Fel:jk leven. De Zegen oNieuwe bonnen Gemeenteraad van Texel kwam bijeen „De Vliegende Hollander" Een goede Klant Betaalt Contant. SDAG 22 MAART 1947 60c JAARGANG. No. 5700 EXELSCHE COURANT Hpaanden gaan verder en de tijd ver ijl weer De lente is gekomen, de boer S in spanning voor de komende tijd en de'zomer, van zware arbeid en jbrengst. -eet het wel, dat hij zijn werk Ivoor een klein deel in de hand _Hij moet doen, wat hij kan en dat it gering. Of het resultaat ooit zal r%at hij er zich van heeft voorge ef Hij heeft ervaring van zovele ja- Achter zich en weet, dat er van te n niets over te zeggen valt. Soms zag 5 er lange tijden slecht uit, men denke 1,T "aan de crisisjaren, zodat men zou kVjyanhcpen, een plotselinge keer en viel toch nog boven verwachting J Sorns staat alles zo best en mooi en storm, éen windhoos, éen hagelbui 'i alle:, vernielen. wilden wij maar niet de hoofden blij- er| buigen en de handen vouwen, juist ie®T,egen te vragen van Hem. Die al- Eijn grote en sterke macht heeft? UITREIKING vensmiddelenkaarten 705, Textielkaarten VA 705. derstaande data worden bovenge- kaarten uitgereikt: Waal in de kerkekamer van de kerk op Maandag 24 Maart 1947 i(J0. alleen zelfverzorgers voor dorp vijk W letters AH. 10-11 alleen zelf- jojreers dorp en wijk W letters KL. S(B alleen zelfverzorgers dorp en wijk ?£ters MZ. 1-2 voor dorp alle nrs yoor wijk W alle nummers, i Den Burg in het Fanfaregebouw 1 >ÖJ)insdag 25 Maart 1947 li).' alleen zelfverzorgers Den Burg J'lrs AH. 10-11 alleen zelfverzorgers a! Burg letters KL. 11-12 alleen zelf ;ers Den Burg letters MZ. 1,30- een zelfverzorgers wijk B letters ,30-3,30 alleen zelfverzorgers wijk s CH 3,30-4,30 alleen zelfver- wijk B letters JK ;aW°ensdag Maart 1947 ,'10 alleen zelfverzorgers wijk B letters Uk 10-11 alleen zelfverzorgers wijk B BSmV. 11-12 alleen zelfverzorgers B letters W—Z. 0-2 ,30 voor Achterom, Schoonoord- Molendwarsstr. 2,30-3,30 voor Haffe- eg, Hollewalsweg, Nieuwstr. 3,30-4,30 Wasthuisstr., Stenenplaats. ^Werzorgers moeten op de voor hen gegeven uren hun kaarten afhalen, N'ZSÜfvcrzorgers op de voor hen aange- nürcn. Mede te nemen levensmidde- caart 703. Losse inleveringsbonnen ^ongeldig. De stamkaarten moeten zien zijn van een T.D.-zegel. (Publ. no. 24). voor het tijdvak van |g23 Maart t.m. 15 April 1947. rten KA, KB, KC 703 (strook no. 3) [em. is 750 gram suiker, boterham- ioisel, enz, of 1500 gr. jam, stroop, ?nz of 750 gr chocolade of suiker- wer! taarten KD, KE 703 (strook no. 3) gj 66-3 algem. is 250 gr. suiker, boter- ljftnstrooisel, enz., of 500 gr. jam, —stroop, enz., of 250 gr. chocolade of suikerwerk aarïen MA, MD 704 (bijz. arbeid en a.s. moeders) strook no. 3) )4!suiker is 250 gr. suiker, boterham- strooisel, enz., of 500 gr. jam, stroop, bjB, °f 250 gr. chocolade of suikerw. jËjkaarten, enz., QA, QB, QC 703 tabak is 3 rantsoenen tabaksartikelen 65-3 tabak is 2 rants, tabaksartikelen versnaperingen is 200 gr. chocolade m-of suikerwerk, of 200 gr. suiker, loterhamstrooisel, enz., of 400 gram ir am, stroop, enz. ■"versnaperingen is 100 gr., chocolade -in-of suikerwerk, of 100 gr. suiker, >oterhamstrooisel, enz., of 200 gr. am, stroop, enz. Vengenoemde bonnen kunnen reeds rijdag 21 Maart 1947 worden ge- .t. Op de bonnen der tabakskaart zijn lfrende deze 14 dagen wederom in to- 5 rants, tabaksartikelen beschikbaar. WEGEN AFGESLOTEN. Ten gevolge van de ingetreden oi, zijn verschillende wegen op ïps eiland voor het verkeer met rij— ri: voertuigen afgesloten. Dit zijn: le. de Hoornderweg; 2e. de Hoofd- ii jg en eerste dwarsweg in de pol let Noorden met de Genteweg. DAMPROBLEEM No. 4. art; 6 sch. op 10, 13, 16, 17, 18 en 19. ""0sch. op 24, 26, 29. 