Cjroen c2warL- Jexels in het hartL, Schraapzuchtige zee slokte het strand op De „Johan Hodshon" op haar basis terug na vier jaar Strandfeest moest Woensdag worden uitgesteld, maar de Texelse knalpotridders zetten door y£> (c Ontboezeming De Russenoorlog was blijkbaar nog niet sensationeel genoeg „Mannen en zonen van het eilancl Texel werden vastgebonden, terwijl de vrouwen door de Russenwerden mishandeld aldus schreef een „speciale verslaggever" van „De Gelderlander" I e- ATERDAG AUGUSTUS 1949 TEXELSE 62 e JAARGANG No. 6346 COURANT Jitgave v.h. Fa. Langcveld Dc Rooy ioekhandel - Drukkerij - Bibliotheek )en Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb. Postgiro 65 2 Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar Woensdag j). zou Texel zijn strand- eest vieren. De organisatie was per- ect in orde, de prijzen waren gecolDc- eerd, voor de avondwandeling door duin in dorp, achter het fanfarecorps van )en Burg, waren lampions gekocht, de iefhebbers van het gevecht om de man in de vrouw stonden al te trappelen van trijdlust, maar ach, de stormachtige vind, vaak gepaard gaande met fikse egenbuien smeet alle illusies in duigen 's Morgens om 8 uur had het comité, Strandfeest negentienhonderd negen en eertig een blik over de duinrichel ge waagd, de zee bespied en het strand. De :ee was er in al zijn majestueuze pracht ui praal, witgekuifde golven rollen rus- eloos naar het eiland, maar het strand liet verstek gaan! En wat doe Je zonder ■en strand als Je een strandfeest op touw (vilt zetten? Wat doe Je als de zee in mar onhebbelijke schraapzucht haar wa ter tot de duinen opjaagt? Hoe kan men daar nu zandfiguren maken? De groot ste krokodil als-ie geboren zou kun- len worden zou een vroegtijdige dood :ijn gestorven, nog vóór de jury door djn monsterlijke afmetingen in extase sou zijn gebracht! De jury kwam, zag en keerde zeer verdrietig van de zeekant terug: het feest ging niet door! Misschien de mo ordemonstratie 's avonds. De Koog waande zich in hartje winter, de jonge- fui huppelden speels door de straatjes om warm te blijven, in de eerste laats. Oudere badgasten spraken over ie goeie ouwe tijd, waarin ze met Au- ustusvaeanties zo hadden geboft. En ■nderwijl jankte de stormachtige wind ar door. Hij botste tegen de duinen, ijwipte omhoog, rende over de landerijen haar het Oosten. Woei wapperend door ie haren van de metselaars op de hoge steiger langs de noordelijke muur van ie in restauratie zijnde Ned. ITerv. kerk te Den Burg. Buitelde verder door het Park, over de heuvels van Zuidhaffei. En trok zijn laatste sporen in het Texel- stroom, waar de boten moeizaam verder dansten. Tragisch. Het was juttersweer. Een dag om in de dikste trui te kruipen en vanaf de aan het strand grenzende duinenrij de zee af te speuren in de hoop, iets van zijn gading te vinden. Het juttersbloed kroop echter waar het niet gaan kon. Het kroop in twee dames-badgasten, die aan het slag met verrukkelijke gezichten van het woelige spel der golven genoten. Met volle teugen heet dat en die golven ga ven plots, geheel geïmproviseerd een zg. schijnaanval op de kust weg, geprik keld door de schijnoorlog op dc Veluwe, moet u denken. Die golven kwamen in eens vervaarlijk opzetten en voordat de dames de stramme ledematen tot een sauve qui peut hadden kunnen gelasten, voor zq de kuierlatten hadden kunnen nemen, was het water klotsend om de benen geslagen aldus een ooggetuige, die