TEXELSCHE COURANT
p5te Jaargang
Woensdag 29 Mei 1940
No. 5449
DE NIEUWE TEXELSCHE COURANT
WEDEROPBOUW!
Texelsche Berichten
m
leidscl/e lammerenmarkt.
WAARHEEN MET
ONZE LAMMEREN?
i
Uitgave
N V. Boekhandel en Drukkerij
v[ h. Langeveld en De Rooij
Den Burg Telefoon It
IS SINDS 1 JULI 1930
IN DIT BLAD OPGENOMEN.
IDVERTENTIES: 12 cent per regel;
I minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor
vier plaatsingen opgegeven, wordt drie
maal berekend. Vraagt ons zeer voor-
deelig tarief voor neringdoenden.
EXELAARTJES: 48 ct. (4 regels, ge
heel met kleine letters gezet, hoogstens
viervooruit betaald)
BONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal;
buiten Den Burg tl.—; losse nrs. 4 ct
ONDAGSBLAD: f0.50 per kwartaal;
buiten Den Burg f 0,70.
3STREKENING no. 652.
OOGWATER (ter reede van Texel v.m.
(nam. ongeveer een half uur later.)
Mei 30 31 1 Juni 2 3 4
,36 4,34 5,42 6,50 7.55 8,46 9,30
OP 29 MEI LICHT OP VOOR
RIJWIELEN en RIJTUIGEN 9.48
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
WENDEN WIJ, NEDER-
LANDERS, NU DE BLIK
VOORUIT
Dc geschiedenis van ieder volk
kent hoogtepunten en laagtepunten.
Wie zal zeggen, welke van deze
ten slotte het meeste profijt heb
ben geschonken in een hoogere
Ibeteekenis van het woord. Ons
ware geluk ligt met in zelfvoldane
zekerheid, maar in liet werk on
zer handen en van onze geest, niet
in het genieten maar in het bou
wen; niet in 't ontvangen, maar in
het geven. Daartoe nesten ons nu
nog evenveel mogelijkheden als er
voor iedere mensch van goeden
wille altijd en onder alle omstan
digheden zijn geweest, zoolang de
ze wereld draait.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
JTE-ZAKKEN
Wie er meer dan 250 in voorraad heeft,
oef daarvan vandaag nog opgaaf doen
Jin het Textielbureau, Willemsplein 5, ft
rnhem.
ARDAPPELEN
Denatureeren met recht op steun is nu
et meer mogelijk. Gedane aanvragen
arden ter zijde gelegd.
'UT.
Het venverken en verhandelen van
W is aan zekere beperking onderwor-
:n. Herstellingswerken blijven toege-
aan ,doch voor nieuwbouw wordt voor-
opig geen vergunning verleend.
OOR ALG. MILITAIR TEHUIS
J Zaterdag had in het Alg. Militair Te-
ïis in de Julianastraat de trekking plaats
in de verloting welke ten bate van dit
huis was georganiseerd. De heer Ka-
r, garnizoenskapper, won de hoofd-
ijs, n.l. dc fiets.
lilt
3GEREIGENDOMA1EN
Wie eigendommen van tiet Nederland-
he of üuitsche leger of van Neder-
ndsche of Duitsche militairen (particu-
:ren) tot zich heeft genomen, dient hier
in vandaag nog afgifte of inededeeling
doen aan de politie. Verzuim wordt be-
'fraft.
OUDT BOEK!
'|Zoo ooit, dan is thans het bijhouden
1 n een degelijke boekhouding een eerste
^sch voor alle..zakenlieden. Wie er zelf
et voor zorgen kan, raden we met na.
uk aan eens overleg te plegen met een
^ministratiebureau, dat zich daarmee
£aag zal belasten. De kosten vallen ze-
1 r mee.
V.SCH DUUR MAAR SCHAARSCH
6A1s we nu eens niet met die veel be
loken Zuiderzeedijk zaten wat
u er dan met de visscherij een geld te
"dienen zijn. De heer T. Dogger ver
lacht een der dagen te Den Helder een
M'. ti® geepen voor 1820 oent perst.
