., f 25 en medaille 2. Meuhase, eig. J. C. Witte f15. 3. Rosa, eig. J. C. Witte, f5.—. 4. Ladia, eig. P. de Ridder f5.—. Driejarigen: (in 't Stamboek opge nomen) 1. Flora v.d. Lente, f20. 2. Selma van Eierland, f 15. 47-jarigen: 1. Kora, eig. J. C. Witte, f40.—, 2. Zodia, eig. P. Dros Bz., f 30. 3. Zita, eig. P. Dros Bz., f25.—. 4. Lyda, eig. J. de Wolf, f 15. 5. Julia, eig. J. C. Witte, f5. DE MOK TWEE LUIT. VLIEGERS DOEN PER WATERVLIEGTUIG BOODSCHAP PEN IN HAARLEM. Twee luitenant-vliegers van De Mok moesten in Haarlem zijn voor de dienst en vliegers nemen bij voorkeur geen trein of autobus. Zij vlogen dus met een watervliegtuig naar Haarlem, daalden of „de Mooie Hel" en taxide langzaam stad waarts, tot verbazing van de bewoners en wandelaars aan de Spaarndamsche weg, die zeker niet alle dagen watervlieg tuigen zien passeeren. Zonder eenige moeite leidde de piloot zijn vliegtuig onder de spoorbrug door en tegen half drie stuurde de piloot zijn watervogel rustig naar de walkant aan de Koudenhorn. De beide inzittenden stap ten op de drijvers, één hunner ging aan wal en liep naar de kazerne aan de Kou- denlhom, om te vragen of een der mili tairen op het vliegtuig wilden passen, want ze moesten zelf in de stad even een' boodschap doen....* Er kwam een sergeant van de militaire politie bij het vliegtuig, die de nieuws gierigen op een afstand hield, en ook politie, om de steeds talrijker wordende menigte niet al te opdringerig te doen worden. Binnen het uur waren de beide militai ren terug, en zij waren „lichtelijk ver baasd" over de groote belangstelling, die het publiek voor de L-17 aau de dag legde. Doet u uw boodschappen wel meer op deze manier? O, ja, dat gebeurt dikwijls. Maar dan zult u toch niet heeliemaal in de binnenstad kunnen komen? Dat niet, maar hier was de gelegen heid er zoo mooi voor. Kwam u met de machine gemakkelijk onder de spoorbrug door? O, dat ging prachtig; we hadden nog genoeg ruimte aan weerskanten over. Weldra was de machine weer start klaar. De vliegers salueerden. De motor sloeg aan en weg gleed de ongewone gast, het Noorder Spaarne tegemoet. Langs de kant holden de jongens mee, er ontstond, een race van fietsers en automobilisten, die echter de langzaam voortglijdende ma chine gemakkelijk konden bijhouden. Glansrijk ging de machine weer onder de spoorbrug door. Nog steeds met de rus tige gang waarmee de piloot gestart was. Maar even voorbij de wipbrug van de Conrad, ging de motor sneller draaien, de golven werden dieper en met groote vaart sneed de machine plotseling door het Spaarnewater. De auto's hielden hem nauwelijks bij en de fietsers gaven de strijd maar op. Met daverend gfcweld scheerde de L-17 over de golven van het breede watervlak, waarop bijna geen scheepvaart was. ■Ter hoogte van Stork-H ij sch verhief de machine zich van de oppervlakte. Lang zaam trok de motor het vliegtuig steeds hooger, totdat het zich nog slechts wa zig afteekende tegen de azuren hemel, met een flauwe bocfht verdween de L-17 in noordelijke richting. INGEZONDEN VRAGENBUS SCHILDERIJEN. De tentoonstelling, waarover we schreven in ons verslag van de excursie van de Raad naar Amsterdam en het Gooi, werd georganiseerd door de Gooische Schildersvereeniging. Ze duurt van 27 Mei tot en met 18 Juli 1939. Het kostbaarste schilderij, daar te zien, is dat van J. Dooyewaard; het steltvoor „Meisje op 't punt van uitgaan", en het kost f1500.