7 4 Nieuwe bonnen Oogsttijd 1947 15 Augustus was het 40 jaar geleden dat de Eerste Boot van T.E.S.O. over het Marsdiep voer Texel - Vlieland kTERDAG 16 AUGUSTUS 1947 v ESTELIJK LEVEN 61e JAARGANG. No. 6142 COURANT ct [oort de blijde juichtoon galmen, Maaiers gaat de sikkels slaan; J Set, hoe buigen zich de halmen /let een vracht van goud belaan. ij, die 't hopend zaad ging zaaien loogt nu rijke gaven maaien Vant de dag van d' oogst brak aan. chier heel het leven op ons eiland *ei it tegenwoordig naast het vreemdelin- iverkeer in het teken van de oogst. Rijpend ooft in gaard' en hoven ichildert ons uw goedheid Heer. Ir gaat van dit oogsten ook een sprake Js tot ons uit. De natuurlijke dingen uigen van de geestelijke dingen. )eze sprake nl.: dat op elke bouw een st volgt. lei !n waar ons leven een bouwen is, daar ,0i et ook op die bouw een oogst volgen. an leven doorloopt een procesèn dat r0 ces ontwikkelt zich in verschillende lién en trappen. ;lke bouw doorloopt een langzaam pro van groeiing en rijping, een langzaam eedkomen van de oogst. p^elnu. zo het gaat met de oogst op uurlijk gebied, zo gaat het met de oogst wereld De wereldgeschiedenis door- pt een proces van verschillende trap en stadiën, geleidelijk gaat ze van het stadium over in het andere, en dit ïrt tot het gehele proces is voleindigd, is de eindpaal bereikt. )an is de oogsttijd daar, d.i. op de jong- dag! In wat geldt voor de wereld in haar leel, dat geldt ook van ieder mens per- nlijk. Ook wij maken een ontwikke- 'sproces door, en zo worden we rijp - >r de oogst. Wij bouwen aan onze toe- "Inst en rijpen daarin en daardoor voor oogst, en komen zo tot onze eeuwige itemming. .al een herfst ons zijn beschoren' )ch, wie zegt, dat u of mij? Zomers velt de sikkel 't koren, .icht is d' oogsttijd ons nabij. Iraag dan in uw zomerdagen )f uw akker vrucht ging dragen, n reeds wit om 't oogsten zij. KATHOLIEKE KERKLIJST. Zondag: Missen in Den Burg: 7,30, 8,45 10 uur. In Oosterend om 7,30 en 10 uur, Den Hoorn om 10 uur. Communie on- r alle Missen en om 7 uur. Lof om 7 u. ze week: Missen om 7 en 8 uur. Com mie vóór en onder de Missen, Dins- g^n Vrijdag ook om 6,30. Maandag: ook 11 Mis om 9 uur. Dinsdag om 6,15 en 0 Missen v.d bedevaart naar Heilo. oensdag in Den Hoorn om 8 uur H. Mis. tlf 8 Jozeflof. Donderdag geen Mis in ►sterend. Zaterdag: van 59 u. biecht- legenheid op hele uren. 6 uur rozen- ans. Oplossing damprobleem No. 25. Er wordt gewonnen door 2823 (19x 24—1'9 (14x34), 45—40, (34x45), —10 (45x34), 43—38 (34x32) 30—24, 1x39), 42—37 (31x42), 47x27 (25x1 en *5). ZON, MAAN EN HOOGWATER. De zon komt 16 Aug. op om 5,25; onder o 8,02. Maan: 16 Aug. N.M.; 23 Aug. K. Hoog water ter rede van Texel: 16 ug. 9,27 en 9,51; 17 Aug. 10,14 en 10,36; Aug. 10,58 en 11,20; 19 Aug. 11,41 en 20 Aug. 0,02 en 0,22; 21 Aug. 0,43 1,03; 22 Aug. 1,23 en 1,43. Het is al bijna weer 2 maanden geleden, het 40-jarig bestaan herdacht werd f van de N.V. TESO (Texels Eigen Stoom- i boA£ Onderneming). In onze courant heb- beijvij dit jubileum reeds uitvoerig weer- geg^vm Out ~t 15 Augustus (gisteren) 40 jaar gel^edei was, dat de eerste boot van T.E. S O.