J waren gedurende twee dagen in één
m gevangen. De visch, zoo werd ons
rziekerd, is thans zestig tot zeventig
t. hooger in prijs dan in normale tijd.
De vangst is echter zeer gering. Vroe-
r kreeg je er wel 400 in een kom eit
t aantal kommen was zoo groot, dat
scheidene personen er een middel van
>taan in konden vinden.
iOORDENBOEKEN
t*cransch Duitsch Engelsch
niiVederlandsch en Esperanlo
iEKHANDEL PARKSTRAAT - Tel. 11
TEXELAARS IN DEN VREEMDE.
Wij stellen vanzelfsprekend veel be
lang/in de ervaringen, welke oud-Texe
laars aan de vaste wal in de spannende
dagen, welke achter ons liggen, hebben
opgedaan. Gaarne zullen we, bij voorkeur
per briefkaart, daarover worden ingelicht.
In alle provincies van ons land wonen le
den van onze trouwe lezerskring. De
dagbladen brachten slechts schaarsche
berichten. Vriendelijk vragen we, aan ons
verzoek gehoor te willen geven. Een post
zegel hoeft het U niet te kosten. U plakt
aan de adreszijde eenvoudig dit strookje.
De porti komen dan voor onze rekening.
Machtiging No. 1
Kantoor DEN BURG-TEXEL.
Uit te reiken aan
REDACTIE TEXELSCHE
COURANT.
ER DREIGT GEVAAR.
Daar ook op ons eiland in de span
nende dagen van 10—15 Mei menig schot
is gelost, is de kans op het vinden van
patronen, granaten of ander gevaarlijk
goed met gering. Wie iets van die aard
vindt, zij voorzichtig. Liggen laten en
de politie waarschuwen is het beste, wat
men doen kan. In Den Haag peuterden
Vrijdagmiddag jongens aan een gevonden
patroon, inet het gevolg, dat beiden in een
ziekenhuis moesten worden opgenomen.
De eene knaap werd de rechterhand af-
afgcrukt. Dezelfde dag vonden kinderen
op Ypenburg een handgranaat. Zij gingen
er mee spelen, wat een van hen, de 12-j.
F. v.d. M. het leven kostte. De twee an
deren liggen zwaar gewond in het zieken
huis te Voorburg. Ouders en onderwijzers
zullen zeker de kinderen op dit bericht
attent willen maken, opdat zij voor derge
lijke rampen gespaard worden.
binds jaren heelt iexel de eer deeersto
lanunei enmarkt te hebben, maar de bij
zondere tijdsomstandigheden brachten
mede, dat de -eerste hier met kon plaats
hebben.
Leiden was daardoor aan de beurt,
maar de Leidsche markt kon Vrijdag
24 Mei weinig voordeeien van die primeur
oogsten, want de aanvoer was in tegen
stelling tot andere jaren min.em en de
rfandel daaraan evenredig.
Dit moge deels nog een gevolg zijn
van de vervoersmoeilijkheden te land.,zoo
wel als te water, de grootste factor schuilt
wel in het feit, dat Leiden nu vóór in
plaats van na Texel kwam.
In de cijfers ziet men dit duidelijk tol
uitdrukking gebracht. Werden er vorig
jaar op 19 Mei ruim vijfduizend en op
2ö Mei meer dan acht en vijftig honderd
lammeren aangevoerd, de Leidsche vee
markt zag er Vrijdag slechts ongeveer
veertienhonderd, waarvan óOO van ons
eiland. De handel was daarbij zeer terug
houdend. De prijs stelde buitengewoon
te leur. Zelfs onze beste Texelsche lam
meren konden het niet verder bnengen
dan f 6f 10.
Zoo op het oog zou men dit niet ver
wacht hebben, want er was vrij veel be
langstelling.
De aanvoer van andere dieren ter markt
was vrij bevredigend. In sommige geval
len was de aanvoer zelfs gr(boter dan de
laatste maanden het geval was geweest.
HOE STAAT HET MET HET
BOUWBEDRIJF?
Men consateert een stilstand in het
bouwbedrijf, wanneer men de toestand
momenteel overziet. Het werk ligt stil.
