Nieuwe bonnen SANAPIR1N De Verticale Lijn Druk bezochte T.E.S.O.-vergadering koos G. Bakker tot commissaris in de plaats van W. H. Lap Een nieuwe Lente r ZATERDAG 1» APRIL 1948 61e JAARGANG. No. 6268 vd TEXELSCHE COURANT FEESTELIJK LEVEN. Hot grote verschil in levensopvatting ïlligt hierin "of men alleen „déze" wereld I kent en erkent, of dat men achter en iti loven haar. ook dwars door haar lieen, le wereld-Van-God ziet, door Jezus het koninkrijk der hemelen genoemd, en in haar gelooft. Het leven, onafhankelijk van welk ge loof ook, plaatst ons voor feiten. Een van die is, dat. het leven gevuld is met eed, groot, diep mensenleed Ook Pan- lus stelt dit feit wanneer hij spreekt over iJhet lijden van deze tegenwoordige tijd, li de voortdurend zichzelf herhalende te genwoordige tijd, want het lijden is altijd loj aanwezig met altijd dezelfde variaties. Soms spreekt dit'leed groot en gewel dig als in oorlogstijd. Ook de oorlog is altijd tegenwoordig, zoals een chronische ziekte met tussenpozen van schijnbare in beterschap. Die tussenpozen worden dan vrede genoemd Wij lopen voort en zien vooruit langs bjhorizontale lijnen ter ontkoming aan het leed. Maar het is met weinig hoop .en veel angst. Het is donker daar aan de verre horizon. In wat we lezen en horen treft het ons dat bij alle beloften van vernieuwing de dingen, wat bel wezen der zaak be lieft, niet anders dan vroeger zijn. An dere vormen voor eenzelfde inhoud. Niets nieuws onder de zon. Nog altijd stromen in horizontale lijn de rivieren naar de zee en de mensen naar hun ein de en de volkeren naar revolutie on oor log. Alleen het vliegtuig stijgt omhoog.... met zijn atoombom. En toch duiken er telkens nieuwe gestalten en beloftevolle decën op, maar als meteoren verdwij nen ze en breken in stukken. Wij prbdu cereiï veel op papier, in vele woorden en gemeenplaatsen. Er is Veel geur van pa pier en verse drukinkt, maar zonder de geur van een nieuwe leiïte. En wat onze prediking betreft, meen ik dat er reden is voor de veronderstelling, dat hier er. daar de v raag opkomt: gij prediker daar hoog in de lucht, hebt ge ook niet een woordje voor mij? Het dreunt en rede neert. en gonst wel om hoofden en har ten heen, maar te schaars beluisteren wij liet aangrijpende, waarmee de Bij belwoorden geladen zijn en de schoon heid. waarvan zij vol zijn en de teder heid van hun troost als een, ()ie zijn moeder troost. Schrijven wij wel in de harten van die hunkeren, niet naar het horen van daverende watervallen, maar naar dat water zelf, naar het.drinken uit de bron? Binnen en builen de Kerkpn is ey- behoefte aan de verticale lijn. Zij ontbreekt in diplomatie en politiek, maar in de Kerk mag zij allerminst onthieken, zij Ts met haar geboorte en leven ten nauwste verbonden. Het is langs de verticale lijn, dat enge len opklimmen en neerdalen Het is langs de verticale lijn, dat her Woord Gods onze harten bereikt. En het is de taak der Kerk, dat voor die lijn ogen en harten geopend worden, 0111 liet grote belang er van voor Slaat en Maatschap pij. Wij reizen en denken en handelen horizontaal, maar reizen centrifugaal verder weg van -liet hart, het centrum 'fvan alle leven, verder weg van de bron, van God. Wij rekenen met de versehijn- 'Jselen en'niet met wat die verschijnselen veroorzaakt. Gelijk een kwasi-dokter, die niet de oorzaak van de ziekte doordringt, maar de verschijnselen bestrijdt. De oor zaak van liet