Als de zee lichten gaat Een attractie voor cle badgasten Uitschieters langs de Wadden-eilanden Ruilverkaveling Nieuw-Zeeland roept! Een gelegenheid die niet onbenut mag blijven Texel-hulde Een zee, die licht geeft iicht-uitstra- Iend water fonkelend schijnsel in don kere nacht wonderlijk natuurpheno- meen, dat ons vergast op een typisch schouwspel, dat ons sprakeloos doet stil staan om te kijken naar datgene, wat ieder levend schepsel boeit en menige eenvoudige natuurmens tot religieuze aanbidding brengt: licht. Wanneer we op een warme zomer avond en hopelijk hebben we er dii jaar nog enkele voor de boeg langs het strand wandelen, kan het zijn, dat w plotseling verrast worden door een groenachtige glans in het rustig kabbe lende water en opgetogen zeggen we dan: kijk, de zee licht! Het is een mooi gezicht en sommigen komen er over in verrukking, maar ner gens kan men deze wondere straling zo mooi waarnemen als in de tropen. Voor al in de wateren van Insulinde blijken de verschijnselen buitengewoon sterk te kunnen zijn. De Bandazee is er bv. be roemd om. Daar doen zich deze uitstra lingen voor in witte tinten, zodat het water wel lichtuitstralende 'melk lijkt. „De melkzee" van Banda is speciaal onderzocht en heeft voor de wetenschap veel bijgedragen tot het opsporen der geheimen van het licht. V at 's nu eigenlijk dit merkwaardige licht? Vroeger dacht men het de meest fantastische oorzaken toe. Zou het licht zijn dat de hel ontsnapt is? Zou het vuur ziin uit het gloeiende centrum der aarde, dat zelfs het water in gloed zet? Deze naïeve voorstelling heeft men natuurlijk reeds lang overwonnen. Het lichten wordt niet door het water ver oorzaakt, maar door bepaalde organis men. Ze bevinden zich op geringe diep te in het water en moeten in ontzaglijke 'massa's voorkomen, als het licht zieh;- baar wil zijn. Teder organisme zendt slechts een geringe hoeveelheid licht uil. VARKEXSPRODUTIE HEEFT BE LANGRIJKE UITBREIDINGSMOGE LIJKHEDEN GEKREGEN. Een in het oog springend voordeel van de belangrijke contracten, die de Ned. regering voor de levering van ba con niet Engeland heeft afgestoten, ls, dal men voor langere tijd van zijn afzet verzekerd is en dat men er dus met de productie rekening mee kan houden. Voor een landbouwproductie is dit zeer zeker van grote betekenis, daar het in de landbouw nu eenmaal moeilijker is dan in de industrie om de productie op korte termijn in te krimpen of uit te breiden, aldus Ir. Th. J. C. M. Rjjsser.- beek, directeur van het Veeteeltwezeii. Een tweede voordeel van de afgesloten contracten bestaat hierin, dat niet >s overeengekomen, per jaar een bepaalde, vaste hoeveelheid te leveren, doch dat Nederland een miniiuum-hoeveelhud garandeert, terwijl het cijfer, dat men hoopt te bereiken, aanmerkelijk hog»r ligt. De ruime marge, die hiervan het gevolg is, houdt in, dat bij een wat rui mere of krappere productie toch aan het contract kan worden voldaan. 1950. Voor 1950 is een niinimuni-hoevee!