Wie is mens?
heuwe bonnen
Zeer druk bezochte vergadering der N.V. T.E.S.O.
Wat een moeite, wat
een zorgen,
Heeft een mens toch
van dat borgen.
JtERDAG 12 APRIL 1947 60e JAARGANG. No. 5706
iEXELSCHE COURANT
SfrELlJK LEVEN.
zakenman bracht van zijn reis door
and en Oostenrijk de volgende bele-
mee naar huis, die wel nitt te ma-
ct ieeft met de Duitse schuldvraag,
)e net de prestaties of tekortkomingen
e geallieerde bezetting, maar toch
'eeft voor de mogelijkheden van de
opbouw.
zakenman nam in Wenen maar
I overal gebeurd kunnen zijn
txi. Toen hij bij het uitstappen
hoeveel is het? antwoordde de
feur ,,25 shilling" en voegde er met
rb imlach aan toe „u dacht misschien,
100 shilling zou zeggen, zoals te
;ebruikelijk is maar 25 shilling is wat
:komt". „Dan geef ik je 50 shilling",
zakenman. Een dank-u, een groet,
er ging zijns weegs,
plezierige gevoel over deze weder-
behoorlijke behandeling week na
ogenblikken voor een heftige schrik
le edelmoedige passagier bemerkte,
j zijn actetas in de taxi had laten
Hij wendde zich tot enige chauf-
die bij het station omhingen. ,,Of
wisten, wie hun collega was en hoe
bereiken zou zijn? Schouderophalen,
schillig antwoord. „Geen idee. doet u
geen moeite, die is weg". Een oude
zei hoofdschuddend: „denkt u nu
dat u die terugkrijgt?"
zakenman wilde weggaan, maar na
lar stappen kwam er iets in hem in
nd Die chauffeur was fatsoenlijk ge-
hij zelf ook, de tas zou vast en ze-
echt komen. Het enige wat hij doen
vas op de plaats, waar hij was uit-
it, te gaan staan wachten. „Ik waag
uur aan", dacht hij bij zich zelf,
nogen de anderen gelijk krijgen",
een half uur kwam langzaam een
lanrijden, de chauffeur keek speu-
:ond, zag de wachtende staan, hield
zwaaide met de actetas. „Hier, die
i laten liggen.De zakenman
nog een ogenblik staan om zijn
hap intens te beleven, een blijd-
die veel dieper ging dan het gevoel
pluchting over het terugvinden van
nu komt het punt waar het om gaat.
de kruier, die dit voorval had gade-
kwam naar hem toe en zei be-
zaam; „ziet u, die anderen en ik ook
n wege wat we zo-even gezegd heb-
wij zijn geen mensen. Maar die
die u de tas terugbracht en u, die
ïrwachtte, u beide bent mensen."
uit „Die Weltwoche"
r(
voor het tijdvak van
13 tot en met 26 April 1947.
larten KA, KB, KC 705 (serie A)
brood is 800 gram brood
brood is 400 gram brood
A-02 boter is-250 gr. margarine of
gram vet
melk is 4 liter melk
A-05 melk is 7 liter melk
Vlees is 100 gram vlees
vlees is 300 gram vlees
algem. is 200 gram kaas
res. is 1600 gram brood
res. 200 gram kaas
res 800 gram brood
aarten KD, KE 705 (seric A)
brood is 800 gram brood
boter is 250 gram boter
boter is 125 gram margarine of 100
ram vet
A-15 melk is 12 liter melk
A-12 vlees is 100 gram vlees
algem. is 100 gram kaas
res. is 800 gram brood
res is plm. 90 gr. Deense toiletzeep
mor-inlevering)
res. is 500 gr. rijst of kindermeel (uit
jst bereid) of kinderbiscuits
aarten MA, MB, MC, MD, ME, MF,
IG 705 '^bijzondere arbeid, a.s. moe-
ers cu zieken) (serie A)
brood is 800 gram brood
boter is 250 gram boter
boter is 250 gram margarine of 200
ram vet
melk is 5 liter melk
vlees is 300 gram-vlees
vlees is 100 gram vlees
kaas is 200 gram kaas
eieren is 5 eieren
17 April zullen bonnen worden aan-
:en voor suiker, versnaperingen en
'engenoemde* bonnen kunnen reeds
djdag 11 April 1947 worden ge-
met uitzondering van de bonnen
melk, waarop eerst met ingang van
'ag 14 April a.s. mag worden ge-
A-14 res. voor Deense toiletzeep
uiterlijk op 19 April a.s. bij een de-
t in zeep korden ingeleverd. Afleve-
ler zeep zal zo spoedig mogelijk
i vindon.
niet-aangewezen bonnen van de bon-
^n 703 kunnen worden vernietigd.