lijden „dezes legenwoordi- gen tijds" schuilt niet in nationale of in ternationale misvattingen, maar in dat gene wat die misvattingen veroorzaakt, a' De mensheid is als een zieke boom. De '1 lakken geven de stam, de blaren geven de twijgen de schuld, maar de oorzaak ligt aan de wortel ondergronds en on zichtbaar. Met onze wijdopen ogen, die de hori zontale lijn zien, die God volgen, blijven wij blind, zolang wij niet de lijn zien, die God trekt, de vertikale lijn, van de hoog- >lte en de diepte, de lijn, die dwars door a. wereld- en mensenhart heengaat. Doel Uw handen goed KATHOLIEKE KERKDIENST. Zondag: Missen in Den Burg en Den Hoorn om 7,3(1 en 10 uur, in Oosterend om 10 uur. Bieclitgel. vaii 7-7,30 uur. Communie onder alle Missen en om 7 en 0 uur.Om 7 u. lof. Deze week: Missen om 7 en 8 uur (Dinsd. en Vrijdag ook 7.30 u.) 'ommunie vóór en onder de Missen. Difisdag en Vrijdag ook 6,30 uur. Maan dag ook om 9 uur H. Mis. Woensdag: In Den Hoorn om 8 uur een H. Mis. Half 8 Jozef-lof. 8 n. jongemannencongr. Don derdag: Om 8 'i. in Oosterend een H. Mis. 7 u. jongedamescongr. Vrijdag: 3,30 uur bieclitgel. v. schoolkinderen. Zaterdag: van 4-8 u. bieriitgei. op hele uren. 0 uur rozenkrans MARKT PURMEREND. Purmerend 6 April 1948. Eierenmarktj 1000 kievitseieren f 0.2B per stuk. Veemarkt: 902 runderen. 37 vette koeien v.d. levering; 588 geide koeien f 325-600, stug, duur; 173 melkkoeien f525-850, kalm, 24 kalfpinken f 380-475, matig; 12 stieren 1450-1100,» goed; 07 graskalveren 1155-245, kalm; 1 stier v.d. levering; 180 idem v.d. fok f 26-35, goed; 35 vette'varkcns v.d. levering; 6 schapen v.d. levering; 495 biggen f 35-80 649 schapen en weiders f 85-135 en f 48-72, matig; 80 bokken en geiten f 20-80, stug; ,'61 paarden-f 325-700, stug. Toen de „Dr. Wagemaker" besteld werd, vroeg men of de Texelaars gek waren en spr. hoopte, dat dit ook gezegd zal worden t-ls de opdracht gegeven wordt tot liet maken van een nieuwe boot ere dat liet weer een goed besluit Het was Woensdagavond ln Den Burg nel te zien, dat er iets bijzonders aan de hand was. Niet alleen van Den Burg, maar ook uit de andere dorpen waren ve len opgekomen om de vergadering te bezoeken van de N.V. TESO. Dank zij de TESO-serviee met de bussen was dit mo gelijk gemaakt. De Texelaars, die dez.e vergadering bezochten zijn alle aandeel houders en toonden door een massale op komst, dat zij belang stelden in de z.aken van TESO en niet het minst voor de ver kiezing van een nieuwe commissaris. Tegen acht uur liep de grote zaal van „De Oranjeboom" geleidelijk aan vol tot zelfs het bakon toe. Op liet toneel stond nog het decor van de „Dr. Wagemaker", welke ge bruikt werd bij de revue der G.V. Texel. Opening. Nadat allen gezeten waren, opende de pres.-oonnnissaris, dhr W. H. Lap, de vergadering om ongeveer half 9, met een hartelijk woord van welkom tot de vele aanwezigen. Dit, aldus spr., is- wel een groot verschil met de gehouden- algem. vergadering van 18 Mei 1918, waar slechts 20 personen tegenwoordig wa ren en waarin voorz., die zelf niet aan wezig was, tot commissaris werd geko zen. Het is verheugend te constateren, dat de ontwikkeling der zaken zo'n loop heeft genomen, dat er een toenemende belangstelling van de zijde der aandeel houders is waar te nemen. De gewoonte getrouw waren de beide oud-gedienden, kapitein Duir.ker en W. Kaan, die beide reeds de 80 jaar gepas seerd zijn, ook nu weer aanwezig. Spr. riep