TEXELSCHE COURANT
53ste Jaargang
Woensdag 19 Maart 1941
No. 5533
Uit Texels Radzaal
Uitgave
N. V. Boekhandel en Drukkerij
v. h. Langeveld en De Rooij
Den Burg Telefoon 11
VERSCHIJNT: Woensdags- en Zater
dags ('s morgens). Adv opdrachten in
zenden daags tevoren, vóór 4 uur n.m.
ADVERTENTIES: 12'/! <ent per regel;
minimum 5 regels. Eenzdfde adv. voor
vier plaatsingen opgegeten, wordt drie
maal berekend. Vraagt <ns zeer voor-
deelig tarief voor neringdoenden.
Omzetbelasting inbegrepen.
TEXELAARTJES: 50 ct. (4regels, ge
heel met kleine letters gezet, hoogstens
vier; vooruit betaad).
Omzetbelasting inbegepen.
ABONNEMENTEN: f 0.9 per kwartaal;
buiten Den Burg f 1.0; losse nrs 4 ct.
Omzetbelasting inbegnpen.
POSTREKENING no. 65.
DE ZON.
Woe 19 Maart op 7.47jonder 19.50.
Do. 20 Maart op 7.44;jnder 19.52.
Vr. 21 Maart ap 7.42; mder 19.53.
Verduisteren: van zonondergang tot
zonsopgang.
Auto's en rijwielen (ajeschermd) licht
op: een half uur na zomndergang.
DE MAAN.
Woe 19 Maart op 2.24;inder 11.29.
Do. 20 Maart op 3.26; nder 12.23.
Vr. 21 Maart op 4.16; ader 13.24.
Laatste kwartier: 20 Nart 4.51.
HOOG WATER OP TEXLS REE.
Woe 19 Maart 2.13 en .38.
Do. 20 Maart 3.06 en 136
Vr. 21 Maart 4.10 en 161.
Springtij: 27 Mat.
WAT ER GEBEUJE....
19 Maart. De ontdekkinreiziger D.
Livingstone te Blanre geboren
(1813).
20 Maart. De O.I.-Comgnie opge
richt (1602). Aanvangan Napole
on's Honderd Dagen (15).
21 Maart. Joh. Sebastia Bach te
Eisenach geboren (16. Ver
trek van de Ned. RoocKruis-Am-
bulance naar haar stdplaats te
Virumaeki, Finland (1).)
Zitting van Zaterdag 15 iart 1941,
aanvang drie uur.
Voorz.: Burgemeester A. Itamp.
Secr.: de heer C. Jonker, taeentese-
cretaris.
Afwezig: de heeren A. E] wegens
ambtsbezigheden, en J. C. Ier, we
gens ziekte.
Belangrijke toesprai van de
Burgemeester.
Hieronder volgt de rede, ke de
voorz. ter gelegenheid van de ste ver
gadering der vroedschap in 1 nieuwe
jaai bij de opening heeft uitgroken:
Bij het begin van de eersteadsver-
gadering in 1941 moge ik e» enkel
woord tot u richten. Dat zal njijn om
een overzicht te geven van hem in
1940 is geschied. Alleen verhc het
mij, u te kunnen aanbieden eeittrek-
sel uit een kort rapport, dat Qrede-
rode samenstelde inzake ons Ndeken-
huis over de eerste 7 maandeim het
bestaan dier inrichting. Het ifel tot
geruststelling van iedere Tex^ dat
deze inrichting thans voor open
staat voor het geval zulks noodiocht
zijn en wij zijn dankbaar eiogcn
dat wel eens uitspreken v< het
voorrecht in de persoon van d<rurg
en directeur iemand te bezitten bij
zondere medische en menschkun ca
paciteiten. De waardeering, die n ik
zoo hier en daar wel eens van piten
opvangen over ons Ziekenhuis, t ze
ker in de eerste plaats dr. Brode,
doch evenzeer de onvermoeibarc)fd-
verpleegster zuster Timmer en hasis-
tenten, de verpleegsters en helos de
vader en moeder, en wie verder ee-
belpt ons Noodziekenhuis zoo gooo-
gelijk aan zijn doel te doen beaior-
den.