TEXELSE MARKT.
Burg, 8 April 1947. Aangevoerd:
de levering: 5 koeien. 66 n. kalve-
ON. MAAN EN HOOGWATER.
zon komt 12 April op om 5,12, onder
51 Maan- 13 April L.K.. 21 April
Hoog water ter rede van Texel. 12
'■24 en 1,45. 13 April 2,07 en 2,32
"1 3,03 an 3,41. 15 April 4,26 en 5,14.
ril 6,— en 6,41. 17 April 7,14 en
8 April 8,06 en 8,27.
De heer P. Dros Albz. afgetreden als
commissaris. In zijn plaats gekozen
de heer J. C. Dros
Dinsdagavond had dan de uitgestelde
vergadering van de N.V. T.E.S.O. plaats,
een evenement voor de Texelaars. Dagen
van te voren werd hierover reeds gespro
ken, ook omreden dat er een nieuwe com
missaris zou worden gekozen, wegens af
treden van den heer P. Dros Alb.z. Er wa
ren 342 aandeelhouders opgekomen.
Opening. De voorzitter, de heer W. H.
Lap, sprak zijn voldoening uit over de zo
grote belangstelling. De oorzaak hiervan
is zeker het feit, dat een der commissaris
sen aftreedt en zich niet herkiesbaar stelt.
Spr. hoopte, dat bij deze vei kiezing de be
langen der maatschappy voorop zullen
staan en de besprekingen in het
kader van kort en zakelijk.
De positie van Teso is hecht en sterk en 't
streven is, de grondvesten nog hechter te
maken. Met genoegen kan ook nu de ba
lans weer worden aangeboden. Het winst
cijfer is van dien aard, dat toen wij de 3
maandelijkse balansen onder ogen kregen,
wij er zelf over verwonderd waren. Men
zal zich zeker afvragen of dit nu wel no
dig is. Als wij het winstcijfer van f 132.000
bekijken zullen wij moeten erkennen, dat
dit niet groter is dan het wezen moet. Het
döel van het maken van overwinsten is
behalve het onderhoud ook de reserve op
te voeren, opdat er nieuw materiaal aan
geschaft kan worden. Het aantal vreemde
lingen dat Texel bezoekt is zo groot, dat
het schepenmateriaal te klein is De Dr.
Wagemaker kostte destijds f 160,000, nu
ral een nieuw schip 4 Va ton moeten kosten
zodat een winst van f 132.000 zeker niet
te hoog genoemd kan worden.
De voorzitter hoopte verder, dat dit jaar
de winst niet lager zou wezen.
Nieuwe plannen.
He Teso bestuur is er op bedacht de
werkingssfeer uit te breiden. Dit komt t.z.
tijd aan de orde, zijnde een belangrijke
bron voor geheel Texel.
Het Museum.
In de afgelopen wen is er gedacht aan
uitbreiding van het Nat. Hist. Museum.
Hieraan zijn vrij grote kosten besteed. Het
vorig jaar is het museum door vele
vreemdelingen bezocht. Door verbetering
zal het museum nog meer in de belang
stelling komen van iedere Nederlander.
Aan de V.V.V. wordt ook aandacht be
steed door TESO. Hel zal dit jaar moei
lijk zijn de stroom af te dammen, zovele
bezoekers worden er verwacht. Dit is een
hoopvol iets, ook omreden de economische
toestand van het boerenbedrijf en de
landbouw er niet zo rooskleurig voor
staat.
De verhouding met het Gem. Bestuur.
De samenwerking met de gemeente is
van prettige aard, al hebben ons de
schampere opmerkingen aan het adres
van TESO onaangenaam getroffen. Wij
willen hierbij aannemen, dat ook het ge
meentebestuur de belangen van Texel
voorstaat.
