Cjroen t2warL-J~exels in het harL>
De pot verwijt de ketel
r
IVie betaalt het jaarlijks tekort op een dienst
via het Horntje
De pontkwestie moeten wij van alle kanten
en vooral breed bekijken
BUITENLANDS
WEEKOVERZICHT
Sport op Texel
ZATERDAG 4 NOVEMBER 195,
84e JAARGANG. No. 6474
Uitgave N.V- v h. Langeveld De Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp.
Boerenleenbank- Postgiro 652-
Abonnementsprijs f 2,75 per half jaar.
Met belangstelling las schrijver dezes
iet antwoord van de heer J. Kikkert op
iet betoog van de heer Van der Vlis en
lij dit lezen maakte hij bovenstaande
ipmerking.
Zeer terecht verwijt K. aan v.d. VI.
lat hij zijn artikel schrijft zonder de
:aak voldoende te onderzoeken; inder-
laad is v.d. VI. op vele plaatsen aan
vechtbaar. Dit hadden we van de schrij
ver van het mooie boek „Texel", waar
voor toch zovele dagen en weken onder
hoek nodig zijn geweest, niet verwacht.
Met één dag op Texel met diverse in
stanties hierover te praten, had u derge
lijke fouten niet gemaakt en zou uw be
toog vóór Oudeschild veel sterker ge
komen zijn.
Maar ook K. maakt m.i. belangrijke
fouten. U meent dat het toekomstig ver
voer via Oudeschild ook met een betere
haven en nieuwe boot niet opgevangen
kan worden. Op welk vervoer rekent u
dan in de toekomst?
TESO heeft, naar we weten, plannen
voor een boot, waarop plaats voor plm.
28 auto's, waarvan 6 geladen vracht
auto's kunnen zijn. Bij een 2-urendienst,
dus minstens 7 maal per dag, kan dat
nogal wat belopen.
Verder schrijft K., dat de boot naar
Oudeschild veel te groot en dus te duur
moet zijn. Experts beweren echter, dat
de boot die de dienst op 't Horntje moet
varen, niet of niet noemenswaard klei
ner kan zijn. Dwars over het beruchte
Marsdiep met zware auto's beladen,
moet dit schip voldoende zeewaardig
zijn. Men spreekt zelfs van een ferry-
boot; nu die is zeker duurder.
Doch nu het haakje waar de kan aan
hangt de tarieven. Uit het schrijven
van K. moeten we concluderen, dat
straks een veeauto overgaat voor zegge
f 0,40! „zoals in Zeeland". Om te water
tanden! (In Zeeland werken geheel an
dere factoren, dat weet u toch ook wel?)
Is dit nu óók niet belachelijk? Auto's
bloembollen plm. f25 minder vracht'
Geachte Kikkert, we kunnen hier wel
over schrijven, doch gaarne zou ik uw
berekening eens willen zien waarop u
uw mening grondt dat de tarieven via 't
Horntje zó kunnen zijn.
In het bulletin over de pontkwestie
lezen we: Waterstaat bouwt de haven
als de provincie de weg aanlegt als
TESO de dienst verzorgt. Dan moet T.E.
S.O. dit ook kunnen, dus de exploitatie
mogelijk zijn.
We kpnnen veilig aannemen dat het
botenkapitaal niet veel verschilt dus
rente en afschrijving ongeveer gelijk.
Vaartijd Horntje plm. 15 min. Ou
deschild plm. 30 min. Horntje uurdienst
(tenminste dat wordt ons voorgehouden,
doch is m.i. een utopie). Oudeschild 2-
uurdienst, dus vaarkosten (brandstoffen
e.a.) vrijwel gelijk, lonen en salarissen
ook vrijwel gelijk. Een veerdienst via
Horntje zal niet noemenswaard meer
vervoer krijgen, dan de geprojecteerde
boot via een betere haven te Oudeschild.
Door de indertijd ingestelde pontcom-
missie werd het verlies via 't Horntje
op jaarlijks ongeveer f 100,000 geraamd!
Verder schrijft K. dat het bestaan van
de Visafslag te Oudeschild ermee ge
moeid is! Hoe bewijst u dat? Een auto
vis is via de bootverbinding met Ou
deschild niet later te Den Helder dan
via 't Horntje en zeker ook niet veel
duurder.
De vaartijd is 15 minuten korter doch
daar moet plm. 8 km. voor gereden wor
den.
