HEEL TEXEL WEET HET de liet heele eiland omvat tende lezerskring van de Texeische Courant. Uit het leven van een 2e bestuurder op de Indië-route LUCHTVAART. u ONDERWIJZER WORDEN We maken belanghebbenden attent op de advertentie van de Bijz. Neutrale Kweekschool te Den Helder. ZAKENNIEUWS. Naar we vernemen heeft de heer L. van Scharenburg zijn woonhuis in de Weverstraat naast bakkerij - M. Witte on derhands verkocht aan de heer D.Frank,, die zijn zaak daar hoopt te vestigen. SCHOOLNIEUWS De hoogste klas van de R.K. School maakt Dinsdag 25 Juli per autobus een reisje naar Amsterdam (Artis, boottocht door de grachten en over het IJ) Terug gaat de todht over Haarlem. EXAMENS Geslaagd voor einddiploma Vakschool voor Meisjes te Den Helder: de dames, Gneetje Uitgeest, Den Burg; Tinie Dros. Cd., Eierland; Tr. Plaatsman, Den Burg; Lies van Zeijlen en Trude Keijser Pd., Schilderwieg; Ina Vlas, Oudeschild. Geslaagd voor Huisnaaister: An Kees, Oudeschild. CONCERT TEXELS FANFARE. Behoudens goedkeuring door de Bur gemeester geeft Texels Fanfare Vrijdag а.s., aanvangende 8.30 uur, een concert in het Park. Het programma luidt: 1. Vers L'Avenir, marsch, S.Vlessing 2. Féte Provemjale, ouverture, F. Popy. 3. Berceuse, wals, Edm. Dewaele. 4. Death or Glory, marsch, R. B. Hall. 5. Franohe Amitic, fantaisie, Jac. Martin Eerste Strauss Walsen, potpourri, Arr. Adr. J. Maas, 7. Feest-ouverture, L. E. Rugers. 8. De Residentie Marsch, W. Schoote- meijer. Kinderen beneden 14 jaar hebben zon der geleide geen toegang tot het Park. DE KOOti HET NIEUWE POSTKANTOOR. Het nieuwe postkantoor wordt Zater dag of Maandag a.s. geopend. De juiste datum kan nu nog niet worden genoemd, daar er voor „de laatste hand" heel wat komt kijken. In, op en aan het gebouw zijn de vaklieden thans nog in volle actie. Aan de voorkant is het nagenoeg kant en klaar. Het front..... Ja, het is wel een groote verandering vergeleken bij het oude gebouw, dat zich op het oogenblik feitelijk in het centrum van het dorp bevindt. Over de architectuur loopen de meeningen sterk uiteen Het gebouw, dat uit kleine gele Friesche steen werd opge trokken en waarvan het dak met blauwe pannen is bedekt, doet wel wat onwen nig aan in deze omgeving. De architect van de Rijksgebouwendienst, de heer Bruin, 'heeft niet de idee van de tegen woordige bouwstijl willen volgen, doch gaf er de voorkeur aan, in dit geval de oud-Hollandsche bouwstijl te huldigen. En als gezegd: De een vindt het een mooi stuk werk, terwijl de ander er weinig enthousiast over isSommigen vragen zich ook wel af, waarom het nieuwe kantoor juist aan de Brink werd gebouwd. Maar daar zal men in verband met het uitbreidingsplan wel een ge gronde reden voor hebben gehad. Het gebouw is 9.5 M. hoog, de breede schoorsteen, waarin het dak eindigt, mee gerekend. Bij het volgen van de oud- Flollandsche stijl mocht de ingang stellig geen „royaal" voorkomen hebben. Deze maakt in ieder geval een wat benauwde indruk, temeer, daar in de forsch aan doende muur slechts een klein (rond) raam is aangebracht. Maar het portaal mag wat „petit"-erig zijn, de kantoor ruimte doet biezonder ruim aan. De lengte bedraagt 12, de breedte 7 M. In het midden bevinden zich de loketten, drie in totaal. Overvloedig licht. Aan de duin kant vier groote ramen, terwijl zich ook aan de dorpszijde nog twee, minder groote, ramen bevinden. Voorts een biezonder hoog plafond (4.5 M.), blauw beschilderd. Er liggen niet minder dan 15 zware bal ken in. De deuren zijn alle lichtgrijs ge