Een speciaal woord van welkom richtte
spr. nog aan de oude garde, vertegen
woordigd door oud-kapitein Duinker en
den heer J. Rab, alsmede aan het andere
personeel, dat. op de vergadering aanwe
zig was. Spr. bracht het personeel dank
voor hetgeen zij van de winter in moei
lijke omstandigheden verricht hebben.
Het speet voorz., dat de heren Visser en
Lieuwen niet aanwezig konden zijn en
ook wijlen den heer Pisart niet meer in
ons midden is
Met een beroep op de aanwezigen om
niet te gauw klaar te staan met klachten,
verklaarde spr. de vergadering voor ge
opend.
De notulen werden voorgelezen door
den secr., den heer P. Dros Albzn., en on
gewijzigd goedgekeurd met een woord
van dank aan den samensteller.
Het Jaarverslag werd reeds eerder
door ons gepubliceerd. Dit werd uitge-
bacht dcor den directeur, den heer v. d.
Vlies. Besloten werd de nettowinst ad.
f88,935,26 als volgt te verdelen: Aandeel
houders 6 pet. f 4563,30, tantième directie
en personeel f 5506,62 en aan het reserve
fonds toe te voegen f 78,865,34.
Het wagenpark.
De voorz. deelde mede, dat er Maan
dag een nieuwe autobus is aangekomen,
terwijl er nog 4 nieuwe in de maak zijn,
ook zal er t.z.t. nog een Scheldebus wor
den aangeschaft. Met deze uitgaven gaat
1 ton gemoeid. Er zijn geen op- of aan
merkingen op de balans gemaakt, ook de
commissarissen hebben er niets aan toe
te voegen.
Zonder discussie werden hierop de ba
lans en verlies- en winstrekening vastge
steld met een woord van dank aan den
directeur.
Verkiezing van een commissaris.
Voorz. zeide, dat. deze verkiezing een
bijzonder geval genoemd kan worden,
daar de heer Dros, die 18 Juni a.s. 40 jaar
de functie van commissaris heeft vervuld,
aftreedt, zich niet meer herkiesbaar stelt.
De vergadering gaat er onder applaus
mee accoord, dat de heer Dros tot 18 Juni
zitting blijft nemen in het bestuur.
Spanning.
Hierna kwam de stemming aan de orde.
die U/2 uur duurde en de nodige span
ning teweeg bracht. De eerste 2 vrije
stemmingen hadden de volgende uitslag:
(de cijfers tussen haakjes zijn van de 2de
stemming): C. Dogger 32 (13); J. C. Dros
65(122); Th. Hin 52 (47); A. J. Keijser 22
(6); J. C. Rab 72 (100); Jb. Roeper Johzn.
35 (12); K. Zegel 31 (29) en J. Zuidewind
16 (2). Verder werden nog op diverse per
sonen stemmen uitgebracht. Bij de tweede
stemming verzocht de heer Jb. Roeper
Johzn. ook namens den heer C. Dogger,
op hen geen stem uit te brengen, doch
hiervoor te kiezen den heer J. C. Dros.
De laatste ronde.
De derde en laatste stemming vond
hierop plaats. Het ging nu tussen de he
ren J C. Dros en J. C. Rab. Het resultaat
was, dat als nieuwe commissaris gekozen
werd de heer Dros met 198 stemmen. Aan
den heer Rab gaven 132 aandeelhouders
hun vertrouwen. Er waren 12 blancos uit
de bus gekomen.
Voorz. feliciteert den heer Dros met
zijn verkiezing en hoopt en vertrouwt, dat
deze met zijn jeugdige kracht alles zal
doen om de belangen van TESO te die
nen. De wens van 3 jaar geleden, om
nieuw en jong bloed in het bestuur te
kiezen, is hiermede vervuld. Spr. uitte
verder de wens, dat men, evenals van
zijn naamgenoot zal kunnen zeggen, „hij
was een commissaris, zoals wij er nog
nooit een gehad hebben".
Deze benoeming gaat 18 Juni a.s. in.
Waarderende woorden aan het
adres van den heer P. Dros Albzn.
