Als de zee lichten gaat
Een attractie voor cle badgasten
Uitschieters langs de
Wadden-eilanden
Ruilverkaveling
Nieuw-Zeeland roept!
Een gelegenheid die niet onbenut mag blijven
Texel-hulde
Een zee, die licht geeft iicht-uitstra-
Iend water fonkelend schijnsel in don
kere nacht wonderlijk natuurpheno-
meen, dat ons vergast op een typisch
schouwspel, dat ons sprakeloos doet stil
staan om te kijken naar datgene, wat
ieder levend schepsel boeit en menige
eenvoudige natuurmens tot religieuze
aanbidding brengt: licht.
Wanneer we op een warme zomer
avond en hopelijk hebben we er dii
jaar nog enkele voor de boeg langs
het strand wandelen, kan het zijn, dat w
plotseling verrast worden door een
groenachtige glans in het rustig kabbe
lende water en opgetogen zeggen we
dan: kijk, de zee licht!
Het is een mooi gezicht en sommigen
komen er over in verrukking, maar ner
gens kan men deze wondere straling zo
mooi waarnemen als in de tropen. Voor
al in de wateren van Insulinde blijken
de verschijnselen buitengewoon sterk te
kunnen zijn. De Bandazee is er bv. be
roemd om. Daar doen zich deze uitstra
lingen voor in witte tinten, zodat het
water wel lichtuitstralende 'melk lijkt.
„De melkzee" van Banda is speciaal
onderzocht en heeft voor de wetenschap
veel bijgedragen tot het opsporen der
geheimen van het licht.
V at 's nu eigenlijk dit merkwaardige
licht? Vroeger dacht men het de meest
fantastische oorzaken toe. Zou het licht
zijn dat de hel ontsnapt is?
Zou het vuur ziin uit het gloeiende
centrum der aarde, dat zelfs het water
in gloed zet?
Deze naïeve voorstelling heeft men
natuurlijk reeds lang overwonnen. Het
lichten wordt niet door het water ver
oorzaakt, maar door bepaalde organis
men. Ze bevinden zich op geringe diep
te in het water en moeten in ontzaglijke
'massa's voorkomen, als het licht zieh;-
baar wil zijn. Teder organisme zendt
slechts een geringe hoeveelheid licht uil.
VARKEXSPRODUTIE HEEFT BE
LANGRIJKE UITBREIDINGSMOGE
LIJKHEDEN GEKREGEN.
Een in het oog springend voordeel
van de belangrijke contracten, die de
Ned. regering voor de levering van ba
con niet Engeland heeft afgestoten, ls,
dal men voor langere tijd van zijn afzet
verzekerd is en dat men er dus met de
productie rekening mee kan houden.
Voor een landbouwproductie is dit zeer
zeker van grote betekenis, daar het in
de landbouw nu eenmaal moeilijker is
dan in de industrie om de productie op
korte termijn in te krimpen of uit te
breiden, aldus Ir. Th. J. C. M. Rjjsser.-
beek, directeur van het Veeteeltwezeii.
Een tweede voordeel van de afgesloten
contracten bestaat hierin, dat niet >s
overeengekomen, per jaar een bepaalde,
vaste hoeveelheid te leveren, doch dat
Nederland een miniiuum-hoeveelhud
garandeert, terwijl het cijfer, dat men
hoopt te bereiken, aanmerkelijk hog»r
ligt. De ruime marge, die hiervan het
gevolg is, houdt in, dat bij een wat rui
mere of krappere productie toch aan het
contract kan worden voldaan.
1950.
Voor 1950 is een niinimuni-hoevee!-
heid gecontracteerd van 25,000 ton ba
con, terwijl zo mogelijk 40,000 ton dient
te worden geleverd. In varkens omgere
kend, betekent dit, dat het volgende
jaar tenminste 500,000 bacon-varkens
moeten worden geleverd en zo mogelijk
800,000 stuks. Deze cijfers groeien in '52
aan tot tenminste 900,000 stuks en zo
mogelijk 1,6 millioen. Wanneer men be
denkt. dat vóór de oorlog per jaar 500,000
bacon-varkens werden geëxporteerd,
dan is het duidelijk, dat onze varkens
productie door deze contracten een be
langrijke iiitbreidingsmogelijkheid heett
gekregen, welke vooral het gemengde
bedrijf op de lichtere gronden welkom
zal zijn.
