Cjroen t2warL-J~exels in het harL> De pot verwijt de ketel r IVie betaalt het jaarlijks tekort op een dienst via het Horntje De pontkwestie moeten wij van alle kanten en vooral breed bekijken BUITENLANDS WEEKOVERZICHT Sport op Texel ZATERDAG 4 NOVEMBER 195, 84e JAARGANG. No. 6474 Uitgave N.V- v h. Langeveld De Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenbank- Postgiro 652- Abonnementsprijs f 2,75 per half jaar. Met belangstelling las schrijver dezes iet antwoord van de heer J. Kikkert op iet betoog van de heer Van der Vlis en lij dit lezen maakte hij bovenstaande ipmerking. Zeer terecht verwijt K. aan v.d. VI. lat hij zijn artikel schrijft zonder de :aak voldoende te onderzoeken; inder- laad is v.d. VI. op vele plaatsen aan vechtbaar. Dit hadden we van de schrij ver van het mooie boek „Texel", waar voor toch zovele dagen en weken onder hoek nodig zijn geweest, niet verwacht. Met één dag op Texel met diverse in stanties hierover te praten, had u derge lijke fouten niet gemaakt en zou uw be toog vóór Oudeschild veel sterker ge komen zijn. Maar ook K. maakt m.i. belangrijke fouten. U meent dat het toekomstig ver voer via Oudeschild ook met een betere haven en nieuwe boot niet opgevangen kan worden. Op welk vervoer rekent u dan in de toekomst? TESO heeft, naar we weten, plannen voor een boot, waarop plaats voor plm. 28 auto's, waarvan 6 geladen vracht auto's kunnen zijn. Bij een 2-urendienst, dus minstens 7 maal per dag, kan dat nogal wat belopen. Verder schrijft K., dat de boot naar Oudeschild veel te groot en dus te duur moet zijn. Experts beweren echter, dat de boot die de dienst op 't Horntje moet varen, niet of niet noemenswaard klei ner kan zijn. Dwars over het beruchte Marsdiep met zware auto's beladen, moet dit schip voldoende zeewaardig zijn. Men spreekt zelfs van een ferry- boot; nu die is zeker duurder. Doch nu het haakje waar de kan aan hangt de tarieven. Uit het schrijven van K. moeten we concluderen, dat straks een veeauto overgaat voor zegge f 0,40! „zoals in Zeeland". Om te water tanden! (In Zeeland werken geheel an dere factoren, dat weet u toch ook wel?) Is dit nu óók niet belachelijk? Auto's bloembollen plm. f25 minder vracht' Geachte Kikkert, we kunnen hier wel over schrijven, doch gaarne zou ik uw berekening eens willen zien waarop u uw mening grondt dat de tarieven via 't Horntje zó kunnen zijn. In het bulletin over de pontkwestie lezen we: Waterstaat bouwt de haven als de provincie de weg aanlegt als TESO de dienst verzorgt. Dan moet T.E. S.O. dit ook kunnen, dus de exploitatie mogelijk zijn. We kpnnen veilig aannemen dat het botenkapitaal niet veel verschilt dus rente en afschrijving ongeveer gelijk. Vaartijd Horntje plm. 15 min. Ou deschild plm. 30 min. Horntje uurdienst (tenminste dat wordt ons voorgehouden, doch is m.i. een utopie). Oudeschild 2- uurdienst, dus vaarkosten (brandstoffen e.a.) vrijwel gelijk, lonen en salarissen ook vrijwel gelijk. Een veerdienst via Horntje zal niet noemenswaard meer vervoer krijgen, dan de geprojecteerde boot via een betere haven te Oudeschild. Door de indertijd ingestelde pontcom- missie werd het verlies via 't Horntje op jaarlijks ongeveer f 100,000 geraamd! Verder schrijft K. dat het bestaan van de Visafslag te Oudeschild ermee ge moeid is! Hoe bewijst u dat? Een auto vis is via de bootverbinding met Ou deschild niet later te Den Helder dan via 't Horntje en zeker ook niet veel duurder. De vaartijd is 15 minuten korter doch daar moet plm. 8 km. voor gereden wor den. „Nee, laten we maar niet meer reke- ;n" zegt K. Nee, wél rekenen Kikkert; eerst cijfers op