Cjroen <2wartsJexeU in het harL,
n volgende vergadering komt
verbinding Texel-Den Helder
aan de orde
TEXEL VOORUIT
te
De Gemeenteraad kwam bijeen
Het antwoord van een geboren Texelaar
Ruwe huid? PUROL
ige
VOENSDAG 1 NOVEMBER 1950
TEXELSE
64e JAARGANG. No. 6473
COURANT
Uitgave N.V- v h. Langeveld <S De Rooi)
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp.
Boerenleenbank. Postgiro 652-
Abonnementsprijs f 2,75 per half jaar.
De Texelse Vroedschap zal de eerstvolgende vergadering vnl. wijden aan
iet brandende vraagstuk van onze (Texelse) tijd: de verbinding met het vaste-
and. Verschillende vroede vaderen beidden Vrijdagmiddag vol ongeduld de
ondvraag om hun visie op de pontpiannen uiteen te zetten, maar zij bleken
aarne bereid ten aanzien van deze aangelegenheid hun energie te bewaren tot
le eerstvolgende zitting.
Hier geven wij nog enkele flitsen
och nog weer een veel ruimte rovend
jeheel uit de vergadering, welke de
[emeenteraad Vrijdag jl. heeft gehou-
ien:
Zeven minuten over half drie opent de
oorzitter de vergadering. Hij deelde
nede, dat bericht van verhindering was
intvangen van de heren S. Keijser en
V. Wassenaar. Hierna volgt een lange
eeks van benoemingen. De heer De
Coning werd benoemd tot ambtenaar
ran de burgerlijke stand, tot bestuurs-
id van de Stichting Nijverheidsonder-
vijs voor meisjes op Texel, tot bestuurs-
id van de Woningbouwver. Texel en tot
m Commissaris van de T.E.M. In al deze
H 'uncties volgde de heer De Koning Mr.
W 3. D. Rehorst op, wien eervol ontslag
|werd verleend.
Zoals gemeld is de heer H. L. van
Aarsbergen, hoofd der o.l. school te Den
doorn, benoemd aan de Kinderwerk-
ilaats van Kees Boeke, te Bilthoven
waar ook onze Prinsesjes onderwijs ont
vangen. De raad moest de heer Van
Karsbergen dus eervol ontslaan, doch
leed dit slechts node. De heer K. Beum-
kes merkte op: „Ais wij straks weer een
lieuw hoofd benoemen, laten we dan ie-
nand kiezen, die wat ouder js, die wil
hier wellicht wat langer blijven en
kunnen wij dan niet als voorwaarde
tellen, dat het nieuwe hoofd Den Hoorn
minstens een jaar of drie trouw blijft?
Er zijn kinderen, die nu al vijf verschil
lende onderwijzers hebben gehad, door
dat de onderwijzers Den Hoorn weer
spoedig verlaten. De voorzitter vindt
dit maar een moeilijke zaak, doch bij de
voordracht zal met een en ander toch
rekening worden gehouden.
De heren Alb. Dros Bzn., Jak. Bruin,
Joh. Daalder, Jurr. Beumkes en J. Buis
man werden allen herkozen als leden
de adviescommissie Woonruimte-
wet, „een afschaduwing der bevolking",
aldus wethouder De Waard.
De heren W. Wassenaar, H. Zijm en
e| S. van der Vis werden herkozen als ver
tegenwoordigers van de Raad in de
commissie voor georganiseerd overleg
en als plaatsvervangende vertegen
woordigers de heren Alb. Dros Bzn., R.
J. Timmer en mevrouw G. Vrijdag-
Keijser. De heer S. v.d. Vis werd be
noemd tot afgevaardigde naar de alg.
vergadering van de T.E.M.de heer H.
IZijm tot plaatsvervanger. De heren A.
Boon Jzn., W. H. Bakker en P. Dros Gz.
werden benoemd tot bestuursleden van
de Sociale Dienst.
Hierna werd een nieuwe Verordening
tot regeling van de verdeling der werk
zaamheden tussen de verschillende
ambtenaren van de burgerlijke stand
vastgesteld en vervolgens kreeg het ge-
meentepersoneel zijn 2e 5 pet. salaris
verhoging voor Sept. t.e.m. Dec. 1950.
Van de Staat der Nederlanden wer
den 334 meter van de Minister Ruysweg
en 60 meter van de Kaapweg, beide te
De Koog, in eigendom en onderhoud
overgenomen.
