Cjrocn 'warLrJ~exelsin het harL, T.E.S.O. kan veel, maar de Ferry boot blijft voorlopig een luchtkasteel Vergadering trok grote belangstelling De N.V. brengt binnenkort een nieuwe ziekenauto op de weg A. Slegh, Texels eerste melkrijder, jubileert Hij reed -eerst met het T-fordje - 25 millioen liter melk naar de zuivelfabriek WOENSDAG 27 APRIL 1949 TEXELSE 62e JAARGANG No. 6317 COURANT Uitgave v h Fa Langeveld 6c De Rooy Boekhandel - Drukkerij - Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbua 11 - Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotcerdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb. Postgiro 65 2 Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar Wij zijn niet tevreden, omdat wij meer winst hadden moeten maken, gezien ons streven om een nieuwe boot ln de vaart te brengen, opdat er een betere verbin ding tussen Texel en Den Helder iot stand kan worden gebracht. Met deze verbinding is liet niet gesteld zoals het zijn moet. Er wordt, dank zij het perso neel gedaan wat er gedaan kan worden, maar vooral in het drukst van het jaar, in de zomermaanden, kan de N.V. het verkeer niet verwerken zoals het moet. Soms moeten er auto's aan de wal blij ven staan, zeker, men slaagt er altijd nog in de/e wagens dezelfde dag over te zetten, maar 't betekent to Oh een grote handicap als men pas met een derde of vierde boot kan overvaren. Wij hebben het plan een zgn. Ferry boot te laten bouwen. Die worden tót grote tevredenheid in de Zeeuwse Wate ren gebruikt. In een wip wordt zo'n vaartuig geladen en gelost. Na een mi nuut is het autodek leeggestroomd. Zo'n boot er nog bij, is ons ideaal, zelfs het ideaal van uw conservatieve president-commissaris. (Bij de entrée was 'de aandeelhouders een pamflet overhandigd, waarin enige aandeelhou ders de heer Mulder een conservatief pres.-comm. noemden en aandrongen in zijn plaats de heer J. Reij te kiezen) Ik, aldus dhr Mulder, ben uitt, zo con servatief als men denkt, maar lk beu voorzichtig. (Applaus). Als lk er tegen ben op het ogenblik een Ferrv-boot aan tc schaffen, omdat wjj die thans niet kunnen betalen, moet dit dunkt me een wfjs beleid worden genoemd en geen blijk van conservatisme! WU willen al len liever vandaag dan morgen een Fer rv-boot, die ons- uit de brand helpt, maar daartoe zijn twee belangrllke ractoren in ogenschouw te nemen: Ten eerste: voor een grotere boot is een behoorlijke haven nodig, hetzij te Oudesehild. hetzij aan het Horntje. De haven van OUdesehild zou moeten wor den uitgebreid, of er zou ten Oosten van de oude haven een nieuwe moeten worden aangelegd, of wel er zou aan 't Horntje een speciale ponthaven moeten worden gemaakt. De plannen van Wa terstaat ziin zo ver gevorderd, dat er al een voorstel bij liet betreffende ministe rie in ingediend, maar of deze plannen verwezenlijkt zullen worden weten wij natuurlijk niet. Een oplossing van het havenprobleem zal in ieder gewal nog ettelijke jaren duren en voor de verbe tering is ingevoerd kan onze N.V. niet met een grotere boot. komen. Daarom zou het onverstandig zijn thans over ie gaan tot de bouw van een nieuwe boot. Zo'n schip kost één millioen twee hon derd duizend gld. Als wij vandaag zo'n boot zouden bestellen en deze over tnvee jaar zou worden afgeleverd, zou het vraagstuk moeten worden opgelost hoe een dergelijke boot te financieren! Onze reserve is hoogstens f 200,001). Als dat totaal werd besteed zou er een