De Koog in Winterslaap Pater De Greeve sprak Nieuwe bonnen Kunnen en willen. October Wh Spreekavond Ir. O. J. Cleveringa Kleuterschool O'schild w -3 ZATERDAG O OCTOBER 1948 62e JAARGANG No. 626» TEXELSCHE COURANT Het toerisme thans Volkszaak. De winter staat voor de deur, het va- eantieeentrum De Koog komt weer een haltjaar op non-actief. Doch moet men deze tijd nu maar ongebruikt laten voor bij gaan? Moet De Koog blijven wat de heer v. d. Vlis in onze, editie van 25 Sept. j.l. noemde een „Amerikaans stadje in de prairie?" Laten we daarom eerst eens de smaak van het tegenwoordige toeristenpubiiek dat ons land bezoekt, wat nader analy seren. In grote trekken zou men de vacantie- gangers in twee categorieën kunnen in delen, t.w. zij, die tijdens hun vacantie periode zo volledig mogelijk willen bre ken met de sleur van alle dag en daar tegenover degenen, die zioh het meest op hun gemak voelen, indien er zo wei nig mogelijk in hun omgeving veran dert. Talrijke vertegenwoordigers van de eerste categorie bezoeken 's zomers ons eiland. De „man met de boord" ont doet zich op zijn eerste vrije dag van dit civilisatie-kledingstuk en toont den volke zijn adamsappal. Dragers van lange broeken trekken een short aan. Zouden zij bij tan dagelijkse ar beid in net zo'n uiterlijk verschijnen, hun prestige zou stellig aanmerkelijk dalen. Omgekeerd zal de boer uit Eier- land welke „een dagje naar stad trekt" dien dag een boord gaan dragen, een hoed en een roetzwart pak, ook al vallen de mussen van het dak tengevolge van de hitte. Dit zoeken naar „eens wat an ders" manifesteert zioh op allerlei ma nieren. Misschien kan daardoor zelfs worden verklaard waarom jongelui zich af en toe op de meest, curieuse wijz toetakelen met wonderlijke petjes, mon strueuze dassen en opvallende kerst boomversieringen. Wie aan een burgerpot gewoon is, wil in z'n vacantie eens persé bij de Chine zen eten. Mensen uit de stad trekken zover mogelijk de vrije natuur in en wij Texelaars zullen bij voorbaat onze voe ten aan het blakerend asphalt van de grote stad gaan schroeien. Lieden uit geriefelijke huizen willen slapen in tenten of in boten. Intellectu elen willen iets „met hun handen" doen komen hier helpen aan de productie slag. Handwerkslieden grijpen naar lectuur. Wie de jacht op „het andere" met enige aandacht volgt., ervaart de zonderlingste dingen Stellen wij daar tegenover het meer behoudende type vacantieganger. Als men hem in het hart kon zien, dan bleef VOOR DE ZONDAfl. Het ontbreekt de mens niet aan kracht maar aan wil. Victor Hugo Die wil, die kan! Duizenden zijn er die bedeeld zijn met grote gaven en nochtans kent de wereld hun naam niet. Wij hebben de macht om ieder ogenblik onze wil te richten op de spieren van ons lichaam, waarom zouden wij haar dan niet benutten voor onze -geest? De meeste mensen weten niet, welk een wonderlijk vermogen of talent er in hen schuilt, omdat zij niet de wil heb ben om, in ogenblikken, dat zij er zich heel even van bewust worden, dit ontwa kende nieuwe bewustzijn vast te hou den. Als zij dit konden, zouden zij een geheel nieuw arbeidsveld ontdekken, dat zodanig hun belangstelling vasthield dat zij niets liever zouden wensen het te benutten. Maar helaas blijft het meestal slechts bij een verlangen 0111 uiting te geven aan dat nieuw ontdekte talent,de wil om het tot bloei te brengen ontbreekt. „Ik kan niet, het wordt toch niets" is men geneigd te zeggen als er zich weer moeilijkheden gaan voordoen. In het be gin is er nog het enthousiasme, later verflauwt dit dermate, dat er alleen nog maar een berg van moeilijkheden voor hen staat. Dit is een crisismoment, waar slechts weinig mensen overheen komen en waarin de menselijke willoosheid duidelijk tot uiting komt. Op zulk een crisismoment zijn er drie mogelijkheden: de berg met heldenmoed beklimmen en de top bereiken, hem ge deeltelijk bestijgen en weer terug keren, een herinnering met zich meedragende aan een mooie dooh te vermoeiende tocht ener om