deze heren een bijzonder woord van welkom toe, alsmede de bemanning, van Je boten en- liet personeel der autobus sen. Voorz. dankte hen voor -de onver moeide ijver waarmede zij de zaken der TESO gediend hébbén, zoals de resul taten der balans- en verlies- en winst rekening hebben laten zien. Het winstcijfer. De voorz. ging vervolgens wat dieper op deze halanscjjfers in en zei, dat het winstcijfer van 1'47000 van het boOtbe- drijf niet onaardig is. In vergelijking niet het vorige jaar, then de winst f72060 bedroeg, is de winst van liet algelopen jaar wel enigszins teleurstellend. De wens, liet vorige jaar geuit, dat de winst weer zo groot zou mogen zijn, is dus niet uitgekomen. De redenen. Als redenen, dat dit niet zo is, noem de spr. de lange, strenge winter van '47, waardoor de dienst vanaf liet Horntje moest worden uitgevoerd en het verkeer toen lang niet zo druk was als normaal. Verder noemde spr. de grote onkosten- bedragen, welkeJielaald moesten worden voor belastingen, soe. Jasten en verder -de hogere lonen. Had men dit niet ge had, dan zou het resultaat zeker gelijk geweest zijn. Dan zijn er de hoge onder houdskosten, die enorm geslegen zijn, o.a. als gevolg van de grote reparatie-re keningen der scheepswerven. Een nieuwe boot. Het bestuur had opdracht gegeven om een tekening ie laten maken van een nieuwe boot. De bedragen, welke met de bouw \an een nieuwe boot gemoeid zui len gaan, zijn ongetwijfeld geweldig groot. Niettemin aldus spr., hebben we alle vertrouwen in de toekomst, zodat de aandeelhouders zeker met vreugde de dag tegemoet zullen zien, dat de nieuwe boot besteld zal worden. van 11 tot en-met 24 April 1948 Bonkaarten KA, KB, KC 804 £01 melk is 4 liter melk 303 melis.1S 'iter melk 306 vlees is ,100 gram vlees 307 vlees is 300 gram «vlees 308, 309 boter is 250 gr. boter of marga rine of 200 gram vet 320 algem. is 200 gr. kaas of 250 gram korstloze kaas. 321 algem. is 400 gr. brood of 1 rantsoen pïiddingpoeder-vermicelli e.d. 322 algem. is 1600 gr. brood (geldig t.m. 17 April) aiS reserve is 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas 314 reserve is 800 gr. brood (geldig t.m. 17 April) 316 reserve is 400 gr. brood (geldig t.m. 17 April) Bonkaarten KD, KE 804 803 melk is 12 liter molk 806. 807 vlees is 100 gram vlees 808 boter is 260 gr. boter of margarine of 200 gram vet 809 boter is 125 gr. boter of margarine of 100 gram vet. 820 algem. is 100 gr. kaas of 125 gram korstloze kaas 821 algem. is 400 gr. brood of 1 rantsoen puddingpoeder-vermicelli e.d. 822 algem. is 400 gr. brood (geldig t.m. 17 April) 815 reserve is 400 gr. brood (geldig t.m. 17 April) Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MF, MG, MH 805 (bljz. arbeid, a. s. moeders en zieken). Geldig zijn de bonnen van de strook C. Deze bonnen zijn 14 dagen geldig. Bovenstaande bonnen kunnen reeds op Vrijdag 9 April 1948 worden gebruikt, met uitzondering van de bonnen voor melk. waarop eerst op Maandag 12 April a.s. mag worden gekocht. zal blijken te zijn. Het busbedrijf. Het had spr. zeer veel genoegen ge daan, dat liet publiek over het autobe drijf zo tevreden is. Bij het winstcijfer van f 15000 rijst echter de vraag of dit genoeg is. Bij de balans van het busbe drijf merkte spr. op, dat er f 100,000 ge leend is van het bontbedrijf, iets dat wel reden tol bezorgdheid geeft. Op deze ba lans komt hiervan geen post rente voor, terwijl er ook geen