rrr-rfsLrnr: Cjrocn wartsjexels in het harL, Texel thans ook weer door de lucht bereikbaar Directeur-Generaal van de Rijksluchtvaart dienst opende ons^riieuwe vliegveld TEXELS E«COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij 7 Versehijnt Woensdags en Zaterdags. DE EERSTE TEXELAAR, die Vrijdagmiddag van ons nieuwe vliegveld op steeg, was de heer P. Spigt, de rechterhand van de Directeur van Gemeente werken. De tweede Texelaar die dien middag het luchtruim koos was onze Burgervader. Ge kunt nu wel zeggen:Hóórt dat zo? Dient de Eerste Burger van Texel niet de eerste luchtreiziger vanaf het nieuwe veld te zijn?! Éérst de Burgervader en dan zijn gemeentenaren!" Inderdaad, in theorie heeft u gelijk, maar wie uwer, die voor vliegen voelt, zou dat kansje hebben laten glippen: er kwam een toestel, het eerste toestel, aanglijden en toen het nauwelijks was uitgelopen tot in de buurt van het geïmproviseerde stationsgebouw, vroeg de piloot, de heer Bein uit Bergen, of de heer Spigt meewilde, „een stukje boven het eiland". .1 In minder dan geen tijd zat de heer Spigt naast de stuurknuppel van het kleine toestel, een Piper Cub, die uit Hilversum was komen binnenvliegen. Een prachtige tocht was het geweest en de kennismaking met het vliegveld was ook van zeer aangename aard: ,,U heeft hier een keurig veld, ja het verkeert in uitstekende conditie, werkelijk, het is goed!" Aldus het oordeel van deze eer ste sportvlieger en al zijn collega's, die daarna stuk voor stuk landden, spraken eender, huldigend oordeel uit. In minder dan geen tijd zat de heer Spigt zo'n paar honderd meter boven de Eierlandse Polder, ze vlogen via het strand over De Koog en hadden na tien minuten weer vaste grond onder de voe ten Vervolgens stapte onze Burgemees ter in de Piper Cub, de propeller begon te zoemen en daar ging de tweede eilan- der naar hoger sfeer. „Ik heb nu eens goed kunnen zien, hoe mooi Den Burg wel gebouwd is", aldus burgemeester De Koning. Intussen waren de heren van gemeen tewerken druk bezig met het veranke ren van de vliegtuigen, waartegen een fikse Noordelijke wind sloeg. De heren Spigt c.s. hanteerden de ankerstangen alsof ze nooit anders gedaan hadden! De sportvliegers werden per bus naar Hotel Texel gereden, waar zij dien avond aanzaten aan een diner, aangebo- den door het gemeentebestuur van Texel. Op deze avond, welke in uitste kende stemming verliep, werd de burge meester een Luchtvaartencyclopedie aan geboden namens de Kon. Ver. v. Lucht vaart,. Dit werk werd overhandigd door de voorzitter van de afdeling Motorvlie- gen. De heer P. Spigt, die heel wat zweet en voetstappen in het hart van Eierland heeft liggen, werd hartelijk gehuldigd. Hij werd toegesproken door de voorzit ter van de KNVL, de heer Kolf, die hem op aandrang van het gehele gezelschap, een 5-jarig lidmaatschap van de KNVL aanbood en deze actieve Texelaar een insigne op de borst spelde. U begrijpt, dat de heer Spigt wel eventjes onder de indruk was van deze grote verrassing! De volgende morgen bezochten de vliegers en hun dames broedplaatsen I De Muyen en de Westerduinen. De eerste excursie vertrok reeds om 8 uur van de Groeneplaats. In de Slufter werd ge picknickt en vandaar reed men naar het vliegveld, welks entree-pilaartjes met schone, gele bloemen waren getooid en er wapperden reeds verscheidene vlaggen. Daarbij de uiteenlopende kleur der aldaar overnachte vliegtuigen gaf het geheel een fleurig aanzien. Inmiddels waren honderden, ja wel enige duizenden per fiets, te voet, per bromfiets, motor