9- roen /wa in het harL, JEUK D.D.D. Nieuwe Engelse Melange wordt alom geprefereerd i r De strijd aan Texels Noordkust Waterwolfwordt het daar zo lastig mogelijk gemaakt! Rheumatische pijnen slopen Uw gestel en Uw lichaam. PUROL9 Niets overtreft DAMPO Tante Hanna trad in het huwelijk Prijs is voor iedereen betaalbaar! 3 11 «cvca vaarzen ZATERDAG 25 OCTOBER 1952 TEXELSE lp. snort 13.5ft 66e JAARGANG. No. 6677 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. Abonn. pr. f 1,80 p. kwart. 15 ct. incasso. Adv. 8 c. p. nun. DE WATERWOLF vindt ten Oosten van de Eicrlandse vuurtoren een mach tig, hoog duin, zeker een vijftien meter hoog, maar dat weerhoudt hem toch niet om telkens weer verwoede aanvallen op die kolossus te ondernemen en het moet gezegd: de waterwolf heeft hier in de loop der jaren heel wat ter rein veroverd! Als aan handen en voeten gebonden staat daar dat indrukwek kende duin, het is in zoverre machteloos en moet dus maar afwachten, wat de stromingen van het Eicrlandse Gat van plan zijn: of ze nóóit genoeg ruimte heb ben óf dat er een tijd komt, dat ze spijt krijgen van hun wangedrag en weer be rouwvol afstaan wat zij zich toch volkomen onrechtmatig hebben toegeëigend. l^at zijn zware bak met welbehagen in de weke strandbodem happen. Boorde vol wordt de bak opgetrokken en de in houd terzijde gestort. Men graaft een zgn. put, waarin het fundament van de dijk wordt gelegd. Eerst een laag zand, dan 40 cm. klei, dan stro en puin en vervolgens de bazaltblokken. De berm wordt afgezet door stevige zgn. perkoen- palen. Aan de top van de bazaltglooiing een brede straat en het volgende trapje bestaat uit een dijk van zware klei, wel ke weer zo spoedig mogelijk ingezaaid wordt. Totaal komt de dijk 5,20 boven N.A.P. en de totale breedte bedraagt 34 meter. De klei en er is heel wat nodig komt helemaal uit de haven van Scha- gen en uit het Diepsmeer bij Oudkarpel. Per aak wordt ze naar Oudeschild ver voerd, waar een kraan van Rab's Bouw- materialenbedrijf de ene vrachtauto na de andere zijn portie geeft. Ja, die vrachtauto's rijden maar af en aan. Het is dan ook een vrij groot werk. WAAR dijk en duin tezamen vloeien...'-. Links op de achtergrond de Eier- landse vuurtoren. Deze dijk is een deelhet eerste deel, van het zgn. Bolwerk Eierland, waarmede in 1948 werd begonnen en dat thans wederom verlengd wordt. Deze foto is bij laag water genomen. Men behoeft geen grijsaard te zijn om er nog van te weten, dat hier, aan Texel's Noordwest- en Noordoostkust een breed duinlandschap lag. Je had een hele wan deling voor de boeg als je van de vuur toren naar het strand toog! Nu staat die toren nauwelijks honderd meter van het strand, tenminste, naar het Noordwes ten gerekend, maar naar het Noordoos ten is de afstand toren-strand ook al niet zo groot meer! Gaat ge zuidwaarts, dus in de richting van het Cocksdorper haventje, dan ont dekt ge, dat ter hoogte van het Redding boothuisje een dijk begint, met een flauwe bocht buigt hij Zuidoostwaarts. En ge ontdekt daar ter plaatse geen spoor meer van duinen! En dan te be denken, dat hier eens, een 40 jaar gele den, het duin nog zo hoog en machtig was als ten Oosten van de vuurtoren! Hoog en steil kortademige lieden zou den er zeker niet toe overgegaan zijn, om Bestrijd ze met Kruschen en begin zo een nieuw leven - fit en vief I vrij van pijn. !oals Kruschen duizenden verlichting racht reeds na betrekkelijk kort ge- ruik, zo kan zich ook bij U die welda- ige bloedzuiverende werking voltrek en. Met Kruschen regelmatig ge- ruikt geen onzuiver bloed meer. En aarmee is dan de oorzaak weggenomen an die kwellende rheumatiek. Koop andaag Kruschen bij Uw apotheker of rogist en begin morgenochtend die heil- une kuur. de langdurige en nog steeds niet beëin digde. strijd. Westwaarts, een 300 meter landwaarts, vindt ge wederom