Cjroen 'Ztvartsjexels in het harL, B. en W. zullen nieuwe bespre kingen voeren met betrokken autoriteiten Geen beslissing in het Verkeersvraagstuk Prijzen Winkelweek 5 December Nieuwe Sinterklaas 5 December 3 er ZATERDAG 2 DECEMBER 1950 TEXELSE 64e JAARGANG. No. 6482 COURANT Uitgave N.V. v h. Langeveld De Rooij 3oekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg Texel - Postbus 11 - Tel 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenbank Postgiro 652- Abonnementsprijs f2,75 per half jaar. De Raad heeft noch de motie-'t Horn tje, noch de motie-Oudcschild aangeno men: nadat de Vroede Vaderen bijkans vier uur „op rustige en bezadigde" wijze het verkeersvraagstuk onder hun ver schillende loupes hadden genomen en wij zo ongeveer aan stemming Oude- schild of het Horntje meenden toe te zijn, diende de heer Jac. Bruin een mo tie in, waarin B. en W. werd verzocht, nogmaals overleg te plegen met de be trokken instanties (Rijk en Provincie, TESO). 7 Raadsleden gingen daarmee ac- coord, 6 stemden tegen. (Zie ook elders in dit verslag). Waarom de knoop niet werd doorge hakt? Om de doodeenvoudige reden, dat het Rijk naar het Horntje wil, en de Provincie een oplossing te Oudeschild wenst. En nu? De voorzitter heeft toegezegd, cat B. en W. de besprekingen met olie mogelijke spoed zullen voeren. Wij ho pen dat wij nu eens spoedig iets con creets zullen vernemen, want de zaak is urgent. De 13 punten die aan de bespreking van het verkeersvraagstuk voorafgingen liepen zeer vlot. Met de Rijkspostspaar bank te Amsterdam werd een geldlening aangegaan van f 164.000; de bouwver. „Texel" werd een voorschot verleend voor de bouw van 6 duplex-woningen, waarvan er 2 bestemd zijn voor gedemo- biliseerden. Kosten plm. f 56,364,ten behoeve van woningbouw aan de Schoonoordweg werd van de heer W. Dooien 182 m2 grond gekocht, gelegen aan de Schoonoordweg f 2,25 f 409,50) in ruil voor 546 m2. tuingrond bij de alg begraafplaats f 0,75 per m. (f 409,50). De heer Dooren werd bovendien nog 26 m2 (aangrenzend) voor f 169,50 ver kocht, Van het Ned. Beheersinstituut werd aan de Bosweg te Oosterend 375 m2 grond gekocht a f 750 voor de bouw van een brandweergarage en aanleg van een brandput. De school voor C V. O. te Den Burg kreeg f 1020 voor school- behoeflen en verbetering electrische verlichting (12 ballonnen); huize „Irene" zal er drie zolderkamers bij krijgen. De heer Jac. Bruin wilde er een complete vleugel bij! Om 3,17 uur kon begonnen worden met de bespreking van het verkeers vraagstuk tussen Texel en Den Helder. De voorzitter deelt mede, dat hij na lang wikken en wegen tot de conclusie is gekomen, dat het 't beste is, dat de Raad aandringt op een spoedige regeling in de richting van de zgn. noodoplos sing Oudeschild. Het wil mij voorkomen, aldus de voorzitter, dat het standpunt van de voorstanders van het Horntje eerder ge ïnspireerd word door vrees dan door de gelijke documentatie, vrees nl., omdat men figuurlijk meent, de boot te missen als het Horntje niet komt of wordt af gewezen, doordat dan later zal blijken, dat Texel in zijn ontwikkeling is ten achter gebleven en voor een niet meer in te halen achterstand, vooral op econo misch gebied, is komen te staan. Ik deel die vrees niet en acht deze overi gens een ongezonde basis voor de be handeling van een zo belangrijk vraag stuk. Daarvoor is iets anders nodig documentatie en nog eens documenta tie en die heb ik niet gevonden, noch in de uitvoerige bundel van het gemeente kantoor, noch in dikwijls zeer interes sante artikelen, die ik vooral in de Texelse Courant met SDanning volgde. Zulk een documentatie zou alleen te vin den zijn in een uitvoerig rapport van een