ons dit verhaal met opgestoken vin gers deed. Ja, ja, aan De Kóog kun je met storm geweld wat meemaken. Nu moet ter ver dediging van genoemde (doorweekte) fi guren worden aangevoerd, dat de Kaap met zijn stormbal op het appèl ontbrak. Genoemd waterballet had zeker niet plaats gevonden, als de waarschuwings dienst hier actief was geweest, zoals vroeger jaren. Motorwedstrijd. Zo verstreken de uren. Vele kinderen hadden nog gehoopt, dat het weer tegen de middag wat zou opklaren, maar de goedwillende zon werd gen twee minu ten het leven gelaten: dikke wolkencom plexen slokten haar met huid en haar op en brachten ter accentuering van hun moordlust een kletterende bui. Gelukkig kregen de meer gematigde Weergoden tegen de avond de overhand, deze slaagden er weliswaar niet in de kou te verdrijven, maar het was droog en de motordemonstratie kon dus door gaan. Deze wedstrijd werd verreden op het zgn. „Olieveld", waar rondom zich vele honderden badgasten hadden ge schaard. Het lag in de bedoeling om klokslag half 8 te starten (met het oog op de tegenwoordig al weer vroeg inval lende duisternis) maar door een kleine ZON, MAAN EN HOOG WATER. De zon komt 6 Aug. op om 5.09; onder- om 8,21. Maan: 8 Aug. V.M., 16 Aug. L.K. Hoog w-ater ter rede van Texel: 6 Aug. 7,06 en 7,46. 7 Aug. 8,13 en 8,48. 8 Aug. 9,05 en 9,37. 9 Aug. 9,51 en 10,17. 19 Aug. 10,34 en 10,54. 11 Aug. 11,06 in 11,27. 12 Aug. 11,38 en 11,57. Aan het strand ongeveer een uur eer der. „Op vijf meter smalle steile brug. Atten tie!" strategische fout vertraagde aanvoer van vrouwelijke duopassagiers kon de eerste motor pas na 8 uur wegschieten. Er was ook van de zijde der motorrij ders wel belangstelling voor: 13 motoren reden mee. De organisatie had een zoer lastig parcours uitgestippeld: in de eer ste plaats was het Olieveld zelf al een -moeilijk terrein en op dat veld stonden wel 8 hindernissen en wat dies meer zij Eerst moest om zgn. piquets worden ge reden, kleine paaltjes, die op 4 m. van elkaar stonden. Dan moest de passagier een bal over een soort goallat gooien en deze, terwijl de motor doorreed, aan de andere kant van de lat weer opvangt li Vervolgens moest de dame een hek ope nen en na de motor en haar partner te hebben laten passeren, weer sluiten. Het moeilijkst u-as ook hier het ringsteken. De meesten staken mis, waaraan de on effenheid van het terrein natuurlijk veel schuld had. Verderop stond een fles op 'n tafeltje En op die fles lag een kleine (rode) bal. Die moest je er me! de ring- steekstok afmeppen. Het optreden van de dame, die dhr C. Mets naar de over winning zou voeren, riep herinneringen wakker aan Kenau's roemruchte strijd: zij sloeg de hele fles in pulvers (Aan dc finish bleek zij ook nog een schoen kwijt te zijn!) Na die fles moest over een brug worden gereden, daarop kwamen er weer van die lastige piquets in zicht en ten slotte moest een kringetje worden ge draaid in een ring van nauwelijks vijf diameter. Er werd tweemaal gereden, maar de tweede maal moest een andere passagier worden meegenomen. Een der dames dacht wel door de mazen te kunnen glip pen, maar bij controlering van het resul taat, 's avonds in hotel „De Toekomst", kwam uit, dat zij ook de 2e rit had mee gereden. Dhr Zegel verwierf daardoor één 3e prijs, maar zon bij verloochening der eenkennigheid ook een 4e prijs heb ben behaald. Geen mirakel. Over de wedstrijd nog dit: de piquets werden keurig genomen, niemand