Uit het genoemde uittreksel le u
eenige bijzonderheden.
Wanneer ik op 1940 niet verd&a,
geschiedt dat, omdat er vóór oitle
taken, zorgen en moeilijkheden n.
Het is zeker niet gewenscht,dat iij
tot u, mijne heeren en over uw hm
tot de bevolking, te vaak in wocn
geschrift wend, doch thans is»t
noodig, dat ik opnieuw en met e
nadruk een WAARSCHUWING laa.
gen.
Ik oordeelde het gewenscht en
belang der bevolking aan de Proc.
tie, die op 26 Februari werd uitgeg
nog enkele opmerkingen toe te vc
In het bijzonder vroeg ik aan oude
opvoeders de Proclamatie thuis te
spreken met de oudere en'meerderj
kinderen. Of aan-mijn verzoek volda
weet ik niet doch wel staat vast
op 2 Maart reeds een incident te Oo
end plaats vond, terwijl op 5 Maart,
het wegnemen van drie bajonetten
de Duitsche Weermacht, een zeer gev
lijke toestand werd geschapen. Deze
jenetten zijn door de politie terugge'
den en door haar werk is Texel
vele moeilijkheden gespaard geblevei
doch niet daardoor alleen. Dat de Com
mandant geen scherpe maatregelen heeft
genomen in de* vorm van een boete voor
de geheelc bevolking is te danken aan
diens persoonlijke inzichten. Doch na
mens dei Inselkommandant deel ik hier
mede, dat een volgende maal en correctie
in welke* vorm dan ook, niet zal uit
blijven.
Ik betreur het diep, dat deze dingen
voorkomen en dat, ondanks gestelde
voorbeelden en plaats gehad hebbende
airestaties, nog altijd niet wordt ingezien
dat een beheerschte houding en correct
optreden de eerste plicht is van ieder,
die zich Nederlander wil noemen. Van
de moeilijkheden, waarin men de autori
teiten brengt, spreek ik niet, al zijn zij
vele, van onaangename aard en tijd roo-
vend, die op andere wijze beter besteed
zou zijn doch ik wijs op de gevaren
voor alle inwoners van deze gemeente.
Ik kan niet méér doen dan mijn beroep
op allen herhalen, op allen, zonder uit
zondering; ik vraag opnieuw de ouders
mei hun kinderen te praten, geestelijke
leiders hun woord, dat in hun kring
zwaar weegt, met nadruk te spreken, op-
aat 1941 niet over ons eiland meer ramp
spoed brenge dan er van nature al over
zal komen in de moeilijke tijden, die de
geheele menschheid nu beleeft.
Ondanks het vorenstaande, mag ik
daaraan nog toevoegen, dat het door mij
aan de vaste wal met enkele Duitsche
autoriteiten besproken verzoek ook ge
durende een periode rond Paschcn van
922 April de toegangsbepalingen voor
Texel eenigszins te verruimen, is toege
staan, behoudens intrekking door bijzon
dere omstandigheden. Over het algemeen
zal met in zoo ruime mate als met Kerst
mis 1940 toegang kunnen worden ver
leend, een en ander te mijner beoordee-
ling. Ik zou de vergunningen voorloopig
willen beperken tot naaste bloedverwan
ten en verloofden.
Wordt een toestemming verkregen,
dan wijze men ook degene, die van bui
ten op Texel komt er op, dat de gedra
gingen in ieder opzicht correct dienen te
zijn, in de zin als ik hiervoren heb om
schreven. Ik geef, mede namens de
Texelsche bevolkng, uitdrukking aan de
algemeene erkentelijkheid, dat opnieuw
deze uitzondering is gemaakt.
Tenslotte moge ik de wensch uitspre
ken, dat ook uit de wijze, waarop de
werkzaamheden van de Gemeenteraad
worden vervuld, kan blijken het besef,
dat ernstige tijden, als wij nu beleven,
ook in de situatie, waarin ons land thans
is, dwingen tot samenwerken en arbeid,
waar dat mogelijk is.
En na deze woorden stel ik u voor, on
ze werkzaamheden te beginnen.