splitsing gemaakt is van de administratiekosten. Voorz. schat te deze kosten gezamenlijk op f 5000, zo dat als dit bedrag wordt afgetrokken van f 15000 er maar f 10,000 winst overblijft. Er is f 120,000 in liet busbedrijf gesto ken. Voorts zijn er 2 nieuwe autobussen besteld voor f44,000, het wachtlokaal in pand Boekei kost f25000, terwijl met 'n garage achter liet terrein aan de Wil- helminalaan een bedrag van f 50,000 zal heen gaan, zodat alles bij elkaar' een som van f 225000 ill het busbedrijf gevo teerd zal zijn. Dan is f 10,600 winst, aldus dhr Lap, te kort om tot een kerngezond bedrijf te komen. Met deze woorden verklaarde spr. de vergadering voor geopend. (Applaus). De notulen, welke werden voorgelezen door de secr., dhr E. Noordijk, werden goedgekeurd met een woord van dank aan de samensteller. Het jaarverslag. De directeur, dhr J. J. v.d. Vlies, bracht liet jaarverslag uit. Hieruit" no teerden wij de volgende bijzonderheden: De samensteller merkte op, dat einde lijk de invloed \an de oorlog op hét ver- oer in liet Tesobedrijf is opgenóuden to bestaan en er thans gesproken kan wor den van een normaale bedrijfsvoering. Hét abnormaal vervoer van liet kanjp „De Vlijt" en een deel van het grote mi litair vervoer gingen verloren. De exploi tatie van de autobusdienst wordt nog ongunstig beïnvloed door de slechte toe stand van de wegen, welke zeer hoge eisen aan het materiaal stelt. Onregelmatigheid in de veerdienst kwam alleen voor door liet duiken voor de ligplaatsen in Den Helder, de slechte laad- en losplaatsen te Oudeschild en Den Helder en tevens door te weinig diepgang hij laag water in de haven van Oudeschild. Pogingen om hierin verbe tering te brengen, hebben tot dusver geen resultaten opgeleverd. Zolang de R. Waterstaat hierin geen verandering brengt, zal TESO nog grote hinder van het verval In de haven blijven ondervin den. De dienst werd hoofdzakelijk gevaren door de „Dr. Wagemaker" met uitzonde ring van de doküjd (6 weken), toen hel s.s. „Marsdiep" en het m.s. „Voorwaarts" dienst deden. Tevens werd het s.s. „Marsdiep" gedurende de zomer extra in de vaart gebracht, terwijl het m.s. „Voorwaarts" bijna het gehele jaar voor bet vraehtvei voer werd ingeschakeld. Dat hel autovervoer niet regelmatig kon plaatsvinden, vindt zijn oorzaak in het feit, dat de „Dr. Wagemaker" niet is ingericht en gebouwd voor iiet vervoer van de grote vrachtauto's, die veelvuldig mee komen. Een verbouwing van dit schip voor deze grote wagens zou zeer kostbaar zijn. Er vond veel extra onderhoud plaats. I)e gehele bekleding en vloerbedekking van het s.s. „Marsdiep" werd vernieuwd, terwijl de achterverblijven van de „Voorwaarts" werden verbouwd tot één groot passagiersverblijf, plaats biedende aan 50 personen. Ook het walmateriaal moest bijna geheel worden vernieuwd. In Mei werd een vaartuig aangekocht voor de dienst De Coeksdorp-Vlieland. De schade als gevolg van aanvaringen was liet afgelopen jaar niet groot. Dooi de rederijen Koppe, Doeksen en de Teso werd de eilandendienst onderhouden. Het wagenpark van het autobusbedrijf ondervond een belangrijke uitbreiding. Het wagenpark bestaat behalve uit de zgn. Bell-Car nog uit 11 autobussen; die alle in een goede staat van onderhoud verkeren. De cijfers van de balans- en verlies- en winstrekening werden reeds eerder door ons gepubliceerd. Het verslag werd onder applaus en dankzegging goedgekeurd. De balans en verlies- en