Cfroen 2tmrLfJexels in het harL, Belgische jachtvliegtuigen maken de robben onrustig Met de „Zeemeeuw" naar Vlieland De Vliehors werd in enkele jaren drieduizend vierkante meter groter Sproeten? SPRUTGL Landbouwscholieren maakten zeer interessante fietstocht De Bonte Witte Kruis Trein J Het wordt een reuze gezellige avond ZATERDAG 23 JULI 1949 TEXELSE 62e JAARGANG No. 6342 COURANT Uitgave v.h. Fa. Langeveld De Rooy Boekhandel - Drukkerij - Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 1 1 - Tel 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rorterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb. Postgiro 65 2. Abonnementsprijs 2,45 per halfjaar old ko.tt" Qe kunt op twee officiële manieren naar Vlieland reizen: vanuit Harlingen over de Waddenzee en vanuit de N.O.- punt van Texel over liet Eierlandse Gat Wie in de noordelijke provincies van ons land wonen doen goed in Harlingen aan boord te gaan van het schip, dat óf rechtstreeks naar de aanlegsteiger van Vlieland stoomt, óf een boot is die dicht bij Vlieland een ander vaartuig ontmoet en daar de passagiers voor Vlieland getegenheid geeft 0111 over te stappen. Vanuit Harlingen vaart men in twee uur naar Vlieland, de boot legt een trajeet af van 40 km.; kon zij regelrecht varen dan zou zij na 28 km. Vlieland hebben bereikt. Wie in alle andere provincies wonen, doen verstandig over het Eierlandse Gat naar Vlieland te reizen, een prach tige reis als het weer natuurlijk mee werkt, hetgeen in nog sterker mate geldt voor de overtocht vanuit Harlingen. De tocht vanuit de N.O.-punt van Texel is beslist de mooiste. Een onvergetelijke reis! Wij zullen althans nooit de tocht vergeten, die wij tien jaar geleden naar Vlieland maakten, toen met een door onszelf gecharterd scheepje, dat aardig kon dansen op dat Eierlandse Gat, het heette de „Qno Vadis". Nog steeds die tocht voor ogen, maakten wij het plan nog eens naar Vlieland te gaan, na 10 jaar! Na 10 jaar weer eens kennis te maken met de Vliehors, met de Sahara van het Noorden. Dit plan hebben we uitgevoerd, de reis zit er weer op, een eendaags uit stapje, twee uur geleden zaten wij nog ver ten Noorden van De Cocksdorp, thans hebben wij de pen al weer om klemd om de wederwaardigheden op pa pier te zetten, ja, vóór wij deze dag wil len besluiten, moet het verhaal er uit en als het kan moet het Zaterdag nog mee, althans het eerste gedeelte, want ons hart is vo! van de trip naar Vlieland en ortze pen vloeit ervan leeg, ergo: onver poosd willen wij u vertellen van het mooie, t interssante, dat aan zo'n uit stapje verbonden is en wij hopen zeer, dat wij in staat zullen zijn van deze plaats uw belangstelling voor een en an der zodanig te stimuleren, dat u beslist voornemens zijt om ook aan boord van TESO's salonbootje de „Zeemeeuw" tc stappen en u over het Eierlandse Gat te laten varen! Niemand mag deze tocht missen, noch de Texelaar, noch de badgast, ulohher mee over dit water, waarop het bij gun stig weer zo gezellig Is, zwerf mee over de Vliehors, dwaal mee door de duinen van Vlieland, het eiland, dat eigenlijk 'n beetje bij Texel hoort, dat als het ware uit een en hetzelfde nest komt, vol- bloedse verwantschap is en misschien eindelijk berouw heeft zo'n vijf ecuwen geleden heel stout de stevige hand van de grote broer Texel Ie hebben losgela ten en alleen op avontuur Is uitgegaan. Zo voor elkaar. TBSO heeft de verbindingen goed ge organiseerd. Zij heeft een uitstekend aansluitende busdienst in het leven ge roepen en zonder tijdverlies staat ge daar op liet uiterste puntje van Texel. Precies op tijd heeft de bus ons bij de steiger gebracht, waaraan de „Zee meeuw" gemeerd ligt. Wij zijn met een bont gezelschap da mes en heren, heel jonge mensen en ou deren van omstreeks vijftig jaar. Enke- jji ten zijn naar De Oocksdorp gefietst, maai- de meesten hebiben zich laten rij