-het Marsdiep overvoer naar Den Hel der en dat op die datum de dienst voor het eerst geopend werd, willen wij in dit artikel memoreren. Wie zou'hierover meer weten te ver tellen, dan cje bij ons allen bekende con ducteur, de heer Jurr. Beumkes van Ou deschild, die zelf gedurende al die jaren in functie is geweest. Wat is er in al die tijd wel niet ge passeerd. Vraag het Beumkes en hij zal u veel kunnen vertellen van wat hij zelf persoonlijk heeft meegemaakt. Het aantal reizen en de afstand. In die 40 jaren maakte TESO niet min der dan 129000 reizen, wat 'n lengte is van ongeveer 57 maal de omtrek van de aar de. Er werden ruim 4Va millioen passa giers vervoerd, w.o. niet begrepen zijn de militairen gedurende de oorlog. De militairen, ja, dat waren er ook veel en van verschillende nationaliteit. Behalve Duitsers, waren dit Fransen. Engelsen, Oostenrijkers, Kaukasiërs, Georgiërs, Mongolen en vele Brits-Indiërs, ten slotte onze bevrijders de populaire Cana dezen. Het aantal passagiers over de achter ons liggende jaren varieerde nog al eens. Zo was dit in 1909 58000, in 1936 15Ö000 en in 1946 een recordcijfer van 280,000. En 1947, we zouden haast nieuwsgierig worden, al gaven de aantallen over Juli reeds een stijging te zien van 5000 in ver gelijking met 1946. Aan het einde van het seizoen is dit beter te bekijken INGEZONDEN. NABETRACHTING*VAN DE KOGER ZOMERFEESTEN. Over alle onderdelen van het feest één wel meegemaakt, vooral in de eerste ja- woord van lof! Oranjecommissie, onze ge ren, toen de boten veel kleiner waren. ^'kwens, maar ook onze erkentelijkheid Moeilijke reizen. Moeilijke en slechte reizen heeft TESO Vooral met de Baron Rengers", „Minis ter Havelaar" en ,,de Ada van Holland" kreeg men het bij stormachtig weer meer malen kwaad te verantwoorden. Met de komst van „De Dageraad" werd het al beter Verscheidene keren werd er zelfs hulp verleend aan schepelingen, die in nood verkeerden.- Dit was o.a. het geval in 1909, toen 13 adelborsten en 2 onderof ficieren in een sloep dreigden verloren te gaan. Verder werd een Texelse vissers- schuit binnengebracht, welke door een Helderse was aangevaren. De volgende gebeurtenissen hebben zich verder nog voorgedaan: In 1910 2 mensen gered, die in stormweer in een vlet zaten en een stoombootje, dat machineschade M van Swing te demonstreren. en dank voor wat ge ons, en vooral onze kinderen geboden hebt. Velen zullen nog E meermalen in gedachten stilstaan bij hel stille ogenblik van de lampionoptocht op de duinen. Dit was een waardig slot, als. het maar het slot was gebleven. Wat daar na kwam, heeft honderden uren lang ge ïrriteerd en een grote, zeker niet te ver waarlozen groep\ grof voor het hoofd ge stoten. Een bespreking met enkele bestuursle den van de Oranjecommissie, deed ons gelukkig horen, dat ook zij inzien, dat het absoluut indruist tegen het karakter van het schone Texel, met zijn vrije natuur, om tot diep in de nacht de hypercultuur had opgelopen, in 1913 4 man uit een zin kende vlet in 1924 een motorschip, aan boord man, vrouw 1 en kinderen, welk schip door de storm van zijn ankers was geslagen. In die dagen voer TESO met de reserveboot „Terschelling". Ook in de jaren 1938, 1941 en zelfs nog in 1946 werd hulp verleend, toen passa giers door hun kijkers bemerkten, dat een vlet omsloeg, waarop kapitein List de ste ven liet wenden om deze mensen van een wisse dood te redden. Zo zou er zeker nog veel te vertellen zijn, het zijn slechts enkele grepen, waar toe wij ons bepaald hebben. Bovenstaand is een ere-lijst, waarop TESO en zijn wakkere bemanning met trots op terug kunnen zien. Beumkes en alle anderen, die maar iets met TESO te maken hebben, het ga u en de maatschappij gced En nu naar de 50 jaar! TO UITREIKING LEVENSMIDDELENKAARTEN 711, TABAKS- EN VERSNAPERINGS- KAARTEN 711. )p onderstaande data worden bovenge- mde kaarten uitgereikt. V Oudeschild in het „Eigen Gebouw" J )p Maandag 18 Augustus 1947 0-11,30 alleen zelfverz. voor Oudeschild wijk S. 11,30-12,30 geen zelfverz. Ou- ichild 130. 1-2 geen zelfverz. Oude- ild 3170 2-3 geen zelfverz. Oude- lild 71110. 3-4 geen zelfverz. Oude-i .lid 111—170. )p Dinsdag 19 Augustus 1947 0-11 geen zelfverz. Oudeschild 171 11-12 geen zelfverz. Oudeschild 221 100, 1-2 geen zelfverz. Oudeschild 301 180. 