Cjroen 'wartsjexehin het
Texel kreeg een Landbouwhuishoudschool,
waarop vele gemeenten jaloers zullen zijn
De grote dag
Ouderavond O.L. School Den Burg
\TERDAG 3 DECEMBER 1349
1 O]
post
5 Z1
m.
tgave v.h. Fa. Langeveld De R007
igei jckhandcl - Drukkerij - Bibliotheek
n Burg - Texel - Postbus 1 1 Tel I 1
3 A
TEXELSE
63e JAARGANG. No. 6379
COURANT
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boercnleenb.
Postgiro 65 2. Abonneir.enrsprijs f 2,45 per halfjaar
.Levend Centrum voor de vorming van vrouwelijk Texel''
!Sp<,
>ier
mf
DOt
sen
r,
(hl
•ns
re-
ng
m( X
eri
ng
eegn
noi
Zo Is dan Dinsdagmiddag dc Texelse
ndhouwhuishoudschool geopend. Dc-
plcchtigheid werd door /eer vele ge-
u idigden bijgewoond. Voordat men zich
ar dc nieuwe school begaf, werd eerst
Hotel Texel een bijeenkomst gchou-
waarop verschillende sprekers het
iiord voerden.
Mevr. De Wijn-Jonker, voorzitster
ui de Stidhting Nijverheidsonderwijs
ior Meisjes te Texel, heette de aanve
gen hartelijk welkom.
Spr- vertelde eerst over het land-
nnvhuishoudonderwijs, zoals dat vroe-
r op Texel werd gegeven. Reeds in de
intiger jaren werden door de Ver.
indbouvvhuishou'donderwijs te Eut-je-
nkel enkele cursussen op Texel geor
ganiseerd. Mej. Sibboma gaf korte kook-
ïrsussen, in de dertiger jaren werd 'n
cursus georg. in het Glazen Paleis,
nentaris en lokaliteit waren primitief-
In 1939 werd door het geim. bestuur
Stichting voor Nijverheidsonder-
ijs in het leven geroepen. Het bestuur
stond uit vertegenwoordigers van
seiferscihillende werkgevers- en werkne-
Ja ersorg. op het gebied var, de Land-
uw. Behalve hen werden nog leden
ingdwezen uit verschillende groepen
r bevolking en ook de Boerinnenbond
ees een afgevaardigde aan
Na de oorlog wend het Stichtingsbe-
uur in 1946 nieuw leven ingeblazen.
Zomer 1947 gaf mej. Smit, de Inspec-
ioe van het landbouwhuidhoudonder-
ijs. de raad uit te zien naar een ge-
uuw, waarin de school tijdelijk onder-
ebracht kon worden- Ik mag nu wel
ggen: gelukkig was er geen gebouw
gelukkig was het overbrengen en
inbouwen tot sdhool van een barak van
imp Vlijt veel te kostbaar. Ten slotte
am Texel in aanmerking voor de
ouvv van een semi-permanente school,
'oen het gebouw zijn voltooiing nader-
dokm er weer nieuwe moeilijkheden
lp. Het lileek haast onmogelijk om vol-
joende leerkrachten te krijgen, doch na
>ele teleurstellingen mocht men er in
la'gen in alle vacatures te voorzien.
Spr. bracht mej. Smit dank voor de
aa'd en daad waarmede zij de Stichting
;r zijide had gestaan-
Ook de heer Bottem, hoofd van de
ijksgdbouwen'dienst en de heer Vis-
er, vertegenwoordiger van het Depar-
or anient, werden hartelijk bfdankt, zo
de ïede het gemeentebestuur van Texel.