Wjj hebben verschillende informaties bij
alleszins ter zake kundige personen inge
wonnen en men kan als zeker aanne
men, dat deze stilstand in het bouwbedrijf
primair een gevolg is van een inzinkilng
van de durf -en de moed van hen, die aan
het bouwen zijn. Men redeneert: het is
nog lang geen vrede. En men wil het ri
sico niet Ioopen, dat wat inen bezig is te
bouwen, verwoest zou kunnen worden.
Men is voorzichtig, misschien zelfs te
voorzichtig. Wil het normale leven weer
goed functionneeren, dan dient men zoo
spoedig mogelijk alles, wat in normale tij
den gedaan zou zijn, inderdaad te doen.
Wanneer men wat dat betneft in gebreke
blijft, kan het zeer lang duren, voordat
alles weer gewoon loopt
Wie draagt 't risico bij eventueele be
schadigingen, de aannemer of de op
drachtgever? In normale gevallen is het
zoo: de opdrachtgever geeft zijn aanwij
zingen, het object wordt gebouwd en wan
neer het klaar is wordt er betaald.
Wie draagt het risico bjj eventueele be
onvoorziene omstandigheden ernstige scha
de aan het in aanbouw zijnde wordt aan
gericht? De aannemer stelt zich op het
standpimt, dat dit risico gedragen dient
te worden door de principaal. En dit is|
ook allleszins billijk. In normale tijden
neemt de aannemer de risico voor zijn re
kening, omdat dit niet zoo geweldig groot
is, maar nu......
Een knidere kwestie isde aannemer
wordt verplicht hetgeen hij aankoopt on
middellijk te betalen. Is het niet logisch,
dat dan de principaal ook onmiddellijk be
taalt? Het koopen en verkoopen op reke
ning is voorloopig de wereld uit. Een op
lossing is nog niet gevonden, doch men
mag wel aannemen, dat dit spoedig ge
beuren zal. Het normale leven herneemt
lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll
llllll LANDBOUW EN VEETEELT. |||||1
||||||iiiiiiiiiii!iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||||||
NIET BIJ DE PAKKEN NEERZITTEN
Door de gebeurtenissen der laatste da
gen is veel ontwricht en verkeenen velen
van ons in zorg. Het vervoer is zeer
bemoeilijkt en dit brengt allerlei zwarig
heden mee. Veel meer dan gewoonlijk
komt het thans aan op eigen initiatief
en de voortvarendheid van de boer. En
zoo wordt vooral ook van onze boeren
zeer veel gevraagd in een tijd, dat velen;
in zorg en ongerustheid verkeeren over
hun nabestaanden.
En toch moet het parool luiden: Door
werken. Dóórwerken, opdat alles, wat
mensch en dier noodig hebben, in vol
doende mate wordt voortgebracht.
Dóórwerken, omdat er op aanvoer over
zee voorloopig heelemaal niet valt te re
kenerr.
Dóórwerken, omdat we in de arbeid
geestelijke rust en voldoening vinden en
de goed verzorgde akker en het wel
onderhouden grasland ook in deze tijd
de trots van de Nederlandsche boer moet
blijven.
Dóórwerken, omdat dit onze plicht is,
nu en te allen tijde.
We vertrouwen dat iedere boer thans
fheer dan ooit zal doen wat hij kan.
Ook wij willen doorwerken en harder
werken dan ooit. Het zal noodig zijn.
Voorlichting, praetische wenken geven.
Met dc hulp van een reeks deskundige
medewerkers zullen wij ons beijveren U
zooveel a!s maar mogelijk is van dienst
te zijn.
VARKENS kunnen het in een goede
wei met weinig bijvoer stellen.
KALVEREN kunnen in een goede wei
volstaan met per dag 10 L. ondermelk en
een L. volle melk.
HAVER. Grond te zuur Chilisalpeter
is het beste middel. Niet meer te kriji-
gen Neem dan kalksalpeter.
AL TE KAAL WEIDEN is verkeerd.
De uitgroei heeft dan moeiljjk plaat6 want
„gras groeit uit gras".
GRASLAND moet behoorlijk worden
afgeweid vóór' de koeien in een ander
perceel komen. Blijft er teveel gras op
staan, dan wordt zoo'n perceel later n et
graag afgeweid.