In ons vorig nummer hebben wij
leeds de nieuwe markttarieven ge
noemd. De raad werd medegedeeld, dat
de oude tarieven reeds dertig jaar gol
den.
De punten met betrekking tot het be
schikbaar stellen van gelden ten behoe
ve van het onderwijs (zie vorig num
mer) werden vlot doorgehamerd. De
voorzitter had de indruk, dat er op het
gebied van het ondeiwijs op Texel nog
heel wat achterstand moet worden in
gehaald.
Indien inspecteur Feringa's urgentie
plan van de scholenbouw voor Texel
verwezenlijkt wordt, krijgt De Koog
volgend jaar een nieuwe o.l. school met
drie lokalen (Het ligt in het voornemen
om de nieuwe banken, welke men aan
vankelijk de o.l. school te Den Hoorn
had toebedacht, straks een plaatsje te
geven in de nieuw te bouwen school van
De Koog)
Voorts deelde de voorzitter mee, dat
genoemd plan uitbreiding van de Ulo
met twee lokalen beoogt en de o.l. school
te Den Burg (Emma)aan) volgens dat
plan met een zesde lokaal zal worden
uitgebreid. Bovendien wil men probe
ren de o.l. school te Den Burg van een
gymnastieklokaal te voorzien. Wij ho
pen zeer, dat al deze voornemens ver
wezenlijkt kunnen worden want zo
als de voorzitter heeft gezegd op
Texel is een grote achterstand in te ha
len!
Bij het besluit vermakelijkheidsbe
lasting te gaan heffen op het beklim
men van de vuurtoren vernamen wij,
dat het Loodswezen de beklimming ge
doogt a f 0,25 per persoon. Zo zal de ene
overheid de andere een bedragje af
snoepen, hetgeen de voorzitter als een
sportieve zaak voorkwam.
Aan de N.V. Bouwkas „Rohyp" werd
garantie verleend ter zake van de beta
ling van rente en aflossing van twee hy
pothecaire geldleningen door genoemde
N.V. te verstrekken aan de heren D.
Trap Dzn. en J. Vermeulen Ezn., beiden
le Oosterend. Mevrouw Vrijdag-Keijser
zei. „In principe ben ik er zeer tegen om
met zo weinig zekerheidsstelling voor
particulieren borg te zijn. Iedere Texe
laar wil wel op die manier sparen".
De heer De Waard deelde mede:
„Omdat zij in het particuliere crediet-
wezen niet kunnen slagen, stelt de mi
nister zich voor 90 pet. garant, de ove
rige 10 pet. is voor de gemeente".
De heer Timmer geloofde ook, dat er
zo wel meer willen bouwen, maar, zei
hij, daar gaat het juist om. Konden maar
meerdere personen bouwvolume krij
gen! De heer De Waard: „Het gaat om
de herbouw te stimuleren". Als de voor
zitter aan mevrouw Vrijdag-Keijser
vraagt ,,Is u tegen?" antwoordt zij: „Dat
vind ik nogal communistisch, ik leg mij
er bij neer"!
Mevrouw G. Vrijdag-Keijser en de
heren W. Wassenaar Joh. Daalder en H.
Zijm, worden benoemd tot leden van
een commissie, die belastingreclames
mag gaan onderzoeken.
Als laatste punt van de agenda volg
de vaststelling van de 6e en 7e supple-
toire begroting voor de dienst 1950
(f 150 subsidie voor Kraamzorg Den
Helder-Texel voor 2e halfjaar 1950 en
f 250 subsidie voor de tentoonstelling
„Van Wadden tot IJ".
Rondvraag.
De heer H. Zijm: „Ik heb begrepen,
dat de woningnood nog groter is dan
enige jaren geleden. Er worden op Texel
minder woningen gebouwd dan voor de
oorlog en toen was hier al een tekort
van 30 stuks op ongeveer 2400 gezin
nen. De Staat wijst ons een bouwvolu
me van slechts 12 woningen per jaar
toe, dat is meer dan bedroefd De ge
volgen laten zien merken: in de bouw
vakken heerst op Texel grote werkloos
heid, 12 vaklieden hebben de laatste
maanden Texel al verlaten om elders
aan de slag te kunnen gaan. B. en W.
moeten er bij de instanties meer achter
zitten om een grotere toewijzing te ver
krijgen!"
De voorzitter: ,U heeft B. en W. in
alles mee"!