bovengestelde vraag; dan, wie betaalt de verbetering van de weg AtlasDen Burg (f 400,000, en dan is u op het eind van de Molen straat. En dan? Wie betaalt 't jaarlijks tekort op de dienst via 't Horntje? Of moeten de tarieven zodanig worden dat de dienst uit kan? Maar dan zal de ani- Maar de „Dokter VVagemaker" vaart nog rustig voort! mo er voor de meesten wel af zijn. Eerst als we een afdoend antwoord hebben op deze (en nog vele andere) vragen, kunnen we cns een oordeel vor men over de vraag óf we 't Horntje kun nen prefereren boven Oudeschild. Zó eenvoudig als u de zaak schetst, is ze lang niet. H. EDAMMERTJES IN DE HAVEN. Donderdag viel een groot aantal ka zen in de haven toen een kist vol kaas bij de beurtschipper over boord ging. Het personeel van de beurtdienst begon ijverig te dreggen en haalde reeds een deel van de drenkelingen boven water. Straks zal de een of andere jutter wel proberen of hij nog wat van de rest kan vinden. MIJN MAN HIELD ZO VAN RODE BLOEMEN. Dit zijn de woorden van een jonge oorlogsweduwe, geschreven in een brief aan een kennis in Holland en de schrijf ster vervolgde: Als u daarom 't graf van mijn man bezoekt, leg er dan rode bloe men op en schrijf er bij „een verre groet van je vrouw en je kleine meisje". Het verre graf van deze man en vader ligt in Holland: één van de dertig dui zend oorlogsgraven in Hollandse bodem en één van achttien millioen graven van gevallenen over de gehele wereld: de uitkomst van de laatste oorlog. En achter elk graf, achter elk eenvoudig kruis schuilt een zee van ellende, omdat achter iedere dode zij staan die achter bleven. Werd in de oorlog ellende geleden, dan werd door velen de verzuchting ge slaakt: kon ik maar iets doen. Nu kan men iets doen! Nu kan men helpen in het grote verdriet van zo velen! Hoe? Niet door enige meewarige woorden. Neen, door een daad! Door het kopen van een klaproos van de collectanten, die op Zaterdag 11 November zullen rondgaan. Met een*bijdrage uit de opbrengst van de klaprooscollecte hebben reeds dui zenden nabestaanden een reis naar ons land kunnen maken om het graf van een gevallene te bezoeken; nabestaanden, die zelf de reis onmogelijk zouden heb ben kunnen betalen. Voor hen, die een te verre reis zouden moeten maken is verder een toegezonden foto van het graf een dierbaar geschenk geweest. Helpe ieder dit mooie werk steunen! ZONDAGSDIENST DEN BURG. DOKTER SCHALKWIJK. SPREKEN IS GOUD. „....Zwijgen is goud!" Dat geldt be slist met voor wie deelgenomen heeft aan de cursus „Spreken in het open baar", ook wel genoemd de „Rhetor- club". et genoegen hebben we dezer da gen verschillende cursisten horen spee chen. Ze praatten u finaal van de sok ken! Nee, dat gelooft u niet, kunnen wij ons best indenken! Maar wie werkelijk interesse heeft voor deze cursus moet zijn oor eens te luisteren leggen als op Dinsdag 14 November in „De Zwaan" de slotavond wordt gehouden. Aanvang 8 uur precies. Belangstellenden, komt in groten ge tale en overtuigt u zich van het succes! De man, die eerst ogenblikkelijk begon te hakkelen als hij u bij een tête a tête aansprak, voert Dinsdag het woord voor een volle zaal, rustig en overtuigend, zo als gij een teleurgestelde vriend bemoe digen zoudt! Legt uw oor te luisteren, en scherp tevens uw blik, want een beteke nisvol gebaar is honderd woorden waard Geachte redactie. Verzoeke beleefd opname van het vol gende: Met stijgende verbazing heb ik ken nis genomen van het artikel van de heer Van der Vlis. Ik heb de grootste ach ting voor de wijze waarop de heer v.d. Vlis de geschiedenis van ons eiland heeft vastgelegd. Waarvoor hij naar