TEXELSCHE COURANT I Texels Bioscoop-Theater I Nu de auto op stal staat Jaargang Zaterdag 8 Juni 1940 Eerste blad No. 5452 Texelsche Berichten I Moto's laatste waarschuwing „DE DRIE MUSKETIERS", j 2 ste S ter overdenking, iiiii Rond de Oude Wereldzee. DEN BURG - Tel. 27 - K. PEN Zaterdag-, Zondag- en Maandagavond 8 uur I tevens Zondagmiddag om 4 uur 3 Weer een nieuw Moto-avontuur. I Een daverende lachfilm. DIT PROGRAMMA M00GT U NIET MISSEN. Uitgave N. V. Boekhandel en Drukkerij v. h. Langeveld en De Aooij Den Burg Telefoon 11 lllllliiiilliiiillliiiillililllliiniM llllll'iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll LICHT, DAT NIET DOOFT. Ieder mensch gewerd een licht, dat niet aan deze aarde, niet aan het mate- rieele gebonden is. Dit inwendige licht was het, dat kracht gaf aan de bekende ontdekkingsreiziger Livingstone en aan de geneesheer-zen deling Schweitzer om de gevaren van 3 donker Afrika te trotseeren; het wees de weg aan de blinde, doofstomme He len Keiler, om te leeren schrijven, spre ken en getuigen. Het scheen voor de poolreiziger Scott, toen hij vrijwillig de donkere poolnacht en de dood inging, uom zijn reisgenooten te redden. Dat zelfde licht heeft in zooveel duistere kerkers van gevangenen en in zooveel sombere toevluchtsoorden van ballin gen geschenen. Voor zeelieden en vis- c schers in de zwaarste stormnachten. Dat licht heeft ook door de eeuwen heen tallooze werkende strijders en 'ai lijdenden en stervenden vergezeld. Het ,u is geen uitsluitend bezit van de diepe denker, het staat los van lichamelijke moed. De grootste wijsgeer kan het ont- ir breken en de armste daglooner kan het ,r redden. In het moderne leven, waarin zoo ge- x weldige indrukken va» buiten ons voortdurend bezighouden, vergeten we dat zoo licht. Maar plotseling treden schokken op, die doen beseffen, hoe weinig ondergrond de wereld biedt met al haar menschelijke instellingen, met 1: al haar licht op materialistisch en we- t tenschappelijk gebied. We mogen hopen, dat het licht, in nie mand door aardsche invloeden gedoofd - kan worden. Het wordt alleen steeds moeilijker te vinden, wanneer het licht der aarde de menschen te veel verblind t heeft. Ieder onzer beware zijn gezichtsver mogen op dit gebied. ZONDAG, 9 Juni 1940. Illll|lllllllll""l'"""""lll"""lll""ll'l""""l"l"""""""!l!"""""""llllll illinium voor hoofd en hart. iiiiiiiiiiii jj||i|iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiniiiiiiiiuiii|||||| ZONDAG. De juiste houding is die van opge- wekt te zijn. MAANDAG. Heete vuren smeden 't ijzer. Harde slagen maken wijzer. DINSDAG. Geen drukkender gevoel, dan het be- ï1 sef, dat niemand u zal missen. WOENSDAG. Velen zouden niet zoo streng bevelen indien zij zelf niet zoo slaafs moesten gehoorzamen. DONDERDAG. P F Niet het kennen en kunnen, maar het ^tasten en zoeken, het dwalen en her- s: stellen maakt ons groot. VRIJDAG. ,'.,Een hart, geheel gewonnen, heeft P voor ons meer waarde dan duizend, die maar half gewonnen zijn. ZATERDAG, q .Zooals de aarde zich verheft uit de c wateren, heft zich de ziel op van hem, die rein is van daad en zuiver van geest. c IIIIIIIIIIII VAN OVER DE GRENS. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiNlIlill d I De oude wereldzee, welks kusten de Q eeuwen door het tooneel zijn geweest van het opkomen, bloeien en vergaan van wereldrijken de Middellandsche )fjZee schijnt opnieuw haar historische n roeping te gaan vervullen. Op en rondom 'mhaar zal, wanneer alle teekenen niet be- cÉriegen, opnieuw een beslissing van hi storische beteekenis vallen, nu de Ital. regeering de volledige mobilisatie van alle strijdkrachten heeft aangekondigd. Italië heeft overigens ook reeds in de achter ons liggende negen maanden zijn gewicht in de schalen van het lot ge il worpen, door wat de diplomatieke mede werker van de Berliner Börsenzeitung, Karl Megerle, dezer dagen noemde „de h doeltreffende en stilzwijgende steun aan Duitschland". Die steun heeft wel voor 't k allergrootste deel daarin bestaan, dat Italië zijn noorderburen noodzaakte, is sterke militaire afdeelingen aan de zuid grens te houden, die gedwongen waren nutteloos te blijven vernemen, hoe het FranschEngelsche leger in Vlaanderen 1 werd verslagen. Voorts bestond zij daar- j in, dat de Westelijke mogendheden ge- ïd* ongen werden groote strijdkrachten jt vast te leggen langs de kust van Syrië tot aan Marokko toe Wat deze improducti- viteit van honderdduizenden manschap- pen en enorme voorraden materiaal be- r( teekent, behoeft niet in den breede te worden uiteengezet; waarbij nog gezwe- -j gen wordt over het feit, dat Engeland door deze ontwikkeling van zaken en door de steeds toenemende kracht van iei Italië volstrekt niet bij machte was, aan ij; vloot in de Middellandsche Zee krach ten te onttrekken voor de operaties in b Noorwegen en in de Noordzee en het (Kanaal. n! En thans heeft het er dan alle schijn it van, dat het oogenblik voor de groote krachtmeting in de oude wereldzee na dert. Men kent de doelstellingen van VOOR ALG. MILITAIR TEHUIS. In aansluiting op het bericht, waarin gemeld werd, dat de hoofdprijs van de loterij, een fiets, aan de heer Kaper, te Zaandam, ten deel viel, kunnen we nog meedeelen,'dat de overige prijzen geval len zijn op de loten No. 101 119 187 209 367 615 626 638 857 861 909 1157 1431 1833 2278 2412 2471 1551 1558. EEN GOUDEN PAAR. Het echtpaar C. Dijker en M. Dijker Dekker, dat Woensdag onder vele blijken van belangstelling in de beste welstand zijn gouden huwelijksfeest vierde. DISTRIBUTIE. Caféhouders en brandstoffenhandela- ren worden er aan herinnerd, dat de dis tributiebescheiden voor 10 Juni a s. inge leverd moeten zijn op het plaatselijk distributiekantoor. Het kantoor is ge opend op alle werkdagen van 9 uur v.m. tot 1 uur n.m. BOUWBEDRIJVEN HERVAT. Woensdag werd het bouwen aan de woningen op de Wilhelminalaan hervat. Men deelde ons mede, dat deze hervatting wel van tijdelijke aard kon zijn, omdat de opdrachtgever, die thans in Duitsch land vertoeft, nog geen definitieve mede- deelingen heeft gedaan. De beslissing is echter binnen enkele dagen te wachten. Ook het werk aan het voor de fa. Verberne te bouwen pand is hervat. Donderdag is men begonnen met het „betonnen" en a.s. Maandag gaat de overige bouw verder. Om te kunnen „be tonnen" is echter grint noodig en dit was wegens aanvoermoeilijkheden zeer moeilijk te krijgen. De heer J. Drijver heeft daarna een tocht ondernomen over het geheele eiland en is met tien kub. meter grint teruggekomen, zoodat men het werk kan hervatten. Naar men ons bij de fa. Rab mededeel de is het zeer moeilijk om bouwmateria len naar ons eiland vervoerd te krijgen. Dit hangt ten nauwste samen met de moeilijkheden in de beurtschipperij. Er is bijna geen schipper te krijgen. Het is te hopen, dat hierin spoedig een gunstige verandering komt. Er hangt te veel van af!! K. Italië, die in het kort neerkomen op een breken van de Britsche hegemonie en een scheppen van Italiaansche „Lebensraum" in het Middellandsche Zee-gebied. Dat 't daarbij niet uitsluitend tegen Engelsche belangen gaat is bekend, ook de Fran- sche bezittingen Corsica, Savoye en Nizza staan