Cjrocn 'warLrJ~exelsin het harL,
T.E.S.O. kan veel, maar
de Ferry boot blijft voorlopig een
luchtkasteel
Vergadering trok grote belangstelling
De N.V. brengt binnenkort een nieuwe
ziekenauto op de weg
A. Slegh, Texels eerste melkrijder, jubileert
Hij reed -eerst met het T-fordje - 25 millioen
liter melk naar de zuivelfabriek
WOENSDAG 27 APRIL 1949
TEXELSE
62e JAARGANG No. 6317
COURANT
Uitgave v h Fa Langeveld 6c De Rooy
Boekhandel - Drukkerij - Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbua 11 - Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek Rotcerdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb.
Postgiro 65 2 Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar
Wij zijn niet tevreden, omdat wij meer
winst hadden moeten maken, gezien ons
streven om een nieuwe boot ln de vaart
te brengen, opdat er een betere verbin
ding tussen Texel en Den Helder iot
stand kan worden gebracht. Met deze
verbinding is liet niet gesteld zoals het
zijn moet. Er wordt, dank zij het perso
neel gedaan wat er gedaan kan worden,
maar vooral in het drukst van het jaar,
in de zomermaanden, kan de N.V. het
verkeer niet verwerken zoals het moet.
Soms moeten er auto's aan de wal blij
ven staan, zeker, men slaagt er altijd
nog in de/e wagens dezelfde dag over te
zetten, maar 't betekent to Oh een grote
handicap als men pas met een derde of
vierde boot kan overvaren.
Wij hebben het plan een zgn. Ferry
boot te laten bouwen. Die worden tót
grote tevredenheid in de Zeeuwse Wate
ren gebruikt. In een wip wordt zo'n
vaartuig geladen en gelost. Na een mi
nuut is het autodek leeggestroomd.
Zo'n boot er nog bij, is ons ideaal,
zelfs het ideaal van uw conservatieve
president-commissaris. (Bij de entrée
was 'de aandeelhouders een pamflet
overhandigd, waarin enige aandeelhou
ders de heer Mulder een conservatief
pres.-comm. noemden en aandrongen in
zijn plaats de heer J. Reij te kiezen)
Ik, aldus dhr Mulder, ben uitt, zo con
servatief als men denkt, maar lk beu
voorzichtig. (Applaus). Als lk er tegen
ben op het ogenblik een Ferrv-boot aan
tc schaffen, omdat wjj die thans niet
kunnen betalen, moet dit dunkt me een
wfjs beleid worden genoemd en geen
blijk van conservatisme! WU willen al
len liever vandaag dan morgen een Fer
rv-boot, die ons- uit de brand helpt, maar
daartoe zijn twee belangrllke ractoren in
ogenschouw te nemen:
Ten eerste: voor een grotere boot is
een behoorlijke haven nodig, hetzij te
Oudesehild. hetzij aan het Horntje. De
haven van OUdesehild zou moeten wor
den uitgebreid, of er zou ten Oosten
van de oude haven een nieuwe moeten
worden aangelegd, of wel er zou aan 't
Horntje een speciale ponthaven moeten
worden gemaakt. De plannen van Wa
terstaat ziin zo ver gevorderd, dat er al
een voorstel bij liet betreffende ministe
rie in ingediend, maar of deze plannen
verwezenlijkt zullen worden weten wij
natuurlijk niet. Een oplossing van het
havenprobleem zal in ieder gewal nog
ettelijke jaren duren en voor de verbe
tering is ingevoerd kan onze N.V. niet
met een grotere boot. komen. Daarom
zou het onverstandig zijn thans over ie
gaan tot de bouw van een nieuwe boot.
Zo'n schip kost één millioen twee hon
derd duizend gld. Als wij vandaag zo'n
boot zouden bestellen en deze over tnvee
jaar zou worden afgeleverd, zou het
vraagstuk moeten worden opgelost hoe
een dergelijke boot te financieren! Onze
reserve is hoogstens f 200,001). Als dat
totaal werd besteed zou er een schuld
overblijven van een f900,000! Waar
moet dat bedrag vandaan komen?
Er zuilen er zijn die zouden zeggen:
„Dan neemt u een scheepshypotheek".
