Praatavond Vereniging v. Oud-leerlingen L.L.S.
LEZENDE MENSCHEN
Boekenweek
1948
£e-
VASTSTELLING KIEZERSLIJST.
Burgemeester en Wethouders van Texel
maken bekend, dat de op heden door hen
vastgestelde kiezerslijst voor het jaar
1948-1H49 van heden tot en met IC Maart
1948 ter secretarie der gemeente voor
een ieder ter inzage wordt nedergelegd
en tegen betaling der kosten in afschrift
en stemdistrictsgewijze in'uittreksel ver
krijgbaar w ordt gesteld.
Tot en met 9 Maart a.s. is een iede1
bevoegd bij het Gemeentebestuur verbi
tering van de vastgesteld kiezerslijst aan
te vragen, op grond dat hijzelf of een
ander in strijd met de wet daarop vooj
komt, niet voorkomt, niet behoorlijk'
voorkomt, of al dan niet voor enige ver
kiezing aangewezen is als bevoegd bij
volmacht te stemmen.
Texel, 23 Februari 1948.
Burgem en Wethouders voornoemd
Mr. G. T>. REHORST, Burgemeester
P. REEMSTERBOER, Secretaris
PRIJSBEHEERSING.
De Burgemeester van Texel vestigt et
de aandacht op. dat ingevolge de prijs-
beheersingsvoorschriften te koop aange
boden artikelen in winkels voorzien mot
ten zijn van een goed zichtbare prijs
aanduiding, terwijl ambachtslieden enz
hun, rekeningen behoorlijk dienen te spe-
ciferen naar arbeidsloon, geleverde ma
terialen, enz.
Den Burg, 21 Februari 1948.
De Burgemeester, REHORST.
RECTIFICATIE.
Behoudens goedkeuring v.d. Wederop
bouw werd door B. en W. vergunning
verleend aan C. Kuip te De Koog vooi
het verhouwen van een schuur tot woon
gelegenheid. Wij schreven C. Kuys, wat
niet juist was.
AANBESTEDING
BESTRATING VAN WEGEN.
Door B. en W. van de gemeente Texei
werd Maandag in het openbaar aanbe
steed het aanbrengen van een klinker
bestrating op de Suikerveg, Westerweg.
Haffelderw ég, Oosterenderweg, Bosweg
en Kaïnerweg. Dt uitslag in massa was:
J. A. Barhorst, Texel f 13,371,90 (bui
ten gebruik van de wals)
C. Nieuwcnlniis, Heilo f19,248.
N.V. P. Daalder, Alkmaar 122,349,—:
.1, Ooms Zns., Avenhom f22,361,
,T. S. Dekker, Texel f23,750.
S. D Dienaar. Den Heldpr f25,875,-
D. Meijer Zns., Den Helder f29,400'
G. Groot, Den Helder f31,800,—;
Fa. Petenbrug-Godsohalk, Rotterdam,
f 36,000,—;
Fa. S'eenvoorde Kret, Noordwiik
f 42,348,75;
J. P. Schoonderwoerd, Rotterdam,
f48,900,-. De hoTnting was f22.449.
Gunning aangebonden.
DE WINTER F,N DE
BOOTDIENSTEN.
Het was wel te voorzien, dat er met het
koude winterweer stagnatie :n de bool-
verhinding zou komen. Tiet begon Don
derdagavond al, toen de boot een uur te
laat van Den Helder vertrok. Naar ons
van de zijde van de Rijkswaterstaat werd
medegedeeld, was de waterstand om 8
uur precies even boog dan om 9 uur, zo
dat deze boni op tijd had kunnen ver
trokken.
Vrijdag ziin de diensten met vertra
ging u'tgevoerd en Zaterdag eveneens
De laatste boot. van Den Hplder echter
vi»l uit. Zondag ging er maar één boot.
nl. om 1 uur van Texel en 3 uur van
Den Helder.