op het program. Het eiland Cor sica, dat Frankrijk in 1769 bezette, is volgens Romeinsche opvatting niet slechts geografisch maar ook naar bevol king, taal en geest Italiaansch gebied. Savoye behoort, als stamland van het Italiaansche koningshuis, volgens deze opvatting eveneens tot Italië terug te keeren en met Nizza, als „zuiver-Italiaan- sche stad sinds de Romeinsche tijd" en als geboorteplaats van de Italiaansche nationale held Garibaldi behoort hetzelf de te geschieden. Met Tunis, Malta en Suez behooren de genoemde Fransche gebieden volgens Mussolini's „lijfjournalist" Vittono Gayda tot het systeem van omsingeling van Ita lië, dat Frankrijk en Engeland in hun gemeenschappelijke zucht naar heer schappij opgebouwd hebben en waaraan Engeland in 1919 met Syrië en Palestina de sluitsteen aanbracht. De Italiaansche bevolking wordt thans dagelijks op de onduldbaarheid van deze toestand gewezen en de stemming onder het volk schijnt dienovereenkomstige re acties te ondergaan, getuige de betoogin gen, vergaderingen en telegrammen aan de Duce. Uit alles spreekt de bereidheid tot de strijd. De Engelsche admiraal Freemantle heeft nu in het tijdschrift „Navy" be weerd, dat een deelneming van Italië aan de oorlog niet een ernstig gevaar voor Engeland zal vormen, doch dat men het slechts zal hebben te zien als een „onaangename bijkomstigheid." Onge twijfeld blijkt hieruit de aanwezigheid van voldoende zelfbewustzijn, maar of de uitlating van de Engelsche zee-officier wel geheel de waarheid dekt, zal slechts de toekomst kunnen bewijzen. Onzes inziens terecht vraagt de Itali aansche pers zich af, of Engeland dan waarlijk alleen maar voor een „onaange- SLAPTE IN HET BOLLENVAK. Terwijl vorig jaar om deze tijd het op de bollenvelden een drukte van belang was, is het er nu opvallend stil. Op de meeste bedrijven wordt maar zeer wei nig gewerkt, omdat niemand zeggen kan, wat de toekomst ook die voor de bollenkweekers zal brengen. Zal het vak opleven? Of zal het zoo goed als to taal vernietigd worden? Men weet het niet. De kweekers durven onder de hui dige omstandigheden geen financieele risico's te loopen, waardoor de meesten slechts het hoogst noodige aantal arbei ders in dienst hebben. In de Spurren en Sions zit thans reeds het vuur; deze staan er dus slecht voor. Hoe het met de andere soorten gaan zal, is nog niet te bezien, doch optimistisch is men niet gestemd. ROND ONZE HAVEN. Het is te betreuren, dat wij nog niet van eenige bedrijvigheid van beteekenis aan de Texelsche haven kunnen spreken, al is er thans wat meer drukte als in de eerste dagen na de oorlog. In de allereer ste plaats is het nog slecht gesteld met de visscherij. Thans mag weer met houten vaartuigen op de Waddenzee worden ge- vischt, dochvoor eigen risico. Men is nog steeds bang voor magnetische mij nen en niet ten onrechte. Vorige week kwam er een schipper thuis, die het had meegemaakt, dat plot seling zijn kompasnaald een heele slag rond draaide. Hij leidde daaruit af, dat hij zeer dicht bij een magnetische mijn gezeten moet hebben. De lust om te gaan visschen wordt daardoor niet groo- ter. Donderdag voeren slechts vier schepen uit. Ook in de voorgaande dagen hadden enkele botters gevischt, doch de vangst viel niet mee. Men had hoofdzakelijk wat schar gevangen. T.E.S.O. heeft het met het goederen vervoer ook niet druk. Men zou verwach ten, dat het goederenvervoer per T.E.S.O. nu de beurtvaart zulke geweldige moei lijkheden ondervindt, buitengewoon veel grooter zou zijn. Dit is niet het geval. De oorzaak hiervan dient men te zoeken in het