Cjrocn 2rwarL-Jexels in het harL, Door correcties komt Oosterend riehonderd meter dichter bij Den Burg f ompromis tussen snelverkeer en natuurschoon Inschrijvingen concours hippique viel tegen De koetsier van De Witte Kikkert heeft meer kwaliteiten clan paard mennen Vraagbaak voor iedere badgast die belangstelling heeft voor flora en fauna ïst e Vi i m/ :n hi plö- JENSDAG 24 AUGUSTUS 1949 TEXELSE voll op :aai I werl give v Langevcld De Rooy khandel Drukkerij - Bibliotheek 0 n Burg Texel - Postbus 1 1 Tel 11 goe Oi n» :lav er n 3 W d, n g g' t n; Gr. 194 62e JAARGANG No. 6351 COURANT Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boercnleenb. Postgiro 65 2. Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar Dertig Polders verbeterden wegen Een sikkel blinkt, een sikkel klinkt en ruisend valt het graan. Tarwe, ste- van halm, zwaar van korrel in de dikke aar. Tarwe, zomaar groeiend aan kant van de weg. Dat is iets vreemds voor Texel. Op de Veluwe vind je het bliij ian aan e weg, zonder afbakening. Op Texel wiegt het achter hei lig draad of achter de tuinwal. Maar, toen het graan, dat wij zagen oogsten, >rd gezaaid stond et nog een steviq hek tussen korrel en pad. Dat hek werd ze winter verplaatst: het is het hek van boerderij „Het Hoge", gelegen aan Oosterender weg, waaraan thans met vereende krachten wordt gewerkt, aar thons de laatste hand wordt gelegd aan de verbetering, die deze weg hoog nodig moest ondergaan. U kent dat verhaal, geloven wij. „B Die Oosterender weg werd al slechter toen de plannen tot verbetering wer- rich n bestudeerd werd meteen gedacht alir n het snelverkeer èn aan de verkeers- :en( iligheid. Deze weg toch had ver- vi liillende zeer gevaarlijke bochten, m chten, wier gevaar nog werd ver- ogd door aangrenzende tuinwallen, hoog gebouwd, dat zij alle uitzicht ?ro rio< öitli tnameii. 1 feet doet een ieder goed, dat bij dc jannen tot verfbetering van deze weg tot afwending van het bovengenoemd 'r ~|vaar, getracht is een compromis te jau|heppen tussen snelverkeer enerzijds Dy.^| de behoefte tot behoud van het na tuurschoon anderzijds. En daarin is men *y.®Jstekend geslaagd: de Oosterender- jfg Is geen recht uit, recht aan route yjeworden, hij heeft nog zeer veel boeh- |i, hjj is onderhoudend gebleven- Hij aait eens naar links, hij draait eens #ar rechts. Zeker, honderden meter3 linwal zijn verdwenen, maar dat kon »et anders, want wil men een goede ^Jeg maken, dan moet men over een flin berm kunnen beschikken. Een berm, Jtarin liet water kan wegvloeien. En r}® h, als je wat ruimere blik hebt, dan e je het nog wemelen van de tuii'i- allen- Ja, zo ver het oog reikt lopen ze >or de weilanden- En laat die dan aan! Restaureer ze, waar nodig, want tjdoet er de schapen bij winterdag zo'n «ezier mee. En de lammeren. En bij imierdag vinden zij er beschutting te- tp» de brandende zon. M'i o g' Dc grootste afsnijding. De oogstwerkman scherpt zijn sikkel 1 zwaait hem dan weer om de sten en. els. Het hek. dat deze winter was aan- ebracht, komt zichtbaar. Kolossaal, wat Mi :n stuk berm er bij! Maar dat s echts een zeer kleine correctie aan cl? in! osterenderw eg. De grootste bochtver- vo etering vinden wij niet bij „Het Ho an! e". Daarvoor moeten we nog een paar an ilometers dichter bij Oosterend komen. i»( ij de „Arien Jacob Dijksen Stichting", idi mar ligt de grots te bochtafsnijding en 'el een 200 meter. U