Maandag vertrok de eersie boot, on
5,po vvopgp bont) en 's middags om
hp'f drie nog oen. Later kwam het be
richt, dat pr 's avonds om 7 u. nog een
dlrmot an Den Helder zou vertrekken
En D!nsdag kon door de veranderde
windrichting fmeer N O.) de dienst biina
weer normaal functionneren. behalve de
dienst van 12 n Zoals gewoonlijk maken
we de diensten bij winterweer dagelijks
per bulletin aan ons bureau bekend. Bij
deze voortgang kan de hoo; mogelijk
gauw weer in ziin o-eheel veliedig varen
zoals voor het winterweer. Naar wij ver
nemen. lag er vorige week in de liave"
al boel snoedig ijs en nok verder op. Fen
bpnrtschpppjp, d"t Zaterdag 300 m. van
de haven door het, iis niet verder kon, ia
late' weer vrij gekomen.
.Laten we maar hopen, dat het leed
weer spoedig achter de rug is, want iso
lement smaakt ons geen van allen.
Nader vprnemen we. dat de bnntdienst
vanaf Dinsdag (dus gisteren) weer ge
heel normaal is.
VRIJAF Of DE NATIONALE
FEESTDAG VOOR DE OPENBARE
SCHOLEN.
On 5 Mei, de herdenkingsdag der be
vrijding. zal bij de gemeentelijke instel
lingon dienst worden gedaan als op Za
terdag. De openbare scholen zullen de
gehele dag vrijaf hebben.
FILMAVOND CHILIS ALPETER
Op verzoek delen we nog even mede,
dat deze avond nok toegankelijk is voel
de huisgenoten on verder verwijzen wij
naar de adv., waarin de route der auto
bussen vermeld staat. Toegang is vrij.
TEXELSE MARKT.
Den Burg 23 Febr. 1948. Aangevoerd:
14 biggen f 60-75. Voor de levering 7
koelen en 9 n. kalveren.
MARKTBERICHT
medegedeeld door de Cnöp. Veeafzetve:
17 Februari 1948.
Varkens: grotere vraag door de ver
hoogde toewijzing, maken het gemakke
lijk de varkens te plaatsen. Biggen duur.
Gebruiksvee: grote aanvoer. De stij
ging der prijzen kwam tot staan.
Bonnen: Ook hier trad een kentering
in Onze notering is 10 ct. per kg. voor
N.- en Z. Holland, niet inbegrepen onz>
provisie.
Een zeer leerzame lezing van dhr
Jn. v. d. Pijl over de wegen.
Dat de ver. van Oud-leerlingen ziel»
niet alleen interesseert voor onderwer
pen. die "rechtstreeks met het boerenbe-
drijl in verband staan is gebleken op ae
Praatavond, die gehouden werd op Don
derdag 19 Febr. jj.
Voor deze avond was nl. uitgenodigd
de opzichter van de. 30 Gem. Polders, dhr
J. v.d. Pijl met het doel iets meer aan de
weet te komen over een onderwerp,
waarvoor op het moment vrijwel iedere
Texelaar belangstelling heeft.
De wegen.
In ziji. openingswoord sprak de voorz.
der ver. dan ook een hijzonder woord
van welkom tot de spr. Door de weers
omstandigheden was de opkomst kleiner
dan verwacht was.
Dhr v. d. Pijl begon zijn praatje met
een terugblik in het verleden. Dan zien
we, dat ook reeds in de oude geschiede
nis ovei wegen gesproken wordt. In al
lereerste aanleg waren deze wegen
niets meer dan een gebaand pad zonder
beharding. In liet oude Babel vinden we
evenwel reeds geplaveide wegen. Het
merkwaardige is. dat in de oude steden
de richting der wegen steeds Noord-
Zuid is. De andere wegen liggen haaks
daarop. In het oude Perzié vonden we
reeds een wegennet van 2600 km. en ze
waren zo goed aangelegd, dal thans nog
verschillende gedeelten in goede toe
stand verkeren.
Vooral de Romeinen waren goede we
genbouwers. zij hadden re?ds wegen
met 'n betonnen ondergrond, waarover
dan zand werd gebracht. Uit alles blijkt,
dat de wegen in deze oude tijd steeds
aangelegd werden met militaire bedoe
lingen. Na de Romeinen volgde een tijd
van grote verwaarlozing. De wegen in
Europa kwamen in desolate toestand en
eerst in de 18e eeuw komt hierin veran
dering. Dan wordt met name in Frank
rijk de wegenbouw weer aangepakt en
we mogen de Fransen dan ook besehou
wen als de grondleggers van de moderne
wegenbouw. Dit wordt gekenmerkt door
liet systeem van een fundering van grof
materiaal met daarover heen een fijnere
deklaag.
