Cjroen <2wartsJexeU in het harL, n volgende vergadering komt verbinding Texel-Den Helder aan de orde TEXEL VOORUIT te De Gemeenteraad kwam bijeen Het antwoord van een geboren Texelaar Ruwe huid? PUROL ige VOENSDAG 1 NOVEMBER 1950 TEXELSE 64e JAARGANG. No. 6473 COURANT Uitgave N.V- v h. Langeveld <S De Rooi) Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenbank. Postgiro 652- Abonnementsprijs f 2,75 per half jaar. De Texelse Vroedschap zal de eerstvolgende vergadering vnl. wijden aan iet brandende vraagstuk van onze (Texelse) tijd: de verbinding met het vaste- and. Verschillende vroede vaderen beidden Vrijdagmiddag vol ongeduld de ondvraag om hun visie op de pontpiannen uiteen te zetten, maar zij bleken aarne bereid ten aanzien van deze aangelegenheid hun energie te bewaren tot le eerstvolgende zitting. Hier geven wij nog enkele flitsen och nog weer een veel ruimte rovend jeheel uit de vergadering, welke de [emeenteraad Vrijdag jl. heeft gehou- ien: Zeven minuten over half drie opent de oorzitter de vergadering. Hij deelde nede, dat bericht van verhindering was intvangen van de heren S. Keijser en V. Wassenaar. Hierna volgt een lange eeks van benoemingen. De heer De Coning werd benoemd tot ambtenaar ran de burgerlijke stand, tot bestuurs- id van de Stichting Nijverheidsonder- vijs voor meisjes op Texel, tot bestuurs- id van de Woningbouwver. Texel en tot m Commissaris van de T.E.M. In al deze H 'uncties volgde de heer De Koning Mr. W 3. D. Rehorst op, wien eervol ontslag |werd verleend. Zoals gemeld is de heer H. L. van Aarsbergen, hoofd der o.l. school te Den doorn, benoemd aan de Kinderwerk- ilaats van Kees Boeke, te Bilthoven waar ook onze Prinsesjes onderwijs ont vangen. De raad moest de heer Van Karsbergen dus eervol ontslaan, doch leed dit slechts node. De heer K. Beum- kes merkte op: „Ais wij straks weer een lieuw hoofd benoemen, laten we dan ie- nand kiezen, die wat ouder js, die wil hier wellicht wat langer blijven en kunnen wij dan niet als voorwaarde tellen, dat het nieuwe hoofd Den Hoorn minstens een jaar of drie trouw blijft? Er zijn kinderen, die nu al vijf verschil lende onderwijzers hebben gehad, door dat de onderwijzers Den Hoorn weer spoedig verlaten. De voorzitter vindt dit maar een moeilijke zaak, doch bij de voordracht zal met een en ander toch rekening worden gehouden. De heren Alb. Dros Bzn., Jak. Bruin, Joh. Daalder, Jurr. Beumkes en J. Buis man werden allen herkozen als leden de adviescommissie Woonruimte- wet, „een afschaduwing der bevolking", aldus wethouder De Waard. De heren W. Wassenaar, H. Zijm en e| S. van der Vis werden herkozen als ver tegenwoordigers van de Raad in de commissie voor georganiseerd overleg en als plaatsvervangende vertegen woordigers de heren Alb. Dros Bzn., R. J. Timmer en mevrouw G. Vrijdag- Keijser. De heer S. v.d. Vis werd be noemd tot afgevaardigde naar de alg. vergadering van de T.E.M.de heer H. IZijm tot plaatsvervanger. De heren A. Boon Jzn., W. H. Bakker en P. Dros Gz. werden benoemd tot bestuursleden van de Sociale Dienst. Hierna werd een nieuwe Verordening tot regeling van de verdeling der werk zaamheden tussen de verschillende ambtenaren van de burgerlijke stand vastgesteld en vervolgens kreeg het ge- meentepersoneel zijn 2e 5 pet. salaris verhoging voor Sept. t.e.m. Dec. 1950. Van de Staat der Nederlanden wer den 334 meter van de Minister Ruysweg en 60 meter van de Kaapweg, beide te De Koog, in eigendom en onderhoud overgenomen. In ons vorig nummer hebben wij leeds de nieuwe markttarieven ge noemd. De raad werd medegedeeld, dat de oude tarieven reeds dertig jaar gol den. De