Hierop kan ik antwoorden, dat wij onze
voelhoorns dienaangaande hebben uit
gestoken, maar met onze huidige statu
ten met aandelen van f 25 en f 5 is het
moeilijk om geld te krijgen op onze bo
ten en gesteld dat wij wél geld konden
krijgen, dan zou de Bank, die het geid
zou wensen te verstrekken, zeker reke
ning houden met de mogelijkheid, dat er
te enigerlijd wel eens geëxecuteerd zon
moeten worden en met deze mogelijkhe
den voor ogen zou het te verstrekken
bddrag zeker zeer laag zijn. Bij de dooi
de Bank te houden taxatie zou boven
dien rekening gehouden worden met het
feit, dat de hoten slechts op enkele
diensten gebruikt kunnen worden. Ik
geloof dan ook niet, aldus spr., dat wij
bij de huidige statuten een Bank bereid
zullen vinden het nodige bedrag ter be
schikking te stellen. De statuten zouden
zodanig gewijzigd moeten worden, dat
er aandelen zouden worden gevormd
van f 500 tot f 1000. Maar dan is het te
verwachten, dat er aandeelhouders zul
len zijn, die komen met eisen tot meer
dere zeggenschap, als zij voor grote be
dragen deelnemen! En of zij, die slechts
aandeelhouder zijn voor f 5 of f 25, daar
in zouden toestemmen, mag betwijfeld
worden.
Al zou de Bank geld beschikbaar stel
len, dan zouden wjj nog tonnen tekort
komen. Obligaties uitschrijven? Hoeveel
personen zouden daartoe genegen zijn?
Wij leven thans in een tijd van teruglo
pende conjunctuur, het geld, dat enige
Kapitein Vlas ln de stuurhut van de
„Dokter Wagennaker".
In de Vrijdagavond onder grote be
langstelling gehouden vergadering van
aandeelhouders der N.V. TESO, werd de
heer G. J. B. Mulder met grote meerder
heid van stemmen tot president-commis
saris herkozen.
De zgn. Ferry-boot zal de eerste jaren
nog niet op stapel kunnen worden ge
zet, hoe groot de behoefte aau een der
gelijk vaartuig ook is: TESO staat sr
wel is waar niet slecht voor, maar een
aderlating van ruim een millioen gld.
voor een Ferry-boot zou haar te machtig
zijn. Het in de vaart brengen van een
boot, die hoofzakelijk bestemd zal zijn
tot vrachtboot, zal een voorlopige op
lossing moeten brengen.
Voorts werd medegedeeld, dat binnen
kort een nieuwe ziekenauto in gebruik
zal worden genoemd.
De president-commissaris, de heer G.
J. B. Mulder, heette de aanwezigen har
telijk welkom, in het bijzonder begroette
hij de heer W. H. Lap, oud-presidenl-
commissaris en de heer P. Dros Alibzn
oud-secretaris van commissarissen, wier
verdiensten spr. schetste met de opmer
king, dat. zij de N.V. door wijs beleid
hielpen opbouwen. Gaarne had de heer
Mulder ook het welkom toegeroepen aan
de dertle pionier, de heer Fr. Zegel Kzn
doch wegens ziekte kon deze de verga
dering met bezoeken. Spr. wenste hem
spoedig hei-stel toe. Voorts rehtte spr
hartelijke w oorden tot oud-kapitein Diiiu-
ker, die al over de tachtig jaar nog
ten zeerste met de N.V. meeleeft. Ook de
oud-Tvaloonunissaris, de heer Jn. de
Vries, werd speciaal verwelkomd. „Bei
den zijn in de dienst van TESO vergrijsd
beiden zijn steeds tot volle tevredenheid
werkzaam geweest. Helaas is de heer W
Kaan ons door de dood ontvallen."
Het deed dhr Mulder een groot ge
noegen, dat het grootste deel van het
personeel der N.V. thans aandeelhouder
is. Zij tooh hebben een taak, welke hoge
eisen stelt en van hen hangt liet groten
deels af, of het. publiek tevreden kan zijn.