Pas in 1823 horen we evenwel van
nieuwe voorschriften voor de aanleg
van wegen. Als belangrijke punten wor
den daarin genoemd de zorg voor een
goede drainage, vermenging van het ma
teriaal met leem en het aandrukken met
de wals. Aanvankelijk gebruikt men
hiervoor een wals. die door paarden
werd voortbewogen. In 1869 wordt de
stoomwals uitgevonden.
Wanneer we ons nu tot ons eigen land
bepalen, dan vinden wij plm. 306 jaar
v. Ohr. de zgn. balkwegen. Dit waren
wegen met een ondergrond van rijshout,
waarover dan boomstammen kwamen.
Tegenwoordig gebruikt men nog op
plaatsen met een slappe bodem een laag
rijshout van ongeveer 1 ra. dik als on
dergrond. Dil soiiijm met name in de
Zaanstreek goed tc voldoen, en wc-1 spe
eiaal voor asphaltwegen. Evenals in het
overige gedeelte van Europa geraakten
ook in ons land de wegen na de Romein
se tijd ernstig in verval. En Napoleon
moest komen om daarin verbetering te
brengen. Uit zijn tijd dateren de houten
wegen. Deze werden aangolegd van hou
ten blokjes, zoals wij ze ook voor de oor
log in Amsterdam nog kenden.
Toen de eerste treinen begonnen U
rijden, meende men, dat het wegenpro-
liieem nu voorbij was En men nas dan
ook voornemens om de rijkswegen smal
ler te gaan maken. Hel is wel heel an
ders gelopen. De fiets en de motorvoer
tuigen deden hun intrede. Met een zeke
re schrik is :net name ook het rijwiel
ontvangen. Zo kwamen er gemeentever
ordeningen, die bepaalden, dat men ir.
de kom van het dorp naast het rijwiel
moest gaan lopen. Kwam men een voer
tuig tegen, dat door een paard werd
voortbewogen, dan moest men 200 meter
van te voren van zijn rijwiel afstappen,
enz.
Toen het motorvoertuig kwam, werden
weer geheel andere eisen gesteld. We
kregen toen de kei- en klinkerwegen. De
ONZE EMIGRATIE-RUBRIEK.
F. v. Z., Den Burg.
Onze emigratie-rubriek begint mot
Canada, daarna volgt Australië en daar
op komt Zuid-Afrika aan de beurt. In die
artikelen worden de meeste uwer vragen
volkomen en zeer uitvoerig beantwoord.
Om u echter op dreef te helpen volgen
hier enkele korte antwoorden:
Zuid-Afrika is voor u (timmerman) het
meest aangewezen land. U moet zicli
schriftelijk aanmelden bij de Stichting
Landverhuizing Nederland, Lange Voor
hout. 20, Den Haag. Alle inlichtingen
over Zuid-Afrika kunt u bovendien ver
krijgen van het Suid-Afrikaans Immi
gratie-Comité, Raamweg 8, Den Haag.
Overtocht kost ongei. 1 1000,per per
soon, hetgeen u zelf moet betalen. Vrien
den of kennissen in Zuid-Afrika hebt u
niet direct nodig. Inderdaad zorgt er nie
mand voor uw gezin als u het achterlaat.
Neen, invloedrijke relaties zijn niet no
dig. U komt er toch wel. Het beste kunt
u echter wachten tot we de Zuid-Afrika-
artikelen hebben gepubliceerd. Mocht u
daarna nog meer inlichtingen wensen,
dan zijn we steeds gaarne tot uw dienst
Degene, die vragen willen stellen
over emigratie verwijzen we naar het
in dit nr. voorkomende artikel.
Redactie Texelse Crt.
PRINSELIJK GEZIN NAAR
ZWITSERLAND.
Het prinselijk gezin is voornemens in
het midden van de maand Maart voor
enige weken naar Zwitserland te gaan
met vacantia, zo deelt het A.N.P. mede.
eerste zijn nu meest vervangen omdat ze
als bezwaar hadden, dat zij hij gebruik
glad werden. Er zijn nu nog slechts en
kele van deze wogen over in N.-Brabant.
