TEXELSCHE COURANT f Woensdag 10 April 1940 No. 5435 52ste Jaargang DE NIEUWE TEXELSCHE COURANT Texelsche Berichten DE OUDESCHILDER TE KLEIN. HAVEN Uitgave N. V. Boekhandel en Drukkerij v. h. Langeveld en De Rooij Den Burg Telefoon 11 IS SINDS 1 JULI 1930 IN DIT BLAD OPGENOMEN. ADVERTENTIES: 12 cent per regel minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor vier plaatsingen opgegeven, wordt drie maal berekend. Vraagt ons zeer voor- deelig tarief voor neringdoenden. TEXELAARTJES: 48 ct. (4 regels, ge heel met kleine letters gezet, hoogstens vier; vooruit betaald) ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal; buiten Den Burg tl.lossenrs 4 ct ZONDAGSBLAD: f0.50 per kwartaal; buiten Den Burg f 0,70. POSTREKENING no. 652. HOOGWATER (ter reede van Texel v.m. (nam. ongeveer een half uur later.) 10 Apr. 1! 12 13 14 15 16 10,20 10,52 11,25 0.22 1,04 2,03 OP 10 APRIL LICHT OP VOOR: RIJWIELEN en RIJTUIGEN 7,18 DE VLIEGKAMP OP WAALHAVEN. Zondagavond bracht het A.N.P het ontstellend bericht van het vliegongeval op Waalhaven, waarbij onze vroegere plaatsge noot, de 33-j. heer Henk van Montfoort het leven verloor. Uit de ochtendbladen van Maandag vernamen we, hoe de ramp heeft plaats gegrepen. Henk van Montfoort was K.L.M.-piloot; hij vloog als tweede bestuurder op de Indie-lijn en deed op de Europeesche lijnen als gezagvoerder dienst. Eind 1939 evenwel werd hij onder de wapenen ge roepen, maar hij bleef zijn beroep ge trouw Als luitenant-vlieger bestuurde hij Zondagmiddag een militair jachtvlieg- De haven van Oudeschild is te klein. De landbouw neemt toe en daarmee het vervoer van en naar het eiland. Van verschillende kan ten hoorden we klachten. Het is niet uitgesloten, dat binnen afzien bare tijd door de vele belangheb benden een verzoekschrift aan de Minister wordt gericht met het ver zoek zijn medewerking tot vergroo ting van de haven te willen verlee- nen. Dezer dagen bereikten ons opnieuw klachten omtrent de huidige toestand aan de haven. Er wordt zelfs in de groote pers zoo werd opgemerkt veel ge schreven over de beroerde toestand, waar in de Texelsche schapenbedrijven ver- keeren. En zeker terecht, maar het is ook hcog tijd om eens te schrijven over de meer dan treurige toestand hier aan de haven. Is die toestand werkelijk zoo slecht of wordt er schromelijk overdreven Bij verschillende personen, voor wie 'n goede haven haast een levenskwestie is, hebben we ons licht eens opgestoken en - inderdaad bleek ons de oplossing van dit havenprobleem een zaak van groot be lang. Het laat zich aanzien, dat binnen kort spijkers met koppen zullen worden geslagen en dat de belanghebbenden zich hiertoe tot de Minister zullen wenden met het verzoek zijn medewerking te wil len verleenen om dit vraagstuk met spoed te willen oplossen. Een der leden van de Texelsche Coop. Inkoopvereen. vertelde ons het volgende- De kottervloot telt thans elf schepen. De meeste hebben een lengte van 23 M. en ze nemen dus minstens zooveel ruimte in als drie botters. Vrijdags en Zaterdags vooral hebben we een heele toer om on ze kotters behoorlijk op hun plaats te krij gen De een na de ander moet, telkens als een niemyé kotter binnenkomt, tijdelijk verhuizen. U begrijpt, welk een ellende dat gegfï; Ik heb eenige tijd terug tegen de toen dienstdoende havenmeester ge zegd: Man, je doet verstandig als je eens een klacht indient bij je superieuren, want