Dat ook zij thans als aandeelhouders
op de vergadering aanwezig kunnen zijn
en door het uitbrengen van hun stem in
vloed op de gang van zaken kunnen uit
oefenen zal hun vermoedelijk wel vol
doening geven.
Enigszins teleurgesteld.
De krant, was buitengewoon optimis
tisch gestemd t.a.v. de rekening over 't
afgelopen boekjaar. Het spijt spr., dat
hij dit optimisme niet kan delen, daar
hij over de winst enigszins teleurgesteld
is. Et is weliswaar geen reden tot onte
vredenheid, maar het bestuur is tooh
ook niet geheel voldaan. Wij zijn niet
helemaal ontevreden omdat er nog een
behoorlijke winst is behaald, maar wij
zijn niet geheel voldaan omdat wij do
winst groter hadden gewenst,
In '48 was er een zuivere winst van
plm f42,000, in '47 f 62,000, in '40
f 88,000, d.wx, dat wij in '48 50 pet min
der winsi maakten dan in '47 en ruim
100 pet. minder dan in '46. Als wij deze
winst nader ontleden, dan zien wij, dat
op het bootbedi-ijf een zuivere bedrijfs
winst is gemaakt, van f 34.000. Het bus
bedrijf floreert minder goed en de winst
van fSOOO is feitelijk onzuiver, want er
is geen rekening gehouden met het ge-
investeerde kapitaal van f 100,000, waar
voor uiteraard 3 pet. rente zou moeten
zijn berekend, terwijl voorts de premiën
inzake de pensioenen zijn verhaald op t
bootbedrijl inplaats *van op tiet busbe
drijf. Dat het busbedrijf nog zo gelopen
heeft is te danken aan onze touringcars
en niet aan de gewone lijndiensten, want
enkele van deze lijndiensten leverden
zelfs een groot fin. nadeel op!
SUCCES VOOR TEXELSE STIER.
Adema D I, de 2-jarige stier van dhr
W. Keesom, die tijdens de keuring op 1
April jl. te Den Burg reeds de beste in
druk van zijn rubriek maakte, heeft op
de Centrale Keuring te Alkmaar een
prachtig resultaat behaald door als nr.
3 te worden geplaatst in de rubriek 2-j.
stieren, waarin wel 27 exemplaren mee
dongen! Er waren i25 stieren aange
voerd.
Adema 21 van de Woudhoeve, de
„gouden bul" van Gebr. Ruyter, een 3-j.
stier werd voor de tweede maal kampi
oen.
De totaal-indruk, die deze keuring
achterliet was, dat N.-Holland, voor een
zo klein fokgebied, over bijzonder goed
en fraai materiaal beschikt.
jaren geleden nog zo los zat, zit thans
zeer vast.
Aanschaffing van een nieuwe boot
zou ik dan ook thans met grote zorg te
gemoet zien. Het lijkt mij daarom het
allerbeste de uitvoering van onze plan
nen nog enige tijd op te schorten. Da:i
hebben wij wellicht een groter reserve
fonds en dan zijn de bouwkosten waar
schijnlijk ook gedaald Ik acht het niet
uitgesloten, dat de bouwkosten van ee;i
boot, die thans een millioen gld. zouden
vergen, dan zouden zijn gedaald tot
f700,000. Uit dit alles mag niet worden
geconcludeerd, dat wij stilzittenWy
zijn voortdurend met de uitbreidings
plannen bezig. Het vraagstuk van 't ver
voer is zo zoetjes aan een nachtmerrie
geworden Jk kan u zeggen, dat er plan
nen zijn, deze zaak op te lossen. Hoe de
ze zich zullen ontwikkelen, kan natuur
lijk nog niet worden medegedeeld, maar
ik hoop, dat wij in de naaste toekomst
oen zodanige boot er by hebben, dat in
ieder ge\ al het vracht- en autovervoer
geen moeilijkheden met zich brengt.
I)e lieer Mulder besloot met woorden
van hartelijke dank aan de directeur en
liet personeel voor hetgeen zy in liet af
gelopen jaar hebben verricht. (Applaus)
Met de wens, dat deze vergadering 'n
aangenaam karakter zou dragen en de
besprekingen zouden worden gevoerd in
het belang van de N.V., opende de heer
Mulder de bijeenkomst.