punten met betrekking tot het be schikbaar stellen van gelden ten behoe ve van het onderwijs (zie vorig num mer) werden vlot doorgehamerd. De voorzitter had de indruk, dat er op het gebied van het ondeiwijs op Texel nog heel wat achterstand moet worden in gehaald. Indien inspecteur Feringa's urgentie plan van de scholenbouw voor Texel verwezenlijkt wordt, krijgt De Koog volgend jaar een nieuwe o.l. school met drie lokalen (Het ligt in het voornemen om de nieuwe banken, welke men aan vankelijk de o.l. school te Den Hoorn had toebedacht, straks een plaatsje te geven in de nieuw te bouwen school van De Koog) Voorts deelde de voorzitter mee, dat genoemd plan uitbreiding van de Ulo met twee lokalen beoogt en de o.l. school te Den Burg (Emma)aan) volgens dat plan met een zesde lokaal zal worden uitgebreid. Bovendien wil men probe ren de o.l. school te Den Burg van een gymnastieklokaal te voorzien. Wij ho pen zeer, dat al deze voornemens ver wezenlijkt kunnen worden want zo als de voorzitter heeft gezegd op Texel is een grote achterstand in te ha len! Bij het besluit vermakelijkheidsbe lasting te gaan heffen op het beklim men van de vuurtoren vernamen wij, dat het Loodswezen de beklimming ge doogt a f 0,25 per persoon. Zo zal de ene overheid de andere een bedragje af snoepen, hetgeen de voorzitter als een sportieve zaak voorkwam. Aan de N.V. Bouwkas „Rohyp" werd garantie verleend ter zake van de beta ling van rente en aflossing van twee hy pothecaire geldleningen door genoemde N.V. te verstrekken aan de heren D. Trap Dzn. en J. Vermeulen Ezn., beiden le Oosterend. Mevrouw Vrijdag-Keijser zei. „In principe ben ik er zeer tegen om met zo weinig zekerheidsstelling voor particulieren borg te zijn. Iedere Texe laar wil wel op die manier sparen". De heer De Waard deelde mede: „Omdat zij in het particuliere crediet- wezen niet kunnen slagen, stelt de mi nister zich voor 90 pet. garant, de ove rige 10 pet. is voor de gemeente". De heer Timmer geloofde ook, dat er zo wel meer willen bouwen, maar, zei hij, daar gaat het juist om. Konden maar meerdere personen bouwvolume krij gen! De heer De Waard: „Het gaat om de herbouw te stimuleren". Als de voor zitter aan mevrouw Vrijdag-Keijser vraagt ,,Is u tegen?" antwoordt zij: „Dat vind ik nogal communistisch, ik leg mij er bij neer"! Mevrouw G. Vrijdag-Keijser en de heren W. Wassenaar Joh. Daalder en H. Zijm, worden benoemd tot leden van een commissie, die belastingreclames mag gaan onderzoeken. Als laatste punt van de agenda volg de vaststelling van de 6e en 7e supple- toire begroting voor de dienst 1950 (f 150 subsidie voor Kraamzorg Den Helder-Texel voor 2e halfjaar 1950 en f 250 subsidie voor de tentoonstelling „Van Wadden tot IJ". Rondvraag. De heer H. Zijm: „Ik heb begrepen, dat de woningnood nog groter is dan enige jaren geleden. Er worden op Texel minder woningen gebouwd dan voor de oorlog en toen was hier al een tekort van 30 stuks op ongeveer 2400 gezin nen. De Staat wijst ons een bouwvolu me van slechts 12 woningen per jaar toe, dat is meer dan bedroefd De ge volgen laten zien merken: in de bouw vakken heerst op Texel grote werkloos heid, 12 vaklieden hebben de laatste maanden Texel al verlaten om elders aan de slag te kunnen gaan. B. en W. moeten er bij de instanties meer achter zitten om een grotere toewijzing te ver krijgen!" De voorzitter: ,U heeft B. en W. in alles mee"! De heer De Waard: „Wij zijn de laat ste jaren tot vervelens toe bij Gedepu teerden geweest. Het resultaat daarvan was, dat wij 5 woningen méér mochten bouwen, werd dus 15 in totaal. Wij zul len op vergroting van het bouwvolume