De heer De Waard: „Wij zijn de laat
ste jaren tot vervelens toe bij Gedepu
teerden geweest. Het resultaat daarvan
was, dat wij 5 woningen méér mochten
bouwen, werd dus 15 in totaal. Wij zul
len op vergroting van het bouwvolume
blijven aandringen.
De heer Zijm: „De verdeling is eigen
aardig: er zijn gemeenten waar betrek
kelijk weinig woninggebrek heerst en
die toch nieuwe woningen mogen bou
wen. Ik las onlangs in de krant een ad
vertentie, waarin stond: „Tien nieuwe
woningen, direct te aanvaarden". Het
hinderde niet waar de reflectant van
daan kwam, dat was dus een bewijs, dat
in die gemeente zelf geen woningnood
bestond.
De heer De Waard: „Gedeputeerden
hebben een zgn. nationaal plan en
willen vooral woningen, waar de in
dustrie zich zal uitbreiden. Inderdaad
zijn ze t.a.v. de prognose voor Texel
mis, want het door hen genoemde cij
fer van 9600 inwoners in 1960 is reeds
in 1949 overschreden. De heer Th. R.
Hin leest hierop een krantenbericht
voor, waarin staat: „Meer bouwvolume
voor Noordholland, plan tot vergroting
van het bouwvolume voor de industrie,
plattelandsgemeenten komen voor die
vergroting nog niet in aanmerking"!
De heer Zijm vertelt voorts, dat We
deropbouw een bedroevende traagheid
aan de dag legt: de zgn. duplexwonin-
gen zijn eind Augustus aanbesteed, 21
September was alles voor elkaar, de pa
pieren gingen voor het fiat naar Den
Haag, maar daar houden ze de zaak op
omdat in het bestek van de architect
staat: „In de woningen moet over tien
jaren de linkertrap worden opgeruimd
en de rechtertrap blijft staan". Nu, vol
gens Den Haag moet dat net andersom
zijn en de vaklieden kunnen wachten!
De voorzitter: „Wij zullen trachten
met de nodige felheid hierin iets te
bereiken, ik ben olij, dat de heer Zijm
een en ander naar voren gebracht heeft"
De heer Hin deelde mede, dat er twee
Texelaars zijn, die in het voorjaar reeds
bouwvergunning ontvingen, maar nog
steeds niet zijn begonnen; als zij niet
spoedig bouwen, is Texel dat volume
kwijt.
De Pont.
De heer Zijm, vandaag wel zeer ac
tief, roert vervolgens de pontplannen
aan „Voor Texel een van de grootste
belangen, ook het gemeentebestuur
heeft daarin terdege een woordje mee
te spreken en te onderzoeken wat voor
Texel het beste is".
De voorzitter: „Vanaf het eerste uur,
dat ik hier voet aan wal zette ben ik
met deze aangelegenheid geconfron
teerd.
In B en W hebben wij deze zaak reec^s
uitvoerig besproken. Mijn standpunt
was deze zaak zo spoedig mogelijk in de
raad naar voren te brengen, maar tot
dusverre kennen wij alleen nog maar
het standpunt van de provincie (die
naar wij menen te weten geen gelden
beschikbaar kan stellen voor de weg
Horntje-Den Burg. Red.) Ik heb B. en
W. gezegd, dat het m.i. het beste leek,
om deze zaak nog eens zelf in Haarlem
te gaan bespreken. Dat is gebeurd. De
man die deze kwestie behandelt (de
Directeur-Generaal van de Waterstaat.
Red.) zal naar Texel komen. De raad
heeft het recht op volledig inzicht van
de situatie. Daarom hebben B. en W.
besloten een speciale vergadering uit te
schrijven, waarin de pontplannen beke
ken zullen worden. Dit zal de eerstvol
gende vergadering zijn.
De donkere Gasthuisstraat.
De heer Zijm breekt een lans voor
meer licht in de Gasthuisstraat, die
geen enkele winkelzaak heeft, slechts
aan het begin en het einde staat een
lantaarnpaal.
In antwoord op een vraag van de
heer Zijm deelt de voorzitter mede, dat
de restauratie van de tot monumentaal
gebouw verklaarde woning aan het be
gin van de Kogerstraat niet lang meer
op zich zal laten wachten.