- heid gecontracteerd van 25,000 ton ba con, terwijl zo mogelijk 40,000 ton dient te worden geleverd. In varkens omgere kend, betekent dit, dat het volgende jaar tenminste 500,000 bacon-varkens moeten worden geleverd en zo mogelijk 800,000 stuks. Deze cijfers groeien in '52 aan tot tenminste 900,000 stuks en zo mogelijk 1,6 millioen. Wanneer men be denkt. dat vóór de oorlog per jaar 500,000 bacon-varkens werden geëxporteerd, dan is het duidelijk, dat onze varkens productie door deze contracten een be langrijke iiitbreidingsmogelijkheid heett gekregen, welke vooral het gemengde bedrijf op de lichtere gronden welkom zal zijn. De totale omzet aan varkens kar. voor 1950 geraamd worden op ca. 2,5 mil lioen stuks. Dit betekent dat de varkens stapel in 1950 2,5 millioen slachtrijpe varkens voor de genoemde doeleinden moet opleveren. Om dit. te bereiken, zou den in 1950 200,000 zeugen in bedrijf moeten zijn. Een aantal van 100,000 op- fokzeugen dient hierbij als reserve ie worden aangenomen. Volgens de telling van Mei 1949 wa ren in Nederland aanwezig 167,000 fok- zeugen en 68,000 andere zeugen. Deze cijfers liggen derhalve nog beneden het gestelde doel. De directeur van het Veeteeltwezen achtte het wenselijk, dat l>ii de a.s. Sept. telling zou blijken dat er 200,000 zeugen in bedrijf waren gesteld met een reserve van 100,000 opfokzeu- gen. Hiermede zou dan de basis voor 'n productie van 2,5 millioen varkens zijn gelegd. Gezien de nog steeds aantrek kelijke biggen prij'zen mag volgens Ir. Rijssenbeek worden verwacht, dat de uitbreiding van de varkensstapel, welke sinds Juni 1948 is ingezet, nog voort gang zal blijven hebben en dat de ge noemde cijfers in Sept, a.s. zullen wor den bereikt. Spreker ging vervolgens in op de var kenstellingen, waarin de enige mogelijk heid is gelegen om op de hoogte te blij ven van het verloop van de varkens fokkerij. Voor hel. verkrijgen van een nauwkeurig inzicht in de totale grootte en de veranderingen in de varkenssta pel zijn deze tellingen, die tot dusverre 4 x per jaar werden gehouden, ontoe reikend gebleken. Op grond hiervan worden thans o.l.v. liet Centraal Bureau v.d. Statistiek maandelijks steekproeven gehouden. Men hoopt bierdoor liet mid del in de hand te hebhen, om grote af wijkingen in de varkensstapel te voor komen. Mede met de marges, die de ex port toelaat, zal hierdoor een grotere stabilisatie van de varkensproductie kunnen worden bereikt. Maar ondanks de geringe intensiteit groeit het licht aan door de millioenen diertjes tot een vrij sterke uitstraling, die weerkaatst wordt door de onderst» luchtlager, boven de zeespiegel. Zodoen de wordt dan het oog van de aanschou wer verrast door een diffuus licht. In de Zuid-Chinese Zee namen de op varenden van enkele schepen ditzelfde verschijnsel waar, maar onder zeer spe ciale omsiandigheden. De zee werd plot seling verlicht door een trillende stra ling, die overging in een draaiende be weging van lichtstralen, die over het watervlak scheerden. Het was net een sneldraaiend rad, dat spaken inn licht had, die om de halve seconde passeerden. Men begreep eerst niets van het ver schijnsel, maar het Kon. Magnetisch en Meteorologisch Observatorium te Bata via wist de oplossing te geven. Het sohip veroorzaakte bij het door snijden van het water scherpe boeggol ven van het lichtgevende water ond<r een bepaalde hoek getroffen, waardoor deze eigenaardige onderbrekingen in het licht stonden. (Uit de Bergense Radbode). Koud, guur en stormachtig. Wij ken nen dat verhaal uit de weerberichten. Altijd weer aan, zag het er slecht uit langs de kust in die buurt. Nooit kwam de bui er over heen, zodat het daar wei een triest leven moest zijn. Nu geviel het kort geleden, dat het goed weer was op Ameland en minder goed op liet vasteland. Het eerste wist De Bilt blijkbaar niet, want in het weerbericht was enige dagen achtereen