het wordt hoog tijd dat de zaak eens verbeterd wordt.'' Of hij het gedaan heeft, weten we met. De toestand is in elk geval geen steek verbeterd. Toen hebben we zelf de hand aan de ploeg ge slagen. We gingen met onze wenschen naar fiet Raadhuis, nu een jaar of drie geleden. Wat moeten we doen? vroegen we aan de Burgemeester en de toenma lige eerste wethouder, de heer K. Vla ming. Er werd geantwoord, dat het idee le haven te vergrooten, prachtig was, maar dat men op financieele bezwaren stuitte. De gemeente zou een deel der uitbreidingskosten moeten betalen. Ten- siotte werd ons toegezegd, dat de zaak onderzocht zou worden. En nu hopen we maar, dat dit onderzoek voortgang heeft gevonden en dat het ons nader tot de gewenschte oplossing heeft gebracht. Uitbreiding is broodnoodig. Waarom zou het met onze plannen op een teleur- e'elling moeten uitloopen, terwijl een .ine haven ergens in Zeeland onlangs II. VAN MONTFOORT f tuig van het type G 1; sergt. Lijs had in dat toestel als mitrailleurschutter plaats genomen. De vlucht had een normaal verloop en zou zeker tot een goed einde zijn gebracht, zoo het toestel bij de lan ding niet plotseling over de kop was ge slagen. Het boorde zich daarbij diep in de grond. Toestellen van dit type hebben n.l. een groote landingssnelheid. De be stuurder werd aan hoofd en rug zoo zwaar gewond, dat de dood onmiddellijk moet zijn ingetreden. Sergt. Lijs werd slechts licht gewond. Het weigeren van de remmen schijnt de oorzaak van deze vliegramp te zijn geweest. Een tragische bijzonderheid moet het zeker genoemd worden, dat de echtge- noote van de heer Van Montfoort te Oegstgeest bijkans het slachtoffer van een autobotsing werd, toen zij zich met nog een dame met spoed van Amsterdam naar Waalhaven begaf. De dames kwa men er gelukkig vrij goed af; zij bek\va- men alleen snij wonden door brekend glas; de militaire chauffeur werd niet ge wond. De drie inzittenden van de andere auto moesten in een ziekenhuis worden opgenomen. Twee van hen kregen wél vergroot werd, nadat de havenmees ter, die nog maar kort in functie was, een welgefundeerde klacht had inge diend Vijftig jaar geleden is de Texelsche haven voor het laatst vergroot en daar mee belangrijk verbeterd. Het was toen ook wel hard noodig. De visschersvloot kreeg er telkens nieuwe schepen bij. Toen voeren er vijftig tot zestig schepen de haven in en uit. De blazer- en botter- vioot telt thans een veertigtal. De kotters kwamen in 1928 voor het eerst in de haven. Maar dat is natuurlijk niet de hoofdoorzaak van de onhoudbare toe stand. Het zit ook in 't feit, dat de land bouw op ons eiland met rassche schreden vooruitgaat. Vorig jaar werden op ons ei land 300 H.A. gescheurd, en ook dit jaar heeft men de ploeg in verscheidene bun ders weiland gezet. Hoeveel duizenden kg. wordt er aan producten meer van bouwland gehaald dan van weiland!! En dat wordt grootendeels naar de vaste wal vervoerd en van de overkant komen aan zienlijke ladingen kunstmeststoffen. In dit verband kan natuurlijk opgemerkt worden, dat de invoer van veevoer ver minderd is, doch dit legt niet zooveel ge wicht in de schaal. Wie aan de haven de groote bedrijvig heid gadeslaat, wordt zich dit alles ten- volle bewust. Het belangrijkste is de uit voer van granen, stroo, aardappelen, sui kerbieten e.d. In de drukke tijd van de afzet varen aken, klippers en tjalken af en aan. Bovendien: hoe heeft zich het beurtschippersbedrijf wel ontwikkeld! En dan moeten we T.E.S.O. met haar twee voor onze haven „reuzeschepen", met vergeten! Vroeger alleen de Ada van Holland. Een jaar of wat geleden werd de havenmond verbreed. Wij, aldus gaat on ze kotterschipper verder, hebben toen di rect gezegd: „Waterstaat, houdt je centen in je zak! Doe het in ieder geval niet zóó, maar maak er liever een buitenha ven bij. Ze maakten ten N. van het T E. S.O.