INKUILEN van heele aardappels en
bieten kan in dunne lagen tusschen het
gras gebeuren. Niet meer dan één aard
appel of biet dik eri niet langs de om
trek. Zwaar belasten, minstens 60—70
c.M. grond er op.
DE LAATSTE GIER kan wonderen
doen als ze bij mooi donker w-eer op
kaal geweid grasland wordt uitgesproeicL
Bij scherp weer mag men niet meer gie
ren. Om deze tijd steeds dun gieren.
RUIGE MEST moet men om deze tijd
niet meer over het grasland brengen,
Een halve gift murwe stalmest kan zeei'
gunstig werken, als terstond wordt ge
strooid en fijn geëgd en goed weer
volgt.
zijn rechten.
iPractisch komt het hierop neer, dat al
leen met soepelheid van alle instanties
een herstel van de toestand verwacht kan
worden. Zoo kan een principaal, die -een
pand bouwt met hypotheek, in normale
omstandigheden pas na het bouwen geld
krijgen en daarmee de aannemer beta'en.
Wanneer de hypotheekbanken soepel haar
eischen stellen, kan men nog veel berei
ken.
Inmiddels is de verordening afgeko
men, dat alleen hout mag worden ge
bruikt voor herstel van wat verwoest is,
en voor nieuwbouw alleen met een daar
toe door de Burgemeester verstrekte ver
gunning.
Met de aanvoer van materialen heeft
men in de oorlogsweek rare avonturen
beleefd. Er waren verschillende schepen
naar Texel op weg met zand en grint.
Sommige hiervan hebben op een ligplaats
order gekregen hun lading te lossen; zij
werden naar Amsterdam gedirigeerd voor
het laden van graan, waarmee zij naar el
ders moesten vertrekken. Op de lading
materiaal werd beslag gelegd. Wat ge
beurt hier nu mee
Nu langzamerhand de verkeersverbin
dingen nagenoeg hersteld zijn, is aan
te nemen, dat ook deze moeilijkheden bin
nen enkele dagen opgelost zullen zijn.
Een schadepost voor de materialenhan-
del is het feit, dat thans niet meer wondt
gewerkt aan defensiewerken*
Hoe de toestand zich ontwikkelen zal,
is nog een groot vraagteeken. Maar alge
meen neemt men aan, dat binnen afziem
bare tijd alles weer normaal of zoo goed
als normaal zal zijn. Nu de aanvoer van
materiaal met automobielen niet meer
mogelijk is, heeft men reeds allerwege
maatregelen genomen om het vervoer met
paard en wagen te doen geschieden.
De bouw van het winkelpand voor de
fa. Verberne wordt voortgezet, zoo spoe
dig als dc materiaalaanvoer weer normaal
is. HANS K.
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||||l|
GEMEENTE TEXEL.
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiii|||H
BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Texel geeft den
inwoners dezer gemeente in hun eigen be
lang in ernstige overweging regelmatig
en nauwkeurig kennis te nemen van alle
officieele bekendmakingen, welke door
aanplakking of publicatie in de Texel
sche Courant worden gedaan.
Den Burg, 28 Mei 1940.
De Burgemeester van Texel,
KAMP.
STRANDGOED.
De Burgemeester deelt mede, dat op
bevel van de Duitsche militaire overheid
voorshands de op het strand aangebrachte
hindernissen aldaar moeten worden ge
handhaafd.
Wanneer diefstal van deze hindernis
sen mocht worden geconstateerd, zal dit
worden opgevat als een vijandelijke
daad tegenover het Duitsche gezag,
waarvoor de verantwoordelijke dader
door genoemde overheid terstond zal
worden gestraft.
Den Burg, 28 Mei 1940.
De Burgemeester van Texel,
KAMP.
T.E.S.O. GEEFT THANS
WEEK-END RETOURS.