of auto naar het vlieg veld getrokken. De politie zorgde voor een vlot verloop, zowel op als voor het terrein. Texelaars de lucht in. HET DUURDE NIET LANG of daar zagen wij die dag de eerste Texelaar de lucht ingaan: het was wethouder De Waard, die in een twee-persoons vlieg tuigje, een Ercoupe, vrolijk naar zijn kennissen-op-de-grond wuifde. Even la ter werd hij gevolgd door een weinig gro ter toestel, waarin wethouder Hin had plaats genomen. De heer Hin had nog nooit gevlogen. „Het was heerlijk!" zei hij en de heer De Waard was eveneens in de wolken van de vliegerij. Daarna zagen wij het ene toestel na het andere met een vroede vader aan boord, opstij gen. De heer Jak. Bruin stapte in een supermodern toestel, een Sokol, dat nog maar pas uit Tsjecho-Slowakije was aan gekomen. De cockpit werd gesloten en daar ronkten ze reeds weg, het startpunt tegemoet. De wind liep van 't stations gebouw in de richting van Oosterend en daar vliegtuigen evenals vogels tegen de wind opstijgen, kwamen ze allemaal over het gebouw en de daar vertoevende toeschouwers heen. Ook verschillende dames ondergingen de luchtdoop. We za gen mevr. Hin opstijgen in een knalgeel toestel, bestuurd door de heer T. J. van Midde commandant van de Rijkslucht vaartschool Ypenburg. Mevrouw De Ko ning vloog in een Miles Messenger (zie foto in vorig nummer). Om 3 uur waren alle vliegtuigen weer op hun basis terug: de openingsplechtig heid was 'n half uur vertraagd. Als eer- stè spreker werd hel woord gevoerd door burgemeester De Koning: Dames en Heren, Het is voor het gemeentebestuur van Texel een voorrecht en een genoegen u allen bij de wederingebruikname van het vliegveld Texel van harte welkom te he ten. In 'het bijzonder wil ik mij hierbij wenden tot de twee grote partners in de op te richten N.V. Vliegveld Texel d.w.z. vooreerst tot u, mijnheer Backer, die als directeur-generaal van de Rijkslucht vaartdienst namens de Minister de ope ningsplechtigheid wel wil verrichten, en voorts tot u, mijnheer Prakken, die de Commissaris der Koningin vervan gend, hierbij aanwezig wil zijn. In één adem zou ik daarbij willen noemen de heer De Vries, de als lid van Ged. Sta ten van zijn grote belangstelling voor ons vliegveld steeds deed blijken. Ten slotte zou ik in de reeks willen vermel den de vertegenwoordiger van de Ka mer van Koophandel, welke eveneens actief deelneemt aan het vliegveld. Het verheugt ons zeer, dat u, collega Rehorst, die als vorig burgemeester van Texel, deze aangelegenheid wel zeer ter harte moet gaan, hier tegenwoordig kan zijn. Ook de tegenwoordigheid van militaire vertegenwoordigers, waarvan verschillen de uitgenodigden overigens tot hun spijt niet aanwezig konden zijn, wordt op ho ge prijs gesteld. Kapitein-Ltz van Olm, wij van Texel zijn bijzonder vredelievende burgers van Nederland, onze vredeszin is zelfs zoda nig, dat zelfs de aanwezigheid van een militaire uniform ons al een lichte schrik inboezemt. Wij weten echter dat u ten slotte op de handhaving van de vrede uit zijt en niet op het tegendeel. En daartoe heeft u uwe middelen nodig. De hoop van Texel is dat dit niet tot gevolg zal hebben dat het op de duur zijn burger- luchtvaartterrein zou verliezen, maar anderzijds verzekeren wij u dat u als vreedzame bezoekers van ons vliegveld, steeds van harte welkom zal zijn. Op dezelfde wijze roep ik een welkom toe aan de commandant van de Rijks luchtvaartschool Iepenburg. Dames en heren, dat geldt ook voor de vertegenwoordigers van de Stichting beheer Landbouwgronden, voor de