HEEL TEXEL WEET HET
de liet heele eiland omvat
tende lezerskring van de
Texeische Courant.
Uit het leven van een 2e bestuurder op de Indië-route
LUCHTVAART.
u
ONDERWIJZER WORDEN
We maken belanghebbenden attent op
de advertentie van de Bijz. Neutrale
Kweekschool te Den Helder.
ZAKENNIEUWS.
Naar we vernemen heeft de heer L.
van Scharenburg zijn woonhuis in de
Weverstraat naast bakkerij - M. Witte on
derhands verkocht aan de heer D.Frank,,
die zijn zaak daar hoopt te vestigen.
SCHOOLNIEUWS
De hoogste klas van de R.K. School
maakt Dinsdag 25 Juli per autobus een
reisje naar Amsterdam (Artis, boottocht
door de grachten en over het IJ) Terug
gaat de todht over Haarlem.
EXAMENS
Geslaagd voor einddiploma Vakschool
voor Meisjes te Den Helder: de dames,
Gneetje Uitgeest, Den Burg; Tinie Dros.
Cd., Eierland; Tr. Plaatsman, Den Burg;
Lies van Zeijlen en Trude Keijser Pd.,
Schilderwieg; Ina Vlas, Oudeschild.
Geslaagd voor Huisnaaister: An Kees,
Oudeschild.
CONCERT TEXELS FANFARE.
Behoudens goedkeuring door de Bur
gemeester geeft Texels Fanfare Vrijdag
а.s., aanvangende 8.30 uur, een concert
in het Park. Het programma luidt:
1. Vers L'Avenir, marsch, S.Vlessing
2. Féte Provemjale, ouverture, F. Popy.
3. Berceuse, wals, Edm. Dewaele.
4. Death or Glory, marsch, R. B. Hall.
5. Franohe Amitic, fantaisie, Jac. Martin
Eerste Strauss Walsen, potpourri,
Arr. Adr. J. Maas,
7. Feest-ouverture, L. E. Rugers.
8. De Residentie Marsch, W. Schoote-
meijer.
Kinderen beneden 14 jaar hebben zon
der geleide geen toegang tot het Park.
DE KOOti
HET NIEUWE POSTKANTOOR.
Het nieuwe postkantoor wordt Zater
dag of Maandag a.s. geopend. De juiste
datum kan nu nog niet worden genoemd,
daar er voor „de laatste hand" heel wat
komt kijken. In, op en aan het gebouw
zijn de vaklieden thans nog in volle actie.
Aan de voorkant is het nagenoeg kant en
klaar. Het front..... Ja, het is wel een
groote verandering vergeleken bij het
oude gebouw, dat zich op het oogenblik
feitelijk in het centrum van het dorp
bevindt. Over de architectuur loopen de
meeningen sterk uiteen Het gebouw, dat
uit kleine gele Friesche steen werd opge
trokken en waarvan het dak met blauwe
pannen is bedekt, doet wel wat onwen
nig aan in deze omgeving. De architect
van de Rijksgebouwendienst, de heer
Bruin, 'heeft niet de idee van de tegen
woordige bouwstijl willen volgen, doch
gaf er de voorkeur aan, in dit geval de
oud-Hollandsche bouwstijl te huldigen.
En als gezegd: De een vindt het een
mooi stuk werk, terwijl de ander er
weinig enthousiast over isSommigen
vragen zich ook wel af, waarom het
nieuwe kantoor juist aan de Brink werd
gebouwd. Maar daar zal men in verband
met het uitbreidingsplan wel een ge
gronde reden voor hebben gehad.
Het gebouw is 9.5 M. hoog, de breede
schoorsteen, waarin het dak eindigt, mee
gerekend. Bij het volgen van de oud-
Flollandsche stijl mocht de ingang stellig
geen „royaal" voorkomen hebben. Deze
maakt in ieder geval een wat benauwde
indruk, temeer, daar in de forsch aan
doende muur slechts een klein (rond)
raam is aangebracht. Maar het portaal
mag wat „petit"-erig zijn, de kantoor
ruimte doet biezonder ruim aan. De
lengte bedraagt 12, de breedte 7 M. In
het midden bevinden zich de loketten, drie
in totaal. Overvloedig licht. Aan de duin
kant vier groote ramen, terwijl zich ook
aan de dorpszijde nog twee, minder groote,
ramen bevinden. Voorts een biezonder
hoog plafond (4.5 M.), blauw beschilderd.
