Nieuwe bonnen
SANAPIR1N
De Verticale Lijn
Druk bezochte T.E.S.O.-vergadering
koos G. Bakker tot commissaris in de plaats
van W. H. Lap
Een nieuwe Lente
r ZATERDAG 1» APRIL 1948
61e JAARGANG. No. 6268
vd
TEXELSCHE COURANT
FEESTELIJK LEVEN.
Hot grote verschil in levensopvatting
ïlligt hierin "of men alleen „déze" wereld
I kent en erkent, of dat men achter en
iti loven haar. ook dwars door haar lieen,
le wereld-Van-God ziet, door Jezus het
koninkrijk der hemelen genoemd, en in
haar gelooft.
Het leven, onafhankelijk van welk ge
loof ook, plaatst ons voor feiten. Een
van die is, dat. het leven gevuld is met
eed, groot, diep mensenleed Ook Pan-
lus stelt dit feit wanneer hij spreekt over
iJhet lijden van deze tegenwoordige tijd,
li de voortdurend zichzelf herhalende te
genwoordige tijd, want het lijden is altijd
loj aanwezig met altijd dezelfde variaties.
Soms spreekt dit'leed groot en gewel
dig als in oorlogstijd. Ook de oorlog is
altijd tegenwoordig, zoals een chronische
ziekte met tussenpozen van schijnbare
in beterschap. Die tussenpozen worden dan
vrede genoemd
Wij lopen voort en zien vooruit langs
bjhorizontale lijnen ter ontkoming aan het
leed. Maar het is met weinig hoop .en
veel angst. Het is donker daar aan de
verre horizon.
In wat we lezen en horen treft het
ons dat bij alle beloften van vernieuwing
de dingen, wat bel wezen der zaak be
lieft, niet anders dan vroeger zijn. An
dere vormen voor eenzelfde inhoud.
Niets nieuws onder de zon. Nog altijd
stromen in horizontale lijn de rivieren
naar de zee en de mensen naar hun ein
de en de volkeren naar revolutie on oor
log. Alleen het vliegtuig stijgt omhoog....
met zijn atoombom. En toch duiken er
telkens nieuwe gestalten en beloftevolle
decën op, maar als meteoren verdwij
nen ze en breken in stukken. Wij prbdu
cereiï veel op papier, in vele woorden en
gemeenplaatsen. Er is Veel geur van pa
pier en verse drukinkt, maar zonder de
geur van een nieuwe leiïte. En wat onze
prediking betreft, meen ik dat er reden
is voor de veronderstelling, dat hier er.
daar de v raag opkomt: gij prediker daar
hoog in de lucht, hebt ge ook niet een
woordje voor mij? Het dreunt en rede
neert. en gonst wel om hoofden en har
ten heen, maar te schaars beluisteren
wij liet aangrijpende, waarmee de Bij
belwoorden geladen zijn en de schoon
heid. waarvan zij vol zijn en de teder
heid van hun troost als een, ()ie zijn
moeder troost. Schrijven wij wel in de
harten van die hunkeren, niet naar het
horen van daverende watervallen, maar
naar dat water zelf, naar het.drinken uit
de bron? Binnen en builen de Kerkpn is
ey- behoefte aan de verticale lijn. Zij
ontbreekt in diplomatie en politiek, maar
in de Kerk mag zij allerminst onthieken,
zij Ts met haar geboorte en leven ten
nauwste verbonden.
Het is langs de verticale lijn, dat enge
len opklimmen en neerdalen Het is
langs de verticale lijn, dat her Woord
Gods onze harten bereikt. En het is de
taak der Kerk, dat voor die lijn ogen en
harten geopend worden, 0111 liet grote
belang er van voor Slaat en Maatschap
pij. Wij reizen en denken en handelen
horizontaal, maar reizen centrifugaal
verder weg van -liet hart, het centrum
'fvan alle leven, verder weg van de bron,
van God. Wij rekenen met de versehijn-
'Jselen en'niet met wat die verschijnselen
veroorzaakt. Gelijk een kwasi-dokter, die
niet de oorzaak van de ziekte doordringt,
maar de verschijnselen bestrijdt. De oor
zaak van liet lijden „dezes legenwoordi-
gen tijds" schuilt niet in nationale of in
ternationale misvattingen, maar in dat
gene wat die misvattingen veroorzaakt,
a' De mensheid is als een zieke boom. De
'1 lakken geven de stam, de blaren geven
de twijgen de schuld, maar de oorzaak
ligt aan de wortel ondergronds en on
zichtbaar.