sociograaf, eigenlijk in meerdere rap porten, want ook deskundigen kunnen nog wel eens van mening verschillen Gelukkig is het gemeentebestuur onder mijn ambtsvoorganger met een onder zoek in deze richting aangevangen; ik weet echter niet wanneer de resultaten hiervan bekend zullen zijn. Voor zover ik kan nagaan beschikt niemand over een dergelijke rapportage, ook niet de hoogst beoordelende instantie van de Rijkswaterstaat. In ieder geval zijn er niet die rapporten, die ik bedoel. De voorzitter merkt hierna op, dat er op meer dan een gebied een achterstand is in te halen. Indien er enige millioenen voor de ergste moeilijkheden beschik baar waren is er dan één onder u die niet de waterleiding met bv. de "noodop lossing Oudeschild zou verkiezen boven bv. het Horntje alleen? Weliswaar zal Texel slechts een klein deel van de kos ten kunnen dragen, maar toch moet het geld worden opgebracht en wanneer wij dan de hulp van Rijk en Provincie vra gen, zouden wij dan niet juist doen door eens na te gaan wat het meest dringt en moeten overwegen hoe wij met beperkte middelen een optimum aan oplossingen kunnen bereiken? Het Rijk verbindt aan het Horntje de voorwaarde, dat de Provincie inspringt voor een belangrijk bedrag voor de re geling van de wegenkwestie. En, pro vinciaal wordt gesteld, dat de Rijksop lossing van het Horntje niet verant woord is, zodat daaraan niet kan worden medegewerkt. De gemeente zou de las ten, die de Provincie eventueel zou moe ten dragen, niet kunnen overnemen. Dus zonder hulp van Provincie geen Horntje en van het Rijk het Horntje of niets. Waarmee dan Texel tussen hamer en aambeeld is geraakt en wij in een vol ledige impasse zijn gekomen. Wat dan nog erger is, de kwestie dreigt van vo ren af aan weer in behandeling te moe ten komen. Wat is er dan anders moge lijk dan dat wij naa» een compromis of een noodoplossing zoeken en is het dan niet prettig, dat eigenlijk die noodoplos sing door de ontwikkeling en behande ling voor het grijpen ligt? De voorzitter las hierop een adres van de N.V. TESO voor. Veerdienst TexelDen Heldelr. Hierbij heb ik de eer uw College me de te delen dat de Raad van Commissa rissen der N.V. Texels Eigen Stoomboot onderneming te Den Burg op Texel, een stemmig van oordeel is, dat in verband met de plannen van de Minister van Waterstaat om aan het Horntje een ponthaven te doen aanleggen, ernstige pogingen in het werk moeten worden gesteld deze haven te doen aanleggen, niét aan het Horntje doch te Oudeschild; dat dit oordeel gebaseerd is op ge maakte kostenberekeningen en economi sche overwegingen; dat indien mocht blijken dat het be sluit van de Minister onherroepelijk is, een ponthaven aan het Horntje zal wor den aanvaard; dat indien er een ponthaven zal worden aangelegd, wij zullen trachten een schip, zo mogelijk twee schepen, met koplading in de vaart te brengen waar bij echter het verkrijgen van financiële steun en garanties, van welke instantie ook, verzekerd moeten zijn opdat de jaarlijkse explotatierekeningen sluitend gemaakt kunnen worden; dat alleen wanneer onherroepelijk ge bleken is dat van het aanleggen van een ponthaven, hetzij aan het Horntje, het zij te Oudeschild, geen sprake zal zijn, de algemene vergadering van aandeel houders onzer xMaatschappij zo spoedig mogelijk plannen zullen worden vooige legd tot het doen bouwen van een schip met zijlading. Namens de Raad van Commissarissen der N.V TESO, E. NOORD1JK, Secretaris. Blijkens de ontvangen brieven werd adhaesie betuigd met het Horntje door* de Coop. Veeafzetveremging, de alge mene ver. voor Bloembollencultuur, Dorpsvereniging Ons Belang van Den Hoorn, de afd. Eierland van de Holl. Mij van Landbouw en de afd. Eierland