sprake van „wind langs de Wadden-ei landen, weinig zon en koud weer". Deze weervoorspelling over zijn „lief Ameland" verdroot de heer Hofker, al dus lezen wij in liet blad der Friese V.V V.'s. Dus stuurde hij een telegram naar De Bilt, dat het op Ameland wel goed was. Waarop de Bilt naarstig informeer, dc wat hij met ziin telegram bedoelde. „Wel", zei de heer Hofker door de te lefoon, „door uw ongunstige weerberich ten houdt u mijn gasten-in-spé er van terug naar Ameland te komen. Het is hier zomer". Toen zweeg De Bilt verstomd. Overal was het koud en guur, alleen op Ame land was het „Meise stond". En sedert dien werd er in het weerbericht niet meer gerept van het weer op de Wad den-eilanden. „De Bilt" heeft beterschap beloofd, doch het veer zelf trok er zich niets van aan, met als gevolg, dat begin van deze week het in aetherland weer te ho ren was: „uitschieters langs de Wadden eilanden", en we moeten de ramen slui ten opdat de copy niet het raam uil waait. Tenminste zo was het Maandag, toe.i wij dit artikeltje schreven. Dinsdagmor gen was het echter weer volop zomer, zo dat de verkoper van zonnebrandartike- len wel weer handen tekort zal komen, om de „zonnebaders" van het nodige te voorzien. BONTE AVOND KAMPEERDERS AFGELAST. De Bonte Avond door kampeerders in het Park te Den Burg op Woensdag avond (heden) gaat niet door. Op Texel horen wij de laatste tijd niet zoveel over de ruilverkaveling spreken, maar de Cultuurtechnische Dienst zit t.a.v. dit onderwerp niet stil. Dezer da gen hield hy te Wageningen een zgn. ruilverkavelingsmiddag, waar o.a. Ir. W. C. Visser, hoofd v.d. Afd. Onderzoek van de Cultuurtechnische Dienst te Utrecht, sprak over „Gedaohten en ge tallen over de geldelijke gevolgen van ruilverkavelen". Hij betoogde dat bet heel moeilijk zou zijn liet totale gelde lijke voordeel van bepaalde ruilverkave lingen in de praetijk na te gaan en daar mee het werkelijke nut van het ruilver kavelen aan te tonen. Dat hangt er o.a. van af, wat voor een gebruik van het nieuw verkavelde gebied wordt gemaakt Het is echter wel mogelijk een globaie berekening te maken van de voordelen, welke bet ruilverkavelen voor de ver schillende onderdelen van de bedrijfs voering per jaar meebrengt. In guldens per jaar per ha. kunnen deze voordelen als volgt worden getaxeerd: geringere afstand naar en betere bereikbaarheid van de percelen: f60; betAe vorm en grootte van het perceel f 16; daarbij ko men dan nog de voordelen welke kunnen voortvloeien uit de eventueel met de ruil verkaveling gepaard gaande bodsmver- betering, berekend op een gemiddeld bedrag van f 75 per ha. per jaar, vei- betering van drainage en afwatering f 100 en tenslotte het. opruimen van slo ten en greppels f 60. Bepaalt men zich tot het eerstgenoem de aspect, ui. de geringere gemiddelde afstand van de boerderij tot de percelen, dan blijkt dat hierdoor besparingen van drieërlei aard mogelijk worden. Want ten eerste leidt de geringere afstand van de boerderij naar de percelen tot eer. betere verzorging der gewassen, hetgeen groter opbrengst kan meebrengen, ten tweede gaat men op dichterbij gele gen percelen eerder tot de verbouw van arbeidsintensieve gewassen over, zodat ongewenste extensivering van het be drijf wordt tegengegaan en tenslotte be tekent een geringere afstand tijdwinst voor boor en arbeider. BONTE WITTE KRUIS TREIN. De Bonte Witte Kruis Trein heeft weer met succes de afgelopen