Concert Vancouver Boys Band wordt „dè stunt van het seizoen" Nederland exporteerde in 1949 voor zes millioen gulden aan schapen en schapenvlees Dirk de Vries en Hendrik Donker zullen ons op de hoogte houden Verlovings kaartjes Optocht door Den Burg Dienstbode paard &c it 11 ai oc cc uw c] eiecV' 11 Gewicht en kwaliteit van de door Texel geleverde wolvachten is gestegen Texelaars naar Australië en Nieuw Zeeland Drukkerij Texelse Courant „Dit wordt DE stunt van het seizoen!" aldus de directeur van de VW Texel, toen wij hem spraken over het a.s. op treden van de Canadese Vancouver Boys Band. Deze 45 man tellende band komt Dinsdag 27 Juni a.s. naar Texel om in het Park te Den Burg een concert te geven. Canada! Wij denken aan de emigra tiebanden tussen Holland en Canada. Aan de vreugde, die ons allen bezielde, toen de Canadezen ons kwamen bevrij den de vaders van de jongens, die Dinsdag hier optreden, ja het zijn jeug dige musici, hun leeftijd varieert van 14- 18 jaar. Hierom zal zeer grote belang stelling bestaan voor dit gezelschap, dat voortreffelijk speelt. In ons land o.a. in het Kurhaus en Bergen. De heer Oskamp vond het optreden bovendien een prachtige reclame voor de muziekcorpsen m het algemeen en hij geloofde, dat Dinsdagavond vele jonge ren, verbaasd en verwonderd naar huis- kerend, er ernstig over zullen prakkize- ren om ook lid van een fanfarecorps te worden! Ons gemeentebestuur heeft ook het grote belang van dit concert ingezien en onze WV vrijstelling van belasting ver leend. Misschien zullen er zijn, die den ken: „De VVV zal daar wel een aardige duit aan kunnen verdienen!" Integen deel! De entrée bedraag slechts f 0,50 en de kinderen mogen voor een kwartje van de partij zijn. Als u weet, dat men in entrée betaalt, is het toch wel duidelijk, entre betaalt, is het toch wel duidelijk, dat de VVV dit optreden enkel en alleen als een reclameobject beschouwt, finan cieel voordeel zal deze avond zelf niet opleveren. Optocht. Het-feest zal beginnen met een op tocht door Den Burg. De stoet zal wor den geopend door de gemotoriseerde po litie. Daarna volgen: de Waddenruiters, (waarschijnlijk met Canadese vlaggen), Texels Fanfarecorps, groepje padvinders en ten slotte de Band zelf. In hun fleu rige kledij: witte capes, rode broeken en de kwartiermuts op de kruin. Om kwart voori.8 vertrekt de stoet van de Groene- plaats. De route is als volgt: Binnenburg, Hogerstraat, Gravenstraat, Warmoes straat, Weverstraat, Stenenplaats, Bin nenburg, Groeneplaats, Parkstraat, Park. Daar zal het Texels Fanfarecorps van 8 tot 8,15 spelen, in welke tijd de Band ge legenheid krijgt zich op te stellen. De avond zal door de heer Oskamp worden geopend. De Band opent haar concert met het Canadese Volkslied en beëindigt dit met het spelen van God save the Die goeie, ouwe tijd Een halve eeuw geleden. U kent deze rubriek! Ach, 50 jaar geleden kon men het zo grappig vertellenin die goeie ouwe tijd.... Leest u eens: wat de Texelse Courant anno 1900 (Don derdag 14 Juni) schreef: .Meermalen qebeurt het, dat iemand ophoudt er een dienst bode op na te houden, waar voor hij belasting moest beta len, of dat hij zich ontdoet van een paard, waarvoor ook al den fiscus de noodige penningen moeten worden geofferd. Som migen en misschien wel de meesten is het bekend, dat men, indien zulks in den loop van het dienstjaar voorkomt, een deel der