De klinkerwegen zijn hun waarde blij
ven behouden, vooral nu er een gewalste
steenlaag onder gebracht wordt. Op deze
wijze wordt ook thans de Hoornderweg
aangelegd. Toch zijn ook de klinkerwe
gen bijna overal verdrongen door de as
phalt- en betonwegen. De klinkerw egen
hebben liet voordeel, dat ze minder glad
zijn en daarom zijn ze prima geschikt
voor paardentractie. Zo vindén we op
zeer grote wegen soms een speciaal ge
deelte. dat bestemd is voor vervoer met
paarden en dat dan nok uit klinkers be
staat.
Later kwam de betonweg. Het herstel
van deze wegen is zeer moeilijk. Als
bezwaar hebben ze nogal eens, dat de
verschillende delen, waaruit deze wegen
zijr. opgebouwd, ongelijk zakken en men
krijgt dan het euvel, dat ons bekend is
van de Kooi—Wie-ringen. Bij de voegen
krijgt men 'soms een verschil in hoogte
ligging van 5 cm. en dit, is bij liet rijden
zeer onaangenaam.
Toch zullen deze wegen waarschijn
lijk in de toekomst steeds meer in ge
bruik komen, omdat het materiaal, waai -
van ze worden opgebouwd, voor het
grootste deel in ons land aanwezig is
Zand, grint on cement hebben we ge
noeg en ook met het ijzer voor de bewa
pening begint het al goed te lopen.
Komende tot de wegen op Texel, deelt
dhr v.d. Pijl mede, dat voor de 30 Gem
Polders de wegen in enkele groepen zijn
ingedeeld. Tot groep I behoren de we
gen, die de dorpen onderling v erbinden,
bv. Hoornderweg, Oosterenderweg, enz.
Het is de bedoeling deze wegen een
breedte van 5 meter te geven. In de
bochten worden ze nog iets breder. De
lengte van de Oosterenderweg is 4500
m. en we komen dan tot een totale op
pervlakte van 22000 ni2. De kosten van
deze weg zullen naar schatting f 9 per
m2. bedragen. De wegen in groep I heb
ben een totale lengte van 16 km.
lil groep II vallen de wegen, die door
de belangrijkste buurtschappen gaan.
Hiertoe behoren o.m. de Westerweg, de
weg door Zuidliaffel en de weg door
Spang. Deze wegen zullen een breedte
van 3,50 m. tot 4,25 m. krijgen. In totaal
hebben deze wegen een lengte van 35
km.
In groep III hebben we een lengte
wan 45 km. Het. zijn de belangrijkste
binnenwegen. Dhr v.d. Pijl stelt zich
voor, dat deze wegen een breedte van
3,50 m. zullen krijgen.
Tot groep IV behoren de landwegen.
In totaal een lengte van 47 km.
(Wordt vervolgd.)
INGEZONDEN.
Geachte redactie,
Het ingezonden stukje van B. in uw
lilad van 18 Febr., aangaande de nieuwe
vuilniswagen, doel mij u verzoeken, het
volgende in uw krant te willen plaat
sen, waarvoor.bij voorbaat onze dank.
De nieuwe wagen blijkt de instem
ming van de schrijver te hebben; de ma
nier van bediening tijdens liet ophalen
van vuilnis en tijdens het straatvegen
echter nog niet.
Ten opzichte van dit laatste kan ik
opmerken, dat hij het, beslui! tot aan
schaffing door het gemeentebestuur
eveneens te kennen werd gegeven, dat
door die zijsturing mogelijk personeel
uitgewonnen zon kunnen worden. In zo
verre dus ook overeenstemming met de
schrijver.
Verder dient in de practijk liet perso
neel voldoende gelegenheid gegeven te
worden vaardigheid met de zijbesturing
op te doen, om daarna op de juiste mo
menten, wanneer er tijd mee uitgewonnen
kan worden, die vaardigheid in toepas
sing tc brengen. Een breuk aan de zijbe
sturing veroorzaakte vertraging.
