TEXELSCHE COURANT
I Texels Bioscoop-Theater I
Nu de auto op stal staat
Jaargang
Zaterdag 8 Juni 1940
Eerste blad No. 5452
Texelsche Berichten
I Moto's laatste waarschuwing
„DE DRIE MUSKETIERS", j
2 ste
S ter overdenking, iiiii
Rond de Oude Wereldzee.
DEN BURG - Tel. 27 - K. PEN
Zaterdag-, Zondag- en Maandagavond 8 uur I
tevens Zondagmiddag om 4 uur
3 Weer een nieuw Moto-avontuur. I
Een daverende lachfilm.
DIT PROGRAMMA M00GT U NIET MISSEN.
Uitgave
N. V. Boekhandel en Drukkerij
v. h. Langeveld en De Aooij
Den Burg
Telefoon 11
lllllliiiilliiiillliiiillililllliiniM
llllll'iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll
LICHT, DAT NIET DOOFT.
Ieder mensch gewerd een licht, dat
niet aan deze aarde, niet aan het mate-
rieele gebonden is.
Dit inwendige licht was het, dat kracht
gaf aan de bekende ontdekkingsreiziger
Livingstone en aan de geneesheer-zen
deling Schweitzer om de gevaren van
3 donker Afrika te trotseeren; het wees
de weg aan de blinde, doofstomme He
len Keiler, om te leeren schrijven, spre
ken en getuigen. Het scheen voor de
poolreiziger Scott, toen hij vrijwillig de
donkere poolnacht en de dood inging,
uom zijn reisgenooten te redden. Dat
zelfde licht heeft in zooveel duistere
kerkers van gevangenen en in zooveel
sombere toevluchtsoorden van ballin
gen geschenen. Voor zeelieden en vis-
c schers in de zwaarste stormnachten.
Dat licht heeft ook door de eeuwen
heen tallooze werkende strijders en
'ai lijdenden en stervenden vergezeld. Het
,u is geen uitsluitend bezit van de diepe
denker, het staat los van lichamelijke
moed. De grootste wijsgeer kan het ont-
ir breken en de armste daglooner kan het
,r redden.
In het moderne leven, waarin zoo ge-
x weldige indrukken va» buiten ons
voortdurend bezighouden, vergeten we
dat zoo licht. Maar plotseling treden
schokken op, die doen beseffen, hoe
weinig ondergrond de wereld biedt met
al haar menschelijke instellingen, met
1: al haar licht op materialistisch en we-
t tenschappelijk gebied.
We mogen hopen, dat het licht, in nie
mand door aardsche invloeden gedoofd
- kan worden. Het wordt alleen steeds
moeilijker te vinden, wanneer het licht
der aarde de menschen te veel verblind
t heeft.
Ieder onzer beware zijn gezichtsver
mogen op dit gebied.
ZONDAG, 9 Juni 1940.
Illll|lllllllll""l'"""""lll"""lll""ll'l""""l"l"""""""!l!"""""""llllll
illinium voor hoofd en hart. iiiiiiiiiiii
jj||i|iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiniiiiiiiiuiii||||||
ZONDAG.
De juiste houding is die van opge-
wekt te zijn.
MAANDAG.
Heete vuren smeden 't ijzer.
Harde slagen maken wijzer.
DINSDAG.
Geen drukkender gevoel, dan het be-
ï1 sef, dat niemand u zal missen.
WOENSDAG.
Velen zouden niet zoo streng bevelen
indien zij zelf niet zoo slaafs moesten
gehoorzamen.
DONDERDAG.
P F Niet het kennen en kunnen, maar het
^tasten en zoeken, het dwalen en her-
s: stellen maakt ons groot.
VRIJDAG.
,'.,Een hart, geheel gewonnen, heeft
P voor ons meer waarde dan duizend, die
maar half gewonnen zijn.
ZATERDAG,
q .Zooals de aarde zich verheft uit de
c wateren, heft zich de ziel op van hem,
die rein is van daad en zuiver van
geest.
c
IIIIIIIIIIII VAN OVER DE GRENS.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiNlIlill
d
I De oude wereldzee, welks kusten de
Q eeuwen door het tooneel zijn geweest
van het opkomen, bloeien en vergaan
van wereldrijken de Middellandsche
)fjZee schijnt opnieuw haar historische
n roeping te gaan vervullen. Op en rondom
'mhaar zal, wanneer alle teekenen niet be-
cÉriegen, opnieuw een beslissing van hi
storische beteekenis vallen, nu de Ital.
regeering de volledige mobilisatie van
alle strijdkrachten heeft aangekondigd.