De totale omzet aan varkens kar.
voor 1950 geraamd worden op ca. 2,5 mil
lioen stuks. Dit betekent dat de varkens
stapel in 1950 2,5 millioen slachtrijpe
varkens voor de genoemde doeleinden
moet opleveren. Om dit. te bereiken, zou
den in 1950 200,000 zeugen in bedrijf
moeten zijn. Een aantal van 100,000 op-
fokzeugen dient hierbij als reserve ie
worden aangenomen.
Volgens de telling van Mei 1949 wa
ren in Nederland aanwezig 167,000 fok-
zeugen en 68,000 andere zeugen. Deze
cijfers liggen derhalve nog beneden het
gestelde doel. De directeur van het
Veeteeltwezen achtte het wenselijk, dat
l>ii de a.s. Sept. telling zou blijken dat er
200,000 zeugen in bedrijf waren gesteld
met een reserve van 100,000 opfokzeu-
gen. Hiermede zou dan de basis voor 'n
productie van 2,5 millioen varkens zijn
gelegd. Gezien de nog steeds aantrek
kelijke biggen prij'zen mag volgens Ir.
Rijssenbeek worden verwacht, dat de
uitbreiding van de varkensstapel, welke
sinds Juni 1948 is ingezet, nog voort
gang zal blijven hebben en dat de ge
noemde cijfers in Sept, a.s. zullen wor
den bereikt.
Spreker ging vervolgens in op de var
kenstellingen, waarin de enige mogelijk
heid is gelegen om op de hoogte te blij
ven van het verloop van de varkens
fokkerij. Voor hel. verkrijgen van een
nauwkeurig inzicht in de totale grootte
en de veranderingen in de varkenssta
pel zijn deze tellingen, die tot dusverre
4 x per jaar werden gehouden, ontoe
reikend gebleken. Op grond hiervan
worden thans o.l.v. liet Centraal Bureau
v.d. Statistiek maandelijks steekproeven
gehouden. Men hoopt bierdoor liet mid
del in de hand te hebhen, om grote af
wijkingen in de varkensstapel te voor
komen. Mede met de marges, die de ex
port toelaat, zal hierdoor een grotere
stabilisatie van de varkensproductie
kunnen worden bereikt.
Maar ondanks de geringe intensiteit
groeit het licht aan door de millioenen
diertjes tot een vrij sterke uitstraling,
die weerkaatst wordt door de onderst»
luchtlager, boven de zeespiegel. Zodoen
de wordt dan het oog van de aanschou
wer verrast door een diffuus licht.
In de Zuid-Chinese Zee namen de op
varenden van enkele schepen ditzelfde
verschijnsel waar, maar onder zeer spe
ciale omsiandigheden. De zee werd plot
seling verlicht door een trillende stra
ling, die overging in een draaiende be
weging van lichtstralen, die over het
watervlak scheerden.
Het was net een sneldraaiend rad, dat
spaken inn licht had, die om de halve
seconde passeerden.
Men begreep eerst niets van het ver
schijnsel, maar het Kon. Magnetisch en
Meteorologisch Observatorium te Bata
via wist de oplossing te geven.
Het sohip veroorzaakte bij het door
snijden van het water scherpe boeggol
ven van het lichtgevende water ond<r
een bepaalde hoek getroffen, waardoor
deze eigenaardige onderbrekingen in het
licht stonden.
(Uit de Bergense Radbode).
Koud, guur en stormachtig. Wij ken
nen dat verhaal uit de weerberichten.
Altijd weer aan, zag het er slecht uit
langs de kust in die buurt. Nooit kwam
de bui er over heen, zodat het daar wei
een triest leven moest zijn.
Nu geviel het kort geleden, dat het
goed weer was op Ameland en minder
goed op liet vasteland. Het eerste wist
De Bilt blijkbaar niet, want in het
weerbericht was enige dagen achtereen
sprake van „wind langs de Wadden-ei
landen, weinig zon en koud weer".
Deze weervoorspelling over zijn „lief
Ameland" verdroot de heer Hofker, al
dus lezen wij in liet blad der Friese V.V
V.'s. Dus stuurde hij een telegram naar
De Bilt, dat het op Ameland wel goed
was. Waarop de Bilt naarstig informeer,
dc wat hij met ziin telegram bedoelde.