mijn mening het ere-burgerschap ver diend heeft. Doch de wijze waarop hij zich van onze verbinding met de vaste wal afmaakt is wel wat beneden peil. Wat niet te verwonderen is, wijl de heer v.d. Vlis z'n argumenten put uit twee eeuwen oude archieven. Wanneer we het verloop der bootverbinding nagaan, zien we toch, dat ondanks goed materi aal, dit steeds tekort schoot, m.a.w. de nieuwe boot was er nauwelijks of ze was al te klein of verouderd. Ik maak de be trokken besturen hier niet gaarne ver wijt van! Daar dit m.i. hoofdzakelijk moet worden toegeschreven aan de gro te vlucht welke autotransport en vacan- tiewezen namen. Maar is dit nu geen reden om nu, nu deze dingen acuut gaan worden, de zaak met van alle kan ten en vooral, breed te bekijken. De heer v.d. Vlis ziet niets anders dan vreemde lingenverkeer, zeker, een voorname bron van inkomsten, die zeker niet ver waarloosd mag worden. Maar als men hen had gevraagd, zoudt u geen bezwaar hebben als de boottocht wat korter werd?, was het antwoord misschien ook ja geweest. M.a.w. deze dingen mogen toch in zo'n belangrijke zaak niet te zwaar wegen. Hoe komt men eigenlijk aan deze cij fers, lopen de heren rapporteurs daar nu al mee te koop? Ook kan men hier tegen over stellen de kortere boottocht. Hoe zwaar weegt dit? Hoeveel is dit waard voor de zakenman? Hoeveel au- to-rij-uren gaan iu verloren? Ver bazingwekkend is echter wat de heer v. d. Vlis over de landbouw schrijft. Neem bv. de aardappelen, de handel is er steeds meer op uit deze bij de boer op te laden en bij de groenteboer te lossen, wat een besparing geeft en het product ten goede komt. Waar dit niet mogelijk is zoals hier, worden de prijzen gedrukt en zo zijn er natuurlijk meer landbouwartikelen. I En dan de veeteelt. Maar meneer v.d. l Vlis, u is erg gesteld op een lange boot- tocht, maar als de lammetjes eens kon den spreken, als die een hele dag in een gloeiende boot hebben gestaan na eerst nog een rit op de wagen te hebben ge maakt, zonder eten of drinken. Ik denk dat zij het prefereren om per auto zon der overladen in een paar uur ter plaat se te zijn, om niet te spreken van de voordelen voor handelaar en boer die hieraan verbonden zijn. En dan die Waterstaat, tja, die doet maar wat, maar zou het ook kunnen zijn dat die heren even verder zien 'en bv. ook denken aan de dijk Texel-Vlieland en misschien zelfs een inpoldering in deze buurt? En betekent een korter veer ook geen besparing op de capaciteit? En meneer v.d. Vlis, royaal omsprin gen met geld kan ook nog wel eens voordeel opleveren. Dit is een heel zwak argument. Toch is de heer v.d. Vlis van mening, dat er wel wat meer toeristen I zullen komen, zij net dan dagjesmensen, die volgens de heer v.d. Vlis nog nadeel zullen brengen ook! Daar doet de WV nu zoveel moeite voor en geeft ze zo veel geld uit! En als dit alles nog' niet voldoende is komt de klap op de vuur pijl, de ambtenaren, er.... komen.... ambtenaren! Dat lijkt me erg. Als ik de heer v.d. Vlis was ging ik maar niet meer per spoor, en ook niet meer naar een postkantoor waar ik toch altijd prettig bediend word. Ja, dit is een argument?! Toch ben ik het op 't slot nog met de heer v.d. Vlis eens: dit is geen TESO-zaak meer, dit een zaak van zo algemeen belang, dat de over heid zich hier wel mee moet bemoeien. In de eerste plaats de vroedschap en naar ik hoop ook hogere organen. Toch wil ik hier wel verklaren, dat ik niet door dik en dun voorstander van het Horntje ben, het zal ook economisch, al thans voor de gemeente, verantwoord moeten zijn. Doch dit zullen we aan de ambtenaren over moeten laten om ons dit voor te cijferen. Het zou niet moei lijk zijn hier meer voordelen voor een pont aan te voeren. Denken we bv. aan ziekenvervoer, rechtstreekse verbinding met Amsterdam en dergelijke! Maar we willen het voorlopig hierbij laten. Met dank! N. de J. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 27 Oct. tot en met 2 Nov. 1950. Geboren: Annie dv Jan Huisman en Martje Witte Jan W. zv Dirk A. Flier en Johanna Collou. Emma H. dv Harmen J. Donker en, Willemina van Strien. Ondertrouwd: Jan de Scally en Leen- tje P. Kikkert. Johannes N. Witte en Reinera V. Barhorst. Getrouwd: Ferdinand Zwanenburg en Antje Troost. Overleden: Gene. Gevonden: 1 kunstgebit, 1 collier, 1 haarstrik, 1 paar herenhandschoenen. BEDRIJFSVERGUNNING. Door de Kamer van Koophandel en Fabrieken is aan de Fa. F. Zegel en Zn. te Den Burg vergunning verleend tot het uitoefenen van een motorrijwielbe- drijf in het perceel Parkstraat 16 te Den Burg, onder beheer van Fulps Zegel en Cornelis Zegel. ZAAL-FORUM. Wij kennen allemaal de uitzendingen van het Aetherforum. Op Texel organi seert de Federatie Texel van de Partij van de Arbeid op Donderdag 9 Nov. in „De Oranjeboom" een zgn. zaal-forum Velen, vooral ook jonge mensen, lopen met problemen rond, waarvoor zij zelf geen oplossing zien. Op de zaal-forum avond kunt u het forum vragen stellen mondeling of schriftelijk. U krijgt prompt het antwoord. Men verzoekt ons te vermelden, dat deze avond geen po litiek karakter heeft. Men wil proberen belangstelling te wekken voor maat schappelijke problemen, al zijn vragen van lichtere allure ook welkom. Het sportieve element schuilt hierin, dat de leden van het forum als het ware met hun neus op een vraag gedrukt worden, waarvan zij te voren geen weet hadden. Dit forum wordt gevormd door Texelaars en Vastelanders. Het jongste slachtoffer van agressie is Tibet, een van de staten in de wereld., waarover het minst bekend is. Tibet is gelegen op een reusachtige hoogvlakte ten Noorden van de Himalaya en grenst aan de Oostkant aan China.. Talrijke woestijnen en zoutmeren, hoge .bergen en strenge, lange winters maken het land, waar bergpassen zijn, die hoger zijn dan de Mont Blanc, voor een groot gedeelte onbewoonbaar. Op de op twee millioen vk. km. geschatte oppervlakte woont de 3 a 4 millioen tellende bevol king, die grotendeels van veeteelt en in mindere mate van landbouw leeft. De Chinezen beschouwen Tibet als een onderdeel van hun staat. Peking heeft dat in het begin van het jaar al mede gedeeld en het is moeilijk uit te maken wat nu precies de politieke status van het land is. Van de 18de eeuw af is Ti bet steeds meer onder Chinese hoede gekomen, hetgeen in het begin van deze eeuw internationaal erkend werd. In 1911 echter kwamen de Tibetanen in opstand en verdreven de Chinese garni zoenen en van dat ogenblik af is Tibet in feite een zelfstandige staat geweest, geregeerd door de 15-jarige Dalai La ma, het geestelijke hoofd van de Tibe tanen, wiens gezag echter niet erkend wordt door de aanhangers van de Pant- sjen Lama, die door de Chinese commu nisten gesteund wordt. Langzaam rukken de Chinese legers nu op in dit moeilijke terrein. De Ti betaanse regering, die al bereid was tot concessies en die al onderhandelingen met China had aangeknoopt, heeft In dia om diplomatieke steun verzocht. In dia is in de loop van dit jaar al vaker als tussenpersoon tussen beide regerin gen opgetreden, waarbij het bij China aandrong op ge natigdheid. Peking had een vredelievende ïegeling toegezegd, doch dit heeft niet verhinderd, dat het volksleger de Tibetanen is komen „be vrijden van de imperialistische