Met onze wijdopen ogen, die de hori
zontale lijn zien, die God volgen, blijven
wij blind, zolang wij niet de lijn zien, die
God trekt, de vertikale lijn, van de hoog-
>lte en de diepte, de lijn, die dwars door
a. wereld- en mensenhart heengaat.
Doel Uw handen goed
KATHOLIEKE KERKDIENST.
Zondag: Missen in Den Burg en Den
Hoorn om 7,3(1 en 10 uur, in Oosterend
om 10 uur. Bieclitgel. vaii 7-7,30 uur.
Communie onder alle Missen en om 7 en
0 uur.Om 7 u. lof. Deze week: Missen om
7 en 8 uur (Dinsd. en Vrijdag ook 7.30 u.)
'ommunie vóór en onder de Missen.
Difisdag en Vrijdag ook 6,30 uur. Maan
dag ook om 9 uur H. Mis. Woensdag: In
Den Hoorn om 8 uur een H. Mis. Half 8
Jozef-lof. 8 n. jongemannencongr. Don
derdag: Om 8 'i. in Oosterend een H. Mis.
7 u. jongedamescongr. Vrijdag: 3,30 uur
bieclitgel. v. schoolkinderen. Zaterdag:
van 4-8 u. bieriitgei. op hele uren. 0 uur
rozenkrans
MARKT PURMEREND.
Purmerend 6 April 1948.
Eierenmarktj 1000 kievitseieren f 0.2B
per stuk.
Veemarkt: 902 runderen. 37 vette
koeien v.d. levering; 588 geide koeien
f 325-600, stug, duur; 173 melkkoeien
f525-850, kalm, 24 kalfpinken f 380-475,
matig; 12 stieren 1450-1100,» goed; 07
graskalveren 1155-245, kalm; 1 stier v.d.
levering; 180 idem v.d. fok f 26-35, goed;
35 vette'varkcns v.d. levering; 6 schapen
v.d. levering; 495 biggen f 35-80 649
schapen en weiders f 85-135 en f 48-72,
matig; 80 bokken en geiten f 20-80, stug;
,'61 paarden-f 325-700, stug.
Toen de „Dr. Wagemaker" besteld
werd, vroeg men of de Texelaars gek
waren en spr. hoopte, dat dit ook gezegd
zal worden t-ls de opdracht gegeven
wordt tot liet maken van een nieuwe
boot ere dat liet weer een goed besluit
Het was Woensdagavond ln Den Burg
nel te zien, dat er iets bijzonders aan de
hand was. Niet alleen van Den Burg,
maar ook uit de andere dorpen waren ve
len opgekomen om de vergadering te
bezoeken van de N.V. TESO. Dank zij de
TESO-serviee met de bussen was dit mo
gelijk gemaakt. De Texelaars, die dez.e
vergadering bezochten zijn alle aandeel
houders en toonden door een massale op
komst, dat zij belang stelden in de z.aken
van TESO en niet het minst voor de ver
kiezing van een nieuwe commissaris.
Tegen acht uur liep de grote zaal van
„De Oranjeboom" geleidelijk aan vol tot
zelfs het bakon toe.
Op liet toneel stond nog het decor
van de „Dr. Wagemaker", welke ge
bruikt werd bij de revue der G.V. Texel.
Opening.
Nadat allen gezeten waren, opende de
pres.-oonnnissaris, dhr W. H. Lap, de
vergadering om ongeveer half 9, met een
hartelijk woord van welkom tot de vele
aanwezigen. Dit, aldus spr., is- wel een
groot verschil met de gehouden- algem.
vergadering van 18 Mei 1918, waar
slechts 20 personen tegenwoordig wa
ren en waarin voorz., die zelf niet aan
wezig was, tot commissaris werd geko
zen. Het is verheugend te constateren,
dat de ontwikkeling der zaken zo'n loop
heeft genomen, dat er een toenemende
belangstelling van de zijde der aandeel
houders is waar te nemen.
