Een schipbreuk op
"a Texels Ree
Nogmaals 't Horntje of Oudeschild
50-Jarig Huwelijksfeest
Distributienieuws
INDONESIË
-VnF.NSD AG 12 MEI 1948
«le JAARGANG. No. «217
iTEXELSCHE COURANT
1M■-■-li I
til door Ad. Blok v.d. Velde.
(Slot).
ouwe werd langzaam wakker. Hij
abeerde op zijn andere zijde te gaan
gen, maar dat lukte niet. Hij lag niets
'makkelijk, helemaal tegen de wand
n de kooi aangedrukt. Net of de kooi
lemaal scheef lag.
e ui Nog slaperig deed hij even zijn ogen
lotlieu. Waarachtig, wat lag de schuit
;n icheef, niemand te zien. Waar zouden de
'Srinp,leren zitten? Zo lag Douwe te suffen.
ejjHet klotsen van de golven en liet
poeien van de wind, was het enige wat
lij hoorde. Douwe werd nu pas goed
rakker en wreef de slaap uit zijn ogen.
„Zou er wat gebeurd zijn?" mompelde
Ui voor zich he~en, „ik hoor niemand
peer, 't Hikt wel of ze allemaal van boord
i irfgjn en mij vergeten hebben".
miÏDat vond Douwe geen leuk idee en
an Bug kroop hij naar de rand van de
"'fJcooi en liet er zich uit zakken. Tot aan
'distil enkels stond hij in het water. In een
morgenblik had hij zijn broek, trui en zeil-
vo'Beken sloffen aan en ging de trap op.
tWat hij boven dek zag, deed hem een
iesBhreeuw geven van verbazing
■orjHet schip maakte flink slagzij en lag
hluurvast op nog geen 100 meter van 'n
111 ïyi; af. Maar wat hij daar allemaal in liet
Vant zag, maakte iiem een ogenblik
r.. eng. Daaraan klemde zich de hele be-
lanning in alle mogelijke en onmogelij-
e houdingen vast. In het grauwe licht
,0" an de nauwelijks doorbrekende dage-
cen lad boden deze zwarte silhouetten bo-
rn zijn hoofd, een groteske aanblik.
anj [Langzaam begreep Douwe de.situatie.
,°,u'Het schip was ergens gestrand, maar
%iet op Texel, want die flauwe rosse
1 'gloed waar de zon opkwam was boven
te, land. Dat hij van de hele schipbreuk
,'niets gemerkt had! 't Had vast erg ge-
stormd, anders waren ze niet allemaal in
!oenet want gevlucht.
*1 Besluiteloos ging Douwe een paar tre-
acn naar boven. De zee was nog flink
„Juw. Het viel hem niet mee, zich op het
sterk hellende dek staande te houden.
3 Een van de mannen in 't want had de
latjongen nu in het oog gekregen. Hij
irdBoest eerst een paar maal zijn keel
ktschrapen, voor hij met schorre stem kon
teilzeggen: „Hé, jongen, hé, luister eens",
t (Hoewel de storm geluwd ?'as, drongen
onsje woorden niet tot, Douwe door, de man
I. (fioest nog een paar maal roepen eer de
ntjbngen in zijn richting keek.
„Help me eens", riep de man en Dou-
e zag, dat het de schipper zelf was. Die
as door zijn ongemakkelijke houding zo
lijf als een plank geworden en het was
■em onmogelijk zich te bewegen.
I „Breng een fles brandewijn", riep de
■«-hipper tegen Douwe. Anderen werden
nu ook opmerkzaam.
Douwe ging vlug naar het hokje van
de bottelier. Ja, daar was een vaatje
brandewijn. O, in die fles zat nog wat,
die is nog zo goed als vol. Uit het vaatje
vulde hij ook nog een andere fles met
hel sterke goedje. Daarmee klom Douwe
naai' de schipper, die met moeite de fles
jn zjjn verkleumde vingers hield en be
gerig een paar slokken nam. Dat deed
goed! Hij was aan het eind van zijn
krachten, maar de alcohol deed zijn
bloed weer stromen. Nu kon hij zich ook
langzaam en met moeite bewegen. De an
deren, die er niet beter aan toe waren,
begonnen nu ook om brandemoris te roe
pen en Douwe ging met het levenwek
kend vocht van de één naar de ander.
