Cjroen 'wartsjexehin het Texel kreeg een Landbouwhuishoudschool, waarop vele gemeenten jaloers zullen zijn De grote dag Ouderavond O.L. School Den Burg \TERDAG 3 DECEMBER 1349 1 O] post 5 Z1 m. tgave v.h. Fa. Langeveld De R007 igei jckhandcl - Drukkerij - Bibliotheek n Burg - Texel - Postbus 1 1 Tel I 1 3 A TEXELSE 63e JAARGANG. No. 6379 COURANT Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boercnleenb. Postgiro 65 2. Abonneir.enrsprijs f 2,45 per halfjaar .Levend Centrum voor de vorming van vrouwelijk Texel'' !Sp<, >ier mf DOt sen r, (hl •ns re- ng m( X eri ng eegn noi Zo Is dan Dinsdagmiddag dc Texelse ndhouwhuishoudschool geopend. Dc- plcchtigheid werd door /eer vele ge- u idigden bijgewoond. Voordat men zich ar dc nieuwe school begaf, werd eerst Hotel Texel een bijeenkomst gchou- waarop verschillende sprekers het iiord voerden. Mevr. De Wijn-Jonker, voorzitster ui de Stidhting Nijverheidsonderwijs ior Meisjes te Texel, heette de aanve gen hartelijk welkom. Spr- vertelde eerst over het land- nnvhuishoudonderwijs, zoals dat vroe- r op Texel werd gegeven. Reeds in de intiger jaren werden door de Ver. indbouvvhuishou'donderwijs te Eut-je- nkel enkele cursussen op Texel geor ganiseerd. Mej. Sibboma gaf korte kook- ïrsussen, in de dertiger jaren werd 'n cursus georg. in het Glazen Paleis, nentaris en lokaliteit waren primitief- In 1939 werd door het geim. bestuur Stichting voor Nijverheidsonder- ijs in het leven geroepen. Het bestuur stond uit vertegenwoordigers van seiferscihillende werkgevers- en werkne- Ja ersorg. op het gebied var, de Land- uw. Behalve hen werden nog leden ingdwezen uit verschillende groepen r bevolking en ook de Boerinnenbond ees een afgevaardigde aan Na de oorlog wend het Stichtingsbe- uur in 1946 nieuw leven ingeblazen. Zomer 1947 gaf mej. Smit, de Inspec- ioe van het landbouwhuidhoudonder- ijs. de raad uit te zien naar een ge- uuw, waarin de school tijdelijk onder- ebracht kon worden- Ik mag nu wel ggen: gelukkig was er geen gebouw gelukkig was het overbrengen en inbouwen tot sdhool van een barak van imp Vlijt veel te kostbaar. Ten slotte am Texel in aanmerking voor de ouvv van een semi-permanente school, 'oen het gebouw zijn voltooiing nader- dokm er weer nieuwe moeilijkheden lp. Het lileek haast onmogelijk om vol- joende leerkrachten te krijgen, doch na >ele teleurstellingen mocht men er in la'gen in alle vacatures te voorzien. Spr. bracht mej. Smit dank voor de aa'd en daad waarmede zij de Stichting ;r zijide had gestaan- Ook de heer Bottem, hoofd van de ijksgdbouwen'dienst en de heer Vis- er, vertegenwoordiger van het Depar- or anient, werden hartelijk bfdankt, zo de ïede het gemeentebestuur van Texel. e architect, dhr P. de Graaf, die dit kifobouw ontwierp en wien geen moeite veel was om allerlei verbeteringen angel)vacht te krijgen. Spr. geloofde, z^at de vraag Worden de meisjes in zo'n raai ingerichte school niet verwend en eiaardoor te veeleisend voor de door snee huishouding?" ontkennend beant- oortl kan vvofden. In de eerste plaats rekmdat er naast de modernste huishou- 'e leliike hulpmiddelen ook de eenvoudige n minder moderne gebruikt worden. In f$e keuken wedden ba. naast de elect-ri- rhe comforen ook de petroleumstellen n de kolenkachei gebruikt- En in de itrijkles wordt niet alleen met electri- cjiChp ijzers gestreken, maar ook met achelbouten. Verder moeten wij wel ledenken, dat de meisjes, die hier thans es krijgen, voor een groot dc-el pas over 0 a 15 jaar zelf een huishouding zullen >esturen en dan zijn de tijden veran- lerd. "fa*./ Wat nu nog als luxe wordt beschouwd lilieeft dan waarschijnlijk reeds in de tt neeste hulshoudingen zijn intrede ge- laan. Bij het onderwijs moeten wil de dik gericht houden op dc