32, 34 en 42 afi tklassiek vraagstuk, waarin de be- ijkste bepaling van het reglement ^slag-regel) wordt geïllustreerd. iON. MAAN EN HOOGWATER. zon komt 22 Maart op om 6,01; on na 6,15. Maan: 22 Maart N.M., 29 L»<t EK. Hoog water ter rede van 22 Maart 9,52 en 10,07. 23 Maart en 10,38 24 Maart 10,54 en 11,10. lart 11,27 en 11,45. 26 Maart en Maart 0,22 en 0,42. 28 Maart 1,03 :5. Dit is een foto van een wrak. n.l. een Duitse tankboot op de Eicrlandse gronden. (Copyrecht N.Z.H. Reddingmaatschappij) Gemeenteraad besluit tot verbetering van de Kogerwcg, waarvan de kosten 1' 160,000 zullen bedragen. In de Dinsdagmiddag gehouden ge meenteraadsvergadering kwamen slechts twee punten aan de orde. Het belangrijk ste voorstel was, het voorstel van B. en W. om te komen tot verbetering van de Kogerweg, dal met algemene stemmen werd aangenomen. Burgemeester Rehorst opende met wel kom Afwezig zonder kennisgeving was de heer Van Heerwaarden. De gem.-secreta ris, de heer Beemsterboer, was met ver lof afwezig. Zijn plaats werd tijdens deze zitting ingenomen door den w.n. secreta ris, den heer Van Dienst, die eerst de ver eiste eden aflegde. De voorz. feliciteerde den heer Van Dienst met zijn benoeming, die antwoordde, zijn functie naar behoren te zullen vervullen. Benoeming onderwijzeres. Met algem. stemmen werd als onder wijzeres aan de o.l.s. te Oosterend be noemd, de enigste sollicitante, mej. Tr. Botma te Opperdoes, zodat in deze lang durige vacature voorzien werd. De in diensttreding is per 1 Maart, zoals de voorz. mededeelde, hetgeen hilariteit ver wekte, daar de meeste raadsleden dach ten, dat de benoeming per 1 April zou in gaan. Eervol ontslag onderwijzer U.l.o. school. Aan den heer Dokter, onderwijzer aan de Ulo school, werd eervol ontslag ver leend op een nader te bepalen datum, wegens zijn benoeming te Joure (Fr.) De gem. begroting 1946 zal op verzoek van Ged. Staten met enkele posten ge wijzigd worden, alsmede enige admini stratieve wijzigingen in de gem. rekening 1943. Voorstel verbetering Kogerwcg. De volgende voorstellen waren door het Bureau van Gemeentewerken ingediend Vertreden en verbeteren v .d. verhar ding v. h. ged. Kogerweg, gelegen tussen Den Burg en de boerderij „Tubantia". Gegevens le ged. van Den Burg-Buiten- lust. 4 M. brede gewalste puinfundering, waarover enig ingewalst steenslag en teerslijtlaag. Lengte plm. 260 M. 2e ged. Buitenlust-Buitenhcim: 2,60 m. brede puinfundering, waarover een tot 4,25 m. breedte, uitgereden deklaag van grint en steenslag. Lengte plm. 840 m. 3e ged. Buitenheim-Tubantia: 2,60 m. brede puinfundering met paardenpad, waarover een tot 4,20 m. breedte, uitgere den deklaag van grint en steenslag. Leng te plm. 1272 meter. Totale lengte 1. 2 en 3 is 2372 m. Verbetering van het trace. Hoekafsmjding bij Buitenkist. Oude weg zal blijven bestaan. Lente 148 m Af snijding over een lengte van plm. 126 m. Correctie zal aangebracht worden aan de verharding, in verband met de ligging op de aarden baan. Verbetering van de verharding. Breedte, van Den Burg naar Buitenheim 6 m. In aansluiting met de bestaande bruikbare fundering; a. 2 vleilagen van puinstuk- ken, samen dik 10 cm., waarover 15 cm. gebroken puin. Van Buitenheim naar Tubantia, breedte 5,50 m., bestaande uit stukslakken, af komstig van hoogovenbedrijven, afm. 5/20 cm. ter dikte van 35 cm. los gespreid. Deklaag Breedte a. v«.n l\.n Burg tot Buitenheim 5,50 m over de puinlaag