Zondag gereden. Een vrij talrijk publiek genoot van de prestaties. De trein staat nu voorlopig op „dood spoor". Over enkele weken gaat ze weer rijden, dar. wordt 't waarschijnlijk de „Vlieland en Terschel ling" expres. DIPLOMA NUTTIGE HANDWERKEN Onze vroegere plaatsgenote, nvw. F. Alderlieste-Eelman behaalde te Curasao de akte fraaie en nuttige handwerken. VISAFSLAG OUDESCHILD. Aangevoerd van 1 t.m. 6 Aug. 1949: 47 kg bot; 194 kg garnalen; 34 kg geep; 1 kg kaan; 21 kg kabeljauw; 4193 kg horsmakreel; 635 kg makreel; 143 kg schar; 1405 kg schol; 7 kg pieterman; 120 kg poon; 129 kg tarbot; 805 kg tong; 278 kg wijting; 3 kg haai; 21 kg zalm. AUTOBUSDIENSTEN TESO. De Koog Den Burg: 7,—; 8,30; 9,10W-, 9,30Z; 10,20; 11.10; 12.15; 13,46; 14.30; 15,—; 15,30; 16,10; 17A0; 18,—; 18.30; 19.30; 21,—; 23,16. Den BurgDe Koog: 6,40; 8,—; 8,50; 10,—; 10,45; 12.—; 13.15; 14.—; 15.—; 15,45; 16,45; 17,25; 18.—; 19.—; 20,30; 23,—. VAN EN NAAR TEXEL. Hier volgt de zomerdienst van de N.V. TESO (Texels Eigen Stoombootonder neming); Van Texel: 5,20 W; 6,15; 7,45 W; 9.30Z 9.50W11,45; 14.40W; 15.40Z; 15.50W; 17.45W; 17,50Z. Van Den Helder: 6.30W; 8.25Z; 8.30W; 10.20W10.30Z; 12.10W; 13—W; 13.10Z 16.20W; 16.40Z; 17.30W; 19,—Z; 19.30W. Nieuw-Zeeland roept! Maar weet u waar het ligt? 2000 km. ten Oosten van Australië. En hoe groot het is? Acht maal Nederland en er wonen 2 millioen mensen. De taal? Engels. En het kli maat? Opperbest, winters zachter dac bij ons, zomers wat warmer maar niet heet. Wat vraagt Nieuw-Zeeland van ons? Mensen, die zij te weinig en wij Le veel hebben. Flinke jonge boerenzoons en landarbeiders, die lust hebben op de boerderij te komen werken tegen een hoog loon (al dadelijk zowat f 50 per week boven kost en inwoning) en op da duur'een eigen bedrijf te beginnen. Onbekend maakt onbemind. Hoe waar is ook dit Nederl. spreek woord! Hebt u wel eens tegen iemand uit de landbouw gezegd: „Weet je dat die of di» oök gaat emigreren?" Tien te gen een dat hij antwoordt: „Zo, gaatie ook naar Canada?" Nu is Canada in vele opzichten een prachtig land voor de boerenzoon die in ons vaderland geen armslag meer heeft Maar men moet er zich niet op doodkij- Icen. De wereld is groter dan alleen de landen om de Atlantische Oceaan. Waarom hoorde men dan 7.0 wei nig van Nieuw-Zeeland? Omdat het niet veel zin bad dat er over geschreven werd, want er was praetisdh geen scheepsverbinding in?e na de oorlog. Slechts een enkeling kon eens een plaatsje bemachtigen op een of ander schip. Vorig jaar in December voor het eerst, voer een schip voor de Stichting „Landverhuizing Nederland", liet emigratiebureau in Den Haag, naar Australië en daarmee konden ook men sen mee voor Nieuw-Zeeland. Maar de tijd van voorbereiding was te kort om hier voldoende bekendheid aan te geven en zo waren er slechts een 80 passagiers op, die naar Nieuw-Zeeland gingen, 60 die al lang op passage wachtten en 20 boerenzoons die er bij farmers geplaatst werden. Maar nu is het anders, we weten nu maanden te voren: 16 Dcc. a.s. gaat de „Volendam", die plaats biedt aan 1500 passagiers, weer als emigrantenschip naar Australië en neemt ook emigranten voor Nieuw-Zeeland mee. Nederland benutte de kans, die het geboden wordt. De 20 Nederlanders die er nu 'n half jaar zijn, zijn opperbest ten-eden, getui ge de brieven die zij schrijven over hun bevindingen. „De mensen zijn reuze goed", schrijft er een, „mijn loon is 5,15 (f 