gaat nu ineens 1 echt door naar de laatste bocht voor ■d; orp en laat de oude weg links ligger, i lier wordt nu met man en macht ge er 'erkt aan de egalisering van het land, v, 'aarvan het graan (haver) dezer dagen t. 5 geoogst- Van groot belang is ook de verbetering van de laatste bocht, waar Dr. Koens verongelukte. De nieuwe lboeht is enige meters binnen de oud lbocht gebracht, de tuinwal is afgegra- teVen. rJ Dan is van belang de correctie hij t tiehucht „Harkebuurt". waar wat doel loos slingerende meters weg zijn uitge- cSehakeld en men regelrecht doorrijdt, if Half September open. inj Wanneer de aanvoer van het materi aal niet stagneert en het weer goed —blijft, zal de Oosterender weg omstreeks ïrhalf September voor het verkeer kun- elnen worden opengesteld, ml De benzineprijs is verhoogd. Heeft de riOpzichter, dhr J. van der Pijl Sr. zulks zien aankomen? Heeft hij te doen ge- tad met hen, die door die prijsverho- >i< ;ing voor nóg zwaarder lasten komen t' li staan? De vrachtrijders, de taxic-hauf- i leur en onze arme TESO? In ieder ge it .-al is Oosterend door de verbetering •n do correcties 300 m. dichter hij Den Burg gekomen en 300 m. dichter bij qile Waal (zoals vanzelf spreekt). Fantastisch- j Ja, fantastisch is, wat wij zagen op 'gebied van de moderne middelen tot on- derhoud van wegen- Wij hebben een teersproeiw agen zien werken en een grint ispramex) inrichting. Deze ma- 1 chines brengen de zgn. slijtlaag aan. Kr waren wei 11 wegen, die voor deze be- werking in aanmerking kwamen en zij zijn de vorige week allemaal van een dergelijk dek voorzien. Ze kunnen ar weer tegen! In de haven van Oudesc.hiH lagen een teertankschip en een grint- boot De tankboot heschikt over een 'Jstoominrichting, die de teer tot 120 graden verwarmt- De inhoud van de tankboot van 120 ton, voor de Texelse vvegen die ditmaal moesten worden be handeld, was 100 ton teer nodig. Dit materieel werd in een sproeitankwagen gegoten. Deze wagen loopt sne! over de 1 weg. Achter de wagen is een sproei-in- richting bevestigd, die op de breedte van de weg kan worden gebracht- Op 'n Dc Oosterender weg is van zijn ge vaarlijke bochten bevrijd, maar let op uw saeck, want een ongeluk zit in een klein hoekje, zoals u ziet 30 m- volgt de grintstrooimaehine, even eens ter breedte van de weg. Deze wordt geduwd door een achteruit rij dende cn onderwijl kiepende vrachtauto die aldoende zijn lading lost. Is deze au to leeg, dan komt een andere wagen hem aflossen. Jammer, dat het weer de afgelopen week vaak spelbreker was. Maar als het goed weer was. waren de mannen en de opzichters (dhr v.d. Pijl Sr. werd ge assisteerd door diens zoon) al present vóór de boeren hun koeien hadden leeg gehaald. En waar liet zo uitkwam, werd tot aan het vallen van de duisternis voortgegaan. Een hele reeks- Dinsdag werd begonnen met het sproeien van de Genteweg (lopend van de Noorderdijk tot onder de rook van Oosterend), Daarop de Hoofdweg door 't Noorden, de 2e Dwarsweg door 't Noor den, De Pijpersdyk! (d.w.z. het gedeelte, dat onderhouden wordt door polder Waalenburg, de rest moet eerst nog ge ëgaliseerd worden). De Kogerweg (van hoeve „Margaretha" van dhr Zijm tot De Koog), de Duinweg (to* aan de Smitsweg), de Westerweg (van Den Burg tot liet Westerkerkhof), de Hoofd weg door de P-H. Polder (vanaf de krui sing Amaliahoeve naar hoeve Zeewijk), Vrijdagavond werd de Pijpersdijk