1. Notulen.
Worden onveranderd goedgekeurd.
2. Mededeelingen. Ingekomen stukken.
A. schrijven van de erven van wijlen
de heer R. P. Keijser, houdende mede-
deeling, dat het aandeel N.V. T.E.M., af
komstig van de heer Keijser, groot f 500,
koerswaarde f 1195, met aftrek der suc-
cessiekosten aan het Algem. burgerlijk
Aimbestuur zal worden geschonken. Na
mens deze instelling zegt de voorz. de
erfgenamen dank.
B. Mededeeling, dat de heer Ebbinge
Wubbe accoord gaat met nadere vaststel
ling van de huurprijs 'voor de Nood-
school op f 5 per week, van de aanvang
af Voorz. spreekt er zijn genoegen
over uit, dat dit resultaat is bereikt.
C. Medegedeeld wordt, dat dhr Zut-
pben, De Koog, van de aankoop van een
perceel grond afziet. Voorz. keurt deze
gang van zaken af. Eerst onderhandelen
en zich daarna terugtrekken.
D. Schrijven van de Inspectie voor
Werkverruiming: Er wordt afwijzend be
schikt op het verzoek om subsidie inzake
de werkzaamheden in polder De Een
dracht. Deze zullen dus NIET m werk
verschaffing worden uitgevoerd. Voorz.
merkt op, dat hiermede niet is gezegd,
dat er in de toekomst geen werkkamp
zal worden gevestigd.
E. Schrijven van mej. E. van 't Hooft
en mw. Broere-Risseeuw, die haar be
noeming resp. als onderwijzeres te Ou-
deschild en als onderwijzeres nuttige
handwerken aan de U.L.O.-school te Den
Burg aannemen.
F. Schrijven van de heer Beemsterboer
die dankt voor zijn salarisverhooging.
G. Schrijven van mw. H. Zuidewind
Kuiper te Den Burg en dhr W. J. Bak
ker, te Den Hoorn, houdende aanneming
herbenoeming als lid algemeen armbe
stuur.
H. Schrijven van mw. DijtBrans en
dhr C. Jonker, beiden te Den Burg, be
treffende aanneming herbenoeming als
leden van het Alg. Weeshuis.
I. Verslag Commissie Wering School
verzuim.
J. Bericht van Ged. Staten, dat de
school te De Waal wederom voor de
duur van een jaar kan worden behouden.
K. Vergoeding bijzonder lager onder
wijs:
Over 1941 is per leerling voor het
openb. gewoon L.O. f 11.45 beschikbaar
gesteld. Naar deze maatstaf wordt het
voorschot op de vergoeding voor de Bijz.
scholen (art. 101 L.O.-wet) als volgt
vastgesteld:
School met de Bijbel, Oosterend, 99
leerlingen: f 1133.55.
R.K. school, 165 2/3 leerl., f 1896.88.
School voor Chr. Volksonderwijs, 102
leerl. f 1167.90.
Goedgekeurd z.h.st.
L. Voorts wordt meegedeeld, dat de
heffing van 75 opcenten op de gemeen
tefondsbelasting, welk besluit in vorige
vergadering werd genomen, thans, in
verband met de nieuwe belastingwet, als
vervallen moet worden verklaard.
3. Aanschaffing zuiggasinstallatie voor
de electrische centrale van de N.V.
T.E.M. en uitbreiding centralege
bouw.
Aan het prae-advies van de Raad van
Commissarissen der N.V. TEM is 't vol
gende ontleend:
In de electr. centrale zijn opgesteld:
twee locomobielen, elk van 170 p.k.,
aangekocht bij de oprichting van het be
drijf in 1927;
twee dieselmotoren, elk van 715 p.k.,
geplaatst in 1932.
Wanneer de locomobielen in bedrijf
zijn, dus bij gebruik van kolen als brand
stof, bedraagt de opwekkingscapaciteit
van elk der daarbij behoorende genera
toren aan de dieselmotoren gekoppeld,
530 KW (maximale belasting).
In deze winter heeft de maximale be
lasting in de centrale 610 KW bedragen.