Italië heeft overigens ook reeds in de
achter ons liggende negen maanden zijn
gewicht in de schalen van het lot ge
il worpen, door wat de diplomatieke mede
werker van de Berliner Börsenzeitung,
Karl Megerle, dezer dagen noemde „de
h doeltreffende en stilzwijgende steun aan
Duitschland". Die steun heeft wel voor 't
k allergrootste deel daarin bestaan, dat
Italië zijn noorderburen noodzaakte,
is sterke militaire afdeelingen aan de zuid
grens te houden, die gedwongen waren
nutteloos te blijven vernemen, hoe het
FranschEngelsche leger in Vlaanderen
1 werd verslagen. Voorts bestond zij daar-
j in, dat de Westelijke mogendheden ge-
ïd* ongen werden groote strijdkrachten
jt vast te leggen langs de kust van Syrië tot
aan Marokko toe Wat deze improducti-
viteit van honderdduizenden manschap-
pen en enorme voorraden materiaal be-
r( teekent, behoeft niet in den breede te
worden uiteengezet; waarbij nog gezwe-
-j gen wordt over het feit, dat Engeland
door deze ontwikkeling van zaken en
door de steeds toenemende kracht van
iei Italië volstrekt niet bij machte was, aan
ij; vloot in de Middellandsche Zee krach
ten te onttrekken voor de operaties in
b Noorwegen en in de Noordzee en het
(Kanaal.
n! En thans heeft het er dan alle schijn
it van, dat het oogenblik voor de groote
krachtmeting in de oude wereldzee na
dert. Men kent de doelstellingen van
VOOR ALG. MILITAIR TEHUIS.
In aansluiting op het bericht, waarin
gemeld werd, dat de hoofdprijs van de
loterij, een fiets, aan de heer Kaper, te
Zaandam, ten deel viel, kunnen we nog
meedeelen,'dat de overige prijzen geval
len zijn op de loten
No. 101 119 187 209 367 615 626 638
857 861 909 1157 1431 1833 2278 2412 2471
1551 1558.
EEN GOUDEN PAAR.
Het echtpaar C. Dijker en M. Dijker
Dekker, dat Woensdag onder vele blijken
van belangstelling in de beste welstand
zijn gouden huwelijksfeest vierde.
DISTRIBUTIE.
Caféhouders en brandstoffenhandela-
ren worden er aan herinnerd, dat de dis
tributiebescheiden voor 10 Juni a s. inge
leverd moeten zijn op het plaatselijk
distributiekantoor. Het kantoor is ge
opend op alle werkdagen van 9 uur v.m.
tot 1 uur n.m.
BOUWBEDRIJVEN HERVAT.
Woensdag werd het bouwen aan de
woningen op de Wilhelminalaan hervat.
Men deelde ons mede, dat deze hervatting
wel van tijdelijke aard kon zijn, omdat
de opdrachtgever, die thans in Duitsch
land vertoeft, nog geen definitieve mede-
deelingen heeft gedaan. De beslissing is
echter binnen enkele dagen te wachten.
Ook het werk aan het voor de fa.
Verberne te bouwen pand is hervat.
Donderdag is men begonnen met het
„betonnen" en a.s. Maandag gaat de
overige bouw verder. Om te kunnen „be
tonnen" is echter grint noodig en dit
was wegens aanvoermoeilijkheden zeer
moeilijk te krijgen. De heer J. Drijver
heeft daarna een tocht ondernomen over
het geheele eiland en is met tien kub.
meter grint teruggekomen, zoodat men
het werk kan hervatten.
Naar men ons bij de fa. Rab mededeel
de is het zeer moeilijk om bouwmateria
len naar ons eiland vervoerd te krijgen.
Dit hangt ten nauwste samen met de
moeilijkheden in de beurtschipperij. Er
is bijna geen schipper te krijgen. Het is
te hopen, dat hierin spoedig een gunstige
verandering komt. Er hangt te veel
van af!! K.