heen lopen. Dit laatste doen de meesten. Dit zijn zij, die zeggen: „Ik kan niet". De berg bestijgen en terugkeren doen zij, die het vuur in hun binnenste even hebben kunnen aanwakkeren, doch die niet in staat zijn dit blijvend te laten branden. Zij verwerven dikwijls een voor de wereld nog hoge positie in de maat schappij, doch voor zichzelf, als zij ten minste eerlijk genoeg zijn om er voor uit te komen, voelen zij zich onvoldaan, omdat zij toch niet bereikt hebben wat ?ii eens hoopten te zullen bereiken. ZON. MAAN EN HOOG WATER. De zon komt 9 October op om 6,55 uur. Onder om 5.58 uur. Maan, 9 October E.K. 18 October V.M. Hoog water ter red? van Texel: 9 Oct. 1.20 en 1.45 uur. 10 October 2.00 en 2.35 uur. 11 October 3.00 en 3.46 uur. 12 Oc tober 4.20 en 5.15 uur. 13 October 5.45 en 0.35 uur. 14 October 7.00 en 7.40 uur. 15 October 7.55 en 8.20 uur. hij het allerliefst in zijn vertrouwde, da gelijkse omgeving, op kousevoeten, met een boek, een krant, zijn hobbies en zijn hond. Slechts de overweging, dat moeder de vrouw wel 's wat anders wil, drijft hem uit zijn dagelijkse sfeer. Maar als hij er dan toch noodgedwongen op uit trekt, dan moet zijn nieuwe omgeving ook niet al te veel van de gebruikelijke afwijken. De afgelopen zomer spraken we nog zo'n vacantieganger van dit type. Deze kon akelig logische bespiegelingen houden over de afwezigheid van stro mend water en de aanwezigheid van de stromende regen. De vlieg in de juskom, de1 bloeddorst van muggen, de kinderen die zich de hele dag vuil en-of nat maak ten, vormden voor hem niets meer of minder dan een vaeantie-obsessie. De slotsom van zijn betoog luidde onveran derlijk „je geld in armoede verteren". Vacanlle-hotels Indien de vacantie-hotellerie aan de eisen van het publiek wil voldoen, zal zij met deze geestesgesteldheid rekening moeten houden. Dat gebeurt reeds, ook in het betere genre hotels. Ergens op de Veluwe bevindt zich een „sport-chfllet", dat terecht, als volwaardig hotel is in- zwembad van deze onderneming. Tussen de eenvoudig; kampeerboerde rijen, de jeugdherberg en deze inrich ting zijn vele gradaties deijkbaar, doch alle voldoen aan deze voornaamste eis, dat de bezoeker een omgeving vindt, welke niets gemeen heeft met die, waar in hij het grootste deel van zijn leven doorbrengt. Daar tegenover vindt ge in de hotels, de pensions en de daarmede gelijk te stellen inrichtingen de meer bezadigde vacantiegangers. Zij gaan van het stand punt uit, dat ze het „niet minder willen hebben dan thuis", verwachten een vorm van dienst verlening, die het hun gemak kelijk maakt en slijten zo hun vacantie in een welverdiende rust. Maar het gaat er niet alleen om wat de vacantiegangers willen, we hebben ook rekening te houden met de nuchtere financiële feiten: wat- kan hij betalen. Op dit punt hadden we laatst een h»el interessant onderhoud met een journa list uit Ostende. Door allerlei omstan digheden heeft deze badplaats een er barmelijk slecht seizoen achter de rug. „Maar" merkte onze collega op „waar wachten de meeste der onderne mers eigenlijk op? Het weer kunnen ze niet veranderen, evenmin als al die el lendige deviezenbepalingen. Maar wat- we wel kunnen veranderen en zullen moeten veranderen, dat is de hotel-ac commodatie zelf. Of wacht men mis schien nog altijd op de millionaire en t i 'a is 41. 18 c t- gedeeld, doch desondanks de sfeer van een nieuw soort inrichting tracht te be naderen. De bediening heeft er plaats door „assistenten" van de exploitant en deze assistenten zijn gewoonlijk studenten, leerlingen van huishoudscholen e.d. Tussen de bewoners van dit hotel be staat de verbondenheid, die typerend is voor het kamphuis, dank zij de tact en de houding van de exploitant en zijn echtgenote. De bezoekers bestaan uit doktoren, advocaten, leraren e.d., maar als ge er in de zomer binnenkomt, waant ge u in een echt „kamphuis", met al die sportieve lieden in khakishorts en sohil- lenhemden, die luisteren, botaniseren, geologische onderzoekingen