(jïoen c/wartsjexels in het harL, Daar deed hij inkopen bij de Texelse Middenstanders De landbouwhuishoudschool, die gisteren feestelijk geopend is Sinterklaas voer met een botter naar ons eiland Een levendige historie mengde FeJtel in duizend en een zaken Ziekte in 't gezin TEXELSE Jugave v h Fa Langeveld Sc De Roojr loekhandel - Drukkerij - Bibliotheek )er> Burg - Texel - Postbus 1 1 - Tel. 11 VOENSDAG 30 NOVEMBER 1949 63e JAARGANG. No. 6378 COURANT Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb. Postgiro 65 2 Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar i;n j -li „Hé, kerel, hoe maak je het?" riep 'Sinterklaas me al van verre toe, gister- njvond, toen hij me druk zwaaiend op de eiger van Oudeschild's havenmond zag aan. Een en al enthousiasme was ik n dat zal ik blijven, als het heerlijk vondje van Sinterklaas weer is aange- foken, want ook ons, (groot geworden) et gaat heel erg kloppen van de ooggespannen verwachting rond dit rote feest- „Best, Sinterklaas!" riep ik terug, ,,en „Alles kits!" I-k zal dit moment mijn ieven lang iet meer vergeten: Sinterklaas, Zwarte iet 6n de schimmel waren ditmaal per otter uit Den Helder vertrokken- Sin- irklaas had destijds gelezen, dat er nog 3 weinig botters meer over zijn en dat raks de laatste botter met de laatste ■hapenboet in het museum worden on- ergebracht. En daarom zei hij: ,,Piet, e pikken een botter, er staat een leuk jetje en zo'n evenement maak je niet "(lie dagen mee!" ,Nou, in de Golf van Biscaje heb ik aders, mijn portie al gehad!" zei Piet, e al wit om zijn neus werd, toen-ie eer golven zag rollen. Maar de zee as niet al te ruw, want er stond slechts ui zwakke zuidwester. De schimmel innikte van leedvermaak, toen Piet iet zichtbare tegenzin een grote zak, ie op Texel gevuld zou worden, in het noronder borg. Piet was liever met de ilite passagiersboot gegaan Doch hij as nu eenmaal als knecht geboren en on maar doen wat de Sint hem beval Zo waren ze naar Texel gezeild. „We unnen toch ook wel meteen op dat zui- lijke puntje aanvaren?" zei Piet te- n de schipper, een ras-echte Ouwe- Brhilder, die zeer vereerd bleek te zijn, at de Sint juist hèm had uitverkoren ior deze trip. Maar de man van het eemans-)vak antwoordde: „Man as jee et beter weet, hier, neem jee dan maar et roer, dan zitten we mltien an de rond. ten zuie van Texel leit een ors en als je d»erop vastloopt, ben je ag niet jarig!" „Toch ben ik volgende week jarig, at er ook gebeurt", zei Sinterklaas, die et dispuut tussen zijn knecht en de .hipper maar meteen onder een grapje egroef. Zonder incidenten waren ze voor Ou- esehild gekomen. Daar waren ze dus! De botter gleed met revende zeilen de aven binnen, 't Was tamelijk duister, laar de havenmeester had extra ver- chting laten aanbrengen. Het vaartuigje meerde, maar vóór de Amwen om de walpalen waren gesla- en was de schimmel al uit zichzelf van oord gesprongen: hij had al in geen agen een vers grassprietje geproefd en an de Waddenzeedijk scheen hij iets an zijn gading te hebben ontdekt. Piet vergaapte zich aan de molen, elks wieken nu en dan siihouetteerden egen een lichte achtergrond, wan eer het wassende maantje het geheel ven opluisterde. Met een zwak scliijn- el tussen twee wolken, die elkaar dioht p de hielen zaten, nu de wind ineens egon aan te wakkeren. „Voort maken, Piet!" ver-zocht de int vriendelijk, maar beslist, Piet ken end als je die niet achter de broek at zou er van de cadeautjesinrzameling 'einig terecht komen. Men vergete niet, at er met de tijd moest worden ge- oekerd, want je hebt op Texel immers -gio prachtige winkels en overal wilde e Sint een geschenk kopen! Alle ze en dorpen wilde hij bezoeken en omdat >en Burg