den, waar TESO's tarieven zo laag mo gelijk gesteld zijn. -De drie gebroeders Boon lopen be drijvig heen en weer, maken alles voor de tocht gereed. Het zicht is (Woens dag) helder, diepblauw de lucht, hier en daar nog een verdwaald wolkje, dat een donkere schaduw op de duinen te kent, een frisse zeewind, die nooit ont breken mag. Een der gebroeders Boon kijkt eens of alle passagiers aan boord zijn, hij con troleert zijn horloge, (9,15), de „tros" wordt, losgesmeten en het woord is aan de „Zeemeeuw", die er best zin in heeft en dadelijk op volle toeren draait. „Mijn auto kan daar toch blijven staan? Hij staat daar toch velig?" heeft een passagier nog gevraagd. De schip per heeft hem meteen gerustgesteld: op Texel is nog- nooit een auto gestolen! Omze boot is niet de enige schuit die nu op het Eierlandse Gat dobbert: wij Hellen verscheidene vissersschepen, kleine kotters en blazers, die alleman', achter de garnalen jagen. „Die vissen hier al de hele zomer lang", vertelt de schipper, „onder de kust van de Noord zee zit geen schol meer, alles is doodge- vist. Nu proberen zij het dus op garna len". De robben worden bang. „Kijk, daar beginnen de vliegers weer"! wijst de kapitein. Hij kijkt niet erg vriendelijk naar de machines, die cn- priolend door het luchtruim boven de Vliehors jagen. Het zijn piloten van een Belgisch eskader, dat van 19 Juli tof eind Aug. oefeningen boven dit gebied houdt en op liet vliegveld van Leeuwar den gestationneerd is. „Het lawaai en die stunts van die vliegtuigen maken de robben bang, ze jagen de robben weg. Aan de buitenkant van de Hors heb je al minder robben dan gewoonlijk. Bui ten tel je er nog een 60 tot 70, binnen een 160". De vuurtoren van De Cocksdorp en die van Vlieland (hetgeen wij later zul len ontdekken) heeft een rode vlag uitgestoken ten teken, dat er geoefend wordt boven de Hors. De Hors is wel 15 km. lang en de „Zeemeeuw" blijft ver uit de buurt, zodat er volstrekt geen ge vaar bij is. „Ik hoor nog al eens gekke praatjes over deze tocht", werpt de schipper een balletje op, „er zijn er die zeggen, dat je door het water moet waden voor je Vlie land bereikt. Hoe komt men aan die las ter? Een enkele mal per seizoen, bij een dikke zeewind uit het Noordwesten, heb je kans op een beetje water over een 50- CO meter en dat reikt dan tot je enkels. Op dager, als nu is het er kurkdroog, en De steiger aan Texel's N.O.-punt. je -ziet dat het heus niet bladstil hoeft tv zijn!" Daar gaat weer een vliegtuig. Hot heeft eer. schietschijf achter zich. Plot seling komt 'n aanvaller uit de lucht suizen, hij vliegt met duizelingwekken de snelheid naar de schijf en vuurt een reeks mitrailleurkogels af. „Hij jaagt er zo vijftig achter elkaar uit. Dénk je, dat die robben dan blijven liggen?" zegt een lid van de bemanning, Nee, wij verwachten op dit ogenblik geen robben op de plaat! De Vliehors groeit! Wij schreven onlangs over het uit stapje, da; de Slufter destijds heeft ge maakt, dat die rivier zo'n duizend meter naar het Zuiden is gewandeld, wel nu, de Vliehors is ook ondeugend gewee.it, hij heeft sedert de oorlog een duizend of drie vierkante meters van hel Eierland se Gat ingepalmd en bij zijn vijftien km lange zandplaat gevoegd, alsof hij nóg niet groot genoeg wah, nóg niet eenzaam genoeg en nóg te weinig op een echte zandwoestijn geleek. De schipper vertelt ons van deze land- aanwinst, hij kan liet precies zien, hij vaart hier dagelijks, hij heeft hier zijn hele leven al gevaren, zoals zijn vader hier bij nacht en ontij voer. BEKENDMAKING AAN De Soe. Commissie van de Stichting v. d Landbouw' al'hier vestigt, in samen werking met het plaatselijk Arbeidsbu reau, de aandacht van de landbouwers op de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen van Oogsteolonnes voor de periode van 9-29 Aug. a.s. De aanvragen behoren bij de bekende voorzitters der rayoncommissies te wor- d eningediend voor of uiterlijk op Maan dag 25 Juli a.s. In verband met de vorgescln-even in leveringsdatum dezer aanvragen bij de Prov. Comm. 