blijven aandringen. De heer Zijm: „De verdeling is eigen aardig: er zijn gemeenten waar betrek kelijk weinig woninggebrek heerst en die toch nieuwe woningen mogen bou wen. Ik las onlangs in de krant een ad vertentie, waarin stond: „Tien nieuwe woningen, direct te aanvaarden". Het hinderde niet waar de reflectant van daan kwam, dat was dus een bewijs, dat in die gemeente zelf geen woningnood bestond. De heer De Waard: „Gedeputeerden hebben een zgn. nationaal plan en willen vooral woningen, waar de in dustrie zich zal uitbreiden. Inderdaad zijn ze t.a.v. de prognose voor Texel mis, want het door hen genoemde cij fer van 9600 inwoners in 1960 is reeds in 1949 overschreden. De heer Th. R. Hin leest hierop een krantenbericht voor, waarin staat: „Meer bouwvolume voor Noordholland, plan tot vergroting van het bouwvolume voor de industrie, plattelandsgemeenten komen voor die vergroting nog niet in aanmerking"! De heer Zijm vertelt voorts, dat We deropbouw een bedroevende traagheid aan de dag legt: de zgn. duplexwonin- gen zijn eind Augustus aanbesteed, 21 September was alles voor elkaar, de pa pieren gingen voor het fiat naar Den Haag, maar daar houden ze de zaak op omdat in het bestek van de architect staat: „In de woningen moet over tien jaren de linkertrap worden opgeruimd en de rechtertrap blijft staan". Nu, vol gens Den Haag moet dat net andersom zijn en de vaklieden kunnen wachten! De voorzitter: „Wij zullen trachten met de nodige felheid hierin iets te bereiken, ik ben olij, dat de heer Zijm een en ander naar voren gebracht heeft" De heer Hin deelde mede, dat er twee Texelaars zijn, die in het voorjaar reeds bouwvergunning ontvingen, maar nog steeds niet zijn begonnen; als zij niet spoedig bouwen, is Texel dat volume kwijt. De Pont. De heer Zijm, vandaag wel zeer ac tief, roert vervolgens de pontplannen aan „Voor Texel een van de grootste belangen, ook het gemeentebestuur heeft daarin terdege een woordje mee te spreken en te onderzoeken wat voor Texel het beste is". De voorzitter: „Vanaf het eerste uur, dat ik hier voet aan wal zette ben ik met deze aangelegenheid geconfron teerd. In B en W hebben wij deze zaak reec^s uitvoerig besproken. Mijn standpunt was deze zaak zo spoedig mogelijk in de raad naar voren te brengen, maar tot dusverre kennen wij alleen nog maar het standpunt van de provincie (die naar wij menen te weten geen gelden beschikbaar kan stellen voor de weg Horntje-Den Burg. Red.) Ik heb B. en W. gezegd, dat het m.i. het beste leek, om deze zaak nog eens zelf in Haarlem te gaan bespreken. Dat is gebeurd. De man die deze kwestie behandelt (de Directeur-Generaal van de Waterstaat. Red.) zal naar Texel komen. De raad heeft het recht op volledig inzicht van de situatie. Daarom hebben B. en W. besloten een speciale vergadering uit te schrijven, waarin de pontplannen beke ken zullen worden. Dit zal de eerstvol gende vergadering zijn. De donkere Gasthuisstraat. De heer Zijm breekt een lans voor meer licht in de Gasthuisstraat, die geen enkele winkelzaak heeft, slechts aan het begin en het einde staat een lantaarnpaal. In antwoord op een vraag van de heer Zijm deelt de voorzitter mede, dat de restauratie van de tot monumentaal gebouw verklaarde woning aan het be gin van de Kogerstraat niet lang meer op zich zal laten wachten. De heer Jak. Bruin pleit voor een be tere werkgelegenheid in de Visafslag; de heer Van der Vis dringt aan op ver betering van de (gemeente) weg De Koog-Ruige Dijk. Spreker heeft daar een soort tijgerval gesignaleerd; de heer Zijm hoopt op herstel van de langs de weg lopende heining, verschillende toe risten kwamen