doen in de uitgestrekte omringende bossen, ofwel stoeien en zwemmen in het particulier; filmsterren, die hele verdiepingen van grote hotels afhuren? Neen aan dit soort lieden heeft de fiscus wel een eind gemaakt, het toeris-me is een volkszaak geworden en men zal moeten begrijpen dat de toeristische bakens in deze geest verzet zullen moeten worden." Dit waren liard klinkende woorden Bouw beperkingen, financiële perike len, behoudendheid en kortzichtigheid zullen obstakels vormen voor nieuw; mogelijkheden in de vacantiebesteding. Doch laten we optimistisch eindigen. Onze hotel- en pensioneigenaren zul len zeker in de toekomst de moeilijkhe den weten te overwinnen. Zij vinden in een voortvarende VVV, een organisatie die nog talrijke nieuw plannen aan het uitwerken is, een be langrijke ruggesteun. Het was zeker gelijk de voorzitter de heer Mercx in zijn openingswoord uitsprak voor de R.K. Ontwikkelings club een hele eer er in geslaagd te zijn als spreker \oor één van haar culturele avonden op Pater Henri de Greeve -beslag te hebben kunnen leggen. Een uitverkocht „Casino" was dan ook het gevolg hiervan. Op zjjn bekende suggestieve wijze van vertellen besprak Henri de Greeve deze avond het veelbewogen leven van de be kende „Bond zonder Naam". Eerst releveerde hij de curieuse wijze van oprichting van deze Bond op Zater dagavond 2 April 1938. Dinsdag, hieraan voorafgaand, de da tum waarop de eopie voor de lezingen voor de radio aan de Controle-commissie opgezonden moest worden, concipieerde zich plotseling in een luttele seconde liet idee tot oprichting van de Bond bij hem en in het eerstvolgend „Lichtbaken" was de stichting hiervan door middel van de radio reeds een feit geworden. De vonk sloeg in.... de eerste week kwamen reeds 15.000 aanvragen binnen. De Bond zonder Naam wat deze Is. In 1938 leefden we in een uitloper van de grote economische crisis welke al in 1926 begonnen was. Er heerste alom oorlogsdreiging, het gehele economisch leven dreigde ineen te storten. Een ie der voelde deze dreiging, en op mis schien een enkele uitzondering na wilde iedereen daar gaarne af. Doch in de practijk gebeurde er niets. En waarom gebeurde er niets? En zoals alle grote problemen in de wereld is de oplossing heel simpel. Het egoisme van individu, landen, volken, kortom van de gehele wereld is de grote oorzaak van alle el lende. Hieruit zjjn weliswaar diverse econo mische en politieke systemen voortgeko men maar het grote kwaad is gebleven. Zonder dat we het zelf merken maken wij ons immers steeds aan egoisnn schuldig. Dit egoisme dient afgeremd te worden, volkomen uitroeiing zal nimmer slagen, maar als ieder begint bij zich zelf dan komen we reeds een heel eind. Het maakt waarschijnlijk een vreemde indruk dat we toet '2000 jaar oude evan gelische beginsel van naastenliefde thans weer in toet. middelpunt der be langstelling moeten plaatsen. Het idee in een uitverkocht Casino" is weliswaar oud, doch de inhoud zowel als de vorm van onze Bond is het nieuwe element. Dit gelanceerd idee moet men zien als een door de eattoer gericht verzoek. De Bond zonder Naam welke zich tot iedereen richt,: tot- de R. Katholieken op grondslag van hun eigen geloof, dus met inschakeling van hun geloofsleer en practijk en tot niet- Katholieken op grond van hyn geweten, moet men zien als een propaganda insti tuut voor naastenliefde, een trainingsin stituut om je hierin te oefenen. De maatschappij moet een samen leving worden, bevolkt met goede mensen, en niet met egoïsten. Zonder goede mensen zal elke poging tot een ordelijke en vre delievende maatschappij gedoemd zijn. Zoals de mensen tegenover elkaar staan, zo zullen ook in het groot de volkeren tegenover elkaar gaan staan. Even twistziek als de mensen zijn. zijn dan ook de volkeren, want ten slotte is oorlog niets anders dan ruzie in het groot. Daarom moet het motto van de Bond zijn: Verbeter de wereld, meer begin met je zelf te verbeteren en de liefde te be oefenen aan de evennaaste. Hoe