Cjroen 'Ztvartsjexels in het harL,
B. en W. zullen nieuwe bespre
kingen voeren met betrokken
autoriteiten
Geen beslissing in het Verkeersvraagstuk
Prijzen Winkelweek
5 December Nieuwe Sinterklaas 5 December
3
er
ZATERDAG 2 DECEMBER 1950
TEXELSE
64e JAARGANG. No. 6482
COURANT
Uitgave N.V. v h. Langeveld De Rooij
3oekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg Texel - Postbus 11 - Tel 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp.
Boerenleenbank Postgiro 652-
Abonnementsprijs f2,75 per half jaar.
De Raad heeft noch de motie-'t Horn
tje, noch de motie-Oudcschild aangeno
men: nadat de Vroede Vaderen bijkans
vier uur „op rustige en bezadigde" wijze
het verkeersvraagstuk onder hun ver
schillende loupes hadden genomen en
wij zo ongeveer aan stemming Oude-
schild of het Horntje meenden toe te
zijn, diende de heer Jac. Bruin een mo
tie in, waarin B. en W. werd verzocht,
nogmaals overleg te plegen met de be
trokken instanties (Rijk en Provincie,
TESO). 7 Raadsleden gingen daarmee ac-
coord, 6 stemden tegen. (Zie ook elders
in dit verslag).
Waarom de knoop niet werd doorge
hakt? Om de doodeenvoudige reden, dat
het Rijk naar het Horntje wil, en de
Provincie een oplossing te Oudeschild
wenst.
En nu? De voorzitter heeft toegezegd,
cat B. en W. de besprekingen met olie
mogelijke spoed zullen voeren. Wij ho
pen dat wij nu eens spoedig iets con
creets zullen vernemen, want de zaak is
urgent.
De 13 punten die aan de bespreking
van het verkeersvraagstuk voorafgingen
liepen zeer vlot. Met de Rijkspostspaar
bank te Amsterdam werd een geldlening
aangegaan van f 164.000; de bouwver.
„Texel" werd een voorschot verleend
voor de bouw van 6 duplex-woningen,
waarvan er 2 bestemd zijn voor gedemo-
biliseerden. Kosten plm. f 56,364,ten
behoeve van woningbouw aan de
Schoonoordweg werd van de heer W.
Dooien 182 m2 grond gekocht, gelegen
aan de Schoonoordweg f 2,25 f 409,50)
in ruil voor 546 m2. tuingrond bij de alg
begraafplaats f 0,75 per m. (f 409,50).
De heer Dooren werd bovendien nog
26 m2 (aangrenzend) voor f 169,50 ver
kocht, Van het Ned. Beheersinstituut
werd aan de Bosweg te Oosterend 375
m2 grond gekocht a f 750 voor de bouw
van een brandweergarage en aanleg
van een brandput. De school voor C V.
O. te Den Burg kreeg f 1020 voor school-
behoeflen en verbetering electrische
verlichting (12 ballonnen); huize „Irene"
zal er drie zolderkamers bij krijgen. De
heer Jac. Bruin wilde er een complete
vleugel bij!
Om 3,17 uur kon begonnen worden
met de bespreking van het verkeers
vraagstuk tussen Texel en Den Helder.
De voorzitter deelt mede, dat hij na
lang wikken en wegen tot de conclusie
is gekomen, dat het 't beste is, dat de
Raad aandringt op een spoedige regeling
in de richting van de zgn. noodoplos
sing Oudeschild.
