HET ORANJEFEEST. ZWEEFVLIEGEN Nederiandsche sport. De Feestrede van Loco-Burgemeester Vlaming Hoewel door de feestcommissie geen officieel programma was opgemaakt, is de nationale feestdag hier niet onopge merkt voorbijgegaan. Van vele woningen waaide de driekleur, 's Avonds was er „strijd om de man en om de vrouw" (i.nleggeld 20 ct.), waarvoor, buiten ver- Iwadhting, gezien 't feest te Den Burg, veel belangstelling was. Toen D.E.K. een rondgang met muziek door het dorp had gemaakt, togen velen naar het feestter rein. Voorz. A. Smit sprak een openings woord. Er waren, zoowel bij de strijd om de man als om de vrouw veel deel- nemers(sters). Prijzen werden gewonnen door: 1. mej. R. Weder, A'dam; 2. mej. M. Lap Ad.; 3. mej. D. Bremer en de iheenen: 1. D.C.Drijver; 2. dienstplichtige Cordolus; 3. dienstplichtige Van den Hamer. Het was een gezellige avond. Na afloop dankte de voorz. namens de commissie voor de verleende medewer king. OOSTEREND De geboorte van Prinses Irene is ook hier op luisterrijke en vroolijke wijze ge vierd. En vooral toen 's avonds om acht uur Exoelsior en VIOS een rondgang door het dorp maakten, zat de stemming er dra in. De muziek werd al spoedig door een hossende menigte gevolgd. Na de rondgang namen de muzikanten op het podium aan 'het Kerkplein plaats, waar eenige Vaderlandsche liederen ten ge- hoore werden gebracht. De Lofstem liet nog enkele nummers zang hooren. Vervolgens werd de traditioneele strijd om de man en om de vrouw gestreden. Als winners traden uit het strijdperk de Iheeren A. Jongejan, Jn. Brouwer Pz. en S. P. Dros Jz. en de dames F,ij Dros, Stien Mosk en Jannie Druif. Het ging er echt gezellig toe. De heer S. v. Hee- ringer» melkte aan de winners een inooie prijs uit en bracht tevens een welver diend woord van dank aan de muzikanten. door A. KELDERMAN Jr., Secretaris Vliegclub Teuge. HEDENMIDDAG LUCHTSHOW., Tijdens de Texelsche Luchtvaartdag,' 1039 zal een ruime plaats worden inge ruimd aan de zweefvliegerij. En dat ge schiedt niet ten onrechte. Het motor- looze vliegen toch is speciaal de laat ste jaren sterk op de voorgrond getre-i den en kan op het oogenblik gerust eep Nederiandsche sport worden genoemd. De zweefvliegers in ons land kunnen prat gaan op tal van fraaie prestaties. Wan neer wij zien, dat in dit seizoen reeds tal van fraaie vluchten zijn gemaakt, wij noemen b.v. die van H. Sachs van En schede naar Waalhaven, Rotterdam; de hoogtevluchten van de heeren Nienhuys en Bruynneel; van de 16-j. Christern van Teuge bij Deventer naar Emmen, dan blijkt steeds duidelijker, dat de Neder landers langzamerhand in het intern atioi nale milieu mee beginnen te tellen. Het Nederiandsche duurrecord van ruim 24 uur blijft nog wel achter bij het we reldrecord en de hoogste vlucht in ons land blijft ock nog beneden, de internatio nale maat, wij moeten niet vergeten, dat onze zweefvliegers nog altijd eenige ja ren minder ervaring hebben en niet het minst doet dit de weegschaal doorslaan., het buitenland beschikt door overheids subsidie, waarvan de zwevers bij ons ge speend zijn, over beter materiaal, beter in die zin, dat er bet'.re prestaties mee behaald kunnen worden. Ook hierin komt verbetering, want op het oogenblik heb ben wij in ons land ook zeer goede toe stellen. Wij vermelden daarvan de Mini- moa en de V 20, welk laatste toestel een zuiver Nederlandsch ontwerp