Vervolgens richtte spr. zich tot den
scheidenden commissaris, den heer Dros.
Uit aller naam'"kunnen wij zeggen, aldus
spr., dat wij het in hem gewaardeerd heb
ben, dat hij al die jaren vanaf 1907, de
oprichting van TESO, zijn oeste krachten
aan de maatschappij heeft gegeven. Vele
harde woorden heeft de heer Dros moe
ten horen, vooral in den beginne, toen het
nog niet zo goed ging. Na 1918 kwam de
opbloei en heeft de heer Dros deze mee
gemaakt tot heden aan toe. Dit is op zich
zelf reeds een succes, waarmede voorz.
den heer Dros van harte felicitèert. Wij
gunnen den heer Dros van harte de rust
die hem toekomt en hopen wij hem op
13 Juni a.s. bij het 40-jarig bestaan te
huldigen, (applaus).
De heer Dros dankte voor deze vrien
delijke woorden tot hem gesproken. Ook
betrok hij hierin zijn medecommissaris
sen en den directeur. Met genoegen kan
ik op deze 40 jaren terugzien, aldus de
heer Dros. Spr. hoopte, dat het TESO in
alle opzichten goed mocht gaan.
Een nieuwe secretaris benoemd.
De voorz. deelde nog mede, dat de heer
E. Noordijk als nieuwe secretaris is be
noemd.
Een langdurige rondvraag met
veel stof tot praten.
Een lange rij van sprekers heeft in de
rondvraag het woord gevoerd, zodat het
wel een vergadering apart leek.
De eerste spr. was de heer P. Kaan, die
vroeg, of een ton voor de aankoop van
nieuwe bussen niet te veel is Spr. vroeg
verder, nu TESO een luxe wagen heeft
aangeschaft, of 't soms ook in de bedoe
ling lag, om een taxibedrijf in te voeren.
Men moet een ander ook wat laten ver
dienen. Kan de vrachtprijs ook met naar
beneden en kan men, als iemand „de Voor
waarts" nodig heeft, den kapitein niet be
ter vragen dan het kantoor Den Burg?
De heer J. C. Dros, de nieuwe commis
saris, dankte voor het in hem gestelde
vertrouwen.
De heer A. v. d. Meulen vroeg'of het
museum in de Dennen wel de juiste plaats
is voor de vreemdelingen, daar de verbin
ding daar naar toe niet ideaal is. Zijn de
oude bushalten nog steeds geldig? Welke
uitbouwplannen heeft TESO en zijn deze
rechtstreeks of zijdelings bij particuliere
belangen betrokken? Spr. is er voor, dat
TESO zich niet met particuliere dingen
gaat bemoeien, (applaus).
De heer P. Boom vestigde de aandacht
op zijn woonplaats Oudeschild Is het ook
mogelijk, dat de bus ook een paar keer
door Oudeschild rijdt?
De heer Verberne stelde de vraag, of er
op de boot ook een behoorlijke dienstrege
ling aanwezig is. Hoe staat het met de
pcntplannen.
De heer J. de Graaf vond de bustarie
ven te hoog in verhouding met die van 't
vasteland. Spr. wilde de kinderen naar
Den Burg ook gratis vervoerd zien.
De heer C. Dogger bracht hulde aan de
bemanning van TESO voor hetgeen ze
deze winter gepresteerd hebben.
De heer Dr. v. Dommelen sprak zijn
verwondering er ever uit, dat er nu reeds
een nieuwe secretaris is benoemd, terwijl
de heer Dros 18 Juni eerst aftreedt. Spr
vroeg verder de mening van de raad van
commissarissen over de aandelen in por
tefeuille. De winst van TESO is belang
rijk voor de maatschappij, doch van de
voordelen van het vreemdelingenverkeer
zijn er een groot aantal, die hiervan niet
profiteren, zodat spr. het geen algem.
belang kon noemen De TESO is opge
richt voor de Texelse gemeenschap. Laat
men hier dan ook rekening mee houden..
De kosten van het vrachtvervoer v. ilde
spr. lager stellen. Spr. stelde voor, een
personeelsraad te benoemen.
Een pleidooi voor het Gcm. bestuur.