nog eenmaal behandeld, waar deze nog niet eerder was geteerd. En tenslotte de Nieuwe Spangerweg (vanaf weg Oude- schild-De Waal tot de boerderij van dhr T'. Hin). De wals kwam in de achterhoede on zette de grintjes stevig vast- De directe strooiing op de weg heeft een groot practisch voordeel- want voorheen werd het grint gestort in de berm, die ou Texel doorgaans hoog in het gras ligt verscholen. Dit is zeer hinderlijk bij hel opscheppen ter bestooiing van de weg en bovendien verliest men daarbij steed.s veel waardevol materiaal. Machines schakelen vele handen uit: werkt de sproeier zonder genoemd" grintstrooier en moet alles met de hand worden gestrooid, dan maakt men in 3 uur met 15 strooiers drie km. weg ge reed van 6 m. breedte- Totaal 18000 m2. Met automatische strooiinriehting doet men 22,000 mfi. In totaal zijn de vorig? week 15 km gesproeid en hegrint- LEPELAARSKOLONTE GROEIT! De vogelwaohter van de Muyen heeft afscheid genomen van de lepelaars of juister: de lepelaars van hem. Hij blijf.- op het eiland en zij gaan een uitstapje maken naar de Noordkust ran Afrika, naar de Nijl, om daar een mild klimaat te vinden, wanneer hier de sloten tot de ijssport noden, wanneer hier de win terstorm loeit. De vogelwaohter heeft zijn vogels na tuurlijk een voorspoedige reis toege wenst en hen met de hoop op een tot weerziens zien wegvleugelen Welnu, die kans is groot, want- de practijk leert dat- de lepelaars graag in de Muyen broeden- Vorig jaar bouwden ze hier bijna 100 nesten en dit seizoen zijn er een '25 families meer geweest! „Het is 'n best broedseizoen geworden!" verze kerde ons de vogelwachten. „Er zijn ook meer fazanten." NUMMER EEN! J. C. Koorn Mzn., behaalde als num mer één het diploma van de ambachts school te IJ muiden. Daarna legde hij met goed gevolg het toelatingsexamen MTS te Amsterdam af. TEXELSE MARKT Den Burg, 22 Aug. 1949. Aangevoerd: 94 lammeren f 27-135- 23 schapen 140- f50. 7 koeien f 42ö-f 000. 10 biggen f45- f 05- Vo.tr de levering 97 schapen, 5 n. kalveren, 4 koeien. DE KODG IN HET VOLLE SEIZOEN. Het aantal gasten, dat het eiland ver laat mag dan liet aantal komende toeris ten overtreffen, 'n feit is, dat Texel nog vele duizenden vreemdelingen telt. 1)? Koog en omgeving meldde begin dezer week nog een volledige bezetting van de pensions. Bij bestendiging van het bij zonder fraaie weer. dat ons thans (Maandag) deelachtig is, zal de laatst? week van Aug- nog veel vreemdelingne- verkeer geven en als September zich eveneens van zijn beste zijde wil lonen, zal er Ook nog een behoorlijk naseizoen kunnen komen. „HET MASKER". Donderdag jl. zou ,,Texels Klein To neel" van Oudeschild voor hel voetlicht treden, maar wegens ziekte kon het en semble geen gevolg geven aan de uil- nodiging van de VVV en ook .morgen zullen wij ..De Schoonmoeder uit Dui zend" weer moeten missen, want nog is het gezelschap wegens ziekte niet com pleet. De Maskerianen zullen ;n de bres springen met liet stuk .,Tot. Weder dienst Bereid". (Zie advertentie). HIJ VAART WEER De „Zeemeeuw", de motorboot, die de dienst tussen Texel en Vlieland onder houdt, vaart weer. Maandag jl. werd weer gestart, nadat het scheepje wegens motorstoring een dag of acht verstek had laten gaan. Zaterdag kwam er een kink in de ka bel, toen het een gezelschap van 20 per sonen terug zou halen van de Vliehors- De motor weigerde en bleef weigeren, zodat