schuld overblijven van een f900,000! Waar moet dat bedrag vandaan komen? Er zuilen er zijn die zouden zeggen: „Dan neemt u een scheepshypotheek". Hierop kan ik antwoorden, dat wij onze voelhoorns dienaangaande hebben uit gestoken, maar met onze huidige statu ten met aandelen van f 25 en f 5 is het moeilijk om geld te krijgen op onze bo ten en gesteld dat wij wél geld konden krijgen, dan zou de Bank, die het geid zou wensen te verstrekken, zeker reke ning houden met de mogelijkheid, dat er te enigerlijd wel eens geëxecuteerd zon moeten worden en met deze mogelijkhe den voor ogen zou het te verstrekken bddrag zeker zeer laag zijn. Bij de dooi de Bank te houden taxatie zou boven dien rekening gehouden worden met het feit, dat de hoten slechts op enkele diensten gebruikt kunnen worden. Ik geloof dan ook niet, aldus spr., dat wij bij de huidige statuten een Bank bereid zullen vinden het nodige bedrag ter be schikking te stellen. De statuten zouden zodanig gewijzigd moeten worden, dat er aandelen zouden worden gevormd van f 500 tot f 1000. Maar dan is het te verwachten, dat er aandeelhouders zul len zijn, die komen met eisen tot meer dere zeggenschap, als zij voor grote be dragen deelnemen! En of zij, die slechts aandeelhouder zijn voor f 5 of f 25, daar in zouden toestemmen, mag betwijfeld worden. Al zou de Bank geld beschikbaar stel len, dan zouden wjj nog tonnen tekort komen. Obligaties uitschrijven? Hoeveel personen zouden daartoe genegen zijn? Wij leven thans in een tijd van teruglo pende conjunctuur, het geld, dat enige Kapitein Vlas ln de stuurhut van de „Dokter Wagennaker". In de Vrijdagavond onder grote be langstelling gehouden vergadering van aandeelhouders der N.V. TESO, werd de heer G. J. B. Mulder met grote meerder heid van stemmen tot president-commis saris herkozen. De zgn. Ferry-boot zal de eerste jaren nog niet op stapel kunnen worden ge zet, hoe groot de behoefte aau een der gelijk vaartuig ook is: TESO staat sr wel is waar niet slecht voor, maar een aderlating van ruim een millioen gld. voor een Ferry-boot zou haar te machtig zijn. Het in de vaart brengen van een boot, die hoofzakelijk bestemd zal zijn tot vrachtboot, zal een voorlopige op lossing moeten brengen. Voorts werd medegedeeld, dat binnen kort een nieuwe ziekenauto in gebruik zal worden genoemd. De president-commissaris, de heer G. J. B. Mulder, heette de aanwezigen har telijk welkom, in het bijzonder begroette hij de heer W. H. Lap, oud-presidenl- commissaris en de heer P. Dros Alibzn oud-secretaris van commissarissen, wier verdiensten spr. schetste met de opmer king, dat. zij de N.V. door wijs beleid hielpen opbouwen. Gaarne had de heer Mulder ook het welkom toegeroepen aan de dertle pionier, de heer Fr. Zegel Kzn doch wegens ziekte kon deze de verga dering met bezoeken. Spr. wenste hem spoedig hei-stel toe. Voorts rehtte spr hartelijke w oorden tot oud-kapitein Diiiu- ker, die al over de tachtig jaar nog ten zeerste met de N.V. meeleeft. Ook de oud-Tvaloonunissaris, de heer Jn. de Vries, werd speciaal verwelkomd. „Bei den zijn in de dienst van TESO vergrijsd beiden zijn steeds tot volle tevredenheid werkzaam geweest. Helaas is de heer W Kaan ons door de dood ontvallen." Het deed dhr Mulder een groot ge noegen, dat het grootste deel van het personeel der N.V. thans aandeelhouder is. Zij tooh hebben een taak, welke hoge eisen stelt en van hen hangt liet groten deels af, of het. publiek