onder drukking en om de verdediging van de Westelijke grens van China te verzeke ren". De inval, die reeds om technische redenen geen reactie van het Westen kan uitlokken, is vooral een zware slag voor Pandit Nehroe, de premier van In dia, wiens verzoenende politiek ten op zichte van het rode China zoveel critiek van Amerika heeft ontmoet. Nehroe voert een politiek van neutraliteit en wil van Oostelijk noch Westelijk blok iets weten. Hij ging daarbij steeds uit van het feit, dat hij van het Oosten evenmin wat te vrezen had als van het Westen en dat de communisten in Azië in de eerste plaats welwillende nationa listen waren, wier streven zo goed met het zijne overeen kwam. Doch nu na dert het gevaar de grenzen van India, dat Tibet als een nuttige bufferstaat heeft beschouwd. Zal Nehroe wat gaan zwenken? Ook uit het Noorden van Azië komen berichten over activiteit van de Chine zen. Er zijn in Korea, waar de troepen der Ver. Naties na een snelle opmars tot op een 50 a 100 km. van de Mand- sjoerijse grens nu weer op fellere tegen stand zijn gestuit, Chinese soldaten ge vangen genomen, terwijl in het Zuiden, in Indo-China, de steun van China aan de Vietminh groot is. De weinig opmer kelijke wiize, waarop China dus blijk baar direct betrokken is bij het conflict in Korea doet hopen, dat dit conflict geen uitbreiding zal ondergaan. De kan sen voor het rode China om in de Ver. Naties opgenomen ie worden zijn na een aanvankelijke stijging door deze ge beurtenissen weer aanzienlijk gedaald. Het Oostelijk Blok heeft in de Ver Naties verder ook weinig successen ge boekt. Het Russische vredesvoorstel is verworpen door de politieke commissie, die nu nog enkele andere vredesprogramma's, o.a. een van Neder land, op haar agenda heeft staan. Belangrijker dan de eeuwige redevoe ringen te Lake Success zijn de bespre kingen, die van Zaterdag tot Dinsdag te Washington zijn gehouden door de ministers van defensie van de Atlanti sche naties. De bijeenkomst werd ge opend door de Amerikaanse minister Marshall, die op de noodzaak wees om snel een onderling verdedigingsplan te aanvaarden. Hij legde er de nadruk op, dat de huidige militaire macht van de Atlantische staten absoluut onvoldoende is en deed een beroep op zijn ambtgeno ten om de huidige kritieke situatie rea listisch en zonder vooroordeel onder ogen te zien, een opmerking, waarin men meent te moeten lezen, dat de tijd is aangebroken om ook Duitse strijd krachten in de verdediging van Europa in te schakelen. De snelheid, waarmee gehandeld moet worden om de Europe se defensie op peil te brengen, is ook een van de belangrijkste redenen, dat het ingrijpende Franse plan voor een Europ. leger, met op de instemming van de overige Atlantische landen kan reke nen. De gehele kwestie van Duitslands deelneming zal vermoedelijk naar de militaire en (politieke) commissie van plaatsvervangers worden teruggewezen. Teleurstellend is, dat verder zo weinig problemen zijn opgelost. De instelling van een vereend opperbevel is eveneens uitgesteld. Na een korte regeringscrisis is in De nemarken nu een burgerlijke regering aan het bewind gekomen onder Erik Eriksen, de leider van de liberale boe ren partij Venstre. De regering, die evenmin als haar voorgangster overeen meerderheid in het parlement beschikt, bestaat uit liberalen en conservatieven die tezamen over slechts 59 zetels van de 150 in het parlement beschikken. Zij kan echter rekenen op de steun van het Retsförbund, een partij met 12 zetels, die een economisch stelsel van vrijheid voorstaat, waarbij alle uitgaven bestre den worden door een grondbelasting. De