„Nee, laten we maar niet meer reke-
;n" zegt K. Nee, wél rekenen Kikkert;
eerst cijfers op bovengestelde vraag;
dan, wie betaalt de verbetering van de
weg AtlasDen Burg (f 400,000,
en dan is u op het eind van de Molen
straat. En dan? Wie betaalt 't jaarlijks
tekort op de dienst via 't Horntje? Of
moeten de tarieven zodanig worden dat
de dienst uit kan? Maar dan zal de ani-
Maar de „Dokter VVagemaker" vaart
nog rustig voort!
mo er voor de meesten wel af zijn.
Eerst als we een afdoend antwoord
hebben op deze (en nog vele andere)
vragen, kunnen we cns een oordeel vor
men over de vraag óf we 't Horntje kun
nen prefereren boven Oudeschild. Zó
eenvoudig als u de zaak schetst, is ze
lang niet. H.
EDAMMERTJES IN DE HAVEN.
Donderdag viel een groot aantal ka
zen in de haven toen een kist vol kaas
bij de beurtschipper over boord ging.
Het personeel van de beurtdienst begon
ijverig te dreggen en haalde reeds een
deel van de drenkelingen boven water.
Straks zal de een of andere jutter wel
proberen of hij nog wat van de rest kan
vinden.
MIJN MAN HIELD ZO VAN RODE
BLOEMEN.
Dit zijn de woorden van een jonge
oorlogsweduwe, geschreven in een brief
aan een kennis in Holland en de schrijf
ster vervolgde: Als u daarom 't graf van
mijn man bezoekt, leg er dan rode bloe
men op en schrijf er bij „een verre groet
van je vrouw en je kleine meisje".
Het verre graf van deze man en vader
ligt in Holland: één van de dertig dui
zend oorlogsgraven in Hollandse bodem
en één van achttien millioen graven
van gevallenen over de gehele wereld:
de uitkomst van de laatste oorlog. En
achter elk graf, achter elk eenvoudig
kruis schuilt een zee van ellende, omdat
achter iedere dode zij staan die achter
bleven.
Werd in de oorlog ellende geleden,
dan werd door velen de verzuchting ge
slaakt: kon ik maar iets doen. Nu kan
men iets doen! Nu kan men helpen in
het grote verdriet van zo velen! Hoe?
Niet door enige meewarige woorden.
Neen, door een daad! Door het kopen
van een klaproos van de collectanten,
die op Zaterdag 11 November zullen
rondgaan.
Met een*bijdrage uit de opbrengst van
de klaprooscollecte hebben reeds dui
zenden nabestaanden een reis naar ons
land kunnen maken om het graf van een
gevallene te bezoeken; nabestaanden,
die zelf de reis onmogelijk zouden heb
ben kunnen betalen. Voor hen, die een
te verre reis zouden moeten maken is
verder een toegezonden foto van het
graf een dierbaar geschenk geweest.
Helpe ieder dit mooie werk steunen!
ZONDAGSDIENST DEN BURG.
DOKTER SCHALKWIJK.
SPREKEN IS GOUD.
„....Zwijgen is goud!" Dat geldt be
slist met voor wie deelgenomen heeft
aan de cursus „Spreken in het open
baar", ook wel genoemd de „Rhetor-
club". et genoegen hebben we dezer da
gen verschillende cursisten horen spee
chen. Ze praatten u finaal van de sok
ken! Nee, dat gelooft u niet, kunnen wij
ons best indenken! Maar wie werkelijk
interesse heeft voor deze cursus moet
zijn oor eens te luisteren leggen als op
Dinsdag 14 November in „De Zwaan" de
slotavond wordt gehouden. Aanvang 8
uur precies.
Belangstellenden, komt in groten ge
tale en overtuigt u zich van het succes!
De man, die eerst ogenblikkelijk begon
te hakkelen als hij u bij een tête a tête
aansprak, voert Dinsdag het woord voor
een volle zaal, rustig en overtuigend, zo
als gij een teleurgestelde vriend bemoe
digen zoudt! Legt uw oor te luisteren, en
scherp tevens uw blik, want een beteke
nisvol gebaar is honderd woorden waard
Geachte redactie.
Verzoeke beleefd opname van het vol
gende:
Met stijgende verbazing heb ik ken
nis genomen van het artikel van de heer
Van der Vlis. Ik heb de grootste ach
ting voor de wijze waarop de heer v.d.