tevreden kan zijn. Dat ook zij thans als aandeelhouders op de vergadering aanwezig kunnen zijn en door het uitbrengen van hun stem in vloed op de gang van zaken kunnen uit oefenen zal hun vermoedelijk wel vol doening geven. Enigszins teleurgesteld. De krant, was buitengewoon optimis tisch gestemd t.a.v. de rekening over 't afgelopen boekjaar. Het spijt spr., dat hij dit optimisme niet kan delen, daar hij over de winst enigszins teleurgesteld is. Et is weliswaar geen reden tot onte vredenheid, maar het bestuur is tooh ook niet geheel voldaan. Wij zijn niet helemaal ontevreden omdat er nog een behoorlijke winst is behaald, maar wij zijn niet geheel voldaan omdat wij do winst groter hadden gewenst, In '48 was er een zuivere winst van plm f42,000, in '47 f 62,000, in '40 f 88,000, d.wx, dat wij in '48 50 pet min der winsi maakten dan in '47 en ruim 100 pet. minder dan in '46. Als wij deze winst nader ontleden, dan zien wij, dat op het bootbedi-ijf een zuivere bedrijfs winst is gemaakt, van f 34.000. Het bus bedrijf floreert minder goed en de winst van fSOOO is feitelijk onzuiver, want er is geen rekening gehouden met het ge- investeerde kapitaal van f 100,000, waar voor uiteraard 3 pet. rente zou moeten zijn berekend, terwijl voorts de premiën inzake de pensioenen zijn verhaald op t bootbedrijl inplaats *van op tiet busbe drijf. Dat het busbedrijf nog zo gelopen heeft is te danken aan onze touringcars en niet aan de gewone lijndiensten, want enkele van deze lijndiensten leverden zelfs een groot fin. nadeel op! SUCCES VOOR TEXELSE STIER. Adema D I, de 2-jarige stier van dhr W. Keesom, die tijdens de keuring op 1 April jl. te Den Burg reeds de beste in druk van zijn rubriek maakte, heeft op de Centrale Keuring te Alkmaar een prachtig resultaat behaald door als nr. 3 te worden geplaatst in de rubriek 2-j. stieren, waarin wel 27 exemplaren mee dongen! Er waren i25 stieren aange voerd. Adema 21 van de Woudhoeve, de „gouden bul" van Gebr. Ruyter, een 3-j. stier werd voor de tweede maal kampi oen. De totaal-indruk, die deze keuring achterliet was, dat N.-Holland, voor een zo klein fokgebied, over bijzonder goed en fraai materiaal beschikt. jaren geleden nog zo los zat, zit thans zeer vast. Aanschaffing van een nieuwe boot zou ik dan ook thans met grote zorg te gemoet zien. Het lijkt mij daarom het allerbeste de uitvoering van onze plan nen nog enige tijd op te schorten. Da:i hebben wij wellicht een groter reserve fonds en dan zijn de bouwkosten waar schijnlijk ook gedaald Ik acht het niet uitgesloten, dat de bouwkosten van ee;i boot, die thans een millioen gld. zouden vergen, dan zouden zijn gedaald tot f700,000. Uit dit alles mag niet worden geconcludeerd, dat wij stilzittenWy zijn voortdurend met de uitbreidings plannen bezig. Het vraagstuk van 't ver voer is zo zoetjes aan een nachtmerrie geworden Jk kan u zeggen, dat er plan nen zijn, deze zaak op te lossen. Hoe de ze zich zullen ontwikkelen, kan natuur lijk nog niet worden medegedeeld, maar ik hoop, dat wij in de naaste toekomst oen zodanige boot er by hebben, dat in ieder ge\ al het vracht- en autovervoer geen moeilijkheden met zich brengt. I)e lieer Mulder besloot met woorden van hartelijke dank aan de directeur en liet personeel voor hetgeen zy in liet af gelopen jaar hebben verricht. (Applaus) Met de wens, dat deze vergadering 'n aangenaam karakter zou dragen en de besprekingen zouden worden gevoerd