een in- laagdijk, dat is die van 1938, waaraan 2 jaren is gewerkt en welke 1400 meter lang is. WAAR thans het bolwerk wordt ver lengd lag eerst de grens van het 67 ha. grote poldert je „Volharding". In 1926 werd het totaal verzwolgen. Van de voor- Geen ruwe handen, schrale huid, ruwe lippen met aat duin te beklimmen! Van dat duin findt ge ten Zuiden van de dijk onbe- uidende heuveltjes terug, nog geen leter hoog! Men moet bij wijze van spreken een .erke bril opzetten om daar nog duinen fï vinden! Zeker, daarachter ligt een ijk, doch dat is een zanddijk en die zou et bij flinke stormen op de duur niet kunnen bolwerken. IN 1948 is men begonnen met de aanleg van het zgn. bolwerk van Eierland, dat hoofdzakelijk uit zwa re zabaltblokken bestaat. Men moest tot die maatregelen overgaan, om dat de duinen ten Noorden van de Eierlandse dijk al smaller werden. In 1949 werd het werk voortgezet. Of de waterwolf toen even de moed in de schoenen zonk? Feit is, dat in 1950 en 1951 de kust niet zodanig af nam, dat verlenging van het bol werk noodzakelijk was, maar nadien zijn nieuwe gevaren gaan dreigen door afname aan de zuidzijde van het bolwerk, zodat thans opnieuw ingegrepen wordt. Vlak achter hot bolwerk vinden wij „het zanddijkje van 1935", dat enkel een kleibedekking heeft en 't zonder een bazaltglooiing moest stel len. Men vindt er meer dijkjes of dijken: men wijst ons de „inlaag- dijk van 1904-1905", aangelegd, om dat het strand bij paal 33 al smaller Werd. Dat was dus het begin van malige wierschuur, die in 1926 dank zij een kleine kaai, welke dat jaar was ge bouwd, was behouden, maar die later tóch verloren moest gaan, is de regenput nog achtergebleven: hij lag daar een 30 meter uit de wal op het strandDe polder Volharding was 475 meter breed en waar thans de vissers van Oost, De Cocksdorp en Oosterend aan het kokke len zijn en hun vaartuigen op de krach tige stroom Noordzeewaarts drijven waai de zeehondennu zwemmen, daar hanteerde de heer Van Heerwaarden destijds de ploeg. Daar groeide graan en daar stond een; boerderij. Daari ging men avond; aan avond rustig tej kooi tot de nieuw', dageraad de nijve landbouwersfami lie weer uit de ve ren zou lokken. Eén wilde stormi was voldoende om dat alles naar de| verleden tijd te di rigeren De moderne drag line van P. Daal- der*s Aannemers bedrijf te Alkmaar Niet krabben. De helder vloeibare D.D.D. kalmeert de jeuk in enkele seconden, doodt de ziektekiemen, geneest tot diep In de huidporiën. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Het zal een lieve duit kosten, doch de uitgave van het geld is stellig verant woord! Het werk wordt in opdracht van de polder Eierland uitgevoerd onder toe zicht van de Rijkswaterstaat. Het huidi ge werk omvat een dijkverlenging van 75 meter. De bazaltglooiing is 9 meter breed. Deze bazaltblokken zijn afkomstig van de oude Wieringerzeedijk. „Er moet veel aan deze blokken gehakt worden", aldus een steenzetter, practisch iedere steen moet door een zware voorhamer gefat soeneerd worden. Het is passen en meten. Een prachtig werk, maar zwaar. Kipkarretjes hebben bij allerlei verkoudheden. lijk zoals dat helpt! 9 11 W o n d e r I nieuwe voorraad zuilen aangevoerd, er valt nog veel te doen! Er wordt daar hard gewerkt en dat is verklaarbaar: men moet op tijd gereed zijn, want straks zullen de aanvallen van de zee weer heftiger worden, dan zal er weinig gelegenheid meer bestaan om putten te maken Over enkele jaren moet een door de stroom ontstane geul tegen de dijk ver wacht worden en daarom is het aanbren gen van zinkstukken noodzakelijk. Er wordt reeds gewerkt aan het eerste deel ter breedte van 8 meter. In totaal zal de bezinking zo'n 60 meter beslaan! GAANDE langs het smalle strand len Noorden van het Bolwerk, ontmoetten wij enige strandmeters, die ieder voor- en najaar de afstand