Het wil mij voorkomen, aldus de
voorzitter, dat het standpunt van de
voorstanders van het Horntje eerder ge
ïnspireerd word door vrees dan door de
gelijke documentatie, vrees nl., omdat
men figuurlijk meent, de boot te missen
als het Horntje niet komt of wordt af
gewezen, doordat dan later zal blijken,
dat Texel in zijn ontwikkeling is ten
achter gebleven en voor een niet meer
in te halen achterstand, vooral op econo
misch gebied, is komen te staan. Ik
deel die vrees niet en acht deze overi
gens een ongezonde basis voor de be
handeling van een zo belangrijk vraag
stuk. Daarvoor is iets anders nodig
documentatie en nog eens documenta
tie en die heb ik niet gevonden, noch in
de uitvoerige bundel van het gemeente
kantoor, noch in dikwijls zeer interes
sante artikelen, die ik vooral in de
Texelse Courant met SDanning volgde.
Zulk een documentatie zou alleen te vin
den zijn in een uitvoerig rapport van een
sociograaf, eigenlijk in meerdere rap
porten, want ook deskundigen kunnen
nog wel eens van mening verschillen
Gelukkig is het gemeentebestuur onder
mijn ambtsvoorganger met een onder
zoek in deze richting aangevangen; ik
weet echter niet wanneer de resultaten
hiervan bekend zullen zijn. Voor zover
ik kan nagaan beschikt niemand over
een dergelijke rapportage, ook niet de
hoogst beoordelende instantie van de
Rijkswaterstaat. In ieder geval zijn er
niet die rapporten, die ik bedoel.
De voorzitter merkt hierna op, dat er
op meer dan een gebied een achterstand
is in te halen. Indien er enige millioenen
voor de ergste moeilijkheden beschik
baar waren is er dan één onder u die
niet de waterleiding met bv. de "noodop
lossing Oudeschild zou verkiezen boven
bv. het Horntje alleen? Weliswaar zal
Texel slechts een klein deel van de kos
ten kunnen dragen, maar toch moet het
geld worden opgebracht en wanneer wij
dan de hulp van Rijk en Provincie vra
gen, zouden wij dan niet juist doen door
eens na te gaan wat het meest dringt en
moeten overwegen hoe wij met beperkte
middelen een optimum aan oplossingen
kunnen bereiken?
Het Rijk verbindt aan het Horntje de
voorwaarde, dat de Provincie inspringt
voor een belangrijk bedrag voor de re
geling van de wegenkwestie. En, pro
vinciaal wordt gesteld, dat de Rijksop
lossing van het Horntje niet verant
woord is, zodat daaraan niet kan worden
medegewerkt. De gemeente zou de las
ten, die de Provincie eventueel zou moe
ten dragen, niet kunnen overnemen. Dus
zonder hulp van Provincie geen Horntje
en van het Rijk het Horntje of niets.
Waarmee dan Texel tussen hamer en
aambeeld is geraakt en wij in een vol
ledige impasse zijn gekomen. Wat dan
nog erger is, de kwestie dreigt van vo
ren af aan weer in behandeling te moe
ten komen. Wat is er dan anders moge
lijk dan dat wij naa» een compromis of
een noodoplossing zoeken en is het dan
niet prettig, dat eigenlijk die noodoplos
sing door de ontwikkeling en behande
ling voor het grijpen ligt?
De voorzitter las hierop een adres
van de N.V. TESO voor.
Veerdienst TexelDen Heldelr.
Hierbij heb ik de eer uw College me
de te delen dat de Raad van Commissa
rissen der N.V. Texels Eigen Stoomboot
onderneming te Den Burg op Texel, een
stemmig van oordeel is, dat in verband
met de plannen van de Minister van
Waterstaat om aan het Horntje een
ponthaven te doen aanleggen, ernstige
pogingen in het werk moeten worden
gesteld deze haven te doen aanleggen,
niét aan het Horntje doch te Oudeschild;
dat dit oordeel gebaseerd is op ge
maakte kostenberekeningen en economi
sche overwegingen;
dat indien mocht blijken dat het be
sluit van de Minister onherroepelijk is,
een ponthaven aan het Horntje zal wor
den aanvaard; dat indien er een
ponthaven zal worden aangelegd,
wij zullen trachten een schip,
zo mogelijk twee schepen, met
koplading in de vaart te brengen waar
bij echter het verkrijgen van financiële
steun en garanties, van welke instantie
ook, verzekerd moeten zijn opdat de
jaarlijkse explotatierekeningen sluitend
gemaakt kunnen worden;
dat alleen wanneer onherroepelijk ge
bleken is dat van het aanleggen van een
ponthaven, hetzij aan het Horntje, het
zij te Oudeschild, geen sprake zal zijn,
de algemene vergadering van aandeel
houders onzer xMaatschappij zo spoedig
mogelijk plannen zullen worden vooige
legd tot het doen bouwen van een schip
met zijlading.