De gewoonte getrouw waren de beide
oud-gedienden, kapitein Duir.ker en W.
Kaan, die beide reeds de 80 jaar gepas
seerd zijn, ook nu weer aanwezig. Spr.
riep deze heren een bijzonder woord van
welkom toe, alsmede de bemanning, van
Je boten en- liet personeel der autobus
sen. Voorz. dankte hen voor -de onver
moeide ijver waarmede zij de zaken der
TESO gediend hébbén, zoals de resul
taten der balans- en verlies- en winst
rekening hebben laten zien.
Het winstcijfer.
De voorz. ging vervolgens wat dieper
op deze halanscjjfers in en zei, dat het
winstcijfer van 1'47000 van het boOtbe-
drijf niet onaardig is. In vergelijking
niet het vorige jaar, then de winst f72060
bedroeg, is de winst van liet algelopen
jaar wel enigszins teleurstellend. De
wens, liet vorige jaar geuit, dat de winst
weer zo groot zou mogen zijn, is dus
niet uitgekomen.
De redenen.
Als redenen, dat dit niet zo is, noem
de spr. de lange, strenge winter van '47,
waardoor de dienst vanaf liet Horntje
moest worden uitgevoerd en het verkeer
toen lang niet zo druk was als normaal.
Verder noemde spr. de grote onkosten-
bedragen, welkeJielaald moesten worden
voor belastingen, soe. Jasten en verder
-de hogere lonen. Had men dit niet ge
had, dan zou het resultaat zeker gelijk
geweest zijn. Dan zijn er de hoge onder
houdskosten, die enorm geslegen zijn,
o.a. als gevolg van de grote reparatie-re
keningen der scheepswerven.
Een nieuwe boot.
Het bestuur had opdracht gegeven om
een tekening ie laten maken van een
nieuwe boot. De bedragen, welke met de
bouw \an een nieuwe boot gemoeid zui
len gaan, zijn ongetwijfeld geweldig
groot. Niettemin aldus spr., hebben we
alle vertrouwen in de toekomst, zodat de
aandeelhouders zeker met vreugde de
dag tegemoet zullen zien, dat de nieuwe
boot besteld zal worden.
van 11 tot en-met 24 April 1948
Bonkaarten KA, KB, KC 804
£01 melk is 4 liter melk
303 melis.1S 'iter melk
306 vlees is ,100 gram vlees
307 vlees is 300 gram «vlees
308, 309 boter is 250 gr. boter of marga
rine of 200 gram vet
320 algem. is 200 gr. kaas of 250 gram
korstloze kaas.
321 algem. is 400 gr. brood of 1 rantsoen
pïiddingpoeder-vermicelli e.d.
322 algem. is 1600 gr. brood (geldig t.m.
17 April)
aiS reserve is 200 gram kaas of 250 gram
korstloze kaas
314 reserve is 800 gr. brood (geldig t.m.
17 April)
316 reserve is 400 gr. brood (geldig t.m.
17 April)
Bonkaarten KD, KE 804
803 melk is 12 liter molk
806. 807 vlees is 100 gram vlees
808 boter is 260 gr. boter of margarine
of 200 gram vet
809 boter is 125 gr. boter of margarine
of 100 gram vet.
820 algem. is 100 gr. kaas of 125 gram
korstloze kaas
821 algem. is 400 gr. brood of 1 rantsoen
puddingpoeder-vermicelli e.d.
822 algem. is 400 gr. brood (geldig t.m.
17 April)
815 reserve is 400 gr. brood (geldig t.m.
17 April)
Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD,
MF, MG, MH 805 (bljz. arbeid, a. s.
moeders en zieken).
Geldig zijn de bonnen van de strook
C. Deze bonnen zijn 14 dagen geldig.
Bovenstaande bonnen kunnen reeds op
Vrijdag 9 April 1948 worden gebruikt,
met uitzondering van de bonnen voor
melk. waarop eerst op Maandag 12 April
a.s. mag worden gekocht.
zal blijken te zijn.
Het busbedrijf.