60) min 1 voor board en van elk betaal je I'/j shilling voor sociale verzekeringen. Om 8 uur werken gebla zen. 12-1 dinnertime en om 5 uur uur knock off (werk afgelopen)". De sociale verzekeringen van Nieuw-Zeeland zijn de royaalste ter wereld en ze gelden voor de landbouw zo goed als voor de industrie. „Ik leef met dp familie in huis mee", schrijft een ander, „de men sen doen hier alles om het je zo aange- DE RIJKDOMMEN VAN GUERNSEY. Het eiland Guernsey, dat tot de Ka naaleilanden behoort, heeft door zijn in tensieve veeteelt een zekere reputatie verworven, welke zich over de gehele wereld uitstrekt, aldus Dr. Tj. Bakker, Nederlands Landbouwattacbé te Londen in een radiocauserie, welke hij onlangs voor de B.B.C. heeft gehouden. Doch niet alleen de veeteelt, aldus Dr Bakker, neemt in Guernsey een belang rijke plaats in; ook de tuinbouw wordt daar intensief beoefend en vormt mede een voorname bron van inkomsten. Vooral met de export van kastomaten is Guernsey onze voornaamste concurrent op de Engelse markt. Daarnaast legt men zich toe op de teelt van bloembol len. Zo verbouwd men ruim 20 ha. nar cissen, 6 ha. tulpen en 8 ha irissen in de open grond. Guernsey is dan ook voor ons land een belangrijk afzetgebied voor bloembollen. Elk jaar worden be sprekingen gevoerd, teneinde de export van bloembollen uit Nederland te rege len. Het is echter niet door zijn intensieve tuinbouw dat Guernsey wereldberoemd is. Dit heeft het te danken aan het vee slag, dat hier wordt gefokt. De export van Guernsey fokvee naar Engeland, Amerika, Afrika en vele andere landen, waaronder ook België, is dan ook zeer winstgevend voor de fokkers. Men treft er koeien aan met melkljjsten van 5000 tot 7000 kg en een vetgehalte variërend van 4,8 tot 6 pet. De veeboeren zien zich echter ge plaatst tegenover de voortdurende uit breidende tuinbouw, die steeds inter land in beslag neemt. De 1S64 ha. gras land is lang niet voldoende om de vee stapel in stand te houden, hetgeen im port van hooi uit het buitenland noodza kelijk maakt. naam mogelijk te maken. Ze nemen je overal mee naar toe, naar vrienden, par tijen en films". Zo is het overal min óf meer. Alle Gewestelijke en Plaatselijke Ar- beidsbureaux geven mondelinge inlich tingen aan wie hier meer van weten wil. De georganiseerde landbouwer kan er meer van horen van zijn organisatie. Al deze instanties staan in verbinding met de Stichting Landverhuizing, die het vertrek en de plaatsing organiseert in samenwerking met de Nieuw-Zeelandse regering. NATUUR, STORM EN STROMINGEN BEDREIGEN DE BELGISCHE KUST. KUST. In een vorig artikel over de grimassen van de Vliehors vértelden wij, dat die zandplaat sedert de oorlog zo'r. 3000 n«2 is gegroeid en wel ten koste van de Texelse Noordoostpunt, die aan het Eierlandse Gat moet prijs geven wat de Vliehors tot zicli trekt. Op de keper be schouwd vindt hier een soort ruilcam- pagne plaats tussen water en land! Ais wij die strijd slechts als belangstellende toeschouwer bleven volgen en niet ze:f een woordje gingen meespreken en mee- boksen, ons niet in die strijd mengden, zou Texel er na verloop van jaren wel eens een beetje anders kunnen uitzien dan op het ogenblik. Wij moeten ons bewapenen legen de waterwolf en dat doen wij dan ook door hechte bolwerken aan te leggen en kosten noch moeiten te sparen. Menen wij ondertussen niet, dat wij de enige zijn, die op dit terrein van de kustverdediging voortdurend