„Wel", zei de heer Hofker door de te
lefoon, „door uw ongunstige weerberich
ten houdt u mijn gasten-in-spé er van
terug naar Ameland te komen. Het is
hier zomer".
Toen zweeg De Bilt verstomd. Overal
was het koud en guur, alleen op Ame
land was het „Meise stond". En sedert
dien werd er in het weerbericht niet
meer gerept van het weer op de Wad
den-eilanden.
„De Bilt" heeft beterschap beloofd,
doch het veer zelf trok er zich niets
van aan, met als gevolg, dat begin van
deze week het in aetherland weer te ho
ren was: „uitschieters langs de Wadden
eilanden", en we moeten de ramen slui
ten opdat de copy niet het raam uil
waait.
Tenminste zo was het Maandag, toe.i
wij dit artikeltje schreven. Dinsdagmor
gen was het echter weer volop zomer, zo
dat de verkoper van zonnebrandartike-
len wel weer handen tekort zal komen,
om de „zonnebaders" van het nodige te
voorzien.
BONTE AVOND KAMPEERDERS
AFGELAST.
De Bonte Avond door kampeerders in
het Park te Den Burg op Woensdag
avond (heden) gaat niet door.
Op Texel horen wij de laatste tijd niet
zoveel over de ruilverkaveling spreken,
maar de Cultuurtechnische Dienst zit
t.a.v. dit onderwerp niet stil. Dezer da
gen hield hy te Wageningen een zgn.
ruilverkavelingsmiddag, waar o.a. Ir.
W. C. Visser, hoofd v.d. Afd. Onderzoek
van de Cultuurtechnische Dienst te
Utrecht, sprak over „Gedaohten en ge
tallen over de geldelijke gevolgen van
ruilverkavelen". Hij betoogde dat bet
heel moeilijk zou zijn liet totale gelde
lijke voordeel van bepaalde ruilverkave
lingen in de praetijk na te gaan en daar
mee het werkelijke nut van het ruilver
kavelen aan te tonen. Dat hangt er o.a.
van af, wat voor een gebruik van het
nieuw verkavelde gebied wordt gemaakt
Het is echter wel mogelijk een globaie
berekening te maken van de voordelen,
welke bet ruilverkavelen voor de ver
schillende onderdelen van de bedrijfs
voering per jaar meebrengt. In guldens
per jaar per ha. kunnen deze voordelen
als volgt worden getaxeerd: geringere
afstand naar en betere bereikbaarheid
van de percelen: f60; betAe vorm en
grootte van het perceel f 16; daarbij ko
men dan nog de voordelen welke kunnen
voortvloeien uit de eventueel met de ruil
verkaveling gepaard gaande bodsmver-
betering, berekend op een gemiddeld
bedrag van f 75 per ha. per jaar, vei-
betering van drainage en afwatering
f 100 en tenslotte het. opruimen van slo
ten en greppels f 60.
Bepaalt men zich tot het eerstgenoem
de aspect, ui. de geringere gemiddelde
afstand van de boerderij tot de percelen,
dan blijkt dat hierdoor besparingen van
drieërlei aard mogelijk worden. Want
ten eerste leidt de geringere afstand van
de boerderij naar de percelen tot eer.
betere verzorging der gewassen, hetgeen
groter opbrengst kan meebrengen, ten
tweede gaat men op dichterbij gele
gen percelen eerder tot de verbouw van
arbeidsintensieve gewassen over, zodat
ongewenste extensivering van het be
drijf wordt tegengegaan en tenslotte be
tekent een geringere afstand tijdwinst
voor boor en arbeider.
BONTE WITTE KRUIS TREIN.
De Bonte Witte Kruis Trein heeft
weer met succes de afgelopen Zondag
gereden. Een vrij talrijk publiek genoot
van de prestaties. De trein staat nu
voorlopig op „dood spoor". Over enkele
weken gaat ze weer rijden, dar. wordt 't
waarschijnlijk de „Vlieland en Terschel
ling" expres.
DIPLOMA NUTTIGE HANDWERKEN
Onze vroegere plaatsgenote, nvw. F.