is, n.l. van de N.V. Vliegtuigbouw te Deventer. VLIEGEN ZONDER MOTOR. Bij velen zal de vraag opkomen, hoe een vliegtuig zonder motor toch zulke groote afstanden af kan leggen. Het ant woord hierop is, dat zich in de atmosfeer verschillende luchtstroom ingen bevinden. Wanneer b.v. des zomers de zon flink brandt op de aarde, zullen al vrij spoe-, dig opstijgende luchtstroomingen ontstaan., Een zandvlakte b.v. is eerder verwarmd dan een moerassig stuk grond. De lucht boven het zandvlak is dus eerder warm en zooals boven een kachel een opstijgende stroom ontstaat, zoo ge schiedt dat ook in de lucht. Komt dö zweegvlieger in zoo'n „stijgkolom", dan kan hij omhoog gaan, zoover de stijging doorgaat. Een ander geval, waarbij de zweefvlieger voordeelige luchtstroomen kan krijgen, doet zich voor, wanneer een koude luchtstroom opdringt. Op de schei ding tusschen de koude en warme lucht ontstaat dan een stijging; vaak gaat een dergelijk koude-front met onweer ge paard en zoo is het te verklaren, dat veel records gevlogen zijn vóór een onweers front. Zoo zijn we de uren van spanning en bezorgdheid, waarin ons Nederiandsche volk ten opzichte van onze geliefde Kroon prinses verkeerde, voorbij en is H.K.H. andermaal Moeder van een welgeschapen Dochter geworden. Het heeft onze plaatselijke overheid goedgedacht, om aan het verzoek van de heer Van Swinderen te voldoen en ge bruik te maken van de gelegenheid door! de minister geboden om door middel van de radio bij deze blijde gebeurtenis in het Prinselijk paleis, tot onze burgerij een enkel woord te richten. Immers, wij zijn verblijd door het be richt, dat ons hedenmorgen meldde, dat weder een nieuwe loot is ontsproten aan. de aloude Oranjestam. Met dit heugelijk feit is 3 Augustus ge worden tot een dag van Nationale be- teekenis. Het is mij een aangename taak naar aanleiding van deze blijde mare in dit vroege avonduur het woord te mogen voeren. Dat het Stamhuis van Oranje een plaats (heeft in ons aller hart, dat heeft de laaiende geestdrift, welke zich openbaar de bij de verschillende heugelijke gebeur tenissen in het Vorstenhuis, ook van de laatste tijd, zeker bewezen. Ik herinnert slechts aan de verloving, het huwelijk en het moeder worden van H.K.H. Prinses Juliana. De wijze, waarop ons Nederiandsche volk deze gebeurtenissen heeft begroet, is zelfs voor degenen, die de hoogtijden der Oranjeliefde uit ervaring kennen, een ver rassing geweest. Toch zou die blijdschap niet zoo op recht, de geestdrift niet zoo vurig zijn geweest, indien ons volk aan de verbin tenis van onze Kroonprinses met Z.D.H. Prins Bernhard van Lippe-Biesterveld, had getwijfeld. Hier edhter had het Neder iandsche volk de verklaring van de Prin ses zelf, gestaafd door die van Haar Ko ninklijke Moeder, dat zij zich zeer gelukkig gevoelde met de man harer keuze. En zoo werd schier vanzelf onze Prins, ook voor ons begrip en gevael, in het Vorstelijk Gezin opgenomen. Waarom zijn wij, bij al die heugelijke gebeurtenissen in het Vorstelijk Huis zoo blij en zoo dankbaar? Omdat m.i. ons volk en het Oranjehuis zijn saamgegroeid. De leden van ons Vorstenhuis zijn de na zaten van die Oranjes, die alles hebben over gehad voor de vrijheid van het Ne deriandsche Volk. In de benauwdheid der tijden is de band ontstaan en is de liefde geboren. Moet ik hiervoor nog herinneren aan de morgenstond van ons onafhankelijk volks