van de L.T.B. De directeur van de N.V. TESO zette aan de hand van een exploitatierekening zijn be zwaren tegen het Horntje uiteen en het Staatsbosbeheer sprak zich eveneens uit tegen het Horntje. De Kon. Schippersver. „Schuttevaer" verklaarde in een adres, dat er t.a.v. het vervoer te water onvolledige gegevens in omloop zijn en dat het verlies van het vervoer te maken ten opzichte van het vervoer per as veel minder groot is dan veelal wordt aangenomen. Hierop gaf de voorzitter het woord aan de heer S. de Waard. Aan diens uit voerig betoog ontlenen wij: Men moet de moed hebben door een brede visie vooruit te zien. Heel Texel geëlectrificeerd en op een waterleiding aangesloten behoort tot onze grote ver langens, maar men moet ergens begin nen, i.e. een afdoende oplossing van het verkeersvraagst uk Hét Rijk ziet principieel de toekomst van Texel zodanig, dat het 't Horntje wenst, de provincie ziet de zaak als een zuiver financiële kwestie: als het haar maar niet meer dan f 60,000 kost! T.E.S. O. zegt: De exploitatie via het Horntje is door ons niet te betalen. De tegen standers van het Horntje zeggen: de nieuw te bouwen TESO-boot kan met 7 reizen v.v. 400 auto's vervoeren. Die (28) auto's moeten dan ook geregeld klaar staan. Krijgt O'schild een boot, die grote auto's kan vervoeren, dan komen er ook veel dagjesmensen. Langere af stand, hogere tarieven, ook voor de Texelaars. Wil men de dagjesmensen v/eren, dan moet men de verbinding la ten zoals die is. „Niet iedereen is ge diend met dagjesmensen", wordt ge zegd, maar in het nationale plan t.a.v. de vacantie^accomodatie ligt ook een so ciale taak voor ons. De poldersbesturen gaven de voorkeur aan Oudeschild. Enerzijds kwam dat, doordat wij toen nog niet voldoende georiënteerd waren. De Dijkgraaf van de 30 Polders heeft gezegd: Als Oudeschild voor het moder ne verkeer wordt mgericht, maakt het niet uit of de wegen via Oudeschild of via het Horntje kapot gereden worden! Of de mening van de Waterschap pen nog dezelfde is als 3-4 maanden ge leden is voor mij een groot vraagteken. T.a.v. het Horntje zie ik voor wielrij ders van enkele dorpen zeer zeker een nadeel, voor weer andere dorpen maakt het niet uit en voor zuidelijk Texel is het Horntje zelfs een voordeel. Maar over het Horntje is men per bus wel licht even duur uit als per fiets over Oudeschild. Ijsgang. Meer last van ijsgang bij het Horntje? Dat is volgens velen uitgeslo ten, men ligt er 10U meter van stroom af. Oudeschild heeft dikwijls te kampen met laag water en ijsgang. Voor Oudeschild zal een stuk traditie verloren gaan, men zal een kijkspel mis sen, maar economisch zal Oudeschild geen terugslag ondervinden, de toeristen gaan tegenwoordig toch regelrecht van de boot over de Nieuweweg en komt de boot in het Horntje aan, dan is er zelfs kans dat meer toeristen Oudeschild gaan bekijken. Oudeschild behoudt zijn handels- en vissershaven, het wordt geen dood dorp. TESO. Als TESO een nieuwe boot aanschaft (7 ton) vraag ik mij af wat er terecht zal komen van het gratis ver voer en van de subsidies, en is er dan nog winst om over te hevelen naar de busdienst? Dat kan alleen als de tarie ven wotden opgevoerd, zodat het pu bliek het betaalt. De doorbraak De tegenstanders zeg gen: er moet een doorbraak komen bij Den Burg, maar die doorbraak moet er toch komen willen wij plan Zuid voor Den Burg tot ontwikkeling brengen. Zou Oudeschild voor de nieuwe veer dienst ingericht worden, dan zou men de Nieuwe Weg bij het selectiebedrijf van de heer De Lugt toch door een nieu we weg met de Kogerweg in verbinding moeten brengen, terwijl er langs de Nieuwe Weg een 2de rijwielpad zou moeten komen. Bij plan 't Horntje