e architect, dhr P. de Graaf, die dit
kifobouw ontwierp en wien geen moeite
veel was om allerlei verbeteringen
angel)vacht te krijgen. Spr. geloofde,
z^at de vraag Worden de meisjes in zo'n
raai ingerichte school niet verwend en
eiaardoor te veeleisend voor de door
snee huishouding?" ontkennend beant-
oortl kan vvofden. In de eerste plaats
rekmdat er naast de modernste huishou-
'e leliike hulpmiddelen ook de eenvoudige
n minder moderne gebruikt worden. In
f$e keuken wedden ba. naast de elect-ri-
rhe comforen ook de petroleumstellen
n de kolenkachei gebruikt- En in de
itrijkles wordt niet alleen met electri-
cjiChp ijzers gestreken, maar ook met
achelbouten. Verder moeten wij wel
ledenken, dat de meisjes, die hier thans
es krijgen, voor een groot dc-el pas over
0 a 15 jaar zelf een huishouding zullen
>esturen en dan zijn de tijden veran-
lerd.
"fa*./
Wat nu nog als luxe wordt beschouwd
lilieeft dan waarschijnlijk reeds in de
tt neeste hulshoudingen zijn intrede ge-
laan. Bij het onderwijs moeten wil de
dik gericht houden op dc toekomst en
ci iaarom moeten de meisjes nu ook ln
i innraking gebracht worden met nieu-
a irerc huishoudmethoden.
Een zeker evenwicht tussen 't. thans
lereikbare en de toekomst zal echter
nehouden moeten blijven.
Spr. besloot met de wens, dat de
ihool een grote bloei tegemoet zal
mogen gaan. Het. begin is goed. Mogen
v wij op deze weg steeds voort kunnen
gaan tot heil van zeer vele Texelse
i meisjes en vrouwen".
Mej. Smit, inspectrice van het Nijver
heidsonderwijs, hierop he' woord ver
krijgende, zei, dat het haar een buiten
gewone eer en een groot genoegen was,
namens de minister van O., K. en K. de
opening te mogen verrichten. Zij ge
waagde van de gastvrijheid, hartelijk
heid en goedheid, die haar van de zijde
der eilandbewoners ten deel was geval
len. „Texel heeft als deel van Neder
land ook recht op de cultuur, die overal
in ons land gebracht moet worden.
De stichting is een lange weg ge
weest, veel voorbereidend werk is eraan
voorafgegaan- Spr. noemde de Per
krachten pioniers. Zij huldigde het be
stuur om zijn eensgezinde samenwer
king. Odk roemde zjj de stappen, die
burgemeester G. D. Rehorst en destijds
ook burgemeester A. F. Kamp hebben
ZEG HET MET KIPPEN.
Heel landbouwend Texel is
verheugd over 't feit, dat ons ei
land zo'n prachtiqe landbouw
huishoudschool rijk geworden is-
Van alle kanten kwamen bloe
men als blijk van sympathie.
Maar niet alleen bloemen waren
de tolk: de landbouworganisaties
boden een vlaggensiok aan, (de
vlag had men al), de Vakgroep
van de Texelse Electriciens
een wimpel enin de Dins
dagavond gehouden vergadering
van de Coop. Aankoopver. Texel
werd besloten om de kippenren
van de school met bestleggend
materiaal te vullen, mitsqaders
gratis voeder-
gedaan: zjj zijn meer dan eens naar Dbn
Haag geweest om besprekingen te voe
ren ten gunste van de op te richten
sdhool. Ook huldigde zij het werk van
de heer P de Graaf, architect en de
uitvoerders en ambachtslieden. Uit de
grote belangstelling van de zijde der
ouders blijkt, dat Texel gelooft, dat deze
school in een grot? behoefte voorziet.
Met een voorbeeld verduidelijkte spr.
dat deze schooi de meisjes m staat zal
stellen de gaven harmonieus te leren
ontwikkelen: werken met de handen,
denken met het hoofd en daarbij vooral
ook het hart een belangrijke plaats ge
geven. Spr. noemde voorts de verschil
lende opleidingen, die men aan deze
school kan ontvangen.
Deze school moet een levend centrum
worden voor de gehele vorming van
vrouwelijk Texel.