verreweg de meeste winkel- aken telt besloot hij eerst dit dorp af te issen, dan had-ie tenminste het zwaar te karwei het eerst achter z'n oude. laar in weerwil van zijn hoge leeftijd, ,og kaarsrechte rug. Piet legde een driepersoons zadel op e lange rug van de schimmel- Hij hielp e Sint opstijgen, vervolgens sprong ik p het paard en Piet kwam er onmid- 'ellyk met een reuze sprong aohteraan. „Vort!" en daar galoppeerde de trou- e viervoeter over de Söhilderwveg. Het as een leuk gebaar van Piet om onder- eg af en toe een handvol pepermoppen i een schoorsteen te gooien, ook de 'chapen werden niet vergeten. „Kracht- roer!" lachte Piet, die wel eens zo'n erm scheen te hebben gehoord. „Eerst maar een „Gouden Boltje" of en „Kees Boontje" door het keelgat, reende de Sint, maar ik maakte hem uideljjk, dat dal het exclusieve recept an het „Loodsmanwelvaren" was en lus dedo.r. wij het in het centrum van Jen Burg met een eenvoudig glaasje lols. Daar kom je echt van bij!" zei ie- aand van ons. De kellner groeide zin- Ierogen van de eer, die hem in deze Zo als ieder jaar gaat Sinter klaas een dag oi wat voor zijn verjaardag ons eiland rond om cadeautjes te kopen. Heel toe vallig was een onzer verslagge vers aan Oudeschild, toen de Goed-Heilig Man op een botter de haven van Texel binnenvoer. Brutaal als reporters nu eenmaal (moeten) zijn heeft hij Sinterklaas zijn diensten aangeboden als gids en, maar enfin, in bijgaand verhaal kunt u alles lezen. lofprijzing gewerd. „Een goed begin is het halve werk," zei de Sint, „laten wij wat suikergoed kopen bij deze firma". Het was de zaak van mw- de wed. Neijens. Piet hield handig de zak open, ja, daar kon in derdaad de hele wereld wel in. In het belendende perceel lagen rollades voor de ramen. Slager Visser, die in een inspiratierijk ogenblik had geschilderd: „Van onze ham en worst, smult ieder als een vorst!" Zo'n rollade er natuurlijk bij. De schimmel hoefde maar een enke le slap te doen om zijn berijders op nieuw in extase te brengen: horloger R. Bakker had daar een regiment wek kers staan „Zomerdag heb je op Texel geen wekker nodig", spelde ik de Sint op de mouw, „want dan maakt een vo gelkoor jc wakker. Maar nu kan zo'n apparaat nuttig werk doen, want als die stormwind op de duinen staat en het 's morgans tc zeven uur nog roetdonker is, brrrr., dan wil niemand nog van de wereld iets weten! Dus een wekker er bij. Bij Fup Zegel plofte een fietstas in de zak, mitsgaders een autoped en bij diens overbuur, de heer Vlas, een siga rettenaansteker net nodig op deze hoek, want er kwam een Oosterse windvlaag door d? Parkstraat- En ter stond floepte de laatste lucifer, merk „Hispanje" uit, „Uge, uge!" hoestte,Piet. Vóór die er eig in had, had de Sint- hem een shawl om zjjn hals gedraaid, die hij uit de eta lage van de Fa. Moerbeek had geplukt. „En nog eentje er bij voor je meisje!" Toen Piet zo verlangend naar een sino- kinghemd keek, kocht de Sint er maar een. „Was ik straks in het voorjaar nog maar op Texel, dan kon ik ,11 zo'11 hemd naar de gala-feestavond van SV Texel, die dan naar promotie naar da 3e klasse viert!" zei de zwarte knecht, die de „Texelaar" in Spanje trouw leest en blijkbaar rotsvast gelooft, dat „Texel" kampioen wordt. In Boekhandel Parkstraat lagen de boeken te kust en te keur. Alsmede vul pennen, lux» dozen post, enfin, alles wat je in een boekwinkel verwacht te zullen vinden, was er weer! Veel succes had den wij ook bij A. v-d. Slikke, die hier niet meer vandaan te slaan zou zjjn ge weest als hij geen Pieter maar Petronel- la zou zijn gedoopt. Franse parfums in alle pryzen. I11 de etalage van Lemstra stond een Zwarte Piet, die ons uitno digde even in de winkel te komen. Daar voegden wij een pyama aan onze col lectie loe. „Gelukkig is alles eindtlijk weer zonder punten!" merkte de winke lier tevreden op. „Onze marsepain is van voor-oorlogse kwaliteit!" lazen we in de etalage van de fa. Moojen. waar de Sint b.