belastingpenningen kan te rug verkrijgen, mits men het maar aangeeft"- En verdere tips volgen. OUDESCHILD, 12 Juni 1900. Schipper J. J Boon haalde in zijn garnalennet van de zeebodem een buitengewoon zwaar been omhoog, vermoedelijk afkomstig van een mammouth. Texel, Juni 1900 Een ingenieur van de Eerste Nederlandsche Electriciteits Mij. te Amsterdam heeft op ons eiland een onderzoek ingesteld naar de mogelijk heid op Texel een electrische tram te exploiteren. Deze deskundige meent, dat een electrische tram alhier niet met voordeel kan worden aangelegd en be heerd, doordat een tram alhier, wil die rentegevend zijn, zoowel voor personen vervoer als voor zware vrachten ge schikt moet zijn en een electrische tram, geschikt vooi het vervoer van zware vrachten te veel kapitaal voor aanleg enz. vereischt MEER KANS van slagen zou volgens hem hebben de aanleg van een s t o o mtram, geschikt voor perso nen- en goederenvervoer. De richting door de tram te nemen zou alsdan moe ten zijn van OUDESCHILD over DE WAAL naar DEN BURG en zo mogelijk naar den Hoofdweg in EIERLAND, laatstgenoemde met het oog op de even- tiièel alsdan in genoemde polder te ver bouwen en vandaar te verzenden suiker bieten. Mocht zulk een tram worden aangelegd en de verbouw van suiker bieten in dien polder opnemen, zeker zou dii weer vele handen arbeid en ve le monden brood geven, niet alleen in dieh pblder zelf, doch ook aan de vracht schippers. enz." King. Na afloop zal men naar Hotel Texel marcheren, waar de leden van de Band een verfrissing zal worden ge offreerd. Ons Texels Fanfarecorps zal zich dan nog een poosje op 't terras van Hotel Texel laten horen. Ter gelegenheid van dit bijzondere concert zal TESO een extra bootdienst onderhouden, opdat belangstellenden van het vasteland deze voortreffelijke Band eveneens zullen kunnen beluiste ren Dien avond zal TESO bovendien ex tra busdiensten onderhouden. Na dit festijn zal er bal worden gege ven in Casino en De Oranjeboom. Wij hopen natuurlijk allemaal op mooi weer, maar mocht het weer ongunstig zijn dan zal het concert in Casino en De Oranje boom worden gegeven. De entrée zal in dat geval f 1,50 moeten zijn. De jeugdige Canadezen logeren bij leerlingen van de ULO. ZITIS ER AL! In de Vrijdag 26 Mei gehouden raads vergadering heeft de heer S. v.d. Vis be toogd, dat De Koog een brandspuit nodig heeft. Zijn wens is in vervulling gegaan, want Maandagavond is in onze badplaats een brandspuit gearriveerd. Ze is gesta- tionneerd in de garage van C. Bonne. Als de nood aan de man komt zullen de brandmeester P. Eelman c.s. dus hande lend kunnen optreden. MET MUZIEK. „Excelsior" van Oosterend heeft Maandagavond een serenade gebracht aan het echtpaar J. Drijver-P. Drijver- Trap, dat dien dag zijn 35-jarige echt vereniging vierde. „Vanaf het zilveren huwelijksfeest steken we de trompet!" aldus een lid van dit wakkere corps. Dat zal zeker gewaardeerd worden, want wat is nu een bruiloft zónder muziek! WEER THUIS! Zondagavond is G. Westdorp (Oude- schild) weer thuis gekomen. Maandag arriveerde J J. Verseput (Kogerweg) weer op ons eiland. J. Schotanus (Den Burg) en W Grisnigt (De Hal) zijn met de Kota Inten op weg naar Holland. Aldus Jaarverslag Texelsch Schapenstamboek in N.H Aan het ons zo juist toegezonden jaar verslag van het Texelsch Schapenstam boek in Noordholland over 1949 ontle nen wij: De opbrengsten