2-3 gëen zelfverz. Oudeschild 381 hoger. '3-4 geen zelfverz. wijk S. H Tc Den Hoorn in „Ons Huis" Dp Woensdag 20 Augustus 1947 10-11 alleen zelfverz. voor dorp en wijk ters AB. 11-12 alleen zelfverz. dorp wijk letters CD. 1-2 alleen zelfverz. rp en wijk letters EK. 2-3 alleen zelf- z dorp en wijk letters L. 3-4 alleen fverz. dorp en wijk letters MS. )p Donderdag 21 Augustus 1947 '5j ,0-11,30 alleen zelfverz. dorp en wijk ters TZ. 11,30-12,30 geen zelfverz. >r dorp nrs 140. 1-2 geen zelfverz. •p nrs ,4180. 2-3 geen zelfverz. dorp 81 en hoger. 3-4 geen zelfverz. wijk H. Vledegebracht moeten worden alle mkaarten van de gezinsleden en le- nsmiddelenkï.crt 709 (losse bonnen igen niet worden aangenomen met dien rstande, dat volstaan kan worden met ?rlegging van de titelstrook van bon- art 709). Mannelijke personen, geboren 1929 en vroeger ontvangen naar keuze tabaks-, een versnapenngs- of een nengde kaart. Men wordt verzocht toe zien dat de stamkaarten voorzien zijn n een groen TD-zegel, daar anders geen ïkaarten mogen worden uitgereikt. Ge ve op de aangegeven tijd de kaarten af halen. (Publ. no. 91) YOORVjtlRT Mr-rrffi Tienduizenden komen van alle delen l van ons land om hier. ver weg van het mondaine leven, tot rust te komen; ten genoegen van enkele honderden (en zijn dit de besten, als zij avond aan avond van half acht tot half twee hun lusten bot vieren?) was er in het dichtstbevolkte ge deelte geen mogelijkheid van slapen, zelfs de gehele Zondagavond niet. Van harte hopen wij, dat het idee van een avond, zoals voor de oorlog, van kampliederen en volksdansen, met mede werking van de badgasten en kampeer ders, een volgend jaar dit Texel onwaar dige slot geheel moge vervangen. Willen zij, die hiermee instemmen, even hun naam, beroep, woonplaats en adres opgeven? L. HOBMA, p a. v.d. Doorn, Minister Ruysweg, De Koog. Opmerking van de redactie. Wij zijn het met inzender eens, dat de ongerepte schoonheid van ons eiland be waard moet blijven en \Vij er geen mon daine badplaats van moeten maken. Ver der zij nog opgemerkt, dat bij het verle nen van alle dansvergunnmgen door het gem. bestuur, als voorwaarde wordt ge steld, dat swingen verboden is. ►F „De Voorwaarts", de kleinste boot van de TESO, welke nog dagelijks dienst doet Terugtocht via de „Vliehors". (Slot). Vlak buiten Den Burg, aan de weg naar De Koog en de Eierlanden, staan de half- verwoeste. ligubere resten van bunkers en stands van „Texla", het hoofdtoneel der bloedige opstand, die zoveel onrust op het eiland bracht en aan 2000 Duitsers, 700 Russen en meer dan 100 burgers het le ven kostte. In het vredige landschap dient deze dissonant zo spoedig mogelijk opgeruimd te worden. Bijzonderheden vermeld ik hier liever met, toch is het goed er iets van te weten, het boekje: „Tragedie op Texel", van v.d. Vlis, vertelt er heel wat van. En ver woeste hoeven, oorlogsgraven, enz. vindt ge er nog vele. maar gelukkig, Texel her stelt zich. Als ge door de Eierlandse pol der rijdt er; ziet op in elkaar geschoten en verbrande boerderijen, de mensen in een schuurtje wonen, hun land en vee verzorgen en doorgaan 'alsof hier geen revolutie heeft gewoed, beseft men hoe ook hier de bevolking zich weet aan te passen. Aan De Koog heerst weer een druk en gezellig badleven, het lijkt bijna voor oorlogs. In de straat van het baddorp slenteren veel kleurig^ geklede gasten, de zomerwinkels zijn opén, de bussen en eigen wagens snorren af en aan. Tussen de hoge duindoorns aan de zee kant, nabij de reddingbootschuur staan als vanouds de massa's tenten met witte, bruine en oorlogskleurige daken in veler lei vorm, ook meer