Er liggen niet minder dan 15 zware bal
ken in. De deuren zijn alle lichtgrijs ge
schilderd. Ook aan de muren is door
bekwame stucadoors, de grootste zorg be
steed. Zij zijn wit als sneeuw en gaaf als
gepolijst. Vóór de loketten is de vloer
bedekt met roode tegels. Vlak achter het
portaal zijn twee telefooncellen ge
bouwd. Aan de andere zijde van het
kantoor bevinden zich de kluis, de garde
robe en de toiletten.
De schrijf-,,hoek" moet nog ingericht
worden.
Aan de dorpszijde is het woonhuis aan-
geoouwd. Hiermee is men nog niet ver
gevorderd. Ter wille van de stijl is hier
nogal wat ruimte verloren gegaan. De
firootste kamer, die vlak naast het kan
toor ligt, is o.i. wat te lang ten op
zichte van de breedte. Bepaald gezellig
was de indruk nu juist niet. Zoo zijn er
meer punten, waarop wij met de architect
van meening verschillen. Maar wij zijn
ook geen bouwkundigen
De brievenbus komt in het midden van
oe muur aan de duinkant. Aan de front
zijde komen de postzegelautomaten. Bo
ven de deur zal een ouderwetsche koperen
lantaarn zijn licht doen schijnen. Aan
weerszijden van de deur wordt ter ver
fraaiing siersmeedwerk aangebracht.
Opvallend groot is voorts het aantal
Aantal gezinnen, met inbegrip van die,
buiten de kom der dorpen
Den Burg 810 Eierland 145
Den Hoorn 128 De Cocksdorp 174
De Koog 150 Oosterend 300
De Waal 124 Oudeschild 314
Wilt u HEEL Texel bereiken? Maakt
dan gebruik van de Texelsche Courant.
Die brengt u met de Texelaars in nauw
contact; die gaat van hand tot hand, in
elke richting, in iedere stand; die wordt
huis een huis gelezen, ja, g-e-s-p-e-I-d.
door iedereen.
Weet U EEN INGEZETENE, die ons
blad niet onder de oogen krijgt? Graag
weten we zijn naam en adres. Kosteloos
ontvangt hij ons blad tot Augustus, ter
kennismaking opdat hij lid worde van
steunijzers, onder de gootlijsten aange
bracht. Front- en achtermuur zijn zwaar,
de schoorsteenen zijn er in weggewerkt
(50 cM.). De totale kosten van het nieuwe
kantoor bedragen omstreeks f 20.000. Er
is derhalve niet op ©en paar gulden meer
of minder gekeken.
De werkzaamheden geschiedden onder
de tamelijk strenge leiding van opzichter
Van Tongeren; metselaar 1. Voigt, tim
merman P. van 't Hoog, schilder P.
Plaatsman en loodgieter S.v.d.Vis hebben
hier voortreffelijk werk geleverd.
UIT DE HISTORIE.
Zoo zijn we nu een nieuw postkantoor
rijk. Nog enkele malen zal de schel in
het oude gebouwtje klinken, nog enkele
telegrammen, de laatste manoeuvres aan
de postzegel auto maten aldaar en dan heeft
de groene deur als toegang tot het post
kantoor afgedaan
Sinds 1912 worden hier de P.T.T.-
klanten geholpen. Vóór die tijd behoor
den De Koog en omstreken tot het
Hulpkantoor De Waal. Mede door Je
toename van het vreemdelingenverkeer
(in 190S was het Badhotel al gebouwd)
werd behoefte aan een gebouw gevoeld,
waar men postzegels kon bekomen en
waar de poste-restante-stukken konden
worden afgehaald. De postbode, die te
De Waal woonde, moest vóór 1912
minstens een uur in het dorp blijven
om gelegenheid te geven, de door hem
bezorgde brieven enz. te laten beantwoor
dendan werd de bus gelicht. De toen
malige, thans gepensionneerde bode, de
heer C. Eielman, kocht in 1912 in De
Koog een woonhuis. Daar kon het publiek
gedurende twee uur voor verschillende
zaken terecht. De telegraaf- en telefoon-
afd. werd toen beheerd door wijlen mw.