De taak van de leerkrachten is niet
gemakkelijk, zij moeten zich immers
aanpassen aan de behoeft? der bevol
king. aan alle verschillende veranderin
gen in de maatschappij. Gaat met uw
klachten eerlijk en frank naar de direc
trice. De schooi moet met dc bevolking
vergroeien-
Hiermede verklaarde spr. de school
voor geopend
Burgemeester Rehorst noemde het 'n
grote eer als -eerste persoon het bestuur
van de Stichting Nijverheidsonderwijs
voor Meisjes op Texel van harte te mo
gen feliciteren met de opening van de
school, die voor heel Texel van groei
belang is. Deze school is, zoals uit de
toespraak van de voorzitster is gebleken
het resultaat van een voorbeeldige sa
menwerking van alle groepen der be
volking. Een bijzonder gelukkige vorm
van samenwerking. Op dez'Ifde wijze is
destijds ook de landbouwschool tot
stand gekomen, alsmede de Woning
bouwvereniging.
Wij menen wel eens, dat de wederop
bouw te langzaam gaat, maar todli ge
loof ik, dat, wanneer wij de zaken eer
lijk en redelijk beschouwen, er dan
plaats is voor dankbaarheid voor wat
na de oorlog op velerlei gebied bereikt
kon worden. Daarvan is ook deze school
een kinkend bewijs".
Spr- gewaagde van de idealen der
Texelse bevolking Zij zijn 'n stimulans
om die idealen vorm ;e geven. Spr.
noemde liet een groot voorrecht, dat" het
bestuur een voorzitster heeft, die zelf
dit onderwijs zowel in theorie als prac-
tijk volkomen beheerst. Van die erva
ring en bekwaamheid heeft het bestuur
ruimschoots kunnen profiteren.
Spr. dankte ook de inspectrice voor
haar medewerking, zonder die medewer
king zou Texel deze school nog niet
hebben kunnen openen! Deze school
wordt weliswaas een cemi-perrnanente
school genoemd, maar zij is meer per
manent. dan semi! Spr. zwaaide de ar
chitect, dhr De Graaf veel tof toe. Hij
is een Texelaar en hij weet wat de be
volking verlangt.
Vervolgens richtte burgemeester Re-
horst zich tot dirsctrice en personeel.
Hii zag in hun benoeming een gelukki
ge keuze en hoopte, dat zij zegenrijke
arbeid zouden mogen verrichten.
Spr. besloot met de wens, dat deze
school in lengte van jaren een zegen
voor de Texelaars zou mogen zijn.
Mw. Keijser-Bolier feliciteerde de
Stichting namens de Plattelandsvrou
wen- Zij hoopte dat de meisjes het ge
leefde 'ater inderdaad zouden toepassen.
Spr. dacht, aan een woord, gelezen op de
tentoonstelling voor de vrouw in 1913:
„Gelukkig is de Ned. huisvrouw nog
niet verdwenen en is het gezin de basis
gebleven van de maatschappij". „De
waarde van een goede huisvrouw is
meer dan edelgesteente".
Spr. bood hierop een voorzittersha
mer aan. Zij achtte die z e f s op bij
eenkomsten van dames onmisbaar.
Nog twee dagen en de grote
Lang-verbeide dag breekt aan.
Stemmen zullen blijde zingen,
Harten zullen angstig slaan.
Hersens worden afgemarteld.
Op een woord dat rijmen moei.
Sinterklazen doen hun rondgang
Met hun knechten zwart als roet.
Wat of men elkaar zal geven
Is juist niet het grootst bezwaar.
Wie het tóch nog niet mocht weten.
Kijkt maar in de Tesselaar.
Want schier ied're advertentie
Die ge leest in deze krant.
Laat de trouwe lezer weten.
Dat de Sint komt in het land.
Nee, het ligt NIET aan de keuze.
Waar het wèl aan liggen kan,
Zijn de centen, lieve vrienden,
Want daar komt het toch op an.