paraat moeten zijn; de Belgen verkeren in de zelfde positie, want de vraag „Is de Bel gische Oostkust van Ostendo naar Ne derland bedreigd?", een vraag, die de kustbewoners en technici van de Direc tie van Bruggen en Wegen bezighoudr, is volgens de Belgische kramen werke lijk acuut. De Belgen schreven: De zeestromingen zuigen de zich on der water bevindende zandplaat weg ook ai zijn sedert vele decennia maatregelen getroffen door het planten in de zee van speciale zeewieren en door het aanleg gen van machtige golfbrekers, die tien- lallen meters ver in zee zijn gebouwd. Ifet proces sohijnt de gehele West-Euro- pese kust aan te tasten, terwijl de Scan dinavische kusten langzaam zand toege vloeid zouden krijgen. Ook G root-Brittannië zag reeds veie stranden verloren gaan. Het eigenaardige van het geval is, dat de Belgische Westkust van Oostende naar Frankrijk toe, niet wordt bedreigd. Op de prettige brede stranden van Panne, het kleine badplaatsje, dat de grens vormt met Frankrijk,' zijn hele maal geen golfbrekers gebouwd, men kan er rustig een der plezierigste spor ten beoefenen, nl. de zeilkar, een op gro. te wielen gebouwde kar, waarop een groot zeil is aangebracht. Zit de wind gunstig in het gat, dan vliegt de zeilkar met een snelheid van ongeveer 60 km. per uur over het hard geworden zand! Knocke en Heyst worden dus speci aal door de ontzanding bedreigd. Het probleem beeft daar tweeërlei aspect: enerzijds is er de sterke stroming van de Schelde, die zich tot ver in zep voelbaar maakt. De stroom zou een van de hoofd schuldigen zijn aan het wegzuigen van duizenden kub. meters zand, vnl. tijdens stormweer. Men overweegt een onder- zese dijk te bouwen in de Schelde-arm, die bij Kadzand uitmondt in de zee. Het zal millioenen francs vereisen om aldaar een muur van gewapend beton in de zee te laten zakken ongeveer naar het mo del van de geallieerde noodhaven te Ar- romanohe, welke bij de invasie in 1944 werd aangelegd. Een ander probleem is, dat de pier van Zeebrugge, die honderden meters ver in de zee dringt, geen vrije haven meer heeft, zoals voor 1940. Dit is vooral schadelijk, omdat, het zand in de vaar geul blijft liggen in plaats van normaal op de Westkust aan te dikken. Zo speelt de natuur met de berekening van de mensen. Maar slechts heel heel langzaam vol trekt zich dit noodlot. Sedert België's onafhankelijkheid zou onze zo geliefde en onbetrouwbare Noordzee slechts 30 cm. afgevreten hebben van het vaste zandplateau der Belgische Westkust. De stormen en de Schelde deden echter meer kwaad, ook de Duitsers, die door hun Atlantikwal beletten dat vier jaar lang deze door de Belgische technici aangebonden strijd tegen de ontzanding doorgang vond. De dijken en de golf brekers zijn nu hersteld en de nieuwe geprojecteerde werken zullen de mach ten van de natuur, storm en stromingen de baas moeten worden. Aldus hopen wij in deze luxe-bad plaatsjes van de Belgische Westkust zo wel de rijkste hoteliers als de armste stoelenverhuurders. INGEZONDEN. GOEDKOPE APPELEN EN PEREN. Het is een uitstekende gedachte van de Gemeente om, ten gerieve van de bad gasten, voor goedkoop fruit te zorgen. Wij verkochten evenwel diezelfde ap pelen en peren al gedurende een week voor dezelfde prijs: 4 kg jello's f 1,en kruideniersperen 30 et. per kg. En nog wel voordat het stormde. Na de storm werden er links en rechts vergunningen afgegeven om partijen „afval" te verko