maak te een fout en dit was eigenlijk geen mi rakel, waar Texel bekend staat om zijn kronkelende wegen! Het bal over de lat werpen bleek een onmenselijke taak want 17 de°lneemsters van de 26 maak ten een fout. Iedere dame slaagde met het openen en sluiten van het hek, maar bij 't ringsteken staken er 16 mis. Zes maal werd de fles waarop die rode bal lag, geraakt of fles noch bal getroffen en dat was ook fout. De brug ward keurig gertomen, slechts één motor reed de plank mis. Het kringetje rijden was al lesbehalve gemakkelijk: 7 motorrijders moesten de benen even aan de gronl voelen en 4 van de ridders reden er uit. De snelste rijder was dhr L. Bakker met 1 min. 32 sec. Dhr P. C. Roeper huldig de het devies „Safety first" en kwam r,a 2 min. 40 sec., binnen. De uitslag. Omstreeks kwart voor 10 werd dooi de voorzitster van het comité, mw. Lu- berti, de uitslag bekend gemaakt, en wel in Hotel ,.De Toekomst", waar het ge zellig druk was. Dhr W. Vlas met mej. Hetty Boerman werden nr. 1; Jan Agttr met mej. Tiny Sikking nr. 2; dhr C. Ze gel met. mej. Ali van Heuzen nr. 3; dhr L. Bakker met mej. Jos v.d. Berg nr. 4; dhr Ab. Zielman met mej. A. Zwart nr. 5. Zij mochten allen een aardige prijs ont vangen. De dame, die de duo van P. C. Roeper's motor had beklommen en on danks de regen van strafpureten moedig voortvoeht werd met een levensgrote zuurstok beloond en mej. Nellie Sikking, wier motor strandde, werd met een zwaar stuk nougat getroost. Naar dhr C. Mets ons meedeelt hoopt Motorclub „Texel" dit seizoen nogmaals voor een wedstrijd worden geïnvi teerd. Het strandfeestoqmité bestaat uit de dames mw. Luberti, mw. Boogaard, mej. N. Eelman en de heren G. W. Oskamp, Piet Vermeulen, P. Eelman, R. Kiewiet, M. Boogaard en Akkerman, terwijl als jury werden benoemd de badgasten Pb Rintel, A. Vurens en J. A. Zwaag) DISTRIBUTIEKANTOOR. In het tijdvak van 8 Lm. 20 Aug. a.s, is het Distributiekantoor dagelijks ge opend van 10-13 uur. Zaterdags gesloten. 't Is vacantie, beste vrinden Nou, ik weet er alles van. 'k Heb mijn badpak thuisqelaten En mijn olie jekker an. 't Baden is thans overbodig, Water heb ik, méér dan nodig, 't Komt met stromen uit de lucht, Waarvoor ik het strand ontvlucht. Maarwie weet, is het inmiddels Weer een beetje opgeklaard. Zitten wij niet meer gedwongen Aan de huiselijke haard. Dan komt alles weer naar buiten, Iedereen rekt fijn de kuiten. En het motorrijverkeer Is weer rust'loos in de weer. En maar iossen, en maar rossen, Rij je niet, zo heb je niet. Heus je staat er van te ijzen Als je dat bij tijden ziet. En vooral over het „Hoekie" Zou ik werkelijk een boekie Kunnen vullen, legerschaar. Want wat loert daar het gevaar. Hooggeachte knalpotridders, 'n Motor is geen kindersjees. Heus, ge moogt er vlug mee lijden, Maar waarom toch dat gerace? Waarom dat onnodig haasten, Denk om 't leven van uw naasten. Toon u werkelijk een heer, Ook in TEXEL'S snelverkeer. HUIB DE RIJMELAAR. TELEGRAM UIT DEN HOORN. Onze Hoornder correspondent bericöl ons: Zondags is het zeer druk bij paal het strand is daar mooi breed. Het- mooie fietspad, dat naar het strand loopt, brengt vele gasten naar zee. Ook in het dorp is het dagelijks zjer druk. De toren van de N.H. kerk wordt weer druk (beklommen. Ook de Loods mansduin en De Geulduinen trekken veel belangstelling. Zeker, de Jhr Ortt mocht er zijn, een zeewaardige boot, maar er gaat tociï niets boven je eigen schuit, vond de