De heer v. Dommelen, die tevens wet
houder is. zeide nog, dat door de houding
van TESO de bedoelde opmerkingen ge
maakt zijn. De strijd in het hoge Noorden
met de particuliere ondernemers en het
ingrijpen van de verkeersinspectie, haalde
spr. nog aan. De indruk van het publiek
is, dat TESO hier achter zat. Kunnen de
onkosten, gemaakt door enkele personen
met een taxi, toen vorige week de bus
van de laatste boot niet reed, vergoed
worden9
De heer J. N. Bruin was van mening,
dat Texel de welvaart bij TESO brengt en
met omgekeerd. Spr vroeg de losimich-
ting bij Den Helder bij de boot te ver
beteren, door grotere planken aan te
brengen, waardoor de auto's beter op de
boot kunnen rijden.
Beantwoording door den voorzitter.
Voorz. Lap beantwoordde hierop de di
verse spr Bij de 100,000 voor de nieuwe
bussen zit inderdaad veel risico, maar bij
geen risico is er ook geen kans op resul
taten. Voorop staat een goede verbinding
met de dorpen. IJ)it is een algemeen
Texels belang. Ons eiland biedt onbe
grensde mogelijkheden voor het vreemde
lingenverkeer. TESO zal geen taxibedrijf
oorichten, de luxe wagen is voor het be
drijf. Om den kapitein van „de Voor
waarts" te vragen is een interne kwestie,
er is bij ons maar één kapitein en dat is
de directeur.
De heer Kaan merkte nog op, dat ge
durende de winter een gedeelte der bus
sen stilstaat. Voorz. zeide, dat het nu een
maal een topzwaar bedrijf is. Een kapi
taalkrachtige onderneming als TESO kan
dit alleen doen. Een eventueel verlies kan
uit de bootdienst bekostigd worden.
Wat het museum betreft, heeft het be
zoek daar onze verwachtingen overtrof
fen. In Denekamp, waar ook 'n Nat. Hist.
Museum is, zijn er in 1946 4600 bezoe
kers geweest, hier alleen in het seizoen
waren het er 3500. In de Dennen is
de geschikste plaats. Het bestuur heeft
een andere plaats in de Dennen op het
oog, waar het museum dan naar toe zal
worden overgebracht, daar men over het
tegenwoordige terrein niet langer kan
beschikken. Spr. deelde mede, dat de
bushalten gehandhaafd worden.
De nieuwe plannen en het parti
culier belang.
Wat de nieuwe uitbouwplannen be
treft, zeide spr., dat TESO zeer ernstig
zal waken voor de particuliere belangen
Men wil in geen geval de particulieren
betrekken in een conflict, in tegendeel,
juist deze mensen bij TESO inschakelen.
Zij zijn er dan ook voor. Het kleine parti
culiere belang wordt hier opgeofferd
voor het algem. belang. Er is alles voor te
zeggen om de bussen door Oudeschild te
laten rijden, doch gebrek aan materiaal
maakt dit voorshands onmogelijk. Dienst
regelingen zijn volgens den directeur aan
boord.
De Pontplannen.
TESO is er van overtuigd, dat de vloot
moet worden uitgebreid, doch het gaat
om voldoende ruimte in de haven. Deze
ruimte is onvoldoende voor een schip, gro
ter dan de „Dr. W." Bij de Rijkswater
staat zijn stappen gedaan met medewer
king van het gem bestuur, om de haven
te verbeteren. Ons plan is een schip
(pontmodel), waar men zowel voor als
achterop kan rijden. De burgemeester
nam dit volledig aan van de haven, doch
kon in verband met de pontplannen
geen medewerking verlenen, omdat er ge
sproken is van een haven vanaf het
Horntje.
Geen medewerking?
Voor 14 Nov. zou een commissie ons
hierover een advies geven, doch tot heden
wachten wij hier nog op en zitten ons
dikwijls te verbijten, dat dit er nog met
is. De bustarieven worden vastgesteld in
overleg met de Rijks verk Inspectie. Wij
zitten hier op Texel met de korte afstan
den en de minder goede wegen, zodat het
alleszins gerechtvaardigd is, dat wij een
hoger tarief hebben. Deze zomer hebben
wij geweldige kosten aan materiaal. Een
gezond busbedrijf is van economisch be
lang voor Texel. Wij kunnen geen meer
der gratis vervoer geven voor de school
kinderen. Bij de hulde aan het personeel
sloot spr. zich volkomen aan. De secr.-
benoeming van den heer Noordijk hadden
wij kunnen uitstellen, doch bij voorbaat
was N. de aangewezen man, ook omdat
de heer Dros er gaarne af wilde.