van de zgn. io- dingraaipalen tot de waterlijn, meten. DE STEENZETTER heeft een bazalt- zuil geplaatst en deze wordt met een ijzeren staaf vastgestoten. Rechts een rij kipkarretjes waarin dit zware mate riaal wordt aangevoerd. EEN LOCOMOTIEFJE duwt de kipkarretjes naar de plaats waar een nieuwe put is gegraven. Op het strand ziet ge de regenput van de wierschuur van het voorma lige poldertje „De Volharding". Iedere keer blijkt de situatie veran derd te zijn. Op een enkele plaats boekt men r~ winst, dank zij de opkomst van een zandbank, maar de meeste malen moet verlies worden geboekt. Er liggen uitgestrekte plakken klei, zeker wel 10 cm. dik en daartussen door ook laagjes veen. Dat is de laatste jaren blootgekomen en er zal nog wel meer bloot komen, zo verwacht men. Alles te danken aan de zee, dat rusteloze water, welks rusteloos heid nog geaccentueerd wordt door het treffen tussen een Noordelijke wind en de ebstroom. Die stromin gen hebben heel wat in hun mars. De geschiedenis aan Texels Noord oostkust bewijst het. En zolang de Waddenzee nog niet tot grasland is omgetoverd, zal die strijd daar voortduren, waar de stromen nu een maal netjes te gehoorzamen hebben aan de wisseling van eb en vloed. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 17 tot en met 23 October 1952 Geboren: Elisabeth Maria dv Gerardus J. Veeger en Theodora G. Witte. Johan nes Petrus zv Johannes Maria Schoo en Martha Maria Reij. Ondertrouwd: Gene. Getrouwd: Jacob Daalder en Johanna Alida Voorthuijzen. Piet Zijm en Jo hanna Catharina Huisman. Overleden: Gene. Gevonden voorwerpen: 1 autoslinger, 1 etui met vulpen en vul potlood, 1 jongensjasje. INGEKOMEN PERSONEN Pieter Koper v. Amsterdam, Beste- vaerstr. L68hr. n. E 74a. Nic. S. Zijm v. Alkmaar, Stationsstr. 48 n. Molenstr. 55. Anna Zijlstra v. Leeuwarden, Verl. Schrans 97 n. Groeneplaats 11. Gernt Visser v. Alkmaar, Vermeerstr. 25 naar Wittekruisweg 12 (met gezin). VERTROKKEN PERSONEN Jannetje Kaczor v. Oudeschild 393 n. Den Helder, Sportlaan 21. Akke Kikkert v. W 76 n Amsterdam, Nassaukade 360 hs. E. Duinker-Keijser v. Parkstr. c n Alkmaar, Vermeerstraat 25. ,DAAR KOMEN DE SCHUTTERS AAN!' Woensdagavond om 9 uur raakte Oos terend in rep en roer en dat was geen wonder, want de dorpelingen werden opgeschrikt door hevig geknal van ge weerschoten. Het bleek, dat de Nationa le Reserve Troepen een oefening hielden in de straten van het anders zo rustige dorp. Er werden honderden patronen af gevuurd. Er waren twee partijen en de verdedigers gaven de strijd niet op voor dat zij alle aanvallers hadden verdreven. Het had dus veel weg van een complete miniatuur-veldslag. De oefening werd besloten met een gezamenlijke mars door het dorp. DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O. ingaande 5 October 1952 t.m. 16 Mei '53 Op werkdagen: Van Texel: 5,30; 7,50; 11,45; 14,50; 17,50 Van Den Helder: 6,40; 10,30; 13,25; 16,20 nZa. 19,35; 16,30 Za. Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.: Van Texel: 7,50; 11,45; 18,00 Van Den Helder: 10,30; 13,25; 19,35 nZa is niet op Zaterdag. Za is alléén op Zaterdag. „Piet van Hans die is gaan trouwen Dit is wel zijn mooiste vracht. Tonnen heeft hij vervoerd tot heden, Maar zon lief vrachtje had hij nooit verwacht! En daarom lieve Bruid en Bruigom, Is ons „Bede" altegaar: Vervoer je vrouwtje in geluk en voorspoed, Tot in 't oude levensjaar." Dit gedicht had de heer Rotgans ge maakt, de hotelhouder van „Loodsmans welvaren" te Den Hoorn en wij mogen opmerken, dat hij het mooi seit het! De 22e October van het jaar 1952 is voor de heer Piet Zijm en mej. Hanna Huisman een belangrijke dag geworden, want toen stapten zij in het huwelijks bootje. „Tante Hanna", zo is de bruid zes en een half jaar lang door de kleuters van Den Hoorn genoemd, want zij was de leidster van de Kleuterschool, waar