-s'ag legde op een reuze worst, waar naar diens schat ting 60 plakjes uit konden. „Het bier is weer best!" zei Piet, die schuin tegenover die reuze worst een reuze glas bier aan een gevel ontdekte, en de rakker wilde meteen maar naar binnen, maar de Sint beloofde hem: „Straks, als we klaar zijn!" Kees Mets had leuk gerijmd: „Als de stormwind buiten loeit, en de kaoliel binnen gloeit, voelt men zich op zijn gemak met een fijne pijp tabak"- Daar een pakje shag. In de'Toko domineer den flesjes eau de cologne en leuke colliers, in de bloemenzaak van de fa. Kortenhoeven troonde 'n azalia te mid den van een prachtige sortering andere planten. Schattige kindertasjes lagen in de etalage van Alex Koning, waar ook (Zie vervolg op pagina 4). HET RAPPORT VAN DE WOL STUDIEGROEP vermeldt enkele interessante gegevens- De wereldwolproductie stijgt een wei nig: ze bedroeg nl. 3844 mill, lbs tegen 3758 in het voorafgaande jaar, terwijl gedurende de jaren 1934-'S9 de produc tie gem. 3788 was. De voornaamste exporterende landen hebben 3 pet. meer geëxporteerd. Voor al de stijging van de crossbred viel op, nl. 10 pot. meer, van merino daalde de export evenwel met S pet- De wolkledinigindusti'i» heeft vorig jaar 94 pet, van de productie opgeno men. De prijzen bewegen z.ch. ook op laatste veilingen, nog op hoog peil. TEXELSE MARKT Den Burg, 28 Nov. 1949. Aangevoerd: 6 koeien f550f725. 3 pinken f325 f375. 4 graskalveren f180f225- 31 biggen f 40f 65. 4 lammeren f 35-f 50. 10 n. kalveren. PeMkv... 1 .Texel, land en volk in de loop der tijden" In dit boek gaat de oude geschiedenis weer leven Verscheidene eilandgenoten, die het boek „Texel", land en volk in de loop der tijden, reeds gelezen hebben, hebben wij hun mening gevraagd omtrent de kwaliteit van dit boek- Allen waren vol lof, waarbij zij vooral gewaagden van hun respect voor de moeite, die de schrijver zich heeft getroost 0111 een der gelijk uitstekend gedocumenteerd werk te kunnen leveren. „Uit de vele noten, blijkt hoe talrijk de bronnen zijn, die de heer Van der Vlis heeft aangeboord" „Ik vind het een schitterend werk!" „Ik durf het een roman te noemen, omdat hierin d» gehele geschiedenis gaat le ven''. Terwijl ik zo door de historie ging, dacht ik telkens weer: wat weten wij er zelf toch weinig vah. En daarme de bedoel ik heus niet alleen de oude ge schiedenis, maar ook de jongste, neem bv. de Franse tijd!" „Ik heb altijd belangstelling voor de geschiedenis van ons eiland gehad, maar zelfs van hei wel en wee van Texel in de Franse tijd. bleek ik nog slechts weinig te weten!" Een Texelaar, die vooral bekend is in polderaangelegenheden had dit boek eveneens met veel plezier gelezen en hij zei dan ook, dat wij het genist bij een ieder konden aanbevelen. En zo heeft de schrijver, of juister, de geschiedenis elkeen tevreden willen stellen, want van eenzijdigheid is b>- slist geen sprake: juist door zijn merk waardige positie, de eeuwen door, werd Texel in duizend en een zaken betrok ken en gemengd. Dat houdt dit boek springlevend. Ook „De Speelwagen", geïllustreerd Maandblad in het bijzonder gewijd aan de historische schoonheid, folklore en geschiedenis in N.