werkt de Bond? De Bond is geen eigenlijke vereniging in de gewone zin van het woord. Zij kent geen statuten, bestuur, contributie en vergadering. Het is een abstract iets, zij bestaat alleen in de hoofden en harten der mensen. Na de pauze vertelde spr. ons over de -werkwijze van de Bond het een en ajider. Elke maand wordt een bepaalde slag zin ontworpen en men wordt dan ver zocht een maand lang te trainen in wat dit woord voor houdt. Voor de oorlog zijn reeds 32 slagzinnen behandeld. Iedereen die zijn naam en adres duidelijk opgeeft aan H. de Greeve Priester, Haarlem, ontvangt maandelijks een zg. „hefboomkaart". Aldus worden op deze wijze 12 rukken per jaar aan toet idee gegeven. Al dit materiaal wordt verstrekt zon der verplichte bijdrage. Aangezien de onkosten hoog zijn, wordt een vrijwillig? bijdrage uiteraard zeer gewaardeerd. Hiertoe is bij het materiaal altijd een enveloppe gevoegd. Ijverige promotors en promotricen zullen periodiek de en veloppen ophalen. Teerder en jong. als werd het voorjaar maar lichter nog, want zonder vrucht- (begin, met dunne mist tussen de gele blaren zelt stil het herfstgetijde in. Ik voel alleen, dat ik bemin, zoals een kind, iets jongs, iets ouds, eind of begin? Iets zo vertrouwds en zo van alle strijd ontheven- niet als een einde van het leven, maar als de lente van de dood. De kruinen ijl, de stammen bloot, en dit door stilte en mist omgeven. M. Vasalis Uit: De vogel Phoenix. Op uitnodiging van enkele organisa ties op landbouwgebied zal op 25 Oct. a.s. de heen- lr. O. J. Cleveringa, Rijks- landbouwconsulent voor de Bodem structuur te Zutphen, in hotel Texel spreken ovelr het onderwerp: „De ge zondheidstoestand van de grond en de gevolgen daarvan voor plant, dier en mensen." De heer Clelveringa is voor vele der landbouwers geen onbekende. Reeds jaren lang publiceert hij in diverse landbouwbladen zijn artikelen over het belang van organische meststoffen voor het behoud van een goede bodemstruc tuur. Deze zomer bracht dei 'heer Cleve ringa een bezoek aan ons eiland en de deelnemers aan de excursie, diei toen werd geliouden, hejbben veel interessan te dingen gezien en gehoord. Dit n?emt niet weg, dat enkele! deelnemers niet geaarzeld hebben meerdere malen hun bedenkingen tegen diverse, conclusies van de heer Cleveringa in te brengen. Het is weft zeker, dat er ook in deze lezing dingen zullen komen, die niet 'n ieder voor zijn rekening neeimt. Toch durven wij u zonder voorbehoud uit te nodigen deze, zonder twijfel zeer be langrijke avond, bij te wonen. Houdt, deze avond vrij. OUDESCHILD. Maandagavond ver gaderde het bestuur der kleuterschool te Oudeschild met de oudeirs. Het was '11 zeer geanimeerde vergadering, die flink was bezocht. Het doel der vergadering was twee ledig. Ten eerste de ondeirs be kend te maken met de toestand van dé financiën en ten twpede 0111 afscheid te nemen van de directrice Me'j. W. Bakker. De penningmeester gaf een overzicht van de geldmiddelen van de laatste 10 jaar. Besloten werd met algemene stemmen het solloolgeld te verhogen en wel voor 1 kind 40 cent, voor 2 kinderen 70 cent en voor 3 kinderen 90 cent. Mej. Bakker ontving als aandenken een boekwerk. Tot directrice weird be noemd Mej. J. Vermeulen. Verder werden nog enige belangrijke besluiten genomen. Het bestuur werd uitgebreid met de heer .1. Boom. en het damescomité met Mevr. Bruin-Bruin. KATHOLIEKE KERKDIENST Zondag H.H. Missen in Den Burg en Den Hoorn 0111 7.30 en 10 uur. In Oos terend om 10 uur. Biechtgd. van 7 tot 7.30 uur. Communie onder alle Missen en om 7 en 9 u. Lof 0111 711. Deze w. Mis sen 0111 7 en 8 11. Communie v. en onder d? Missen. Dinsdag en Vrijdag ook nog 0111 6.30 uur Iedere avond 0111 7.30 uur Octoberlof. Maandag, ook een H. Mis 0111 9 uur. Dinsdagavond 8 uur Vrouwen congregatie. Woensdag, in Den Hoorn een II. Mis 0111 8 uur. Om 8 uur n.m. is ar Jongemannencongregatie. Donderdag in Oosterend 0111 8 uur een H. Mis. Om 8 uur n.m. Jongedainescongregatie. Vrij dag 