pen. Wil de gemeente concurrentie? Goed! Maar laten dan die mensen mri kwaliteit op Texel komen. Gedurende 2 uren stonden ze met een luidspreker op een auto voor mijn winkel te schreeuwen zodat ik mijn eigen klanten niet ver staan kon. Als belastingbetaler rekenen wij op de medewerking van de gemeente in deze. B. KRAMER, De Koog. SPORT OP TEXEL. Tcx. Boys. Er is weinig te vermelden betreffende de sport. Alles is in het teken van de vacantie. De penningm. vraagt even de aandacht van de donateurs: het jaar is weer voorbij, dus zullen de nieuwe dona- teurskaarlen aangeboden worden. Steit ons ook nu niet teleur opdat het aantal wederom stijgt. Wij rekenen op u allen. J.S. TWEEDE ELFTAL TEX. BOYS: Achterste rjj van links naar rechts: Voorz. M. A. Idema; J. Riteco; Jn. Hop man Fzn.; W. Kager; G. Boogaard; T. Witte. Middelste rij: K. Graaf; S. Hoo- genbosoü; Th. Hoogenboseh. Voorste rij: Th. Reij; C. Hoogenboseh en G. Bakker. Dit liedje werd Donderdag te De Koog gezongen. Op een populair melodietje. Tekst; Pil. Rintel. Per boot door het Marsdiep, je proeft aan de lucht: Texel het komt nabij Dóór je vacantie, je zon, zee en zand Texel, daar voel je je vrij! Met de TESO naar Burg toe, naar Koog, Oosterend, Den Hoorn, de Mok of de Muy, Daar ken je geen zorgen voor heden of morgen, Daar tref je plezierige lui! Refrein: Burg en Koog, hou die hoog!' Voor Texel je hart en je oog! Texel is enig, is heilige grond, Dat Texel ligt vóóraan in Texelaar's mond. Ook de gast u en ik leeft er mee, Voor Texel Goud Boltje hoezee! Op Texel vacantie, Verschaft de garantie: Geen zee als de Texelse zee! De schapen en koeien zijn nèt als hun baas: Vrolijk en blij van aard. Kijk naar de ponny's (ze lachen je toe!), Tam is hel Texelse paard. Want de mensen en dieren zijn scherp van verstand, Zij houden hun badgasten hoog: U merkt dat vanavond (en morgen en later), Vandaar ook dit feest op De Koog! Refrein. En pak je straks koffers, vacantie ten end, Neem je direct besluit: Volgend jaar trek ik opnieuw naar dit oord, Parel der Waddenzee weer uit! VW: wij bedanken u allen spontaan. Gastvrije en prettige lui Tot weerziens (géén afscheid) in negen tien-vijftig, Tot, weerziens op Burg, Koog en Muy! Refrein INRICHTINGEN, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. Burgemeester en Wethouders der ge meente Texel brengen ter openbare kennis dat ter gemeentesecretarie ter in zage ligt een verzoek met bijlagen van de Shell Nederland N.V. om vergunning tot het uitbreiden van een carburine-in- stallatie bij het perceel Hoofdweg C 42. Op Zaterdag 20 Augustus 1949, des middags te 12 uren, zal ten Raadhuizc der gemeente gelegenheid bestaan om bezwaren tegen dit verzoek in te bren gen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zowel de verzoeker, als zij, die bezwa ren hebben, kunnen gedurende drie da gen vóór het bovengemelde tijdstip op de Secretarie der Gemeente kennis ne men van de ter zake ingekomen schrif turen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande» jurisprudentie niet tot beroep gerechtigd zijn zij, die niet overeenkom stig art. 7 der Hinderwet op de bovenbe- paaide dag voor het gemeentebestuur zijn verschenen teneinde hnnne bezwa ren mondeling toe te lichten. Texel, 6 Augustus 1949. Burgem. en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, TH. R. HIN, l.-b. De Secretaris, A. v. DIENST, l.-secr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 2