Hierop werden de notulen gelaz-n
door de secrdhr E. Hoordijk en ver
volgens bracht de directeur, dhr J. J. v.
d. Vlies, het jaarverslag uit. Daaraan
ontlenen wij:
1948 was een zeer normaal jaar. Last
ion ijs en sneeuw werd niet ondervon
den. Enige malen werd weer hinder on
dervonden van het lage water. Het bin
nenkomen onzer schepen bij deze lage
waterstanden, waardoor liet vaak voor
komt, dat het schip zwaar over de grond
schuurt, bradht enige belangrijke uitga
ven voor onderhoud met zien mede.
Nog steeds lopen de totale inkomsten
van het bootbedrijf in stijgende lijnin
1947 f 345.576.— in 1948 f 358.367.—. In
1948 is hier in ook begrepen een bedrag
van ontvangen oorlogs-sehade van rond
f 10.000.Sneller echter dan de totale
ontvangsten lopen de totale uitgaven
omhoog. Waren de totale uitgaven in
1947 f 298.284.in 1948 bedroegen deze
f 313.381.een verhoging dus in uitga
ven van rond f 16.000. -
Al het mogelijke werd door ons gedaan
om liet bedrijf zo zuinig mogelijk te la
ten lopen. Dat echter de onkosten nog
weer gestegen zijn, vindt zijn oorzaak in
de verdere stijging der arbeids-lonen en
sociale lesten.
Een groot bedrag werd aan belasting
betaald. Dit kwam voor een groot deel
ten laste van liet Reserve-fonds en wol
voor een bedrag van f 31.373.
In dit jaar werd op ons hele bootbe
drijf en gebouwen een afschrijving toe
gepast van f 10.341.Bestond de moge
lijkheid om een afschrijving toe te pas
sen naar de vervangingswaarde, wat
toch noodzakelijk is om later uit het be
drijf tot vernieuwing van het materaal
te kunnen over gaan, dan zou de nu ge
heel gemaakte winst op het boothedrliE
hiervoor nodig zijn
De dienst Texel-Den Helder v.v. werd
dit jaar op werkdagen onderhouden door
5 diensten. Op Zondagen wei-den 3 diens
ten gevaren.
De eilanden^dienst werd weer door
ons, in combinatie met Rederij Koppe en
Doeksen, gevaren in de zomermaanden
en bracht ons enig financieel voordeel.
Gedurende liet zomer-seizoen dat in
ging op 12 Juni en eindigde op 12 Sept.
werden op werkdagen 8 en op Zondagen
5 diensten gevaren. Buiten deze diensten
voer ons m.s. „Voorwaarts" geregeld
mee, hoofdzakelijk voor het vervoer van
vrachtgoed en vis 0111 daardoor ons s.s
Dokter Wagemaker" te ontlasten en zo
de dienst geregelder te laten lopen.
Totaal wei-den met onze schepen dit
jaar 2609 reizen v.v. over het Marsdiep
gemaakt. Hierbij zijn ook enige reizen,
die midden in de nacht moesten worden
gemaakt voor het vervopr van zieken.
Voor schadevergoedingen bleven wij
dil jaar met onze sohepen gevrijwaard
Wel liep ons s.s. Dokter Wagemaker op
Donderdag 4 Maart bij zeer dikke mist
vast bij fort „Harsens" te Den Helder,
maar na enige tijd gelukte het op eigen
Zie vervolg pag 4.
Zo in liet voorjaar, ja dan zou ieder
der willen meemaken: als de zoele wind
kan verlustigen in de schoonheid van d
brrrr. Dan valt het niet mee zo langs de
band voor ogen kunt zien, als c'e sneeuw
stapeld ligt of als je bij vliegende storm
Maar de melk moet. worden opgehaald,
den afgeleverd.