Ken paar flessen moest hij nog vullen,
Snaar tenslotte hadden allen gehad en
Irwamen ze moeilijk naar beneden.
Wat zagen de mannen er uit! Hun
en|handen waren ontvleesd, bij .sommigen
lot op het been. Armen zwaaiend, benen
pi'jBmigend en, met de voeten trappelend.
.raakten zij langzamerhand hun stijfheid
'(heer kwijt.
Douwe was de enige, die niets man-
peerde. Hij kreeg dan ook druk werk en
cjbielp de chirurgijn wat hij kon om alle
^avonden te verbinden.
Intussen was het helemaal dag ge-
"jkvorden. De bevolking uit de buurt was
Jijj troepen naar de dijk getrokken, tuk
hflrip buit. Er"was genoeg voor hun ga-
jtling. Al gauw stonden er velen bij het
5 w rak van de „Prins te Paard", het eerst
Ju|zn trotse sehip, dat vele zeeën bevaren
had en in deze stormnacht zijn laatste
•ojïeis maakte. De bemanning vernam la
nter, dat zij er nog goed afgekomen wa-
u"'ren, de storm had honderden mensen het
'doven gekost. Er heerste rouw in Hol-
'limd. ,Een chronieksehrijver zegt over
deze ramp:
„Noortholland wierde vervult met we-
ie [luwe en weezen. De kooplieden in de
plaats datze na de Beurs gingen, gingen
ie na 't Hof om een Cessie-brief, in aomma
vl deze Texelschade heeft veele mensehen
geruïneert".
GIFTEN WITTE KRUIS.
f W. B„ Den Burg f 10, H. S. id.
!i f 2:50; J. K„ id. f2,50; de R„ id. f2,50;
P. S„ id. f 15,—J. W„ id. II,—; R. T„
g" ld. f 2,50; B„ De Koog f 0,50; B„ id. f 2,50
1 c?" f 1.50B.. Oosterend f2,60; B„ id.
0-12,50; Wed. B„ id. f2,50; K. Westermient
di .f 1,—; W„ Driehuizen f 1,50; C. V., Eier-
c land f 2,50; v. H..' De Cocksdorp f 2,50;
dPJWed. K. B. f 1,
eo
0, TEXELSE MARKT.
re1 Den Burg, 10 Mei 1948. Aangevoerd:
I 5 koeien f 400-650. 4 n. kalveren f40-
■55. 27 biggen f 55-80. Voor de levering:
[40 n. kalveren
Den Helder 5 Mei 1948.
Zeer gaarne maak ik van deze, zo wel
willend door de redactie gegeven gele
genheid gebruik, om dhr v. d. Vlis nog
maals te beantwoorden.
Ik wil echter meteen koers zetten'naar
't Horntje, omdat de heer v.d. Vlis over
allerlei bijkomstigheden al uitvoerig
'heeft geschreven.
Welnu, dhr v.d. Vlis is er m.i. niet in
geslaagd van alle door mij de vorige
maal genoemde motieven, er ook maar
een te weerleggen. Ik beh liet volkomen
met hem eens, dat alle delen van Texel
gelijke rechten hebben, dus natuurlijk
bok Den Hoorn evenals Oudeschild. Het
komt niet bij me op het dorp Oudeschild
waar ik zoveel jaren met plezier ge
werkt heb, tekort te willen doen. maar
zoals destijds na opening van de nieuwe
„verkorte" weg de oude „Deli" en later
de bussen etc. niet meer door bet dorp
Oudeschild gingen, zo zal na opening van
de „verkorte" verbinding via 't Horntje
de verkeersstroom niet meer via de ha
ven van Oudeschild gaan. Ik geloof ze
ker, dat zelfs als er nu besloten zou wor
den in Oudeschild een nieuwe haven
voor een Ferry-boat te bouwen, er later,
misschien al na epkele tientallen jaren,
toch de korte, logische verbinding via
't Horntje zon konden. Daarom zal m.l. de
Rijkswaterstaat er ook nimmer toe over
gaan, deze aanlegplaats in Oudeschlldd
le maken.