—. ÉÉN ZUIVELFABRIEK VOOR HEEL TEXEL Met belangstelling lazen we het 2-tal artikelen in de Tex. Courant naar aanlei ding van het 25-jarig bestaan van Zuivel fabriek De Onderneming, te Den Hoorn. Ja, de oprichters waren mannen met door zicht, die de teekenen van de tijd verston den en, wat meer zegt, daarnaar wisten te handelen ook. Meerdere malen hebben ze trouwens aan Den Hoorn en omge ving blijk gegeven van een helder inzicht en van goede samenwerking; denken we slechts aan de zoo gunstig werkende Stie- renvereeniging, waardoor ze andere dee- Len van ons eiland stukken voor zijn. Moeilijk valt het danook te begrijpen, dat de boeren aan Den Hoorn THANS de eischen van de tijd niet zien of niet willen zien. Het is voor de veehouders een zeer. zware tijd. Over de schapenfokkerij zul len we het nu maar niet hebben; dat kun nen we gerust een drama noemen. Maar ook de melkveehouderij is verre van roos kleurig en het ziet er voor de zuivel' nog somber uit. Door handelsbelemmeringen en beta lingsmoeilijkheden wordt onze export steeds moeilijker en het is niet te ver» wachten, dat dit spoedig beter zal wor den; een aanmerkelijke prijsverhooging voor de melk is dus binnen afzienbare tijd niet te verwachten. Meer dan an ders is het danook voor de veehouders zaak, alle onnoodige kosten te vermijden en de noodzakelijke uitgaven door een rationeele bedrijfsvoering tot een mini mum te beperken. Dit geldt zoowel op de boerderij als bij de verdere verwerking der melk in de fabriek. Het is bekend, dat de verwerkingskos ten per Kg. melk in groote fabrieken la ger zijn dan in kleine, waardoor de groote dus meer aan de boer kunnen uitbetalen. AUerwege in den lande, ziet men dan ook, dat de kleine fabrieken worden stilgezet en die verwerking der melk wordt samen getrokken in groote fabrieken. Deze con centratie wordt zeer in de hand gewerkt door de betere wegen en de moderne ver voermiddelen, waardoor de afstand, vroe ger zulk een voorname factor, geen be zwaar meer is. Voor de Texelsche melkveehouders, le veranciers zoowel aan „De Onderneming" als aan „De Eendracht", ware het te wenschen, dat ook hier spoedig tot sa mensmelting kon worden besloten. Cij fers noemen is moeilijk en gevaarlijk, maar het staat vast, dat vele duizenden) guldens aan te hooge exploitatiekosten verloren gaan, dus als het ware worden weggeworpen en dat in deze tijd, nu het geld voor onze veehouders zoo'n vreese- lijk duur artikel is. Jarenlang was „De Onderneming" de beste zuivelfabriek van ons eiland en een bron van welvaart voor Den Hoorn eit omgeving, doch die tijd is voorbijde fa briek heeft haar tijd gehad en als het getij verloopt, moet men de bakens ver zetten. Het staat dan ook wel vast, dat „De Onderneming" binnen afzienbare tijd zal verdwijnen; steeds minder aandeelhou ders zullen genegen zijn zich belangrijke financieele offers te getroosten voor het, op zichzelf loffelijke streven, deze in dustrie voor Den Hoorn te behouden. Steeds meer aandeelhouders zullen de eisch van deze tijd gaan inzien. Maar elk jaar wachten beteekent groot verlies voor de leveranciers en dat is in deze tijd voor al te betreuren. Laat ieder voor zichzelf eens eerlijk en objectief uitrekenen, wat hem de luxe van twee zuivelfabrieken) op ons eiland kost en dan tevens beden ken, dat, zoolang deze situatie behouden blijft, ook anderen belangrijke schade lij den. Ik mag hier wel biezondere aandacht vragen voor het woord van de heer Ge luk, secretaris van de F.N.Z. en zeker iemand, die tot oordeelen in 'dezen be voegd is. In een vergadering de situatie en de toekomst van onze zuivelproducten