er niet zonder kleer scheuren langs; de heer Van der Vis verzoekt plaatsing van een lantaarn bij de landbouwhuishoudschool; de heer Beumkes dringt aan op verdere electri- ficatie van Texel. „Wij zitten nu nog bij een petroleumlamp, als je al die lichten in de dorpen ziet, word je wel eens een beetje rebels!" De heer De Waard zegt, dat B. en W. heel Texel graag zo spoe dig mogelijk van electrische stroom zou den willen voorzien, maar financiële bezwaren noopten tot uitstel van de plannen. Met het oog op de uitbreiding was reeds een halve cent op de tarieven gelegd dat komt de uitbreiding van het net ten goede zodra de olieprijzen weer gunstiger liggen. De heer K. Beumkes vestigt de aan dacht op de slechte toestand van ver schillende wegen, m onderhoud bij de 30 Polders. Hij vraagt of de gemeente eens wil aandringen op verbetering. „Van Den Hoorn naar Oudeschild heb je een weg, waarop je negen van de tien keer je nek breekt" (mevrouw Vrijdag-Keijser merkt op, dat een mens maar eenmaal zijn nek kan breken!). Waardering verwacht. De heer C. H. Roeper neemt het voor de 30 Polders op en wijst op het grote bedrag, (meer dan een kwart millioen) dat de 30 Polders de laatste 2-3 jaren voor verbetering van hun wegen hebben uitgetrokken. Daarvoor past alle waar dering. De heer Beumkes zegt, dat de waterlozing op de v/eg tussen Ceres en Oudeschild te wensen overlaat, met wei nig kosten kan men het euvel verhel pen. De heer Roeper zegt, dat de 30 Pol ders tekort bekwaam personeel hebben. De voorzitter zegt dat B. en W binnen kort met de 30 Polders vergaderen en dan zal een en ander betreffende de we gen mede aan de orde gesteld worden. De heer Beumkes hoopt, dat het eind van het Klif aan Den Hoorn ook be straat zal worden. „Is natuurlijk ook in onderhoud bij de 30 Polders", verduide lijkt hij het „natuurlijk" wekt hila riteit! „Bij zomerdag knijp je er je ogen dicht van het stof en 's winters heb je er laarzen nodig." De voorzitter sluit om kwart voor zes de zitting met een woord van dank voor de prettige behandeling van de di verse onderwerpen en zegt toe spoedig een vergadering bijeen te zullen roepen om de bootverbinding uitvoerig te kun nen bespreken. GESLAAGD. De heer W. J. H. Mulder, alhier, slaagde te Den Haag voor candidaat-no- taris. VEERTIG JAAR GETROUWD. Het echtpaar A. van Beek en A. L. G. M. van Beek-van Beek, Eierland, heeft gisteren zijn 40-jarige echtvereniging gevierd. DAT MAG NIET! Jeugdige zoons van de heer Haarsma, Grietjeshoeve, Het Noorden, staken Vrijdagavond na "zonsondergang een grote hoeveelheid aardappelloof in brand zonder de brandweer hiervan in kennis te hebben gesteld. Een buurtbewoner meende, dat Grietjeshoeve in brand stond en hij belde onverwijld de brand weer van Den Burg op. Deze rukte on middellijk uit... Loos alarm, vergeefse moeite.en kans op een flinke boete. Gaat u iets verbranden, stelt de brandweer dan even op de hoogte! Dat voorkomt veel narigheid. UIT INDONESIË. Serg.-majoor M. W. Keijzer en gezin hopen 10 November met het troepen transportschip „Atlantis" te Amsterdam aan te komen. Einddoel van hun lange reis: Molenstraat 30, Den Burg. Op 11 November komt soldaat J. Wit te, De Koog, W 65, met het troepen transportschip „Nelly" te Rotterdam SPEELTUINVERENIGING. „Hoe zalig.ais de jeugd zich kan amuseren in een speeltuin, op de schom mels, op de wippen, aan de ringen, in de draaimolen, in de zandbak en zo voort. Er zijn al heel wat speeltuinverenigin gen in ons land en daarom juichen we het toe, dat thans ook op Texel (Den Burg) het initiatief wordt genomen voor de oprichting van een speeltuinvereni ging. Ouders, bezoekt