Vlis de geschiedenis van ons eiland
heeft vastgelegd. Waarvoor hij naar
mijn mening het ere-burgerschap ver
diend heeft. Doch de wijze waarop hij
zich van onze verbinding met de vaste
wal afmaakt is wel wat beneden peil.
Wat niet te verwonderen is, wijl de heer
v.d. Vlis z'n argumenten put uit twee
eeuwen oude archieven. Wanneer we
het verloop der bootverbinding nagaan,
zien we toch, dat ondanks goed materi
aal, dit steeds tekort schoot, m.a.w. de
nieuwe boot was er nauwelijks of ze was
al te klein of verouderd. Ik maak de be
trokken besturen hier niet gaarne ver
wijt van! Daar dit m.i. hoofdzakelijk
moet worden toegeschreven aan de gro
te vlucht welke autotransport en vacan-
tiewezen namen. Maar is dit nu geen
reden om nu, nu deze dingen acuut
gaan worden, de zaak met van alle kan
ten en vooral, breed te bekijken. De heer
v.d. Vlis ziet niets anders dan vreemde
lingenverkeer, zeker, een voorname
bron van inkomsten, die zeker niet ver
waarloosd mag worden. Maar als men
hen had gevraagd, zoudt u geen bezwaar
hebben als de boottocht wat korter
werd?, was het antwoord misschien ook
ja geweest. M.a.w. deze dingen mogen
toch in zo'n belangrijke zaak niet te
zwaar wegen.
Hoe komt men eigenlijk aan deze cij
fers, lopen de heren rapporteurs daar
nu al mee te koop? Ook kan men hier
tegen over stellen de kortere boottocht.
Hoe zwaar weegt dit? Hoeveel is dit
waard voor de zakenman? Hoeveel au-
to-rij-uren gaan iu verloren? Ver
bazingwekkend is echter wat de heer v.
d. Vlis over de landbouw schrijft.
Neem bv. de aardappelen, de handel
is er steeds meer op uit deze bij de boer
op te laden en bij de groenteboer te
lossen, wat een besparing geeft en het
product ten goede komt. Waar dit niet
mogelijk is zoals hier, worden de prijzen
gedrukt en zo zijn er natuurlijk meer
landbouwartikelen.
I En dan de veeteelt. Maar meneer v.d.
l Vlis, u is erg gesteld op een lange boot-
tocht, maar als de lammetjes eens kon
den spreken, als die een hele dag in een
gloeiende boot hebben gestaan na eerst
nog een rit op de wagen te hebben ge
maakt, zonder eten of drinken. Ik denk
dat zij het prefereren om per auto zon
der overladen in een paar uur ter plaat
se te zijn, om niet te spreken van de
voordelen voor handelaar en boer die
hieraan verbonden zijn.
En dan die Waterstaat, tja, die doet
maar wat, maar zou het ook kunnen zijn
dat die heren even verder zien 'en bv.
ook denken aan de dijk Texel-Vlieland
en misschien zelfs een inpoldering in
deze buurt? En betekent een korter veer
ook geen besparing op de capaciteit?
En meneer v.d. Vlis, royaal omsprin
gen met geld kan ook nog wel eens
voordeel opleveren. Dit is een heel zwak
argument. Toch is de heer v.d. Vlis van
mening, dat er wel wat meer toeristen
I zullen komen, zij net dan dagjesmensen,
die volgens de heer v.d. Vlis nog nadeel
zullen brengen ook! Daar doet de WV
nu zoveel moeite voor en geeft ze zo
veel geld uit! En als dit alles nog' niet
voldoende is komt de klap op de vuur
pijl, de ambtenaren, er.... komen....
ambtenaren! Dat lijkt me erg.
Als ik de heer v.d. Vlis was ging ik
maar niet meer per spoor, en ook niet
meer naar een postkantoor waar ik toch
altijd prettig bediend word. Ja, dit is
een argument?! Toch ben ik het op 't
slot nog met de heer v.d. Vlis eens: dit
is geen TESO-zaak meer, dit een zaak
van zo algemeen belang, dat de over
heid zich hier wel mee moet bemoeien.