goederenvervoer door de Nederl. Spoorwegen. Geruime tijd stond dit ge heel stil doch langzaamaan wordt het hervat. Het is in de laatste dagen dan ook iets drukker. Ook het vervoer per beurtschipper is nog niet zoo groot als men wel zou ver moeden. De boot gaat alleen, wanneer er genoeg aanbod van goederen is. Men is thans druk bezig met het verladen van graan en aardappelen voor de overkant. Doch van de overkant komt heel weinig naar Texel. Wij hoorden zelfs zeggen, dat tegen de tien booten, die naar de overkant gaan, met goederen, er slechts een goed geladen terug kan komen! On getwijfeld vindt ook dit zijn oorzaak in het ontwrichte goederenvervoer aan de vaste wal. Naar verluidt, zou er volgende week een schip met bouwmaterialen naar Texel komen. Het lammerenvervoer geeft eenige op leving. Doch dit is uit de aard van de zaak slechts tijdelijk. Wanneer zullen we eens blijder klan ken kunnen laten hooren? name bijkomstigheid" z'n vloot in alarm toestand in de Middellandsche Zee heeft geconcentreerd. Trouwens: het was in het toonaangevende blad Times, dat dezelfde admiraal reeds in 1935 als zijn meening uitsprak, dat de Italiaansche vloot dermate aan kracht had gewonnen, dat Malta a prori als voor de Engelschen verloren kan worden beschouwd. En evenmin als Engeland - heeft Italië sinds 1935 op maritiem gebied stilgezeten. Daar komt nog bij, dat Italië ten aanzien van het luchtwapen dezelfde politiek als Duitschland heeft gevolgd, dat wil zeg gen: het heeft gebouwd, gebouwd en nogmaals gebouwd En de vernietigende kracht van luchtaanvallen op vlooteen- heden is niet langer meer een theoretisch militair probleem, het is een bewezen feit geworden. Daarom is het, in het licht van deze feiten, te verstaan, dat b.v. de Italianen die in Egypte vertoefden, dit land in steeds grooter getale overhaast verlaten; dat Italië ernstig overweegt de voor 1942 beraamde wereldtentoonstelling te Rome voor onbepaalde tijd uit te stellen en. dat Japan laat weten, in verband met zijn handelsrelaties ten westen van Suez, groote aandacht te moeten schenken aan de ontwikkeling van de toestand in de Middellandsche Zee. De Japansche diplo maten hebben scherpe neuzen. ZOO SCHREEF... SAYDAM, premier van Turkije: Ons land is vastbesloten iedere aanval, van wie ook, af te weren. Wij willen buiten de oorlog blijven. DE MESSAGERO, Italië: Engeland heeft steeds getracht de machtsontplooi ing te belemmeren en de opkomst van Italië als groote mogendheid en imperi um te verhinderen. De omverwerping der Engelsche heerschappij wordt door de heele door Engeland onderdrukte we7 reld verlangd. De tijd ging vooruit met wel 100 minuten. En werd 't niet door elk een met vreugde begroet We slikten de pil en na eenige weken Zijn wij reeds gewend en het gaat al zeer goed. De tijd ging TERUG, niet met 100 minuten, Maar met 30 jaar wel, omdat het thans moet. Ook deze pil slikten we als brave menschen, En ziet, na drie weken, gaat het óók al goed! Natuurlijk ,per Ford gaat het eventjes sneller, Maar toch, met de fiets schijnt het ook wel te gaan. Nu rijdt menigeen ongewild de zesdaagsche, Hoewel hij niet in de courant komt te staan. En 't Bruidspaar (want 't trouwen is nog niet verboden), Doet nu weer de tocht naar 't stadhuis per caleche. Zoo'n 2 P.K. havermotor voor de wagen Is knusser nog dan een benzine-expres. Ja, of men notaris of wel rijmelaar is. Per havermotor of per fiets gaat het thans. Want of men als Rotschild of Job de sigaar is, Daar vraagt men niet naar, geen ontspringt thans de dans. Zoo zien we, wat of al een mensch kan ontberen, Wanneer het