Doch hier moet men goed om denken,
Dat het niet in 't grote zit.
Wat een pret kan men niet hebben
Om een marsepain gebit,
luist die kleine, leuke dingen,
Ook al zijn ze nog zo dwaas,
Geven juist de ware vreugde
Aan het leest van Sinterklaas.
En zo kan het tóch voor allen,
Arm en rijk en groot en klein,
Ondanks allerhande zorgen
Nog een dag van blijdschap zijn.
HUIB DE RijMELAAR.
Hierna sprak dhr C. J de Lugt har
telijke felicitatiewoorden namens de
landbouworganisaties en namens de
Stidhling van de LandbouwHij wees
op de belangrijke plaats, die de vrouw
in liet ieven inneemt, vooral ook voor de
landbouwer. Als blijk van dankbaarheid
en waardering voor het harde werken,
waardoor deze school nu reeds tot stand
kon komen, bood spr. namens genoem
de instellingen een vlaggestok aan.
Nadat mw. De Wijn-Jonker woorden
van dank had gesproken, begaf men zich
naar de school. Bij de poort bood een
der leerlingen bloemen aan mej. Smit
aan
tip liet plein hadden de scholieren
zich opgesteld en toen mej Smit in ge
zelschap van m|w. De Wijn-Jonker en
de directrice de entrée naderden, zetten
de scholieren o.l.v. dhr F. Kassenaar 'n
feestlied in (de tekst was geschreven
door de directrice) op de wijze van Piet
Hein.
Lic-s Rehorst was voor deze plechtig
heid in oud-Texelse klederdracht gesto
ken: zij bood mej. Smit een schaar aan,
waarmede de inspeetrioe een blauw linl
doorknipte, dat voor de hoofdingang v-
d. school was gespannen. Het was toen
precies half drie. Een driewerf -hoera
weerklonk, toen het lint vaneen woei en
men liet nieuwe gebouw betrad.
Het prachtige gebouw dwong ieders
bewondering af. De practijklokalen, het
naai- en kniplokaal.de vestiaire, de
kamers voor directrice en personeel, alle
vertrekken maakten een keurige indruk.
En zeker heeft menigeen bii het aan
schouwen van dit alles en wij denken
vooral aan de inventaris gedacht:
„Wat hebben wij vroeger veel gemist!"
De liefde van de man gaat door de
maag, nu vader en nroeder zullen niet
minder genieten als hun gediplomeerde
dochter, straks in haar eigen huis wo
nend, zal lonen, de vruchten te kunnen
plukken van het onderwijs, dat zij in
haar meisjesjaren ontvangen heeft.
Men zag hij de wandeling door de
practijklokalen niet alleen moderne mid
delen om gerechten te koken, zoals
electrische fornuizen, men zag ook een
voudige middelen zoals petroleumstel
len. Ook leert men koken op gas- Keu
rig wit waren de wanden boven de te
gels of boven de houten vloer, waarvan
je kon (ten, zoals het in een degelijk
Hollands huis inderdaad moet zijn!
Van groot belang is ook, dat alle loka
len zoveel ramen bezitten: ramen in drie
van de vier wanden! En komen de „don
kere dagen voor Kerstmis", geen nood,
want dan zorgt de TEM voor een zee
van licht
Een opening krjjft altijd een nog fees
telijk karakter door de bloemen, die
vaak van alle zijden wortlen aangedra
gen. Zo was het ook hier: behalve vele
particulieren hadden voor een bloemen
hulde gezorgd: De Alg. Tex. Midden
standsver.. de Landbouwschool, de Ver.
van Oud-leerlingen v.d- landbouwschool,
de Hoofden van alle Openb. Scholen,
de leerkrachten en de Vakgroep van de
Texelse electriciens.
Mevr. Ypma-Wijuia, die in 193*2 les
sen gaf in de landbouwschool zij was
toen lerares in Sohagen memoreerde
het toenmalig onderwijs, waarbij zij gro
te morele steun genoot van dhr Klimp.
