Oe Viering van Hitler's verjaardag in Nederland NIEUWE VOORUITZICHTEN. DE ZWARTE HANDEL SCHAADT DEGEMEENSCHAP DE EEUWIGE WET BRIEF UIT 00STLAND. 56c JAARGANG. No. 5748. ZATERDAG 24 APRIL 1943. TEXELSCHE COURANT In meer dan 60 vergaderingen zijn Dinsdagavond Duitsche en Nederlandsche nationaal-socialisten bijeengekomen om de 54ste verjaardag van de Fuehrer ge meenschappelijk te vieren. In stad en land wapperden de hakenkruisvlaggen en daarnaast het oranje-blanje-bleu en de kleuren van de NSB, welker leden aan hun verbondenheid met de Duitsche kameraden in hun trouw aan Adolf Hitler als de leider van alle Germanen, op deze wijze uitdrukking hadden gege ven. In het middelpunt van de dag stonden de plechtigheden te Heerlen, waar de Leider en de rijkscommissaris Seyss In- quart het woord hebben gevoerd en in Amsterdam, waar commissaris-generaal Schmidt en de plaatsvervangende leider Van Geelkerken,. zich tot de volksgenoo ten wendden De Leider sprak. Aan de redevoering van de Leider te Heerlen is het volgende ontleend: Het geloof aan de komst van dit Nieu we Europa moet ons allen bezielen. Kennende de kleinheid en de wankel moedigheid van velen, ziende de arro gantie en de baatzucht van zooveel ande ren, zijn wij er allen dankbaar voor te weten, dat de nieuwe ordening van Eu ropa in de handen van groote mannen ligt en dat het laatste woord door de Fuehrer zal worden gesproken. Ik geloof onvoorwaardelijk, dat God aan onze volken de Fuehrer heeft ge schonken, niet alleen om Europa te red- een van de bolsjewistische vernietiging, maar tevens om het te schenken de nieu we ordening op de grondslag van recht vaardigheid en wijsheid. Dit geloof be zielt ons allen en maakt ons sterk. Behalve het geloof is er het offer. Wij Nederlandsche nationaal-socialisten zijn ook geen broekjes'meer, wij staan in het 12de jaar onzer Beweging. Van 193Ï tot 1940 is de NSB Opgebouwd als een rots in de branding, van tijd tot tijd overspoeld wordend als de zee wild werd, maar ten slotte er altijd weer op de een of andere manier boven uitkomend. Veel is er ge leden in die jaren door hoon, terreur en broodroof. De lijn was vast. Zuiver na- tionaal-socialistisch, principieel tegen ie dere vorm van volksondermijning door kapitalisme en marxisme, solidair door dik en dun met Hitlers bruinhemden en Mussolini's zwarthemden. In 1940 stond hier aangetreden een troep van 40,000 idealisten, die alles hadden meegemaakt. Sinds 1940 is het leven voor ons in vele opzichten nog moeilijker geworden. Dit heeft ons niet ontmoedigd. Wij zijn gegroeid tot meer dan 100,000, waarvan er vele duizenden in de directe oorlog voering zijn ingeschakeld in Waffen SS, Legioen, N.S.K. en vele andere duizen den op indirecte wijze in fabrieken voor de weermacht werkend, in politie, in wachtdiensten en in ambten. Honderden zijn gesneuveld. Wanneer in Duitschland de soldaat van het front terugkeert, wordt hij geëerd in zijn omgeving en gesterkt. Onze soldaten kennen dit meerendeels niet. Zij gaan vrijwillig. Ook nu staan er weer 500 ge reed, gekomen op één oproep van mij om zich in te zetten Hun omgeving begrijpt hen dikwijls niet. Toch zijn zij bereid. Iedere dag offeren de leden der Bewe ging en toonen daarmede het nationaal- socialisme niet alleen met de lippen te be lijden. Zij doen dit voor ons volk en ons vaderland, maar daar boven uit voor alle volken van Europa, zooals ook de Duit sche soldaat zich inzet voor zijn .volk en zijn vaderland, maar daarboven uit voor Europa. Hitier schrijft in ,,Mein Kampf": Voor mij en alle waarlijke