Het had spr. zeer veel genoegen ge
daan, dat liet publiek over het autobe
drijf zo tevreden is. Bij het winstcijfer
van f 15000 rijst echter de vraag of dit
genoeg is. Bij de balans van het busbe
drijf merkte spr. op, dat er f 100,000 ge
leend is van het bontbedrijf, iets dat wel
reden tol bezorgdheid geeft. Op deze ba
lans komt hiervan geen post rente voor,
terwijl er ook geen splitsing gemaakt is
van de administratiekosten. Voorz. schat
te deze kosten gezamenlijk op f 5000, zo
dat als dit bedrag wordt afgetrokken van
f 15000 er maar f 10,000 winst overblijft.
Er is f 120,000 in liet busbedrijf gesto
ken. Voorts zijn er 2 nieuwe autobussen
besteld voor f44,000, het wachtlokaal in
pand Boekei kost f25000, terwijl met 'n
garage achter liet terrein aan de Wil-
helminalaan een bedrag van f 50,000 zal
heen gaan, zodat alles bij elkaar' een
som van f 225000 ill het busbedrijf gevo
teerd zal zijn.
Dan is f 10,600 winst, aldus dhr Lap, te
kort om tot een kerngezond bedrijf te
komen.
Met deze woorden verklaarde spr. de
vergadering voor geopend. (Applaus).
De notulen, welke werden voorgelezen
door de secr., dhr E. Noordijk, werden
goedgekeurd met een woord van dank
aan de samensteller.
Het jaarverslag.
De directeur, dhr J. J. v.d. Vlies,
bracht liet jaarverslag uit. Hieruit" no
teerden wij de volgende bijzonderheden:
De samensteller merkte op, dat einde
lijk de invloed \an de oorlog op hét ver-
oer in liet Tesobedrijf is opgenóuden to
bestaan en er thans gesproken kan wor
den van een normaale bedrijfsvoering.
Hét abnormaal vervoer van liet kanjp
„De Vlijt" en een deel van het grote mi
litair vervoer gingen verloren. De exploi
tatie van de autobusdienst wordt nog
ongunstig beïnvloed door de slechte toe
stand van de wegen, welke zeer hoge
eisen aan het materiaal stelt.
Onregelmatigheid in de veerdienst
kwam alleen voor door liet duiken voor
de ligplaatsen in Den Helder, de slechte
laad- en losplaatsen te Oudeschild en
Den Helder en tevens door te weinig
diepgang hij laag water in de haven van
Oudeschild. Pogingen om hierin verbe
tering te brengen, hebben tot dusver
geen resultaten opgeleverd. Zolang de
R. Waterstaat hierin geen verandering
brengt, zal TESO nog grote hinder van
het verval In de haven blijven ondervin
den.
De dienst werd hoofdzakelijk gevaren
door de „Dr. Wagemaker" met uitzonde
ring van de doküjd (6 weken), toen hel
s.s. „Marsdiep" en het m.s. „Voorwaarts"
dienst deden. Tevens werd het s.s.
„Marsdiep" gedurende de zomer extra
in de vaart gebracht, terwijl het m.s.
„Voorwaarts" bijna het gehele jaar voor
bet vraehtvei voer werd ingeschakeld.
Dat hel autovervoer niet regelmatig
kon plaatsvinden, vindt zijn oorzaak in
het feit, dat de „Dr. Wagemaker" niet is
ingericht en gebouwd voor iiet vervoer
van de grote vrachtauto's, die veelvuldig
mee komen. Een verbouwing van
dit schip voor deze grote wagens zou
zeer kostbaar zijn.
Er vond veel extra onderhoud plaats.
I)e gehele bekleding en vloerbedekking
van het s.s. „Marsdiep" werd vernieuwd,
terwijl de achterverblijven van de
„Voorwaarts" werden verbouwd tot één
groot passagiersverblijf, plaats biedende
aan 50 personen. Ook het walmateriaal
moest bijna geheel worden vernieuwd.
In Mei werd een vaartuig aangekocht
voor de dienst De Coeksdorp-Vlieland.
De schade als gevolg van aanvaringen
was liet afgelopen jaar niet groot. Dooi
de rederijen Koppe, Doeksen en de Teso
werd de eilandendienst onderhouden.
Het wagenpark van het autobusbedrijf
ondervond een belangrijke uitbreiding.
Het wagenpark bestaat behalve uit de
zgn. Bell-Car nog uit 11 autobussen; die
alle in een goede staat van onderhoud
verkeren.