Hierop ontstond nog een discussie tus-
voorz. en Dr. v. Dommelen. Do laatste
had niets tegen den heer N., doch over de
wijze waarop. Voorz. zeide verder nog, dat
er nog heel wat aandelen in portefeuille
zijn, de mij. kan zich financieel redden
met de baten, zodat wij het geïnvesteerd
kapitaal zo klein mogelijk willen houden.
Het is mogelijk, dat wij een beroep zul
len doen op de geldmarkt, doch dan rijst
nog de vraag of het juist is om aandelen
uit te geven, waar er thans zo gemakke
lijk goedkoop geld is te krijgen. Dan is
er misschien iets voor te zeggen
Dr. v. Dommelen merkt op, dat hij er
voor is om juist kapitaal van Texel te
investeren, opdat iedere Texelaar kan
zeggen „dat is mijn boot". Voorz. zei, dat
hier veel over te praten zou zijn. Spr. is
van mening, dat het vreemdelingenver
keer wel 'n algemeen belang, voor de een
meer voor de ander minder. Iedere Texe
laar moet zijn schouders zetten onder de
zaak van 't vreemdelingenverk. Het is be
droevend, dat zovelen zeggen „wat heb ik
daar nu mee nodig". Ook de boeren heb
ben er belang bij. Spr. herinnerde nog
aan de slechte jaren, toen het voor velen
r.og een bron van inkomsten was en men
het hoofd boven water kon houden. Spr.
is bang, dat het vreemdelingenverkeer dit
jaar de redding zal wezen. De vrachtta
rieven zijn nog lang niet zo hoog als er
volgens het binnenv. reglement berekend
mag worden.
Dr. v. Dommelen zeide, dat men dit niet
vergelijken mag met een particuliere mij.
Voorz. antwoordde, dat als de winst in
de zakken kwam van de aandeelhouders,
hij de vorige spr gelijk zou geven. De
winst is nu ten alle tijde vopr de ge
meenschap van Texel. Als de gemeente
er tegenop ziet de fietspaden te herstel
len, geeft TESO er f 10,000 voor. Dit komt
dus ten bate van de gehele gemeenschap.
Dr. v. Dommelen: „Een klein gedeelte,
't grootste deel komt voor de gemeente".
Die f 10.000 is voor de V.V.V, Het gaat om
het gem. belang.
De voorz. zeide, geen kans te zien het
verschil te overbruggen. Er is niets tegen
een personeelsraad, maar er bestaat reeds
enige tijd een contactcommissie.
De bussenstrijd en beunhazerij.
TESO heeft de verk. inspectie niet in de
UITGAVE
v.h. Fa. LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Telefoonnr. 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Boerenleenbank.
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j.
Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN,
Emmalaan 92, tel 157 Den Burg.
MIDDENSTAND.
arm genomen bij de bussenstrijd. De ont
duiking van de wet is deze inspectie zelf
op het spoor gekomen. TESO heeft zich
voorgenomen, met de uitoefening van het
busbedrijf een algem. Texels belang te
dienen en kan niet toelaten, dat elke
beunhaas de beste vrachten voor de neus
\an TESO weghaalt.
Geen beunhazerij. Dr. v. Dommelen zei
de, dat het hier geen beunhazerij was.
Toen TESO geen kans zag, zijn deze men
sen met vrachtauto's begonnen. Er waren
leeds plannen voor beter materiaal. Dit
was niet de juiste weg, die TESO bewan
delde. Het algem. belang is een zaak voor
het gem. bestuur, (applaus).
Voorz.>TESO blijft baas in eigen huis,
wij zijn op dat busgedoe niet gesteld, (ge
lach) Wat wij gedaan hebben, had het
gem. bestuur zeker niet gedaan (instem
ming).
De heer Kaan vroeg naar de condities.