ba- manning van de Oocksdorpar redding boot en ze was dan ook blij, dat ze de ,„Joan Hodshon" weer kon binnenha len, met. de vlag in top! Een pleziertocht je werd het, Zaterdag, het laatste tra ject van een groot avontuur: April 1945 toch was men-met de Joan Hodshon het Eierlandse Gat uitgevaren oiil naar En geland over te steken cn daar hulp in te roepen in de strijd, die op ons eiland tussen Duitsers en Russen was ont brand! U kent dat verhaal! Schipper Bakker kent dat verhaal ook, hij stond aan het roer, toen de Noordzee doorkliefd werd, maar de motordrijver, II. Nieboer, die Zaterdag jl. gespannen toeluisterde, toen de nieuwe motor van de Hodshon werd aangeslagen, die motordrijver moest in April 1945 verstek laten gaan, want: „Ik zat toen in 't kamp in Amersfoort". Ja, Nieboer hadden ze te pakken: wel drommels, wat had hij ook niet uitge haald: hij had het vertikt om zijn post duiven op het bureau van de Duitsers af te geven, althans hij had bet. vertikt om ze een kopje kleiner te maken, zijn dui ven en dat moe3t natuurlijk worden ge- straf Maar goed, Nieboer is weer motordrij ver bij de N.-, Z.- Holl. Reddingmij en vandaag is hij weer actief: wij varen over Texelstroom. De boot is de Jhr. Ortt, die zo gauw als maar mogelijk was naar De Oocksdorp was gerequireerd, toen de Hodshon alsmaar in Engeland bleef. De Hodshon had, zoals bekend, Engeland heelhuids bereikt, maar toen eqn Engels oorlogsschip haar zuu bin nènslepen werd er een ongelukje ge- De „speciale verslaggever" van „De Gelderlander" is misschien bang ge weest, dat zijn bijdrage over ons eiland door de decoratie van genoemd dagblad terzijde zou worden gelegd, als het geen aanspraak zou kunnen maken op „sen sationeel". Natuurlijk bestaat ook de mogelijk heid, dat de verslaggever zich door een of andere- grappenmaker heeft laten be dotten, m.a.w. het kan zijn dat de ge- interviewde hem maar wat op de mouw heeft gespeld. Een wrange grap overi gens .vooral waar een ernstig, verschrik kelijk onderwerp wordt besproken als de Russenoorlog. Voor wie weten wat zich hier in wer kelijkheid heeft afgespeeld, is zijn ver haal meer dan belachelijk. Vreemd, want hij begint z'n verhaal goed over de rijk a flora en rauna. Propaganda spreekt uit zijn opmerking „Toeristen, zelfs u-t Frankrijk, België, Engeland en Spanje groeten er u in schakeringen van het goed-Hollands „Hallo", tot „Adieu" en „M-orning". Dankbaar zijn wij hem ook voor de paar duizend lepelaars, die hij ons meer geeft dan wij feitelijk recht op hebben. Maar dan volgt de ontspo ring Dit schrijft hij: ....En toch weten maar zeer weinig toeristen, die in 'n zalig dolce fair nien- te" verpozing zoeken langs de warme, stranden van De Koog of Westerslag, welke tragedie nog zo kort geleden 200 Texelaren de dood bracht en intense droefheid bracht op dit nu weer zo vre dige eiland. T^xels bloedbad. Het was op een van die vele prachti ge zomeravonden, dat we een Texelaar vroegen naar de betekenis van sikkel en hamer op het Russische kerkhof, een vreemde situatie voor een bevolking, die zóveel van de Russen heeft te lijden ge had. Een boekje, dat hierover verscheen moest op last van de regering worden verdraaid, omdat de Sovjet-Unie pro testeerde tegen de „beledigende in houd". Nochtans was deze eerste uitga ve van A tot Z waar. Maar de oplage- werd in beslag genomen. In April '45 was Texel een ware ves ting met 120 bunkers en er was 'n kamp voor Russische krijgsgevangenen. Do Duitse legerleiding eiste, dat de Russen zouden tekenen voor de verdediging van Texel. 