in te walsen 3 cm. dikte, steenslag of slakken, waarover een teer slijtlaag b. van Buitenheim tot Tubantia 5 m., deklaag van teersteenslag dik 7 cm. in gewalst, waarover een teerslijtlaag. Voorts bijkomende werken aan bermen en greppels, afwateringsriolen, aansluitin gen en uitwegen. Bij Buitenlust hek ver plaatsen, en tuinwal maken. Een ideale deklaag is koudasfalt, zoals de Postweg. Is heden nog niet verkrijgbaar. Bereik baar is een teerslagdeklaag zoals de Schilderweg;is echter duur en kost in het werk rond f 70,000. De fundering van de Schilderweg stond voor het aanbren gen van de deklaag, 3 maanden bloot aan het verkeer. Om het financiële bezwaar voorlopig te verlichten, is het mogelijk alleen een goede fundering te maken, daar overheen 3 cm. steenslag te walsen met een teer slijtlaag. Later, wanneer de keuze groter en de materialen goedkoper zijn, kan een zware deklaag worden aangebracht en mogelijke gebreken in de fundering her steld. Financiering. Raming a: f 100,000, raming b f 160,000. 1 De Kogerweg komt voor op het Prov. Wegenplan en dus in aanmerking voor uitkering uit het Wegenfonds. 2 De uitkering zal voorlopig de eerste 4 jaren f 2000 per km. zijn. 3. De Kogerweg is rond 2,4 km. De uit kering zal dan zijn 2,4x2000 is f4800. 4. Om deze uitkering te verkrijgen, moet de gemeente zelf jaarlijks f500 per km. bijdragen of totaal 2,4x500 is f 1200. 5. De aflossing van fundering en dek laag zal op 20 jaar gesteld kunnen wor den, niet langer. Dus voor 100,000.20 is f5000 en voor 160,000:20 is f8000.— 6. Het gemiddelde bedrag aan rente zal bedragen tegen 3 pet. voor a. f 1575 en voor b. f 2520 Overzicht per jaar a. aflossing gem. rente onderhoud 5000 1575 2000 b 8575 uitk. wegenfonds 4800 8000 2520 2000 12520 4800 tekort gedurende 20 jaar, p jaar 3775 7720 De voorz. zeide, dat volgens de mening van B. en W.. het plan b. van f 160,000, tenslotte voor de gemeente het voordee- ligst zal blijken. Voor de uitvoering zal een lening moeten worden aangegaan, waarvoor eveneens de toestemming van de raad wordt gevraagd Hierna kan de aanbesteding plaats vinden. De heer Backer zou gaarne zien, dat bij de aanbesteding bepaald werd, dat de vrachtrijders van Texel ingeschakeld worden bij het vervoer der materialen. De voorz. dacht, dat dit in de practijk moeilijk zou zijn uit le voeren, immers is het zo gesteld, dat de aannemers gewoon lijk voor eigen-vervoer zorgen. Na enige discussie werd het voorstel an f 160,000 met algem. stemmen aange nomen. De heer Drijver wilde nog spreken over de kraaminrichting aan de Wcsterweg, doch de voorz. deelde mede, dat deze aan gelegenheid nog aan-de orde komt. Hierop werd de openbare zitting gesloten. PRAATAVOND VERENIGING VAN OUD-LEERLINGEN L.L.S. Woensdagavond werd de laatste praat avond van dit seizoen gehouden. Ook deze avond werd weer voor een gedeelte be steed aan het houden van inleidingen in het kader van de lezingwedstrijd. De jury bestaande uit de heren A. J. Keijser. W. H Lap, H. Leber en E. Noordijk, was ook deze avond weer voltallig aanwezig. Wij hebben de indruk, dat de genoemde heren zich met buitengewoon veel animo van deze taak hebben gekweten. Vraag hun eens wat hun indruk is over deze praat- avonden en ik meen met stelligheid te mogen beweren, dat ze eenparig van me ning zijn, dat op deze praatavonden geer enkele jonge boer mag ontbreken en dat er ook voor oudere belangstellende boe ren heel wat te leren valt. De sprekers voor deze avond waren de heren Haarsma, Joh. Roeper en Joh. Bak ker. De onderwerpen van de eerste twee heren behoorden