In de eerste plaats de vroedschap en
naar ik hoop ook hogere organen. Toch
wil ik hier wel verklaren, dat ik niet
door dik en dun voorstander van het
Horntje ben, het zal ook economisch, al
thans voor de gemeente, verantwoord
moeten zijn. Doch dit zullen we aan de
ambtenaren over moeten laten om ons
dit voor te cijferen. Het zou niet moei
lijk zijn hier meer voordelen voor een
pont aan te voeren. Denken we bv. aan
ziekenvervoer, rechtstreekse verbinding
met Amsterdam en dergelijke! Maar we
willen het voorlopig hierbij laten.
Met dank! N. de J.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 27 Oct. tot en met 2 Nov. 1950.
Geboren: Annie dv Jan Huisman en
Martje Witte Jan W. zv Dirk A. Flier en
Johanna Collou. Emma H. dv Harmen J.
Donker en, Willemina van Strien.
Ondertrouwd: Jan de Scally en Leen-
tje P. Kikkert. Johannes N. Witte en
Reinera V. Barhorst.
Getrouwd: Ferdinand Zwanenburg en
Antje Troost.
Overleden: Gene.
Gevonden: 1 kunstgebit, 1 collier, 1
haarstrik, 1 paar herenhandschoenen.
BEDRIJFSVERGUNNING.
Door de Kamer van Koophandel en
Fabrieken is aan de Fa. F. Zegel en Zn.
te Den Burg vergunning verleend tot
het uitoefenen van een motorrijwielbe-
drijf in het perceel Parkstraat 16 te Den
Burg, onder beheer van Fulps Zegel en
Cornelis Zegel.
ZAAL-FORUM.
Wij kennen allemaal de uitzendingen
van het Aetherforum. Op Texel organi
seert de Federatie Texel van de Partij
van de Arbeid op Donderdag 9 Nov. in
„De Oranjeboom" een zgn. zaal-forum
Velen, vooral ook jonge mensen, lopen
met problemen rond, waarvoor zij zelf
geen oplossing zien. Op de zaal-forum
avond kunt u het forum vragen stellen
mondeling of schriftelijk. U krijgt
prompt het antwoord. Men verzoekt ons
te vermelden, dat deze avond geen po
litiek karakter heeft. Men wil proberen
belangstelling te wekken voor maat
schappelijke problemen, al zijn vragen
van lichtere allure ook welkom.
Het sportieve element schuilt hierin,
dat de leden van het forum als het ware
met hun neus op een vraag gedrukt
worden, waarvan zij te voren geen weet
hadden. Dit forum wordt gevormd door
Texelaars en Vastelanders.
Het jongste slachtoffer van agressie is
Tibet, een van de staten in de wereld.,
waarover het minst bekend is. Tibet is
gelegen op een reusachtige hoogvlakte
ten Noorden van de Himalaya en grenst
aan de Oostkant aan China.. Talrijke
woestijnen en zoutmeren, hoge .bergen
en strenge, lange winters maken het
land, waar bergpassen zijn, die hoger
zijn dan de Mont Blanc, voor een groot
gedeelte onbewoonbaar. Op de op twee
millioen vk. km. geschatte oppervlakte
woont de 3 a 4 millioen tellende bevol
king, die grotendeels van veeteelt en
in mindere mate van landbouw leeft.
De Chinezen beschouwen Tibet als een
onderdeel van hun staat. Peking heeft
dat in het begin van het jaar al mede
gedeeld en het is moeilijk uit te maken
wat nu precies de politieke status van
het land is. Van de 18de eeuw af is Ti
bet steeds meer onder Chinese hoede
gekomen, hetgeen in het begin van deze
eeuw internationaal erkend werd. In
1911 echter kwamen de Tibetanen in
opstand en verdreven de Chinese garni
zoenen en van dat ogenblik af is Tibet
in feite een zelfstandige staat geweest,
geregeerd door de 15-jarige Dalai La
ma, het geestelijke hoofd van de Tibe
tanen, wiens gezag echter niet erkend
wordt door de aanhangers van de Pant-
sjen Lama, die door de Chinese commu
nisten gesteund wordt.