winst rekening. Op de balans en verlies- eti winstreke ning welke ter inzage hebben gelegen, werden geen op- of aanmerkingen ge maakt. Door de heren commissarisen, die de balans hadden nagezien, waren eveneens geen bemerkingen gemaakt. De verkiezing van een commissaris. Hierna kwam het punt verkiezing van een commissaris aan de orde. Dhr Lap deelde mede, dat hij gemeend heeft, zich niet meer herkiesbaar te moe ten stellen, opdat een ander zijn plaats in zou kunnen nemen. Spr. meende hier mede te voldoen aan de wens van een groot deel der aandeelhouders, opdat er eeu jonge kracht voor terug kan komen. Spr., die bijna 70 jaar is, was van me ning, dat hij zich niet meer kan meten met een 50-jarige. Teso heeft recht op een commissaris die over een grote weerstand beschikt, dit ook in verband met de grote dingen die er slaan te ge beuren. Men moet zich dan .voor de volle 100 pet. kunnen geven. Spr. hoopte, dat men op de vergadering gekomen is om de rechte man op de rechte plaats te kiezen. De stemming. Onder grote belangstelling werd hier op tot de stemming overgegaan. Bij el kaar duurde dit nog 50 minuten. Er wer den. 462 geldige stemmen uitgebracht met het resultaat, dat de heer G. Bakker Pzn. er bij le stemming 238 verwierf en dus direct gekozen was. De uitslag van de andere candidate!) luidde als volgt; J. C. Rab 135, Jn. Rejj 70, Til. Reuvers 5, D. Barends 3, K. Stoepker 3. J. N. Bruin 2, ff- K Rem mers 2, G. Dekker 1 en mej. Groenewqid 1, terwijl er 2 stemmen van onwaarde werden uitgebracht. Het pleit was dus, afgezien van de tijd, die een stemming nu eenmaal met zich meebrengt, spoedig beslist. Op de vraag van de voorz., of de heer Bakker zijn benoeming aannam, zei deze, dit gaarne te zullen doen, met de toe zegging, dat hij de belangen van de Teso goed hoopte te behartigen en dank voor het in hem gestelde vertrouwen. (Ap plaus). Voorz. zei, dat het voor hem een aan gename taak wis om de lieer Bakker eer welkom toe te roepen. „U kennende, ook in andere zaken, is dit voor ons een waarborg, dat het in u gest%jde vertrou wen niet zal worden begehaamd, tot wel zijn der Teso. (Applaus). De voorz. maakte van de gelegenheid gebruik nog een welkomstwoord te spreken tot de heren Visser en Rab, ook een naar oude getrouwen, di? steeds op de Tesoverga- deringen tegenwoordig zijn. Voorstellen van Aandeelhouders. Hierna kwamen enkele voorstellen van 50 aandeelhouders aan de orde. Ten le werd voorgesteld om vrij vervoer te ge ven per bus aan leerlingen, die de ulo school of een Vakschool aan Den Burg bezoeken en verder aan die leerlingen, welke een school- in Den Helder bezoe ken. (Deze laatsten hebben reeds gratis vervoer met de boot. Redactie). Verder vroegen de voorstellers om hel gratis vervoer bij ziekenbezoek, waarbij men dan 2e klas moet reizen, te verande ren in le klas, omreden het met de- scho lieren, die 2e klas reizen gewoonlijk zo rumoerig is. De voorz. antwoordde, dat het bestuur er zijn leedwezen over heeft, uitgespro ken, dat dit óp een algem. vergadering aan de oi^ie is gekomen. Dit had meer 'n zaak voor liet bestuur geweest. Niette min gaat het bestuur met liet voorstel aeoord. Vrij vervoer? Dhr J. de Graaf als een der onderte kenaars van liet voorstel, zei, dat dil van groot belang voor Texel is. Een ieder zal dan in de gelegenheid zijn het onder wijs te volgen, waarom spr. een beroep op de vergadering deed liet aan te ne men. Dr. van