De heer Jak. Bruin pleit voor een be
tere werkgelegenheid in de Visafslag;
de heer Van der Vis dringt aan op ver
betering van de (gemeente) weg De
Koog-Ruige Dijk. Spreker heeft daar
een soort tijgerval gesignaleerd; de heer
Zijm hoopt op herstel van de langs de
weg lopende heining, verschillende toe
risten kwamen er niet zonder kleer
scheuren langs; de heer Van der Vis
verzoekt plaatsing van een lantaarn bij
de landbouwhuishoudschool; de heer
Beumkes dringt aan op verdere electri-
ficatie van Texel. „Wij zitten nu nog bij
een petroleumlamp, als je al die lichten
in de dorpen ziet, word je wel eens een
beetje rebels!" De heer De Waard zegt,
dat B. en W. heel Texel graag zo spoe
dig mogelijk van electrische stroom zou
den willen voorzien, maar financiële
bezwaren noopten tot uitstel van de
plannen. Met het oog op de uitbreiding
was reeds een halve cent op de tarieven
gelegd dat komt de uitbreiding van
het net ten goede zodra de olieprijzen
weer gunstiger liggen.
De heer K. Beumkes vestigt de aan
dacht op de slechte toestand van ver
schillende wegen, m onderhoud bij de
30 Polders. Hij vraagt of de gemeente
eens wil aandringen op verbetering.
„Van Den Hoorn naar Oudeschild heb
je een weg, waarop je negen van de
tien keer je nek breekt" (mevrouw
Vrijdag-Keijser merkt op, dat een mens
maar eenmaal zijn nek kan breken!).
Waardering verwacht.
De heer C. H. Roeper neemt het voor
de 30 Polders op en wijst op het grote
bedrag, (meer dan een kwart millioen)
dat de 30 Polders de laatste 2-3 jaren
voor verbetering van hun wegen hebben
uitgetrokken. Daarvoor past alle waar
dering. De heer Beumkes zegt, dat de
waterlozing op de v/eg tussen Ceres en
Oudeschild te wensen overlaat, met wei
nig kosten kan men het euvel verhel
pen.
De heer Roeper zegt, dat de 30 Pol
ders tekort bekwaam personeel hebben.
De voorzitter zegt dat B. en W binnen
kort met de 30 Polders vergaderen en
dan zal een en ander betreffende de we
gen mede aan de orde gesteld worden.
De heer Beumkes hoopt, dat het eind
van het Klif aan Den Hoorn ook be
straat zal worden. „Is natuurlijk ook in
onderhoud bij de 30 Polders", verduide
lijkt hij het „natuurlijk" wekt hila
riteit! „Bij zomerdag knijp je er je ogen
dicht van het stof en 's winters heb je
er laarzen nodig."
De voorzitter sluit om kwart voor
zes de zitting met een woord van dank
voor de prettige behandeling van de di
verse onderwerpen en zegt toe spoedig
een vergadering bijeen te zullen roepen
om de bootverbinding uitvoerig te kun
nen bespreken.
GESLAAGD.
De heer W. J. H. Mulder, alhier,
slaagde te Den Haag voor candidaat-no-
taris.
VEERTIG JAAR GETROUWD.
Het echtpaar A. van Beek en A. L. G.
M. van Beek-van Beek, Eierland, heeft
gisteren zijn 40-jarige echtvereniging
gevierd.
DAT MAG NIET!
Jeugdige zoons van de heer Haarsma,
Grietjeshoeve, Het Noorden, staken
Vrijdagavond na "zonsondergang een
grote hoeveelheid aardappelloof in brand
zonder de brandweer hiervan in kennis
te hebben gesteld. Een buurtbewoner
meende, dat Grietjeshoeve in brand
stond en hij belde onverwijld de brand
weer van Den Burg op. Deze rukte on
middellijk uit...
Loos alarm, vergeefse moeite.en
kans op een flinke boete. Gaat u iets
verbranden, stelt de brandweer dan
even op de hoogte! Dat voorkomt veel
narigheid.
UIT INDONESIË.
Serg.-majoor M. W. Keijzer en gezin
hopen 10 November met het troepen
transportschip „Atlantis" te Amsterdam
aan te komen. Einddoel van hun lange
reis: Molenstraat 30, Den Burg.
Op 11 November komt soldaat J. Wit
te, De Koog, W 65, met het troepen
transportschip „Nelly" te Rotterdam
SPEELTUINVERENIGING.
„Hoe zalig.ais de jeugd zich kan
amuseren in een speeltuin, op de schom
mels, op de wippen, aan de ringen, in de
draaimolen, in de zandbak en zo voort.