Italië, die in het kort neerkomen op een
breken van de Britsche hegemonie en een
scheppen van Italiaansche „Lebensraum"
in het Middellandsche Zee-gebied. Dat 't
daarbij niet uitsluitend tegen Engelsche
belangen gaat is bekend, ook de Fran-
sche bezittingen Corsica, Savoye en Nizza
staan op het program. Het eiland Cor
sica, dat Frankrijk in 1769 bezette, is
volgens Romeinsche opvatting niet
slechts geografisch maar ook naar bevol
king, taal en geest Italiaansch gebied.
Savoye behoort, als stamland van het
Italiaansche koningshuis, volgens deze
opvatting eveneens tot Italië terug te
keeren en met Nizza, als „zuiver-Italiaan-
sche stad sinds de Romeinsche tijd" en
als geboorteplaats van de Italiaansche
nationale held Garibaldi behoort hetzelf
de te geschieden.
Met Tunis, Malta en Suez behooren de
genoemde Fransche gebieden volgens
Mussolini's „lijfjournalist" Vittono Gayda
tot het systeem van omsingeling van Ita
lië, dat Frankrijk en Engeland in hun
gemeenschappelijke zucht naar heer
schappij opgebouwd hebben en waaraan
Engeland in 1919 met Syrië en Palestina
de sluitsteen aanbracht.
De Italiaansche bevolking wordt thans
dagelijks op de onduldbaarheid van deze
toestand gewezen en de stemming onder
het volk schijnt dienovereenkomstige re
acties te ondergaan, getuige de betoogin
gen, vergaderingen en telegrammen aan
de Duce. Uit alles spreekt de bereidheid
tot de strijd.
De Engelsche admiraal Freemantle
heeft nu in het tijdschrift „Navy" be
weerd, dat een deelneming van Italië
aan de oorlog niet een ernstig gevaar
voor Engeland zal vormen, doch dat men
het slechts zal hebben te zien als een
„onaangename bijkomstigheid." Onge
twijfeld blijkt hieruit de aanwezigheid
van voldoende zelfbewustzijn, maar of
de uitlating van de Engelsche zee-officier
wel geheel de waarheid dekt, zal slechts
de toekomst kunnen bewijzen.
Onzes inziens terecht vraagt de Itali
aansche pers zich af, of Engeland dan
waarlijk alleen maar voor een „onaange-
SLAPTE IN HET BOLLENVAK.
Terwijl vorig jaar om deze tijd het op
de bollenvelden een drukte van belang
was, is het er nu opvallend stil. Op de
meeste bedrijven wordt maar zeer wei
nig gewerkt, omdat niemand zeggen kan,
wat de toekomst ook die voor de
bollenkweekers zal brengen. Zal het
vak opleven? Of zal het zoo goed als to
taal vernietigd worden? Men weet het
niet. De kweekers durven onder de hui
dige omstandigheden geen financieele
risico's te loopen, waardoor de meesten
slechts het hoogst noodige aantal arbei
ders in dienst hebben.
In de Spurren en Sions zit thans reeds
het vuur; deze staan er dus slecht voor.
Hoe het met de andere soorten gaan zal,
is nog niet te bezien, doch optimistisch
is men niet gestemd.
ROND ONZE HAVEN.
Het is te betreuren, dat wij nog niet
van eenige bedrijvigheid van beteekenis
aan de Texelsche haven kunnen spreken,
al is er thans wat meer drukte als in de
eerste dagen na de oorlog. In de allereer
ste plaats is het nog slecht gesteld met de
visscherij. Thans mag weer met houten
vaartuigen op de Waddenzee worden ge-
vischt, dochvoor eigen risico. Men is
nog steeds bang voor magnetische mij
nen en niet ten onrechte.
Vorige week kwam er een schipper
thuis, die het had meegemaakt, dat plot
seling zijn kompasnaald een heele slag
rond draaide. Hij leidde daaruit af, dat
hij zeer dicht bij een magnetische mijn
gezeten moet hebben. De lust om te
gaan visschen wordt daardoor niet groo-
ter.
Donderdag voeren slechts vier schepen
uit. Ook in de voorgaande dagen hadden
enkele botters gevischt, doch de vangst
viel niet mee. Men had hoofdzakelijk wat
schar gevangen.
T.E.S.O. heeft het met het goederen
vervoer ook niet druk. Men zou verwach
ten, dat het goederenvervoer per T.E.S.O.
nu de beurtvaart zulke geweldige moei
lijkheden ondervindt, buitengewoon veel
grooter zou zijn. Dit is niet het geval.