toekomst en ci iaarom moeten de meisjes nu ook ln i innraking gebracht worden met nieu- a irerc huishoudmethoden. Een zeker evenwicht tussen 't. thans lereikbare en de toekomst zal echter nehouden moeten blijven. Spr. besloot met de wens, dat de ihool een grote bloei tegemoet zal mogen gaan. Het. begin is goed. Mogen v wij op deze weg steeds voort kunnen gaan tot heil van zeer vele Texelse i meisjes en vrouwen". Mej. Smit, inspectrice van het Nijver heidsonderwijs, hierop he' woord ver krijgende, zei, dat het haar een buiten gewone eer en een groot genoegen was, namens de minister van O., K. en K. de opening te mogen verrichten. Zij ge waagde van de gastvrijheid, hartelijk heid en goedheid, die haar van de zijde der eilandbewoners ten deel was geval len. „Texel heeft als deel van Neder land ook recht op de cultuur, die overal in ons land gebracht moet worden. De stichting is een lange weg ge weest, veel voorbereidend werk is eraan voorafgegaan- Spr. noemde de Per krachten pioniers. Zij huldigde het be stuur om zijn eensgezinde samenwer king. Odk roemde zjj de stappen, die burgemeester G. D. Rehorst en destijds ook burgemeester A. F. Kamp hebben ZEG HET MET KIPPEN. Heel landbouwend Texel is verheugd over 't feit, dat ons ei land zo'n prachtiqe landbouw huishoudschool rijk geworden is- Van alle kanten kwamen bloe men als blijk van sympathie. Maar niet alleen bloemen waren de tolk: de landbouworganisaties boden een vlaggensiok aan, (de vlag had men al), de Vakgroep van de Texelse Electriciens een wimpel enin de Dins dagavond gehouden vergadering van de Coop. Aankoopver. Texel werd besloten om de kippenren van de school met bestleggend materiaal te vullen, mitsqaders gratis voeder- gedaan: zjj zijn meer dan eens naar Dbn Haag geweest om besprekingen te voe ren ten gunste van de op te richten sdhool. Ook huldigde zij het werk van de heer P de Graaf, architect en de uitvoerders en ambachtslieden. Uit de grote belangstelling van de zijde der ouders blijkt, dat Texel gelooft, dat deze school in een grot? behoefte voorziet. Met een voorbeeld verduidelijkte spr. dat deze schooi de meisjes m staat zal stellen de gaven harmonieus te leren ontwikkelen: werken met de handen, denken met het hoofd en daarbij vooral ook het hart een belangrijke plaats ge geven. Spr. noemde voorts de verschil lende opleidingen, die men aan deze school kan ontvangen. Deze school moet een levend centrum worden voor de gehele vorming van vrouwelijk Texel. De taak van de leerkrachten is niet gemakkelijk, zij moeten zich immers aanpassen aan de behoeft? der bevol king. aan alle verschillende veranderin gen in de maatschappij. Gaat met uw klachten eerlijk en frank naar de direc trice. De schooi moet met dc bevolking vergroeien- Hiermede verklaarde spr. de school voor geopend Burgemeester Rehorst noemde het 'n grote eer als -eerste persoon het bestuur van de Stichting Nijverheidsonderwijs voor Meisjes op Texel van harte te mo gen feliciteren met de opening van de school, die voor heel Texel van groei belang is. Deze school is, zoals uit de toespraak van de voorzitster is gebleken het resultaat van een voorbeeldige sa menwerking van alle groepen der be volking. Een bijzonder gelukkige vorm van samenwerking. Op dez'Ifde wijze is destijds ook de landbouwschool tot stand gekomen, alsmede de Woning bouwvereniging. Wij menen wel eens, dat de wederop bouw te langzaam gaat, maar todli ge loof ik, dat, wanneer wij de zaken eer lijk en redelijk beschouwen, er dan plaats is voor dankbaarheid voor wat na de oorlog op velerlei gebied bereikt kon worden. Daarvan is ook deze school een kinkend bewijs". Spr- gewaagde van de idealen der Texelse bevolking Zij zijn 'n stimulans om die idealen vorm ;e geven. Spr. noemde