tot de serie van de lezing wedstrijd, de heer Bakker sprak over de mogelijkheden van emigratie naar Frank rijk. De heer Haarsma sprak over Contract teelt. Deze teelt biedt volgens inleider meer mogelijkheden dan de verbouw van graan, omdat men bij het slagen van een dergelijk gewas grotere winst kan maken dan bij de verbouw van een graangewas. Verder bieden diverse gewassen voor de contracteelt nog een goede mogelijk heid voor de verbouw van stoppelgewas sen Bij de contractteelt heeft men het stelsel van de vastgestelde prijzen, die op het moment vrij hoog liggen, omdat de exportmogelijkheden groot zijn. De kwa liteit van ons Hollandse zaad schijnt in veel gevallen beter te zijn dan van het buitenlandse. Het is dan ook geen won der dat de Zaadhandel zeer actief is en tracht zoveel mogelijk contracten af te sluiten. Daarbij concentreert zich de be langstelling de laatste tijd vooral op ons eiland, omdat de kwaliteit van het zaad op Texel goed is en allerlei ziekten, die het welslagen van de verbouw bedreigen, op Texel nog niet zo zijn doorgedrongen als dit aan de vaste wal het geval is. Het is wel zaak, dat de landbouwer, wanneer hij een contract wil afsluiten met een zaadhandelaar eerst eens inlich tingen vraagt aan landbouwers, die erva ring hebben met de verbouw van dergelij ke gewassen. Men loopt nl. het gevaar, dat men zich door de hoge prijs van een bepaald gewas laat verleiden om een contract af te sluiten, dat later tot te leurstellingen leidt. Want het uiteinde lijk resultaat van contractteelt wordt niet alleen bepaald door de prijs, maar meer nog door het feit, of het te verbou wen gewas wel voor het klimaat en de grondsoort van ons eiland geschikt is Verder zijn er diverse rassen en gewas sen, waarvan de verbouw zoveel risico oplevert, dat men wel eens een enkele keer geluk kan hebben, maar het risico is toch te groot om tot afsluiting van een contract over te gaan. Het is verder be slist nodig, te informeren of men met een solide firma te doen heeft en of de con dities zo zijn, dat men later niet allerlei haken en ogen krijgt. Tenslotte gaf de heer Haarsma ons een overzicht van de gewassen, waarvoor men een contract kan afsluiten met een vermelding omtrent de benodigde hoe veelheid zaaizaad, de tijd van zaaien, de tijd van oogsten en de opbrengsten In de bespreking bleek duidelijk, dat meerdere landbouwers met contractteelt minder goede ervaringen hadden opge daan en dat men over het algemeen vrij gereserveerd stond tegenover de verbouw van fijne zaden Zo wees de heer A. J. Keijser er op, dat er in de meeste geval len een veel te grote marge bestaat tus- de prijs, die de teler ontvangt en de uit eindelijke prijs voor den gebruiker van het zaad. Z.i. kan de boer hier nooit ge noegen mee nemen. Anderen waren er niet van overtuigd, dat Texel nu zoveel beter voor de ver bouw van deze zaaizaden geschikt was dan andere gedeelten van ons land. Wel iswaar is de schade door aantasting van allerlei ziekten op het moment nog min der groot dan op andere plaatsen, maar het blijkt toch, dat ook hier de schade ie der jaar groter wordt. Het feit, dat de zaadhandelaren zo voor Texel geïnteres seerd zijn, is misschien wel te danken aan de omstandigheid, dat de Texelse land bouwer nog te weinig op de hoogte is van de teleurstellingen, die contractteelt vaak geeft De opbrengsten, die de heer Haarsma voor de verschillende gewassen noemde waren volgens sommigen te hoog en in heel veel gevallen kon de door Haarsma genoemde minimumopbrengst wel als de maximum-opbrengst worden aangeno