N. DaalderWuis. Zij kon het op haar
„slofjes" af; ze had één telefoonabonné,
n.l. het Badhotel. In 1917 kreeg De Koog
zijn hulppostkantoor. De echtgenoot© van
de bode, mw. Eelman-Boon, werd toen
als kantoorhoudster aangesteld. Na het
overlijden van mw. Daalder (in 1922)
werd ook de telefoon- ejn telegraafafd.
in dit kantoor ondergebracht. Het aantal
abonné's was toen reeds verdubbeld; het
bedroeg tweeDe installatie bood
plaats voor wel vijf abonné's. In de
laatste 10 jaar is het aantal uitgebreid
tot 49; de installatie is nu op een
sterkte van 100 berekend.
Zoo groeide de „post". Maar De
crisis kon de zon niet in het water zien
schijnen. „Bezuinigen" gebood zij en vier
hulpkantoren werden opgeheven, n.l. Den
Hoorn, Eierland, Oudeschild enook
De Koog. Zij kregen toen de naam van
stations. Voor de kantoorhoudster betee-
kende die naam veel, maar het publiek
heeft weinig van deze verandering be
hoeven te merken. De telefoon rinkelde
er niet minder dringend o.m en de porti
gingen zelfs naar beneden. In volle fleur
ging het kantoor voort met het bedienen
van de meest altijd haast hebbende klan
ten. Druk, druk, de twee loketten beleef
den non-stop-uren in het zomerseizoen.
Het kantoortje „voelde" zich en het was,
Iniet weinig trotsch op de elk jaar
groeiende stroom van vreemdelingen, die
het allemaal noodig hadden. Maar
tenslotte werd de vreemdelingenstroom
zijn dood; het kon er niet meer tegen
op, de capaciteit was te berierkt, hoe
vlot het ook functioneerde en hoe groot
ook het aantal in- en uitgaande stukken
en gesprekken was. Tijd is geld, ook in
de vacantie en nu wordt het kantoortje
eerstdaags afgedankt, Zaterdagnacht of
Maandagnacht zal het worden „leegge
plunderd" en het materiaal, dat nog
dienst kan doen, krijgt een plaatsje in het
nieuwe gebouw.
Maar geheel vergeten, neen, dat zal
het toch ook weer niet worden. In de
ruimte, die eerst als kantoor dienst deed,
zal de heer J. van Beem een fili
aal openen. Een drogisterij dus. Het huis,
waarin de postbode nu woont, zal door
een andere familie worden betrokken. J.
door onze vroegere plaatsgenoot
H. C. A. VAN MONTFOORT
(2e bestuurder - Indië-route)
II.
Als het Indië-vliegtuig 's morgens om,
6 uur moet vertrekken, is de tweede
bestuurder al vóór vijven op Schiphol
in de weer met controle en overname vani
de aanwezige post en vracht. Dan wordt
er samen met de afdeeling Expeditie uit-
geknobbeld, waar en hoe de post van
Amsterdam in het vliegtuig geborgen
moet worden, wil 'ze er straks, op de
tusschenstations, weer handig uitkomen,
zoodat niet de postzak voor Djask onder
djg post voor Batavia uit moet worden
gepeuterd. Gezien de beperkte beschik
bare ruimte en de geweldige hoeveelheid
post en vracht soms wel zoo'n 600 Kg.
zult u begrijpen, dat er dan heel
veel overlegd, gepast en gemeten moet
worden.
Verder moet zijn schrijfbureau op orae
worden gebracht.
Stelt u ook van dat schrijfbureau aan
boord van een vliegtuig niet te weinig
voor; natuurlijk opklapbaar, maar toch
een flinke ruimte met een geweldig aan
tal Iaden en vakken. Eén vak voor ieder
tusschenstation. Deze vakken worden dan
gebruikt voor dienst-, boekings- en reser-
veeringscoriespondentie van de agenten
langs de route onderling.
Daar, zooals u zult begrijpen, het ver
voer van >al deze briefpost langs
de Indië-route, geen vriendendienst is,
moet daarover een uitgebreide en zeer
nauwkeurige administratie worden ge
voerd, aan de hand waarvan later de
posterijen van verscnillende landen wor-,
den uitgenoodigd zoo en zooveel te be
talen voor de vervoerde post en aan de
hand waarvan het Hoofdkantoor weet zoo
en zooveel te vorderen te hebben van de
K.L.M.-agent te Athene voor b.v. een
verzonden pakje naar Bangkok.
Daarom schrijft de tweede bestuurd:!