De oorzaak hiervan dient men te zoeken
in het goederenvervoer door de Nederl.
Spoorwegen. Geruime tijd stond dit ge
heel stil doch langzaamaan wordt het
hervat. Het is in de laatste dagen dan
ook iets drukker.
Ook het vervoer per beurtschipper is
nog niet zoo groot als men wel zou ver
moeden. De boot gaat alleen, wanneer er
genoeg aanbod van goederen is. Men is
thans druk bezig met het verladen van
graan en aardappelen voor de overkant.
Doch van de overkant komt heel weinig
naar Texel. Wij hoorden zelfs zeggen,
dat tegen de tien booten, die naar de
overkant gaan, met goederen, er slechts
een goed geladen terug kan komen! On
getwijfeld vindt ook dit zijn oorzaak in
het ontwrichte goederenvervoer aan de
vaste wal. Naar verluidt, zou er volgende
week een schip met bouwmaterialen naar
Texel komen.
Het lammerenvervoer geeft eenige op
leving. Doch dit is uit de aard van de
zaak slechts tijdelijk.
Wanneer zullen we eens blijder klan
ken kunnen laten hooren?
name bijkomstigheid" z'n vloot in alarm
toestand in de Middellandsche Zee heeft
geconcentreerd. Trouwens: het was in
het toonaangevende blad Times, dat
dezelfde admiraal reeds in 1935 als zijn
meening uitsprak, dat de Italiaansche
vloot dermate aan kracht had gewonnen,
dat Malta a prori als voor de Engelschen
verloren kan worden beschouwd. En
evenmin als Engeland - heeft Italië sinds
1935 op maritiem gebied stilgezeten.
Daar komt nog bij, dat Italië ten aanzien
van het luchtwapen dezelfde politiek als
Duitschland heeft gevolgd, dat wil zeg
gen: het heeft gebouwd, gebouwd en
nogmaals gebouwd En de vernietigende
kracht van luchtaanvallen op vlooteen-
heden is niet langer meer een theoretisch
militair probleem, het is een bewezen feit
geworden.
Daarom is het, in het licht van deze
feiten, te verstaan, dat b.v. de Italianen
die in Egypte vertoefden, dit land in
steeds grooter getale overhaast verlaten;
dat Italië ernstig overweegt de voor 1942
beraamde wereldtentoonstelling te Rome
voor onbepaalde tijd uit te stellen en.
dat Japan laat weten, in verband met
zijn handelsrelaties ten westen van Suez,
groote aandacht te moeten schenken aan
de ontwikkeling van de toestand in de
Middellandsche Zee. De Japansche diplo
maten hebben scherpe neuzen.
ZOO SCHREEF...
SAYDAM, premier van Turkije: Ons
land is vastbesloten iedere aanval, van
wie ook, af te weren. Wij willen buiten
de oorlog blijven.
DE MESSAGERO, Italië: Engeland
heeft steeds getracht de machtsontplooi
ing te belemmeren en de opkomst van
Italië als groote mogendheid en imperi
um te verhinderen. De omverwerping
der Engelsche heerschappij wordt door
de heele door Engeland onderdrukte we7
reld verlangd.
De tijd ging vooruit met wel 100 minuten.
En werd 't niet door elk een met vreugde begroet
We slikten de pil en na eenige weken
Zijn wij reeds gewend en het gaat al zeer goed.
De tijd ging TERUG, niet met 100 minuten,
Maar met 30 jaar wel, omdat het thans moet.
Ook deze pil slikten we als brave menschen,
En ziet, na drie weken, gaat het óók al goed!
Natuurlijk ,per Ford gaat het eventjes sneller,
Maar toch, met de fiets schijnt het ook wel te gaan.
Nu rijdt menigeen ongewild de zesdaagsche,
Hoewel hij niet in de courant komt te staan.
En 't Bruidspaar (want 't trouwen is nog niet verboden),
Doet nu weer de tocht naar 't stadhuis per caleche.
Zoo'n 2 P.K. havermotor voor de wagen
Is knusser nog dan een benzine-expres.
Ja, of men notaris of wel rijmelaar is.
Per havermotor of per fiets gaat het thans.