Alderlieste-Eelman behaalde te Curasao
de akte fraaie en nuttige handwerken.
VISAFSLAG OUDESCHILD.
Aangevoerd van 1 t.m. 6 Aug. 1949:
47 kg bot; 194 kg garnalen; 34 kg
geep; 1 kg kaan; 21 kg kabeljauw; 4193
kg horsmakreel; 635 kg makreel; 143 kg
schar; 1405 kg schol; 7 kg pieterman;
120 kg poon; 129 kg tarbot; 805 kg tong;
278 kg wijting; 3 kg haai; 21 kg zalm.
AUTOBUSDIENSTEN TESO.
De Koog Den Burg:
7,—; 8,30; 9,10W-, 9,30Z; 10,20; 11.10;
12.15; 13,46; 14.30; 15,—; 15,30; 16,10;
17A0; 18,—; 18.30; 19.30; 21,—; 23,16.
Den BurgDe Koog:
6,40; 8,—; 8,50; 10,—; 10,45; 12.—;
13.15; 14.—; 15.—; 15,45; 16,45; 17,25;
18.—; 19.—; 20,30; 23,—.
VAN EN NAAR TEXEL.
Hier volgt de zomerdienst van de N.V.
TESO (Texels Eigen Stoombootonder
neming);
Van Texel: 5,20 W; 6,15; 7,45 W; 9.30Z
9.50W11,45; 14.40W; 15.40Z; 15.50W;
17.45W; 17,50Z.
Van Den Helder: 6.30W; 8.25Z; 8.30W;
10.20W10.30Z; 12.10W; 13—W; 13.10Z
16.20W; 16.40Z; 17.30W; 19,—Z; 19.30W.
Nieuw-Zeeland roept! Maar weet u
waar het ligt? 2000 km. ten Oosten van
Australië. En hoe groot het is? Acht
maal Nederland en er wonen 2 millioen
mensen. De taal? Engels. En het kli
maat? Opperbest, winters zachter dac
bij ons, zomers wat warmer maar niet
heet.
Wat vraagt Nieuw-Zeeland van ons?
Mensen, die zij te weinig en wij Le
veel hebben. Flinke jonge boerenzoons
en landarbeiders, die lust hebben op de
boerderij te komen werken tegen een
hoog loon (al dadelijk zowat f 50 per
week boven kost en inwoning) en op da
duur'een eigen bedrijf te beginnen.
Onbekend maakt onbemind.
Hoe waar is ook dit Nederl. spreek
woord! Hebt u wel eens tegen iemand
uit de landbouw gezegd: „Weet je dat
die of di» oök gaat emigreren?" Tien te
gen een dat hij antwoordt: „Zo, gaatie
ook naar Canada?"
Nu is Canada in vele opzichten een
prachtig land voor de boerenzoon die in
ons vaderland geen armslag meer heeft
Maar men moet er zich niet op doodkij-
Icen. De wereld is groter dan alleen de
landen om de Atlantische Oceaan.
Waarom hoorde men dan 7.0 wei
nig van Nieuw-Zeeland?
Omdat het niet veel zin bad dat er
over geschreven werd, want er was
praetisdh geen scheepsverbinding in?e
na de oorlog. Slechts een enkeling kon
eens een plaatsje bemachtigen op een
of ander schip. Vorig jaar in December
voor het eerst, voer een schip voor de
Stichting „Landverhuizing Nederland",
liet emigratiebureau in Den Haag, naar
Australië en daarmee konden ook men
sen mee voor Nieuw-Zeeland. Maar de
tijd van voorbereiding was te kort om
hier voldoende bekendheid aan te geven
en zo waren er slechts een 80 passagiers
op, die naar Nieuw-Zeeland gingen, 60
die al lang op passage wachtten en 20
boerenzoons die er bij farmers geplaatst
werden.
Maar nu is het anders, we weten nu
maanden te voren: 16 Dcc. a.s. gaat de
„Volendam", die plaats biedt aan 1500
passagiers, weer als emigrantenschip
naar Australië en neemt ook emigranten
voor Nieuw-Zeeland mee.
Nederland benutte de kans, die
het geboden wordt.