Namens de Raad van Commissarissen
der N.V TESO,
E. NOORD1JK, Secretaris.
Blijkens de ontvangen brieven werd
adhaesie betuigd met het Horntje door*
de Coop. Veeafzetveremging, de alge
mene ver. voor Bloembollencultuur,
Dorpsvereniging Ons Belang van Den
Hoorn, de afd. Eierland van de Holl.
Mij van Landbouw en de afd. Eierland
van de L.T.B. De directeur van de N.V.
TESO zette aan de hand van
een exploitatierekening zijn be
zwaren tegen het Horntje uiteen en het
Staatsbosbeheer sprak zich eveneens uit
tegen het Horntje.
De Kon. Schippersver. „Schuttevaer"
verklaarde in een adres, dat er t.a.v. het
vervoer te water onvolledige gegevens
in omloop zijn en dat het verlies van het
vervoer te maken ten opzichte van het
vervoer per as veel minder groot is dan
veelal wordt aangenomen.
Hierop gaf de voorzitter het woord
aan de heer S. de Waard. Aan diens uit
voerig betoog ontlenen wij:
Men moet de moed hebben door een
brede visie vooruit te zien. Heel Texel
geëlectrificeerd en op een waterleiding
aangesloten behoort tot onze grote ver
langens, maar men moet ergens begin
nen, i.e. een afdoende oplossing van het
verkeersvraagst uk
Hét Rijk ziet principieel de toekomst
van Texel zodanig, dat het 't Horntje
wenst, de provincie ziet de zaak als een
zuiver financiële kwestie: als het haar
maar niet meer dan f 60,000 kost! T.E.S.
O. zegt: De exploitatie via het Horntje
is door ons niet te betalen. De tegen
standers van het Horntje zeggen: de
nieuw te bouwen TESO-boot kan met 7
reizen v.v. 400 auto's vervoeren. Die
(28) auto's moeten dan ook geregeld
klaar staan. Krijgt O'schild een boot, die
grote auto's kan vervoeren, dan komen
er ook veel dagjesmensen. Langere af
stand, hogere tarieven, ook voor de
Texelaars. Wil men de dagjesmensen
v/eren, dan moet men de verbinding la
ten zoals die is. „Niet iedereen is ge
diend met dagjesmensen", wordt ge
zegd, maar in het nationale plan t.a.v.
de vacantie^accomodatie ligt ook een so
ciale taak voor ons. De poldersbesturen
gaven de voorkeur aan Oudeschild.
Enerzijds kwam dat, doordat wij toen
nog niet voldoende georiënteerd waren.
De Dijkgraaf van de 30 Polders heeft
gezegd: Als Oudeschild voor het moder
ne verkeer wordt mgericht, maakt het
niet uit of de wegen via Oudeschild of
via het Horntje kapot gereden worden!
Of de mening van de Waterschap
pen nog dezelfde is als 3-4 maanden ge
leden is voor mij een groot vraagteken.
T.a.v. het Horntje zie ik voor wielrij
ders van enkele dorpen zeer zeker een
nadeel, voor weer andere dorpen maakt
het niet uit en voor zuidelijk Texel is
het Horntje zelfs een voordeel. Maar
over het Horntje is men per bus wel
licht even duur uit als per fiets over
Oudeschild.