van de schapenfokke rij zijn in het afgelopen jaar zeker vrij gunstig te noemen, dit js mede te dan ken aan de belangrijke'export van scha pen en schapenvlees naar diverse lan- den. Volgens aan 'otïs~ verstrekte gegevens heeft dit f 6 millioen bedragen. Hulde aan hen die deze transacties tot stand wisten te brengen. Vooral op het eind van het jaa: zijn ^-jarige schapen veel gevraagd. Wij hopen dat een met al te grote opruiming onder de geregistreerde ooien heeft plaats gevonden en mocht dit zo zijn, dan spreken wij de wens uit dat de bes ten in soort en kwaliteit behouden zijn gebleven. Ook op deze plaats wekken wij u, le den, op, om krachtig medewerking te blijven verlenen aan de kwaliteits- en exterieur-verbetermg van ons Texelse schaap, opdat niet alleen de naam van dit ras, doch ook het schaap zelf aan de hoog gestelde verwachting blijft vol doen. Dc inschrijving van ooien en rammen. Door een strengere selectie krijgt het inschrijven van ooien en rammen meer betekenis voor de fokkerij. Het aantal ingeschreven dieren was belangrijk gro ter dan in 1948, daar in dat jaar voor 't eerst Vz-jarige ooien niet meer opgeno men mochten worden en deze voor een deel in 1949 voor opname in aanmer king kwamen. Mede doordat het aantal schapen per bedrijf kleiner wordt, is ook het aantal ingeschreven ooien iets lager. Ingeschreven op Texel resp. in 1949, 1948, 1947 609, 723, 852, w.v. 72 B (96- 254) ooien en 85 (69-71) rammen. Op het vasteland van N.-H. zijn deze cijfers 1352 (634-1723) ooien en 267 (269-294) rammen. In pet. uitgedrukt zijn er thans nog 4,5 pet. van het aantal dieren zonder bekende afstamming. Het aantal inge schreven ooien bedraagt per fokker op Texel 33,65 (3602) en op het vasteland 10,11 (9,50) en in 1947-11,8. Gem. per fokker 13,52 (13,38-15,5). Het aantal fokkers verminderde met 10 in 524 w.v. op Texel 80 (80) en op het vasteland 444 (454). Wolkeuringen. Bijzonder vlot is de keuring van de wol dit jaar verlopen. Dit is vnl. te dan ken aan de voortreffelijke wijze waarop het Rijksveeteeltconsulentschap ons bij dit werk heeft geholpen, terwijl ook de fokkers voor het grootste gedeelte heb ben ingezien, dat er voor gezorgd moet worden, de schapen waarvan de wol ge keurd dient te worden, op tijd geschoren dienen te zijn en zeker wanneer het be zoek is aangekondigd. Reeds op 22 Juni zijn wij met dit werk begonnen Door 't rouleren van de jury, belast met de keu ring, verkregen wij een uniforme beoor deling. Gekeurd zijn 3206 vachten tegen 3542 in 1948. Gemiddeld bedraagt het ge wicht van al de gekeurde wol 5,30 kg te gen 5,12 kg. in 1948. Wederom dus een stijging. Of dit nu een gunstig verschijn sel is, menen wij te moeten betwijfelen. De fokkers verwachten van een ram met een wat fijnere huid de gunstigste resul taten. Ook bij de export is wel gebleken, dat de schapen met de fijnste huid in de re gel het eerst genomen worden en ook 't snelst slachtrijp zijn. Op Texel is, behalve bij de oudere ooien, een stijging van het gewicht der wolvacht te constateren, ook de kwali teit is iets omhoog gegaan. De betere verzorging van de schapen komt niet alleen tot uiting bij de wol, doch ook in het exterieur. De aan- en verkoop van fokdicren. Ook van geregistreerde fokschapen was een vrij belangrijke export, waar aan ook onze provincie haar deel heeft bijgedragen. Wij noemen Tsj.