besprekende, zeide hij o.m.: „In de toekomst hebben alleen de groote en goed ingerichte fabrieken voldoende bestaanskans". Dat is duidelijke taal en het zou dan ook een zegen zijn voor alle Texelsche le veranciers, wanneer men deze waarheid spoedig wilde inzien en de Besturen onzer beider fabrieken door loyale houding tot aaneensluiting konden komen. D. HIN. AUTODIENST DEN HELDER-ALKMAAR. Van Den Helder: 7.05, S.40, 9.1 OF, 10.25 12.10, 1.25F, 2.25, 3.25, 4.25, 5.25F, 6.25, 7.25F, 8.25. Van Alkmaar: 7.05, 7.40, 8.43, 9.45, 10.43, 12.43, 1.43, 2.45, 3.43, 4.43, 5.45, 6.43, 8.43. Reisduur: plm. 5 kwartier. F beteekent: sluit aan op Ato-bus naar en van Friesland. 32 en 25 cent per rol. Bakkerij DE HOOP. KALKBEMESTING kunt u het voordee- ligst toepassen door Levering uit voorraad. Aanbevelend, J. C. RAB, Binnenburg 11, Tel. 42 3 cent per stuk. Bakkerij DE HOOP. Voorradig pakhuis Haven en Burg 4'/2 en 5 voet, tegen concurreerende pre Aanbevelen; J. C. RAB, Binnenburg 11, Te; TE KOOP met merrieveulen, een lijnpaard en et 2-jarige ruin. H. KIKKERT, Zuid-Haft BARKER'S IJZERHANDEL kan u van eerste klas fabrikaat, in leuke, pi; kleuren. En de prijs valt u zeker mee, slecht ct per KG in bussen van 1, 3 en 5 K( Daarom voor kleurcarbolineum naar Wij hebben in voorraad prima tegen scherp concurreerende prijs. Aanbevelend, J. C. RAB, Binnenburg 11, Tel Zoek het achter BALTEX-Zon- gordijnen, daar k het heerlijk koel en zonvrij op „een dag van groote hitte". Daar zijn ook geen indringers als wespen, muggen en vliegen en U bent veilig voor onbescheiden blikken. Door BALTEX kunt U vrij uitkijken, maar inkijken is on mogelijk. BALTEX voor Uw ra men... daar kunt U dezen zomer plezier van hebben 1 5 Jaar garantie tegen weersinvloeden. Vertegenwoordiger voor Texei Weest niet partijziek en laat U nieló Christelijke en Kerkelijke praatjes h vloeden. Deze staan buiten Gemet: belang. Eenige arbeiders van De Cocksd? Het zal nu toch ieder wel duidelijk zijn, dat een gemeenschap die op mens bouwt Terugkeer tot Christus geeft echter LEVENSVREUGDE, VERTROUWEN ei tot ECHTE STABIELE WELVAART. Bezint u hierop en stemt bij aankoop van Va pond onzer bekende koffiesoorten vanaf 22 cent Appelstroop p. gr. bl. 28 c Vruchtenblokjes P Huishoudjam pot 32-26-22 Gev. ijsbonbons Pindakaas 20-13 Ananas glacé n Slaolie flesch 65-52 n Frou Frou Azijn V 11 lavawafels n Gustard gr. p. 20 n Bak- en braadvet n Amandelgries Va pond 18 n Prima margarine Puddingsaus fl 12 Lucifers Zelfr. bakmeel pak 13 n Koffie 2 ons 15 Vs pd 23 2 ons 23 '/s pd 22 25. pond 38 Va pd 26 4 pak 25 p v.af 23 LIMONADE (zeer fijn) per flesch van 60 voor 54 ct. (prima) 40 37 ct PUDDING (div. smaken) 3 pakjes van 30 voor 25 ct. Hlllllllll DE INSI Op ee üraafbij' kleiner schappel teekent [ten alle ge b.v. iedere d selpapier ,k geer keirond een blac schen c gen. In i een groe aanzwevi In de soorten allen een diep stukjes met een eensluite jes. In a voorraad komen te voors vreemde eieren al tjes; da: behangei Dan k aanvlieg! none h< bloeiend» makkeliji Zoo kui meteen migsluri heeft hi maar mi bijtje is. grond t een zijde Ook hij tafelschi gedost i geen goe dekken lijn we olus. H wetensd voet. Gc haast ne zwer rl Groeneplaats 13 Telefoon 75 IVOL Rotter "Va, Zeeuwse OVERZl De pr< voer Rc eieren f deneiere week ee OVERZl De w< stemd. hadden van eeni de prijz fl-2 p. gens D< afname Ier te»u slechte Illlllllllllll texel- Op Van Te: Van Dei 7.05. Op Van Te Van De

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 8