Ijsgang. Meer last van ijsgang bij het
Horntje? Dat is volgens velen uitgeslo
ten, men ligt er 10U meter van stroom
af. Oudeschild heeft dikwijls te kampen
met laag water en ijsgang.
Voor Oudeschild zal een stuk traditie
verloren gaan, men zal een kijkspel mis
sen, maar economisch zal Oudeschild
geen terugslag ondervinden, de toeristen
gaan tegenwoordig toch regelrecht van
de boot over de Nieuweweg en komt de
boot in het Horntje aan, dan is er zelfs
kans dat meer toeristen Oudeschild
gaan bekijken. Oudeschild behoudt zijn
handels- en vissershaven, het wordt
geen dood dorp.
TESO. Als TESO een nieuwe boot
aanschaft (7 ton) vraag ik mij af wat er
terecht zal komen van het gratis ver
voer en van de subsidies, en is er dan
nog winst om over te hevelen naar de
busdienst? Dat kan alleen als de tarie
ven wotden opgevoerd, zodat het pu
bliek het betaalt.
De doorbraak De tegenstanders zeg
gen: er moet een doorbraak komen bij
Den Burg, maar die doorbraak moet er
toch komen willen wij plan Zuid voor
Den Burg tot ontwikkeling brengen.
Zou Oudeschild voor de nieuwe veer
dienst ingericht worden, dan zou men
de Nieuwe Weg bij het selectiebedrijf
van de heer De Lugt toch door een nieu
we weg met de Kogerweg in verbinding
moeten brengen, terwijl er langs de
Nieuwe Weg een 2de rijwielpad zou
moeten komen. Bij plan 't Horntje neemt
men de route (wielrijders) over Zeewijk
of door de P.H. polder.
Via Oudeschild zullen te Den Burg 2
schuren en de villa van de familie Dijt
en een schuur van de PTT moeten ver
dwijnen, de Groeneplaats zal dan als
verkeerscentrum te klein zijn, de ont
werper van het uitbreidingsplan wil het
Raaksje straatje voor rij huizen aan
de Parkzijde van de Groeneplaats, red.
zover achteruitbrengen, dat daar 7
huizen zouden moeten verdwijnen. Tien
jaar geleden lag die zaak zo, want wie
dacht toen aan het Hcrntje?
Noodoplossing Oudeschild voor 2,5
ton? Daar zal heel wat meer geld voor
nodig zijn U zoudt schrikken van de to
tale kosten om nog niet te spreken van
de vernietiging der genoemde percelen!
Een afdoende oplossing via Oude
schild kost evenveel als via het Horntje.
Wij kunnen de Hoornderweg via de Sui-
kerweg met de Kogerweg verbinden
daarvoor is 800 metei nieuwe weg no
dig. Den Burg moeten wij intact hou
den, hoogstens alleen een doorbraak van
de Groeneplaats naar Plan Zuid. De
kosten te land zullen voor Oudeschild
even hoog zijn als voor 't Horntje. Ove
rigens: wij kunnen wel de kosten bere
kenen, maar het beter rendement van
het bedrijfsleven moet de practijk le
ren. Ik ben er van overtuigd, dat het
bedrijfsleven veel profijt van het Horn-
'je zal hebben, 't Horntje is nodig voor
de ontwikkeling van het bedrijfsleven.
Jammer, dat dit nog niet op papier is te
brengen. Wat bespaart men dan niet aan
tijd en overlaadkosten. Dat zai de consu
ment ook veel voordeel opleveren. Door
lager vrachtkosten goedkopere groenten,
goedkoper fruit enz. enz.
Zie eens naar de TEM. 25 jaar geleden
stond Texel voor hetzelfde feit. Hoe
groot waren de tegenstellingen, men
vond een compromis in een klein Tem-
metje dat na 2 jaar de zaak al niet
meer aan kon. Thans is de TEM een top
zwaar bedrijf door investeringen die la
ter moesten plaats hebben. Thans heb
ben wij de kans de kwestie op te lossen.