Denk u eens in, hoe nog vorig jaar Ou
deschild maanden geïsoleerd gelegen
heeft. Wat heeft men in dergelijke win
ters aan zo'n dure haven te Oudeschild?
En aan 't Horntje zou men dagelijks/ver
binding kunnen houden, na eer. paar da
gen van de ergste vorst en ijsgang zelfs
alweer meerdere malen per dag en spoe
dig weer een uurdienst! Ik herhaal!
Denk u dat eens in! Texel en zijn verbin
ding is er tooh zeker niet alleen voor de
vreemdelingen? Overigens zou de Teso
voor vreemdelingen in de zomer de ge
legenheid kunnen» bieden van plezier
reisjes als vanouds, Oudesehild-Den Hel
der v.v., hetgeen ook de concurrentie zou
tegengaan.
Wat betreft de vrachttarieven, lieer v.
d. Vlis, kan ik u zeggen, dat ik uit hoof
de van mijn toeroep daarmede terdege op
de hoogte "ben! Als 't tarief dat met Van
Gend Loos is overeengekomen met Te
so. onder invloed van een heel mooi,
groot doch amir schip, moet werden ver
hoogd, zak Van Gcnd Loos ook het ta
rief voor Texel moeten verhogen!
liaan de kosten van het vervoer naar
Texel omgekeerd sterk naar omlaag,
doordat bv. Kievit zijn goederen recht
streeks aan liet station te Den Helder
kan laden (let.ook óp die grote vereen
voudiging!) en tegen een laag tarief met
de pont meegaat via 't Horntje, dan kun
nen de tarieven voor Texel daardoor ook
belangrijk verlaagd worden, evenals dit
vorig jaar gebeurde met liet tarief naar
Zeeuws-Vlaanderen. Als men met een
vrachtwagen bv. van A'dam vis afhaalt
van de afslag tc Oudeschild dan zal dit
via 't.Horntje ongeveer f 15 minder kos
ten dan via Oudeschild. Voor één vracht
vis! Dit nog buiten liet grote belang voor
liet voortbestaan van de afslag van
Noordzeevis te Oudeschild, dcor de re
gelmatige uurverbinding. Maar ook geldt
ilil voor vee en bloembollen, wat recht
streeks de boeren en "kwekers ten goede
komt. Deze feiten mag men beslist niet
over liet hoofd zien! De beurtschippers
vervoeren stukgoederen reels nu per
auto en kunnen dus nok van het lage
ponttarief via 't Horntje profiteren.
Tenslotte het te verwachten verkeer!
We moeten dit niet zo klein zien en ons
blind staren op de eerste tien jaren. Er
zjjn immers zelfs nog jaren mee gemoeid
'v.d. pontverbinding tot stand kan komen.
Het gaat om een zeer belangrijke beslis
sing voor veie tientallen jaren. Men kan
ook niet eerst eens op Uudeschild probe
ren, daarvoor kost zo'n aanlegplaats te
veel. We staan nu op de tweesprong.
Hier moet de beslissing zo spoedig mo
gelijk vallen, opdat liet niet op de lange
baan geschoven wordt want zoals het nu
is, is de toestand onhoudbaar, terwijl in
feite het verkeer dok nu nog zeer snel
toeneemt, hetgeen overduidelijk blijkt uit
de jaarverslagen van Teso. Men behoeft
waarlijk geen grote geest te zijn, om,
gezien de bevolkingsaanwas, de mechani
satie op alle gebied, de ontzaggelijke toe
name van het motorverkeer en vracht
vervoer per as, aan te voelen, dat het
verkeer belangrijk zal toenemen, nog
daar gelaten de toch zeker niet geringe
kans dat Texel „achterland" krijgt in de
vorm van een polder aan haar Oostkust.
Nederland heelt land nodig en vooral
ook industrie voor zijn geweldig aanwas
sende bevolking, terwijl er toch geen
twijfel kan bestaan of van de mlllioenen
die tijdens hun 'vacanties de steeds groei
ende steden ontvluchten er duizenden
van de heerlijke rust op. Texel zulleir ge
nieten, zonder hinder van de grote ver
keersweg midden over ons eiland. De af-
en aanvarende ponten zullen practised
elk verkeer kunnen opvangen. Verkeers-
ophopingen zoals via Oudeschild zouden
er niet meer voorkomen. Er is m.i. ook
geen kans op, dat de Provincie of liet
Rijk ooit een kosteloze verbinding zoals
die er bv. ,n Zeeland zijn, zou subsidi
ëren of onderhouden via Oudeschild. Dit
alles is m.i. terdege waard rijpelijk te
worden overwogen voor er een onjuiste
beslissing zou kunnen vallen.
Wederkerig ben ik de heer v.d. Vlis
zeer dankbaar dat mij een goede gele
genheid geboden werd deze dingen on
der de algemene aandacht op Texel te
brengen, want zolang de meningen hier
over verdeeld zijn, is er kans dat de nieu
we verbinding langer uitblijft en eigen
lijk kan bet zo niet langer. Ik zou een
beroep willen doen op allen, die hier in
vloed op kunnen uitoefenen, de beslis
sing zoveel mogelijk te bespoedigen, op
dat Texel ir: deze ook naar buiten als 'n
eenheid kan optreden en de pontverbin
ding tot stand komt. zo spoedig moge
lijk. Nogmaals dank ik u, geachte redac
tie voor "uw. welwillendheid.
J. KIKKERT.
Wij zullen bel hier voorlopig bij laten.
T. t. bestaat mg wel eens gelegen
heid er op terug te komen, daar over de
ze zaak nog wel veel gesproken en ge
schreven zal worden. Red. Tex. Ort.
DEN BURG. Maandag 10 Mei her
dacht bet echtpaar Hendrik Witte en
Maartje Huisman hun 50-jarig huwe
lijksfeest. Gezeten in hun kleine, maar
gezellige woning aan de Witte Krnis-
laan, hebben ze deze gevierd te midden
van hun twee kinderen en 19 kleinkinde
ren. De bruid is reeds 78 jaar oud en de
bruidegom koopt deze dag 10 Juni a. s.
te herdenken. Beiden mogen zich nog in
een goede gezondheid verheugen.
Het gouden echtpaar is 50 jaap geleden
begonnen in Den Hoorn. Daarna hebben
ze nog op verschillende plaatsen ge
woond, o.a. „Vredelust", Everstekoog,
„De Ivapberg", Westermient en verder
nog op „Buitenheim". Nu wonen ze al
weer 16 jaar in Den Burg. Dc bruigom
is in liet boerenbedrijf groot gebracht
en bij heeft daarin vejp jaren gewerkt
als bedrijfsboer.
Dhr Witte vertelde ons als een herin
nering uit vroeger jaren, dat hij ook in
militaire dienst geweest is, ongeveer 58
jaar geleden en dat bij eens. met de
„Ada van Holland" met verlof naar huis
ging en dat er bij deze gelegenheid een
oorlogsschip op de rede lag, waarvan 'n
sloep met matrozen was neergelaten en
dat deze'sintp toen in aanvaring kwam
met de boot, waardoor deze de drenkelin
gen aan boord moest halen.
Wé voegen hij le vele felicitaties gaar
ne de onze en hopen, dat zij nog vele ja
ren van ?en welverdiende rust mogen
genieten.
- TROPENFILM IN „CASINO".
Het Kath. Thuisfront had na veel
moeite beslag weten te leggen op de do
cumentaire kleurenfilm „Kleur en Glo
rie onzer Tropen".
„Casino" was Zaterdag j.l„ toen dhr
Jb. v. Heerwaarden met een kort ope
ningswoord deze avond inleidde, prac
tised geheel bezet. De aanwezigen zullen
van hun bezoek stellig geen spijt gehad
hebben, de film voldeed volkomen aan de
gestelde verwachtingen.
In 1938 werden door de N.V. Stooin-
vaartmij „Nederland" voorbereidingen
voor deze film getroffen.* Zeven maan
den heeft Mr. A. Hustinx door Sumatra,
Java (met Madoera), en Bali gezworven
en gedurende deze periode een schat van
materiaal verzameld. In snol tempo ma
ken wjj de reis vanuit Amsterdam mee
en komen in kennis met het leven aan
boord. Interessant is hierna de landreis
dwars door Sumatra. Dit grote eiland
(I860 km. lang) is met zijn grote natuur
schoon in net algemeen nog niet zo be
kend ais Java. We komen bij het blauwe
Tobameer, gaan dwars door de oerbos
sen naar do petroleumterreinen van Pa-
lembang, het „Venetië van onze Archi
pel". Vervolgens gaat de reis naar Java,
we zien o.a. de Plantentuin, de ontzag
wekkende krater van de Papandajan, de
Boroboedoer en volgen het boeiend ver
baal van de exploitatie der diverse cul
tures. De laatste acte brengt ons naar 't
Vorstendom Soerakarta, waar we een
vorstelijk huwelijk bijwonen.
Het is dn grote "verdienste van deze
film dat zij in kleuren is opgenomen, het
tropische landschap komt thans eerst
goed filmisch tot zijn recht.
Een voorbehoud moeten we maken
voor de muzikale illustratie, die wat pri
mitief aandoet. De steeds plotselinge on
derbreking van muziek en gesproken
woord was bepaald hinderlijk; een melo
die, zoals ni.i de aanvang de Meditation
uit „Thais", laat zich moeilijk steeds on
derbreken. Overigens had men de meest
uiteenlopende genres gram. platen uit
gezocht en ontbrak zelf de suggestieve
aanvang van de „Rhapsody in blue" niet.
Doch wat de film betreft, niets dan lof.
We mogen Kath. Thuisfront dankbaar
zijn dat tegen zo'n lage entreeprijs deze
vertoning heeft mogelijk gemaakt.
INGEZONDEN.
Mijnheer de redacteur.
Onderstaand stukje zagen we gaarne
in uw blad geplaatst.
In liet verslag van de I Mei-viering
van Woensdag .1.1 werd vermeld, dat de
volksdansen opgevoerd werden door le
den van de V.C.J.G., de Nieuwe Koers
en N.J.N. Om misverstand te voorkomen,
geven we hierbij gaarne een kleine op
heldering betreffende de N.J.N., die als
jeugdbeweging niets uit te staan bad met
liet Mei-feest. De leden van do N.J.N. be
hoorden bij de volkdansengroep uit Ou
deschild en als zodanig gaven ze huil
medew erking, maar niet als leden van de
N.J.N.. daar deze jeugdbeweging er ge
heel buiten staat.
U, redactie dankend voor de plaats
ruimte, tekenen wij
Het bestuur der N.J.N.
Gaarne nemen wij hier nota van. Red.
GAAT DR. VAN MOOK HEEN?
(Van onze Haagse oorrespondent.)
In merendeels goed ingelichte kringen
die in nauw cantact staan met de rege
ring meent men, dat het aftreden van dr.
Van Mook aanstaande is. Dr. v. Mook,
zou niet worden vervangen. -Oud-minis
ter Neher zou ad interim de post van lt.-
gouv.-generaal waarnemen, totdat deze
functie zou worden dpgehe.ven.
In officiële kringen wordt bet betref
fende bericht niet bevestigd. Men wei
gert ieder commentaar. Afgezien daar-
win menen 1 ovenbedoelde kringen over
voldoende betrouwbare inlichtingen te
beschikken, die wijzen in de richting van
een aftreden van Dr. van Mook.
De Luitenant-Gouverneur-Generaal
Dr. van Mook.
VERLOTING
GYMNASTIEKVERENIGING.
De volgende prijzen van de verloting
der Gymnastiekver. Texel zijn nog niet
afgehaald, nl. de nrs. 66, 825, 134 en 247.
Deze kunnen worden' afgehaald bij dhr
O. Mets t.m. 22 Mei a.s. Niet-afgehaalde
prijzen komen aan de ver. te vervallen.
SUCCESSEN VAN DE „WADDEN-
RUITERS" TE MIDDENMEER.
De paardensportver. „De Waddenrui-
ters" nam Zaterdag met 8 paarden deel
aan de te Middenmeer gehouden wed
strijden.
De volgtnd prijzen werden gewonnen:
2e prijs individuele dressuur, klasse B,
mw. G. Kikkert-Eelman; 2e prijs sprin
gen, dhr K. du Porto; idem 3e prijs mw.
G. Kikkert-Eelman, terwijl de vereni
ging verder 'een 1 e prijs won met het
groepspringen.
JAARVERGADERING
U.K. ONTWIKKELINGSCLUB.
DEN BURG. De R.K. Ontwikkelings-
elub Den Burg kwam 3 Mei j. 1. in
vergadering bijeen. Aanwezig waren 17
leden.
Na opening door voorz. Merckx, die
allen hartelijk welkom heette, werden de
notulen onveranderd goedgekeurd.
Een door W. v. Heerwaarden gemaakt
verslag bver een vorige vergadering,
werd onder dankzegging eveneens goed
gekeurd.
Uit het jaarverslag van do seer. kwam
duidelijk naar voren de grote vooruit
gang van de ver. Ook de penningm. liet
een optimistisch geluid horen, er was
nl. een flink batig saldo, zodat de toe
komst met vertrouwen tegemoet kan wor
den gezien.
De bestuursverkiezing had lot resul
taat, dat de heren R. J. Boom en C. Wi-
te Dzn, resp. met 16- en 14 stemmen
werden herkozen.
Na een korte pauze volgden enige me
dedelingen, o.a. het gebruik van lid
maatschapskaarten. waarna een geani
meerde rondvraag volgde.
Tot slot wekte de voorz. allen op, om
ook in iiet nieuwe seizoen de Ontwikke-
lingsclub trouw te blijven, waarna slui
ting volgde.
UITGAVE
v.h. Fa. LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Têlefoonnr 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Eoerenleenbank.
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j
Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN,
Emmalaan 92, tel 157 Den Burg
INRICHTINGEN,
welke gevaar, schade of binder kunnen
veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders der ge
meente. Texel brengen ter openbare
kennis dat ter gemeentesecretarie ter in
zage ligt een verzoek met bijlagen van
de Coöperatieve Aankoopvereniging
„Texel" te Den Burg. Kogerstraat. 81, om
vergunning tot het plaatsen en in ge
bruik nemen van een droger en reiniger
installatie op het perceel, plaatselijk be
kend Waalderweg 65 te Den- Burg, ka
dastraal bekend in Sectie K, no. 2683.
Op Zaterdag, de 15e Mei 1948,, des
middags te 12 uren, zal ten Raadhuizc
der gemeente gelegenheid bestaan om
bezwaren tegen dit verzoek in te bren
gen en deze mondeling en schriftelijk
loe te lichten.
Zowel de verzoeker, als zij, die bezwa
ren hebben, kunnen gedurende drie da
gen vóór het bovengemelde tijdstip op
de Secretarie der Gemeente kennis ne
men van de ter zake ingekomen schril
turen. i
De aandacht van belanghebbenden
wordt er op gevestigd, dat volgens de
bestaande jurisprudentie niet tot beroep
gerechtigd zijn zij, die niet overeenkom
stig art, 7 der Hinderwet op dc bovenbe-
paalde dag voor het gemeentebestuur
zijn verschenen teneinde hunne bezwa
ren mondeling toe te lichten.
Texel, 8 Mei 1948.
Burgem. en Wethouders voornoorad,
Mr. G. D. REHORST, Burgemeester.
P. BEEMSTERBOER, Secretaris.
Uitreiking brundstoffenkaarten
voor hen die hiervan nog niet in het be
zit zijn gesteld, omdat zij niet beschikten
over de bon „Reserve 2 brandstoffen",
kunnen de brandstoffenkaart afhalen op
13 en 11 Mei a.s. Daar de aangewezen
brandstoffen-bonnen van deze kaarten
ingeleverd moeten zijn vóór 15 Mei, dient
men er dus rekening mee te houden dat
de kaarten opbovengenoemde dagen
worden afgehaald. Personen die ver
zuimden hun kaart af te balen, kunnen
ook op de bovengenoemde dagen nog een
kaart afhalen. (Publ. no. 44).