Welnu, de Texelse meikopliaaldieiist
functioneert uitstekend, de chauffeurs
verstaan hun taak als geen ander en als
ze 's avonds eens een vreemd gevoel (of
niet vreemd!) in de rug hebben, latey
zij dan bedenken, dat het spreekwoord
„ondank is 's werelds loon" maar uitge
vonden is door een onverbeterlijke pes
simist dat er ook nog een ander spreek
woord bestaat: „Arbeid adelt". Nu. dan
hierbij de ridderslag voor de eerste
Texelse melkrijder A. Slegh, die morgei
25 jaar als zodanig achter liet stuur z;t
Die in de loop der jaren zo'n 25 millioen
(wij geven maar een ruwe schatting) li
ter melk naar de zuivelfabrieken hoeft
gordden. Van 1924 tot '48 (toen de fusie
tot sland kwam) voor de Hoornder fa
briek „De Onderneming" en sindsdien
voor „De Eenidracht".
Wy hebben dezer dagen zo'n route
meegereden, naast Slegh in de cockpit.
Het was verrukkelijk. Wij hebben bet
wel anders gekend: afgelopen winter
zijn wij in bet liolst van de nacht in de
kleren geschoten om een tocht te maken
op de grootste route, nl. die door Eier-
laud. Om vijf voor zes reden wij toen
Den Burg al uit. Het was roet nacht, ln
De Waal haalden wy de haan van Dick
Boot uitde veren. Het beest begon met
een luidkeels ie kraaien, maar een uur
tje later zal-ie wel weer op de stok zijn
gesprongen, voor een tukje-ioe. want
kort was nog de liaan, die de zon be
schreef en toen wij de route bijna ach
ter de rug hadden en met een zwaar be
laden wagen in Den Burg terugkeerden,
was de zon nog maar amper haar re:3
begonnen.
Zo weinig als je toen zag wiebelen
de lantaarns naast een piepend melk-
wagentje, liet flitsen van de vuurtorens,
en zo weinig als je toen hoorde -
géén leeuwerik nog, geen koekoek, geen
tureluur, slechts de monotone misthoorn
misschien zo veel vangt oog en oi r
op diezellde tocht in de tegenwoordige
tijd Doch liet jaar heeft 12 maanden,
Kort is de zomer, lang de winter. V ij
een wel eens een ritje met een melkrij-
de cabine binnenwaait, als het oog zich
Texelse natuur. Maar winterdag
weg: als liet mistig weer is en je geen
meterehoog tussen de tuinwallen opge-
met bus en al van de weg zou waaien.
Ais liet kan, moet ze prompt op tyd wor-
I)e auto van Slegh voor zuivelfabriek
„üc Onderneming", welk gebouw thans
dienst doet als pakhuis voor de Coop.
Aankoopver. „Texel".
reden toen als door een van alle mensen
verlaten wereld. Over en weer slechts
een korte groet „mörge", mörge". Je
draaide een sigaret in een of andere stal,
hcél even, staarde in het gaslicht, vond
het binnen beter dan buiten....
Zestig maal stapte de chauffeur in en
uit. Zestig keer starten, zestig keel'
stoppen. Melk van grote boerderijen,
melk in miniatuur busjes van een dag
gelder, die toch ook lid is van de fa
briek. En allen tezamen zorgen zij voor
dat indrukwekkende cijfer van 8 milli
oen liter per jaar! Hoe kunnen zij, daar
aau de „Eendracht" die stroom verwer
ken! Hoe gaat de bereiding tot die
zacht-ge'.e boter en die goudgele kaas in
haar werk? Hoeveel uur, nadat de melk
uit de uier is gedrukt, ligt daar een kaas
kant en klaar? Dat zouden wy allemaal
wel eens willen weten. Laten wij eens
een wandeling door de „Eendracht"
gaan maken, maar eerst de pen opnieuw
gedoopt om A Slegh's gedenkwaardige
dag reliëf te geven:
„Nou, dan gaan we maar" zegt Aat
Slegh. „eerst het dorp Inl". Het is Za
terdagavond, het loopt tegen zessen,
verschillende boeren zullen nu nog wel
onder de koeien zitten, maar de ophaal
dienst moet starten en op de boerderijen,
die het eei-st. met een bezoek van de
melkauto zullen wouden vereerd, lopen
de boeren of hun kuechien al bedrijvig
met de bussen naai-bniten, waar ze op
een trekw agentje worden geplaatst om
vervolgens aan de kant van de weg te
worden gezet. Ten einde de ophaaldienst
efficiënt te doen functioneren hebben
de melkhouders die by elkaar in 'n dorp
De heer A. Slegh is morgen, 28
April, 25 jaar melkrijder. Als ze
ons zouden vertellen, dat hij re
cordhouder was, zouden wij dat
gaarne aannemen, in één uur tijds
zag hij kans zo'n zeventig bussen
melk aan de fabriek af te leveren.