neemt men de route (wielrijders) over Zeewijk of door de P.H. polder. Via Oudeschild zullen te Den Burg 2 schuren en de villa van de familie Dijt en een schuur van de PTT moeten ver dwijnen, de Groeneplaats zal dan als verkeerscentrum te klein zijn, de ont werper van het uitbreidingsplan wil het Raaksje straatje voor rij huizen aan de Parkzijde van de Groeneplaats, red. zover achteruitbrengen, dat daar 7 huizen zouden moeten verdwijnen. Tien jaar geleden lag die zaak zo, want wie dacht toen aan het Hcrntje? Noodoplossing Oudeschild voor 2,5 ton? Daar zal heel wat meer geld voor nodig zijn U zoudt schrikken van de to tale kosten om nog niet te spreken van de vernietiging der genoemde percelen! Een afdoende oplossing via Oude schild kost evenveel als via het Horntje. Wij kunnen de Hoornderweg via de Sui- kerweg met de Kogerweg verbinden daarvoor is 800 metei nieuwe weg no dig. Den Burg moeten wij intact hou den, hoogstens alleen een doorbraak van de Groeneplaats naar Plan Zuid. De kosten te land zullen voor Oudeschild even hoog zijn als voor 't Horntje. Ove rigens: wij kunnen wel de kosten bere kenen, maar het beter rendement van het bedrijfsleven moet de practijk le ren. Ik ben er van overtuigd, dat het bedrijfsleven veel profijt van het Horn- 'je zal hebben, 't Horntje is nodig voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven. Jammer, dat dit nog niet op papier is te brengen. Wat bespaart men dan niet aan tijd en overlaadkosten. Dat zai de consu ment ook veel voordeel opleveren. Door lager vrachtkosten goedkopere groenten, goedkoper fruit enz. enz. Zie eens naar de TEM. 25 jaar geleden stond Texel voor hetzelfde feit. Hoe groot waren de tegenstellingen, men vond een compromis in een klein Tem- metje dat na 2 jaar de zaak al niet meer aan kon. Thans is de TEM een top zwaar bedrijf door investeringen die la ter moesten plaats hebben. Thans heb ben wij de kans de kwestie op te lossen. Alles of niets. Het ligt op onze weg de Provincie te overtuigen. Ir. Harmsen heeft gezegd: „De noodoplossing is als een pleister die niet houdt". Als wij de schouders er onder zetten zal het Horn tje slagen. Het Rijk gaat nimmer over tot Oudeschild. Als de Raad voor Oude schild kiest dan wacht een nog langdu riger strijd dan voor het Horntje. Het is minder moeilijk de Provincie te overtui gen dan het Rijk! Laten wij niet rem men, maar Texel door een goede ver binding de kans geven zich verder te ontwikkelen. Ook wie na ons komen, zullen ons daarvoor dankbaar zijn. Hierop sprak wethouder Hin: De landbouw zal van een snellere en goedkopere overtocht ongetwijfeld voor deel hebben, maar de verwachtingen zijn m.i. zeer overdieven. In sommige landbouwkringen verwacht men, dat practisch alle landbouwproducten straks De drie hoofdprijzen van de door de Middenstandsverenigingen georgani seerde Winkelweek zijn gewonnen door de heer W. Griek, Oudeschild f 250. nr. 1283; de heer C. Drijver, Oosterend f 100, nr. 2487; en de heer Jac. Jonker, Den Burg f50.nr. 4681. 4 van f 25 vielen op de nrs. 3661; 4323; 5191; 2729. 10 van f 10 op nrs. 4798, 4536, 5532, 3489, 6211, 3699, 2402, 2758, 4663, 5354. 