De 20 Nederlanders die er nu 'n half
jaar zijn, zijn opperbest ten-eden, getui
ge de brieven die zij schrijven over hun
bevindingen. „De mensen zijn reuze
goed", schrijft er een, „mijn loon is
5,15 (f 60) min 1 voor board en van
elk betaal je I'/j shilling voor sociale
verzekeringen. Om 8 uur werken gebla
zen. 12-1 dinnertime en om 5 uur uur
knock off (werk afgelopen)". De sociale
verzekeringen van Nieuw-Zeeland zijn
de royaalste ter wereld en ze gelden
voor de landbouw zo goed als voor de
industrie. „Ik leef met dp familie in
huis mee", schrijft een ander, „de men
sen doen hier alles om het je zo aange-
DE RIJKDOMMEN VAN GUERNSEY.
Het eiland Guernsey, dat tot de Ka
naaleilanden behoort, heeft door zijn in
tensieve veeteelt een zekere reputatie
verworven, welke zich over de gehele
wereld uitstrekt, aldus Dr. Tj. Bakker,
Nederlands Landbouwattacbé te Londen
in een radiocauserie, welke hij onlangs
voor de B.B.C. heeft gehouden.
Doch niet alleen de veeteelt, aldus Dr
Bakker, neemt in Guernsey een belang
rijke plaats in; ook de tuinbouw wordt
daar intensief beoefend en vormt mede
een voorname bron van inkomsten.
Vooral met de export van kastomaten is
Guernsey onze voornaamste concurrent
op de Engelse markt. Daarnaast legt
men zich toe op de teelt van bloembol
len. Zo verbouwd men ruim 20 ha. nar
cissen, 6 ha. tulpen en 8 ha irissen in
de open grond. Guernsey is dan ook
voor ons land een belangrijk afzetgebied
voor bloembollen. Elk jaar worden be
sprekingen gevoerd, teneinde de export
van bloembollen uit Nederland te rege
len.
Het is echter niet door zijn intensieve
tuinbouw dat Guernsey wereldberoemd
is. Dit heeft het te danken aan het vee
slag, dat hier wordt gefokt. De export
van Guernsey fokvee naar Engeland,
Amerika, Afrika en vele andere landen,
waaronder ook België, is dan ook zeer
winstgevend voor de fokkers. Men treft
er koeien aan met melkljjsten van 5000
tot 7000 kg en een vetgehalte variërend
van 4,8 tot 6 pet.
De veeboeren zien zich echter ge
plaatst tegenover de voortdurende uit
breidende tuinbouw, die steeds inter
land in beslag neemt. De 1S64 ha. gras
land is lang niet voldoende om de vee
stapel in stand te houden, hetgeen im
port van hooi uit het buitenland noodza
kelijk maakt.
naam mogelijk te maken. Ze nemen je
overal mee naar toe, naar vrienden, par
tijen en films". Zo is het overal min óf
meer.
Alle Gewestelijke en Plaatselijke Ar-
beidsbureaux geven mondelinge inlich
tingen aan wie hier meer van weten wil.
De georganiseerde landbouwer kan er
meer van horen van zijn organisatie. Al
deze instanties staan in verbinding met
de Stichting Landverhuizing, die het
vertrek en de plaatsing organiseert in
samenwerking met de Nieuw-Zeelandse
regering.
NATUUR, STORM EN STROMINGEN
BEDREIGEN DE BELGISCHE KUST.
KUST.
In een vorig artikel over de grimassen
van de Vliehors vértelden wij, dat die
zandplaat sedert de oorlog zo'r. 3000 n«2
is gegroeid en wel ten koste van de
Texelse Noordoostpunt, die aan het
Eierlandse Gat moet prijs geven wat de
Vliehors tot zicli trekt. Op de keper be
schouwd vindt hier een soort ruilcam-
pagne plaats tussen water en land! Ais
wij die strijd slechts als belangstellende
toeschouwer bleven volgen en niet ze:f
een woordje gingen meespreken en mee-
boksen, ons niet in die strijd mengden,
zou Texel er na verloop van jaren wel
eens een beetje anders kunnen uitzien
dan op het ogenblik. Wij moeten ons
bewapenen legen de waterwolf en dat
doen wij dan ook door hechte bolwerken
aan te leggen en kosten noch moeiten te
sparen.