Langzaam rukken de Chinese legers
nu op in dit moeilijke terrein. De Ti
betaanse regering, die al bereid was tot
concessies en die al onderhandelingen
met China had aangeknoopt, heeft In
dia om diplomatieke steun verzocht. In
dia is in de loop van dit jaar al vaker
als tussenpersoon tussen beide regerin
gen opgetreden, waarbij het bij China
aandrong op ge natigdheid. Peking had
een vredelievende ïegeling toegezegd,
doch dit heeft niet verhinderd, dat het
volksleger de Tibetanen is komen „be
vrijden van de imperialistische onder
drukking en om de verdediging van de
Westelijke grens van China te verzeke
ren". De inval, die reeds om technische
redenen geen reactie van het Westen
kan uitlokken, is vooral een zware slag
voor Pandit Nehroe, de premier van In
dia, wiens verzoenende politiek ten op
zichte van het rode China zoveel critiek
van Amerika heeft ontmoet. Nehroe
voert een politiek van neutraliteit en
wil van Oostelijk noch Westelijk blok
iets weten. Hij ging daarbij steeds uit
van het feit, dat hij van het Oosten
evenmin wat te vrezen had als van het
Westen en dat de communisten in Azië
in de eerste plaats welwillende nationa
listen waren, wier streven zo goed met
het zijne overeen kwam. Doch nu na
dert het gevaar de grenzen van India,
dat Tibet als een nuttige bufferstaat
heeft beschouwd. Zal Nehroe wat gaan
zwenken?
Ook uit het Noorden van Azië komen
berichten over activiteit van de Chine
zen. Er zijn in Korea, waar de troepen
der Ver. Naties na een snelle opmars
tot op een 50 a 100 km. van de Mand-
sjoerijse grens nu weer op fellere tegen
stand zijn gestuit, Chinese soldaten ge
vangen genomen, terwijl in het Zuiden,
in Indo-China, de steun van China aan
de Vietminh groot is. De weinig opmer
kelijke wiize, waarop China dus blijk
baar direct betrokken is bij het conflict
in Korea doet hopen, dat dit conflict
geen uitbreiding zal ondergaan. De kan
sen voor het rode China om in de Ver.
Naties opgenomen ie worden zijn na een
aanvankelijke stijging door deze ge
beurtenissen weer aanzienlijk gedaald.
Het Oostelijk Blok heeft in de Ver
Naties verder ook weinig successen ge
boekt. Het Russische vredesvoorstel
is verworpen door de politieke
commissie, die nu nog enkele andere
vredesprogramma's, o.a. een van Neder
land, op haar agenda heeft staan.
Belangrijker dan de eeuwige redevoe
ringen te Lake Success zijn de bespre
kingen, die van Zaterdag tot Dinsdag
te Washington zijn gehouden door de
ministers van defensie van de Atlanti
sche naties. De bijeenkomst werd ge
opend door de Amerikaanse minister
Marshall, die op de noodzaak wees om
snel een onderling verdedigingsplan te
aanvaarden. Hij legde er de nadruk op,
dat de huidige militaire macht van de
Atlantische staten absoluut onvoldoende
is en deed een beroep op zijn ambtgeno
ten om de huidige kritieke situatie rea
listisch en zonder vooroordeel onder
ogen te zien, een opmerking, waarin
men meent te moeten lezen, dat de tijd
is aangebroken om ook Duitse strijd
krachten in de verdediging van Europa
in te schakelen. De snelheid, waarmee
gehandeld moet worden om de Europe
se defensie op peil te brengen, is ook
een van de belangrijkste redenen, dat
het ingrijpende Franse plan voor een
Europ. leger, met op de instemming van
de overige Atlantische landen kan reke
nen. De gehele kwestie van Duitslands
deelneming zal vermoedelijk naar de
militaire en (politieke) commissie van
plaatsvervangers worden teruggewezen.
Teleurstellend is, dat verder zo weinig
problemen zijn opgelost. De instelling
van een vereend opperbevel is eveneens
uitgesteld.
Na een korte regeringscrisis is in De
nemarken nu een burgerlijke regering
aan het bewind gekomen onder Erik
Eriksen, de leider van de liberale boe
ren partij Venstre. De regering, die
evenmin als haar voorgangster overeen
meerderheid in het parlement beschikt,
bestaat uit liberalen en conservatieven
die tezamen over slechts 59 zetels van
de 150 in het parlement beschikken. Zij
kan echter rekenen op de steun van het
Retsförbund, een partij met 12 zetels,
die een economisch stelsel van vrijheid
voorstaat, waarbij alle uitgaven bestre
den worden door een grondbelasting.