20 van f 5 op nrs 302 6541 2276 2231 6064 3688 3493 4971 4766 135 2322 1930 2831 4368 3401 3160 2426 5185 4407 785^ 40 van f 2,50 op nrs. 3461 1343 370 1381 6529 4457 4916 3827 2612 4992 2029 277 2718 3475 4019 1418 3587 3705 1345 2633 5118 2431 3812 6588 5745 4789 4919 4999 2631 227 1445 1928 3413 978 2308 4349 6436 3194 198 2278. De prijzen kunnen tegen overlegging van het nummer afgehaald worden bij de administrateur, de heer C. P. Moojen, Schoonoordweg 37, Den Burg. ONDERSCHEIDINGEN. Aan H. J. du Porto, v.h. De Waal 48, thans te Den Helder en G. Koolstra, v.h. Wilhelminalaan te Den Burg (vertrok ken naar Australië) en G. P. Verseput, v.h. K 89b, thans te Utrecht, is het her inneringsteken voor O. en V. (Orde en Vrede) verleend. VISAFSLAG OUDESCHILD. Aangevoerd van 20 t m. 26 Nov. 1950: 240 kg bot; 4043 kg garnalen; 756 kg kabeljauw; 296 kg sardien; 163 kg schar; 5899 kg schol; 21 kg poon; 437 kg kg tarbot; 11205 Kg tong, 926 kg wul ken; 2453 kg wijting; 593 kg kruikels; 4 kg zalm; 51 kg haai, 31 kg lever; 6 kg kuit; 1 kg snoekbaars; 1 kg hake; 6475 kg garnalenpuf. WILLEM GOOSSENS VOLKSTONEEL. 20 Januari brengt Willem Goossens Volkstoneel in „Casino" Jan de Hartog's „Schipper naast God". ZONDAGSDIENST DEN BURG. DOKTER ELIAS. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 24 tot en met 30 November 1950. Geboren: Petrus J A zv Johannes J. Keijzer en Duvera C. de Grave. Frede- i ik P. C. zv Marinus v.d Star en Wolter- rika W. Kok. Catharina M. C. dv Johan nes M. Schoo en Martha M. Reij. Pieter R. zv Arie Wuis en Cornelia J. Kikkert. Ondertrouwd: Cornelis Drijver en Pietje M. Stoepker. Cornelis A. Witte en Johanna M. Prenzler. Getrouwd. Johannes C. Eelman en Heintje Blom. Lammert v.d. Schans en Frouwke de Boer. Cornelis J. Barhorst en Theodora Bakker. Teunis Wuis en Neeltje van der Werf. Overleden: Jannetje Leen, 65 j., wed. van Jan C. Dogger. Texelse Boys-Nieuws. Zaterdagmiddag: Tex. Boys A-SVC A om 3 uur. Oosterend A-Tex. Boys B, om 3 uur. Vertrek 13,45 van De Zwaan. Zondag: Tex. Boys 1-Petten, om 2,30 uur; Tex. Boys 3-SVC, om 12 uur. Tex. Boys 1: C. Hoogenbosch P. Zevenhoven T. Witte N.v.Heerw. D. Witte P. Reij C. Riteco, M. Boogaard, A. v. Heerw., Jn. Nooy, G. Boogaard Res.: R. v. Heerw., W. Raateland. Veel succes en een plezierig weekend. W. R HOEST. GRIEP... De weldadige warmte van Ther- mogène stilt de pfln in keel en borst en verjaagt de aanval. Dinsdagavond 5 December a.s. groot Nieuw Sinterklaasfeest! Alle Texelaars worden opgewekt aan dit groots evenement deel te nemen. ZES geldprijzen zijn beschikbaar voor de bekroonde Sin terklazen. Alleen individuele Sinterklazen en groepen van ten hoogste 4 personen dingen mede naar de prijzen. Grote stukken, wagens, enz. dingen niet mede. Kleine Sinterklaasjes (kinderen) worden verwacht van 4-6 uur. Al le kleine Sinterklaasjes worden onthaald op versnaperingen. Straatvegers, maakt om zes uur vrij baan voor de groten. Alle goed verkleden en ge maskerden hebben na 10 uur vrije toe gang in de balzalen. Men is met verplicht zich te ontmaskeren Het afrukken van het masker door anderen is de grootste Texelse misdaad. Thuisblijvers, schuif de gordijnen open, maak licht op de straat en tracteer de bezoekende Sinterklazen op koek en chocolademelk. De prijzen worden in de eerstvolgende Texelaar bekend gemaakt DOET ALLEN MEE, EN SPEUL, SPEUL, SPEUL! Vereniging voor Volksfeesten en Texelse Folklore. Ln A 0 A A 1 per as vervoerd zullen worden. Waar wij echter aan groot vaarwater liggen, zal het massale vervoer v^n landbouw producten per schip blijvend worden vervoerd. Een groot landbouwbedrijf van meer dan 100 ha in het noorden van Texel heeft alle te vervoeren producten aanbesteed. Deze kon door de omstan digheden natuurlijk een scherp concur rerende prijs bedingen. Het vlas kon naar de haven voor f 6 per ton, het schip vervoerde dit voor f 12,75 naar Zeeland; granen en aardappelen f 3 per ton, tar we gaat naar de Zaan voor f 2,75, aard appelen naar Amsterdam voor f3,25, bieten naar de haven f 3,50 per ton. Scheepsvracht naar Puttershoek voor f2,75. Wil het vervoer per as rendabel zijn, dan zal van zwaar materiaal gebruik ge maakt moeten worden, de polderbestu ren zouden dat met ontsteltenis zien