Wanneer verder mocht blijken, dat 'n
2-mans bediening voldoende is om de
gestelde taak gedurende de beschikbare
tijd te volbrengen, zal -het zeer zeker niet
nagelaten worden.
De Directeur van Gem. Werkei
te Texel,
J. TIESSEN.
NIEUW VERLETLOON BIJ D.U.W.
Bij beschikking van de Min. van We
deropbouw en Volkshuisvesting a.i. is
bepaald, dat wanner en voor zolang door
ongunstige w eersgesteldheid (uitgezon
derd sneeuw, vorst en de gevoigen daar
van) niet. kan worden gew erkt de werk
nemer in de D.U.W. 80 pet. van het voor
hem vastgestelde uurloon per verletuur
ontvangt. Deze maatregel geldt met in
gang van 9 Febr. Tot nu too ontving de
werknemer 70 pet. van het uurloon vooi
verleturen wegens ongunstig weer.
BILJARTCLUB „FORTUNA" HIELD
EEN WEDSTRIJD 01' DE
VLOTBRUG.
De biljartclub „Fortuna" liield een
wedstrijd op de vlotbrug met de volgen
de uitslagen:
le pr. W. Sambeek, 106 p., fiets; 2c
prijs S. J. Zijm, 103 p., polshorloge; 3e
prijs J. Hoogewoning, 103 p., fles Z.O.S.
(na overspelen met S. J. Zijm); 4e prijs
S. J. Zijm, 102 p„ slachthaan.
Dagbrijzen bestaande uit een worst,
werden gewonnen door: 14 Febr. P
Bruin; 15 Febr. E. Breeuwer; 16 Febr. C.
Boon; 17 Febr. E. Breeuwer; 18 Febr. S.
J. Zijm; 19 Febr. A. J. v.d. Slikke; 20
Febr. is er niet gespeeld; 21 Febr. W. v
Sambeek en 22 Febr. dezelfde.
Er werd zoal.s gewoonlijk gespeeld in
„De Oranjeboom". Een en ander had
een vlot en gezellig verloop.
--. Sa?-'
BBESgjj
/-COMMISSI! VOOR'-DE PROPAtiAN QA
'-■'VAN HET \rPFRl-\NPSCHI liOi K
Dit jaar \indt de boekenweek plaats
van 26 Febr. t.m. 6 Maart. Als geschenk
wordt dit jaar aan lien, die voor een be
drag van tenminste f 3,50 tegen contante
betaling' boeken kopen, de novelle „Oc-
roeg" vei'3trekt. Dit is een bijzonder
gaaf en mooi verhaal van de ontwikke
ling der verhouding tussen een Hol
landse en Inlandse jongen in Indië. De
ze novelle is het resultaat van een letter
kundige prijsvraag en het publiek moet
weer raden wie de schrijver is.
Ook de jeugd, en speciaal de scholie
ren van 16 tot 18 jaar, worden thans ir.
de boekenpropaganda betrokken. Een
heel hijzonder boekje „Logarithmen en
Rozen" van Anne H- Mulder, wordt uit
sluitend gedurende de boekenweek (zo
lang de voorraad strekt) tegen een be
drag van slechts f 0,30 per ex. verstrekt.
Bovendien wordt aan kinderen van 12
tot 15 jaar. die tijdens de Boekenweek de
boekhandel bezoeken een kruiswoord-
puzzle verspreid.
Een groot aantal prospecti zijn gedu
rende de Boekenweek te bekomen. Wij
noemen de folders betr. de serie Jeugd
boeken van de „De Sleutel", de nieuwe
Arbo reeks, de prachtige reportage var.
het gebeuren in Indië: „Soldaat over
zee" en de „Batavia Sacra" reeks van de
Kath. Uitgeverij „Het Spectrum".
De keus van boeken dit jaar is zeer
groot, de voorraden van elk boek even
wel beperkt. Wij geven hier slechts een
kleine greep uit de grote voorraad.