liet een groot voorrecht, dat" het bestuur een voorzitster heeft, die zelf dit onderwijs zowel in theorie als prac- tijk volkomen beheerst. Van die erva ring en bekwaamheid heeft het bestuur ruimschoots kunnen profiteren. Spr. dankte ook de inspectrice voor haar medewerking, zonder die medewer king zou Texel deze school nog niet hebben kunnen openen! Deze school wordt weliswaas een cemi-perrnanente school genoemd, maar zij is meer per manent. dan semi! Spr. zwaaide de ar chitect, dhr De Graaf veel tof toe. Hij is een Texelaar en hij weet wat de be volking verlangt. Vervolgens richtte burgemeester Re- horst zich tot dirsctrice en personeel. Hii zag in hun benoeming een gelukki ge keuze en hoopte, dat zij zegenrijke arbeid zouden mogen verrichten. Spr. besloot met de wens, dat deze school in lengte van jaren een zegen voor de Texelaars zou mogen zijn. Mw. Keijser-Bolier feliciteerde de Stichting namens de Plattelandsvrou wen- Zij hoopte dat de meisjes het ge leefde 'ater inderdaad zouden toepassen. Spr. dacht, aan een woord, gelezen op de tentoonstelling voor de vrouw in 1913: „Gelukkig is de Ned. huisvrouw nog niet verdwenen en is het gezin de basis gebleven van de maatschappij". „De waarde van een goede huisvrouw is meer dan edelgesteente". Spr. bood hierop een voorzittersha mer aan. Zij achtte die z e f s op bij eenkomsten van dames onmisbaar. Nog twee dagen en de grote Lang-verbeide dag breekt aan. Stemmen zullen blijde zingen, Harten zullen angstig slaan. Hersens worden afgemarteld. Op een woord dat rijmen moei. Sinterklazen doen hun rondgang Met hun knechten zwart als roet. Wat of men elkaar zal geven Is juist niet het grootst bezwaar. Wie het tóch nog niet mocht weten. Kijkt maar in de Tesselaar. Want schier ied're advertentie Die ge leest in deze krant. Laat de trouwe lezer weten. Dat de Sint komt in het land. Nee, het ligt NIET aan de keuze. Waar het wèl aan liggen kan, Zijn de centen, lieve vrienden, Want daar komt het toch op an. Doch hier moet men goed om denken, Dat het niet in 't grote zit. Wat een pret kan men niet hebben Om een marsepain gebit, luist die kleine, leuke dingen, Ook al zijn ze nog zo dwaas, Geven juist de ware vreugde Aan het leest van Sinterklaas. En zo kan het tóch voor allen, Arm en rijk en groot en klein, Ondanks allerhande zorgen Nog een dag van blijdschap zijn. HUIB DE RijMELAAR. Hierna sprak dhr C. J de Lugt har telijke felicitatiewoorden namens de landbouworganisaties en namens de Stidhling van de LandbouwHij wees op de belangrijke plaats, die de vrouw in liet ieven inneemt, vooral ook voor de landbouwer. Als blijk van dankbaarheid en waardering voor het harde werken, waardoor deze school nu reeds tot stand kon komen, bood spr. namens genoem de instellingen een vlaggestok aan. Nadat mw. De Wijn-Jonker woorden van dank had gesproken, begaf men zich naar de school. Bij de poort bood een der leerlingen bloemen aan mej. Smit aan tip liet plein hadden de scholieren zich opgesteld en toen mej Smit in ge zelschap van m|w. De Wijn-Jonker en de directrice de entrée naderden, zetten de scholieren o.l.v. dhr F. Kassenaar 'n feestlied in (de tekst was geschreven door de directrice) op de wijze van Piet Hein. Lic-s Rehorst was voor deze plechtig heid in oud-Texelse klederdracht gesto ken: zij bood mej. Smit een schaar aan, waarmede de inspeetrioe een blauw linl doorknipte, dat voor de hoofdingang v- d. school was gespannen. Het was toen precies half drie. Een driewerf -hoera weerklonk, toen het lint vaneen woei en men liet nieuwe gebouw betrad. Het prachtige gebouw dwong ieders bewondering af. De practijklokalen, het naai- en kniplokaal.de vestiaire, de kamers voor directrice en personeel, alle vertrekken maakten een keurige indruk. En