'te Haarlem, kunnen later ingediende aanvragen niet meer in be handeling worden genomen. Er wordt nogmaals uitdrukkelijk de aandacht op gevestigd, dat de op 2 Mei jl. ingelever de, voorlopige algemene, opgaven, geen enkele aanspraak geven op hulp voor bovengenoemd tijdvak. „In 1920 voeren w-ij nog met een ijze- ren stoomblazer op de plaats, waar je nu die zware zandplaat ziet liggen als deel van de Vliehors. Het wrak van de Oak- ford, hier in 1934 gestrand, ligt thans onder de Zuid-westpunit van de Vliehors, de „Liesbet", die hier in 1921 verging, zit er o'uk en de „Tengo.v" van 1917 's eveneens onder het zand bedolven! Wat de Vliehors er bij neemt, slaat de zee er aan de Noordoostpunt van Texel weer af!" „En dat schip daar in het Noordwes ten?" „Dat is een Duitse tanker, die liep daar in dt oorlog aan de grond, z'n kop steekt lü m. hoven het water uit. Dat komt doordat-ie boven op een ander wrak is gelopen 1" „Waarvan is dat wrak, schipper?" „Dat daaronder zit? Ik w-eot het niet, er zitten er zoveel, ik heb eens een kaart gezien, waarop de strandingen van de laatste 100 jaar staan aangetekend, het krioelde ervan, er stonden minstens 150 schepen op „Kijk, zegt de gids, ineens, zie je die vogels daar? Dat is een vlucht duiven, ze gaan waarschijnlijk naar Denemar ken". Kranig werk. Ja, lezers, er is hier heel wat te zien. En te horen. Te horen uit de mond van hen, voor wie deze wateren geen ge heimen meer hebben, In de cabine van de „Zeemeeuw" die (laten wij hem een pluimpje geven) prachtig loopt, ligt een gouden horloge. De inscriptie vertelt ons van „onver schrokkenheid en zelfopoffering" van de leden van de Cocksdorpei: roeiredding- boot, die 23 Oct. 1921 in de Eierlandse Gronden de 7 opvarenden van de 3-mas' schoener „Liesbet" veilig en wel aan de wal bracht. Dit horloge heeft toebehoord aan wij len de heer Maarten Boon Mm., schip per van de reddingboot. Het Is een ge schenk van de Duitse regering, „Onder Stresemann" voegt de schipper er aan toe! De Brandaris, een motorboot van Terschelling, was ook ter hulp gelild, maar toen de schipper van de Brandaris in de gaten kreeg, dat de Cocksdorpers hem vóór waren, liet hij de steven wen den om huiswaarts te keren. Ter hoogte van het Vlielandse Posthuis werd de boot echter door een geweldige golf op genomen, ze dook neer en verging met alle inzittenden. Wijlen de heer Maarten Boon werd ook dcor HM. de Koningin gehuldigd; met een Gouden Medaille! H»t was een zware strijd geweest, de twaalf moedige kerels hadden zeven uur lang aan de riemen gezeten om het schiD met de in nood verkerende schipbreuke lingen te redden. Zo verhaalt de schip per ons hetgeen zich hier op de zee heeft afgespeeld en onderwijl gaat de boot zig-zag door de stromingen, als maar zoekend naar een plekje diep wa ter, alsmaar varend langs de uitgestrek te zandvlakte, waarop dit seizoen dui zenden sterns hun nesten hebben ge bouwd Elk nest kreeg drie eieren, waar uit inmiddels de jongen zijn gekropen, jonge r ogels, die wellicht al op eigen benen kunnen staan. Door dit ongerepte gebied, beheerst door de kraohtige elementen, waar water en zand een eeuwigdurend strijd voeren, waar geen mensenhand totnogtoe enige wijziging in het verloop heeft kunnen aanbrengen, waar bij winterdag de stormwind giert en wild geworden zeeën over de Hors slaan, waar zomerdag, zo als nu, een luie badgast -zonder gevaar- een uiltje kan knappen, door dit voor ons landrotten geheel vreemde terrein vaart een rank vaartuig. Full speed. Het water tussen Texel en Vlieland Hikt zo smal, een kattesprong, zou je zo zeggen, maar de boot moet alsmaar onrweggetjes maken, door deze doolhof van droogten en ondiepten. De boot doet er een uur over! (Wordt