Gedurende eenige tijd zijn dan ook ge
lijktijdig een motor en een locomobiel in
werking geweest.
Deze hooge belasting is naast de aan
sluiting van de bemalingsinstallaties en
stroomlevering voor de weermacht een
gevolg van de omstandigheid, dat het
aantal aangeslotenen, dat in de laatste
maanden overgegaan is tot electrisch ko
ken met rond 180 is toegenomen en het
aantal nieuw aangeslotenen op het licht-
net met 78 gestegen is.
Uitgesloten is het, alleen de beide loco
mobielen in bedrijf te houden. En toch is
de tijd niet ver meer af, dat geen olie als
brandstof voor de dieselmotoren kan
worden geleverd. Met nadruk heeft het
Rijksbureau hierop gewezen. Ernstig
werd in overweging gegeven, op andere
wijze in de drijfkracht te voorzien.
De eenige oplossing bleek: over te gaan
tot de oprichting van een zuiggasinstalla
tie. Dit is zoowel de meening van de
techn. commissaris, de heer Bruins, als
van de directeur, terwijl de Vereen van
gebruikers van stoomketels en kracht
werktuigen van gelijk gevoelen is.
In een zuiggasinstallatie worden steen-
lolen gestookt. De in ons land gedolven
kolen zijn hiervoor geschikt. Met niet
omvangrijke kosten kunnen de diesel
motoren worden ingericht om te loopen
op in de zuiggasinstallatie geproduceerd
gas. Daarnaast zal alleen voor de ont
steking nog een zekere hoeveelheid die
selolie moeten worden ingespoten; het
olieverbruik zal evenwel tot op ca. 10
pet. van het gebruik bij „vollast" geredu
ceerd worden.
Vertrouwd mag worden, dat ook in de
toekomst de noodige olie en smeerolie
(waarvan de voorraad eveneens zeer be
perkt is) zal worden toegewezen. Eenige
garantie kan echter niet gegeven worden.
Wordt deze richting ingeslagen, dan
meet het gebouw worden uitgebreid. De
kesten van de zuiggasinstallatie zullen
rend f 35000 bedragen, die van de om
bouw van een der diselmotoren f 2500,
de centrale-uitbreiding met andere bij
komende werken plm. f 12500. In totaal
rond f 50.000.
Is het verantwoord een dergelijk be
drag voor gemeld doel te voteeren? De
Raad van Comm. heeft niet lang geaar
zeld hierop in bevestigende zin te ant
woorden. Tegenover de meer dan 1800
afnemers van stroom voor licht en huis
houdelijke doeleinden, tegenover de in
gelanden van de waterschappen met elee
trische bemaling (voedselvoorziening) en
tegenover de ongeveer 140 aangeslotenen
met andere electrische krachtwerktuigen
dient alles in het werk te worden ge
steld, wat binnen het financieel mogelij
ke van het bedrijf ligt, om al deze aan
geslotenen van de noodige stroom te
voorzien.
Laat de financieele positie van het be
drijf een aderlating van f 50.000 toe?
Stellen wij de afschrijving van de in
stallatie en de verbouwingskosten op 10
jaar, dan zullen de bedrijfsuitkomsten de
eerste jaren gedrukt worden met gemid
deld f 7000, n.l. f 5000 aan afschrijving en
plm. f 2000 wegens rente. Gezien de be-
drijfsinkomsten van vorige jaren, zal de
rentabiliteit van het bedrijf hierdoor niet
in gevaar worden gebracht, aannemende,
dat de aangeslotenen zich niet genood
zaakt zullen zien of verplicht zullen wor
den zich zoodanige beperkingen wat be
treft het stroomverbruik op te leggen, dat
hiervan een aanmerkelijke daling van de
stroomopbrengst het gevolg zal zijn. Dit
zou het gevolg kunnen zijn van een of
meer der volgende oorzaken:
le. een algeheele verarming der bevol
king; 2e. onvoldoende toewijzing brand
stoffen (steenkolen, dieselolie) en smeer
olie; 3e. zoodanig oploopen van de brand-
stoffenprijs, dat verhooging van de tarie-
\en (toepassing van de brandstoffenclau-
sule) tot aanzienlijke beperking stroom-
afname zou leiden.