nationaal-socialisten is maar één leus: volk en vaderland. Zoo is het ook. Op deze grondslag hebt gij elkander gevonden als Duitsche natio naal-socialisten en wij elkander als Ne derlandsche nationaal-socialisten. Het is deze geest van eerlijke broeder lijke samenwerking, die wij met al onze krachten bevorderen, die de Rijkscom missaris bezielt, die mij tot richtsnoer is en die de vooraanstaande figuren in NSDAP en NSB verbindt Dit is hetgeen ik ten slotte tot uiting wil brengen op deze herdenking van de verjaardag van de Fuehrer. De Fuehrer heeft een zwaar en moei lijk jaar achteï zich. Een jaar van zor gen en moeilijkheden zonder tal. Zijn peisoonlijk leven offert hij dag aan dag voor ons allen. Met groote dankbaarheid biengen wij dit tot uiting in ons besef van zijn grootheid als aanvoerder tegen ons werelddeel bedreigende krachten, in ons geloof in zijn rechtvaardigheid en wijsheid, in onze onwankelbare trouw, in onze bereidheid tot het brengen van elk offer, dat hij noodig acht voor de op bouw van het Nieuwe Europa. De brief, welke ik de Fuehrer ter gelegenheid van zijn verjaardag heb geschreven, heb ik geëindigd met deze wensch: Moge God u in uw nieuw levensjaar ook in uw per soonlijk leven zegenen. Ik ben ervan overtuigd, dat gij allen u daarbij zult aansluiten. Heil de Fueh rer' Schakelt orde en reinheid in uw bedrijf in cn ge schakelt ziekte en ongeval uit. De Rijkscommissaris spreekt. Aan de toespraak van de Rijkscommis saris, Rijksminister Dr. Seyss Inquart, ontleenen we het volgende: Het is vandaag d<e dag om zich de per soonlijkheid van deze man voor oogen te stellen, deze persoonlijkheid, die als poli ticus, veldheer en staatsman even groot en even uniek voor ons staat, en die in al deze eigenschappen door zijn persoon lijkheid als mensch nog vervolmaakt wordt. Wij kunnen thans reeds terug kij ken naar een reeks van jaren en, wat nog belangrijker is, naar een reeks van ge beurtenissen. die uitgegaan zijn van de verheffing van het Duitsche volk en die thans haar hoogtepunt bereiken in de strijd om de handhaving van Europa en om een nieuwe vormgeving der wereld orde. De mogendheden, die in 1918 zooge naamd „overwonnen" hadden, zijn thans met een charta atlantica gekomen. Thans beloven zij weer alle mogelijke ordenin gen. Maar zij hebben, voor de wereldge schiedenis reeds bawezen, dat zij geen orde kunnen scheppen tusschen de vol ken en dat zij ook in de volken geen so ciale gerechtigheid in het leven kunnen roepen. Toen stond de Fuehrer voor dit feit van een ongebreidelde uitbuiting Van zijn volk,' die zich steeds meer heeft uitge breid, het geheel opgedreven door het jodendom, waarvoor alle barrières door de mogendheden, die onze vijanden wa ren, werden gesloopt. Zoo kwam het Duitsche volk in een situatie die met volkomen zekerheid tot het communis me zou hebben geleid. Enkel en alleen Adolf Hitler en zijn Nat. Socialistische Partij hebben verhinderd, dat toen het bolsjewisme midden in Europa vaste voet kreeg. 1 Hitier trad tegen het communisme, de wegbereider van het bolsjewisme, met kracht op; tegen het communisme, dat men toch vooral niet licht mag opnemen. Nederland zou er zich nimmer tegen kunnen verweren. Wanneer de bolsjewis tische stroom niet door de Duitsche en de met hen verbonden troepen wordt tegen gehouden, is er geeïi redden meer aan. Het communisme heeft het op de ver nietiging van de persoonlijkheid van de mensch voorzien Daarom greep de Fueh rer het aan, met ijzeren vastbeslotenheid. Ook keerde hij zich tegen de democratie, de „volksregeering", waarbij alles ten slotte afhankelijk was van een meerder heidsbesluit. Wat de meerderheid besloot, gaf dé toon aan. Een man, die werkelijk verantwoordelijk was, werd niet gevon den De z.g. leiders van de staat en de minister-presidenten beriepen zich altijd op hun parlementaire meerderheid. Neen, een democratie, in de ware zin des woords, waar het volk aan 't woord komt en zijn recht krijgt, is slechts aan wezig, wanneer mannen uit het volk die gaarne de verantwoordelijkheid op zicli nemen, zelf de leiding aanvaarden en be reid zijn altijd ook persoonlijk de volle verantwoordelijkheid te dragen voor dat gene, wat zij ondernemen. Ook tegen het liberalisme heeft de Fuehrer zich moeten keeren; tegen de wereldbeschouwing, die men „vrijheid" noemt, maar die in werkelijkheid met bandeloosheid en luchtloosheid 'moet worden betiteld. Het liberalisme vernie tigt het volksche, het nationale bewust zijn. Daartegen heeft de Fuehrer -zich energiek gekeerd. Hij wil met die geest, die uit het westen komt (Amerikanis me), niets te maken hebben. Met bijzondere beslistheid moest de Fuehrer zich mede tegen de joden kee ren; zij zijn de drijfveren op al die ge bieden. Wanneer Amerika een honderd ste deel van zijn oorlogskosten uittrok om .de joden de emigratie uit Europa moge lijk te maken, zou men in Amerika de geliefde" joden aan het hart kunnen di ukken De Fuehrer heeft gezegd, dat het jo denprobleem zal worden opgelost en het jodenprobleem zal ook in Nederland wor den opgelost. Spr. gelooft dat voordat dit jaar verstreken is, het jodendom ook uit l»et Nederlandsche volkslichaam zal zijn weggenomen. Verder moest de Fuehrer zich bezig houden met het politieke confessionisme, het streven om de geloofswaarden voor politieke doeleinden te gebruiken. De par tij staat op het standpunt van het prac- tische christendom, zij dringt zich niet in de godsdienst in. Maar zij duldt nic-t, dat het geloof wordt misbruikt op poli tiek gebied. Waar was de gewetens dwang? Bij ons? Of bij hen, die 'n chris telijke begrafenis of de sacramenten wei gerden aan hen, die al hun krachten aan cie volksgemeenschap wijdden? Het is juist het nationaal-socialisme, dat het avondland en ook de christelijke' reji- gie verdedigt; zonder erbarmen zouden deze anders worden weggevaagd, wan neer het bolsjewisme zou komen. Maar het nat.-socialisme eischt, dat de buiten-kerkelijke organisaties, de organi saties, die niet onder het canonnieke kerkrecht vallen, in de leiding staan, waarin zij behooren, n.l. in de leiding van de volksche gemeenschap. Dat is voor alle partijen steeds het beste. Tegen deze denkbeelden en machten is de Fuehrer opgetreden en tegenover hen heeft hij het parool van de volksche ge meenschap gesteld, d.w.z. van de over tuiging, dat, wat wij zijn, voortkomt uit het bloed van ons volk en dat derhalve alles wat wij hebben, aan deze volksge meenschap moet worden gegeven. Hij heeft derhalve het nationaal-socialisme geplaatst tegenover de negatieve ver schijnselen uit de tijd der ineenstorting van 1918 (Zie ook volgend nr.) In het Hoofdkwartier. Zonder eenige feestelijkheid en zonder felicilatieontvangsten heeft de Fuehrer zijn verjaardag in zijn hoofdkwartier doorgebracht. De aanwezige leden van 't hoofdkwartier en de leden van zijn per soonlijke staf boden hem hun gelukwen- schen aan. Het bekende gezegde, dat in Augustus de eene helft van ons volk de ander exa mineert, mag overdreven zijn, het toont toch duidelijk, welk belang ons volk aan een goede- schoolopleiding hecht. Inder daad leeft er