vervolgd 1 Dinsdag 12 Juli vertrokken 15 leer lingen van de 2e en 3e klas van de land bouwschool en het hoofd met de boot van 7,45 van Texel om 'n tegenbezoek te brengen an de jongens uit de Wierin- germeer. Om kwart over 10 werden ze in Sloot- dorp gedistribueerd om hun slaapplaat sen, die 24 km. uit elkaar lagen op te zoeken. Tegen 2 uur waren allen weer in Slootdorp en ging het gezamenlijk naai de Van Bemmlenhoeve, het grote proef bedrijf van de Wieringermeer. De aard appelhut werd bezichtigd en hierna eni ge van de vele proeven, o.a. verschillen de bonerrassen en vlasrassen. Duide lijk werd hier gedemonstreerd, dat door stikstofvermeerdering roest in het vlas toeneemt en dat Concurrent zware con currenten heeft. Percello stond beter. Na dit bedrijf stond het electrisch ge maal de Lel.v op het programma. Hier stonden de machines-f- A.P., zodat hij de inundatie deze geen schade hebben ondervonden. Indrukwekkend was het te horen, dat de opvoerhoogte van het ge maal 6,10 m. was. 's Avonds werd een voetbalwedstrijd gespeeld, waarhij de landbouwschool van Texel met 7-0 werd ingemaakt. De Wie ringermeer nam dus revanche op hun 3-1 nederlaag bij hun bezoek aan Texel. De volgende dag ging de reis naar Lutjewinkel, waar de zuivelfabriek b-- keken werd. Dat was de moeite waard Deze fabriek, die plm. 30 nnlliocn kg melk per jaar verwerkt, fabriceerde bo ter, kaas, melkpoeder en melkproducten in flessen. Vooral de reinigingsinstalla tie en vulling van de flessen was zeer interessant. 25 auto's voeren hier de melk aan, terwijl 15 andere auto's de producten afleveren. De ketels worden met olie gestookt. 's Middags bezocht men Oosfwaard, t proefbedrijf van landbouwmachines in de Wieringermeer. Hier kan iedere boer die mechaniseren wit, gratis) inlicbltingen krijgen over alle soorten landbouwma chines. die hier onder alle omstandighe den gebruikt worden. We kregen een maaier van koolzaad in het werk zien en nu bleek meteen het nut van dit be drijf. Dit werktuig leverde hopeloos werk. Laat iedere boer toch, voor hij een machine koopt, hier eerst zijn lich! eens opsteken, dan verspilt hij geen ka pitaal aan dingen, waar hij niets aan heeft. Vervolgens kwam het. N.A.K. proef bedrijf aan de beurt, waar lange tijd stil gestaan werd bij de ziekenstal. Als men dat ziet, dan huivert men van de veie afwijkingen. Gelukkig waren op ditzelf de bedrijf ook heel wat veldjes met sledh'ts enkele zieke planten, de zgn. controieveldjes die 'n controle zijn op het werk var: selecteurs, controleurs m pootaardappeltelers. Hier zag men, dat door de N.A.K, Noord-Holland goed werk verricht was. Na nog de tanvegt- wassen bekeken te hebben, zocht ieder zijn legerstede weer op. De derde dag werd om 8 uur voor het Domeinenkantoor te Wiieringerwerf ge start en ging het via Medemblik, Wer- lershoof en Westwoud naar Oosterlblok- ker, waar het mooie vee van de Gebr. Rujjter bezichtig werd. Vooral de kam- pioenstier van N.-Holland maakte in zijn ruime box een zeer goede indruk. Na de koeien kregen de varkens een beurt, want, omdat wc in de huurt van de selectiemesterjj te Hoorn waren, werd deze ook even terloops meegenomen. De heer de Haan gaf een duidelijke uiteen zetting vau doel en werkwijze van deze mesterij. Alle hokken werden hierna be zichtigd. Jammer, dat geen Texelse var kens aanwezig waren. Wel vernamen we, dat ze er wel eens geweest waren. tegen doorzitten bU wlelrljden en stuklopen DAT WAS DE BASIS. Voor de periode vanaf 3 Juli tot 24 Sept wordt het aantal te leveren eierer. voor export gebaseerd op het aantal legkippen aanwezig bij de Mei-Inventa risatie van welk aantal iedere pluimvee houder d.d. 3 Juli bericht beeft ontvan gen. In verband hiermede is de aanslag voor het aantal legkippen, aanwezig bij de Maartregistratie en vernield op hit stamkaartje met inlegvellen voor bet op plakken van exportzegels, komen