Hei- de-Mij., voor de vertegenwoordigers van de Shell en Esso, voor het Polderbestuur en voor de Pers, met wie wij op de een of andere wijze contact hebben gehad of gezamenlijk hebben gewerkt, voor de tot standkoming van het nieuwe vliegveld. Ook de vertegenwoordigers van de Contact Commissie Vliegvelden mag ik hierbij niet vergeten. Wel zeer bijzonder verheugen wij ons over het bezoek van een zó groot aantal sportvliegers en ook de aanwezigheid van het bestuur van de KNVL. Dames en he ren, u verblijdt ons wel zeer met uwe komst. En ik wil nogeens nadrukkelijk stellen dat zonder uwe zo sportieve me dewerking dit vliegfestijn slechts een LAAG SCHEERDEN de snelle vlieqtuiqen Za terdagmiddag over de hoofden dei toeschou wers, telkens weer koos zo'n piachtiq qebouwd sportvlieqtuiq het lucht ruim om een lid onzer Vroedschap Texel-van- uit-de lucht te laten bev/onderen. Wethou der Hin qaf de voor keur aan een tocht bo ven Dijkmanshuizen! Het vlieqen beviel al len best „Ik had ook nog graag naar Leeu warden qewild", sprak wethouder De V/aard vol vlieqlust! WIJ GEVEN U hier naast een overzicht van i het veld, in de buurt van het „Stationsqe- I bouw". karige vertoning zou zijn geworden. De medewerking van een aantal vliegtuigen j van de Luchtvaartschool en van een 3- tal Harvards voor deze vliegdag, wordt 1 op gelijke wijze ten zeerste gewaardeerd. I Na zovele medewerkers met lof te mo gen hebben noemen kom ik aan de ei- j genlijke bouwers van dit vliegveld. Zij zijn te vinden in alle geledingen van j ambtelijke hiërarchie. Wat zou er van ons vliegveld terecht zijn gekomen zonder de activiteit van de heren Dekker en S.tter, maar ook zonder onze Piet Spigt. Het is mij ten cnemale onmogelijk in de gemeentelijke als in de particuliere sfeer alle namen te noemen doch met I grote erkentelijkheid wil ik gewagen van I de activiteit van de heer Veldstra, die ik J in persoon wil huldigen en danken, maar in wien ik ook de dank wil concentreren voor het gehele personeel van Gemeen tewerken. Gemeentewerken, gij hebt hard en goed gewerkt. Wanneer ik dit alles zo zie moet ik, zoals wel meer gebeurt, bedenken, dat wij bestuurders en ik denk hierbij speciaal aan de gemeentebestuurders bescheiden hebben te zijn. Want hoe eenvoudig is het dikwijls om 'n besluit te nemen en hoe moeilijk is dan soms de uitvoering, die aan anderen wordt over gelaten. Intussen wil ik nog de Gemeenteraad van Texel complimenteren met het ge- j voerde beleid, dat de heropening van dit vliegveld mogelijk maakte; ik geloof mevrouw en mijne heren, leden van de Raad, dat u goed gehandeld heeft. Dat ik daarbij niet alleen sta, moge ik u nog even voor houden aan de hand van het geen de heer Cort van der Linde, thans lid van de Raad van State, ons schrijft: „Mijne Heren, Zeer bijzonder heb ik uw vriendelijke uitnodiging tot bijwoning van de offici- beleid en tactvol doorzettingsvermo gen. Indien ik nog eenmaal de rol van voorzitter der C.C.V. mag spelen dan zou ik u willen zeggen dat alle vliegvel den van Nederland zich erover verheu gen, dat u zich in de rij uwer zusteren heeft weten te handhaven. En van hoe wenige kan dit helaas gezegd worden. Maar zo vormt zij ook toch weer een aansporing voor anderen. Groot te zijn in de zaken waarin de kleinen groot vermogen te wezen: het moge uw ei land en dit vliegveld tot devies blijven dienen." Wanneer deze zo bij uitstek deskundi ge ons aldus schrijft, wel dan doet mijn menmg niet meer zoveel ter zake. Dames en heren, ik zal mij onthouden van een recapitulatie van de geschiede