schilderd. Ook aan de muren is door bekwame stucadoors, de grootste zorg be steed. Zij zijn wit als sneeuw en gaaf als gepolijst. Vóór de loketten is de vloer bedekt met roode tegels. Vlak achter het portaal zijn twee telefooncellen ge bouwd. Aan de andere zijde van het kantoor bevinden zich de kluis, de garde robe en de toiletten. De schrijf-,,hoek" moet nog ingericht worden. Aan de dorpszijde is het woonhuis aan- geoouwd. Hiermee is men nog niet ver gevorderd. Ter wille van de stijl is hier nogal wat ruimte verloren gegaan. De firootste kamer, die vlak naast het kan toor ligt, is o.i. wat te lang ten op zichte van de breedte. Bepaald gezellig was de indruk nu juist niet. Zoo zijn er meer punten, waarop wij met de architect van meening verschillen. Maar wij zijn ook geen bouwkundigen De brievenbus komt in het midden van oe muur aan de duinkant. Aan de front zijde komen de postzegelautomaten. Bo ven de deur zal een ouderwetsche koperen lantaarn zijn licht doen schijnen. Aan weerszijden van de deur wordt ter ver fraaiing siersmeedwerk aangebracht. Opvallend groot is voorts het aantal Aantal gezinnen, met inbegrip van die, buiten de kom der dorpen Den Burg 810 Eierland 145 Den Hoorn 128 De Cocksdorp 174 De Koog 150 Oosterend 300 De Waal 124 Oudeschild 314 Wilt u HEEL Texel bereiken? Maakt dan gebruik van de Texelsche Courant. Die brengt u met de Texelaars in nauw contact; die gaat van hand tot hand, in elke richting, in iedere stand; die wordt huis een huis gelezen, ja, g-e-s-p-e-I-d. door iedereen. Weet U EEN INGEZETENE, die ons blad niet onder de oogen krijgt? Graag weten we zijn naam en adres. Kosteloos ontvangt hij ons blad tot Augustus, ter kennismaking opdat hij lid worde van steunijzers, onder de gootlijsten aange bracht. Front- en achtermuur zijn zwaar, de schoorsteenen zijn er in weggewerkt (50 cM.). De totale kosten van het nieuwe kantoor bedragen omstreeks f 20.000. Er is derhalve niet op ©en paar gulden meer of minder gekeken. De werkzaamheden geschiedden onder de tamelijk strenge leiding van opzichter Van Tongeren; metselaar 1. Voigt, tim merman P. van 't Hoog, schilder P. Plaatsman en loodgieter S.v.d.Vis hebben hier voortreffelijk werk geleverd. UIT DE HISTORIE. Zoo zijn we nu een nieuw postkantoor rijk. Nog enkele malen zal de schel in het oude gebouwtje klinken, nog enkele telegrammen, de laatste manoeuvres aan de postzegel auto maten aldaar en dan heeft de groene deur als toegang tot het post kantoor afgedaan Sinds 1912 worden hier de P.T.T.- klanten geholpen. Vóór die tijd behoor den De Koog en omstreken tot het Hulpkantoor De Waal. Mede door Je toename van het vreemdelingenverkeer (in 190S was het Badhotel al gebouwd) werd behoefte aan een gebouw gevoeld, waar men postzegels kon bekomen en waar de poste-restante-stukken konden worden afgehaald. De postbode, die te De Waal woonde, moest vóór 1912 minstens een uur in het dorp blijven om gelegenheid te geven, de door hem bezorgde brieven enz. te laten beantwoor dendan werd de bus gelicht. De toen malige, thans gepensionneerde bode, de heer C. Eielman, kocht in 1912 in De Koog een woonhuis. Daar kon het publiek gedurende twee uur voor verschillende zaken terecht. De telegraaf- en telefoon- afd. werd toen beheerd door wijlen mw. N. DaalderWuis. Zij kon het op haar „slofjes" af; ze had één telefoonabonné, n.l. het Badhotel. In 1917 kreeg De Koog zijn hulppostkantoor. De echtgenoot© van de bode, mw. Eelman-Boon, werd toen als kantoorhoudster aangesteld. Na het overlijden