zeker heeft menigeen bii het aan schouwen van dit alles en wij denken vooral aan de inventaris gedacht: „Wat hebben wij vroeger veel gemist!" De liefde van de man gaat door de maag, nu vader en nroeder zullen niet minder genieten als hun gediplomeerde dochter, straks in haar eigen huis wo nend, zal lonen, de vruchten te kunnen plukken van het onderwijs, dat zij in haar meisjesjaren ontvangen heeft. Men zag hij de wandeling door de practijklokalen niet alleen moderne mid delen om gerechten te koken, zoals electrische fornuizen, men zag ook een voudige middelen zoals petroleumstel len. Ook leert men koken op gas- Keu rig wit waren de wanden boven de te gels of boven de houten vloer, waarvan je kon (ten, zoals het in een degelijk Hollands huis inderdaad moet zijn! Van groot belang is ook, dat alle loka len zoveel ramen bezitten: ramen in drie van de vier wanden! En komen de „don kere dagen voor Kerstmis", geen nood, want dan zorgt de TEM voor een zee van licht Een opening krjjft altijd een nog fees telijk karakter door de bloemen, die vaak van alle zijden wortlen aangedra gen. Zo was het ook hier: behalve vele particulieren hadden voor een bloemen hulde gezorgd: De Alg. Tex. Midden standsver.. de Landbouwschool, de Ver. van Oud-leerlingen v.d- landbouwschool, de Hoofden van alle Openb. Scholen, de leerkrachten en de Vakgroep van de Texelse electriciens. Mevr. Ypma-Wijuia, die in 193*2 les sen gaf in de landbouwschool zij was toen lerares in Sohagen memoreerde het toenmalig onderwijs, waarbij zij gro te morele steun genoot van dhr Klimp. Zij 'hoopte, dat de directrice en haar staf het onderwijs op Texel een uitste kende naam zouden bezorgen- Hierop sprak mej. Kin'gsma, directri ce v.d. Huishoudschool te Den Helder, die opmerkte, dat de meisjes nu niet meer naai l>en Helder hoeven te reizen, zodat veel meer Texelse meisjes nu het onderwijs kunnen volgen. Met voldoe ning constateerde zij, dat het Nijver- De Donderdagavond gehouden ouder avond van de o.l. school to Den Burg werd door 84 ouders bijgewoond. Onder de aanwezigen mefkten wij ook burge meester Rehorst op. 'De ouders hadden zich naar Hote! Texel begeven nadat zij in de 'school zelf het werk van hun kind(eren) had den bekeken. Het nut van een dergelijk contact, met de onderwijzers en onder- wijzeresen kw'am weer duidelijk naar voren, waarom op voorstel "an dhr G. Dros besloten weid om dc rgelijke bij eenkomsten dus die, waarop men een indruk krijgt \an de vorderingen der leerlingen vaker te houden bv. om de 3 maanden- Omstreeks 9,20 u. weid c.e avond in Hotel Texel door de voorz. van de ou- deroonnnissie, dhr C, J. de Lugt, ge opend, waarbij spr. een bijzonder woord van welkom toeriep aan dhr Van Moort. onderwijzer, en burgemeester Rehorst, Spr. kreeg de indruk, dat de nieuwe school minstens zo mooi woidt als de nieuwe huishoudschool- Bij de ouderromim-issie waren geen klachten binnengekomen. Aan de hand van een geestig, histo risch voorval schetste dhr Ohr. v. d. Kolk, hoofd der school, de zware taak die de opvoeding van de jfugd met zich biemgt. Spr. deelde mede. ciat- de eerste sleuf voor fundering van de nieuwe school reeds gegraven is. Ir, September hoopt nnen deze school te openen- Een zegen voor de kinderen, die dan in zon niger en prettiger omgeving kunnen le ren. De tandartsschooldienst zal zeer binnenkort beginnen. Gratis behande ling, tweemaal per jaar, voor wie lid van een fonds zijn, voor anderen f2,50 per jaar. Er wordt met de laagste twee klassen begonnen en ieder jaar komt er een klas bij. heidsonderwijs zieii uitbreidt. De en? school doet weer de andere ontstaan. Zij zei, dat Dten Helder het contact, niet Wieringen reeds eerder heeft verloren en in de toekomst krijgt do polder (An na Paulowna