Dommelen, die tot verrassing van velen aanwezig was en een plaatsje bad uitgekozen op het baleon, vroeg hoeveel het percentage was, dat aan be lastingen wordt uitgegeven. Voorz. ant woordde. dat dit nog niet bekend is. Dl-, v. Dommelen schatte dit op 40 a 50 pet. en becijferde, dat als er een be drag van f 5000 mee heen gaat, er f 2500 minder aan belastingen betaald zal be hoeven te 'wórden, zodat het uiteindelijk niet meer den f2500 zal koster Spr zei, dat het voor de jeugd op Texel heel moeilijk is om een behoorlijke opleiding te krijgen. Spr., die zelf 10 jaren aan De Ooeksdorp heeft gewoond, verklaar de, dat het voor 99 pet, der ouders on mogelijk is de vervoerskosten te betalen. Spr. noemde liet grote gebrék aan werk krachten en zei datdt Ambachtsschool in Den Helder veel te weinig bezocht wordt. Jonge mensen met aanleg om iets K' leren zijn niet in staat de reiskosten te betalen. *De voorz. zei, dat Teso wei liet bewijs geleverd heeft een open oog voor deze dingen te hebben, daar aan een 100-tal leerlingen, die de scholen in Den Helder bezoeken, gratis vervoer wordt gegeven met de boot. Ondanks het rumoer, dat deze jongelui dan op de boot yeroorza- ken, zwelt spr. hart van vreugde, dat zij in de gelegenheid gesteld worden liet onderwijs aldaar te volgen. Spr. zei te weten, dat ris deze jonge mensen zich 'n weg banen, zij zullen tonen, dit waardig te zijn en dat Teso hieraan heeft meege holpen, stemde spr. tot verheugenis. Voordat men hiertoe overging, werd de fin. posilie van Teso veilig gestelde waarbij spr. het bootbedrijf bedoelde. ■Dit is een ander geval met het busbe drijf. Spr. onderschreef tere volie, dat het nadelig is als men aan De Coeksdorp woont en de school aan Den Burg he zoekt of de reis naar Oudeschild moet' maken, doch als dit van een particuliere maatschappij gevraagd wordt, komt men tot een eigenaardige toestand. Op Vlie land en Amelamj is de toestand nog veel ongunstiger. Als Texel met Amsterdam wordt vergeleken, heeft men in de hoofdstad des lands zeker ook reden to', klagen. Als er genoeg ruimte in de bus sen was, zou Teso het zeker ernstig wil len overwegen. Bij uitvoering van dit voorstel zou er nog meer materiaal aan geschaft moeten worden. Een gezond bedrijf. Ii\, de eerste plaats moeten we er voor zorgen, dal er een gezond bedrijf komt. Het busbeüiijf is nog een zorgenkind. Laat ons nog wat tijd, aldus de voorz., tot het een kerngezond bedrijf is geworden. UITGAVE v.h. Fa LANGEVELD DE RÖOIJ Boekhandel -Drukkerij en Bibl. Den Burg Texel Postbus 11 Telefoonnr. 11 Postgiro 652 Bankrekening: Rotterd. Bankver en Coöp. Eoerenleenbank. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j Verantw. Redacteur:» J. ZEEMAN, Emmalaan 92, t$l -157 Den Burg tabletten-, i-öjnhArdt) Kou-en pij n verdrijvers bij uitnemendheid De lente kwam weer in het land En. daarmee ook de mode. Dus wordt de vrouw van hogerhand Een nieuwe dracht geboden. Och, dat is feitelijk niets nieuws. Zolang deez' aard blijft draaien, Zal ook de mode over haar De schepter blijven zwaaien. Maar wat ik onbegrijp'lijk vind, Is. dat men in deez' dagen, Die toch zo schaars zijn aan textiel Een lange rok gaat dragen. Toen er textiel ten over was, Men 't kopen kon bij meters, In ied're kleur en'kwaliteit. Toen wist men niet veel beters. Dan rokken tot de knie te doen, Maar nu er groot gebrek is, Voert men de lange rokken in, Ik virid, dat 't wel wat gek is. Maar