Menen wij ondertussen niet, dat wij de
enige zijn, die op dit terrein van de
kustverdediging voortdurend paraat
moeten zijn; de Belgen verkeren in de
zelfde positie, want de vraag „Is de Bel
gische Oostkust van Ostendo naar Ne
derland bedreigd?", een vraag, die de
kustbewoners en technici van de Direc
tie van Bruggen en Wegen bezighoudr,
is volgens de Belgische kramen werke
lijk acuut. De Belgen schreven:
De zeestromingen zuigen de zich on
der water bevindende zandplaat weg ook
ai zijn sedert vele decennia maatregelen
getroffen door het planten in de zee van
speciale zeewieren en door het aanleg
gen van machtige golfbrekers, die tien-
lallen meters ver in zee zijn gebouwd.
Ifet proces sohijnt de gehele West-Euro-
pese kust aan te tasten, terwijl de Scan
dinavische kusten langzaam zand toege
vloeid zouden krijgen.
Ook G root-Brittannië zag reeds veie
stranden verloren gaan.
Het eigenaardige van het geval is, dat
de Belgische Westkust van Oostende
naar Frankrijk toe, niet wordt bedreigd.
Op de prettige brede stranden van
Panne, het kleine badplaatsje, dat de
grens vormt met Frankrijk,' zijn hele
maal geen golfbrekers gebouwd, men
kan er rustig een der plezierigste spor
ten beoefenen, nl. de zeilkar, een op gro.
te wielen gebouwde kar, waarop een
groot zeil is aangebracht. Zit de wind
gunstig in het gat, dan vliegt de zeilkar
met een snelheid van ongeveer 60 km.
per uur over het hard geworden zand!
Knocke en Heyst worden dus speci
aal door de ontzanding bedreigd. Het
probleem beeft daar tweeërlei aspect:
enerzijds is er de sterke stroming van de
Schelde, die zich tot ver in zep voelbaar
maakt. De stroom zou een van de hoofd
schuldigen zijn aan het wegzuigen van
duizenden kub. meters zand, vnl. tijdens
stormweer. Men overweegt een onder-
zese dijk te bouwen in de Schelde-arm,
die bij Kadzand uitmondt in de zee. Het
zal millioenen francs vereisen om aldaar
een muur van gewapend beton in de zee
te laten zakken ongeveer naar het mo
del van de geallieerde noodhaven te Ar-
romanohe, welke bij de invasie in 1944
werd aangelegd.
Een ander probleem is, dat de pier
van Zeebrugge, die honderden meters
ver in de zee dringt, geen vrije haven
meer heeft, zoals voor 1940. Dit is vooral
schadelijk, omdat, het zand in de vaar
geul blijft liggen in plaats van normaal
op de Westkust aan te dikken. Zo speelt
de natuur met de berekening van de
mensen.
Maar slechts heel heel langzaam vol
trekt zich dit noodlot. Sedert België's
onafhankelijkheid zou onze zo geliefde
en onbetrouwbare Noordzee slechts 30
cm. afgevreten hebben van het vaste
zandplateau der Belgische Westkust. De
stormen en de Schelde deden echter
meer kwaad, ook de Duitsers, die door
hun Atlantikwal beletten dat vier jaar
lang deze door de Belgische technici
aangebonden strijd tegen de ontzanding
doorgang vond. De dijken en de golf
brekers zijn nu hersteld en de nieuwe
geprojecteerde werken zullen de mach
ten van de natuur, storm en stromingen
de baas moeten worden.
Aldus hopen wij in deze luxe-bad
plaatsjes van de Belgische Westkust zo
wel de rijkste hoteliers als de armste
stoelenverhuurders.
INGEZONDEN.
GOEDKOPE APPELEN EN PEREN.
Het is een uitstekende gedachte van de
Gemeente om, ten gerieve van de bad
gasten, voor goedkoop fruit te zorgen.
Wij verkochten evenwel diezelfde ap
pelen en peren al gedurende een week
voor dezelfde prijs: 4 kg jello's f 1,en
kruideniersperen 30 et. per kg. En nog
wel voordat het stormde. Na de storm
werden er links en rechts vergunningen
afgegeven om partijen „afval" te verko
pen. Wil de gemeente concurrentie?