de badgasten de nacht op Vlieland moesten doorbrengen. De Vlielanders toonden zich uitnemende gastheren en zorgden er voor, dat de pechvogels on derdak kregen in het kamphuis. TESO heeft de. volgende dag een botter naai de overkant van het Eiorlandse Gat ge stuurd en daarmede liet gezeisohap af gehaald. DUIF UTT DE KOERS. De hartstochtelijke duivenliefhebber P. H alhier tuurde de hemel af- Tel kens weer Vier van de zes duiven, die hadden deelgenomen aan een interland- vlucht, waren veilig cn wel uit Bordeaux (Frankrijk), teruggekeerd. Een afstand van 1060 kin. Maar waar bleven de an deren? 3 Aug- waren ze losgelaten. De zer dagen ontving de duivensportman een luchtpostbrief uit Spanje, uit een plaatsje even ten zuiden van de Pyre neeën! De Spanjaard vertelde hem, dat er een Texelse duif op zijn hok was neergestreken. Het beestje was doodop en gaf al spoedig de geest. Deze duif is dus de koers finaal kwijt geraakt, wam in plaats van naar het noorden te vlie gen, had zij de snavel naar liet zuiden gewend. Het was een 2-jarige vogel, die het klappen van de zweep toch wel ken de, want zij hal al meërdere buitenland se vluchten met succes volbracht- O.?.- van Orleans en Ohateroux, beide dus uit Frankrijk 'Een krans voor deze kranige vlieger, die in liet verre zuiden voor goed de ogen sloot. ESPERANTO EN HET ONDERWIJS. In Groot Berlijn wordt aan de Volks scholen hel Espeiaiito als niet verplicht vak onderwezen. Zoals de Magistraat voor Groot Berlijn, afdeling Volksop voeding verklaarde, werd hiertoe beslo ten om het internationaal onderling be grip tussen de volkeren bij de jongeren ingang te doen vinden VAN ÉN NAAR TEXEL. Hier volgt de zomerdienst van de N.V. TESO (Texels Eigen Stoombootonder- neming): Van Texel: 5,20 W; 6,15; 7,45 W; 9.30Z 9.50W11,45; 14.40W; 15.40Z; 15.50W: 17.46W; 17.50Z. Van Den Helder: 6.30W; 8.25Z; 8.30W; 10 20W; 10 30Z; 12.10W; 13,—W; 13.10Z 16.20W16.40Z; 17.30W; 19,—Z; 19.30W AUTOBUSDIENSTEN TESO. De Koog Den Burg: 7—; 8,30; 9,10W; 9,30Z; 10,20; 11.10; 1215; 13;45; 14.30; 15,—; 15.30; 16,10; 17,10; 18.—; 18.30; 19.30; 21,—; 23,15. Den BurgDc Koog: 6,40; 8,—; 8,50; 10,—; 10,45; 12.—; 13.15; 14.—; 15—; 15,45; 16,45; 17,25; 18.19.—; 20,30; '23,—. Het Paardensportfeest De besturen van de Paardensportvei- „Texel" en de Kon. Landelijke Rijver. „De Waddenruiters" haddon grootse plannen, maar deze konden uelaas niet geheel ten uitvoer worden gebracht, doordat het aantal inschrijvingen voor verschillende nrs. verre beneden de ver wachtingen bleef. Men had gehoopt op de op komst van vele boeren met 2- en 4- wielige wagens, met luxe wagens cn met boerenwagens, maar die hoop ging in rook op. Gelukkig maar, dat wij zo'n hardnek kige kern hebben gevonden in „de Wad denruiters", die er voor gezorgd hebben, dat het feest toch nog goed is geslaagd. Maar het had veel beter geslaagd kun nen zijn „Zijn er geen tilburies meer? Geen dresseerkarren? En geen paarden?" zo vroegen wij. Zeker, we weten hel wel: ai mechanisatie in de landbouw neemt hand over hand toe. Tractors verdrin gen het paard. Een trekker voor een ploeg, een trekker voor een wagen. Ron kende motoren gaan liet gehinnik van de rossen overstemmen.... „Toch zou je versteld slaan, als alle paarden op de Groeneplaats werden ver zameld en de luxe wagentjes en wagens er bij!" verzekerde ons een paarden sportman van professie, „maar", zo 1' -t hij er een beetje