te ver vallen. jlliiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiuininiiiiiiii^ Bonte avond, verzorgd door Texels i beste krachten op het gebied van de g „lichte Amusement" op ZONDAG 24 g IUL1 A S-, in de zaal van „Casino" I aanvang 8 uur I BAL NA o l.v j S „DE RHYTHMISCHE EILANDERS" i Entree f 1,35 bel en plaatsbespreken I i inbegrepen I I Kaarten verkrijgbaar bij „Casino" Den j i Burg Texel en bij Sigarenmagazijn s C Mets, De Koog, Tèxel. I Bi) voldoende deelname rijden na I 1 afloop der uitvoering bussen naar 1 i De Koog j ^lllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllF /UN. MAAN EN HOOG WATER. De zon komt 23 Juli op om 4,48; onder om 8,44. Maan: 25 Juli N.M., 1 Aug. E.K. Hoog water ter rede van Texel: 23 Juli 7,00 en 7,35. 24 Juli 8,00 en 8,32. 25 Juli 8,52 en 9.29. 26 Juli 9,39 en 10,08. 27 Juli 10,25 en 10,50. 28 Juli 11.07 en 11,33. 29 Juli 11.47 en Aan het strand ongeveer een uur eer der. Alle hokken werden bezichtigd. De reis ging vervolgens langs de zee dijk naar Volendam, waar even halt ge houden werd, om de typische kleder dracht in ogenschouw te nemen op de dijk. Jammer was het, dat men zo op dringerig was met fietsenstalling aan bieden, paling verkopen, enz. Het was hier echt vreemdelingenindustrie. Moge het op Texel nooit zover komen! Via Monnikendam, Broek in Water land en Schouw werd Amsterdam be reikt, het einddoel van de reis. 's Avonds werd in de hoofdstad een wandeling ge maakt langs het Rijksmuseum, het Con certgebouw, het Vondelpark, de Stads schouwburg, het Paleis op de Dam, da Nieuwe Kerk en het Monument voor de Gevallenen. Er werd overnacht in de Jeugdherberg Stadsdoelen. Het wemel de hier van de buitenlanders, Denen, Zweden, Zwitsers, Fransen en Engelsen. De voertaal bleek hier naast Nederlands hel Engels te zijn. De jongens voelden zich hier eerst wat onwennig, maar de volgende dag ging dit beter. Met zijn zestienen overnachtten de Texelaars op éón kanier in een gebouw, dat een kwar tier lopen van de Jeugdherberg af lag. De vierde dag ging het naar Aals meer, waar de Bloemenveiling bezocht werd. Wat een schat van snijbloemen was daar, vooral anjers en wat ging het verkopen vlug! Toch was de methode van veilen goed te volgen. Na het bloemendorp was Schiphol aan de beurt, waar we onze ogen uitkeken naar de vliegtuigen voor binnen- in buitenlandse lijnen.'Alle vijf minuten kwam een vliegtuig hinnen of vertrok er een. Als de nieuwe verkeerstoren klaar is, kan deee tijd verkort worden tot 18 seconden. 's Middags gingen we naai- Badhoeve dorp, waar de grasdrogerij bezichtigd werd. Hier werd het gras van Schiphol en het Amsterdamse Bosplan gedroogd en gemalen tot meel. Ook een machine, die dorperwten pelde stond op het ter rein. Deze werkte 4 weken aan een stuk dag en nacht voor de diepvriesfabriek te Leiden. Daar het begon te regenen zocht men Amsterdam weer op, waar twee jongens van de groep afdwaalden. Zij kwamen 8 kwartier later bij de Jeugdherberg aan dan de rest. 's Avonds maakten we een rondvaart door de grachten en havens van 'de hoofdstad. Ook hier hoorden we de verklaring naast het Nederlands in het Engels. Zaterdag 16 Juli keerde men huis waarts via Hembrugiponit, de Zaanstreek Castrleum, Egmond, Bergen, Schoort, Hondsbosse Zeewering en Callantsoog. Op de brede weg van de Hondbosse Ze-'- wering reden 2 jongens elkaar in de wielen en vielen over elkaar. Met een krom voorwiel en wat kapotte spaken kwam het nog vrij goed af. Men krijgt zijn ongelukken op de brede wig, waar men er niet op verdacht is en onacht zaam wordt en niet in de drukte, waar eigenlijk ieder moment gevaar dreig;, zodat men aetief blijft. De gehele tocht van 320 km werd per fiets volbracht, terwijl lekke banden zelf gerepareerd weiden. Hoogst voldaan keerden de jongens Zaterdagavond op Texel terug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1