men. C. v. Gr. (Wordt vervolgd.) (Slot) Heeft Van der Decken inderdaad geleefd? Is het vei haal van de Vliegende Hol lander slechts een legende, of berust het op historische feiten? Natuurlijk is niet alles wat vermeld wordt inderdaad gebeurd. De strekking is duidelijk: al bevaart men ook alle we relddelen, al lijkt alles voor menselijke wil en menselijke energie te buigen, toch mag de mens niet vergeten, dat hij steeds in Gods hand is. Zoals de oude zeelieden het zo treffend zeiden; „Naast God schip per op zijn schip". In vele oude scheepsjournaals wordt van een ontmoeting met de Vliegende Hollander gerept En altijd volgt dan schipbreuk of de dood van één of meer schepelingen, die het spookschip aan schouwd hadden. Ook het verhaal van Arie Claessen is authentiek, al zijn de namen fictief. In de literatuur van vrijwel alle landen komt het verhaal van het Spookschip na 1800 voor, zij het dan in uiteenlopende vormen. Er zijn gegevens, die er echter op wijzen, dat de oorspronkelijke vertelling veel ouder is. Zij werd door zeelieden van vader op zoon verteld. In de Gouden Eeuw hebben in de Ne derlanden verschillende zeelieden geleefd, die veel overeenkomst vertoonden met den legendanschen Van der Decken. Bekend is bv. het verhaal van den Hollandsen schipper Van Straaten, die, ondanks alle onheilsvoorspellingen op Goeden Vrijdag naar Indië uitvoer. Toen men hem zeide, dat het ongeluk bracht, op de dag des Heren in zee te steken, moet hij geant woord hebben; „Aan boord ben ik God, ik beslis, wanneer wordt uitgevaren." Het schijnt, dat nooit meer iets van schip of schepelingen is vernomen. Een nog typischer Van dei Decken-fi- guur dan Van Straaten was de Friese schipper Berend of Barend Focke. In de kronieken van de Vereenigde Oostindi- sche Compagnie staat opgetekend, dat hij in 1678 met zijn adviesjacht de „Snob- ber" voor de Hoogmogende Heren der V. O. C. een reis maakte „naer de Indien" in de voor die dagen verbijsterende korte tijd van 5 maanden en 18 dagen. De te rugreis ging nog vlugger: in 90 dagen Als men weet, dat de normale reisduur van een Oostinjevaarder toen 7 a 9 maan den bedroeg (dat hing ervan af, of men onderweg met labberkoeltes te kampen kreeg), dan kan men zich indenken, welk een opschudding deze snelle reis teweeg bracht. Voor deze reis beurde hij een be drag van totaal 8000 gulden, voor die tijd een fortuin. Uit het feit. dat Focke als onafscheide lijke metgezel steeds een zwarte poedel op zijn reizen meenam, maakte men op, dat hij een verbond met den duivel had gesloten. De zwarte poedel is immers door alle eeuwen heen als een verper soonlijking van den satan aangezien (Goe the's Faust: „Das also war des Pudels UITGAVE v.h. Fa LANGEVELD DE ROOIJ Boekhandel - Drukkerij en Bibl. Den Burg Texel Postbus 11 Telefoonnr. 11 Postgiro 652 Bankrekening: Rotterd. Bankver en Coöp. Boerenleenbank. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j. Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN" Emmalaan 92, tel 157 Den Burg. 2 MIDDENSTAND. AFSCHEID. Gaarne doen we je uitgeleide Koning Winter, 't ga je goed. 't Zal een ieder wel verblijden. Nu je weer vertrekken moet. Als een ongenode gast, Toefde je lange tijd, Gaf wel veel schoons, maar heel wat last We willen je graag kwijt. Eeschilderde des nachts de ramen Telkens als met een toverstaf, Niemand kon zich zo bekwamen, Geen schilder nog, die zoiets gaf De bomen schitterden in pracht Soms door de zon beschenen, 't Was als uit Duizend en een Nacht, Straks is dat al verdwenen. De regen tikt nu op de ruit, Is dat een afscheidstraan? 