van mw. Daalder (in 1922) werd ook de telefoon- ejn telegraafafd. in dit kantoor ondergebracht. Het aantal abonné's was toen reeds verdubbeld; het bedroeg tweeDe installatie bood plaats voor wel vijf abonné's. In de laatste 10 jaar is het aantal uitgebreid tot 49; de installatie is nu op een sterkte van 100 berekend. Zoo groeide de „post". Maar De crisis kon de zon niet in het water zien schijnen. „Bezuinigen" gebood zij en vier hulpkantoren werden opgeheven, n.l. Den Hoorn, Eierland, Oudeschild enook De Koog. Zij kregen toen de naam van stations. Voor de kantoorhoudster betee- kende die naam veel, maar het publiek heeft weinig van deze verandering be hoeven te merken. De telefoon rinkelde er niet minder dringend o.m en de porti gingen zelfs naar beneden. In volle fleur ging het kantoor voort met het bedienen van de meest altijd haast hebbende klan ten. Druk, druk, de twee loketten beleef den non-stop-uren in het zomerseizoen. Het kantoortje „voelde" zich en het was, Iniet weinig trotsch op de elk jaar groeiende stroom van vreemdelingen, die het allemaal noodig hadden. Maar tenslotte werd de vreemdelingenstroom zijn dood; het kon er niet meer tegen op, de capaciteit was te berierkt, hoe vlot het ook functioneerde en hoe groot ook het aantal in- en uitgaande stukken en gesprekken was. Tijd is geld, ook in de vacantie en nu wordt het kantoortje eerstdaags afgedankt, Zaterdagnacht of Maandagnacht zal het worden „leegge plunderd" en het materiaal, dat nog dienst kan doen, krijgt een plaatsje in het nieuwe gebouw. Maar geheel vergeten, neen, dat zal het toch ook weer niet worden. In de ruimte, die eerst als kantoor dienst deed, zal de heer J. van Beem een fili aal openen. Een drogisterij dus. Het huis, waarin de postbode nu woont, zal door een andere familie worden betrokken. J. door onze vroegere plaatsgenoot H. C. A. VAN MONTFOORT (2e bestuurder - Indië-route) II. Als het Indië-vliegtuig 's morgens om, 6 uur moet vertrekken, is de tweede bestuurder al vóór vijven op Schiphol in de weer met controle en overname vani de aanwezige post en vracht. Dan wordt er samen met de afdeeling Expeditie uit- geknobbeld, waar en hoe de post van Amsterdam in het vliegtuig geborgen moet worden, wil 'ze er straks, op de tusschenstations, weer handig uitkomen, zoodat niet de postzak voor Djask onder djg post voor Batavia uit moet worden gepeuterd. Gezien de beperkte beschik bare ruimte en de geweldige hoeveelheid post en vracht soms wel zoo'n 600 Kg. zult u begrijpen, dat er dan heel veel overlegd, gepast en gemeten moet worden. Verder moet zijn schrijfbureau op orae worden gebracht. Stelt u ook van dat schrijfbureau aan boord van een vliegtuig niet te weinig voor; natuurlijk opklapbaar, maar toch een flinke ruimte met een geweldig aan tal Iaden en vakken. Eén vak voor ieder tusschenstation. Deze vakken worden dan gebruikt voor dienst-, boekings- en reser- veeringscoriespondentie van de agenten langs de route onderling. Daar, zooals u zult begrijpen, het ver voer van >al deze briefpost langs de Indië-route, geen vriendendienst is, moet daarover een uitgebreide en zeer nauwkeurige administratie worden ge voerd, aan de hand waarvan later de posterijen van verscnillende landen wor-, den uitgenoodigd zoo en zooveel te be talen voor de vervoerde post en aan de hand waarvan het Hoofdkantoor weet zoo en zooveel te vorderen te hebben van de K.L.M.