-gebouw 'n terrein, door over 'n enor me breedte grond op te spuiten. Was dit wel noodig? Als men toen meteen een buitenhaven had aangelegd, was de zaak nu in orde geweest Ja, aan de terreinen is alle zorg besteed. Toen de haven Rijks eigendom werd, een jaar of dertien gele den, werden verschillende gebouwen ge sloopt. Het havenbeeld werd hierdoor te vens verruimd en verfraaid, maar drin gender was aanleg van een nieuwe haven geweest. Men behoeft echter niet juist het oog te laten vallen op een nieuwe buitenha ven. Aan de Noordzijde van het binnen- haventje is eveneens gelegenheid voor expansie. Tensfotte merkt spr. nog op, dat het gedurende de voorbije weken buitenge woon druk geweest is, doordat de scheepvaart wegens de strenge winter maandenlang stilgelegen heeft. Dit neemt echter niet weg, dat ook onder nor male omstandigheden een steeds grootere actie aan de haven te verwachten valt. en de behoefte aan een grooter haven met de dag meer wordt gevoeld. Tot zoover de meening van een onzer kottervisschers. In een volgend artikeltje komen ook andere belanghebbenden aan het woord over deze kwestie, die zeker algemeen de aandacht heeft. J. een hersenschudding. De dames zetten met een andere auto de reis voort. Met de heer Van Montfoort is een zorg zame man en vader heengegaan; hij laat een vrouw en twee nog jeugdige kinde ren achter. De heer Van Montfoort was gehuwd met mej. Martha Rab, een dochter van dc heer A. C. Rab, schoenhandelaar al hier. Hij kwam naar Texel om te stu- deeren aan de Zeevaartschool. Hij be haalde het einddiploma, maar meer dan de zeevaart lokte op de duur de aviatiek hem aan. Op Soesterberg genoot hij zijn opleiding als vlieger. Kort daarop trad hij in 1935 bij de K.L M. in dienst. Zijn uitstekende eigenschappen als vlieg tuigbestuurder deden hem spoedig in rang opklimmen en ware de mobilisatie niet afgekondigd, hij zou vermoedelijk reeds als gezagvoerder op de Indië-lijn dienst doen. Ook de trotsche Douglas- en de moeilijk bestuurbare Lockheed wist hij met zekere hand door het luchtruim te voeren. Het was Henk van Montfoort, die uit verkoren werd - bij wijze van vriendelijke geste jegens Texel wellicht? om op de dag van de opening van Texels vlieg veld de eerste Douglas op ons eiland te doen landen. We hadden het genoegen die historische vlucht mee te maken, na dat we in de vroege morgen met de kleine Krekel (met Viruly en Graf Von Rosen) naar Schiphol waren gevlogen. Van die dag ook dateert de foto, welke we hierbij voor de eerste maal reprodu- ceeren. Ze werd genomen voor de Dou glas, waarmee even te voren de heer en mevr. Kamp een eere-rondje hadden ge vlogen. Henk is niet meer. We houden aan hem prettige herinne ringen. Een joviale vent was 't, een kerel met wie men goed kon opschieten. Zoo dacht men er ook bij de K.L.M. en bij de militaire vliegers over. Moge zijn familie de kracht ontvan gen welke zij in deze dagen van smart zoo zeer behoeven. Hij