A. M. de Jong: Merflntje Gijzen's jeugd
f 13,50
Ole Juul: De Rode Aarde 13,90
Willy Petition: Onder de oppervlakte
f4,20
Tom Hanlin: Eenmaal in ieder mensen
leven f 3,90
Godfried Bomans: Sprookjes f 6,90
idem: Kopstukken f 5,90
idem: Bill Clifford f8.90
Tolstoy: Iwan de verschrikkelijke f7,90
Joh. Allen: Het schuilt in ons allen f 5,90
Caro: Ik en mezelf f4,00
Anne de Vries: Ratje f 2,25
Sirolf: De schuldenaar f 4,90
H. P. v.d. Aardweg: Johanna f 3,90
Fritz Reuter: Mijn leertijd op het. land
f7,90
Age Scheffer: Nachtboot naar Londen
f4,90
Joe .Conrad: Overwinning 15,50
Moorehead: Afrika Triologie f 6,50
Lode Zielens: De dag v. morgen f 4,90
idem: Nu begint hét leven f 4,90
Dinsmore: Paardendokter f5,90
Nordhoff: Met bestemming Marseille
f 3,25
E. A. Peo: Fantastische vertellingen
f 1,90
Coen Bot: Van schipbreukeling tot red
der f 3,90
Godijn: Een rijk stort ineen f3,90
Wcisenborn: Dokter in de Gran Chaco
f2,90
MikhailoiRusland's glorie f 4,50
Standaardwerken:
Landbouw f 17,50
Tn de Amsterd. Jordaan f 8,50
Handboek der moderne bijenteelt f 17,50
Godsdienst:
Prof. Dr. G v. d. Leeuw De godsdien
sten der wereld f 25,
Maurits Uyldert: De reis v. Tobin 14,61;
Dr. H. Faber: Gedachten over de kerk
in het vrijz. Christendom f 5,75
Anton v. Duinkerken: Waarom ik zn
denkf 8,90
Prof. Dr. Banning: Geloofsstrijd f 2,90
Het eeuwige leven, bijbels dagboek f 6,90
J. J. Buskes: Avondboek f 5,90
Romano Guardini: De Heer f 12,50
Mag. Dr. P Polman: Godsdienst in de
Gouden Eeuw f 3,90
J. Franeino: Gesch. van de orde der
Kruisheren f 2.90.
SPORT OP TEXEL.
Tcx. Boys.
Van het volledige programma vi
Zondag j.l. is onverwachts niets gekm-.
men. Koning Winter stal: een spaak
het wiel. Zodoende valt er weinig te ve
melden. Laten we hopen, dat we h
Zondag a.s. wel kunnen afwerken, da
zijn wt een heel eind op streek met
competitie. Zorg dan ook, dat we in ta<
blijven door te trainen. De voorbereidir
gen voor de Boys-avond zijn vorige wee
begonnen, dus daar zit alweer scliot
en dat moet ook, want de Vasten draa
al weer en Pasen is het voor we het wc
ten. Indien er Zondag niet wordt ge
voetbald, houdt de penningmeester na d
Hoogmis zitting voor de ontvangst vai
de contributie.
NL
Ft
rze
Bij
n
n,
rgi
De
rd
Vc
ar
Pi
D
li
nd
IJSBAAN ,DE GEUL" GEOPEND.
DEN HOORN. Vele schaatsliefhebber
(sters) die dachten dat hun jchaatsei
deze winter w el in het vet konden blij
ven, hebben deze onverwachts voor di
dag gehaald nu de vorst heeft doorgezc
en de sloten in een ijsvlakte veranderde
Zo is ook de ijsbaan van „De Geul" on
der Den Hoorn voor het publiek open
gesteld. Het teken, dat de v)ag werd ge
hesen w as liet sein, dat de schaatsen kon
den worden ondergebonden. Zondag
er reeds een druk gebruik tan gemaakttc
Jammer, dat het weer (harde wind) nietpn
meewerkte Het ijs is op enkele plaatsci
zeer hobbelig, maar overigens zeer goed.
Nu Den Burg geen ijsbaan heeft, zullen
vele van deze plaats zich zeker ook naar
Den Hoorn hegeven om hun hart op te
halen Bij aanhoudende vorst zullen ei
verschillende wedstrijden georganiseerd
worden.
DAMMEN.
UITSLAGEN EILANDCOMPETITIE
4e RONDE
Oosterend IDen Koog I 9-11. Totaal
uitslag 16-16.
OKK III—OKK II 6-14.