blauwe bordjes en prikkeldraadversperringen dan vroeger, maar dat zal wel nodig zijn. Op het strand, dat smal is, en waar men heel snel tot de hals in het water staat, rijen de ontelbare strandstoelen, badtenten en hokjes, zich aaneen, liggen honderden badgasten, jonge en oude, dunne en dikke, zich te koesteren in de warme zon en zwemmen deed op die middag bijna nie mand, want zo ik zelf constateerde: de zee zat vol met blauwe en gele kwallen! Maar op de IJmuider trawler, na ander half jaar gedwongen werkeloosheid te gen de duinen, hadden de vissers de an kers uitgezet en stoom gemaakt om bij de eerste springvloed te trachten het schip te doen vlotten; intussen klauter den de gebruinde „vreemdelingen" (zoals men op Texel wel zegt), als Arabische kooplui op en van boord. We misten op de Kogerduinen het trotse hotel Prinses Ju liana en aan de overkant het Mierennest node; zij beheersten de omgeving en blij ven een dubbele handicap. Men krijgt op Texel de indruk, dat het eiland de dui zenden zomergasten de weldadige rust wil doen behouden. Hier geen kwasi-mo- derne dancings, geen kermisallures, maar onder auspiciën van de wakkere V.V.V. is er af en toe afwisseling, die elk .wat wils biedt. Concerten, bijeenkomsten en in Texels bioscoop draait geregeld de prachtige documentaire natuur-film van v.d. Horst, die een goede reclame is, en de natuurminnaar genotvolle uren ver schaft. Mogen wij ons in dit opzicht naar onze westerburen richten en leren wat zake lijkheid en samenwerking vermag! In de namiddag brengt de autobus ons nogmaals via Den Burg, over de kaars rechte wegen door Waalenburg oost waarts. Voor de vogels is er ditmaal geen tijd. Nu de zon zakt. zijn deze dreven van een wonderlijke schoonheid, de graanvel den en weiden^de boomgroepen, de wij kende, donkere oossen, de duinenrichels, ze vormen een harmonieus kleurengam ma. Af en toe een beschadigde, soms ge heel vernielde boerderij of woonhuis. Aan De Cocksdorp is het rustig, hier schijnen niet veel gasten te zitten. Graag hadden wc nog een bezoek gebracht aan de „Sluf ter", het delta-vogeleldorado, waar Strij- bos zo aan gehecht is, maar de tijd dringt. Vanuit de gelagkamer van het enigste, keurig gerestaureerde hotel, hebben we eèn wijdse blik op de Rogsloot, waar in het blauwe water allerlei vogels zwem men en waden, meeuwen zweven over de rietkragen, een kiekendief staat boven het weiland, witte reigers of lepelaars lo pen kalm aan de oever, meerkoeten glij den tussen de biezen. Over de steeds donker wordende boom groepen van de grote boerenplaatsen aan de overkant scheert het late, gouddoor- zeefde zonlicht, de slagschaduwen van de bomen in de stille dorpsstraat liggen over tuintjes en het water. Nog eenmaal tove ren de zonnestralen een diepe, purperen kleurengloed over de landouwen, in de verte kringelt rook uit menie-rode daken. Later, vanaf de dijk, bij het haventje, dwalen onze blikken over het Wad. Gas- boeien pinkelen in de verte, het Vlielan- der vuurtorenlicht knippert uit en aan, de „Brandaris" zwenkt stralenbundels over de verlaten zee; de wimpels van een paar botters aan het steigertje knersen Maar we missen het vertrouwde licht der Eierlandse toren, slachtoffer van de woe lige oorlogsdagen, die in deze omgeving duchtig huis hield Als een gehavende reus steekt de torenschacht somber af te gen de bleekgroene hemel, waarin het oranje-kleurige avondrood niet sterven wil 's Morgens half negen brengt het busje ons nabij de reddingbootschuur, we wach ten tegen de steile, klipvormige buiten duinen, die hier onrustbarend afbrokke len. Nog steeds komen er passagiers aan- druppelen, te voet. per fiets, sommige met koffers en andere bagage als