een oogenblik eisch wordt gesteld, Wie dacht, dat er ooit nog een tijd weer zou keeren Zooals die er nu is: weg motorgeweld! Maar mag het dan rustig zijn zonder benzine, En gaat het wat langzamer ook nog wel goed, Toch hoop ik, dat spoedig de knol weer op stal staat, En d' auto haar dienst in 't vervolg maar weer doet! En als er die tijd weer terug is gekomen, Dan denk ik, dat menig automobilist. Een eenzame wandelaar onderweg oppikt, Omdat hij nu weet wat of beenensport is. HU1B DE RIJMELAAR Nadruk verboden. Foto's JAN DE WAAL.) OOST. MIJNEN IN DE WADDENZEE. Woensdagmorgen werd alhier aan de zeedijk een peervormig voorwerp gevon den. Het bleek een contactmijn te zijn, welke door bevoegde personen werd op geruimd. Ten N.O van De Cocksdorp, zoo meld de gisteren een onzer correspondenten, ligt een mijn op een droge plaat, terwijl visschers Donderdag op reis naar Wie- ringen twee mijnen gepasseerd zijn op Lutjewaard Scheepvaart en visscherij moeten der halve de grootst mogelijke voorzichtig heid in acht nemen 's Nachts varen brengt in elk geval groote gevaren met zich. S. HOE ROTTERDAM GETROFFEN WERD. Een onzer abonné's te Rotterdam schrijft ons nog over het bombardement van Rotterdam: Het was op de vroege morgen van 10 Mei 1940, dat een sterk motorgeronk de komst van een groot aantal vliegtuigen aankondigde en weinige oogenblikken la ter klonk een hevig gedonder van bom men en geknetter van machinegeweer vuur. Parachutisten dalen bij tientallen en in minder dan geen tijd is Waalhaven een vlammenzee en.... overweldigd. Enkele uren later is de heele linker Maasoever reeds bezet Ik kon m'n bureau niet meer bereiken Van die tijd af is het een on ophoudelijk schieten geweest te land en in de lucht, dag in dag uit. Je wist op de duur niet meer, welke dag het was en alles duidde er, op, dat deze hel niet lang kon duren. De groote beslissing kwam Dinsdagmiddag, toen een vijftigtal bom menwerpers over de stad ging en haar hevig bestookte. Des avonds geleek ze één groote vuurzee en aan blusschen viel niet te denken.Een enkel gebouw is in de binnenstad blijven staan, maar ove rigens is alles vermeld. Ik noem slechts enkele gebouwen: Ziekenhuis Coolsingel, De Doelen, Passage, Rotterdamsche Bank, Postkantoor, de heele Hoogstraat (lang 1 K.M.), de Groote Kerk, Doopsgezinde Kerk, 3 R.K. Kerken (groote), Zuider- kerk, Westerkerk, 2 Geref. Kerken, Bren- ninkmeijer, Atlanta hotel, Bijenkorf, He- ma, D P. Station, Beurs- en Maasstation en verschillende groote bank- en han delsinstellingen. Een goed woord is niet gemakkelijk te zeggen; een slecht ontsnapt heel licht. lllllliiiiiiwiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii S lll|l|llllllllllllllllllllll]llllllll!lllllllll!lllllllllllli:!ll[|ll:llllll!!lllllllllll!lll IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII I TWEE SCHITTERENDE FILMWERKEN Met de beroemde meester der vermoinmingskunst, PETER LORRE de even slimme als vermetele Japansche detective. Een film, die iedere toeschouwer boeit van het begin lot het eind. ALS TWEEDE HOOFDNUMMER: Overal waar deze film werd vertoond, oogstte zij een welverdiend, enorm succes. Een komische versie op liet beroemde werk van Alexander Dumas. DE RITZ-BROTHERS IN DE HOOFDROLLEN. De Fransche tijd van Lodewijk de Dertiende herleeft. fj iTlllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllü'lllllKIIIIIIIIIHIIIIII <!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllll':illllll lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHII

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1940 | | pagina 1