Zij 'hoopte, dat de directrice en haar
staf het onderwijs op Texel een uitste
kende naam zouden bezorgen-
Hierop sprak mej. Kin'gsma, directri
ce v.d. Huishoudschool te Den Helder,
die opmerkte, dat de meisjes nu niet
meer naai l>en Helder hoeven te reizen,
zodat veel meer Texelse meisjes nu het
onderwijs kunnen volgen. Met voldoe
ning constateerde zij, dat het Nijver-
De Donderdagavond gehouden ouder
avond van de o.l. school to Den Burg
werd door 84 ouders bijgewoond. Onder
de aanwezigen mefkten wij ook burge
meester Rehorst op.
'De ouders hadden zich naar Hote!
Texel begeven nadat zij in de 'school
zelf het werk van hun kind(eren) had
den bekeken. Het nut van een dergelijk
contact, met de onderwijzers en onder-
wijzeresen kw'am weer duidelijk naar
voren, waarom op voorstel "an dhr G.
Dros besloten weid om dc rgelijke bij
eenkomsten dus die, waarop men een
indruk krijgt \an de vorderingen der
leerlingen vaker te houden bv. om
de 3 maanden-
Omstreeks 9,20 u. weid c.e avond in
Hotel Texel door de voorz. van de ou-
deroonnnissie, dhr C, J. de Lugt, ge
opend, waarbij spr. een bijzonder woord
van welkom toeriep aan dhr Van Moort.
onderwijzer, en burgemeester Rehorst,
Spr. kreeg de indruk, dat de nieuwe
school minstens zo mooi woidt als de
nieuwe huishoudschool-
Bij de ouderromim-issie waren geen
klachten binnengekomen.
Aan de hand van een geestig, histo
risch voorval schetste dhr Ohr. v. d.
Kolk, hoofd der school, de zware taak
die de opvoeding van de jfugd met zich
biemgt. Spr. deelde mede. ciat- de eerste
sleuf voor fundering van de nieuwe
school reeds gegraven is. Ir, September
hoopt nnen deze school te openen- Een
zegen voor de kinderen, die dan in zon
niger en prettiger omgeving kunnen le
ren. De tandartsschooldienst zal zeer
binnenkort beginnen. Gratis behande
ling, tweemaal per jaar, voor wie lid
van een fonds zijn, voor anderen f2,50
per jaar. Er wordt met de laagste twee
klassen begonnen en ieder jaar komt er
een klas bij.
heidsonderwijs zieii uitbreidt. De en?
school doet weer de andere ontstaan.
Zij zei, dat Dten Helder het contact, niet
Wieringen reeds eerder heeft verloren
en in de toekomst krijgt do polder (An
na Paulowna Polder) misschien ook een
eigen school, maar spr. hoopte, dat er
een andere vorm van contact, tussen de
meisjes voor in de plains zal komen
Want wij hebben elkaar hard nodig,
platteland er stad moeten samengaan,
hetgeen voor het verdere leven van bui
tengewoon grote betekenis kan zijn-
De heer Nobel, voorz. van de Ver. v.
Larid'bonVhuishoudonderwij.s in Hol
lands Noorderkwartier (Alkmaar, Pui
merend en Scliagen), complimenteerde
Texel met. dit schone bezit, een ideale
school, waarvoor hij grote bewondering
heeft Deze scholen zijn zo belangrijk
omdat het hier gaat om do vorming van
het karakter van d« meisjes. De tijd is
in sommige gevallen decadent, maar op
de school wordt de liefde voor het Huis
weer opgewekt. Spr. besloot met d°
hoop. dat hier zegenrijk mag worden
gewerkt.
•De heer Jurr- Beumkes sprak als
voorz. v. d. Stichting L. Landbouw
school. Wij voelden het steeds als een
leemte dat de huishoudschool nog ont
brak. Spr. dankte liet gemeentebestuur
voor de voortvarendheid en wenste be
stuur en school geluk.