•een heele Indië-reis lang, groote vellen
vol in twee-, drie- of viervoud met bie-
zonderheden over zendingen: de plaats
van in- en uitlading, het gewicht, de in
houd, de waarde, enz., enz. En blijkt
dan uit zijn administraties, dat hij in
Karachi zevenentwintig zakken post en
dertig pakketten post plus 18 colli vracht
moet uitladen en een van die colli heeft
zich hinderlijk verstopt onder de rest van
de lading, dan staat de overige beman
ning breed te grijnzen, als de tweede zich
MUZIEKTENTFONDS TEX. FANFARE.
J. J. v. W., Den Burg f2.—.
Penningmeester Jac. Kuijper,
Schildereind 38, Den Burg
DE I.'SVOGELRAMP.
Den Haag. De Raad voor de Lucht
vaart heeft Maandag een openbaar onder
zoek ingesteld nyiar de oorzaak van de
IJ vogel ramp op 14 Nov. j.l. Vier leden
van de bemanning, o.w .de commandant
Duimelaer en twee passagiers, kwamen
toen om. De conclusie van het voor
onderzoek was .da,t de oorzaak niet met
zekerheid is vast te stellen; een aanwij-
wijzing van technische storing of een
abnormale vliegstand was niet aanwezig;
de weersomstandigheden konden niet uit
sluitend de oorzaak zijn.
Als getuigen werden verhoord de vlieg
tuigbestuurder K. Parmentier en A. Vi-
rulv. Parmentier achtte het zeer wel mo
gelijk, dat Duimelaar had gestuurd bil
de landing, Viruly meende aanwijzingen
te zien, dat de 2e bestuurder (kapitein
Van Gemeren), die meevloog om ervaring
op moderne vliegtuigen op te doen, bij
bij het landen stuurde, hoewel deze daar
toe niet bevoegd was. Als derde deskun
dige werd verhoord dr. ir. H. J. van der.
Maas, lid van de commissie van onder
zoek, die meende, dat het er niet toe
deed, wie had gestuurd. Wanneer Duime
laar voldoende aandacht aan de navigatie
heeft gewijd .was het z.i. uitgesloten,
dat het ongeluk gebeurde door het vlie
gen van Van Gemeren Tenslotte werd
als getuige verhoord de bestuurder H.C.
A. van Montfoort, die op de bewuste
avond, met het toestel PH-A.K.O. van
Groningen komend, zonder de grond
dienst daarvan in kennis te stellen' boven
Schiphol van 200 tot 500 M. is gestegen,
op welke hoogte ook de Ijsvogel vloog.
De president deelde mee, dat er aanvan
kelijk een aanwijzing was, dat het onge
val mede hieraan te wijten was, doch la
ter bleek dit niet zoo.
NOTTINGHAM GUARDIAN (Enge
land): Een zorgvuldig statisticus heeft
berekend, dat de Londensche safes op
het oogenblik voor ten minste 400 milli-
oen pond aan begraven schatten bezitten.
Dit beteekent een toeneming van 100 mil-
lioen pond sedert de gebeurtenissen van
Muenchen.
tusschen en onder zijn postzakken werl
op jacht naar dat ééne pakje, en dat
der de tropenzon met temperaturen
de 100 graden, waaruit blijkt, dat de scl_
duwzijde van het 2e bestuurderschap!
de zonzijde is. F
Maar later komt de routine. Hoew-J
er een officieel systeem bestaat voor
bijhouden der administratie, vindt ied
2de een systeem voor zichzelf en na ea
paar reizen baart je ook de administrate
geen zorg meer en vind je de tijd
als de administratie is afgeloopen,
aan de echte vliegerij te wijden, en
gezagvoerder een paar uur af te los;
op de bok.
Men heeft mij, juist naar aanleidip
van de vele administratie, meermaleng
vraagd, of het niet vreesdijk vermoeid
was, zoo'n Indië-vlucht. Neen, dat d
het niet.
Voor de aanvang van een vlucht kriJ
ook de 2e bestuurder vier vrije dage
Dus kun je, als je weg gaat, volkonj
fit zijn. Dan is het vijf dagen hard we
.ken, daarna een week volledig vrij in 1.
die, die wordt doorgebracht met sport e
rust, weer vijf en een halve dag noe<
arbeid op de terugreis en dan Ind
verlof oftewel S dagen vacantie in I
land. Ook het leven aan boord is
overmatig zwaar; er is veel werk mai
in een prettige omgeving; een 2de
stuurder, die in een geruischlooze
glas achter zijn schrijfbureau zit en
gend op zoo'n 3000 meter in een h«
lijke temperatuur en smakelijke koffie j
serveerd krijgt door een van onze
del-stewards, is nog niet te beklage.