ge beuren. De enige oplossing is het zware vervoer keren, maar dan is ook de mo gelijkheid van het vervoer onzer pro ducten per as in het groot m.i. verdwe nen. De toekomst zal dit brengen: mas saal vervoer per schip, hoogwaardige producten (vee, boter, kaas, bloembol len, pootgoed e.d.), en die goederen die over bv. 3 veren moeten per as.. Maar dit vervoer kan de voorgestelde verbin ding via Oudeschild gemakkelijk ver werken. Het verheugt mij zeer, dat TESO ook voor Oudeschild een schip met kopla ding wil bouwen. De landbouw zal ech ter m.i. evenals net andere beroepsver voer voordeel hebben van een veer via het Horntje, Maar wij moeten ook op andere factoren letten. WV: meer dag jesmensen, minder gasten! Visserij. Als er één ding mij heeft ver baasd dan is het wel, dat de visserij, die voor de afvoer van haar producten via Oudeschild straks een moderne boot- dienst zou krijgen, op ongeveer 100 m. van de afslag, wat toch een ideale toe stand mag heten, verzocht deze haven plm. 7-8 km. verderweg te brengen! Vervolgens wees de heer Hin op het nadeel van de fietsers als zij helemaal naar het Horntje zouden moeten rijden. Oudeschild telt ongeveer 200 gezinnen, het TESO-personeel met zijn 30 gezin nen zal verdwijnen. Met het verdwijnen van TESO zal Oudeschild ook indirect een ernstige terugslag ondervinden. Het moet grote voordelen hebben een passa giers-, handels- en vissershaven op één punt te houden. Ik heb daci ook dezelfde conclusie als de voormalige pontcommis sie: de combinatie industrie-, vissers- en veerhaven verdient de voorkeur. Voor landbouw- en beroepsvervoer moge het Horntje de ideale oplossing zijn, voor vele andere groepen is dit Oudeschild. Alles of niets? Met vrees houdt men kleine kinderen zoet. Ik kan mij niet in denken, dat hoge autoriteiten geen reke ning zullen houden met een op gezonde basis gevormd oordeel van onze Raad. Mochten in de toekomst de grote opti misten die soms met cijfers van 100,000 auto's werken, toch eens gelijk krijgen, dan is de fout iog altijd te herstellen, al geloof ik niet, dat dit de eerste 20 jaar nodig zal zijn. Moeten wij eens van het Horntje zeggen: wat zijn we begon nen, dan is die fout niet meer te her atellen. De heer Hin achtte een doorbraak Nieuwe Weg-Kogerweg niet direct noodzakelijk. Thans gaat alles ook via Den Burg en het gaat. Oudeschild is de juiste oplossing, wij moeten op Texel geen twee havens hebben, wij moeten onze krachten op één haven concentre ren, aldus preker. De heer Jac. Bruin: Ik heb respect voor het idealistisch betoog van de heer De Waard, maar ik denk toch een klein beetje anders. Is het Horntje de juiste plek? In 1940 was het daar levensge vaarlijk, er mocht geen mens of dier meer wonen. Er zijn daar voor milli oenen door Rijkswaterstaat verwerkt, ik vertrouw het daar nog steeds niet. Bij de uitvoering van het werk bij Oude schild in 1930 (verzwaren van de dijk i.v.m de Zuiderzeewerken), zeiden wij al: kan de haven van Oudeschild nu niet meteen worden uitgebreid? Als dat was was gebeurd zaten wij daar thans aan diep water als het Rijk toen de belangen van Texel had gezien, was men voor weinig geld klaar geweest. Maar dat kan daar nog: laat het Rijk een buitenhaven maken, Oudeschild is een centraal punt. Ze zeggen wel eens: Jij praat als Oudeschilder, ik kan echter niet aan idealisme opbrengen, wat de heer De Waard lanceerde. Ik heb de volgende motie opgemaakt, die ik graag in stemming zou willen brengen: De Raad verzoekt B. en W. te bevorderen, dat de gelden, beschikbaar gesteld voor het Horntje, gebruikt worden voor een buitenhaven te Oudeschild. (Zie vervolg Tweede Blad).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 1