aan zij steeds haar beste krachten heeft gegeven om haar pupillen met veel lief de en toewijding klaar te stomen voor de grote school, welke een niet minder belangrijke plaats in hun leventje zou gaan innemen! Toen het bruidspaar de stoep van „Loodsmanswelvaren" betrad, stond daar mej. Ria Slegh met een schare van kleuters, die druk vlagden en leuke feestmutsjes droegen. Ze zongen uit vol le borst het „Lang zullen zij leven". En toen was het bruiloft in de keurig ver sierde feestzaal. Een onvergetelijke dag. Een drukke dag ook voor de heer en mevrouw Rotgans en hun personeel, maar zij werkten met plezier! Ook wij wensen „Tante Hanna" en haar man een zegenrijk huwelijk toe. Moge het „En zij leefden lang en geluk kig!" ook hier bewaarheid wprden! TEGEN AUTO GEBOTST Woensdagmorgen botste de motorrij der van D. in de „coupure" op de haven tegen de auto van M. v.d. S. Schade werd hogenaamd niet aangericht en de motorrijder kwam met de schrik vrij. De wereld mag op ons aanstormen met telkens weer schokkende gebeurtenissen, ons leven wordt bepaald door de kleine, dagelijkse dingen, die ons omringen. Daaronder behoort de verkwikking van een goed kopje thee. En wie op het ogenblik spreekt over een goed kopje thee, die denkt aan de nieuwe Engelse me lange van Douwe Egberts: de Pickwick Thee. Wij geloven niet, dat ooit een theesoort zo snel populair werd. Een wonder is dat niet. Engelse thee is nu voor het eerst ver- ki ïjgbaar voor een prijs, die voor ^alle lagen van onze bevolking j betaalbaar is. Ieder kan nu ken nis maken met de pittige smaak f van deze bijzonder krachtige melange en met de zo rijke, diep- kleurige afschenk, die kenmer kend is voor Engelse thee. Wij kunnen U niet beter raden, dan vandaag een pakje fe halen en Uw huisgenoten eens te verwen- BAZAR ZUID-EIERLAND Wij hopen begin November weer een bazar te houden ten bate van het ge bouw in Z-Eierland. Dit gebouw staat er weer keurig bij, geheel opnieuw ge verfd. Een en ander kostte veel geld en de kas is leeg. Nu doen wij nog eens een beroep op uw medewerking. Het plan is, dat er weer rondgegaan wordt. Kijkt u eens thuis, af u nog iets missen kunt en legt u dat klaar. Dan wordt een en ander op Woensdag 29 October afge haald. De bazar kan slagen als wij allen mede helpen. Bij voorbaat dank. EEN DRAGLINE, gemonteerd op een auto, en dus vlot verplaatsbaar, heeft zijn „muil" in de weke strandbodem laten happen. NIEUWE WONING TE OOSTEREND Voor rekening van de heer P. van der Vis Azn. zal in de Weststraat te Ooster end een nieuwe woning worden ge bouwd. Het werk is opgedragen aan de fa. D. Trap, metselwerk, de fa. Bakker en Koorn, timmerwerk, de heer S. Tim mer, schilderwerk. De zgn. konijnen hokken zijn gesloopt. BEURTSCHIPPER IN MOEILIJK HEDEN Dinsdagnacht is de IJstroom, het beurtschip van de V.T.B. op Texel- stroom in moeilijkheden geraakt. Het schip was 's nachts om 12 uur uit Den Helder vertrokken met vrij ruw weer. Ter hoogte van Oudeschild raakte een onderdeel van de motor los en sloeg door het carter, waardoor de machine onklaar raakte. Het schip dreef toen, voortgestuwd door de harde Oostenwind, snel naar de kust en liep op de Schan- serwaard vast. De positie was daar met dit ruwe weer niet plezierig en de opva renden J. v. S. en W. S. besloten om lichtseinen te geven (het zgn. stakelen). Dit werd opgemerkt door de kustwacht, die de reddingboot Prins Hendrik van Den Helder waarschuwde. De redding boot voer spoedig uit, maar kon door de lage waterstand het schip niet bereiken. Eerst enige uren later gelukte het om verbinding met de IJstroom te maken en werden de pogingen om het schiip vlot te trekken met succes bekroond. Om 6 uur 's morgens kwam de Prins Hendrik met de IJstroom on sleeptouw in de ha ven van Oudeschild aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1952 | | pagina 1