ja, de mode die beveelt. Dus past het ons te zwijgen. Van zulke dingen kunnen wij Toch nimmer hoogte krijgen. (Nadruk verboden). HU1B DE RIJMELAAR. We nemen gaarne aan, dat het voor som mige mensen te bezw aarlijk i3, zodat de ze verst wonenden in de gelegenheid gesteld zullen worden een abonnement op de bus te nemen voor f2,50 p. week. Verder wenste het bestuur niet te gaan. Dhr de Waard constateerde een tegen stelling tussen de voorz. en de cijfers uit het jaarverslag van de directeur. Hier in staat, dat na de normale afschrijvin gen goede resultaten werden bereikt, Spr. geloofde niet, dat de fin. positie van Teso er door in gevaar zou komen en stelde dan ook voor,om liet voor 1 jaar te proberen, aangezien het een groot so ciaal belang is. Voorz. zèi, dat men bij el kaar was gekomen 0111 de belangen van Teso te behartigen en dat hij dit niet beluisteren kon in het betoog van de vorige spreker. Dhr Beumkes ('t Horntje), wilde ook de leerlingen van de lagere scholen vrji vervoer geven. Dhr A. Backer wees op art. 2 der sta tuten, waarin vermeld staat, dat men het algemeen belang wil dienen. Z.i. is het voorstel w el op zijn plaats. Voorz. vroeg wat er van liet algemeen belang terecht zou komen als Teso noodlijdend was, zo als in de jaren 1907-1918. Dhr de Lugt (bestuur), zei, dat bet standpunt van liet bestuur is, dat men voor liet .-ac. belang is, mits de fin. po sitie van Teso niet in liet gedrang komt. Iedereen profiteert er dan van. Er wordt geklaagd over de hoge bustariexen, maar als dit toegestaan wordt zijn de- mimler gesitueerden - er de dupe van. Misschien wordt het wel zo, dat een ie der gratis vervoer krijgt, (ook op de boot). Een dei- aanwezigen merkte tot alge hele vrolijkheid der vergadering op, dat als het zo'n heksenketel wordt als op de boot, men er mooi mee klaar is. Hierna ging de vergadering tot stem ming over en werd het voorstel verwor pen met 203 stemmen tegen, voor 109 cn 70 blanco. De voorz. hoopte, dat het t.z.t. we! zal kunnen. Aandelen voor het personeel? Een ander voorstel was, om ieder per soneelslid, die nog geen aandeel heeft van f 5, deze hiervoor in aanmerking le doen komen. Voorz. zei. dat dit volgens de statuten niet mogelijk is, daar iedere Texelaar voor eea aandeel in aanmer king komt. Eerst zou cr een voorste! moeten komen om meerdere aandelen uit te geven. Dhr A. Backer zei, dat niet al le personeelsleden aanwezig kunnen zijn omreden er zijn die geen aandeel hebben. Voorz antwoordde, dat, als er aandelen beschikbaar zijn, deze in de eérste plaats aan 't personeel zullen worden verstrekt. Er werden hierna nog vele vragen ge steld. Dli Witte vroeg naar de vaste aanstel lingen vafi het personeel en verder of ook de 2e ktasse met leer bekleed kon worden en om .de schooljeugd in een af gescheiden afdeling te vervoeren. De voorz. antwoordde, dat het personeel geen bewijs heeft, dat ze in vaste dienst zijn, maar ze kunnen dit krijgen. Om de 2e klas van leer te voorzien, zal in overweging worden genomen. Spr. zei geen oplossing te weten voor de scholie ren. Er zit gelukkig nog pit in deze jon gelui. ondanks hun roerigheid. Dhr P. Boom zei, zeer erkentelijk te zijn, dat er een paar maal per dag door Oudeschild wordt gereden met de bus sen, waarom spr. vroeg, dit ook bij de laatste boot te doen. Dit zal onderzocht worden. (Zie vervolg op pagina 4).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1948 | | pagina 1