moest een Oceaan-tocht ondernomen worden. Rustig als immer brengen de Gebr. Boon hun „Zeemeeuw" vlak langs de kant, een trapje wordt in het lauwe wa ter neergelaten, een stuk loopplank dwars er over, en rappe handen trekken jassen, l koffers, fietsen en slachtoffers van beider lei kunne aan boord. Een duw met de boom, de reizigers moeten even naar het achterschip, dan tjottert de motor en de Texelse bodem verdwijnt. Het is een stralende dag, geen wolkje aan de lucht, het water van het Eierland se Gat is helder als kristal; blauw in de diepe geulen, groenig naar de Noordzee en geel op de banken. Allen zitten aan dek. Het is vloed, de „robbenbol" staat onder, weldra steken enkele zeehonden nieuwsgierig hun koppen omhoog, en even later wemelt het; de gesnorde neuzen zijn niet meer te tellen. Dicht onder de Vlie hors glijdt de „Zeemeeuw"; enkele wrak stukken, manden, een kist, zeevogels. Fel blikkert de grote zandvlakte in het hete licht. Voorbij het drenkelingenhuisje doemt een stuifduinenrij op; het is of men er onder door kan zien, net een gro te zeppelin, die op de grond staat. De Hors geeft onder bepaalde weersomstan digheden meer van die spiegelbeelden, soms zelfs fata-morgana's. De polderdij ken en Meeuwenduinen komen in het zicht, eider-eenden, enkele met jongen, vliegen op. Eindelijk bereiken wij het gè- improviseerde steigertje, -maar het water is al te veel gezakt om te kunnen meren, 't Wordt overhalen met de vlet. „Maar op blote beentjes, dames", zegt Boon laco niek. Ettelijke malen moet de vlet landwaarts en terug, er zit toch systeem in, eerst de oudste dames, dan de jongeren, een hele familie tegelijk. Op de terugreis nemen de bootslui steeds passagiers op, die al op het steigertje staan te popelen van onge duld. 't Lijkt af en toe een „kool-en-geit ritje"! Maar de eerste schipbreukelingen wach ten trouw op de laatst-aanwal-komers. 't Is een sportieve tocht.Dan nog een half uur lopen over de Vliehors, die eerst drabbig is. Maar niemand klaagt; op zo'n reisje is ieder gelijk. Voor een handvol cigaretten sjouw ik een grote zware koffer op mijn rug, tot mijn regenjas in de modder valt, en de eigenares (van de koffer, dan), die gezel lig met mijn metgezel heeft lopen keu velen, zich daarover moet ontfermen. Wij bereiken de polderdijken, er worden nog foto's gemaakt, adressen genoteerd. Bij de gehavende kommando-bunker der „West-Batterie" staat de „V.E.B.O."- bus ons op te wachten. Lustig huppelt de wagen door de prachtige „Meeuwen duinen", waar nog volop vogelleven heerst. In de verte start de „Zeemeeuw" al weer met nieuwe reizigers voor het mooie Texel, waar de Eierlandse duinen nu vervagen in opkomende zee-nevel. H.B. Texel heeft de T.E.S.OVlieland de V.E.B.O.! Opmerking van de redactie. De bunkers van Texla, zijn practisch verdwenen, terwijl de IJmuider trawler voor enige weken terug het ruime sop heeft gekozen. UITGAVE v.h. Fa. LANGEVELD DE ROOIJ Boekhandel - Drukkerij en Bibl. Den Burg Texel Postbus 11 Telefoonnr. 11 Postgiro 652 Bankrekening: Rotterd. Bankver en Coöp. Boerenleenbank. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j. Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN, Emmalaan 92, tel 157 Den Burg. voor het tijdvak van 17 t.m. 30 Aug. 1947 Bonkaarten KA, KB, KC 709 (Serie K) K-01 brood is 800 gram brood K-02 brood is 400 gram brood K-01 boter is 125 gram boter K-02 boter is 125 gr. marg. of 100 gr. vet K-03 boter is 250 gr. marg. of 200 gr. vet K-01 melk is 4 liter melk K-03, K-05 melk is 7 liter melk K-01 vlees is 100 gram vlees K-02 vlees is 200 gram vlees K-01 algem. is 120 gram spijsolie K-01 Diversen is 200 gr. kaas of 250 gr. korstloze kaas K-02 Diversen is 1 