Aanwijzingen, dat hiervoor gevaar be
staat, zijn echter thans niet aanwezig.
Voor zooveel thans beoordeeld kan wor
den laat het zich aanzien, dat bij hand
having van de tegenwoordige kolenprij-
zen in geval van oprichting van een zuig
gasinstallatie volstaan zal kunnen wor
den met de heffing van de aangeslotenen
voor licht- en huishoudelijke doeleinden
en klein-kracht van een brandstoffentoe-
slag van 2.5 cent per KWU., zijnde het
bearag, waarop de bijslag met ingang
van de thans loopende maandperiode is
vastgesteld.
De N.V. Machine- en Motorenfabriek v.
h. G. Thomassen te De Steeg is in staat
een zuiggasinstallatie van voldoende ca
paciteit in 4Vs maand te vervaardigen. De
f ii ma wil zich verbinden de installatie te
leveren voor f 32.900 af fabriek. Daar
bij is het voorbehoud gemaakt, dat een
meer- of minderprijs zal worden bere
kend afhankelijk van de prijs, welke de
leverancier moet betalen voor de materi
alen, welke hij niet in handen heeft. Dit
zal in hoofdzaak het geval zijn met het
plaatijzer, noodig voor de gasreinigers.
Naar de leverancier mededeelde, is de
kans op meerprijs gering. De leverings
termijn kan worden overschreden als de
leveranciers van materialen zich niet
aan de leveringstermijn houden. De
helft van de aannemingssom moet be
taald worden bij het verleenen van de
opdracht, 25 pet. bij de aflevering aan de
fabriek en het resteerende gedeelte na de
oplevering in de centrale.
Hiervoor wordt geleverd een installa
tie met drie gasgeneratoren met een to
tale capaciteit van 1200 M3 gas per uur.
Deze capaciteit is toereikend voor aan
drijving van een gasmotor van ca. 700
pk. en een gewijzigde dieselmotor van
ca. 600 pk.
In Nederland zijn nog geen resultaten
bekend van proeven met het dieselgas-
procédé, waarbij als gas zuiggas werd
toegepast. In Duitschland echter is men
in dit opzicht verder. De toepassing van
zuiggas bleek daar evengoed mogelijk als
met andere gassoorten (stadsgas, cokes-
ovengas).
Indien de generatoren eenmaal aanwe
zig zijn, kan men bij uitbreiding in de
toekomst een motor plaatsen, speciaal
als gasmotor gebouwd of direct voor het
aieselgasprocédé geconstrueerd. De ge
neratoren zullen dan ook later hun dienst
kunnen doen, naar keuze in verband met
de reserve en de prijsverhoudingen tus-
schen dieselolie en kolen. De gasgenera
toren geven extra bedienings- en onder
houdskosten en een, in vergelijking met
dieselolie, vuil bedrijf. Dit zijn de voor
naamste oorzaken geweest, waarom de
zuiggasmotor het de laatste 20 jaren te
genover de dieselmotor heeft afgelegd.
Thermisch heeft men hier echter met ge
lijkwaardige installaties te doen, zoodat
de zuiggasmotor de laagste brandstof
kosten geeft.