in het belang van de N.V., opende de heer Mulder de bijeenkomst. Hierop werden de notulen gelaz-n door de secrdhr E. Hoordijk en ver volgens bracht de directeur, dhr J. J. v. d. Vlies, het jaarverslag uit. Daaraan ontlenen wij: 1948 was een zeer normaal jaar. Last ion ijs en sneeuw werd niet ondervon den. Enige malen werd weer hinder on dervonden van het lage water. Het bin nenkomen onzer schepen bij deze lage waterstanden, waardoor liet vaak voor komt, dat het schip zwaar over de grond schuurt, bradht enige belangrijke uitga ven voor onderhoud met zien mede. Nog steeds lopen de totale inkomsten van het bootbedrijf in stijgende lijnin 1947 f 345.576.— in 1948 f 358.367.—. In 1948 is hier in ook begrepen een bedrag van ontvangen oorlogs-sehade van rond f 10.000.Sneller echter dan de totale ontvangsten lopen de totale uitgaven omhoog. Waren de totale uitgaven in 1947 f 298.284.in 1948 bedroegen deze f 313.381.een verhoging dus in uitga ven van rond f 16.000. - Al het mogelijke werd door ons gedaan om liet bedrijf zo zuinig mogelijk te la ten lopen. Dat echter de onkosten nog weer gestegen zijn, vindt zijn oorzaak in de verdere stijging der arbeids-lonen en sociale lesten. Een groot bedrag werd aan belasting betaald. Dit kwam voor een groot deel ten laste van liet Reserve-fonds en wol voor een bedrag van f 31.373. In dit jaar werd op ons hele bootbe drijf en gebouwen een afschrijving toe gepast van f 10.341.Bestond de moge lijkheid om een afschrijving toe te pas sen naar de vervangingswaarde, wat toch noodzakelijk is om later uit het be drijf tot vernieuwing van het materaal te kunnen over gaan, dan zou de nu ge heel gemaakte winst op het boothedrliE hiervoor nodig zijn De dienst Texel-Den Helder v.v. werd dit jaar op werkdagen onderhouden door 5 diensten. Op Zondagen wei-den 3 diens ten gevaren. De eilanden^dienst werd weer door ons, in combinatie met Rederij Koppe en Doeksen, gevaren in de zomermaanden en bracht ons enig financieel voordeel. Gedurende liet zomer-seizoen dat in ging op 12 Juni en eindigde op 12 Sept. werden op werkdagen 8 en op Zondagen 5 diensten gevaren. Buiten deze diensten voer ons m.s. „Voorwaarts" geregeld mee, hoofdzakelijk voor het vervoer van vrachtgoed en vis 0111 daardoor ons s.s Dokter Wagemaker" te ontlasten en zo de dienst geregelder te laten lopen. Totaal wei-den met onze schepen dit jaar 2609 reizen v.v. over het Marsdiep gemaakt. Hierbij zijn ook enige reizen, die midden in de nacht moesten worden gemaakt voor het vervopr van zieken. Voor schadevergoedingen bleven wij dil jaar met onze sohepen gevrijwaard Wel liep ons s.s. Dokter Wagemaker op Donderdag 4 Maart bij zeer dikke mist vast bij fort „Harsens" te Den Helder, maar na enige tijd gelukte het op eigen Zie vervolg pag 4. Zo in liet voorjaar, ja dan zou ieder der willen meemaken: als de zoele wind kan verlustigen in de schoonheid van d brrrr. Dan valt het niet mee zo langs de band voor ogen kunt zien, als c'e sneeuw stapeld ligt of als je bij vliegende storm Maar de melk moet. worden opgehaald, den afgeleverd. Welnu, de Texelse meikopliaaldieiist functioneert uitstekend, de chauffeurs verstaan hun taak als geen ander en als ze 's avonds eens een vreemd gevoel (of niet vreemd!) in de rug hebben, latey zij dan bedenken, dat het spreekwoord „ondank is 's werelds loon" maar uitge vonden is door een onverbeterlijke pes simist dat er ook nog een ander spreek woord bestaat: „Arbeid adelt". Nu. dan hierbij de ridderslag voor de eerste Texelse melkrijder A. Slegh, die morgei 25 jaar als zodanig achter liet stuur z;t Die in de loop der jaren zo'n 25 millioen (wij geven maar een ruwe schatting) li ter melk naar de zuivelfabrieken hoeft gordden. Van 1924 tot '48 (toen de fusie tot sland kwam) voor de Hoornder fa briek „De Onderneming" en sindsdien voor „De Eenidracht". Wy hebben dezer dagen zo'n route meegereden, naast Slegh in de cockpit. Het was verrukkelijk. Wij hebben bet wel anders gekend: afgelopen winter zijn wij in bet liolst van de nacht in de kleren geschoten om een tocht te maken op de grootste route, nl. die door Eier- laud. Om vijf voor zes reden wij toen Den Burg al uit. Het was roet nacht, ln De Waal haalden wy de haan van Dick Boot uitde veren. Het beest begon met een luidkeels ie kraaien, maar een uur tje later zal-ie wel weer op de stok zijn gesprongen, voor een tukje-ioe. want kort was nog de liaan, die de zon be schreef en toen wij de route bijna ach ter de rug hadden en met een zwaar be laden wagen in Den Burg terugkeerden, was de zon nog maar amper haar re:3 begonnen. Zo weinig als je toen zag wiebelen de lantaarns naast een piepend melk- wagentje, liet flitsen van de vuurtorens, en zo weinig als je toen hoorde - géén leeuwerik nog, geen koekoek, geen tureluur, slechts de monotone misthoorn misschien zo veel vangt oog en oi r op diezellde tocht in de tegenwoordige tijd Doch liet jaar heeft 12 maanden, Kort is de zomer, lang de winter. V ij een wel eens een ritje met een melkrij- de cabine binnenwaait, als het oog zich Texelse natuur. Maar winterdag weg: als liet mistig weer is en je geen meterehoog tussen de tuinwallen opge- met bus en al van de weg zou waaien. Ais liet kan, moet ze prompt op tyd wor- I)e auto van Slegh voor zuivelfabriek „üc Onderneming", welk gebouw thans dienst doet als pakhuis voor de Coop. Aankoopver. „Texel". reden toen als door een van alle mensen verlaten wereld. Over en weer slechts een korte groet „mörge", mörge". Je draaide een sigaret in een of andere stal, hcél even, staarde in het gaslicht, vond het binnen beter dan buiten.... Zestig maal stapte de chauffeur in en uit. Zestig keer starten, zestig keel' stoppen. Melk van grote boerderijen, melk in miniatuur busjes van een dag gelder, die toch ook lid is van de fa briek. En allen tezamen zorgen zij voor dat indrukwekkende cijfer van 8 milli oen liter per jaar! Hoe kunnen zij, daar aau de „Eendracht" die stroom verwer ken! Hoe gaat de bereiding tot die zacht-ge'.e boter en die goudgele kaas in haar werk? Hoeveel uur, nadat de melk uit de uier is gedrukt, ligt daar een kaas kant en klaar? Dat zouden wy allemaal wel eens willen weten. Laten wij eens een wandeling door de „Eendracht" gaan maken, maar eerst de pen opnieuw gedoopt om A Slegh's gedenkwaardige dag reliëf te geven: „Nou, dan gaan we maar" zegt Aat Slegh. „eerst het dorp Inl". Het is Za terdagavond, het loopt tegen zessen, verschillende boeren zullen nu nog wel onder de koeien zitten, maar de ophaal dienst moet starten en op de boerderijen, die het eei-st. met een bezoek van de melkauto zullen wouden vereerd, lopen de boeren of hun kuechien al bedrijvig met de bussen naai-bniten, waar ze op een trekw agentje worden geplaatst om vervolgens aan de kant van de weg te worden gezet. Ten einde de ophaaldienst efficiënt te doen functioneren hebben de melkhouders die by