Er zijn al heel wat speeltuinverenigin
gen in ons land en daarom juichen we
het toe, dat thans ook op Texel (Den
Burg) het initiatief wordt genomen voor
de oprichting van een speeltuinvereni
ging. Ouders, bezoekt allen de vergade
ring, welke Vrijdagavond, aanvang acht
uur, in Hotel De Zwaan wordt gehou
den. Allen uw beste beentje voor en de
speeltuin komt er!
Den Helder, 25 October 1950
Met belangstelling las ik het uitvoerig
betoog tegen een pont verbinding via 't
Horntje van de heer Van der Vlis in de
Tex. Courant van heden en ik haast me
ook nu weer hierop te antwoorden.
Nu, moeilijk heeft de heer v.d. Vlis
me dit niet gemaakt. Niet alleen omdat
de argumenten die de heer v.d. Vlis
aanvoert zeer zwak zijn maar vooral
omdat hij blijkbaar geheel onjuist is in
gelicht.
Het is nl. helemaal niet de bedoeling
de haven van Oudeschild naai 't Horn
tje te verplaatsen. Het plan voorziet in
de aanlegplaats voor de pontverbinding
aan 't Horntje. Eindelijk zal er dus in de
haven te Oudeschild wat ruimte komen,
waaraan sinds 1902 al, en thans zeer
dringend, behoefte bestaat. Voor per
schip te vervoeren stapelproducten en
wat betreft de veilige ligplaats is het
vermeende nadeel dus in een voordeel
verkeerd.
Laten we nu het betoog van de heer
v.d. Vlis eens volgen. Om te beginnen
schijnt u die 99 pet. vah de vacantiegan-
gers die geen prijs op een kortere over
tocht zouden stellen, zeer belangrijk te
vinden: Maar men moet de vragen eens
anders gaan stellen, bv. of ze geen lager
tarieven wilden of minder gedrang tus
sen auto's en fietsen, zelfs over viskis-
ten en bagage! Of op tijd varen en niet
meer wachten vóór vertrek of na aan
komst. Er zijn immers zeer veel onge
makken, vooral tijdens de seizoendruk-
(Inqezonden mededeling).
te, die om een oplossing schreeuwen. Ik
ben er van overtuigd, dat vooral vele
autobezitters Texel mijden om deze toch
hopeloze toestand. En dat zullen toch
niet de gasten zijn die men op Texel wil
weren. Het zou interessant zijn te weten
hoeveel er al van hebben afgezien een
zomerhuis op Texel te bouwen enkel
cmdat men er niet zeker van is dat de
auto elk weekend over kan. En meen
nu niet dat dit alles met nieuwe boten
die op Oudeschild varen opgelost zou
zijn, want de afstand blijft 11 km. en de
vaartijd daardoor te lang. De boten
moeten te groot en veel te duur zijn dus
de tarieven nog hoger dan nu! Ook zal
men te Oudeschild altijd met ijsgang
blijven sukkelen.
Verder schrijft de heer v.d Vlis, dat
twee belangen tegen elkaar botsen, nl.
van een kleine groep voor en een grote
groep tegen de verbinding met 't Horn
tje. Ik zou willen vragen: hoe komt u
daarbij? Deze zaak hangt voor een groot
deel af van de voorlichting die gegeven
wordt of de ervaring die men heeft! Bv.
als men de trein mist, niet met z'n ver
huizing of wagen vee mee kan, z'n auto
moet achterlagen of deze beschadigd
wordt. De Texelaars zijn heus objectief
genoeg om hun standpunt te bepalen en
veel te vooruitstrevend om mee te la
ten wegen dat het altijd zo geweest is en
dus zo moet blijven! Ieder doorziet toch
onmiddellijk waarom een deel der mid
denstanders tegen het Horntje is! Maar
laat men nu ook letten op een ander
deel zakenlieden, die er vóór zijn omdat
ze een groter perspectief zien, nl. Texel
Vooruit! Groter welvaart. Lager vrach
ten en onkosten, groter omzetten en
kleiner voorraden omdat men die ge
makkelijker en vlugger kan aanvullen
vooral in de winter Texel zal uit z n
isolement verlost zijn, ook tijdens ijs
gang!
En nu het natuurschoon!
Waarom zou Texel aan natuurschoon
of wat ook inboeten door een pontver
binding via 't Horntje? Of is men bang,
dat er vogelverschrikkers of spoken
daarlangs komen? Waarom zou men niet
evengoed de tuinwallen en folklore kun
nen beschermen? Waar men ook is in
de dennen of duinen van Texel, op bv.