ruste in vrede. GIFTEN WITTE KRUIS. N. N., De Koog f 2. Mej. C., Den Burg f 1.50. D. D., 't Noorden f 2,50. EEN VIERLING. Zaterdagmiddag heeft een schaap van de heer A. J. Keijser een vierling ter we reld gebracht. De lammeren verkeerden alle vier in blakende welstand. VEREEN. VOOR CHR. VOLKSONDERWIJS. De heer N. Maat werd herkozen als be stuurslid van bovengenoemde vereen., terwijl de heer Jac. de Vries gekozen werd in de plaats van de heer A. A. Kant. EF.N LEPELAARVITRINE VOOR HET MUSEUM. Er komt binnenkort een nieuwe vitrine in het Museum. Reeds geruime tijd wordt eraan gewerkt door de bekende praepara- teur Van der Horst uit Beverwijk, die echter door militaire dienst verhinderd is, spoed te maken Niettegenstaande dat verwacht men, dat de vitrine binnen- .kort deel zal uitmaken van de Museum collectie. De vitrine bevat een miniatuur-land schapje van „De Muy", met 'n nest van lepelaars, waarin vijf eieren liggen. Vijf lepelaars zullen het landschapje „bevol ken". Uiteraard is een groote som gelds met de vervaardiging van deze vitrine ge moeid, doch het bijzondere van de aan winst zal alles vergoeden. K. VAN OVER DE GRENS. HET NOORDEN IN HET GEDING. Er zijn door Engeland en Frankrijk no ta's gezonden aan Zweden en Noorwe gen wegens het varen door Duitsche schepen in de territoriale wateren dezer landen. De geallieerden blijken niet van plan het Scandinavische Schiereiland aan Duitschland en Rusland als belangenge- bied te laten. Ten tweede gaven zij hun opvatting te kennen omtrent de handel van Noorwegen en Zweden met Duitsch land. Een bericht van Maandagmorgen meld de, dat de geallieerden in de territoriale wateren voor de Noorsche kust drie mij nenvelden hebben aangelegd; er werden gedurende 48 uur geallieerde oorlogs schepen daar gestationneerd om de Scandinavische schepen te waarschuwen. Deze mijnenvelden liggen tusschen Nar vik en Bergen en sluiten de scheepvaart practisch af. De strijd om de neutraliteit dezer landen is daarmee in een beslissend stadium gekomen. Van hun kant oefenen de Duitschers druk uit op de regeerin gen te Oslo en Stockholm. Berlijn be schouwt bovengenoemde nota's der ge allieerden als een Engelsch-Fransch spel tot afpersing in de wereld van het Noor den. Men verwijt de Scandinavische mo gendheden tegelijk, dat zij slechts „pas sief" neutraal zijn; zij zouden echter, vol gens Duitsche wenschen, „actief" hun on zijdigheid moeten verdedigen. De VÖlki- scher Beobachter verklaart, dat er een nieuw hoofdstuk van de oorlog begint. Dat ziet er alles heel dreigend uit. In- OFFICIEEL. ALGEMEEN RAPVERBOD. De Regeeringscommissans voor de Bo- oemproductie vestigt de aandacht van belanghebbenden op het bepaalde in ar tikel 7 der Bodemproductiebeschikking 1939, opgenomen in de Nederlandsche Staatscourant van 8 en 9 December 1939, no. 241, op grond van welke bepaling bosschen en andere houtopstanden slechts mogen worden geveld of gerooid krach tens vergunning. Deze behoort te worden aangevraagd bij de Productiecommissaris voor de boschbouw en de houtteelt, adres Bureau Staatsboschbeheer, Museuml. 