nis van het vliegveld en niet meer van uw tijd vragen. Ik zou de Directeur-Ge neraal van de R.L.D. willen vragen of hij het woord zou willen nemen voor de inwijding van ons nieuwe vliegveld. Ik heb gezegd". Hierna werd het woord gevoerd door de heer J. W. F. Backer, directeur-gene raal van de Rijksluchtvaartdienst, die allereerst een terugblik wierp: Nadat in 1928 bij het voortvarende gemeentebe stuur van Texel de gedachte aan de aan leg van een luchtvaartterrein levend weid, konden B. en W. van Texel in 1933 aan de Minister berichten, dat een ter rein was aangekocht van ruim 33 ha. met de bedoeling dit terrein zo mogelijk in te richten als luchtvaartterrein. Vier jaar later was dit terrein gereed. Het mat 38 ha., thans 90 ha. Laten wij de oorlogsjaren, die zoveel verwoest hebben, en die ook dit schone eiland niet gespaard hebben, stilzwij gend voorbijgaan. De ontwikkeling van T jonge luchtvaartterrein werd geremd, de gehele burgerluchtvaart in Nederland lag stil. Doch wat ook verwoest werd, niet de geest van Texels bevolking, niet dc geest van voortvarendheid die ook in de vooroorlogse jaren het kenmerk was van Texels Gemeentebestuur. Een nieuw vliegveld zou_ en moest er komen, en met kracht werd weder aangepakt. Ook de toenmalige Rijkscommissie Luchtvaartterrein nam Texels Vliegveld in haar plannen op en adviseerde een terrein van de klasse F, dus een terrein met baanlengten van 1080 meter. In verband met de verder voortge schreden ontwikkeling van de lucht vaart kon, gezien de verhoogde veilig- ele opening van het Vliegveld Texel op prijs gesteld. Het spijt mij dan ook wel, daarvan geen gebruik te kunnen maken. Wel zij het mij vergund u mijn hartelij ke gelukwensen aan te bieden bij deze belangrijke gebeurtenis, vruoht van wijs heidseisen, slechts een deel van het ou de terrein worden gebruikt en de Ned. Heide Mij., die ook voor het totstandko men van het vooroorlogse terrein zoveel gedaan had, hielp ook nu weer bij de uitvoering van het nieuwe werk, waar bij ook niet vergeten mag worden de steun, die van de Stichting Beheer Landbouwgronden werd ondervonden. DE SHELL EN DE ESSO hadden het druk met het vul len van de vlieq- tuiqtanks! In to taal werd op Texel 1200 liter benzine qeladen. De mees te toestellen had den in iedere vleu- qel een tank van onqeveer 30 liter. Jammer, dat ver scheidene toestel len weqens het ruwe weer een startverbod was opqeleqd, anders zouden de toe schouwers zeker méér waar „voor hun geld" hebben qehad! Veel werk is verzet, de kosten waren ze ker, gezien tegenover die van voor de oorlog niet gering en veel grond is door Texelse bewoners voor dit vliegveld af gestaan. Doch thans is Texel dan ook een vlieg- WOENSDAG 28 MEI 1952 65e JAARGANG. No. 6634 veld rijk, dat ofschoon geen Schip hol (waaraan trouwens niemand behoef te zal hebben) vliegtuigen van be hoorlijk formaat zal kunnen ontvangen. Laten wij hopen, dat ook spoedig de N.V. Vliegveld Texel tot stand komt, waarin het grote aandeel van het Rijk vastgelegd zal worden en waarin tot uitdrukking zal komen, het belang dat het Rijk ziet in de aanwezigheid van dit terrein op uw eiland. Het gemeentebestuur wenste na de oorlog de aanleg van een vliegveld te be vorderen met het oog op het toeristisch verkeer en de slechte verbinding bij ijs gang in de winterperiode Mede om die redenen is de grootte van het terrein ge- planned voor het starten en landen van een DC (Dakota) of een ander vliegtuig van dat type. Het gemeentebestuur con tinueerde daarbij het beleid van 1933, want toen ik