De oppositie, die nu uit de socialisten en
de links-burgerlijke radikalen bestaat,
beschikt eveneens over 71 zetels. De po
sitie van de huidige regering is zwakker
dan die van de oude van de socialist
Hedtoft, daar deze meer op de radikalen
dan Eriksen op het Retsförbund kan re
kenen. De aanleiding tot de val van Hed
toft was het voorstel van de toenmalige
oppositie om de rantsoenering van boter,
het grote exportproduct van Denemar
ken, op te heffen. Doch de achtergrond
is de steeds zwakker wordende econo
mische positie van Denemarken, waar
tegen de regering van Hedtoft in on
voldoende mate is opgetreden. Het is
echter de vraag of de nieuwe regering
hier veel aan zal kunnen doen, daar de
ontwikkeling voor een groot gedeelte
bepaald wordt door factoren, die buiten
de macht van de Deense regering liggen,
zoals het feit, dat agrarische producten
minder in prijs gestegen zijn dan de in
dustriële, die het land moet importeren
Zondagmorgen is op 92-jarige leeftijd
de oudste monarch van dc wereld over
leden, koning Gustaai V van Zweden.
Koning Gustaaf is een haast legendari
sche figuur geworden door de grote ac
tiviteit op sportgebied, die hij tot op
hoge leeftijd aan de dag heeft gelegd.
Enkele jaren geleden heeft hij nog in
het Kattegat gezwommen en tot in de
zeventig speelde hij zijn geliefde tennis.
Op geen enkele jacht ontbrak hij. Hij
is zich steeds ten volle bewust geweest
van de taak van de constitutionele vorst,
zodat hij zonder moeilijkheden met mi
nisteries van verschillende politieke
richting kon samenwerken. Voor de so
ciale ontwikkeling van de laatste halve
eeuw had hij grote belangstelling.
Zijn zoon, die op 11 November 68 jaar
wordt, is hem opgevolgd als Gustaaf VI
Adolf. Kroonprins is nu de 4-jarige Ka
rei Gustaaf, wiens vader, prins Gustaaf
Adolf, de oudste zoon van de nieuwe
koning, in Januari 1947 bij de vlieg
ramp te Kastrup om het leven is geko
men. (Nadruk verboden).
AUTO SCHOOT DOOR.
OUDESCHILD. Woensdag is een
vrachtauto van de heer J. Brouwer,
Oosterend, geladen met suikerbieten,
van de kade geraakt. De auto reed ach
teruit naar het schip en is toen te ver
doorgeschoten. Gelukkig was het schip
bijna vol en het water hoog, waardoor
de auto op het schip en de kade bleef
hangen. Na gelost te zijn is het voer
tuig door schipper Wuis op de wal ge
draaid.
S.V. Texel.
Zondag: Texel-Westfnezen, terrein
Texel, om half drie: B. Heerschap
G. Wilner W. Langeveld
H. J. Neijens H. Boon N. Veldstra
C. Schermer, N.N. H. du Porto. N.N.
P. Stam
Res.: D. v.d. Slikke, P Stoepker, P
Eelman.
Texel 3-SVC 2, terrein Texel, 12 uur.
HRC A-Texel A, terrein HRC, 9 uur,
vertrek per bus 7,20 van de Groene-
plaats.
Zaterdag: Tex Boys A-Texel B, ter
rein Tex. Boys, om 4 uur.
Welpen A-Welpen B, om 2,15 uur.
S.V. De Koog.
Zondag De Koog 2-De Koog 1, half 3.
Speelt sportief!
De Koog 1: F. v. Hinthem
K. Bonne W. Bakker
K. Tatenhoeven, J. Brouwer, A. Otten
G. Eelman, H. Veldman, J. Klaassenbos,
Bisser, J. Bruin
Adps. A thuis tegen Tex. Boys B, om
4 uur. A. kan veel bereiken door goed
samenspel. Opstelling zie kastje. De
Koog 1 in het wit.
Adsp B is wegens ziekte afgelast.
Texelse Boys-Nieuws.
Zondag: Callantsoog-Tex. Boys 1, ver
trek 11,15 van de Groeneplaats. Boys 2-
Oosterend 2, 2,30 u. ZDH-Boys 3, 2,30 u.
Vertrek 13,30 van „Casino".
Zaterdagmiddag: Tex. Boys A-Texel B
4 u De Koog A-Tex. Boys B, 4 uur.
Boys 1: C. Hoogenbosch
P. Zevenhoven A. Witte
R. v. Heerw. D. Witte P. Reij
C. Riteco, M. Boogaard, Jn. Nooy, G.
Boogaard, H. v. Tongelen
Res.: P. v. Sambeek
De andere elftallen zie kastje. W.R.