T.E.S.O. heeft het reizend publiek een
weldaad bewezen, door over te gaan tot
het geven van week-end retours, geldig
van Zaterdag t.m. Maandag. De prijzen
hiervan bedragen f 1.20 voor de eerste en
f 0.80 voor de tweede kajuit Oorspron
kelijk was dit bedoeld voor het vreem
delingenseizoen en ongetwijfeld zou
Texel daarvan de vruchten hebben ge
plukt. Doch niettegenstaande nu de kan
sen op een goed seizoen zijn gedaald, gaan
de week-end-retours gewoon in, zoodat
nog velen er van zullen kunnen profitee-
ren. Een goed idee! K.
De lammerenmarkt nogmaals een week
uitgesteld. Dit bericht, Zaterdag per ra
dio omgeroepen en zoo spoedig mogelijk
over ons eiland verspreid, beteekent voor
de directe belanghebbenden meer dan
de oppervlakkige luisteraar vermoedde.
Het beteekent voor de Texelsche boer
nog weer meer zorgen bij de vele, die hij
al heeft. De omstandigheden voor de
grasgroei waren de laatste weken toch
al niet gunstig en verschillende percee-
len, die reeds bestemd waren voor hooi
land, moesten opnieuw in de beweiding
worden opgenomen. De lammeren, die nu
twee weken langer bij de moeder blijven
dan gewoonlijk, beginnen ook hun deel
van het gras te vragen. De Texelsche
boer is er niet op ingesteld, de lammeren
langer dan een week of zeven te houden.
Daarvoor is noodig voldoende gras en zoo
mogelijk nog wat krachtvoer. Iedere week
langer houden beteekent voor onze boe
ren: minder hooi in de komende winter,
minder boter en op dit oogenblik een
tekort aan ondermelk en karnemelk voor
kalveren en biggen.
Toch was onze indruk, toen we Maan
dag op de markt verschillende schapen
houders spraken, dat men zich over het
algemeen met de genomen maatregelen
kon vereenigen. Na de slechte uitkomst
van de Vrijdag te Leiden gehouden lam
merenmarkt was er weinig hoop op een
redelijke prijs. De gemiddelde nettoprijs
van de Texelsche lammeren op deze
markt lag nog beneden de zevn gulden.
Er bestond groote kans, dat bij flinke
aanvoer de prijzen hier nog beneden
zouden komen. Dit is wel heel ver bene
den de kostprijs. Deze ligt zeker hoo
ger dan twaalf gulden. Wil van een
rendabel bedrijf gesproken worden, dan
moet de prijs zeker f 14 a f 15 zijn.
De gezamenlijke Texelsche landbouw
organisaties hebben daarom gemeend
overleg te moeten plegen met de betref
fende regeeringscommissaris. In afwach
ting van de deze week te houden be
sprekingen is toen de lammerenmarkt
nogmaals een week uitgesteld. Omtrent
de verdere plannen van de regeering is
momenteel niets bekend.
De kostprijs der lammeren is door ver
schillende oorzaken dit jaar zeer ongun
stig beïnvloed De abnormaal strenge
winter, het dure krachtvoer en het ge
ringe aantal lammeren zijn wel de
voornaamste.
Het zou een groote teleurstelling zijn,
indien de regeering geen middelen vond
een eenigszins redelijke prijs te garan
deeren. Een bekend lammerenkoopman
kon ons niet veel hoop op een gunstige
wijziging in de lammerenpr^js geven.
We zijn uitsluitend op ons eigen land
aangewezen. Er is geen koopkracht en
waar deze nog is, ontbreekt in deze tijd
de kooplust. Zullen de markten straks
niet overvoerd worden, nu de eerste
markt tot tweemaal toe uitgesteld werd?
Worden geen middelen gevonden, dan
beteekent dit uitstel groote schade.
Laten we hopen, dat het lofwaardig
streven van de Texelsche landbouworga
nisaties met succes wordt bekroond. Het
gaat om het belang van heel ons eiland.
Een lichtpuntje is intusschen de heer
lijke regen van Zondagavond. Hieraan
was dringend behoefte. v. G.
C. VAN DER VLIES, f
In de ouderdom van ruim 95 jaar
is Zondag te De Koog overleden de
heer C. van der Vlies, die Texels
oudste inwoner was. Steeds ge
noot hij een goede gezondheid,
maar na een ziekbed van slechts
twee weken is hij heengegaan.