Want of men als Rotschild of Job de sigaar is,
Daar vraagt men niet naar, geen ontspringt thans de dans.
Zoo zien we, wat of al een mensch kan ontberen,
Wanneer het een oogenblik eisch wordt gesteld,
Wie dacht, dat er ooit nog een tijd weer zou keeren
Zooals die er nu is: weg motorgeweld!
Maar mag het dan rustig zijn zonder benzine,
En gaat het wat langzamer ook nog wel goed,
Toch hoop ik, dat spoedig de knol weer op stal staat,
En d' auto haar dienst in 't vervolg maar weer doet!
En als er die tijd weer terug is gekomen,
Dan denk ik, dat menig automobilist.
Een eenzame wandelaar onderweg oppikt,
Omdat hij nu weet wat of beenensport is.
HU1B DE RIJMELAAR
Nadruk verboden. Foto's JAN DE WAAL.)
OOST.
MIJNEN IN DE WADDENZEE.
Woensdagmorgen werd alhier aan de
zeedijk een peervormig voorwerp gevon
den. Het bleek een contactmijn te zijn,
welke door bevoegde personen werd op
geruimd.
Ten N.O van De Cocksdorp, zoo meld
de gisteren een onzer correspondenten,
ligt een mijn op een droge plaat, terwijl
visschers Donderdag op reis naar Wie-
ringen twee mijnen gepasseerd zijn op
Lutjewaard
Scheepvaart en visscherij moeten der
halve de grootst mogelijke voorzichtig
heid in acht nemen 's Nachts varen
brengt in elk geval groote gevaren met
zich. S.
HOE ROTTERDAM GETROFFEN
WERD.
Een onzer abonné's te Rotterdam
schrijft ons nog over het bombardement
van Rotterdam:
Het was op de vroege morgen van 10
Mei 1940, dat een sterk motorgeronk de
komst van een groot aantal vliegtuigen
aankondigde en weinige oogenblikken la
ter klonk een hevig gedonder van bom
men en geknetter van machinegeweer
vuur.
Parachutisten dalen bij tientallen en in
minder dan geen tijd is Waalhaven een
vlammenzee en.... overweldigd. Enkele
uren later is de heele linker Maasoever
reeds bezet Ik kon m'n bureau niet meer
bereiken Van die tijd af is het een on
ophoudelijk schieten geweest te land en
in de lucht, dag in dag uit. Je wist op de
duur niet meer, welke dag het was en
alles duidde er, op, dat deze hel niet lang
kon duren. De groote beslissing kwam
Dinsdagmiddag, toen een vijftigtal bom
menwerpers over de stad ging en haar
hevig bestookte. Des avonds geleek ze
één groote vuurzee en aan blusschen viel
niet te denken.Een enkel gebouw is in
de binnenstad blijven staan, maar ove
rigens is alles vermeld. Ik noem slechts
enkele gebouwen: Ziekenhuis Coolsingel,
De Doelen, Passage, Rotterdamsche Bank,
Postkantoor, de heele Hoogstraat (lang 1
K.M.), de Groote Kerk, Doopsgezinde
Kerk, 3 R.K. Kerken (groote), Zuider-
kerk, Westerkerk, 2 Geref. Kerken, Bren-
ninkmeijer, Atlanta hotel, Bijenkorf, He-
ma, D P. Station, Beurs- en Maasstation
en verschillende groote bank- en han
delsinstellingen.
Een goed woord is niet gemakkelijk
te zeggen; een slecht ontsnapt heel licht.
lllllliiiiiiwiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
S lll|l|llllllllllllllllllllll]llllllll!lllllllll!lllllllllllli:!ll[|ll:llllll!!lllllllllll!lll IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII I
TWEE SCHITTERENDE FILMWERKEN
Met de beroemde meester der vermoinmingskunst, PETER LORRE
de even slimme als vermetele Japansche detective. Een film,
die iedere toeschouwer boeit van het begin lot het eind.
ALS TWEEDE HOOFDNUMMER:
Overal waar deze film werd vertoond, oogstte zij een welverdiend,
enorm succes.
Een komische versie op liet beroemde werk van Alexander Dumas.
DE RITZ-BROTHERS IN DE HOOFDROLLEN.
De Fransche tijd van Lodewijk de Dertiende herleeft. fj
iTlllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllü'lllllKIIIIIIIIIHIIIIII <!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllll':illllll lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHII