De Koog in Winterslaap
Pater De Greeve sprak
Nieuwe bonnen
Kunnen en willen.
October
Wh
Spreekavond
Ir. O. J. Cleveringa
Kleuterschool O'schild
w
-3
ZATERDAG O OCTOBER 1948
62e JAARGANG No. 626»
TEXELSCHE COURANT
Het toerisme thans Volkszaak.
De winter staat voor de deur, het va-
eantieeentrum De Koog komt weer een
haltjaar op non-actief. Doch moet men
deze tijd nu maar ongebruikt laten voor
bij gaan? Moet De Koog blijven wat de
heer v. d. Vlis in onze, editie van 25
Sept. j.l. noemde een „Amerikaans stadje
in de prairie?"
Laten we daarom eerst eens de smaak
van het tegenwoordige toeristenpubiiek
dat ons land bezoekt, wat nader analy
seren.
In grote trekken zou men de vacantie-
gangers in twee categorieën kunnen in
delen, t.w. zij, die tijdens hun vacantie
periode zo volledig mogelijk willen bre
ken met de sleur van alle dag en daar
tegenover degenen, die zioh het meest
op hun gemak voelen, indien er zo wei
nig mogelijk in hun omgeving veran
dert. Talrijke vertegenwoordigers van
de eerste categorie bezoeken 's zomers
ons eiland. De „man met de boord" ont
doet zich op zijn eerste vrije dag van
dit civilisatie-kledingstuk en toont den
volke zijn adamsappal. Dragers van
lange broeken trekken een short aan.
Zouden zij bij tan dagelijkse ar
beid in net zo'n uiterlijk verschijnen,
hun prestige zou stellig aanmerkelijk
dalen. Omgekeerd zal de boer uit Eier-
land welke „een dagje naar stad trekt"
dien dag een boord gaan dragen, een
hoed en een roetzwart pak, ook al vallen
de mussen van het dak tengevolge van
de hitte. Dit zoeken naar „eens wat an
ders" manifesteert zioh op allerlei ma
nieren. Misschien kan daardoor zelfs
worden verklaard waarom jongelui zich
af en toe op de meest, curieuse wijz
toetakelen met wonderlijke petjes, mon
strueuze dassen en opvallende kerst
boomversieringen.
Wie aan een burgerpot gewoon is, wil
in z'n vacantie eens persé bij de Chine
zen eten. Mensen uit de stad trekken
zover mogelijk de vrije natuur in en wij
Texelaars zullen bij voorbaat onze voe
ten aan het blakerend asphalt van de
grote stad gaan schroeien.
Lieden uit geriefelijke huizen willen
slapen in tenten of in boten. Intellectu
elen willen iets „met hun handen" doen
komen hier helpen aan de productie
slag.
Handwerkslieden grijpen naar lectuur.
Wie de jacht op „het andere" met enige
aandacht volgt., ervaart de zonderlingste
dingen
Stellen wij daar tegenover het meer
behoudende type vacantieganger. Als
men hem in het hart kon zien, dan bleef
VOOR DE ZONDAfl.
Het ontbreekt de mens niet aan
kracht maar aan wil.
Victor Hugo
Die wil, die kan! Duizenden zijn er
die bedeeld zijn met grote gaven en
nochtans kent de wereld hun naam niet.
Wij hebben de macht om ieder ogenblik
onze wil te richten op de spieren van
ons lichaam, waarom zouden wij haar
dan niet benutten voor onze -geest?
De meeste mensen weten niet, welk
een wonderlijk vermogen of talent er
in hen schuilt, omdat zij niet de wil heb
ben om, in ogenblikken, dat zij er zich
heel even van bewust worden, dit ontwa
kende nieuwe bewustzijn vast te hou
den. Als zij dit konden, zouden zij een
geheel nieuw arbeidsveld ontdekken,
dat zodanig hun belangstelling vasthield
dat zij niets liever zouden wensen het
te benutten.
Maar helaas blijft het meestal slechts
bij een verlangen 0111 uiting te geven
aan dat nieuw ontdekte talent,de wil om
het tot bloei te brengen ontbreekt.
„Ik kan niet, het wordt toch niets" is
men geneigd te zeggen als er zich weer
moeilijkheden gaan voordoen. In het be
gin is er nog het enthousiasme, later
verflauwt dit dermate, dat er alleen nog
maar een berg van moeilijkheden voor
hen staat. Dit is een crisismoment, waar
slechts weinig mensen overheen komen
en waarin de menselijke willoosheid
duidelijk tot uiting komt.
Op zulk een crisismoment zijn er drie
mogelijkheden: de berg met heldenmoed
beklimmen en de top bereiken, hem ge
deeltelijk bestijgen en weer terug keren,
een herinnering met zich meedragende
aan een mooie dooh te vermoeiende tocht
ener om heen lopen.
Dit laatste doen de meesten. Dit zijn
zij, die zeggen: „Ik kan niet".
De berg bestijgen en terugkeren doen
zij, die het vuur in hun binnenste even
hebben kunnen aanwakkeren, doch die
niet in staat zijn dit blijvend te laten
branden. Zij verwerven dikwijls een voor
de wereld nog hoge positie in de maat
schappij, doch voor zichzelf, als zij ten
minste eerlijk genoeg zijn om er voor
uit te komen, voelen zij zich onvoldaan,
omdat zij toch niet bereikt hebben wat
?ii eens hoopten te zullen bereiken.
ZON. MAAN EN HOOG WATER.
De zon komt 9 October op om 6,55 uur.
Onder om 5.58 uur.
Maan, 9 October E.K. 18 October V.M.
Hoog water ter red? van Texel: 9 Oct.
1.20 en 1.45 uur. 10 October 2.00 en 2.35
uur. 11 October 3.00 en 3.46 uur. 12 Oc
tober 4.20 en 5.15 uur. 13 October 5.45
en 0.35 uur. 14 October 7.00 en 7.40 uur.
15 October 7.55 en 8.20 uur.
hij het allerliefst in zijn vertrouwde, da
gelijkse omgeving, op kousevoeten, met
een boek, een krant, zijn hobbies en zijn
hond.
Slechts de overweging, dat moeder de
vrouw wel 's wat anders wil, drijft hem
uit zijn dagelijkse sfeer. Maar als hij er
dan toch noodgedwongen op uit trekt,
dan moet zijn nieuwe omgeving ook niet
al te veel van de gebruikelijke afwijken.
De afgelopen zomer spraken we nog
zo'n vacantieganger van dit type. Deze
kon akelig logische bespiegelingen
houden over de afwezigheid van stro
mend water en de aanwezigheid van de
stromende regen. De vlieg in de juskom,
de1 bloeddorst van muggen, de kinderen
die zich de hele dag vuil en-of nat maak
ten, vormden voor hem niets meer of
minder dan een vaeantie-obsessie. De
slotsom van zijn betoog luidde onveran
derlijk „je geld in armoede verteren".
Vacanlle-hotels
Indien de vacantie-hotellerie aan de
eisen van het publiek wil voldoen, zal
zij met deze geestesgesteldheid rekening
moeten houden. Dat gebeurt reeds, ook
in het betere genre hotels. Ergens op de
Veluwe bevindt zich een „sport-chfllet",
dat terecht, als volwaardig hotel is in-
zwembad van deze onderneming.
Tussen de eenvoudig; kampeerboerde
rijen, de jeugdherberg en deze inrich
ting zijn vele gradaties deijkbaar, doch
alle voldoen aan deze voornaamste eis,
dat de bezoeker een omgeving vindt,
welke niets gemeen heeft met die, waar
in hij het grootste deel van zijn leven
doorbrengt.
Daar tegenover vindt ge in de hotels,
de pensions en de daarmede gelijk te
stellen inrichtingen de meer bezadigde
vacantiegangers. Zij gaan van het stand
punt uit, dat ze het „niet minder willen
hebben dan thuis", verwachten een vorm
van dienst verlening, die het hun gemak
kelijk maakt en slijten zo hun vacantie
in een welverdiende rust.
Maar het gaat er niet alleen om wat
de vacantiegangers willen, we hebben
ook rekening te houden met de nuchtere
financiële feiten: wat- kan hij betalen.
Op dit punt hadden we laatst een h»el
interessant onderhoud met een journa
list uit Ostende. Door allerlei omstan
digheden heeft deze badplaats een er
barmelijk slecht seizoen achter de rug.
„Maar" merkte onze collega op
„waar wachten de meeste der onderne
mers eigenlijk op? Het weer kunnen ze
niet veranderen, evenmin als al die el
lendige deviezenbepalingen. Maar wat-
we wel kunnen veranderen en zullen
moeten veranderen, dat is de hotel-ac
commodatie zelf. Of wacht men mis
schien nog altijd op de millionaire en
t i 'a is
41. 18 c
t-
gedeeld, doch desondanks de sfeer van
een nieuw soort inrichting tracht te be
naderen.
De bediening heeft er plaats door
„assistenten" van de exploitant en deze
assistenten zijn gewoonlijk studenten,
leerlingen van huishoudscholen e.d.
Tussen de bewoners van dit hotel be
staat de verbondenheid, die typerend is
voor het kamphuis, dank zij de tact en
de houding van de exploitant en zijn
echtgenote. De bezoekers bestaan uit
doktoren, advocaten, leraren e.d., maar
als ge er in de zomer binnenkomt, waant
ge u in een echt „kamphuis", met al die
sportieve lieden in khakishorts en sohil-
lenhemden, die luisteren, botaniseren,
geologische onderzoekingen doen in de
uitgestrekte omringende bossen, ofwel
stoeien en zwemmen in het particulier;
filmsterren, die hele verdiepingen van
grote hotels afhuren? Neen aan dit
soort lieden heeft de fiscus wel een eind
gemaakt, het toeris-me is een volkszaak
geworden en men zal moeten begrijpen
dat de toeristische bakens in deze geest
verzet zullen moeten worden."
Dit waren liard klinkende woorden
Bouw beperkingen, financiële perike
len, behoudendheid en kortzichtigheid
zullen obstakels vormen voor nieuw;
mogelijkheden in de vacantiebesteding.
Doch laten we optimistisch eindigen.
Onze hotel- en pensioneigenaren zul
len zeker in de toekomst de moeilijkhe
den weten te overwinnen.
Zij vinden in een voortvarende VVV,
een organisatie die nog talrijke nieuw
plannen aan het uitwerken is, een be
langrijke ruggesteun.
Het was zeker gelijk de voorzitter
de heer Mercx in zijn openingswoord
uitsprak voor de R.K. Ontwikkelings
club een hele eer er in geslaagd te zijn
als spreker \oor één van haar culturele
avonden op Pater Henri de Greeve
-beslag te hebben kunnen leggen.
Een uitverkocht „Casino" was dan ook
het gevolg hiervan.
Op zjjn bekende suggestieve wijze van
vertellen besprak Henri de Greeve deze
avond het veelbewogen leven van de be
kende „Bond zonder Naam".
Eerst releveerde hij de curieuse wijze
van oprichting van deze Bond op Zater
dagavond 2 April 1938.
Dinsdag, hieraan voorafgaand, de da
tum waarop de eopie voor de lezingen
voor de radio aan de Controle-commissie
opgezonden moest worden, concipieerde
zich plotseling in een luttele seconde
liet idee tot oprichting van de Bond bij
hem en in het eerstvolgend „Lichtbaken"
was de stichting hiervan door middel
van de radio reeds een feit geworden.
De vonk sloeg in.... de eerste week
kwamen reeds 15.000 aanvragen binnen.
De Bond zonder Naam
wat deze Is.
In 1938 leefden we in een uitloper van
de grote economische crisis welke al in
1926 begonnen was. Er heerste alom
oorlogsdreiging, het gehele economisch
leven dreigde ineen te storten. Een ie
der voelde deze dreiging, en op mis
schien een enkele uitzondering na wilde
iedereen daar gaarne af. Doch in de
practijk gebeurde er niets. En waarom
gebeurde er niets? En zoals alle grote
problemen in de wereld is de oplossing
heel simpel. Het egoisme van individu,
landen, volken, kortom van de gehele
wereld is de grote oorzaak van alle el
lende.
Hieruit zjjn weliswaar diverse econo
mische en politieke systemen voortgeko
men maar het grote kwaad is gebleven.
Zonder dat we het zelf merken maken
wij ons immers steeds aan egoisnn
schuldig. Dit egoisme dient afgeremd te
worden, volkomen uitroeiing zal nimmer
slagen, maar als ieder begint bij zich
zelf dan komen we reeds een heel eind.
Het maakt waarschijnlijk een vreemde
indruk dat we toet '2000 jaar oude evan
gelische beginsel van naastenliefde
thans weer in toet. middelpunt der be
langstelling moeten plaatsen. Het idee
in een uitverkocht Casino"
is weliswaar oud, doch de inhoud zowel
als de vorm van onze Bond is het
nieuwe element. Dit gelanceerd idee
moet men zien als een door de eattoer
gericht verzoek. De Bond zonder Naam
welke zich tot iedereen richt,: tot- de
R. Katholieken op grondslag van hun
eigen geloof, dus met inschakeling van
hun geloofsleer en practijk en tot niet-
Katholieken op grond van hyn geweten,
moet men zien als een propaganda insti
tuut voor naastenliefde, een trainingsin
stituut om je hierin te oefenen.
De maatschappij moet een samen leving
worden, bevolkt met goede mensen, en
niet met egoïsten. Zonder goede mensen
zal elke poging tot een ordelijke en vre
delievende maatschappij gedoemd zijn.
Zoals de mensen tegenover elkaar
staan, zo zullen ook in het groot de
volkeren tegenover elkaar gaan staan.
Even twistziek als de mensen zijn.
zijn dan ook de volkeren, want ten slotte
is oorlog niets anders dan ruzie in het
groot.
Daarom moet het motto van de Bond
zijn: Verbeter de wereld, meer begin met
je zelf te verbeteren en de liefde te be
oefenen aan de evennaaste.
Hoe werkt de Bond?
De Bond is geen eigenlijke vereniging
in de gewone zin van het woord. Zij kent
geen statuten, bestuur, contributie en
vergadering. Het is een abstract iets, zij
bestaat alleen in de hoofden en harten
der mensen.
Na de pauze vertelde spr. ons over de
-werkwijze van de Bond het een en ajider.
Elke maand wordt een bepaalde slag
zin ontworpen en men wordt dan ver
zocht een maand lang te trainen in wat
dit woord voor houdt.
Voor de oorlog zijn reeds 32 slagzinnen
behandeld. Iedereen die zijn naam en
adres duidelijk opgeeft aan H. de Greeve
Priester, Haarlem, ontvangt maandelijks
een zg. „hefboomkaart". Aldus worden
op deze wijze 12 rukken per jaar aan toet
idee gegeven.
Al dit materiaal wordt verstrekt zon
der verplichte bijdrage. Aangezien de
onkosten hoog zijn, wordt een vrijwillig?
bijdrage uiteraard zeer gewaardeerd.
Hiertoe is bij het materiaal altijd een
enveloppe gevoegd. Ijverige promotors
en promotricen zullen periodiek de en
veloppen ophalen.
Teerder en jong. als werd het voorjaar
maar lichter nog, want zonder vrucht-
(begin,
met dunne mist tussen de gele blaren
zelt stil het herfstgetijde in.
Ik voel alleen, dat ik bemin,
zoals een kind, iets jongs, iets ouds,
eind of begin? Iets zo vertrouwds
en zo van alle strijd ontheven-
niet als een einde van het leven,
maar als de lente van de dood.
De kruinen ijl, de stammen bloot,
en dit door stilte en mist omgeven.
M. Vasalis
Uit: De vogel Phoenix.
Op uitnodiging van enkele organisa
ties op landbouwgebied zal op 25 Oct.
a.s. de heen- lr. O. J. Cleveringa, Rijks-
landbouwconsulent voor de Bodem
structuur te Zutphen, in hotel Texel
spreken ovelr het onderwerp: „De ge
zondheidstoestand van de grond en de
gevolgen daarvan voor plant, dier en
mensen."
De heer Clelveringa is voor vele der
landbouwers geen onbekende. Reeds
jaren lang publiceert hij in diverse
landbouwbladen zijn artikelen over het
belang van organische meststoffen voor
het behoud van een goede bodemstruc
tuur. Deze zomer bracht dei 'heer Cleve
ringa een bezoek aan ons eiland en de
deelnemers aan de excursie, diei toen
werd geliouden, hejbben veel interessan
te dingen gezien en gehoord. Dit n?emt
niet weg, dat enkele! deelnemers niet
geaarzeld hebben meerdere malen hun
bedenkingen tegen diverse, conclusies
van de heer Cleveringa in te brengen.
Het is weft zeker, dat er ook in deze
lezing dingen zullen komen, die niet 'n
ieder voor zijn rekening neeimt. Toch
durven wij u zonder voorbehoud uit te
nodigen deze, zonder twijfel zeer be
langrijke avond, bij te wonen.
Houdt, deze avond vrij.
OUDESCHILD. Maandagavond ver
gaderde het bestuur der kleuterschool
te Oudeschild met de oudeirs. Het was '11
zeer geanimeerde vergadering, die flink
was bezocht. Het doel der vergadering
was twee ledig. Ten eerste de ondeirs be
kend te maken met de toestand van dé
financiën en ten twpede 0111 afscheid te
nemen van de directrice Me'j. W.
Bakker. De penningmeester gaf een
overzicht van de geldmiddelen van de
laatste 10 jaar.
Besloten werd met algemene stemmen
het solloolgeld te verhogen en wel voor
1 kind 40 cent, voor 2 kinderen 70 cent
en voor 3 kinderen 90 cent.
Mej. Bakker ontving als aandenken
een boekwerk. Tot directrice weird be
noemd Mej. J. Vermeulen.
Verder werden nog enige belangrijke
besluiten genomen. Het bestuur werd
uitgebreid met de heer .1. Boom. en het
damescomité met Mevr. Bruin-Bruin.
KATHOLIEKE KERKDIENST
Zondag H.H. Missen in Den Burg en
Den Hoorn 0111 7.30 en 10 uur. In Oos
terend om 10 uur. Biechtgd. van 7 tot
7.30 uur. Communie onder alle Missen
en om 7 en 9 u. Lof 0111 711. Deze w. Mis
sen 0111 7 en 8 11. Communie v. en onder
d? Missen. Dinsdag en Vrijdag ook nog
0111 6.30 uur Iedere avond 0111 7.30 uur
Octoberlof. Maandag, ook een H. Mis 0111
9 uur. Dinsdagavond 8 uur Vrouwen
congregatie. Woensdag, in Den Hoorn
een II. Mis 0111 8 uur. Om 8 uur n.m. is
ar Jongemannencongregatie. Donderdag
in Oosterend 0111 8 uur een H. Mis. Om
8 uur n.m. Jongedainescongregatie. Vrij
dag 3.30 uur biechlgel. voor schoolkin
deren. Zaterdag van 4 tot en mei 8 uur
biechtgel. op hele uren. 7.30 uur Lof.
Grotere kaarten worden aan de fa
brieken op bun verzoek verstrekt, in een
250-tal fabrieken hangen zij thans al.
Verder vertelde de Greeve van de
prachtige collectie beschilderde poppen
waaraan de oorlog een wreed einde
maakte. Doch onvermoeid zal men straks
weer opnieuw beginnen.
Verder de prachtige schilderijen
waarvan ook een enkele door de oorlogs
handelingen verloren is gegaan en de
grootse tentoonstelling in liet begin van
de oorlog in Utrecht gehouden welke
duizenden bezoekers trok.
In November a.s. zal systematisch een
grote straat en steeg actie opgezet wor
den. Men zal dan de grote strijd tegen
liet kwaadspreken en roddelen aanpak
ken. Een origineel speldje zal deze actie
ondersteunen.
De klok was reeds de elf gepasseerd
en het werd alzo tijd voor Pater de
Greeve een punt achter zijn betoog te
zetten. Ongetwijfeld had deze nog uren
op onderhoudende wijze over de beleve
nissen van zijn Bond kunnen doorver
tellen.
Dit moest voor vanavond evenwel het
einde zijn. We hadden tfhans allen enig
idee van dit grootse werk meegekregen
011 de nadere uitwerking moet thans
door ieder persoonlijk verricht worden.
UITGAVE
v.h Fa LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl
Den Burg Texel Postbus 11
Pelefoonnr 11 Postgiro 652
Bankrekening. Rotterd. Bankver
en Coöp. Eoerenleenbank
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j
HUISSLACHTINGEN
Burgemeester en Wethouders van
Texel maken bekend, dat op grond van
artikel 6, 2e lid, der verordening op de
vleeskeuringsdienst, zijn aangewezen
als dagen, waarop de keuringen van
huisslachtingen dienen plaats te vinden,
de Maandagen, Woensdagen en Zater
dagen.
Texel, G October 1948
Bnrgem. en Wethouders van Texel.
De Burgemeester voornoemd,
Mr. G. D. REHORST.
De Secretaris:
P. BEEMSTERBOER.
Last van zenuwen?
Mij n har d t's Zenuwtabletten
helpen U er overheen.
voor het tijdvak van 10 t.m. 23 October
Bonnen voor brood en vlees
245 Vlees_ is 10(1 gram vlees (reeds aan
gewezen, geldig t.m. 9 Oct.)
284, 286 Vlees is 100 gram vlees
'285 Vlees is 300 gram vlees
287-1, 287-2 Brood is 800 gram brood
288 Brood is 400 gram brood
Alle bonkaarten
£89 Alg. is 400 gram brood
290 Alg. is 250 gram boter of margarine
of 200 gram vet
'291 Alg. is 750 gram suiker, boterham-
strooisel enz. of 1500 gram jam,
stroop enz. of 750 gram versnape
ringen.
Bonkaarten KA, KB, KC 810
'295 Alg. is 250 gram boter of margarine
of 200 gram vet
296 Alg. is 200 gram kaas of 250 gram
korstloze kaas.
297 Alg. is 1 ei
298 Alg. is 125 gram koffie
299 Alg. is 50 gram thee
300 Alg. is 225 gram huishoudzeep of
180 gram toiletzeep
B 309 is 200 gram kaas of 250 gram
korstloze kaas
B 310, C 311 is 1 ei
Bonkaarten KD, KE 810
301 Alg. is 125 gram boter of margarine
of 100 gram vel
302 Alg. is 100 gram kaas of 125 gram
korstloze kaas
303 Alg. is 2 eieren
304 Alg. 450 gram huishoudzeep of 360
gram toiletzeep
E 315 is 500 gram bloem of zelfrijzend
bakmeel of kindermeel of kinderbis
cuits
Tabak- en versnaperlngenkaarten enz.
QA, DB, QC 808
117 Versnaperingen is 200 gram versna
peringen of 200 gram suiker, boter
hamstrooisel enz. of 400 gram jam,
stroop enz.
120 Versnaperingen is 100 gram versna
peringen of 100 gram suiker, boter-
hamstrooisel enz. of 200 gram jam,
stroop enz.
Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD,
MF, MH 811 (bijz. arbeid; a.s. moe
ders en zieken)
Geldig zijn de bonnen van strook S.
Deze bonnen zijn 14 dagen geldig.
Bovenstaande bonnen kunnen reeds op
Vrijdag 8 October worden gebruikt.
De niet-aangewezen bonnen van strook
3 kunnen worden vernietigd.
tt iy
-WTUfTlF
GIFTEN VOOR H1ÏT WITTE KRUIS.
Den Burg BK f 1—MZ f 2,50; JD
1' 2,50; Oudeschild, D I 2,50; S f 2,50; V
1' 2,50; De Koog, PK f 1,—; FS f 1,25.
Oosterend, SD f 5,—; S f 2,50; G f 2,50.