-Holland boven het IJ, officieel orgaan van de Historische Genootschappen in Hollands Noorder kwartier, gewaagt met lof van het boek „Texel" door J. A. v. d. Vlis- Het schreef: „Hoeveel boeiende, stimulerende détails de regionale geschiedschrijving kan op leveren voor een goede, ouderwetse ver telkunst, toonde de Amsterdamse oud- onderwijsman J. A. v.d. Vlis met zijn kloeke boek over „Texel". Met een uit stekend geïnformeerde gids dwalen wij naar Galgenveld en Hoge Berg, merk waardig uit een oogpunt \an romanti sche folklore, die er evenals bij een Paasberg of een Hemelse berg, een „doolhof", een plaats van zonnever- ering uit de Bronstijd, tracht te vinden, terwijl de historicus dichter by huis blijft en vertelt van de lugubere herin neringen, die -hier nog hangen uit de bloeitijd au onze handels- en oorlogs marine, toen muitende schepelingen er werden terechtgesteld of gebrandmerkt. Overal vinden we de kleurige inslag- draden op de schering van onze grole maritieme geschiedenis. We zien De Ruyter op zijn geliefkoosde hoeve „Bra- kensteijn". Oude Schild wordt ons ge tekend als een „stichting" uit de Gou den Eeuw; het groeide om de „Admira liteitshuizen" (met echt Amsterdamse Renaissance-trapgevels), waar de grote heren als de Indië-vaarder Jacob van Neck, bij iedere schooljongen bekend, tijdens een ambtelijk verbtyf op Texel hun pied-a-tsrre vonden. De story, bel verhaaltje, dat met lichte toets de ge schiedenis doet leven. Dat de historie van alle kanten is be licht en blootgelegd, bewijst bv het over- ziebt der 16 hoofdstukken. We zullen ze ter oriëntering even noemen: 1. Het ontstaan van het eiiand; 2- Het resultaat van enig? opgravingen; 3. Landverlies en iandaanwas; 4. Staat kundige geschiedenis 5. Recht en wet tot de Franse tijd; 6. Kaarten en inpol deringen; 7. Kloosters, kerken en ar- menkamers; 8. De 16e eeuw; 9. Het ver loop der Hervorming; 10- De scheep vaart; 11. Wa:terleveranties12. Het Loodswezen; 13. Scheepsstrandingen en ledd'ingsvezen; 14. Brakeslein, Rozen- hout, hef. llierlandse Huis en een be langrijke postverbinding; 15 De Franse tijd 16. Uit het leven der bevolking; 17 Schoolmeesters en chirurgijns; 18- De 19e eeuw; 19. De bootv-eribinding met de vaste wal Texel, land en \olk in de loop der tij den.... Texel, dat kleine eilandje bo ven 't Marsdiep, ontvangt iedere zomer tienduizenden toeristen. Zij genieten reeds van te voren als de boten van TESO hen over de Texelstroom bren gen. Van verre zien zij het eiland met zijn heuvels, zijn kerktorentjes, zijn huisjes langs de dijk. Comfortabele bo ten' brengen hen naar een wondermooi eiland. „De verwende toeris;, die te genwoordig per auto in enkele uren over een spiegelgladde weg van Den Haag of Amsterdam naar Den Helder rijdt, zal er wel nooit aan denken hoe veel tijd, geld en moeite zo'n reisje in vroeger eeuwen koekte." zo zegt de schrijver van het boek. Uit de 14e eeuwse rekeningen weten wij, hoe de grafelijke rentmeester Jan van der Goude eens naar zijn Heer op het kas teel in Schoonhoven reisde met een paar vaten gezou'ien zeehondenspek- Het me- nue was daar nogal eentonig en de rent meester begreep, dat fiij met zijn ge schenk een goede beurt zou maken. Men stelle zioli zijn reis eens voor, over de mulle wegen, door moerassen en bossen! in een onbeholpen wagen zonder veren! Hij reisde iets minder comfortabel dan de verwende 20e eeuvver, dit al moppert, als hij in Den Helder een half uurtje op de boot moet wachten!" Dan vertelt men ons hos de Haagse kunstschilder Pieler van Cuyck, die om streeks 1780 Texel bezocht, de overtocht maakte. „Alle dagen, wanneer het vaar baar weder is, vaart va.i het Nieuwe Diep eene postschuit, welke de brieven en reizigers naar en van Texel brengt. Ik stapte in eene loodsschuit, welke naar het Eiland moest en zeilde met een zuidwester luchtje in vijf kwartier uurs lot aan 's J„amls trap aan de Texelschen dijk". Ja, de overtocht duurde, als wind en getij niet al te ongunstig waren, één a twee uur, maar dikwijls ging