in de gemiddelde Nederlan- aer een sterke drang om vooruit te ko men. Niet ieder verkeert echter in de gelukkige omstandigheid, dat hij zich de schoolopleiding kan kiezen, of heeft kunnen kiezen, die het best bij zijn aan leg en bij zijn neigingen past. Vooral in de achter ons liggende jaren heeft de werkloosheid wat dat betreft heel wat plannen in duigen geworpen. Zoo is het te verklaren, dal er thans honderden jonge mannen tegen hun wil gedwongen worden in een beroep te blijven, waarin ze nauwelijks vooruit zichten hebben, daar de gelegenheid en het geld voor een dergelijke vakoplei ding geheel ontbreken. Anderen hebben tegen hun zin een of ander baantje moe ten kiezen en probeeren nu sinds jaar en dag zich een behoorlijke toekomst in het beroep hunner droomen op te bouwen, zonder dat er eenig uitzicht is, dat zij daarin zullen slagen In al deze gevallen kan het Lange- marck-Studium de helpende hand reiken. Jonge mannen tusschen lp en 22 jaar, die nog niet in het bezit zijn van een einddiploma eener middelbare school en die meenen voor een verdere vakstudie geschikt te zijn, of die van vorenaf aan willen beginnen, krijgen daar de kans. Zij, die zich willen aanmelden, kunnen een aanmeldingsformulier aanvragen bij het Langemarck-Studium, Waalsdorper- weg 12, Den Haag. HET DOEL VAN „ARBEIDSDIENST". Het eenig doel van de Arbeidsdienst is het aaneensmeden van het volk tegen dc gevaren, welke Europa bedreigen, en het paraat te maken. Nooit zal de Ar beidsdienst voor u gewetensdwang be ttekenen Hij zal zich ook nooit indrin gen in de verhouding van de mensch tot God. (Dr. Seyss In quart.) De zwarte handel is een kwaad, dat ernstige vormen aanneemt. Strenge maat regelen zijn aangekondigd, waarvan in de eerste.plaats de echte zwarte handelaren,, zij, die de grootste winsten opstrijken, de gevolgen ondervinden. Doch hiernaast dient ook de oorzaak van het kwaad te worden aangetast. Deze oorzaaa nu is te vinden in de begeerte van tal van land- genooten om de vastgestelde rantsoenen voor zichzelf te vergrooten. Wanneer men beseft, welk een schade men de gemeenschap, en daarmede zich zelf aandoet bij het clandestien koopen van een pondje vleesch, een zakje rogge of een enkel bonnetje, dan zal men, als men het wel meent met zijn landgenoo- ten, deze afkeurenswaardige daden na laten. Het zal mijn landgenooten piet scha den en de voedselpositie niet aantasten, als ik een pond vleesch zonder bon koop;, redeneeren velen. En toch is dat zoo. Want hun begeerte en hun bereidheid om een flinke prijs te betalen heeft tot ge volg, dat onverantwoordelijke elementen er een winstgevend zaakje van maken, door in het groot frauduleus koeien te slachten. Niet alleen worden hierdoor tal van koeien aan de normale vleeschvoor- ziening onttrokken, doch het aantal kan zoo groot worden, dat ook de melk- en botervoorziening gevaar gaan loopen. Dat soms fantastische aantallen koeien aan de gemeenschap worden onttrokken, moge blijken uit het geval van een sla ger le 's-Gravenzande, die in korte tijd meer dan 100 runderen frauduleus had geslacht; deze man zal 2'/s jaar zijn vrijheid moeten missen. Zoo wordt de zwarte handelaar ge straft! Maar ook hij, die van hem koopt, is strafbaar, omdat hij mede de voedsel voorziening benadeelt. Het gaat om alles. Zooals reeds in., alle tijden, zoo is ook deze generatie van ons volk aangetreden voor de strijd om haar leven. Zij zet daarmede het historische proces van het zelfbehoud onzer voorouders voort en geeft aan het zelfbehoud van haar nako melingen een nieuwe, betere