-Slowakije, Frankrijk, Peru, België en Italië. Bij de aankoop is door ons medewerking ver leend. De moeilijkheden, voora*l bij het nakomen van de diverse formaliteiten vereisen zeer veel tact en voorberei ding. O.a. zijn aangekocht voor Tsjecho- Slowakije 80 rammen, Frankrijk 11 rammen en 36 ooien, België onbekend aantal, Peru 26 rammen en 26 ooien, terwijl als bijzonderheid vermeld kan worden dat er 1 Texelse ram naar Ita lië is verzonden per vliegtuig van de K. L.M. Een onzei Texelse leden en wel de heer H. J. Keijser, heeft het gepresteerd oude relaties weer opnieuw aan te kno pen met hel resultaat hierboven ver meld en een tweede bestelling voor Pe ru direct volgde. Totaal bedrag aan- en verkoop van fokdieren via onze kas bedraagt f21,515,50. Texel, 5 September. 218 inzendingen. De organisatie wordt geheel door ons verzorgd, terwijl het Gemeentebestuur van Texel het marktterrein in orde brengt. De belangstelling van buiten Texel was deze maal onvoldoende, mede hier door remde dit de handel. Ds bedongen prijzen, gemaakt voor de ramlammeren, bleken lager dan verwacht mocht wor den. De hoogste prijs voor een ramlam was plm. f 200,De 1-jarige rammen waren wel zeer goed, dit kan ten dele ook gezegd worden van meerdere ram lammeren. Een fout die wij nogal eens zagen is een onvoldoende gevuldheid van de dijen, die ook wel eens wat te harig zijn. Te grof is niet het gewenste type. De TESO-wisselbeker was voor ram F5266, eig P. C. Hin, Spang. Deze ram behaalde in 1948 een premie van f 50, Ht bestuur heeft een zilveren wissel beker uitgeloofd voor het beste schaap met 2 ramlammeren, dit m verband met de herdenking van het 40-jarig bestaan van onze Vereniging op 20 Aug. P C Hin heeft deze de le keer in ontvangst genomen. Ooi 44327 bleek de uitverkore ne te zijn. Bij de 4-tallen is het weer deze fokker die met zijr. 1-jarige ooien de verguld zilveren medaille toegekend krijgt; door het Gemeentebestuur van Texel is deze beschikbaar gesteld. Jb Eelman Gzn. behaalde met ram lam 3752 en P. C. Hin met de ramlam meren 3956 en 3942 de premiën uitge loofd door de 3 Texelse landbouworgani saties. Aan de eigenaars van de rammen 5266 en 5170 kon de premie van f 50 uitbe taald worden, welke het vorige jaar in uitzicht was gesteld. Wijd is het landschap van Australië- Zondag 4 Juni 1950. Aan de redactie van de Texelaar. Velen hebben mij en ook anderen bij ons vertrek van Texel naar Nieuw-Zee- land gevraagd te willen schrijven, hoe 't er is, wat voor mogelijkheden er zijn en hoe het er ons vergaat. Nu was ik met Hendrik Donker overeene,komen, dat wij af en toe ee.w een stuk in de Texe laar zouden schrijven. Wij zijn in Nieuw- Zeeland gearriveerd en ik heb als eerste de taak te schrijven. Veel nieuws van Nieuw-Zeeland heb ik nog niet, ik wou toch nog graag de mening vertolken van ens allen aangaande de reis, want iedere volgende emigrant zal die reis moeten maken. Wij zijn 15 April uit Rotterdam ver trokken en hebben tot Fremantle een prachtige reis gehad. In het begin is na tuurlijk alles nieuw, wat je ziet, het ge voel op een groot schip te zitten, het va ren door de Waterweg, buitengaats, het grote aantal schepen en het schip zelf, want daar verdwaal je in. De volgende morgen de krijtrotsen, maar als je die gehad hebt, bedaar je al. Je ziet nog wel enige schepen, maar de rest is water en de mensen zoeken het al veel binnen. Daarboven hangt cle Golf