bestaan? Aan onze eerste Willem, de Va der des Vaderlands? Die rijkdom, eer en genot prijs gaf? Die als een der aan zienlijkste edelmannen van zijn tijd een NEERLANDS EENIGE BURGE MEESTER-PILOOT, de heer C. W. Luyendijk, burgemeester van Ameide en Tienhoven; naast hem DE JONGSTE zweefvliegbrevet-houder van ons land, J. Vrieling, lid van de vliegclub Teuge te Deventer. Natuurlijk zijn er nog wel meer ge vallen, maar het zou ons te ver voeren, deze hier allemaal te vermelden. HOE WORDT MEN ZWEEFVLIEGER? Wij willen nog even iets vertellen over de opleiding. Deze geschiedt niet met de toestellen, die u Woensdag op Texel zult zien. De lestoestellen zijn eenvoudiger en meer berekend op fouten van begin ners. De eerste lessen worden gegeven op de grond. De leerling heeft dan te zorgen, dat hij het evenwicht bewaart. Kan hij dit, dan mag hij een sprongetje maken van een meter hoogte. Telkens wordt die hoogte opgevoerd, tot hij het vliegen, met bochten en al, onder de knie heeft. DIVERSE BREVETTEN. De zweefvlieger kent verschillende bre vetten. Het A-brevet krijgt hij na een rechte vlucht van 30 sec. (alles te re kenen los van de optrekkabel), het B- brevet na vijf vluchten van een minuut elk, waarbij volledige bochten moeten zijn ge- schitterende positie onder Filips van Span je had kunnen verwerven, doch alles op offerde voor een verdrukte en vertrapte Nederiandsche natie? Prins Willem, een populairder held, heeft volgens de geschiedschrijver Rijsens de wereld niet gezien. Moet ik herinneren aan 's Prinsen; Broeders, dat edel vijftal Nederiandsche' Macabeeën, die goed en bloed hebben veil gehad om hulp te verleenen aan ons ge smade en verdrukte volk? Aan een kloeke Maurits, aan de Stededwinger Frederik Hendrik, die hun leven gewijd hebben aan de zaak der vrijheid? Aan de stadhouders, die na hen zijn ge- Zaterdagavond hield de heer K. VLAMING, .oco-burgemeester, een toespraak voor de microfoon van Radiocentrale Den Burg. Oor spronkelijk zou deze Maandagoch tend gehouden worden, maar hier voor ontbrak de vereischte mi- nisterieele toestemming. komen, w.o. een Willem de Derde, zwak van lichaam, maar groot van geest? Een Willem 1, die zichzelf overlaadde met werkzaamheden, ten bate van zijn volk? Een Willem 11, die bij zijn inhuldi- diging verklaarde, dat niets hem meer dierbaar was dan het bezit der liefde en der achting van een rechtschapen, vrij en gelukkig volk? Aan de Vader van onze Koningin, die bij de herdenking van onze 50-jarige onafhankelijkheid, bij de eerste steenlegging van het gedenkteeken in het Willemspark te 's Gravenhage uitriep: Men kan nooit, neen nooit genoeg doan voor het Nederiandsche Volk Het was de glorie van ons Vorstengeslacht, dat zij zich in zonneschijn en in tegenspoed, in nood en dood, met ons volk één hebben gevoeld. Maar ook in het heden ligt de band! tusschen Vorstenhuis en Volk. Als kind, als meisje, als jonge vrouw, hebben zoo wel onze Koningin als Haar Dochter de weg naar het hart van ons volk gevonden. Eenvoudiger en hartelijker kan een vorstin, kan een vorstenkind niet met het volk omgaan, als Zij dit hebben ge daan. In droeve en blijde dagen hebben Zij altijd hartelijk met ons medegeleefd. En door wederzijdsche medeleven is de verhouding natuurlijker en hartelijker ge worden. De Oranjes heerschen niet over ons; maar Volk en Vorstenhuis hebben el kander gediend en zijn door eikander