Goed! Maar laten dan die mensen mri
kwaliteit op Texel komen. Gedurende 2
uren stonden ze met een luidspreker op
een auto voor mijn winkel te schreeuwen
zodat ik mijn eigen klanten niet ver
staan kon. Als belastingbetaler rekenen
wij op de medewerking van de gemeente
in deze.
B. KRAMER, De Koog.
SPORT OP TEXEL.
Tcx. Boys.
Er is weinig te vermelden betreffende
de sport. Alles is in het teken van de
vacantie. De penningm. vraagt even de
aandacht van de donateurs: het jaar is
weer voorbij, dus zullen de nieuwe dona-
teurskaarlen aangeboden worden. Steit
ons ook nu niet teleur opdat het aantal
wederom stijgt. Wij rekenen op u allen.
J.S.
TWEEDE ELFTAL TEX. BOYS:
Achterste rjj van links naar rechts:
Voorz. M. A. Idema; J. Riteco; Jn. Hop
man Fzn.; W. Kager; G. Boogaard; T.
Witte. Middelste rij: K. Graaf; S. Hoo-
genbosoü; Th. Hoogenboseh. Voorste rij:
Th. Reij; C. Hoogenboseh en G. Bakker.
Dit liedje werd Donderdag te De Koog
gezongen.
Op een populair melodietje.
Tekst; Pil. Rintel.
Per boot door het Marsdiep, je proeft
aan de lucht:
Texel het komt nabij
Dóór je vacantie, je zon, zee en zand
Texel, daar voel je je vrij!
Met de TESO naar Burg toe, naar Koog,
Oosterend,
Den Hoorn, de Mok of de Muy,
Daar ken je geen zorgen voor heden of
morgen,
Daar tref je plezierige lui!
Refrein:
Burg en Koog, hou die hoog!'
Voor Texel je hart en je oog!
Texel is enig, is heilige grond,
Dat Texel ligt vóóraan in Texelaar's
mond.
Ook de gast u en ik leeft er mee,
Voor Texel Goud Boltje hoezee!
Op Texel vacantie,
Verschaft de garantie:
Geen zee als de Texelse zee!
De schapen en koeien zijn nèt als hun
baas:
Vrolijk en blij van aard.
Kijk naar de ponny's (ze lachen je toe!),
Tam is hel Texelse paard.
Want de mensen en dieren zijn scherp
van verstand,
Zij houden hun badgasten hoog:
U merkt dat vanavond (en morgen en
later),
Vandaar ook dit feest op De Koog!
Refrein.
En pak je straks koffers, vacantie ten
end,
Neem je direct besluit:
Volgend jaar trek ik opnieuw naar dit
oord,
Parel der Waddenzee weer uit!
VW: wij bedanken u allen spontaan.
Gastvrije en prettige lui
Tot weerziens (géén afscheid) in negen
tien-vijftig,
Tot, weerziens op Burg, Koog en Muy!
Refrein
INRICHTINGEN,
welke gevaar, schade of hinder kunnen
veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders der ge
meente Texel brengen ter openbare
kennis dat ter gemeentesecretarie ter in
zage ligt een verzoek met bijlagen van
de Shell Nederland N.V. om vergunning
tot het uitbreiden van een carburine-in-
stallatie bij het perceel Hoofdweg C 42.
Op Zaterdag 20 Augustus 1949, des
middags te 12 uren, zal ten Raadhuizc
der gemeente gelegenheid bestaan om
bezwaren tegen dit verzoek in te bren
gen en deze mondeling en schriftelijk
toe te lichten.
Zowel de verzoeker, als zij, die bezwa
ren hebben, kunnen gedurende drie da
gen vóór het bovengemelde tijdstip op
de Secretarie der Gemeente kennis ne
men van de ter zake ingekomen schrif
turen.
De aandacht van belanghebbenden
wordt er op gevestigd, dat volgens de
bestaande» jurisprudentie niet tot beroep
gerechtigd zijn zij, die niet overeenkom
stig art. 7 der Hinderwet op de bovenbe-
paaide dag voor het gemeentebestuur
zijn verschenen teneinde hnnne bezwa
ren mondeling toe te lichten.
Texel, 6 Augustus 1949.
Burgem. en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester, TH. R. HIN, l.-b.
De Secretaris, A. v. DIENST, l.-secr.