200 meter van een verkeersweg heeft
men daar geen hinder meer van. Zou
een grote verkeersweg midden over
Texel dan zo storend zijn? Neen, ik ge
loof een grote zegen! De Texelse belas
tinggelden zijn lang genoeg gebruikt
voor ponten, veren, bruggen en wegen,
vooral in Nederland behalve op Texel.
Het is dus niet meer dan biliijk, dat er
ook eens iets op Texel gedaan wordt,
waaraan anderen meebetalen! Heeft u
er weieens aan gedacht wat een groot
voordeel dat zou zijn, een Prov. weg
op Texel? Dat is meer dan een fietspad!
Wat de requesten en vertogen voor de
haven te Oudeschild in 1770 betreffen,
dat is heel interessant, maar net is meer
van belang te weten dat die haven
blijft, zelfs doelmatiger wordt, zoals ik
al schreef, juist door de pont via 't
Horntje.
Veevervoer.
Is het de heer v.d. Vlis niet opgeval
len, dat er al regelmatig veewagens met
de boot meegaan? Welk een omvang zal
dat aannemen als er ruimte voor is en
het tarief bv. f 0,40 voor een overtocht
zoals in Zeeland! Denk eens aan het
verschil van plm. f 25 minder vracht
voor een auto bloembollen! Denk aan
visvervoer! Het beslaan van de visaf
slag te Oudeschild is er mee gemoeid!
Of is dat niet van belang? Vraag het de
kottervissers maar eens. Denk aan kaas-
en botervervoer, groente en fruit naar
Texel en bv. eieren van Texel, het hout-
vervoer naar Texei en alle stukgoede
ren, waarvan dagelijks vrachtauto's vol
naar Texel komen na diverse overladin
gen op en van de boot. Als men toch
over deze dingen gaat schrijven, moet
men toch eerst hiervan voldoende ken
nis nemen! Hoe duift u bv. zo te schrij
ven als zou .Waterstaat" maar even
lichtvaardig bijna een millioen voteren!
Ik meen toch te weten dat hiervan een
jarenlange studie van alles wat hier
mede te maken heeft is gemaakt door
de beste deskundigen op dit gebied!
Men heeft vele iaren met pijnlijke
nauwkeurigheid alles wat van en naar
Texel ging en werd vervoerd genoteerd.
Natuurlijk hebben deze deskundigen re
kening gehouden met alles wat hierop
van invloed zou kunnen zijn, ook wat
betreft bevolkingsaanwas, ontwikkeling
van het- verkeer, inpolderingen tot in de
verre toekomst.
Kort geleden gaf een felle tegenstan
der van 't Horntje toe dat over 20 25
jaar wellicht toch een aanlegplaats aan
't Horntje gebouwd zou worden! Hij
dacht zeker: wie dan leeft, die dan
zorgt! Maar zoiets mag men van ver
antwoordelijke Rijksinstanties toch niet
verwachten. Wat voorgesteld wordt is
alleen maar het nauwkeurig uitgere
kend algemeen belang, speciaal voor
Texel.
Wat de heer v.d. Vlis hierover, ge
deeltelijk zelfs vet, laat drukken, is m.i,
gewoon misleidend. Immers stelt de mi
nister zelf voor dat de provincie voor de
weg zal zorgen. Hier wordt dus feitelijk
de provincie op naar plicht gewezen dat
Texel niet langer achtergesteld mag
worden. Het is toch dwaas dit tegen te
werken. Doet men dit toch dan zou men
wellicht kunnen bereiken dat het ge
hele plan van de begroting wordt afge
voerd en deze (wan-)toestand nog lan
ge jaren zal voortduren. Met het toene
men van het wegverkeer zal het nog al
ondraaglijker worden. Bovendien staat
het vast dat een aanlegplaats in Oude
schild beslist niet gebouwd zal worden!
Wat wil men dan? En neem nu eens
kennis van de verkeersstatistieken.
Zelfs bij TESO van 5881 auto's in 1939
tot 15,333 in 1949, dus een stijging van
250 pet. in 10 jaar ondanks de oorlog en
gebrek aan ruimte op de boten. Want
als men deze cijfers, vooral van de laat
ste jaren, vergelijkt met die van de nor
male ontwikkeling elders, dan komt
TESO achteraan als een trekschuit!
(Zie vervolg pagina 4, 4e kolom).