MOOI TEXEL»?
DE WEG ALS VUILNISBELT!
Men schrijft ons hierover het volgen
de: Herhaalde malen is de laatste tijd in
de Tex. Crt. geschreven over het mooie
eiland. Mooi is ook het eiland, om dit te
weten behoeft men werkelijk niet op
Texel geboren te zijn.
Lelijk en slordig is 't echter, wanneer
men Overal van de wegbermen of mooie
boekjes vuilnisbelten .gaat maken. Op
die manier voortgaande, blijft er van
liet schone eiland weinig over. Dit kan
niet op de vreemdelingen worden gescho
ven, neen, dat doen de Texelaars zelf.
Wij willen hier gaarne enige vtin deze
plaatsen noemen, nl. Bomendijk, De
Waal; hoek Bargerweg (alDs oud punt-
draad); Trentgeest nabij Oosterend,
berm zeedijk, Nieuweschild en dit alles
ondanks waarschuwingsborden.
Waarom heeft men op Texel een vuil
nisophaaldienst? Kunnen de boeren hun
oude puntdraad niet beter in een kuil
onder de grond verstoppen? Denkt men
verder ook wel aan het gevaar voor het
verkeer, welke deze vuilnisbelten kunnen
veroorzaken?
Van bevoegde zijde wordt medegedeld,
dat tegen overtreders, welke op beter
daad worden betrapt, strafmaatregelen
niet zullen uitblijven.
De Mohammedaanse pelgrims nemen
op hun reis naar bet Heilige Land tal
van pakken, koffers, kisten, blikken enz.
mee. Van boord worden zij overgeladen
in prauwen, zeilboten, vaak getrokken
door motorboten. Het lossen is een
schouwspel, dat ik nooit zal vergeten.
Ik heb versteld gestaan van de zenuw
achtigheid der passagiers, die als Oos
terlingen gewoonlijk het toonbeeld zijn
van waardige kalmte. Ieder wil de eer
ste zijn om met zijn pakken langs de
trappen in de boten te zijn. Het is een
ongelofelijke herrie, gedrang en geduw,
waardoor een wanorde ontstaat, die de
scheepsofficieren in vredesnaam kalm
over zich heen laten gaan, want er is
toch niets tegen- te doen. Zware pakken
laten de passagiers aan touwen in de
boten zakken, maar de kleine werpen ze
naar beneden onder een voorafgaande
waarschuwing „awas dit bavvah" (pas op
beneden). Onder de pakken bevindt zich
Tekening J. G. Sinia.
BEVOLKING EN NATUUR.
ook brandhout voor het koken van het
potje, want onderweg is geen brandhout
te koop, dan ongelofelijk duurnog
duurder dan ons „zwart" hout in de oor-
log. Een slimmeling had tussen de rijst,
vervoerd in een zak, 'n paar flessen spi- j
ritus voor zijn „primus" verpakt. Spiri
tus (alcohol) is volstrekte contrabande! I
Vandaar het angstvallig verbergen. Bij
aankomst in de douaneloods te Djeddali
liep hij in de fuik! Door de ruwe behan-
deling waren de flessen gebroken, de in
bond er uit gelopen en nu verried zich
deze door de reuk. Een flinke boete was
bet gevolg. Het, ergste was, dat. het slim i
bedachte plan m duigen was gevallen, i
'k Had met de man te doen. In zijn ver
driet vertelde hij me nog, dat het vroe-
ger te Djeddah zo'n goede boel was.
Toen was het daar tot laat in de nacht
„rameh, rameh betocl" (echt plezierig),
maar onder de huidige sultan was het j
de dood in de pot.
Illustratie: Djeddali is aan de
landzijde omgeven door een muur
met twee poorten: één voor de weg -
naar Mekka, een voor Medina. De
ze laatste is hier afgebeeld. Op de
voorgrond ziet u een kameel met 'n
dubbele draagstoel op 'de rug, die
de tocht met twee pelgrims van
Medina heeft volbraoht. Thans zijn
er veel auto's in gebruik.
Dr. H. F. TILLEMA.