Polder) misschien ook een eigen school, maar spr. hoopte, dat er een andere vorm van contact, tussen de meisjes voor in de plains zal komen Want wij hebben elkaar hard nodig, platteland er stad moeten samengaan, hetgeen voor het verdere leven van bui tengewoon grote betekenis kan zijn- De heer Nobel, voorz. van de Ver. v. Larid'bonVhuishoudonderwij.s in Hol lands Noorderkwartier (Alkmaar, Pui merend en Scliagen), complimenteerde Texel met. dit schone bezit, een ideale school, waarvoor hij grote bewondering heeft Deze scholen zijn zo belangrijk omdat het hier gaat om do vorming van het karakter van d« meisjes. De tijd is in sommige gevallen decadent, maar op de school wordt de liefde voor het Huis weer opgewekt. Spr. besloot met d° hoop. dat hier zegenrijk mag worden gewerkt. •De heer Jurr- Beumkes sprak als voorz. v. d. Stichting L. Landbouw school. Wij voelden het steeds als een leemte dat de huishoudschool nog ont brak. Spr. dankte liet gemeentebestuur voor de voortvarendheid en wenste be stuur en school geluk. Mej- Van Wijngaarden, directrice van de school, zei, dat het sen bijzonder gro te dag voor haar was, liet hoogtepunt van wat de laatste dagen gebeurd was. Zij verheugde zich over de grote be langstelling en he: grole vertrouwen, dat men in haar gesteld heeft- Zij ver klaarde, zich geheel en al aan hel on derwijs te willen wijden, met alle krach ten en sprak de wens uit, dat het een bloeiende sc.hool zou worden. Zij besloot met de hoop, dat er een goede samen werking zu ontstaan. De heer F. Roeper sprak namens de Ver. van Oud-leerlingen v.d- L. Land bouwschool. Hij noemde de nieuwe on derwijsinrichting verbluffend en kon zidh dan ook best voorstellen, dat mees ter Ivaaj) bij liet aanschouwen van dit al les wel de stille hoop gekoesterd heeft, dat diens sdhool ook zo mooi zou wol den. Spr. hoopte, dat de afgestudeerde dames ook een ver. van oud-leerlingen zullen stichten en dan prettig zullen -a- menwerken met die van de landbouw school. :De lieer C- Laan, hoofd van de L. Landbouwschool, merkte op, dat d i e school 21 jaar geleden begonnen is in een kleuterschooltje en dat datzelfde ge bouwtje nog steeds als landbouwschool dienst doet.... Spr. verheugde zich over het feit, dat versohillcr.de instan ties reeds haar goedkeuring hebben ge hecht aan de reorganisatieplannen van het landbouw sdioolonderw ijs in ons lan'd. Als ook de minister van L„ V. en V. zijn goedkeuring heeft verleend, kan de sdhool vijf klassen krijgen en zal het aantel lokalen van 1 op 2 gebracht kun nen worden. Spr. hoopte, dat dan einde lijk een nieuwe landbouwschool zal war den gebouwd- Spr. wenste de nieuwe school geloof hoop en liefde toe. nood zakelijk voor een gelukkig? toekomst. Mevr. De Wijn-Jonker besloot met 'n woord van dank aan alle sprekers. Dank zij de geldelijke opbrengst der tentoonstelling kon samen met Oude- schild een filmapparaat worden gekocht 6 Dec. komt Sinterklaas in „De Oran jeboom". Een goochelaar zal het feest opluisteren. Iedereen is welkom. Aan de beroepskeuze wijdt de school v eel aandacht. Er is reeds een volledige klasse getest. Daarbij worden alle facet ten van verstand en karakter beproefd; aan de hand daarvan en besprekingen met de ouders worden rapporten opge maakt, Die rapporten weerspiegelden als 't ware ook de gedachtengang (omtrent de richting, die het kind uit moet), van degenen die dagelijks met de betrokke ne omgaan. Dhr v-d. Kolk hoopte dan ook, dat men het- testen tot een vaste gewoonte kan maken, want de beroeps keuze is een van de belangrijkse dingen, waarmede wij na schooltijd te maken hebben. Niet alleen de beroepskeuze wordt be oordeeld, maar ook komt bij het onder zoek aan het licht welk (verder) school- onderrricht het nmest in