2, Utrecht. Het verdient aanbeveling, ter bevorde ring van een spoedige afdoening bij het aanvragen van een dergelijke vergunning gebruik te maken van een daartoe be stemd formulier, dat op een desbetref fend, tot de Productiecommissaris voor noemd gericht verzoek kosteloos zal worden toegezonden en dat bovendien kan worden verkregen ten kantore van de houtvesters en de boschwachters. In het bijzonder wordt er op gewezen dat niet alleen voor algeheele velling doch ook voor dunning van bosschen ver gunning noodig is, terwijl alle houtop standen dus ook wegbeplantingen, rij en. groepen of alleenstaande boomen en hakhout onder de beschikking vallen. Velling of rooiïng zonder vergunning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van ten hoogste tienduizend gulden. GIFTEN ALG. WIJKVERPLEGING. N. N., De Koog f 2. OUDESCHILD. VERLOTING EIGEN GEBOUW. De trekking der loterij ten bate van het Eigen Gebouw der Moderne Arb. Be weging plaats gehad. De hoofdprijs is gevallen op no. 522, 2e prijs op no. 1313. Voorts prijzen op de nos. 12, 305, 487, 567, 660, 666, 737, 812, 980, 1056, 1144, 1207, 1292. De prijzen kunnen op vertoon van het lot worden afgehaald aan het Eigen Ge bouw tot uiterlijk 30 April a.s. Hierna vervallen ze aan de Vereeniging. De 1ste pnjswinner kan kiezen uit een fiets, een dressoir of een stofzuiger; een schilderij is de 2de prijs. GESLAAGDE AVOND. De uitvoering ten bate van de K. W. Kleuterschool te Oudeschild, Zondag in het Eigen Gebouw gehouden, is naar wensch geslaagd. De zaal was geheel ge vuld met belangstellenden toen de heer Alb. Backer namens het bestuur met een kort woord opende. Door de internatio nale verwikkelingen was de avond steeds uitgesteld, doch de nood is thans zoo hoog gestegen, dat extra inkomsten dringend noodig zijn. Met de wensch, dat de avond een flink batig saldo mocht opleveren, werd deze voor geopend verklaard. Het geheele programma werd verzorgd door een aantal R K. jongelui van Den Burg en Oudeschild. die voor een prima programma hebben gezorgd. Het viel danook buitengewoon in de smaak. Dc Denemarken door Duitsche troe pen bezet. Kopenhagen gistermor gen om 8 uur reeds in Duitsche handen. De regeering besloot geen tegenstand tc bieden. Duitsche aanval op Noorwegen. De Noorsche regeering besloot de Duitsche cisch, zich onder Duitsch bestuur te stellen, niet in te willigen. Ze kondigt de algemeene mobilisatie af en verplaatst haar zetel van Oslo naar Haniar. Engeland en Frankrijk zullen de Noren te hulp komen. (Zie verder 2e pag.) dien de Noren in hun eigen rechtsgebied Engelsche en Fransche mijnenvelden (de Frsnschen hebben nadrukkelijk meege daan) dulden, zou dit inderdaard een zeer passieve neutraliteit zijn, die hen met Duitschland in botsing zou brengen. Dul den zij het inderdaad niet, dan zouden zij zeer gemakkelijk met de Engelsche en Fiansehe zeestrijdklachten in conflict komen. Ze werden ook dan in de oorlog betrokken. De Noorsche regeering staat dus voor een zeer moeilijke beslissing. (Ze heeft reeds besloten; zie pag. 2. Red.) In Scandinavië is de opwinding vrij gioot; temeer nu de mijnenvelden reeds bij wijze van verrassing 's nachts vóórdat de nota werd ingediend, gelegd zijn. De nieuwe geallieerde activiteit wordt merk baar. Dat de Duitschers zich prepareeren blijkt o.a. uit het thuishalen van de on derzeebooten, althans indien de geallieer den het mis hebben; dezen veronderstel len dat zij de meeste Duitsche duikbooten reeds vernietigd hebben (55, zegt Londen) WOL OP DE WERELDMARKT STERKE PRIJSSTIJGING Het indexcijfer voor wol van de Week ly Woolchart bedroeg: 100 op 1 Juni 1914 84 op 1 Maart 1939 126 op 1 Febr. 1940 156 op 1 Maart 1940 Deze scherpe stijging