oppositie, die nu uit de socialisten en de links-burgerlijke radikalen bestaat, beschikt eveneens over 71 zetels. De po sitie van de huidige regering is zwakker dan die van de oude van de socialist Hedtoft, daar deze meer op de radikalen dan Eriksen op het Retsförbund kan re kenen. De aanleiding tot de val van Hed toft was het voorstel van de toenmalige oppositie om de rantsoenering van boter, het grote exportproduct van Denemar ken, op te heffen. Doch de achtergrond is de steeds zwakker wordende econo mische positie van Denemarken, waar tegen de regering van Hedtoft in on voldoende mate is opgetreden. Het is echter de vraag of de nieuwe regering hier veel aan zal kunnen doen, daar de ontwikkeling voor een groot gedeelte bepaald wordt door factoren, die buiten de macht van de Deense regering liggen, zoals het feit, dat agrarische producten minder in prijs gestegen zijn dan de in dustriële, die het land moet importeren Zondagmorgen is op 92-jarige leeftijd de oudste monarch van dc wereld over leden, koning Gustaai V van Zweden. Koning Gustaaf is een haast legendari sche figuur geworden door de grote ac tiviteit op sportgebied, die hij tot op hoge leeftijd aan de dag heeft gelegd. Enkele jaren geleden heeft hij nog in het Kattegat gezwommen en tot in de zeventig speelde hij zijn geliefde tennis. Op geen enkele jacht ontbrak hij. Hij is zich steeds ten volle bewust geweest van de taak van de constitutionele vorst, zodat hij zonder moeilijkheden met mi nisteries van verschillende politieke richting kon samenwerken. Voor de so ciale ontwikkeling van de laatste halve eeuw had hij grote belangstelling. Zijn zoon, die op 11 November 68 jaar wordt, is hem opgevolgd als Gustaaf VI Adolf. Kroonprins is nu de 4-jarige Ka rei Gustaaf, wiens vader, prins Gustaaf Adolf, de oudste zoon van de nieuwe koning, in Januari 1947 bij de vlieg ramp te Kastrup om het leven is geko men. (Nadruk verboden). AUTO SCHOOT DOOR. OUDESCHILD. Woensdag is een vrachtauto van de heer J. Brouwer, Oosterend, geladen met suikerbieten, van de kade geraakt. De auto reed ach teruit naar het schip en is toen te ver doorgeschoten. Gelukkig was het schip bijna vol en het water hoog, waardoor de auto op het schip en de kade bleef hangen. Na gelost te zijn is het voer tuig door schipper Wuis op de wal ge draaid. S.V. Texel. Zondag: Texel-Westfnezen, terrein Texel, om half drie: B. Heerschap G. Wilner W. Langeveld H. J. Neijens H. Boon N. Veldstra C. Schermer, N.N. H. du Porto. N.N. P. Stam Res.: D. v.d. Slikke, P Stoepker, P Eelman. Texel 3-SVC 2, terrein Texel, 12 uur. HRC A-Texel A, terrein HRC, 9 uur, vertrek per bus 7,20 van de Groene- plaats. Zaterdag: Tex Boys A-Texel B, ter rein Tex. Boys, om 4 uur. Welpen A-Welpen B, om 2,15 uur. S.V. De Koog. Zondag De Koog 2-De Koog 1, half 3. Speelt sportief! De Koog 1: F. v. Hinthem K. Bonne W. Bakker K. Tatenhoeven, J. Brouwer, A. Otten G. Eelman, H. Veldman, J. Klaassenbos, Bisser, J. Bruin Adps. A thuis tegen Tex. Boys B, om 4 uur. A. kan veel bereiken door goed samenspel. Opstelling zie kastje. De Koog 1 in het wit. Adsp B is wegens ziekte afgelast. Texelse Boys-Nieuws. Zondag: Callantsoog-Tex. Boys 1, ver trek 11,15 van de Groeneplaats. Boys 2- Oosterend 2, 2,30 u. ZDH-Boys 3, 2,30 u. Vertrek 13,30 van „Casino". Zaterdagmiddag: Tex. Boys A-Texel B 4 u De Koog A-Tex. Boys B, 4 uur. Boys 1: C. Hoogenbosch P. Zevenhoven A. Witte R. v. Heerw. D. Witte P. Reij C. Riteco, M. Boogaard, Jn. Nooy, G. Boogaard, H. v. Tongelen Res.: P. v. Sambeek De andere elftallen zie kastje. W.R.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 1