somber op volgen, .het lijkt wel of de boeren zirh de moei te niet meer willen getroosten uit te ko men als een ernstige mededinger naar een prijs- De fut is er uit"- Voor de drommel. De fut er uit? Breng hem er dan weer onvervaard ;n! Want wij hebben het zilveren jubileum van de Paardensportver. „Texel" in het vizier. Volgend jaar is het zo ver. Volgend jaar is het' 25 jaar geleden, dat w;j ons eerste officiële ruiterfeest vierden, of beter ge zegd paardensportfeest. En die feesten heugen ons nog in vreugde. Iets van die vreugde trof vele. weer, toen zy dc paarden zagen springen, ga lopperen, draven. Toen de eenspannen voorbij rolder,. „Kiek deer'es, die drieft over het land!" hoorden we zeggen. In derdaad, een goede loper drijft over de weg- De beste loper concours een span luxe tuigpaarden was de 6-jari- ge bles Bertus van dhr F. Dijksen uit de I' H- Polder; nr. 2 werd P. Dros Nz. uit Oosterend en nr. 3 N. Kikkert van hoeve Vredestein. Verder verschenen in dit nummer: de dames G. Kikkert Eelnian en Tr. van Twisk en de heren J. Bakker, Van den Berg, Jn- Huisman Tzn. en P. List. De jury bestond uit de heren S- Ko ning, C- Kuip en dr- Swart. Geopend werd met een zeer fraai nr. dressuurrijden, waaraan „De Wadden- ruiters" en „Hollands Noorden" van Julianadorp deelnamen met in totaal 15 paarden. Keurige „polonaises" uitge voerd onder bekwame leiding. Na dit nr. werd het woord gevoerd door dhr H. Keesom, voorzitter van dc Paardensportver., die mededeling deed over liet a.s. jubileum cn een en ander toelichtte op het programma. (Zie vervolg binnenzijde). ook vanzelf, dat hij de Ploeglanderweg en de Rozendjjk links laat liggen. Hii kiest d° Reuverslaan en slaat vervolgens weer een ander schilderachtig weggetje in. Telkens springt -hij van de wagrti, pinkt een varen, bloemen, een tak. Ver telt van de vruoht^etting der dennen, van de soort dennen die hier het beste groeit, van de zaadwinning, waardoo: straks weer nieuwe bomen kunnen wor den uitgezet. Vertelt van de ouderdom der bossen, waaraan je planten het best kunt herkennen, zwenkt dan ineens een zó smal laantje in, dat er maar nauwe lijks ruiinte genoeg is om de paarden en wagen door te laten. Je denkt: waar zitten wij nou? Maar dan Jicht het bos en zijn wij op de eerste pleisterplaats aangekomen: de Fon teinsnol. Tweeërlei keus: een bezoek aan de Nol „met belvédère en oriënteringsta- i'el óf d koffie gebruiken in „Bos en Duin". Dat ilaatste doen wij met Nico en daar gee-fl hij een gedetailleerd over zicht van de tochten, die gedurende de werkweek worden ondernomen: „Iedere ochtend naar de Meeuwenkolonie, iedere middag naar de Slufter, Dinsdags en Vrijdags naar de Robben, d-w.z, naar Texel's Noordoostpunt, waar de TEEO- boot. gereed ligt. (Het uur van vertr-k der Jan Pleziers correspondeert op de waterstand, die de bootbemaniiing stipt op tijd bekend maakt Na de robben in hun element te hebben gezien wordt in „De Robbenjager" de koffie genoten. Woensdags en Zaterdags staat een be zoek aan het zuidelijke deel van het eiland op liet- programma: Den Hoorn met zijn bijzonder mooie omgeving ais Loodsmansduin, de Mok. de Petten met die leuke eilandjes in het kleine meer tje, dorado voor kapmeeuwen, kluten en sterns, de Geul. de P.H. Polder, het Rus- senkerkhof en via JeufNiherberg Pano rama terug. Maandags natuurlijk ook naar de markt te Den Burg. Voorts maakt de