Alles of niets. Het ligt op onze weg de
Provincie te overtuigen. Ir. Harmsen
heeft gezegd: „De noodoplossing is als
een pleister die niet houdt". Als wij de
schouders er onder zetten zal het Horn
tje slagen. Het Rijk gaat nimmer over
tot Oudeschild. Als de Raad voor Oude
schild kiest dan wacht een nog langdu
riger strijd dan voor het Horntje. Het is
minder moeilijk de Provincie te overtui
gen dan het Rijk! Laten wij niet rem
men, maar Texel door een goede ver
binding de kans geven zich verder te
ontwikkelen. Ook wie na ons komen,
zullen ons daarvoor dankbaar zijn.
Hierop sprak wethouder Hin:
De landbouw zal van een snellere en
goedkopere overtocht ongetwijfeld voor
deel hebben, maar de verwachtingen
zijn m.i. zeer overdieven. In sommige
landbouwkringen verwacht men, dat
practisch alle landbouwproducten straks
De drie hoofdprijzen van de door de
Middenstandsverenigingen georgani
seerde Winkelweek zijn gewonnen door
de heer W. Griek, Oudeschild f 250.
nr. 1283; de heer C. Drijver, Oosterend
f 100, nr. 2487; en de heer Jac. Jonker,
Den Burg f50.nr. 4681.
4 van f 25 vielen op de nrs. 3661; 4323;
5191; 2729.
10 van f 10 op nrs. 4798, 4536, 5532,
3489, 6211, 3699, 2402, 2758, 4663, 5354.
20 van f 5 op nrs 302 6541 2276 2231
6064 3688 3493 4971 4766 135 2322 1930
2831 4368 3401 3160 2426 5185 4407 785^
40 van f 2,50 op nrs. 3461 1343 370 1381
6529 4457 4916 3827 2612 4992 2029 277
2718 3475 4019 1418 3587 3705 1345 2633
5118 2431 3812 6588 5745 4789 4919 4999
2631 227 1445 1928 3413 978 2308 4349
6436 3194 198 2278.
De prijzen kunnen tegen overlegging
van het nummer afgehaald worden bij
de administrateur, de heer C. P. Moojen,
Schoonoordweg 37, Den Burg.
ONDERSCHEIDINGEN.
Aan H. J. du Porto, v.h. De Waal 48,
thans te Den Helder en G. Koolstra, v.h.
Wilhelminalaan te Den Burg (vertrok
ken naar Australië) en G. P. Verseput,
v.h. K 89b, thans te Utrecht, is het her
inneringsteken voor O. en V. (Orde en
Vrede) verleend.
VISAFSLAG OUDESCHILD.
Aangevoerd van 20 t m. 26 Nov. 1950:
240 kg bot; 4043 kg garnalen; 756 kg
kabeljauw; 296 kg sardien; 163 kg
schar; 5899 kg schol; 21 kg poon; 437 kg
kg tarbot; 11205 Kg tong, 926 kg wul
ken; 2453 kg wijting; 593 kg kruikels;
4 kg zalm; 51 kg haai, 31 kg lever; 6 kg
kuit; 1 kg snoekbaars; 1 kg hake; 6475
kg garnalenpuf.
WILLEM GOOSSENS VOLKSTONEEL.
20 Januari brengt Willem Goossens
Volkstoneel in „Casino" Jan de Hartog's
„Schipper naast God".
ZONDAGSDIENST DEN BURG.
DOKTER ELIAS.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 24 tot en met 30 November 1950.
Geboren: Petrus J A zv Johannes J.
Keijzer en Duvera C. de Grave. Frede-
i ik P. C. zv Marinus v.d Star en Wolter-
rika W. Kok. Catharina M. C. dv Johan
nes M. Schoo en Martha M. Reij. Pieter R.
zv Arie Wuis en Cornelia J. Kikkert.
Ondertrouwd: Cornelis Drijver en
Pietje M. Stoepker. Cornelis A. Witte en
Johanna M. Prenzler.