van Biscaye. Wat zal die brengen? We zijn natuur lijk allemaal beste zeelui, maar daar wordt veel over gesproken. De Golf heeft met ons meelij gehad, het was wat regenachtig maar toch goed weer. Toch leverde hij nog een enorm getal zeezie ken en lopende patiënten op. Ik dacht, dat 90 pet. niet safe was. De enige van onze ploeg die goed bleef was Leber, die bleef rustig in de rooksalon zijn boek lezen en sigaretje roken. Ik bivakkeerde buiten, even eten als het tijd was, en dan gauw weer naar buiten. En dan ging het best. Na de Golf was alles weer m orde. We kregen voor het eerst land in zicht dwars van Lissabon. Wat eilandjes, alles rotsen. Die kregen we later gere geld te zien, maar meestal nevelig. De hoek om de Straat van Gibraltar in, le verde een piachtig gezicht op. We voe ren dicht langs de kust, je kon de witte huisjes prachtig zien, met de groene bergweiden. Het is een machtig gezicht voor ons, bewoners van de lage landen, die enorme hoogten te zien. Om er te wonen, mij niet gezien. Dat komen we trouwens veel tegen, wanneer we iets zien, dat werkelijk mooi is te zien, dan vragen we elkander: „zou je hier willen wonen?" en dan is het antwoord veelal: „Nou, wonen, dat weet ik nog niet!" Nu we in Nieuw-Zeeland zijn wil ik wel zeggen, het staat mij hier best aan en de anderen idem. Gibraltar „nemen" we net onder het eten, zodat ik er niet veel van zag. Het moet een mooi gezicht zijn en dat geloof ik dan wel. Als we de Middellandse Zee invaren, zien we nog lang de bergen van Spanje, een geweldig hoogland dacht ik, kaal en dor, en later Afrika. Als we dichter langs de kust varen is ook dat een mooi gezicht. Je krijgt weer hetzelfde, mooie groene stukken, maar daartussen kale stukken. En hier en daar een huisje. Soms mijlen ver van el kander verwijderd. Ik vind het maar eenzaam. Turvs is c?" -*ad. Je moest vreii innrte kijker nebben, dan zag je huizen en straten, alles witte gebou wen Dan gaan we pas werkelijk de Middellandse Zee in. Eén eilandje krij gen we nog te zien, Patelana, meen ik; dan krijgen we alles water. Ik wist niet dat er zoveel water op de wereld was. We kunnen daar rustig twee dagen va ren, zonder ook zelfs maar één schip te zien Voor die tijd komen we nog een bekende tegen. Het is de Willem Ruis, een mooi schip, dit vaart met terugke rende soldaten uit Indonesië naar Hol land Tiet weer in de tweede helft van de Middellandse Zee is prachtig. Zonnig en warm. De 24ste arriveren we in Port Said. Zwermen bootjes om onze boot met van alles en nog wat. Ik ben de wal op geweest. Een eigenaardige stad met veel politieagenten Je mag niet te ver lopen, dan word je teruggestuurd. Alle mensen lopen maar over straat en een auto moet maar zien te passeren. Ik zag een verkeersagent staan met een bord, dat draaide hij af en toe maar eens een slag in de rondte. Dat was ook het enige resultaat dat ik zag. We zijn daar naar het strand geweest. Daar staan zeker een 1000-tal huisjes op pa len. Allen voor het seizoen, verwacht ik. Nu is er weinig drukte. 