allen de vergade ring, welke Vrijdagavond, aanvang acht uur, in Hotel De Zwaan wordt gehou den. Allen uw beste beentje voor en de speeltuin komt er! Den Helder, 25 October 1950 Met belangstelling las ik het uitvoerig betoog tegen een pont verbinding via 't Horntje van de heer Van der Vlis in de Tex. Courant van heden en ik haast me ook nu weer hierop te antwoorden. Nu, moeilijk heeft de heer v.d. Vlis me dit niet gemaakt. Niet alleen omdat de argumenten die de heer v.d. Vlis aanvoert zeer zwak zijn maar vooral omdat hij blijkbaar geheel onjuist is in gelicht. Het is nl. helemaal niet de bedoeling de haven van Oudeschild naai 't Horn tje te verplaatsen. Het plan voorziet in de aanlegplaats voor de pontverbinding aan 't Horntje. Eindelijk zal er dus in de haven te Oudeschild wat ruimte komen, waaraan sinds 1902 al, en thans zeer dringend, behoefte bestaat. Voor per schip te vervoeren stapelproducten en wat betreft de veilige ligplaats is het vermeende nadeel dus in een voordeel verkeerd. Laten we nu het betoog van de heer v.d. Vlis eens volgen. Om te beginnen schijnt u die 99 pet. vah de vacantiegan- gers die geen prijs op een kortere over tocht zouden stellen, zeer belangrijk te vinden: Maar men moet de vragen eens anders gaan stellen, bv. of ze geen lager tarieven wilden of minder gedrang tus sen auto's en fietsen, zelfs over viskis- ten en bagage! Of op tijd varen en niet meer wachten vóór vertrek of na aan komst. Er zijn immers zeer veel onge makken, vooral tijdens de seizoendruk- (Inqezonden mededeling). te, die om een oplossing schreeuwen. Ik ben er van overtuigd, dat vooral vele autobezitters Texel mijden om deze toch hopeloze toestand. En dat zullen toch niet de gasten zijn die men op Texel wil weren. Het zou interessant zijn te weten hoeveel er al van hebben afgezien een zomerhuis op Texel te bouwen enkel cmdat men er niet zeker van is dat de auto elk weekend over kan. En meen nu niet dat dit alles met nieuwe boten die op Oudeschild varen opgelost zou zijn, want de afstand blijft 11 km. en de vaartijd daardoor te lang. De boten moeten te groot en veel te duur zijn dus de tarieven nog hoger dan nu! Ook zal men te Oudeschild altijd met ijsgang blijven sukkelen. Verder schrijft de heer v.d Vlis, dat twee belangen tegen elkaar botsen, nl. van een kleine groep voor en een grote groep tegen de verbinding met 't Horn tje. Ik zou willen vragen: hoe komt u daarbij? Deze zaak hangt voor een groot deel af van de voorlichting die gegeven wordt of de ervaring die men heeft! Bv. als men de trein mist, niet met z'n ver huizing of wagen vee mee kan, z'n auto moet achterlagen of deze beschadigd wordt. De Texelaars zijn heus objectief genoeg om hun standpunt te bepalen en veel te vooruitstrevend om mee te la ten wegen dat het altijd zo geweest is en dus zo moet blijven! Ieder doorziet toch onmiddellijk waarom een deel der mid denstanders tegen het Horntje is! Maar laat men nu ook letten op een ander deel zakenlieden, die er vóór zijn omdat ze een groter perspectief zien, nl. Texel Vooruit! Groter welvaart. Lager vrach ten en onkosten, groter omzetten en kleiner voorraden omdat men die ge makkelijker en vlugger kan aanvullen vooral in de winter Texel zal uit z n isolement verlost zijn, ook tijdens ijs gang! En nu het natuurschoon! Waarom zou Texel aan natuurschoon of wat ook inboeten door een pontver binding via 't Horntje? Of is men bang, dat er vogelverschrikkers of spoken daarlangs komen? Waarom zou men niet evengoed de tuinwallen en folklore kun nen beschermen? Waar men ook is in de dennen of duinen van Texel, op bv. 200 meter van een