-agent te Athene voor b.v. een verzonden pakje naar Bangkok. Daarom schrijft de tweede bestuurd:! •een heele Indië-reis lang, groote vellen vol in twee-, drie- of viervoud met bie- zonderheden over zendingen: de plaats van in- en uitlading, het gewicht, de in houd, de waarde, enz., enz. En blijkt dan uit zijn administraties, dat hij in Karachi zevenentwintig zakken post en dertig pakketten post plus 18 colli vracht moet uitladen en een van die colli heeft zich hinderlijk verstopt onder de rest van de lading, dan staat de overige beman ning breed te grijnzen, als de tweede zich MUZIEKTENTFONDS TEX. FANFARE. J. J. v. W., Den Burg f2.—. Penningmeester Jac. Kuijper, Schildereind 38, Den Burg DE I.'SVOGELRAMP. Den Haag. De Raad voor de Lucht vaart heeft Maandag een openbaar onder zoek ingesteld nyiar de oorzaak van de IJ vogel ramp op 14 Nov. j.l. Vier leden van de bemanning, o.w .de commandant Duimelaer en twee passagiers, kwamen toen om. De conclusie van het voor onderzoek was .da,t de oorzaak niet met zekerheid is vast te stellen; een aanwij- wijzing van technische storing of een abnormale vliegstand was niet aanwezig; de weersomstandigheden konden niet uit sluitend de oorzaak zijn. Als getuigen werden verhoord de vlieg tuigbestuurder K. Parmentier en A. Vi- rulv. Parmentier achtte het zeer wel mo gelijk, dat Duimelaar had gestuurd bil de landing, Viruly meende aanwijzingen te zien, dat de 2e bestuurder (kapitein Van Gemeren), die meevloog om ervaring op moderne vliegtuigen op te doen, bij bij het landen stuurde, hoewel deze daar toe niet bevoegd was. Als derde deskun dige werd verhoord dr. ir. H. J. van der. Maas, lid van de commissie van onder zoek, die meende, dat het er niet toe deed, wie had gestuurd. Wanneer Duime laar voldoende aandacht aan de navigatie heeft gewijd .was het z.i. uitgesloten, dat het ongeluk gebeurde door het vlie gen van Van Gemeren Tenslotte werd als getuige verhoord de bestuurder H.C. A. van Montfoort, die op de bewuste avond, met het toestel PH-A.K.O. van Groningen komend, zonder de grond dienst daarvan in kennis te stellen' boven Schiphol van 200 tot 500 M. is gestegen, op welke hoogte ook de Ijsvogel vloog. De president deelde mee, dat er aanvan kelijk een aanwijzing was, dat het onge val mede hieraan te wijten was, doch la ter bleek dit niet zoo. NOTTINGHAM GUARDIAN (Enge land): Een zorgvuldig statisticus heeft berekend, dat de Londensche safes op het oogenblik voor ten minste 400 milli- oen pond aan begraven schatten bezitten. Dit beteekent een toeneming van 100 mil- lioen pond sedert de gebeurtenissen van Muenchen. tusschen en onder zijn postzakken werl op jacht naar dat ééne pakje, en dat der de tropenzon met temperaturen de 100 graden, waaruit blijkt, dat de scl_ duwzijde van het 2e bestuurderschap! de zonzijde is. F Maar later komt de routine. Hoew-J er een officieel systeem bestaat voor bijhouden der administratie, vindt ied 2de een systeem voor zichzelf en na ea paar reizen baart je ook de administrate geen zorg meer en vind je de tijd als de administratie is afgeloopen, aan de echte vliegerij te wijden, en gezagvoerder een paar uur af te los; op de bok. Men heeft mij, juist naar aanleidip van de vele administratie, meermaleng vraagd, of het niet vreesdijk vermoeid was, zoo'n Indië-vlucht. Neen, dat d het niet. Voor de aanvang van een vlucht kriJ ook de 2e bestuurder vier vrije dage Dus kun je, als je weg gaat, volkonj fit zijn. Dan is het vijf dagen hard we .ken, daarna een week volledig vrij in 1. die, die wordt doorgebracht met sport e rust, weer vijf en een halve dag noe< arbeid op de terugreis en