Dit laatste werd onze technische com
missaris door enkele bezitters van zuig
gasmotoren in de omgeving zijner woon
plaats (Apeldoorn) bevestigd. Dat desal
niettemin de laatste jaren zoo goed als
geen zuiggasmotoren hier te lande ge
plaatst zijn, is volgens de heer Bruins
mede toe te schrijven aan de omstandig
heid, dat rente en afschrijving van de bij
clcze motoren te bouwen zuiggasfabriek-
jes hooger zijn dan de brandstoffenkos-
tenbesparing. Dit motief speelt wan
neer ons bedrijf door de nood der tijden
zich eenmaal een zuiggasinstallatie heeft
aangeschaft en dus de rente en afschrij
ving heeft aanvaard geen rol meer als
wij over enkele jaren voor de keuze
werden gesteld: uitbreiding met een zui
vere gasmotor of wel met een dieselmo
tor. Naar zich thans laat beoordeelen zal
een gasmotor in aanschaffingskosten iets
goedkooper zijn dan een dieselmotor met
hetzelfde vermogen. De heer Bruins zoo
wel als onze directeur achten het daar
om geenszins uitgesloten, dat alsdan de
keuze zal vallen op een gasmotor en dat
wel: le. omdat men de mindere uitgaven
vooi brandstoffen waarschijnlijk wel
zwaarder zal laten wegen dan een iet
wat vuiler bedrijf; 2e. omdat dan de mo
gelijkheid geschapen is met de goed
koopste brandstoffen te werken, hetzij
kolen hetzij olie: immers men kan zich
dan de volgende machine-inrichting den
ken: a. een gasmotor met kolengebruik;
b. de twee bestaande dieselmotoren,
waarvan de motor, die wij thans willen
laten inrichten om op gas te loopen,
door het eigen personeel binnen eenige
dagen weder geschikt kan worden ge
maakt om op olie te draaien (omgekeerd
levert daarna eventueel overgaan van
olie op gas ook geen bezwaren op; even
min gaat dit gepaard met kosten van
eenige beteekenis).
e. de beide bestaande locomobielen,
die zoo noodig de gasmotor kunnen on-
dei steunen, zoowel als de beide diesel
motoren.
Zooals blijkt, zijn dan diverse combina
ties mogelijk.
Hoe de afloop van de oorlog ook mag
zijn, een direct terugloopen der diesel
olieprijzen op het niveau van vóór de
oorlog is niet te verwachten. Zulks is na
de vorige oorlog gebleken; het houdt
verband met de waarde van het beta
lingsmiddel, de beschikbare versche-
pingsmogelijkheden, enz.
Voorgesteld wordt het afschrijvings
percentage voorshands aan te houden op
10 pet. 's jaars.
In overeenstemming hiermede stelt de
Raad van Comm. der N V. T.E.M. voor
tot dekking der kosten f 50.000 te leenen
in 10 jaar af te lossen.
Dhr P. Dros Bz. vraagt, waarom niet
getracht is een stoommachine aan te
koopen, die altijd bruikbaar is. We heb
ben vroeger in de Eierl, polder een zuig
gasinstallatie gehad, maar dat was lang
niet alles, ja, zelfs meer dan een ver
schrikking. Nu eens verbrandde het roos
ter, dan weer de binnen- of buitenketel
en een onderhoud, dat je er aan had!
En wat nog het ergste was: de menschen,
die de machine bedienden, vielen slag op
slag flauw door het gas. Er is een tijd ge
weest, dat de veiligheidsinspectie geen
vergunning meer gaf tot het aanschaffen
van zoo'n ding. Dhr De Lugt: De be
lasting van het net schommelt erg, wel
van 100500 K.W., zoodat een stoomma
chine zeer onvoordeelig zou uitkomen.
Bovendien waren er geen locomobielen
te koop 't Zijn geen courante machines.
Voorz.: De heeren Tiessen en De
Rode hebben op de Jaarbeurs een onder
houd gehad met de heer Thomassen, de
leverancier. Het schijnt hoe langer hoe
moeilijker aan materiaal te komen, uit
stel valt niet te riskeeren. Als men b.v.
gewapend beton bestelt, moet men te
genwoordig niet opschrikken, wanneer
gezegd wordt* „accoord, als u maar zelf
voor ijzer zorgt". Teneinde moeilijkheden
te voorkomen, moest spoedig een besluit
worden genomen. Anders zou men ook
de kans op medewerking, door hooger-
hand te verleenen, verzwakken. Dhr
De Lugt: Een turbine is voor 2000 p.k.
berekend, dus buitengewoon onvoordee
lig en niet economisch. Dhr. Dros:
Toch hebben we de eenige centrale, die
olie verbruikt. Alle andere hebben stoom
machines en schommelingen zullen zich
ook daar wel eens voordoen. Waarom
zou er op Texel dan zulk een groot be
zwaar bestaan? Voorz.: 't Zit 'm
waarschijnlijk in de groote omvang.