groot geworden. Nergens ter wereld is 't ontzag voor 't Hof zoo gering, echter de intimiteit der betrekking, waarin ons volk, althans de meesten onder ons, zich voelt s|taan tot de personen van ons Vorstenhuis, zoo groot, als onder onze natie. Men leert in zien, dat ons Koningshuis geen enkele maakt. Het C-brevet verwerft hij, nadat hij een vlucht heeft gedaan, waarbij hij een stijging gedurende vijf minuten moet hebben gemaakt. Verder is er de zilveren C; vereischten: een duurvlucht van 3 uur, stijging 1000 M. boven loskonpelpunt, afgelegde afstand minstens 50 K.M. De luchtvaartdienst, hiermede niet te vreden, heeft een zweefvliegbewijs inge steld, waarvan de eischen ongeveer over- seenkomen met die van het C-brevet. Zonder dat zweefvliegbewijs mag de vlie ger niet meer dan 4 K.M. van het ter rein afgaan. HOE DE LUCHT IN? De opleiding geschiedt, zooals wij al zeiden, op speciale toestellen. Deze wor den opgetrokken door een lier, meestal een auto, waarvan de achterwielen, opge vijzeld, een staalkabel opwinden. Hier door heeft de instructeur de leerling pre cies in de hand, want zou de leerling iets fout doen, dan stopt de lier, en de leer ling, die niet hooger dan een of twee meters zit, staat direct weer aan de grond. Dus een zeer veilige opleidingst- methode. GOED BESTUURBAAR. Vermelding verdient nog (de ervaring leert, dat bij leeken hieromtrent nog wel eens een foutieve meening bestaat), dat de zweeftoestellen precies zoo bestuur baar zijn als een motortoestel. Ook heb ben de toestellen instrumenten. Een hoogtemeter, een snelheidsimet?r, een kompas, dat zijn wel de eenvoudigste in strumenten, die aanwezig zijn; meestal is het instrumentarium wel wat uitgebreider. Onze zweefvliegers, wij zeiden het hier boven al, kunnen thans in het internatio nale milieu, zeer goed meekomen, en da( zullen zij u bij de luChtshow laten zien. De heer R. van Goens, een zeer be kende figuur in de Nederiandsche zweef vliegerij en ook onder de motorvliegers, zal pracht-staaltjes laten zien met de Wolf, een zweeftoestel, dat wel buiten gewoon geschikt is voor stuntvluchten. Hierbij zult u tot uw verrassing bemer ken, dat de heer Van Goens zijn toestel laat doen wat hij wil en. dat hij dezelfde toeren kan uitvoeren, die ook met een gezonde ontwikkeling tegenstaat Hetl hjkt ook ons een dwaasheid, Oranje in| tegenstelling te brengen met het Nederlpe t landsche volk. De vrijheid van ons volklcreb i9 nergens veiliger dan onder de Oranje-Land vlag. Uit de historie blijkt, dat, wanneerfsch( ons volk Oranje losliet, steeds ellendeLgas over ons kwam. Maar wanneer wij on-Lr t< schaarden rondom de troon van Oranje,!- pn brak de zon weer door en werd velerleljong zegen en voorspoed ons deel. leu.u Ik meen in zeer korte trekken te hebbeqL-nuii aangetoond, dat de achting en eerbiedfvieis voor, de liefde tot en de heerlijkheid vacLm on9 Koningshuis is ontleend, zoowel aatL, 'n grootsüh verleden, als aan een bloeientfjong heden. Wij hebben thans ons VorstenhuijLrde lief. Het Oranjehuis is voor ons: OtLen. nationale reserve van traditiën en verfyieis wachting, van herinnering en hoop. In eetl V.J. tijd van aangrijpende en diep ingrijpendJjong crisis als wij thans doorleven, en nogl Kee wel eenige tijd zullen hebben te onder-l\\eis gaan, kan alleen diep doorvoelde _natioL,i p nale eenheid en daaruit geboren nation akE^de veerkracht de gevolgen van crisis en majjongi laise temperen. ler.vf Economisch en financieel blijft de toetpma stand hoogst zorgelijk. Er is nauwelijkifyyejs een tak van volkswelvaart te noemenlf y.' die niet worstelt o.m het bestaan. Wall poui andere landen ons economisch aandoen, L ,v\ kan het kleine Nederland niet verhinderenL v0 Wat de wereld teistert, kan door ons nie||]joe worden ontvlucht of worden gekeerd. Idirrei Dit alles kan men erkennen, maar daar|on k' bij toch inzien, dat groote nationale eenl heid rijke vruchten kan afwerpen. Een-lpe i dracht maakt macht, terwijl tweedracht grii de kracht breekt. Wij doelen niet op eöt|man geforceerde eendracht, maar een, die gefvkj boren wordt uit vrije wil tot cordiale sa-|neer< menwerking van allen, die van goede wiljtf{sm. zijn. Dan is de liefde voor het Oranjebuit een band, die werkelijk bindt, dan zijt dagen als deze in 't Koninklijk Huis, da™pp biezondere, de nationale dagen, de h°°g|yfj| j, tepunten van ons saamhoorigheidsgevodL j waarop ondanks nationale en intematio* nale spanningen onze Oranje- en Vadert landsliefde ons des te sterker doet sch AAR ren rondom de troon van Oranje. 17onH Wij zijn een k'.ein volk. Die kleinheidl p heeft iets benauwends. Maar we zijngroctL in de dingen, waarin een klein volk groef, kan zijn. Immers, het is een onschatbaaf voorrecht in een tijd als deze waarin zoocn(j lM veel viel, wat meende sterk te staan, ee* volk te zijn, dat de lijn der historie in zijf eigen leven en in zijn Vorstenhuis voortzet! Wij willen nooit vergeten, wat we p de Oranjes verschuldigd zijn. Dat z4yy;iai alom weer in den lande blijken. Deze dat(K is weer een feestdag voor de natie. slotenen de rede op de Groeneplaats zoiJLaf den kunnen hooren, het feestgedruisdr°jen en het soms oorverdoovend lawaai va# t claxons en motoren waren van die aanfl dat er weinig van kon worden verstaai liegvel par t< fas he J L1KSE I Zater Jntlastt DE MOTORBABY. Het zweefvliegtuÉaar met motor, bijgenaamd „de vliegende ballaatsei fiets", die hedenmiddag op ons Vliegvelntenne verschijnt. per H. motortoestel kunnen worden verricht. Een ander mooi nummer is het op| sleepen van twee zweeftoestellen do een motorvliegtuig. WE VERKLAPPEN NOG. En mogen we tenslotte nog verk pen, dat de eenige vliegende burgemei ter, die Nederland telt, n.l. de heer 1 W. Luyendyk, Burgemeester van de en Tienhoven, naar Texel zal kon De heer Luyendyk heeft zoowel als torvlieger als als zweefvlieger naam den lande. C>e bekende Ameide-vludl dankt haar ontstaan aan zijn initiatd Verder treft u op de luchtshow de jon [ys ste zweefvliegbewijshouder aan, dat leeft hi J. Vrieling, lid van de vliegclub „Teug< ip p,em te Deventer. Zooals u bemerkt, zal ook op zvvtf iCHOC vlieggebied heel wat te zien zijn bijDond Texelsche Luchtshow. ('assen Voor het overjge deel van het pr- dioolr- gramma maken we u nog eens opmef toek ge zaam op de in dit blad gepubliceerde a nuseun nonces, waarin nog belangwekkende fl Bijenko dedeelingen zijn gedaan omtrent de Amster P.Z., het stunttoestel van de N.L.'Ü,1 maakt de militaire vliegtuigen, die aan de i Peterhi luchtshow hedenmiddag zullen deeb* tijd in men. te hebb Rondvluchten met de de DC 3 kun® een sCl van 10 uur v.m. af geschieden. jeugd v 'AKEh DEN HOORN. I' lie^tui Het was de bedoeling, dat met-aangtL'J, ;v PH-4SV a trofft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 2