ei K-03 Diversen is 750 gram suiker, boter hamstrooisel, enz., of 1500 gram jam, stroop, enz., of 750 gram chocolade of suikerwerk K-04 Diversen is 125 gram koffie K-05 Diversen is 50 gram thee K-06 Diversen is 100 gr. bloem of zelf rijzend bakmeel of kindermeel (niet uit rijst bereid) K-07 Diversen is 225 gram huishoudzeep of 180 gram toiletzeep K-08 Diversen is 250 gram zachte zeep K-03 reserve is 1600 gram brood K-06 reserve is 800 gram brood Bonkaarten KD, KE 709 (Serie K) K-ll brood is 800 gram brood K-ll boter is 250 gram boter K-12 boter is 125 gr. marg. of 100 gr. vet K-13, K-15 melk is 12 liter melk K-ll, K-12 vlees is 100 gram vlees K-01 algem. is 120 gram spijsolie K-ll Diversen is 100 gr. kaas of 125 gram korstloze kaas K-12 Diversen is 1 ei K-13,. K-14 Diversen is 250 gr. suiker, bo terhamstrooisel. enz., of 500 gr. jam, stroop, enz., of 250 gr chocolade of suikerwerk Bonkaarten KD, KE 709 (Serie K) K-15 Diversen is 450 gr. huishoudzeep of 360 gram toiletzeep *K-16 Diversen is 250 gr. zachte zeep K-17 Diversen is 500 gr. bananen (vóór- inlevering) K-13 reserve is 800 gram brood K-14 reserve is 100 gr. bloem of zelfrij zend bakmeel of kindermeel (niet uit rijst bereid) K-16 reserve is 600 gr. bloem of zelfrij zend bakmeel of kindermeel (niet uit rijst bereid) K-17 reserve is 250 gr. zachte zeep Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG 709 (bijz. arbeid, a.s. moeders en ziekeii (Serie K) K-21 brood is 800 gram brood K-21 boter is 250 gram boter K-22 boter is 250 gr. marg. of 200 gr. vet K-21 melk is 5 liter melk K-21 vlees is 300 gram vlees K-22 vlees is 100 gram vlees K-21 kaas is 200 gram kaas K-21 eieren is 5 eieren K-21 suiker is 250 gr. suiker, boterham- strooisel, enz., of 500 gram jam. stroop enz., of 250 gr. choc, of suikerwerk Versnaperingenkaart enz. QB, QC 707 K-33 versnap. is 200 gr. chocolade of sui kerwerk of 200 gr suiker, boterham- strooisel, enz., of 400 gr. jam, stroop enz. K-36 versnap is 100 gr. choc, of suiker werk, of 100 gr. suiker, boterhamstrooi sel, enz. of 200 gr. jam, stroop, enz. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Donderdag 14 Aug. 1947 worden ge bruikt, met uitzondering van de bonnen voor melk, waarop eerst op Maandag 18 Aug. mag worden gekocht. Aangezien na 30 Aug. weer elke week een bonnenlijst zal verschijnen, wordt de volgende suikerbon eerst öp 5 Sept. a. s. aangewezen. In verband hiermede is thans een bon voor 750 in plaats van 500 gr. voor personen van 5 jaar en ouder aange wezen en een van 500 gr. voor kinderen van 0 t.m. 4 jaar. Op 5 Sept. a.s. zal een bon borden aangewezen voor 500 in plaats van 750 gr. voor personen van 5 jaar en ouder en een van 500 gr. voor kinderen van 0 t.m. 4 jaar. De bonnen voor spijsolie zijn geldig tot en met 13 Sept. a.s. De vóórinleveringsbon voor bananen moet uiterlijk op 23 Aug. bij een detail list worden ingeleverd. De niet-aangewezen bonnen van Serie J en de met-aangewezen bonnen van de bonkaarten 707 kunnen vernietigd worden EEN EXTRA BON VOOR VERSNAPERINGEN. Ter gelegenheid van de verjaardag van H.M. de Koningin op 31 Aug. a.s., zal voor alle leeftijdsgroepen een extra bon voor 100 gram versnaperingen worden aangewezen. Deze bon geeft ook recht op het naar keuze aankopen van 100 gram suiker of 200 gram jam in plaats van ver snaperingen. Behalve deze algemene extra-verstrek king zullen voor de viering van deze dag geen bijzondere toewijzingen kunnen ge schieden. Verzoeken daartoe van feest commissies enz., aan officiële instanties zullen zonder uitzondering moeten wor den afgewezen en kunnen dus beter ach terwege blijven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1947 | | pagina 1