Mej- Van Wijngaarden, directrice van
de school, zei, dat het sen bijzonder gro
te dag voor haar was, liet hoogtepunt
van wat de laatste dagen gebeurd was.
Zij verheugde zich over de grote be
langstelling en he: grole vertrouwen,
dat men in haar gesteld heeft- Zij ver
klaarde, zich geheel en al aan hel on
derwijs te willen wijden, met alle krach
ten en sprak de wens uit, dat het een
bloeiende sc.hool zou worden. Zij besloot
met de hoop, dat er een goede samen
werking zu ontstaan.
De heer F. Roeper sprak namens de
Ver. van Oud-leerlingen v.d- L. Land
bouwschool. Hij noemde de nieuwe on
derwijsinrichting verbluffend en kon
zidh dan ook best voorstellen, dat mees
ter Ivaaj) bij liet aanschouwen van dit al
les wel de stille hoop gekoesterd heeft,
dat diens sdhool ook zo mooi zou wol
den. Spr. hoopte, dat de afgestudeerde
dames ook een ver. van oud-leerlingen
zullen stichten en dan prettig zullen -a-
menwerken met die van de landbouw
school.
:De lieer C- Laan, hoofd van de L.
Landbouwschool, merkte op, dat d i e
school 21 jaar geleden begonnen is in
een kleuterschooltje en dat datzelfde ge
bouwtje nog steeds als landbouwschool
dienst doet.... Spr. verheugde zich
over het feit, dat versohillcr.de instan
ties reeds haar goedkeuring hebben ge
hecht aan de reorganisatieplannen van
het landbouw sdioolonderw ijs in ons
lan'd. Als ook de minister van L„ V. en
V. zijn goedkeuring heeft verleend, kan
de sdhool vijf klassen krijgen en zal het
aantel lokalen van 1 op 2 gebracht kun
nen worden. Spr. hoopte, dat dan einde
lijk een nieuwe landbouwschool zal war
den gebouwd- Spr. wenste de nieuwe
school geloof hoop en liefde toe. nood
zakelijk voor een gelukkig? toekomst.
Mevr. De Wijn-Jonker besloot met 'n
woord van dank aan alle sprekers.
Dank zij de geldelijke opbrengst der
tentoonstelling kon samen met Oude-
schild een filmapparaat worden gekocht
6 Dec. komt Sinterklaas in „De Oran
jeboom". Een goochelaar zal het feest
opluisteren. Iedereen is welkom.
Aan de beroepskeuze wijdt de school
v eel aandacht. Er is reeds een volledige
klasse getest. Daarbij worden alle facet
ten van verstand en karakter beproefd;
aan de hand daarvan en besprekingen
met de ouders worden rapporten opge
maakt, Die rapporten weerspiegelden als
't ware ook de gedachtengang (omtrent
de richting, die het kind uit moet), van
degenen die dagelijks met de betrokke
ne omgaan. Dhr v-d. Kolk hoopte dan
ook, dat men het- testen tot een vaste
gewoonte kan maken, want de beroeps
keuze is een van de belangrijkse dingen,
waarmede wij na schooltijd te maken
hebben.
Niet alleen de beroepskeuze wordt be
oordeeld, maar ook komt bij het onder
zoek aan het licht welk (verder) school-
onderrricht het nmest in aanmerking
komt De test is geheel gratis.
Bestuur. In plaats van mw. J. van der
Vlies-Koopman, die niei herkiesbaar
was, w ei'd met 47 van de 84 stemmen ge
kozen nnv. 1. Koorn-Ruis.
Dhr v.d Kolk hield eer. zeer interes
sante inleiding over de evolutie van hei
kinderlichaam, van de geboorte tot aan
de puberteitsjaren, waarbij de goede en
minder goede invloeden, die op de jeugd
worden uitgeoefend, op heldere wijze
geschetst werden.