aanmerking komt De test is geheel gratis. Bestuur. In plaats van mw. J. van der Vlies-Koopman, die niei herkiesbaar was, w ei'd met 47 van de 84 stemmen ge kozen nnv. 1. Koorn-Ruis. Dhr v.d Kolk hield eer. zeer interes sante inleiding over de evolutie van hei kinderlichaam, van de geboorte tot aan de puberteitsjaren, waarbij de goede en minder goede invloeden, die op de jeugd worden uitgeoefend, op heldere wijze geschetst werden. Zijn na de pauze gehouden inleiding had dhr v.d. Kolk getiteld: „Het kind en de openbare school". Hij vergeleek '1 openbaar onderwijs met dat van de Bij zondere scholen, waar bet onderwijs vaak doortrokken wordt van bepaalde godsdienstige leerstellingen- Hij wees er op, dat minder goede verhoudingen kunnen ontstaan, als in een klein dorp verschillende lagere sdholer. worden ge sticht. Ben van de ondeugden van het Ned volk is de schotjesgeest. Men vindt die op alle gebied, tot in het belachelij ke toe. Na de oorlog hoopten wij op een dooibraak, maar de eenheid is weer uit een gevallen. De openbare school ver sterkt de nationale saamhorigheid. In de V-S. bestaat 89 pet. van de lagere scho len uit zgn. Public Scnois (openbare scholen). In ons land is het aantal Bijz. scholen verreweg het grootst.: 43 pet. R.K, (openbare scholen, in het -zuiden van ons land zijn in feite ook R K), 27 pet. openb. scholen en 27 pel. Prof. Chr. scholen. Spr- kon niet nalaten enige zinsneden aan te lialen .ut het verslag, dat Woensdag jl. voorkwam in de Tex. CM. over de feestelijke bijeenkomst van oud-leerlingen der Chr. School te Den Burg. Daar werd gezegd „Met- Chr- Volk^bnderwjjs wordt bedoeld, dat bij opvoeding eulonderwijs rekening wordt gehouden met hetgeen God in Zijn woord daaromtrent heeft geopenbaard. Neutraal onderwijs rekent en mag er niet m?e rekenen. Daar zeggen ze. dat godsdienstonderricht op school niet huis hoort en dat de tijd welke op de Bijz. school hieraan wordt besteed, be ter kon worden gebruikt. Door ze bv- rneer eerlijkheid, netheid, waarheid en oprechtheid te leren. Deze deugden wor den hun ook op de Chr. school voorge houden". Het is absoluut niet waar, dat wij de o.l- school zeggen, dat het gods dienstonderricht op school niet thuis hoort. De voorzitter van het School bestuur der Christelijke Sdhool, Ds. van Reijendam, geeft wekelijks gods dienstonderwijs op onze school (Idem Ds. van Veen). Waar op de o.l school RjK. kinderen zijn, wordt hun gods dienstonderwijs gegeven door de pa stoor Voorts werd in genoemde bijeen komst gezegd: „Vele ouders laten hun kinderen dopen, hiaar als het zover is. dat er een keuze moet worden gedaan, dat 't kind naar school nvoet. dan wordt de eens zo plechtige belofte vaak verge ten en stuurt men het kind niet naar die sihonl waar het volgens de gegeven be lofte hoort". Niet juist is, dat de ouders, op grond van de belofte by de Doop gedaan, (de 3e doopvraag), verplicht zijn hun kinde ren naar een Chr. school te zenden, want: le Toen deze vragen werden ge steld, bestond nog niet de vraag van openbare of Ohr. school en 2e wordt er in de Te doopvraag niet van schoolon derwijs, maar van onderwijs in de Chr. leer gesproken. Een groot deel van de Ned. Herv. predikanten zegt zelfs dat de school keuze in deze geheel vrij kan zijn. Hierna wedden de plannen voor een andere bestuursvorm voor de o.l. school, zoals die uitgewerkt zijn door de Ver. Volksonderwijs, „Het Nut" en de Ned Onderwijzersver. uitvoerig geschetst. Bij de rondvraag (de klok liep naar half 12), vroeg de heer Ple-ntinlga, of er kans bestaat op de bouw van een gym lokaal. Antwoord: dat zal nog wel een paar jaartjes duren, want bij de bouw van scholen heeft men een grote achter stand in te halen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1