's Avonds varen we weer en zien de volgende dag het Suezkanaal. Dit is een machtig stuk werk geweest. Het is 100 of 150 m. bieed en de kanten zijn soms zo hoog, dat wij er niet over kunnen kij ken. En dat, terwijl dit schip toch flink hoog is. Langs de kant is alles bezet met steenblokken net als bij ons de dijken. Wat je verder ziet is een dorre vlakte. Een enkele keer een oase, die is dan heel wat mooier dan de woestijn, maar dat is dan ook alles. In het kanaal mogen we een paar keer een hele tijd wachten. Op tegenliggers welke eerst moeten passe ren. Dan (Port) Suez en de Rode Zee. Daar kan het warm zijn, dat gaat met ons best. Aden, weer olie innemen, water, men sen aan wal en bootjes. We liggen hier niet aan de wal, je moet met een bootje mee en dat kan met met boordgeld be taald worden. Toch gaan er nog veel aan wal. Van boord af zien we huizen tegen een machtige berg, maar dat is de stad niet. 's Avonds maar weer varen. Weer een Golf, nu de Golf van Aden. De volgen de dag krijgen we een toespraak van de kapitein, de Koningin is jarig. Om 12 uur passeert de Johan van Oldenbar- neveld met gezinnen uit Indonesië. De schepen varen dicht langs elkander heen. Een mooi gezicht. Dan gaan we de Indische Oceaan op. De deining hier le vert nog weer een stuk of wat witte ge zichten Dit is echter spoedig verge ten en de Oceaan is ook verder spiegel glad. En dat blijft zo tot aan Colombo tot over de evenaar. Colombo lijkt een mooie stad met veel groen, palmen, maar ook andere bomen. Het is daar op de dag pittig warm. Veel schepen liggen daar te wachten. Of die moeten laden of lossen, weet ik niet, maar het lijkt me alles een langdradige geschiedenis, alles in bakken aanvoeren en afvoeren. Als het avond is trekken we weer op de evenaar aan. Dat is nog een heel feest, als Neptunus aan boord verschijnt vergezeld van zijn vrouw en vier knech ten. De liefhebbers krijgen eerst een borreltje var. zeewater, worden hard- grondig ingezeept, geschoren en boven arms in een bak met water gemikt. Een mooi gezicht om te zien, veel deelnemers vinden het maar matig. Er worden er ook opgehaald en met schoenen en kle ren ingedoken. Leekker! Met een uur is dat feest af. Lang niet allen hebben een beurt gehad, maar ze vinden het wel letjes. Er is nog wat feest voor de kin deren 's middags op dek. Ook een wa terfeest, een nat pak geeft niets, het is helemaal niet koud. DIRK DE VRIES. (Wordt vervolgd.) Wij hebben een mooie collectie VISAFSLAG OUDESCHILD. Aangevoerd van 12 t.m. 17 Juni 1950: 359 kg bot; 2286 kg garnalen; 360 kg geep; 163 kg kaan; 193 kg kabeljauw; 765 kg horsmakreel; 29 kg makreel; 90 kg muiets; 7 kg rog; 48185 kg vispuf; 397 kg schar; 14467 kg schol; 13 kg haai; 22 kg flint; 195 kg poon; 1741 kg tarbot; 6163 kg tong; 2000 kg kokhanen; 3399 kg wijting; 1 stuks kreeft; 17 kg zalm. Texelse Boys-Nieuws. Woensdagavond Tex. Boys 1-Kamp de Mok. SVO 2-Tex. Boys 3: 0-5. Zaterdag avond speelde het 3e met 10 man tegen O 2. Direct na de aftrap breekt B. door en, kon uw verslaggever net zo goed schieten als lopen, dan was het in de eerste min. al 1-0 geweest. Nu was het Aat Boogaard, de invaller, die na plm. 12 min. de stand op 1-0 brengt. Kees Rite- co brengt de stand door 2 fraaie schoten op 3-0 waarna ondergetekende nog even de lat beproeft doch deze blijkt van pri ma kwaliteit. Na de rust weet Kees nog maals een doelpunt te scoren. O, dat voor de rust nergens was, komt er nu iets in. Adnaan krijgt het druk, maar wordt niet gepasseerd. Als Kees bij een B-aanval hoog voorzet kopt uw verslag gever no. 5 in de touwen. Einde 0-5 Het was jammer, dat we niet voltallig waren, nu rammelde het af en toe. Vol gende keer beter. André.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 2