het min der vlug. Schipper Mets vertelde in 1830 aan een passagier, dal hij wel eens tien uur onderweg was geweest, des ondanks kostte een retourtje ook dan maar 16 stuivers. In de jaren voor 1852 werd de dienst op Den Helder onderhouder, met twee scheepjes, van het schokkertype, het waren de Bello en de Sjeecje, die een keer per dag voeren, het ene schip naar en het andere van Nieuwediep, De ver slagen van de gemeenteraad uit 1855 en de daarop volgende jaren noemen de dienst „uiterst gebrekkig en zeer onre gelmatig", Teiuiis Mets, wiens zoon Willem Mels als schrijver van Texelse novellen een zekere bekendheid heeft gekregen,voer jarenlang als schipper op de scheepjes. In 1852 begonnen de Amsterdammer Paul van Vlissingen en de Texelse can- didaat-nótaris W. H. Bruno Bok eén stoomibootdienst tussen Nieuwediep, Texel en Harlingen met de Ada van Holland, -een houten raderboot, die in 1849 in Engeland was gebouwd. Eens per week moest de ketel van dit. schip worden uitgebikt, omdat men zout wa ter gebruikte, de genoemde schokker- tjes deden dan dienst. Zij waren volko men van het gelii en de wind afhanke lijk en oude Texelaars vertellen nog de Ada heeft jaren en jaren dienst ge daan dat de Bello en de Sjeesjes reeds 's nachts de haven van Oudeschild verlieten 0111 maar op tijd by het Horn- tje aan de zuidooSlzyde van het eiland te kunnen ankeren, 's Morgens vroeg werden daar de passagiers en de post ingenomen. De houten Ada had '11 machine met 'n vermogen van 35 pkhet schip sohijnt nogal wat bezwaren opgeleverd te heb ben. Het bad geen stuurrad, juist als bij de -meeste zeilschepen stuurde men met een helmstok. Ais de wind gunstig was, werd aan de mast een fok gehesen,. Het personenvervoer had niet veel te bete kenen, want men was mejr hokvast dan tegenwooidiig. De meeste eilanders en zeer zeker bun vrouwen gingen hoogst zelden od reis. Behoort hu tegenwoor dig tot de uitzonderingen als een Texe- De toren van het dorp De Westen in 1859 was deze toren al geheel ver vallen en toen werd tot afbraak over gegaan. laar nooit in Amsterdam is geweest, in deze jaren waren er genoeg, die het eiland nog nooit verlaten hadden. Bram de Ruyter en Maarten Kalis, de regel matig de veemarkt in Schagen bezoch ten, behoorden tot de vast» passagiers. I11 het bekende hotel De Zeven Provin ciën wachtte men het vertrek van de „postboot" af. In 1877 besloten de reders een beter schip in de vaart te brengen, dat werd gebouwd op de werf De Nachtigaal van W. II. Meursing. De ketel en de ma- Dam po-vcr koud h e id sb alsem beproefde hulp bij een gevatte koude voor Vader, Moeder en kind. Prijzen f. 1.25, 90 en 7 5 c. chine van de ?Vda verkeerden in uitste kende staat, zij werden daarom in het nieuwe schip overgenomen De Ada II, weer een raderboot, maar r.u van ijzer, kwary or,der veel belangstelling op 25 Juli 1878 in de haven van Oudeschild aan. Mei ingang van 1 Jan. 1882 ging de stoomibootdienst over in handen van O. Bosman in Alkmaar, die meer dergelij ke ondernemingen exploiteerde. Als re- servestoomiboot voer toen al' en toe het sehroefsltoomschip Flevo, een typisch voorbeeld van een schip met onvoldoen de krachtige machines, waarbij de zei len nog een belangrijke rol speelden. Waaide er een harde Zuidwesten wind, dan zag men de Flevo or,der vol zeil naar Den Helder laveren. Enkele jaren later bracht Bosman als tweede schip de raderstoomboot Kampioen in de vaart. Hét. is dit schip, dat de Texelaars heel wat ergernis bezorgd heeft en dat iedere keer opnieuw genoemd zou wor den in de onderhandelingen met Bos man" Fietst niet In rijen naast elkaar, U brengt Uzelf in groot gevaar! VEILIG VERKEER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1