dan Ind verlof oftewel S dagen vacantie in I land. Ook het leven aan boord is overmatig zwaar; er is veel werk mai in een prettige omgeving; een 2de stuurder, die in een geruischlooze glas achter zijn schrijfbureau zit en gend op zoo'n 3000 meter in een h« lijke temperatuur en smakelijke koffie j serveerd krijgt door een van onze del-stewards, is nog niet te beklage. Verder staat men overal erg vr« op, maar men is danook weer vroeg c de bestemmingsplaats. In de meeste play] sen komen we aan zoo tusschen 4 uur namiddag. En dan is die 2de bestor der, op het terras van een der m» hotels langs de route, gezeten achter groot glas ijskoude kwast en geniete van zijn sigaret en zijn rust, óók niett| beklagen. Maar met dat al heeft de 2de bestarl der, zooal niet vliegtechnisch, toch groote verantwoording en is deze tijd 2e bestuurder 'n leertijd voor hem, Waart zijn verantwoordelijkheidsgevoel woij getraind voor de groote taak, die eens wacht: de verantwoordelijkheid gezagvoerder van een lndië-vliegtuig.1 En juist de verantwoordelijkheid, li zijn drukke werkzaamheden, doet hemi het beëindigen der reis, met voldoeniJ daarop terugzien en maakt zijn Indië-w| lof tot een welverdiende rust. GEA1ENGD NIEUWS BINNENLAND. Den Haag. B. en W. stellen v f 1.050.000 te leenen voor de bouw i schuilplaatsen tegen luchtaanvallen. Te Vlissingen zijn 6 Duitsche vi telingen aangekomen, die met een slechte staat verkeerende sloep naar geland wilden oversteken. Op de We schelde sloeg de boot echter lek. vluchtelingen, 5 mannen en een vn van wie 2 een geldig paspoort bezal waren uit België uitgewezen. Zij bezil geen cent meer. - Te Leende (N.Br.) is een meisje*: 7 mnd. in het hoofdkussen van li aar w gestikt. Edam. Bij de ambachtsschool, vod namelijk opgericht voor werklooze joi visschers, is 'n kastekort van f6000 dekt. Boeken en bescheiden zijn zoek. Den Bosch. Zondagmorgen is 32-j. Van der G riendt, ongehuwd, opi onbewaakte overweg onder de Vliert di •een trein gedood. Uitgeest. Op het perron is op drang van de Kamer van Koophandel Alkmaar een n'euw wachtlokaal geboi BUITENLAND België. Te AywailLe, een toert ytenplaatsje, is een typhusepidemie gebroken door gebruik van ONG| KOOKTE besmette melk. Al 6 doo België. De melkstaking van Boerenfront is geëindigd. Van re° ringszijde wordt' een bevredigende lossing van het zuivelvraagstuk beu* stelligd. Engeland. De S4-jarige moeder*1 president Roosevelt, die op weg is na Engeland, is uitgenoodigd om het week-end de gast te zijn van het EnJ sche koningspaar. Frankrijk. Maandag is de Toirt France begonnen. Voor het eerst •een volledig Nederl. team deel: dc renners Lambrichts, A. en T. van Set del, Gommers, Sijen, Dominicus, Kon-er en Hellemans. Leider is: spej] journalist Joris van den Berg. Lambrec kwam de eerste dag als le Nederlart op de zesde plaats (80 deelnemers De 2e dag was Lambrecht no. 2; Belg Romain Maes was no. 1. Duitschland. Te Solingen bij Keul< is een 61-jarige vrouw, die in dronkf' schap een ongeluk veroorzaakte, op plein te ktjk gesteld. keerd [ai J\V>' 151 Igewond. Isonen v llamanea - Sp rid, P Jpersonej |deld. M f ïbassa iFransch' Bonnet, peering - De Ischat d» Hllioen den. 71 [neergeh, andérha breken - - In Ibittegoll |dag be/ D I listen h< ling om wn koe wondere S.V. Tt De vc gekondij Studente gespeeld vanavon deelnein Cocksdo [Worden. Reeds w tot vana tot opga .- Bi toendsc 'en, ter *an een 'e Oost Aug. a.< Tr Vrijdag,a Voeib. Mok 2- Texel 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 6