verkeersweg heeft men daar geen hinder meer van. Zou een grote verkeersweg midden over Texel dan zo storend zijn? Neen, ik ge loof een grote zegen! De Texelse belas tinggelden zijn lang genoeg gebruikt voor ponten, veren, bruggen en wegen, vooral in Nederland behalve op Texel. Het is dus niet meer dan biliijk, dat er ook eens iets op Texel gedaan wordt, waaraan anderen meebetalen! Heeft u er weieens aan gedacht wat een groot voordeel dat zou zijn, een Prov. weg op Texel? Dat is meer dan een fietspad! Wat de requesten en vertogen voor de haven te Oudeschild in 1770 betreffen, dat is heel interessant, maar net is meer van belang te weten dat die haven blijft, zelfs doelmatiger wordt, zoals ik al schreef, juist door de pont via 't Horntje. Veevervoer. Is het de heer v.d. Vlis niet opgeval len, dat er al regelmatig veewagens met de boot meegaan? Welk een omvang zal dat aannemen als er ruimte voor is en het tarief bv. f 0,40 voor een overtocht zoals in Zeeland! Denk eens aan het verschil van plm. f 25 minder vracht voor een auto bloembollen! Denk aan visvervoer! Het beslaan van de visaf slag te Oudeschild is er mee gemoeid! Of is dat niet van belang? Vraag het de kottervissers maar eens. Denk aan kaas- en botervervoer, groente en fruit naar Texel en bv. eieren van Texel, het hout- vervoer naar Texei en alle stukgoede ren, waarvan dagelijks vrachtauto's vol naar Texel komen na diverse overladin gen op en van de boot. Als men toch over deze dingen gaat schrijven, moet men toch eerst hiervan voldoende ken nis nemen! Hoe duift u bv. zo te schrij ven als zou .Waterstaat" maar even lichtvaardig bijna een millioen voteren! Ik meen toch te weten dat hiervan een jarenlange studie van alles wat hier mede te maken heeft is gemaakt door de beste deskundigen op dit gebied! Men heeft vele iaren met pijnlijke nauwkeurigheid alles wat van en naar Texel ging en werd vervoerd genoteerd. Natuurlijk hebben deze deskundigen re kening gehouden met alles wat hierop van invloed zou kunnen zijn, ook wat betreft bevolkingsaanwas, ontwikkeling van het- verkeer, inpolderingen tot in de verre toekomst. Kort geleden gaf een felle tegenstan der van 't Horntje toe dat over 20 25 jaar wellicht toch een aanlegplaats aan 't Horntje gebouwd zou worden! Hij dacht zeker: wie dan leeft, die dan zorgt! Maar zoiets mag men van ver antwoordelijke Rijksinstanties toch niet verwachten. Wat voorgesteld wordt is alleen maar het nauwkeurig uitgere kend algemeen belang, speciaal voor Texel. Wat de heer v.d. Vlis hierover, ge deeltelijk zelfs vet, laat drukken, is m.i, gewoon misleidend. Immers stelt de mi nister zelf voor dat de provincie voor de weg zal zorgen. Hier wordt dus feitelijk de provincie op naar plicht gewezen dat Texel niet langer achtergesteld mag worden. Het is toch dwaas dit tegen te werken. Doet men dit toch dan zou men wellicht kunnen bereiken dat het ge hele plan van de begroting wordt afge voerd en deze (wan-)toestand nog lan ge jaren zal voortduren. Met het toene men van het wegverkeer zal het nog al ondraaglijker worden. Bovendien staat het vast dat een aanlegplaats in Oude schild beslist niet gebouwd zal worden! Wat wil men dan? En neem nu eens kennis van de verkeersstatistieken. Zelfs bij TESO van 5881 auto's in 1939 tot 15,333 in 1949, dus een stijging van 250 pet. in 10 jaar ondanks de oorlog en gebrek aan ruimte op de boten. Want als men deze cijfers, vooral van de laat ste jaren, vergelijkt met die van de nor male ontwikkeling elders, dan komt TESO achteraan als een trekschuit! (Zie vervolg pagina 4, 4e kolom).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 1