Zijn na de pauze gehouden inleiding
had dhr v.d. Kolk getiteld: „Het kind
en de openbare school". Hij vergeleek '1
openbaar onderwijs met dat van de Bij
zondere scholen, waar bet onderwijs
vaak doortrokken wordt van bepaalde
godsdienstige leerstellingen- Hij wees
er op, dat minder goede verhoudingen
kunnen ontstaan, als in een klein dorp
verschillende lagere sdholer. worden ge
sticht. Ben van de ondeugden van het
Ned volk is de schotjesgeest. Men vindt
die op alle gebied, tot in het belachelij
ke toe. Na de oorlog hoopten wij op een
dooibraak, maar de eenheid is weer uit
een gevallen. De openbare school ver
sterkt de nationale saamhorigheid. In de
V-S. bestaat 89 pet. van de lagere scho
len uit zgn. Public Scnois (openbare
scholen). In ons land is het aantal Bijz.
scholen verreweg het grootst.: 43 pet.
R.K, (openbare scholen, in het -zuiden
van ons land zijn in feite ook R K), 27
pet. openb. scholen en 27 pel. Prof. Chr.
scholen. Spr- kon niet nalaten enige
zinsneden aan te lialen .ut het verslag,
dat Woensdag jl. voorkwam in de Tex.
CM. over de feestelijke bijeenkomst van
oud-leerlingen der Chr. School te Den
Burg. Daar werd gezegd „Met- Chr-
Volk^bnderwjjs wordt bedoeld, dat bij
opvoeding eulonderwijs rekening wordt
gehouden met hetgeen God in Zijn
woord daaromtrent heeft geopenbaard.
Neutraal onderwijs rekent en mag er
niet m?e rekenen. Daar zeggen ze. dat
godsdienstonderricht op school niet
huis hoort en dat de tijd welke op de
Bijz. school hieraan wordt besteed, be
ter kon worden gebruikt. Door ze bv-
rneer eerlijkheid, netheid, waarheid en
oprechtheid te leren. Deze deugden wor
den hun ook op de Chr. school voorge
houden".
Het is absoluut niet waar, dat wij
de o.l- school zeggen, dat het gods
dienstonderricht op school niet thuis
hoort. De voorzitter van het School
bestuur der Christelijke Sdhool, Ds.
van Reijendam, geeft wekelijks gods
dienstonderwijs op onze school (Idem
Ds. van Veen). Waar op de o.l school
RjK. kinderen zijn, wordt hun gods
dienstonderwijs gegeven door de pa
stoor Voorts werd in genoemde bijeen
komst gezegd: „Vele ouders laten hun
kinderen dopen, hiaar als het zover is.
dat er een keuze moet worden gedaan,
dat 't kind naar school nvoet. dan wordt
de eens zo plechtige belofte vaak verge
ten en stuurt men het kind niet naar die
sihonl waar het volgens de gegeven be
lofte hoort".
Niet juist is, dat de ouders, op grond
van de belofte by de Doop gedaan, (de
3e doopvraag), verplicht zijn hun kinde
ren naar een Chr. school te zenden,
want: le Toen deze vragen werden ge
steld, bestond nog niet de vraag van
openbare of Ohr. school en 2e wordt er
in de Te doopvraag niet van schoolon
derwijs, maar van onderwijs in de Chr.
leer gesproken.
Een groot deel van de Ned. Herv.
predikanten zegt zelfs dat de school
keuze in deze geheel vrij kan zijn.
Hierna wedden de plannen voor een
andere bestuursvorm voor de o.l. school,
zoals die uitgewerkt zijn door de Ver.
Volksonderwijs, „Het Nut" en de Ned
Onderwijzersver. uitvoerig geschetst.
Bij de rondvraag (de klok liep naar
half 12), vroeg de heer Ple-ntinlga, of er
kans bestaat op de bouw van een gym
lokaal. Antwoord: dat zal nog wel een
paar jaartjes duren, want bij de bouw
van scholen heeft men een grote achter
stand in te halen.