Verder staat men overal erg vr«
op, maar men is danook weer vroeg c
de bestemmingsplaats. In de meeste play]
sen komen we aan zoo tusschen 4
uur namiddag. En dan is die 2de bestor
der, op het terras van een der m»
hotels langs de route, gezeten achter
groot glas ijskoude kwast en geniete
van zijn sigaret en zijn rust, óók niett|
beklagen.
Maar met dat al heeft de 2de bestarl
der, zooal niet vliegtechnisch, toch
groote verantwoording en is deze tijd
2e bestuurder 'n leertijd voor hem, Waart
zijn verantwoordelijkheidsgevoel woij
getraind voor de groote taak, die
eens wacht: de verantwoordelijkheid
gezagvoerder van een lndië-vliegtuig.1
En juist de verantwoordelijkheid, li
zijn drukke werkzaamheden, doet hemi
het beëindigen der reis, met voldoeniJ
daarop terugzien en maakt zijn Indië-w|
lof tot een welverdiende rust.
GEA1ENGD NIEUWS
BINNENLAND.
Den Haag. B. en W. stellen v
f 1.050.000 te leenen voor de bouw i
schuilplaatsen tegen luchtaanvallen.
Te Vlissingen zijn 6 Duitsche vi
telingen aangekomen, die met een
slechte staat verkeerende sloep naar
geland wilden oversteken. Op de We
schelde sloeg de boot echter lek.
vluchtelingen, 5 mannen en een vn
van wie 2 een geldig paspoort bezal
waren uit België uitgewezen. Zij bezil
geen cent meer.
- Te Leende (N.Br.) is een meisje*:
7 mnd. in het hoofdkussen van li aar w
gestikt.
Edam. Bij de ambachtsschool, vod
namelijk opgericht voor werklooze joi
visschers, is 'n kastekort van f6000
dekt. Boeken en bescheiden zijn zoek.
Den Bosch. Zondagmorgen is
32-j. Van der G riendt, ongehuwd, opi
onbewaakte overweg onder de Vliert di
•een trein gedood.
Uitgeest. Op het perron is op
drang van de Kamer van Koophandel
Alkmaar een n'euw wachtlokaal geboi
BUITENLAND
België. Te AywailLe, een toert
ytenplaatsje, is een typhusepidemie
gebroken door gebruik van ONG|
KOOKTE besmette melk. Al 6 doo
België. De melkstaking van
Boerenfront is geëindigd. Van re°
ringszijde wordt' een bevredigende
lossing van het zuivelvraagstuk beu*
stelligd.
Engeland. De S4-jarige moeder*1
president Roosevelt, die op weg is na
Engeland, is uitgenoodigd om het
week-end de gast te zijn van het EnJ
sche koningspaar.
Frankrijk. Maandag is de Toirt
France begonnen. Voor het eerst
•een volledig Nederl. team deel: dc
renners Lambrichts, A. en T. van Set
del, Gommers, Sijen, Dominicus,
Kon-er en Hellemans. Leider is: spej]
journalist Joris van den Berg. Lambrec
kwam de eerste dag als le Nederlart
op de zesde plaats (80 deelnemers
De 2e dag was Lambrecht no. 2;
Belg Romain Maes was no. 1.
Duitschland. Te Solingen bij Keul<
is een 61-jarige vrouw, die in dronkf'
schap een ongeluk veroorzaakte, op
plein te ktjk gesteld.
keerd
[ai
J\V>' 151
Igewond.
Isonen v
llamanea
- Sp
rid, P
Jpersonej
|deld. M
f
ïbassa
iFransch'
Bonnet,
peering
- De
Ischat d»
Hllioen
den. 71
[neergeh,
andérha
breken -
- In
Ibittegoll
|dag be/
D
I listen h<
ling om
wn koe
wondere
S.V. Tt
De vc
gekondij
Studente
gespeeld
vanavon
deelnein
Cocksdo
[Worden.
Reeds w
tot vana
tot opga
.- Bi
toendsc
'en, ter
*an een
'e Oost
Aug. a.<
Tr
Vrijdag,a
Voeib.
Mok 2-
Texel 1