'k Geloof, het is een kleine guit, De Lente meldt zich aan. De vogels zingen weer heel even, Gauw zien we weer hun druk gedoe, Ontwaakt weer overal nieuw leven, En lacht ons eind'lijk 't voorjaar toe. 16 Maart 1947 A. v. L.B. Kern!") De matrozen en de schipper spraken di: niet tegen, want het maakte het hun ge makkelijker het geheim van het schip te bewaren. Focke had zijn ra's verlengd met ijzeren stangen, waardoor hij veel meer zeil kon voeren dan andere schepen. De veel modernere Clippers pasten dit in de 19e eeuw eveneens toe. En nóg wordt hjj gezien: Zo valt dus geen zeker antwoord te ge ven op de vraag, of Joost van der Decken inderdaad geleefd heeft en of hem bij de Stormkaap de vreselijke vloek van het Opperwezen trof. Toch ziet men. nog heden ten dage, de Vliegende Hollander. Thans beschrijft men hem echter niet meer als het sinistre spookschip, maar als een zilveren vogel, die niet op, maar over de wereldzeeën naar verre werelddelen toestormt De woorden „Vliegende Hollander" hadden reeds in de 18e eeuw hun relatie met het spookschip verloren. Het verhaal bleef bestaan, als een legende, maar de naam werd verbonden aan de snelle schepen, die de Nederlandse driekleur rond de wereld voerden. Wat zij deden ter zee, doen thans de Nederlandse vliegtuigen door de lucht. En daarom kregen de K.L.M.-toestellen die zelfde erenaam: De Vliegende Hollanders, thans nog passender dan weleer. Zeker, de 17e eeuw was romantischer dan de 20e. De K.L.M.-vloot telt geen spookschepen, geen gedoemde piloten Maar sneller, oneindig sneller dan de ou de Oostinjevaarders, ja, sneller dan het modernste mailschip, doorkruisen de mo derne „Vliegende Hollanders" de wereld, met een even koppig doorzetten en vol harden als voorheen. En brengen ons ou de Nederland nieuwe roem! De gegevens omtrent de legendarische reis van Joost van der Decken werden ontleend aan de voorstudies van den heer Ben van Eysselstein voor zijn boeken „Van Zuiderkruis tot Poolster" (Leopold's Uitgevers Mij., Den Haag) en „Het Lied van de Zee" (Bigot en Van Rossum, Am sterdam). Voor zijn welwillende hulp zij dezen auteur hartelijke dank. (Deze boeken kunnen besteld worden bij de boekhandel in de Parkstraat). INLEVERING AKKERBOUWPRODUCTEN. Telers van tarwe, gerst, erwten en schokkers dienen de gedorste hoeveelheid dezer producten voor 3 Mei a.s. op de voorgeschreven wijze af te leveren aan een ingeschakelden handelaar. Indien af levering niet voor genoemde datum plaats vindt, zal op basis van de richtprijs gele verd moeten worden aan het Aan- en Verkoopbureau van Akkerbouwproduc ten Indien door bijzondere omstandighe den niet voor 3 Mei a.s. kan worden ge leverd, kan men bij het Bureau van den P.V.C.. afd. Granen, Zaden en Peulvruch ten, Landbouwhuis, Alkmaar een verzoek tot ontheffing van deze verplichting in dienen. KATHOLIEKE KERKLIJST. Zondag: Passie-Zondag. Missen in Den Burg en Den Hoorn om 7,30 en 10 uur; in Oosterend om 10 uur. Biechtgel. van 7 7,30 uur. Communie onder alle Missen en om 7 en 9 uur. Om 7 uur Lijdensmedita tie. Deze week: Missen om 7 en 8 uur. Communie vóór en onder de Missen; Dinsdag en Vrijdag ook om half 7. Maan dag: marktdag; ook H. Mis om 9 uur. Dinsdag: Maria Boodschap 8 uur gez. Mis. Woensdag: 8 uur H. Mis in Den Hoorn. 7,30 Jozeflof. 8 uur jongemannencongr. Donderdag: 8 uur H. Mis in Oosterend. 7 uur jongedamescongr. Vrijdag: Geen biechtgel. voor schoolkinderen. 7,30 Kruisweg. Zaterdag: 4-8 uur biechtgel. op hele uren. 6 uur rozenkrans.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1947 | | pagina 1