De cijfers van de balans- en verlies-
en winstrekening werden reeds eerder
door ons gepubliceerd.
Het verslag werd onder applaus en
dankzegging goedgekeurd.
De balans en verlies- en winst
rekening.
Op de balans en verlies- eti winstreke
ning welke ter inzage hebben gelegen,
werden geen op- of aanmerkingen ge
maakt. Door de heren commissarisen,
die de balans hadden nagezien, waren
eveneens geen bemerkingen gemaakt.
De verkiezing van een commissaris.
Hierna kwam het punt verkiezing van
een commissaris aan de orde.
Dhr Lap deelde mede, dat hij gemeend
heeft, zich niet meer herkiesbaar te moe
ten stellen, opdat een ander zijn plaats
in zou kunnen nemen. Spr. meende hier
mede te voldoen aan de wens van een
groot deel der aandeelhouders, opdat er
eeu jonge kracht voor terug kan komen.
Spr., die bijna 70 jaar is, was van me
ning, dat hij zich niet meer kan meten
met een 50-jarige. Teso heeft recht op
een commissaris die over een grote
weerstand beschikt, dit ook in verband
met de grote dingen die er slaan te ge
beuren. Men moet zich dan .voor de volle
100 pet. kunnen geven. Spr. hoopte, dat
men op de vergadering gekomen is om
de rechte man op de rechte plaats te
kiezen.
De stemming.
Onder grote belangstelling werd hier
op tot de stemming overgegaan. Bij el
kaar duurde dit nog 50 minuten. Er wer
den. 462 geldige stemmen uitgebracht
met het resultaat, dat de heer G. Bakker
Pzn. er bij le stemming 238 verwierf en
dus direct gekozen was.
De uitslag van de andere candidate!)
luidde als volgt; J. C. Rab 135, Jn. Rejj
70, Til. Reuvers 5, D. Barends 3, K.
Stoepker 3. J. N. Bruin 2, ff- K Rem
mers 2, G. Dekker 1 en mej. Groenewqid
1, terwijl er 2 stemmen van onwaarde
werden uitgebracht.
Het pleit was dus, afgezien van de tijd,
die een stemming nu eenmaal met zich
meebrengt, spoedig beslist.
Op de vraag van de voorz., of de heer
Bakker zijn benoeming aannam, zei deze,
dit gaarne te zullen doen, met de toe
zegging, dat hij de belangen van de Teso
goed hoopte te behartigen en dank voor
het in hem gestelde vertrouwen. (Ap
plaus).
Voorz. zei, dat het voor hem een aan
gename taak wis om de lieer Bakker eer
welkom toe te roepen. „U kennende, ook
in andere zaken, is dit voor ons een
waarborg, dat het in u gest%jde vertrou
wen niet zal worden begehaamd, tot wel
zijn der Teso. (Applaus). De voorz.
maakte van de gelegenheid gebruik nog
een welkomstwoord te spreken tot de
heren Visser en Rab, ook een naar oude
getrouwen, di? steeds op de Tesoverga-
deringen tegenwoordig zijn.
Voorstellen van Aandeelhouders.
Hierna kwamen enkele voorstellen van
50 aandeelhouders aan de orde. Ten le
werd voorgesteld om vrij vervoer te ge
ven per bus aan leerlingen, die de ulo
school of een Vakschool aan Den Burg
bezoeken en verder aan die leerlingen,
welke een school- in Den Helder bezoe
ken. (Deze laatsten hebben reeds gratis
vervoer met de boot. Redactie).
Verder vroegen de voorstellers om hel
gratis vervoer bij ziekenbezoek, waarbij
men dan 2e klas moet reizen, te verande
ren in le klas, omreden het met de- scho
lieren, die 2e klas reizen gewoonlijk zo
rumoerig is.
De voorz. antwoordde, dat het bestuur
er zijn leedwezen over heeft, uitgespro
ken, dat dit óp een algem. vergadering
aan de oi^ie is gekomen. Dit had meer 'n
zaak voor liet bestuur geweest. Niette
min gaat het bestuur met liet voorstel
aeoord.
Vrij vervoer?