3.30 uur biechlgel. voor schoolkin deren. Zaterdag van 4 tot en mei 8 uur biechtgel. op hele uren. 7.30 uur Lof. Grotere kaarten worden aan de fa brieken op bun verzoek verstrekt, in een 250-tal fabrieken hangen zij thans al. Verder vertelde de Greeve van de prachtige collectie beschilderde poppen waaraan de oorlog een wreed einde maakte. Doch onvermoeid zal men straks weer opnieuw beginnen. Verder de prachtige schilderijen waarvan ook een enkele door de oorlogs handelingen verloren is gegaan en de grootse tentoonstelling in liet begin van de oorlog in Utrecht gehouden welke duizenden bezoekers trok. In November a.s. zal systematisch een grote straat en steeg actie opgezet wor den. Men zal dan de grote strijd tegen liet kwaadspreken en roddelen aanpak ken. Een origineel speldje zal deze actie ondersteunen. De klok was reeds de elf gepasseerd en het werd alzo tijd voor Pater de Greeve een punt achter zijn betoog te zetten. Ongetwijfeld had deze nog uren op onderhoudende wijze over de beleve nissen van zijn Bond kunnen doorver tellen. Dit moest voor vanavond evenwel het einde zijn. We hadden tfhans allen enig idee van dit grootse werk meegekregen 011 de nadere uitwerking moet thans door ieder persoonlijk verricht worden. UITGAVE v.h Fa LANGEVELD DE ROOIJ Boekhandel - Drukkerij en Bibl Den Burg Texel Postbus 11 Pelefoonnr 11 Postgiro 652 Bankrekening. Rotterd. Bankver en Coöp. Eoerenleenbank Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j HUISSLACHTINGEN Burgemeester en Wethouders van Texel maken bekend, dat op grond van artikel 6, 2e lid, der verordening op de vleeskeuringsdienst, zijn aangewezen als dagen, waarop de keuringen van huisslachtingen dienen plaats te vinden, de Maandagen, Woensdagen en Zater dagen. Texel, G October 1948 Bnrgem. en Wethouders van Texel. De Burgemeester voornoemd, Mr. G. D. REHORST. De Secretaris: P. BEEMSTERBOER. Last van zenuwen? Mij n har d t's Zenuwtabletten helpen U er overheen. voor het tijdvak van 10 t.m. 23 October Bonnen voor brood en vlees 245 Vlees_ is 10(1 gram vlees (reeds aan gewezen, geldig t.m. 9 Oct.) 284, 286 Vlees is 100 gram vlees '285 Vlees is 300 gram vlees 287-1, 287-2 Brood is 800 gram brood 288 Brood is 400 gram brood Alle bonkaarten £89 Alg. is 400 gram brood 290 Alg. is 250 gram boter of margarine of 200 gram vet '291 Alg. is 750 gram suiker, boterham- strooisel enz. of 1500 gram jam, stroop enz. of 750 gram versnape ringen. Bonkaarten KA, KB, KC 810 '295 Alg. is 250 gram boter of margarine of 200 gram vet 296 Alg. is 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas. 297 Alg. is 1 ei 298 Alg. is 125 gram koffie 299 Alg. is 50 gram thee 300 Alg. is 225 gram huishoudzeep of 180 gram toiletzeep B 309 is 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas B 310, C 311 is 1 ei Bonkaarten KD, KE 810 301 Alg. is 125 gram boter of margarine of 100 gram vel 302 Alg. is 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas 303 Alg. is 2 eieren 304 Alg. 450 gram huishoudzeep of 360 gram toiletzeep E 315 is 500 gram bloem of zelfrijzend bakmeel of kindermeel of kinderbis cuits Tabak- en versnaperlngenkaarten enz. QA, DB, QC 808 117 Versnaperingen is 200 gram versna peringen of 200 gram suiker, boter hamstrooisel enz. of 400 gram jam, stroop enz. 120 Versnaperingen is 100 gram versna peringen of 100 gram suiker, boter- hamstrooisel enz. of 200 gram jam, stroop enz. Bonkaarten ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MF, MH 811 (bijz. arbeid; a.s. moe ders en zieken) Geldig zijn de bonnen van strook S. Deze bonnen zijn 14 dagen geldig. Bovenstaande bonnen kunnen reeds op Vrijdag 8 October worden gebruikt. De niet-aangewezen bonnen van strook 3 kunnen worden vernietigd. tt iy -WTUfTlF GIFTEN VOOR H1ÏT WITTE KRUIS. Den Burg BK f 1—MZ f 2,50; JD 1' 2,50; Oudeschild, D I 2,50; S f 2,50; V 1' 2,50; De Koog, PK f 1,—; FS f 1,25. Oosterend, SD f 5,—; S f 2,50; G f 2,50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1948 | | pagina 1