is het gevolg van dc verhooging der prijzen, die door de Wolcontrole-instantie der Engelsche re geering begin Maart is ingevoerd. Het indexcijfer voor ruwe wol was: 100 op 1 Juni 1914 75 op 1 Maart 1939 99 op 1 Febr. 1940 132 op 1 Maart 1940 Voor tops: 100 op 1 Juni 1914 80 op 1 Maart 1939 105 op 1 Febr. 1940 143 op 1 Maart 1940 Voor garens: 100 op 1 Juni 1914 96 op 1 Maart 1939 174 op 1 Febr. 1940 194 op 1 Maart 1940 De garenprijzen zijn, vergeleken bij 'n jaar geleden, dus meer dan verdubbeld. III HERSENGYMNASTIEK III 5) LETTERPUZZLE Kunt U hiervan de naam van een klein plaatsje in Noord-Holland maken: GRASRUGCHEB (Oplossing volgt) lachsalvo's waren niet van de lucht en de spelers werden telkens met een da verend applaus beloond. De heer Jac. Schrama, die als con ferencier optrad, begon met een leuk liedje, toepasselijk op deze kleuterschool avond, wat de stemming er direct in bracht; het refreintje werd uit volle borst meegezongen. Hierna kwam een tweetal voordrachten van de heer Jac. Witte, waarom daverend werd gelachen, gevolgd door eenige mooie zangnummers van de zusters Jo en Corrie Smit, met tot besluit voor de pauze een een-acter. gespeeld door Wim Ran, Annie Graaf, Jaap Schrama en Jo Smit. Na de pauze werd nog een een-acter gegven waaraan meewerkten de dames Jo Smit en Annie Graaf en de heeren Jac. Schrama, Wim Ran en Jac. Witte, die de lachspieren nogmaals danig in wei king brachten. Al met al een buitenge woon gezellige avond. Er werden eenige verlotingen georga niseerd om het batig saldo te verhoogen en er kon danook een mooi bedrag aan de penningmeester worden afgedragen. De heer Backer dankte de spelers voor hun medewerking en hoopte, dat een volgende keer niet tevergeefs een be roep op hen zou worden gedaan. Ook de Tex. Courant werd voor haar belange- looze hulp, die zeer gewaardeerd werd, dank gebracht. De balmuziek werd verzorgd door een aantal leden van het fanfarecorps, de Rhytm. Islanders, die de goede stemming er tot het einde toe ingehouden hebben. OOK SPANNING IN HET Z.-OOSTEN In de Adriatische Zee hebben eenige tijd geleden Duitsche schepen het trans port van goederen van Zuid-Slavië naar Triest op zich genomen, opdat deze goe deren dan verder over land naar Duitsch land kunnen worden vervoerd. Daarop zijn Engelsche oorlogsschepen de Adria- tischt Zee binnengedrongen om op die schepen jacht te maken. Niet alleen dit. Ook Zuidslavische schepen, die contra bande voor Duitschland aan boord had den, of die men daar van verdacht, wer den door de Britsche oorlogsbodems door zocht Hierop zijn de regeeringen van Z- Slavië en Italië te rade gegaan of zij dit zullen toelaten. Er schijnt door hen te worden overwogen de Adriatische Zee voor vreemde oorlogsschepen af te slui ten. Hoe het ook zij: dit bewijst in elk geval, hoezeer de economische oorlog op het oogenblik alle andere overwegingen overheerscht. RECHTSVRAGEN INWONENDE DIENSTBODE. Vraag Wij hebben een inwonende dienstbode. - Deze kreeg, toen ze op haar vrije Zater dagmiddag uitging, een ongeluk. Moet men als werkgever nu de onkosten beta len Antwoord: Inderdaad bent U tot betaling verplicht (verpleging en genees kundige hulp), ook al geschiedde het bui ten dienst. Ze houdt tevens recht op Joon en wel gedurende een .„betrekkelijk kor te tijd", dit is gewoonlijk hoogstens zes weken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1940 | | pagina 1