Dhr J. de Graaf als een der onderte
kenaars van liet voorstel, zei, dat dil
van groot belang voor Texel is. Een ieder
zal dan in de gelegenheid zijn het onder
wijs te volgen, waarom spr. een beroep
op de vergadering deed liet aan te ne
men.
Dr. van Dommelen, die tot verrassing
van velen aanwezig was en een plaatsje
bad uitgekozen op het baleon, vroeg
hoeveel het percentage was, dat aan be
lastingen wordt uitgegeven. Voorz. ant
woordde. dat dit nog niet bekend is.
Dl-, v. Dommelen schatte dit op 40 a
50 pet. en becijferde, dat als er een be
drag van f 5000 mee heen gaat, er f 2500
minder aan belastingen betaald zal be
hoeven te 'wórden, zodat het uiteindelijk
niet meer den f2500 zal koster Spr zei,
dat het voor de jeugd op Texel heel
moeilijk is om een behoorlijke opleiding
te krijgen. Spr., die zelf 10 jaren aan
De Ooeksdorp heeft gewoond, verklaar
de, dat het voor 99 pet, der ouders on
mogelijk is de vervoerskosten te betalen.
Spr. noemde liet grote gebrék aan werk
krachten en zei datdt Ambachtsschool in
Den Helder veel te weinig bezocht
wordt. Jonge mensen met aanleg om iets
K' leren zijn niet in staat de reiskosten
te betalen.
*De voorz. zei, dat Teso wei liet bewijs
geleverd heeft een open oog voor deze
dingen te hebben, daar aan een 100-tal
leerlingen, die de scholen in Den Helder
bezoeken, gratis vervoer wordt gegeven
met de boot. Ondanks het rumoer, dat
deze jongelui dan op de boot yeroorza-
ken, zwelt spr. hart van vreugde, dat
zij in de gelegenheid gesteld worden liet
onderwijs aldaar te volgen. Spr. zei te
weten, dat ris deze jonge mensen zich 'n
weg banen, zij zullen tonen, dit waardig
te zijn en dat Teso hieraan heeft meege
holpen, stemde spr. tot verheugenis.
Voordat men hiertoe overging, werd
de fin. posilie van Teso veilig gestelde
waarbij spr. het bootbedrijf bedoelde.
■Dit is een ander geval met het busbe
drijf. Spr. onderschreef tere volie, dat het
nadelig is als men aan De Coeksdorp
woont en de school aan Den Burg he
zoekt of de reis naar Oudeschild moet'
maken, doch als dit van een particuliere
maatschappij gevraagd wordt, komt men
tot een eigenaardige toestand. Op Vlie
land en Amelamj is de toestand nog veel
ongunstiger. Als Texel met Amsterdam
wordt vergeleken, heeft men in de
hoofdstad des lands zeker ook reden to',
klagen. Als er genoeg ruimte in de bus
sen was, zou Teso het zeker ernstig wil
len overwegen. Bij uitvoering van dit
voorstel zou er nog meer materiaal aan
geschaft moeten worden.
Een gezond bedrijf.
Ii\, de eerste plaats moeten we er voor
zorgen, dal er een gezond bedrijf komt.
Het busbeüiijf is nog een zorgenkind.
Laat ons nog wat tijd, aldus de voorz., tot
het een kerngezond bedrijf is geworden.
UITGAVE
v.h. Fa LANGEVELD DE RÖOIJ
Boekhandel -Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Telefoonnr. 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Eoerenleenbank.
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j
Verantw. Redacteur:» J. ZEEMAN,
Emmalaan 92, t$l -157 Den Burg
tabletten-, i-öjnhArdt)
Kou-en pij n verdrijvers
bij uitnemendheid
De lente kwam weer in het land
En. daarmee ook de mode.
Dus wordt de vrouw van hogerhand
Een nieuwe dracht geboden.
Och, dat is feitelijk niets nieuws.
Zolang deez' aard blijft draaien,
Zal ook de mode over haar
De schepter blijven zwaaien.
Maar wat ik onbegrijp'lijk vind,
Is. dat men in deez' dagen,
Die toch zo schaars zijn aan textiel
Een lange rok gaat dragen.
Toen er textiel ten over was,
Men 't kopen kon bij meters,
In ied're kleur en'kwaliteit.
Toen wist men niet veel beters.