Getrouwd. Johannes C. Eelman en
Heintje Blom. Lammert v.d. Schans en
Frouwke de Boer. Cornelis J. Barhorst
en Theodora Bakker. Teunis Wuis en
Neeltje van der Werf.
Overleden: Jannetje Leen, 65 j., wed.
van Jan C. Dogger.
Texelse Boys-Nieuws.
Zaterdagmiddag: Tex. Boys A-SVC A
om 3 uur. Oosterend A-Tex. Boys B, om
3 uur. Vertrek 13,45 van De Zwaan.
Zondag: Tex. Boys 1-Petten, om 2,30
uur; Tex. Boys 3-SVC, om 12 uur.
Tex. Boys 1: C. Hoogenbosch
P. Zevenhoven T. Witte
N.v.Heerw. D. Witte P. Reij
C. Riteco, M. Boogaard, A. v. Heerw.,
Jn. Nooy, G. Boogaard
Res.: R. v. Heerw., W. Raateland.
Veel succes en een plezierig weekend.
W. R
HOEST. GRIEP...
De weldadige warmte van Ther-
mogène stilt de pfln in keel en
borst en verjaagt de aanval.
Dinsdagavond 5 December a.s. groot Nieuw Sinterklaasfeest!
Alle Texelaars worden opgewekt aan dit groots evenement deel te
nemen. ZES geldprijzen zijn beschikbaar voor de bekroonde Sin
terklazen. Alleen individuele Sinterklazen en groepen van ten
hoogste 4 personen dingen mede naar de prijzen. Grote stukken,
wagens, enz. dingen niet mede.
Kleine Sinterklaasjes (kinderen) worden verwacht van 4-6 uur. Al
le kleine Sinterklaasjes worden onthaald op versnaperingen.
Straatvegers, maakt om zes uur vrij baan voor de groten.
Alle goed verkleden en ge maskerden hebben na 10 uur vrije toe
gang in de balzalen.
Men is met verplicht zich te ontmaskeren Het afrukken van het
masker door anderen is de grootste Texelse misdaad.
Thuisblijvers, schuif de gordijnen open, maak licht op de straat en
tracteer de bezoekende Sinterklazen op koek en chocolademelk.
De prijzen worden in de eerstvolgende Texelaar bekend gemaakt
DOET ALLEN MEE, EN SPEUL, SPEUL, SPEUL!
Vereniging voor Volksfeesten en Texelse Folklore.
Ln
A
0
A
A
1
per as vervoerd zullen worden. Waar
wij echter aan groot vaarwater liggen,
zal het massale vervoer v^n landbouw
producten per schip blijvend worden
vervoerd. Een groot landbouwbedrijf
van meer dan 100 ha in het noorden van
Texel heeft alle te vervoeren producten
aanbesteed. Deze kon door de omstan
digheden natuurlijk een scherp concur
rerende prijs bedingen. Het vlas kon
naar de haven voor f 6 per ton, het schip
vervoerde dit voor f 12,75 naar Zeeland;
granen en aardappelen f 3 per ton, tar
we gaat naar de Zaan voor f 2,75, aard
appelen naar Amsterdam voor f3,25,
bieten naar de haven f 3,50 per ton.
Scheepsvracht naar Puttershoek voor
f2,75.
Wil het vervoer per as rendabel zijn,
dan zal van zwaar materiaal gebruik ge
maakt moeten worden, de polderbestu
ren zouden dat met ontsteltenis zien ge
beuren. De enige oplossing is het zware
vervoer keren, maar dan is ook de mo
gelijkheid van het vervoer onzer pro
ducten per as in het groot m.i. verdwe
nen. De toekomst zal dit brengen: mas
saal vervoer per schip, hoogwaardige
producten (vee, boter, kaas, bloembol
len, pootgoed e.d.), en die goederen die
over bv. 3 veren moeten per as.. Maar
dit vervoer kan de voorgestelde verbin
ding via Oudeschild gemakkelijk ver
werken.