Er zijn misschien mensen, die deze dien
sten willen overnemen. De voorz. zeide
over de vergoeding der taxi's naar De
Cocksdorp, dat er geen vergoeding kon
worden gegeven. Wat heeft de melkfa
briek gedaan, toen er sneeuw lag?
Dr. v. Dommelen: Er was geen sneeuw
meer. (hilariteit).
Voorz. antwoordde, dat TESO gaarne
excuus wil maken voor de gemaakte fou
ten.
De welvaart komt door de vreemde
lingen, welke TESO vervoert.
De heer J. N. Bruin: „Zij komen niet
voor Teso, maar voor Texel". Spr. merkt
nog op, dat er nog veel materiaal aan de
overkant gekocht wordt, zoals met de
kolenleveranties en drukwerken.
Dc voorz. zeide. dat hier rekening mee
wordt gehouden. De revenuen komen van
de vreemdelingen. Wat de laadgelegen-
heid in Den Helder betreft, zou er een
langere plank gelegd kunnen worden, op
dat ook met hoog water de zware auto's
op de boot kunnen komen. Men is bezig
de haven te herstellen Om de tarieven te
verlagen, zou zeker f48000 winst schelen
bij een verlaging van 20 cent. Laat men
niet vergeten, dat men bv. bij ziekte gra
tis vervoer heeft, al is het midden in de
nacht. Welke verzekering zou dit risico
nemen?
De heer Kaan: En toch nog f 132,000
overgeboerd.
Voorz.: Dat is bij ongeluk (grote vro
lijkheid). Bij aankoop van een grote boot
van 4V2 ton, hebben wij onze reserve no
dig. De heer Kaan: Als er een urendienst
komt, hebben wij geen nieuwe boot nodig.
De voorz. deelde nog mede, dat er van
de zomer acht maal per dag gevaren zal
worden.
Spr. sloot hierop om ruim half een deze
druk bezochte vergadering met dank voor
de aangename en zakelijke besprekingen.
Laten wij bouwen aan de welvaart van
TESO. De critiek zullen wij naar waarde
schatten en er rekening mee houden. Met
de wens op verdere welvaart voor Texel
en dat de winst dit jaar weer zo groot zou
zijn als het afgelopen jaar, viel de hamer.
Z.
VERGADERING DORPSKRING
„STEUNT ELKAAR".
OUDESCHILD. De jaarvergadering
van Dorpskring „Steunt Elkaar'is nog
nooit zo slecht bezocht geweest. Buiten 't
bestuur was geen enkel belangstellend lid
aanwezig, wat voor het bestuur toch wel
zeer teleurstellend was.
De bezittingen per 31 Dec. 1946 be
droegen:
Kas f 285.89; hypotheken f 4785,ef
fecten f 14100,inschr. op Grootboek
f7100,rijkspostspaarbank f 2467,54;
Rotterdamse Bank f 2874,39; geleend geld
f 8500,lopende rente f 547,57. Totaal
f40660,39.
Vorig jaar f 39533,94. Vooruitgang
f J 126,45
De belangrijkste inkomsten en uitgaven
waren:
Intrest f 1417,52; contributie f 1662,12;
uitkeringen, 13 stuks, f 1370,—: salaris
sen f456,diversen f 120,22
Voor de vereniging dus geen slecht jaar.
KATHOLIEKE KERKLIJST.
Zondag: Missen in Den Burg en Ooster
end om 7,30 en 10 uur, in Den Hoorn om
10 uur. Biechtgel. van 77,30 uur. Com
munie onder alle Missen en om 7 en 9 u.
Lof om 7 uur. Deze week: Missen om 7 en
8 u. (Dinsdag, Woensd. en Donderdag ver
valt 7 uur). Communie vóór en onder de
Missen. Maandag: Geen Mis om 9 u. Dins
dag 9,30 u. gez. Huwelijksmis. Woensdag.
8 u. H. Mis in Den Hoorn. 7 u. jongens-
congr. 7,30 u. Jozeflof. Donderdag: 8 u. H.
Mis in Oosterend. 7 u. meisjescongr Vrij
dag: 3,30 u. biechtgel. voor schoolkinde
ren. Zaterdag: 4-8 u. biechtgel. op hele
uren. 6 uur rozenkrans.