Dan rokken tot de knie te doen,
Maar nu er groot gebrek is,
Voert men de lange rokken in,
Ik virid, dat 't wel wat gek is.
Maar ja, de mode die beveelt.
Dus past het ons te zwijgen.
Van zulke dingen kunnen wij
Toch nimmer hoogte krijgen.
(Nadruk verboden).
HU1B DE RIJMELAAR.
We nemen gaarne aan, dat het voor som
mige mensen te bezw aarlijk i3, zodat de
ze verst wonenden in de gelegenheid
gesteld zullen worden een abonnement
op de bus te nemen voor f2,50 p. week.
Verder wenste het bestuur niet te gaan.
Dhr de Waard constateerde een tegen
stelling tussen de voorz. en de cijfers uit
het jaarverslag van de directeur. Hier
in staat, dat na de normale afschrijvin
gen goede resultaten werden bereikt,
Spr. geloofde niet, dat de fin. positie van
Teso er door in gevaar zou komen en
stelde dan ook voor,om liet voor 1 jaar
te proberen, aangezien het een groot so
ciaal belang is. Voorz. zèi, dat men bij el
kaar was gekomen 0111 de belangen van
Teso te behartigen en dat hij dit niet
beluisteren kon in het betoog van de
vorige spreker.
Dhr Beumkes ('t Horntje), wilde ook
de leerlingen van de lagere scholen vrji
vervoer geven.
Dhr A. Backer wees op art. 2 der sta
tuten, waarin vermeld staat, dat men het
algemeen belang wil dienen. Z.i. is het
voorstel w el op zijn plaats. Voorz. vroeg
wat er van liet algemeen belang terecht
zou komen als Teso noodlijdend was, zo
als in de jaren 1907-1918.
Dhr de Lugt (bestuur), zei, dat bet
standpunt van liet bestuur is, dat men
voor liet .-ac. belang is, mits de fin. po
sitie van Teso niet in liet gedrang komt.
Iedereen profiteert er dan van. Er wordt
geklaagd over de hoge bustariexen,
maar als dit toegestaan wordt zijn de-
mimler gesitueerden - er de dupe van.
Misschien wordt het wel zo, dat een ie
der gratis vervoer krijgt, (ook op de
boot).
Een dei- aanwezigen merkte tot alge
hele vrolijkheid der vergadering op, dat
als het zo'n heksenketel wordt als op de
boot, men er mooi mee klaar is.
Hierna ging de vergadering tot stem
ming over en werd het voorstel verwor
pen met 203 stemmen tegen, voor 109 cn
70 blanco. De voorz. hoopte, dat het t.z.t.
we! zal kunnen.
Aandelen voor het personeel?
Een ander voorstel was, om ieder per
soneelslid, die nog geen aandeel heeft
van f 5, deze hiervoor in aanmerking le
doen komen. Voorz. zei. dat dit volgens
de statuten niet mogelijk is, daar iedere
Texelaar voor eea aandeel in aanmer
king komt. Eerst zou cr een voorste!
moeten komen om meerdere aandelen uit
te geven. Dhr A. Backer zei, dat niet al
le personeelsleden aanwezig kunnen zijn
omreden er zijn die geen aandeel hebben.
Voorz antwoordde, dat, als er aandelen
beschikbaar zijn, deze in de eérste plaats
aan 't personeel zullen worden verstrekt.
Er werden hierna nog vele vragen ge
steld.
Dli Witte vroeg naar de vaste aanstel
lingen vafi het personeel en verder of
ook de 2e ktasse met leer bekleed kon
worden en om .de schooljeugd in een af
gescheiden afdeling te vervoeren. De
voorz. antwoordde, dat het personeel
geen bewijs heeft, dat ze in vaste dienst
zijn, maar ze kunnen dit krijgen. Om
de 2e klas van leer te voorzien, zal in
overweging worden genomen. Spr. zei
geen oplossing te weten voor de scholie
ren. Er zit gelukkig nog pit in deze jon
gelui. ondanks hun roerigheid.
Dhr P. Boom zei, zeer erkentelijk te
zijn, dat er een paar maal per dag door
Oudeschild wordt gereden met de bus
sen, waarom spr. vroeg, dit ook bij de
laatste boot te doen. Dit zal onderzocht
worden.
(Zie vervolg op pagina 4).