Actie, aciie, actie, dat is het parool
van iedere melkrijder. ..Koppie
doen" onderweg is er niet bij want
de fabriek werkt op de klok en ie
dere minuui is dan 'n verloren mi
nuut.
wonen hier en daar kleine stationnetjes
gewormd.
Dus eerst het dorp door, hier Den
Hoorn, waar de heer SltgJi zich een
kleine dertig jaar geleden vestigde, niet
als melkryder, maar als knecht bij de
heer T. Zegsl in de P.H. Polder. Slegh
sprak in die dagen met deze en gene
boer over liet probleem van het meik-
v ervoer en kwam toen op het idee een
fordje aan te schaften, waarmede hij de
melk zou gaan ophalen.
Weet u hoe liet vroeger ging? Iedere
veethouder-melkleveraneier moest maar
zien, dat zijn product aan de fabriek
kwam. Wie dichtbij woonden hadden
geen klagen, maar wie ver in het land
zat wreef zich wel eens het hoofd
Het was een goede gedachte om geza
menlijk vc-or het transport te gaan zor
gen en zo vormden de buurten zelf op
haaldiensten. Wie drie koeien had nam
gedurende drie dag-en liet vervoer voor
zijn rekening, wie er zeven luid reed 'n
week en zo voort. Tot allen zioh van
hun taak haddon gekweten en dan kwam
nummer één weer aan de beurt.
Niemand was dol op die melkrijdery:
Iret kwam niet altijd uit en er moest nog
al eens geschipperd worden om elkaar
gerieven. Boer A zou die dag op reis.boer
B had een koe, waar hij op het moment
van liet melktransportuur moeilijk bij
andaan kon, boer O had weer ander
belet.
Het denkbeeld vail Slegh óm voor al
le boeren de melk te gaan ophalen werd
zeer toegejuigt en al spoedig reed lijf
met zijn T-fordje langs de Texelse we
gen. Best waren die toentertijd niet...
Deze wijze van vervoer bleek een reuze
verbetering, de melk zelf kwam ook in
betere conditie ter plaatse, doordat de
bussen minder aan schommeling onder
hevig waren dan op de bolderende, veei-
lnze driowielde karretjes
Eenzaam ln het duin.
Een van de zonen van Slegh is op d«
laadbak gekropen, behendig spTingt hij
omlaag als de jubilaris op de rem drukt.
Waar twee of meer bussen moeten wor
den opgeladen slapt Slegh de cabine uit
om te assisteren. „Dat uitstappen moest
ei- niet bij wezen!" vindt hy. 26 jaar
melkrijder, maar dat uitstappen, ne»,
daar heeft iedere collega 'n hekel aan.
In Den Hoorn staan de bussen netjes
voor de boerderijen of op de stoep in de
dorpsstraat. Even gaat het de Stolpweg
in naar de eerste duintjes, waar de melk
in alle eenzaamheid is neergezet, nie
mand houdt de wacht. Niemand is bang,
dat er eens wat uit de bus zou nemen
Tja, als aaar een pan chocolade had ge
staan. enfin, dat verhaal kent ui
De Hoorndenveg is een prachtig)
weg. En prachtig is liet weer! Dat heeft
Slegh wel anders meegemaakt: „Ik heb
eens van half 8 tot 11 uur op het stukje
tussen de Kamp en Den Burg zitten
modderen; een al te optimistische melk-
sljjter heeft inij toen verkeerde inlich
tingen verstrekt, hij zei, dat het best
kon, maai- voor de auto was liet onbegon
nen werk en toch moest ik doorzetten,
toen wij er eenmaal zaten, lenig ging
niet meer
Op „St. Anna" waren ze blijkbaar wat
laat, vanavond, want de knecht koml
met rappe passen aangelopen. Slegh Jr.
Zie vervolg ommezijde