Het verheugt mij zeer, dat TESO ook
voor Oudeschild een schip met kopla
ding wil bouwen. De landbouw zal ech
ter m.i. evenals net andere beroepsver
voer voordeel hebben van een veer via
het Horntje, Maar wij moeten ook op
andere factoren letten. WV: meer dag
jesmensen, minder gasten!
Visserij. Als er één ding mij heeft ver
baasd dan is het wel, dat de visserij, die
voor de afvoer van haar producten via
Oudeschild straks een moderne boot-
dienst zou krijgen, op ongeveer 100 m.
van de afslag, wat toch een ideale toe
stand mag heten, verzocht deze haven
plm. 7-8 km. verderweg te brengen!
Vervolgens wees de heer Hin op het
nadeel van de fietsers als zij helemaal
naar het Horntje zouden moeten rijden.
Oudeschild telt ongeveer 200 gezinnen,
het TESO-personeel met zijn 30 gezin
nen zal verdwijnen. Met het verdwijnen
van TESO zal Oudeschild ook indirect
een ernstige terugslag ondervinden. Het
moet grote voordelen hebben een passa
giers-, handels- en vissershaven op één
punt te houden. Ik heb daci ook dezelfde
conclusie als de voormalige pontcommis
sie: de combinatie industrie-, vissers- en
veerhaven verdient de voorkeur. Voor
landbouw- en beroepsvervoer moge het
Horntje de ideale oplossing zijn, voor
vele andere groepen is dit Oudeschild.
Alles of niets? Met vrees houdt men
kleine kinderen zoet. Ik kan mij niet in
denken, dat hoge autoriteiten geen reke
ning zullen houden met een op gezonde
basis gevormd oordeel van onze Raad.
Mochten in de toekomst de grote opti
misten die soms met cijfers van 100,000
auto's werken, toch eens gelijk krijgen,
dan is de fout iog altijd te herstellen,
al geloof ik niet, dat dit de eerste 20
jaar nodig zal zijn. Moeten wij eens van
het Horntje zeggen: wat zijn we begon
nen, dan is die fout niet meer te her
atellen.
De heer Hin achtte een doorbraak
Nieuwe Weg-Kogerweg niet direct
noodzakelijk. Thans gaat alles ook via
Den Burg en het gaat. Oudeschild is de
juiste oplossing, wij moeten op Texel
geen twee havens hebben, wij moeten
onze krachten op één haven concentre
ren, aldus preker.
De heer Jac. Bruin: Ik heb respect
voor het idealistisch betoog van de heer
De Waard, maar ik denk toch een klein
beetje anders. Is het Horntje de juiste
plek? In 1940 was het daar levensge
vaarlijk, er mocht geen mens of dier
meer wonen. Er zijn daar voor milli
oenen door Rijkswaterstaat verwerkt, ik
vertrouw het daar nog steeds niet. Bij
de uitvoering van het werk bij Oude
schild in 1930 (verzwaren van de dijk
i.v.m de Zuiderzeewerken), zeiden wij
al: kan de haven van Oudeschild
nu niet meteen worden uitgebreid? Als
dat was was gebeurd zaten wij daar
thans aan diep water als het Rijk toen
de belangen van Texel had gezien, was
men voor weinig geld klaar geweest.
Maar dat kan daar nog: laat het Rijk
een buitenhaven maken, Oudeschild is
een centraal punt. Ze zeggen wel eens:
Jij praat als Oudeschilder, ik kan echter
niet aan idealisme opbrengen, wat de
heer De Waard lanceerde. Ik heb de
volgende motie opgemaakt, die ik graag
in stemming zou willen brengen: De
Raad verzoekt B. en W. te bevorderen,
dat de gelden, beschikbaar gesteld voor
het Horntje, gebruikt worden voor een
buitenhaven te Oudeschild.
(Zie vervolg Tweede Blad).