Vandaag heeft te Oudeschild de
teiaardebestelling plaats. Hij ruste
in vrede.
Op last van de Duitsche Overheid mo
gen advertenties met „Adres te bevragen"
of „Brieven onder noniet meer wor
den opgenomen.
GIFTEN WITTE KRUIS.
Fam. K., Den B. f 10.
GIFTEN ALG. WIJKVERPLEGING.
Fam. K., Den B. f 10.
EEN TEXELAAR VERTELT.
van zijn reis als geëvacueerde
van Vecncndaal naar Polsbroek.
De heer H. Bakker Rz., Groeneplaats,
is vorige week weer op het veilige „Gou
den Boltje" teruggekeerd. Henk was te
Veenendaal (in de Z.O.-hoek van Utrecht)
eenige maanden in een horlogerie werk
zaam.
Vrijdagmorgen 10 Mei vlogen er groote
aantallen Duitsche vliegtuigen over Vee
nendaal, zoo vertelde Henk ons: Ik moet
hier zoo snel mogelijk vandaan, dacht ik.
Het allernoodigste pakte ik op mijn
fiets en meteen wilde ik koers zetten
naar Texel. Maar. ik kwam Veenen
daal niet eens uit. De wegen waren af
gezet. Nog dezelfde dag werd een aan
vang gemaakt met de evacuatie van de
Veenendalers. Treinen vertrokken boor
devol burgers in noordelijke richtingen.
Henk behoorde tot de groep welke met
aken naar veiliger oord verscheept zou
den worden. Bij Eist lagen twee sleep-
booten onder stoom, welke ieder zes
aken moesten sleepen. 's Morgens om
negen uur kwamen de eerste vluchtelin
gen aan boord en pas om vijf uur n.m.
kon men wegstoomen. Alle aken waren
volgepropt, wel 450 menschen op elk
vaartuig. Men zat als haringen in een
ton, doch de gedachte, dat men na korte
tijd Oostvoorne zou bereiken, in welke
stad men tot na de oorlog onderdak zou
krijgen, troostte menigeen. Oostvoorne
zou evenwel niet worden bereikt. De
snijd, welke al spoedig in het zuidelijk
deel van Z.-Holland was ontbrand, sloeg
het evacuatieplan in duigen. Dan maar
naar Gouda, doch Gouda bleek nader
hand volgepropt met Rotterdammers
Bij Nieuwpoort mocht men Zaterdags
gelukkig een paar uurtjes van boord. De
broodbakkerijen werden bestormd. De
bakkers waren tegen zoo'n groote vraag
niet opgewassen.
De sleepboot voer weer verder maar
kwam nu en dan even naar de kant om
proviand. Brood was nergens te krijgen,
melk was er in overvloed van geëvacu
eerde koeien In Jutfaas werden orders
gegeven om, gelijk met de bewoners van
dit dorp, naar Gouda te tippelen. De
afstand bedraagt 35 K.M.; de meesten
hebben Gouda nooit gezien
Na drie dagen en drie nachten aan
boord te hebben gezeten, aan boord van
een met vuil bedekte aak (stroo om een
oogenblik te slapen was er niet) werd
Henk Dinsdag bij burgers in Polsbroek
onder gebracht. Hier kon hij wat op ver
haal komen.
Het was een avontuur om nooit te
vergeten; maar wat had het per slot van
rekening te beduiden, vergeleken bij de
onbeschrijfelijke angst welke de bewo
ners van Rotterdam, van Rhenen, van
Wagemngen, van Scherpenzeel, van Ier-
seke, van Middelburg om maar enkele
der meest getroffen plaatsen te noemen
hadden te doorstaan.
PRINS HENDRIK-POLDER.
!N DE STRIJD GEWEEST
De heer T.Dogger ontdekte dezer da
gen bij de Waddenzeedijk een plat-
boomvaartuig van plm. twaalf voet lang.
Het was doorzeefd met mitrailleurko
gels welke zelfs door vrij dikke balkjes
waren heengedrongen.
HOE LAAT
TEXEL-DEN HELDER v.v.
O
Van Texel: 7.45; 14.35; 17.35.
Van Den Helder: 10.-; 16.20; 19.50.