De Cocksdorp IDen Hoorn I 4-16
5e ronde:
De Cocksdorp I-OKK II 119. Totaa
uitslag 12-14.
Den Hoorn IOosterend I 11-9. Totaal
uitslag 11-21.
De Koog I—OKK III 4-16. Totaal uit-
sla" 8-20.
6e ronde:
OKK IIOosterend 1 6-14. Totaal uit
slag 11-19.
OKK IIIDe Cocksdorp I 11-9.
Den Hoorn I—De Koog I 12-8. Totaal
uitslag 18-12.
7e ronde:
Oosterend 1Det'ocksdorp 1 12-8. Totaal
uitslag 21-13.
De Koog I—OKK II 10-1U.
Den Hoorn IOKK III 12-8. Totaal uit
slag 18-12.
8ste ronde":
OKK IIIOosterend I 5-15. Totaal uit
slag 11-17.
OKK II—Den Hoorn 1 13-7. Totaal uit
slag 17-15.
De Cocksdorp IDe Koog I 7-13.
9e ronde:
Den Hoorn I -De Cocksdorp 1 13-7.
taal uitslag 13-13..
OKK II--OKK III 13-7.
De Kong IOosterend I
Den Hoorn I is kampioen van
Texelse damcompetitie geworden.
Door dit kampioenschap is Den Hoorn
definitief in liet bezit van de wisselprijs
gekomen, waarmede wij ze van harte fe
liciteren. En hieruit is wel gebleken, dat
ze onbetwist de sterkste is, hoewel Oos
terend I en OKK II het ze wel eens las
tig gemaakt hebben. En dat zal ook nog
wel blijken uit de ontmoeting Oosterend-
Den Hoorn, dit nog moet plaats hebben.
De stand is op het ogenblik als volgt:
(uitslag De Koog-Oosterend is nog niet
bekend)
Den Hoorn I
OKK II
Oosterend 1
De Koog I
OKK III
Tn-
de
16 109- 71
11 100 80
10 96 64
6 70 90
6 77 103
2 66 114
De Cocksdorp I 9
OKK I kwam Zaterdag om haar eerste
promotiewedstrijd te spelen, niet verder
dan Oudesohild, omreden ze een boot-
dienst lieten vervallen. Werd in dit ge
val wel voldoende aandacht aan het rei
zend publiek geschonken?
DE HOORNDER DAMCLUB
KAMPIOEN.
DEN HOORN. Vrijdag speelde de
Hoornder damclub tegen De Cocksdorp
in „Loodsmanswelvarcn". Met de mooie
uitslag :an 13-7 heeft Den Hoorn bewe
zen, dat ze het kampioenschap waardig
is. We feliciteren d'e heren van harte! Dp
club komt hierdoor in het bezit van een
fraai medaille. De uitslag was als volgt:
Den Hoorn De Cocksdorp:
S. Lap 2 G. ten Brug 0
D. Lap 0 P. de Blooi9 2
I. Boon 1 Jac. v. Heenvaarden t
S. Zijm O G. Boon 2
C. Lap 2 M. P. Reuvers 0
G. Wilner 0 P. Buisman 2
G. Jonker 2 W. Stolk 0
W. Schuil 2 M. Boon 0
Jb. de Jager 2 A, Boon 0
P. V. d. Gaag 2 J. Barhorst 0
Totaal 137.
BRIDGE-DRIVE IN HOTEL
„DE ZWAAN".
Aan 7 tafels werd gespeeld met 28
deelnemers. Er werd vlot en met veel
animo gespeeld en plm. hal! 1 was de
laatste ronde ten einde.
Toen de uitslag bekend werd gemaakt,
bleek, dat aan de O.W.-zijde de eerste
prijswinnaars waren, de heren K. Mant-
je en Joh. D. Bakker met 18 punten; 2e
aan deze zijde waren de lieren Dros en
Koningsveld.
Aan de N.Z.-zijde waren eerste de he
ren J. Bruin en Ten C'ate met 18'/? punt.
terwijl 2e waren de heren M. Bos en O.
.1. Mantje.
De spelleider was M. A. Idemu.
In April wordt nogmaals een drive g.-
liouden en rekenen w ij op een grotere
deelname aan deze mooie sport.