Ned- Reisvereniging iedere weelk een tocht met de .Jan Pleziers en dikwijls la ten ook andere groepen zich door de Witte Kikkert rondrijden- („Als de tem peratuur aan de -lage kant is. kunnen zü een zware reisdeken over de benen slaan"). Dat onderhoud duurt een kwartiertje. Nieo maakt nog even een hoogstand op Benjo, die er zo mak onder blijft als een pasgeboren lam- Vort. zegt hun baas cn ze trekken weer aan. De hoeveelste rit? Soms is de belangstelling voor de rob hen zo groot (het weer is steeds een be langrijke factor), dat er met meer dan 2 wagens wordt gereden, want voor bv 85 man hej> je zeker vier wagens nodig! Maar we gaan naar de Meeuwen, door dc hossen, met hun bloeiende kamperfoe lie, liet kruisemunt, reigersbekken, la- rlxen. Sint Jacohskrnid, parnassia. tor- mentil. Fn dc bloeiende heide met haar mll- liarden paarse bloempjes, die in brede stroom door de vlakte vloeien en wier komst ons zo rijkelflk troost na het af scheid van dc rose-witgekelkte duin- roosjes „Je skrieft nou altied maar over dit TESO en die VW, 'maar ga nou ok ers een keer met ons mee!" Zo klampte Ni co Witte ons dezer dagen aan- Hij is een der firmanten van „De Witte Kik kert", Texels eerste Jan Plczicribedrijf, dat vanaf 14 Mei weer een groot deel van hei eiland doorkruist. „Om half tien van 'De Koog", spraken we af Er zou een tocht worden gemaakt naar de Wes terduinen. waar de meeuwenkolonie is gehuisvest. (Zie vorig nummer). Zo beklommen we een der twee Jan Pleziers, die klokslag half 10 in De Koog waren gestart U kent ze natuurlijk: ecu auto-onderstel, een breed dek en daarop twee tuinbanken. Een voertuig, dat vooral geschikt is voor families. Eer heel verschil uiteraard met de bakwa- gen. waarmede de vader van Nico 'u 1933 voor het eerst een officiële bad gastentrip maakte. Ja, van dat ogenblik af is de Jan Pileziersonderneming in hel loven geroepen. Terwijl de schimmel Bento en de zwar te witvoet Karei op een sukkeldrafje over de prachtige Kogerweg gaan, werpt Nico zich op als een voortreffelijke gids die alles vertelt, -wat. de passagiers maar van het eiland moeten weten. Hij wachl de vragen niet af, nee. hij doceert vee' eerder cn geeft onafgebroken commen taar. Waarom een tuinwal zo'n magni fiek ding is. wat voor soort graan daar wordt verbouwd, hoe de wind hier moet waaien om de kans op droog weer te be houden, welke planten wij langs de weg berm passeren Ah, die bloemen- en plantenwereld! Wat weet hij er veel van! „Wat hij niel van de planten weet, is 't kennen niet waard!" zegt een da me, die de vorige dag met Nico naar de Slufter is geweest (met een gezeisohap, let wel!)- De Ger'ritslanderweg is nog niet opgeknapt, maar de Jan Plezier heeft goede veren. Links en rechts wijst de koetsier op huisjes- „De arbeideis hebben ze verhuurd, zij wonen zelf gedu rende de zomermaanden in 'n schuur-ije' De dennenbossen hebben hier en daar duintjes gekregen: door aarde overdek te bunkers. Het -gras groeit er weelde rig. (Het valt niemand op, dat hier ver dedigingswerken hebben gestaan. Som mige boeren hehhen de voormalige bun kers bestemd tot -bergplaats voor hun materiaal en een oude driewielde kar slaat- er zo rustig bij alsof dat bouwsel speciaal voor hem is vervaardigd. Onze koetsier zou geen ras-echte Ger- ritslander zijn, als lui de dennenbossen niet laan voor laan kende en 't spreekt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1