85 pet, ging hiermee accoord op voorwaarde, dat zij niet zouden worden ingezet tegen de geallieerden. De 15 pet. op weigeraars werden zonder pardon bet Texelse vliegveld gefusilleerd. De 6e April besloten de Russen tot op stand, toen een detachement Russen in Noord-Holland tegen de_ afspraak werd ingezet tegen de geallieerden. Zij maak ten gebruik van het feit, dat zij door de Duitsers waren bewapend en tevens dat de bezetting in de bunkers liail om half was. Elke Rus nam een Duitser voor zijn rekening. In een ogenblik werden 1200 Duitsers neergestoken. Texel was in handen van dc Russen Op het marktplein in Den Burg werden de burgers gedwongen te komen kijken naar het ter dood brengen van de Orts- kommandant en zijn slaf. Afschrikwek kende wreedheden speelden zich hieral' Talrijke Duitsers werden eenvoudig doormidden gehakt. Mannen en zonen van- het eiland werden vastgebonden, terwijl de vrouwen werden mishandeld door de Russen. Bij slecht weer wisten 3500 Duitsers met landingsboten \an bet vasteland uii voet aan val te krijgen. Een ware guerilla brak daarop uit. De polder Eierland brandde flag en nacht Zestig boerderijen werden in de as ge legd. De Texelaren formeerden een le gertje van 709 man en streden aan de zijde van de Russen om hun eigendom men te verdedigen en uit vrees voor- Duitse represailles. In Den Burg stre den 399 Russen tegen een tienvoudige overmacht. Toen eind Mei nog geen hulp opdaagde, ging de reddingboei van De Oocksdorp naar Engeland. Bij aankomst aldaar werd de beman ning 14 dagen vastgezet.... Toen Duitsland tenslotte capituleerde hield de strijd op. De 280 overgebleven Russen werden in Rusland gefusilleerd „wegens het te kenen voor het Duitse leger", maar uit achting voor hun heldenmoed komt eik jaar een Russisch attaché een krans leggen bij het monument op bet Russi sche kerkhof en de beeltenis van Seliota Kamadsja, de leider van de opstand." U ziet, geachte lezers, er is bijna geen juiste zin bij. Het is een aaneen schakeling van onwaarbeden of over dreven voorstellingen van zaken. Ook de naam Schota Kamadsja is enigszins fout gespeld. Dit moet zijn Lolad.se Sohwalda, wiens beeltenis ech ter al geruime tijd geleden werd gesto len. maakt met bet gevolg, dat de Hodshon vrij zwaar aan de achtersteven werd be- schadigd. Bij de revisie moest de motor zijn kunsten vertonen en omdat de jury niet zo erg pal' stond over diens kunnen werd meteen besloten een betere motor in te bouwen. Maar er was nog geen deugdelijke te vinden en mede daardoor is de terugkeer van deze boot vertraagd. Maar nu gaan we haar weer halen en de reserveboot gaat meteen terug. Om een uur of acht waren ze van de Noordoostpunt vertrokken en tegen half 10 zouden ze in Oudesehild aankomen om daar een lid van de Reddingscommis sie, dhr H. C. Remmers, aan boord le nemen. Maar de boot was nog onzicht baar toen er vér na half 10 eens een blik over de waddenzee werd geworpen vanaf het havenkantoor te Oudesehild.. Nog w-at geduld en jawel even voor kwart over 10 kwam de Jhr. Ortt bin nenlopen. „Wij hadden een tijdje aan de grond gezeten, bij de Kerken", vertelt de mo tordrijver, „het water was ook nog zo laag!" Meen niet, lezer, dat de bemanning hier in voor hen vreemd water zat, Zij wist best waar ze zat, maar als ze had moeten omvaren, zou ze nog veel