zo eens de stukken van die tijd doorbladerde vond ik als motieven tot aankoop van de betrekkelijke gron den in 1933 o.a.: a. aanwezigheid vliegveld in verband met ziekenvervoer en ijsgang; b. een vliegveld zal bijdragen in de bloei der gemeente door ontwikkeling als vacan- tie-oord voor de vreemdeling; c. be- I kendheid in binnen- en buitenland door j aanwezigheid van een vliegveld j Deze motieven waren tóen juist gezien en zij zijn dit thans nog". Spreker schetste vervolgens de ont- I wikkeling van de luchtvaart na 1937 en sprak vervolgens als zijn overtuiging uit, j dat de toeristen die ons land komen be- I zoeken, „dit schone eiland, dat meer en meer om zijn natuurschoon, orn zijn or- 1 mihologische en folkloristische bijzon- derheden beroemd en bekend wordt". niet vooibij zullen gaan. Hel is aan u, die bekendheid nog ver- I der le verbreiden, het is aan u een i strocm van toeristen te trekken, toeris ten, die bij ontbreken van een vliegveld uw ciiand slechts met moeite zouden kunnen bereiken. En hierin mogen wij wel het initiatief prijzen van een vooruit strevend gemeentebestuur, gesteund door een vooruitziende bevolking. Laten wij nooit vergeten, dat eerst de luchthaven er moet zijn, wil het verkeer zich daarop kunnen ontwikkelen. Het is in de scheep vaart juist zo: geen zeehaven, geen scheep vaart en. in de luchtvaart: geen luchtha ven, geen luchtvaart. Een luchtvaart, die zich nog steeds ontwikkelt, een luchtvaart, die met gro te cn snelle vliegtuigen mensen van alle HIER ZIET U onze Burqemees- ter voor de mi crofoon, enkele oqenblikken voor dat 't nieuwe ter rein door de heer J. W. F. Backer, directeur-qeneraal van de Rijkslucht vaartdienst, na mens de Minister van Verkeer en Waterstaat werd qeopend. Op de achterqrond ons actieve Fanfare corps, dat ook bij deze festiviteiten voor vrolijke mu ziek zorqde. delen der wereld aanvoert, in de kortst mogelijke tijd, doch tevens een lucht vaart, die dezelfde mensen van de grote knooppunten moet doorvoeren naar de plaatsen, die zij voor hun zaken of voor hun genoegen wensen te bezoeken. De betekenis van een luchtvaartterrein als dit moet niet worden afgewogen naar de omstandigheden van thans, maar de ontwikkeling van de luchtvaart is van dien aard, dat de exploitanten en de constructeurs van vliegtuigen de behoef ten op de voet volgen cn vliegtuigen voor korte afstand die met hoge frequentie enige malen per dag de passagiers van de grote luchtlijnen kunnen aan- en afvoe ren, komen ongetwijfeld ter beschikking. Wij staan pas aan het begin van de grote ontwikkeling van de burgerluchtvaart en ik wens u geluk, dat door uw initia tief gij gereed zijt, om aan die ontwikke ling mede te kunnen werken. Het is jammer, dat vandaag geen gro tere vliegtuigen aan deze opening luister kunnen bijzetten, doch tengevolge van de staking in Amerika internationaal aanvaarde restricties op het benzinever bruik zijn hier niet vreemd aan. Geluk kig zijn de kleinere vliegtuigen, die u dan ook in groten getale aanwezig ziet, niet aan die restricties onderhevig. En hun aanwezigheid toont duidelijk, welk een belang de kleine luchtvaart, de sportluohtvaart, hecht aan het nieuwe terrein. Zij toch zijn de luchttoeristen, in de ware zin des woords, zij vliegen naar alle landen van Europa, zij spre ken vele andere mensen, ver buiten de grenzen van ons land: zij zijn uw beste ambassadeurs! Verkeer trekt verkeer. En vaak wordt te veel gesproken en ge- (Zie vervolg pagina 4)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1952 | | pagina 1