Dhr S. de Waard: De minimumbelasting
is hier te laag. Dhr Parlevliet werkt
liever on-economisch, dan extra werk op
zich te laden en hooge onderhoudskosten
te moeten verwachten, temeer daar men
volgens het plan van de heer Dros ze
kerder werkt. Voorz. merkt op, dat
dhr Bruins toch tot aankoop van een
zuiggasinstallatie heeft geadviseerd.
Dhr Dros is echter nog niet tevreden en
betcogt, dat groote fabrieken zich van
greote, losse stoommachines bedienen.
Hij bedoelt geen locomobielen maar enkel
een stoomketel, welke los van de machi
ne' zelf staat. De voorz. vindt het 't
bc-ste de heer De Rode eens om advies te
viagen en draagt de bode op, de heer De
Rode te verzoeken aan de groene tafel
te willen plaats nemen.
Dhr Dros vraagt dan aan de heer De
Rode of het niet mogelijk is een grootere
stoommachine aan de in bedrijfzijnde
kleine machine te koppelen. Dhr De
Rode meent, dat dit wel gaan zou, doch
de stoomleiding zou grooter worden, het
geen wegens afkoeling bezwaarlijk is.
Voorts brengt hij nog andere technische
bezwaren naar voren. Bovendien moet
aan raad geschaft worden voor het
koelwater. Wellicht zou een koeltoren
gebouwd moeten worden, welke twee
maal zoo hoog is als de tegenwoordige.
Een en ander is door technisch commis
saris en directeur nagegaan, doch onuit
voerbaar gebleken.
Wat de veiligheid aangaat: Spr. noemt
het een kwestie van ventilatie. Wanneer
deze behoorlijk plaats heeft is gevaar uit
gc-sloten en ook weet de tegenwoordige
techniek wel te voorkomen, dat het roo
ster verbrandt. Er zijn n.l. met succes
draaibare roosters aangewend. Voorts
merkt hij op, dat er veel gasmotoren in
bedrijf zijn De veiligheidsinspectie gaat
er mee accoord. Dhr Dros geeft zich even
wel niet gewonnen en verklaart, dat zoo
een installatie de hoogste vakkennis ver-
eischt. Dhr De Rode: Er zijn gasmoto
ren, die al veertig jaar in werking zijn.
Dhr Leber Wanneer wij tot normale
tijden terugkeeren, kunnen we ons aan
de nieuwe omstandigheden aanpassen.
Dhr Parlevliet: We hoorden niets van
gaianties. Voorz.: We mogen blij zijn,
dat we de installatie nog kunnen krij
gen. We moeten bovendien op tien pet
van het normale olieverbruik rekenen.
Dhr Parlevliet: Ik vind het jammer, dat
geen basisprijzen zijn genoemd. Voorz.
Op de dieselmotoren schrijven we al drie
jaar lang zes duizend gld af en het zal
niet lang meer duren, of ze zijn geheel
vrij.
Hierna wordt z.h.st. tot aanschaffing
besloten.
KOSTEN VAN ONDERWIJS
Bij de rondvraag brengt de heer C.J
de Lugt het verzoek om een bijdrage in
de kosten van onderwijs aan Texelsche
leerlingen aan de vaste wal ter sprake.
Dhr Parlevliet: Dat slaat zeker op het
verzoek van de heer E. van den Ban.
Voorz. bevestigt dit. Dhr Parlevliet:
Zegt U mij nu eens, of de heer Van den
Ban zijn kinderen in Den Haag en niet
in Eindhoven of elders op school heeft
gedaan om onze gemeente f 400 te bespa
ren. Voorz. weet dit niet, doch neemt
aan, dat 't gemeentebelang niet de door
slag heeft gegeven. Overigens is Texel
geenszins tot betalen verplicht, doch mag
het evenmin Dhr Parlevliet: Als het
nu voor een arme drommel was
Iemand, die f 4000 per jaar verdient kan
van mij naar de pomp loopen.
NOODZIEKENHUIS
Besloten wordt het noodziekenhuis zijn
werkzaamheden te laten voortzetten.
Dan volgt sluiting van de openbare
veigadering J.