meer lijd zijn kwijt geweest en toen het water waste schoten ze weer dadelijk los. Ja, wie hier recht door zee wil gaan, heeft het niet gemakkelijk, dan moet je de eonsekwensie aanvaarden. Voor dc- landrot is er welhaast geen prettiger manier van reizen denkbaar dan een tochtje in een open boot, een kleine schuit, zoals de reddingboot van De Oocksdorp. En de landrot geniet dan ook met volle teugen. Hij blikt, over d3 wijde zee, die zilver water draagt in het zuiden, waar de zon haar stralen door het luchtige wolkendek heeft gepriemd, de wijde zee, die grauw en onheilspel lend dreigt in het westen, waar lage wolken hangen, donkere wolken met vrachten water. Een bui. Daar komt een bui omlaag, lijj klet tert in op liet strak gespannen zeil van de Jhr. Ortt. De zee wordt even heftiger, nu wij voor het Marsdiep komen. Ah, het wordt ook nog een geslaagde oefentocht! Het avontuur is in liet spel, meent de landrot, maar de schipper staat daar maar druk te bomen met een andere zeeman, beiden van top tot teen in hot oliepak. Soms komt een instructie aan de roergangster, een onderwijzeres, die met kwasie kennersblik de zee bespied:, die dit blijkbaar (ja heel goed blijkbaar) veel aardiger nog vindt dan les te ge ven aan de w-eetgierige jeugd. Maar nu kan liet ook: nu is de zee zo mild ge stemd, beïnvloed door de zomer! Nu kan irderer onderwijzeres op de commando brug staar, en de koers bepalen op deze plek, let wel! nu de lucht helder is, die zon schijnt, de haven van Den Helder scherp getekend voor ons lig; Nu is het sturen geen kunst, slechts amusement! En misschien heeft stuur man Bakker ook hierom dadelijk toege stemd. toen hem gevraagd was, aan De Oocksdorp, haar straks, in beter water, als remplacante Ie benoemen.... Want liet kan zijn, dat bij zich te groot acht vonr die kleine golfjes.Hij heeft het anders meegemaakt cn vreest niet voor de toekomst! Want hij kent zijn Hodshon en bij kent zijn Gronden. En hij bewon dert. de sterke branding en de kokende zee. Ach, hij is als de toreador uit het zonnige Spanje, die met verrukking de prachtige lijnen van de stier bewondert cn inmiddels weet, dat uit die prachtige lijnen net gevaar zal voortkomen De Jhr Ortt loopt de Ilelderse haven binnen. Waar de „Dorus Rijkers" zijn meerplaats heeft, ligt een boot langszij, e.cn kleinere boot, het zou een spruit van de Rijkers kunnen zijn, het is de Joan Hodshon, de geheel gereviseerde Hod shon, die popelt om liet ruime sop le kiezen cn wij geven hem dat geluk: am per ligt de Jhr. Ortt aan of de spullen worden overgeladen. De motor wordt aangeslagen. Zacht, maar toch zw-aar van kracht komt de machinerie in wer king en na enkele ogenblikken loopt de Hodshon de buitenhaven uit, koers zet tend naar De Oocksdorp, naar zijn sta- tion, waar straks weer werk aan de win kel zal komen, want meen niet, dat te N.Z R M. daar voor de luxe zo'n boot heeft geplaatst! Trouwens wie zou dat ook kunnen denken? Zijn de Eierlandse Gronden niet wijd en zijd berucht? Naar die Gronden zet de Hodshon koers om paraat te zijn als de noodklok luidf., als mensenlevens in gevaar zijn en de grimmige golven een vastgelopen schip willen verbrijzelen. Ja, dan is er werk aan de winkel voor de stoutmoedi ge redders die vandaag fantasieloos over het water blikken, en, weer thuis gekomen, misschien niet eens beseffen, dat ze vandaag op het water zijn ge weest!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1