elkaar in 'n dorp De heer A. Slegh is morgen, 28 April, 25 jaar melkrijder. Als ze ons zouden vertellen, dat hij re cordhouder was, zouden wij dat gaarne aannemen, in één uur tijds zag hij kans zo'n zeventig bussen melk aan de fabriek af te leveren. Actie, aciie, actie, dat is het parool van iedere melkrijder. ..Koppie doen" onderweg is er niet bij want de fabriek werkt op de klok en ie dere minuui is dan 'n verloren mi nuut. wonen hier en daar kleine stationnetjes gewormd. Dus eerst het dorp door, hier Den Hoorn, waar de heer SltgJi zich een kleine dertig jaar geleden vestigde, niet als melkryder, maar als knecht bij de heer T. Zegsl in de P.H. Polder. Slegh sprak in die dagen met deze en gene boer over liet probleem van het meik- v ervoer en kwam toen op het idee een fordje aan te schaften, waarmede hij de melk zou gaan ophalen. Weet u hoe liet vroeger ging? Iedere veethouder-melkleveraneier moest maar zien, dat zijn product aan de fabriek kwam. Wie dichtbij woonden hadden geen klagen, maar wie ver in het land zat wreef zich wel eens het hoofd Het was een goede gedachte om geza menlijk vc-or het transport te gaan zor gen en zo vormden de buurten zelf op haaldiensten. Wie drie koeien had nam gedurende drie dag-en liet vervoer voor zijn rekening, wie er zeven luid reed 'n week en zo voort. Tot allen zioh van hun taak haddon gekweten en dan kwam nummer één weer aan de beurt. Niemand was dol op die melkrijdery: Iret kwam niet altijd uit en er moest nog al eens geschipperd worden om elkaar gerieven. Boer A zou die dag op reis.boer B had een koe, waar hij op het moment van liet melktransportuur moeilijk bij andaan kon, boer O had weer ander belet. Het denkbeeld vail Slegh óm voor al le boeren de melk te gaan ophalen werd zeer toegejuigt en al spoedig reed lijf met zijn T-fordje langs de Texelse we gen. Best waren die toentertijd niet... Deze wijze van vervoer bleek een reuze verbetering, de melk zelf kwam ook in betere conditie ter plaatse, doordat de bussen minder aan schommeling onder hevig waren dan op de bolderende, veei- lnze driowielde karretjes Eenzaam ln het duin. Een van de zonen van Slegh is op d« laadbak gekropen, behendig spTingt hij omlaag als de jubilaris op de rem drukt. Waar twee of meer bussen moeten wor den opgeladen slapt Slegh de cabine uit om te assisteren. „Dat uitstappen moest ei- niet bij wezen!" vindt hy. 26 jaar melkrijder, maar dat uitstappen, ne», daar heeft iedere collega 'n hekel aan. In Den Hoorn staan de bussen netjes voor de boerderijen of op de stoep in de dorpsstraat. Even gaat het de Stolpweg in naar de eerste duintjes, waar de melk in alle eenzaamheid is neergezet, nie mand houdt de wacht. Niemand is bang, dat er eens wat uit de bus zou nemen Tja, als aaar een pan chocolade had ge staan. enfin, dat verhaal kent ui De Hoorndenveg is een prachtig) weg. En prachtig is liet weer! Dat heeft Slegh wel anders meegemaakt: „Ik heb eens van half 8 tot 11 uur op het stukje tussen de Kamp en Den Burg zitten modderen; een al te optimistische melk- sljjter heeft inij toen verkeerde inlich tingen verstrekt, hij zei, dat het best kon, maai- voor de auto was liet onbegon nen werk en toch moest ik doorzetten, toen wij er eenmaal zaten, lenig ging niet meer Op „St. Anna" waren ze blijkbaar wat laat, vanavond, want de knecht koml met rappe passen aangelopen. Slegh Jr. Zie vervolg ommezijde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1