basis. Het gaat ook ditmaal, zooals nog altijd, om alles. De latere gesthiedems zal ons min- ciei beoordeelen naar het leed, dat wi> daarbij verduren dan naar de deugden, die wij daarbij toonen, naar de slagen, die wij daarbij overwinnen en naar de overwinningen, die wij daarbij bevech ten Wij zijn in dit reuzendrama van ons volk niet onopgemerkt. Het oog Gods is op ons gericht. Voor Hem vinden wij als strijdende generatie ten slotte slechts ge nade, wanneer wij de eeuwige wet ver vullen. (Dr. G o e b b e 1 s in „Das Reich")'. TER OVERDENKING. Wanneer gij om „principieele" re den weigerde iets. te geven voor de collecte van de Ned. Volksdienst, gehouden ten behoeve uwer zwaar- getroffen landgenooten in Rotter dam, zoudt gij dan als consequen tie van uw „principe" eveneens wei geren, hulp van die Volksdienst te aanvaarden, wanneer u zélf te on zaliger ure uw onderdak en meube len, ja zelfs uw kleeren zoudt ver liezen door een Engelsch bombarde ment? Zoo neen, dan is uw „principe" geen principe, doch slechts 'n mis plaatst sentiment, waarvan u dood ongelukkige landgenooten de dupe laat worden. LET OP HET STOPTEEKEN. Weggebruikers, geeft onmiddellijk ge- vólg aan het gebod tot stoppen (rood licht), wanneer u dat 's avonds wordt ge geven door politie of weermacht. Vooral met doorrijden. Het kpn uw leven kosten. TUCHT IN VRIJHEID. Het nationaal socialisme wil de ge boorte van het begrip „tucht in vrij heid" Het is die vrijheid van de enkeling binnen de ordening waarin hij gesteld is om zijn krachten naar beste weten te ge bruiken. (Joh. Raatgever, Nat. Dagblad.) WAT VERSCHULDIGD IS AAN I)E NED. LANDSTAND. Alle tot de Nederlandsche Landstand behoorende natuurlijke personen en rechtspersonen, die bedrijfshoofd zijn met betrekking tot het gebruik van cul tuurgrond of vischwater, zijn krachtens de door de Secretarissen-generaal van de Departementen van Landbouw- en Visscherij en van Justitie goedgekeurde verordening van de Boerenleider, ten be hoeve van de Nederlandsche Landstand over 3 942 een bijdrage verschuldigd wel ke berekend wordt overeenkomstig de door deze op de inventarisatie-formulie ren 1942 verstrekte en onderteekgnde gegevens. De bijdragen zijn als volgt geregeld: A. f 1,- per h.a voor cultuurgrond, be- teeld met akkerbouwgewassen (met inbe grip van kunstweide en braakland) en voor blijvend grasland (met inbegrip van uiterwaarden en blijvend grasland in de boomgaard). B. f 10,- per h.a. voor cultuurgrond, be- teeld met: warmoezerijgewassen en vroe ge aardappelen in de volle grond (met inbegrip van deze gewassen in de boom gaard), kleinfrui* in de volle grond (met inbegrip van deze gewassen in de boom gaard) en voor pit- en steenvruchten in de volle grond (ongeacht de onderteelt in de boomgaard). C. f 20,- per h.a. voor cultuurgrond, be- teeld met: warmoezerijgewassen en fruit onder gias; bloembollen; bloem- en boomkweekerijgewassen. Ten aanzien van het gebruik van visch water bedraagt de bijdrage f5,- per be drijfshoofd. De inning der aanslagen ge schiedt door de Posterijen. (L.S.PD.) Nederlandsche Vrijwilligers strijden in het Oosten (O-H-D. P.c.) IN DE OEKRAÏNE. Oekraine 23 Maart 1943 Zoo ben ik dan op de plaats van mijn bestemming aangekomen, zij het bok, dat het laatste stuk een krachttoer was. 350 km. met een „panje' -wagen. Weet u wat dat beteckent? Dat beteekent plm. twee dagen achteen door elkaar geschud te worden op een manier, dat je zelf niet meer weet, of je wel of niet leeft. De koetsier had mij verzekerd, dat het stroo, dat in de wagen lag, beslist schoon was, extra voor de „pan" bewaard. Na enkele uren echter kwam ik reeds tot de conclusie, dat de varkens het stroo blijk baar ook met een bezoek hadden ver eerd. Toen ik de koetsier hierop wees, was hij zeer verbaasd ,,'t Is waar, de varkens hebben het ook reeds gebruikt, maar dat gaf toch met; varkens zijn zulke lieve huisdieren. Die zijn heele- maal niet vies". Wat mij op die reis vooral opviel, was het ontzettend getal Sovjet-pantsers, dat langs de wegen vernietigd was achterge laten. De houding van de bevolking is zeer welwillend; zij kan, mits daartoe aangezet, behoorlijk werken ook. En nu zit ik dan in mijn „dorp". Het ligt plm. 120 km. van Odessa af en om vat een 6-tal neerzettingen ten getale van plm. 9500 bewoners. Het zal u waar schijnlijk interesseeren, wat ik hier wèl en wat ik hier niet heb. Niet zijn hier: radio, couranten, behoorlijke verbindin gen, zout en lucifers. Wèl en volop ech ter zijn er te krijgen: tabak, wodka, brood, boter, vleesch en eieren! Het is een vreemd idee, zoo ver van mijn eiland af te zitten. Texel-RoWon- chef <?en afstand van 2300 km! „Alles is anders". U zult zich natuurlijk afvragen: „Wat is daar nu toch eigenlijk anders en wat is nu toch het bijzondere van de Oekraï ne?" Ja, dat is eigenlijk in drie woorden gezegd: „Alles is anders!" Het begint hier reeds met het opko men van de zön. Om drie uur in de mor gen begint het reeds te dagen; de zon gaat op het oogenblik om 4 uur onder en óm 5 uur is het volkomen donker. Wat de „huizen" betreft: huizen kun nen t moeilijk genoemd worden. Ze zijn groötcndeels van hout, afgedekt en inge bouwd met stroo. Wat het interieur be treft," ook dit is snel opgenoemd. Vier palen, waarop een plank; dit geval moet DE ZON. Za. 24 April op 7,26; onder 21,51 DE MAAN. Za. 24 April op 1,26; onder 10,20 Laatste Kwartier: 27 April 10,51. HOOG WATER OP TEXELS REE. Za. 24 April 1,15 en 12,52 Zo 25 April 1,42 en 13,39 Ma. 26 April 2,03 en 14,30 Di 27 April 3,00 en* 15,33 TEXELSCII DIALECT. meugebet, meisje, dat te kermis gaat met een jongen, die bij een ander een blauwtje heeft geloopen; komt ook voor bij Wolf en Deken en bij Nic. Beets Boekenoogen geeft deze verklaring: „Ie mand, die altoos nog meer lust („mag") en dan ook niet kieskeurig is"; meure, kletsen, mienes, meeës, het mijne, de mijne (bv. „Dot is niet jow pet; 't is mienes"); een tafel voorstellen; 2 palen waarop een plank, dit is de bank; een bak met stroo is er verder om in te slapen en klaar is kees! Het grootste wonder, dat je hier over komt, en mij ook in Warschau en Lem- berg is opgevallen, is wel het feit, dat er niet verduisterd wordt. U allen zult kun nen begrijpen, wat het zeggen wil, na 3 jaar verduistering, weer 's avonds licht le kunnen opsteken zonder te verduiste ren. Leiding noodzakelijk. Wat de* huidige omstandigheden* be treft, ook hier, doet zich het feit voor, dat door het zeer snelle voorjaar, alles veel vroeger is dan voorheen. De Rus op zich zelf is een wezen, dat geleid en nog eens geleid moet worden. Grappigge gevallen zijn daarbij mee te maken. Deze week V» 1..liet ik de struiken bijknippen van een der voortuinen. Binnen 15'minuten was de heele dorpsstraat bezig, de he^|en te knippen. Op mijn -vraag, waarom dit nu niét eerder was geschied, werd heel laconiek geantwoord: „Daar hadden we met eerder aan gedacht". De volgende keer hoop ik u wat uitge breider relaas te kunnen geven, van mijn reis naar het Noordelijke gedeelte van de Krim. DE VRIJER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1943 | | pagina 1