9-
roen /wa
in het harL,
JEUK
D.D.D.
Nieuwe Engelse Melange
wordt alom geprefereerd
i r
De strijd aan Texels Noordkust
Waterwolfwordt het daar zo lastig
mogelijk gemaakt!
Rheumatische pijnen slopen
Uw gestel en Uw lichaam.
PUROL9
Niets overtreft
DAMPO
Tante Hanna
trad in het huwelijk
Prijs is voor iedereen betaalbaar!
3 11
«cvca vaarzen
ZATERDAG 25 OCTOBER 1952
TEXELSE
lp. snort 13.5ft
66e JAARGANG. No. 6677
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. Abonn. pr. f 1,80 p.
kwart. 15 ct. incasso. Adv. 8 c. p. nun.
DE WATERWOLF vindt ten Oosten van de Eicrlandse vuurtoren een mach
tig, hoog duin, zeker een vijftien meter hoog, maar dat weerhoudt hem toch
niet om telkens weer verwoede aanvallen op die kolossus te ondernemen en
het moet gezegd: de waterwolf heeft hier in de loop der jaren heel wat ter
rein veroverd! Als aan handen en voeten gebonden staat daar dat indrukwek
kende duin, het is in zoverre machteloos en moet dus maar afwachten, wat de
stromingen van het Eicrlandse Gat van plan zijn: of ze nóóit genoeg ruimte heb
ben óf dat er een tijd komt, dat ze spijt krijgen van hun wangedrag en weer be
rouwvol afstaan wat zij zich toch volkomen onrechtmatig hebben toegeëigend.
l^at zijn zware bak met welbehagen in
de weke strandbodem happen. Boorde
vol wordt de bak opgetrokken en de in
houd terzijde gestort. Men graaft een
zgn. put, waarin het fundament van de
dijk wordt gelegd. Eerst een laag zand,
dan 40 cm. klei, dan stro en puin en
vervolgens de bazaltblokken. De berm
wordt afgezet door stevige zgn. perkoen-
palen. Aan de top van de bazaltglooiing
een brede straat en het volgende trapje
bestaat uit een dijk van zware klei, wel
ke weer zo spoedig mogelijk ingezaaid
wordt. Totaal komt de dijk 5,20 boven
N.A.P. en de totale breedte bedraagt 34
meter.
De klei en er is heel wat nodig
komt helemaal uit de haven van Scha-
gen en uit het Diepsmeer bij Oudkarpel.
Per aak wordt ze naar Oudeschild ver
voerd, waar een kraan van Rab's Bouw-
materialenbedrijf de ene vrachtauto na
de andere zijn portie geeft.
Ja, die vrachtauto's rijden maar af en
aan. Het is dan ook een vrij groot werk.
WAAR dijk en duin tezamen vloeien...'-. Links op de achtergrond de Eier-
landse vuurtoren. Deze dijk is een deelhet eerste deel, van het zgn. Bolwerk
Eierland, waarmede in 1948 werd begonnen en dat thans wederom verlengd
wordt. Deze foto is bij laag water genomen.
Men behoeft geen grijsaard te zijn om
er nog van te weten, dat hier, aan Texel's
Noordwest- en Noordoostkust een breed
duinlandschap lag. Je had een hele wan
deling voor de boeg als je van de vuur
toren naar het strand toog! Nu staat die
toren nauwelijks honderd meter van het
strand, tenminste, naar het Noordwes
ten gerekend, maar naar het Noordoos
ten is de afstand toren-strand ook al niet
zo groot meer!
Gaat ge zuidwaarts, dus in de richting
van het Cocksdorper haventje, dan ont
dekt ge, dat ter hoogte van het Redding
boothuisje een dijk begint, met een
flauwe bocht buigt hij Zuidoostwaarts.
En ge ontdekt daar ter plaatse geen
spoor meer van duinen! En dan te be
denken, dat hier eens, een 40 jaar gele
den, het duin nog zo hoog en machtig
was als ten Oosten van de vuurtoren!
Hoog en steil kortademige lieden zou
den er zeker niet toe overgegaan zijn, om
Bestrijd ze met Kruschen en begin
zo een nieuw leven - fit en vief
I vrij van pijn.
!oals Kruschen duizenden verlichting
racht reeds na betrekkelijk kort ge-
ruik, zo kan zich ook bij U die welda-
ige bloedzuiverende werking voltrek
en. Met Kruschen regelmatig ge-
ruikt geen onzuiver bloed meer. En
aarmee is dan de oorzaak weggenomen
an die kwellende rheumatiek. Koop
andaag Kruschen bij Uw apotheker of
rogist en begin morgenochtend die heil-
une kuur.
de langdurige en nog steeds niet beëin
digde. strijd. Westwaarts, een 300 meter
landwaarts, vindt ge wederom een in-
laagdijk, dat is die van 1938, waaraan 2
jaren is gewerkt en welke 1400 meter
lang is.
WAAR thans het bolwerk wordt ver
lengd lag eerst de grens van het 67 ha.
grote poldert je „Volharding". In 1926
werd het totaal verzwolgen. Van de voor-
Geen ruwe handen, schrale
huid, ruwe lippen met
aat duin te beklimmen! Van dat duin
findt ge ten Zuiden van de dijk onbe-
uidende heuveltjes terug, nog geen
leter hoog!
Men moet bij wijze van spreken een
.erke bril opzetten om daar nog duinen
fï vinden! Zeker, daarachter ligt een
ijk, doch dat is een zanddijk en die zou
et bij flinke stormen op de duur niet
kunnen bolwerken.
IN 1948 is men begonnen met de
aanleg van het zgn. bolwerk van
Eierland, dat hoofdzakelijk uit zwa
re zabaltblokken bestaat. Men moest
tot die maatregelen overgaan, om
dat de duinen ten Noorden van de
Eierlandse dijk al smaller werden.
In 1949 werd het werk voortgezet.
Of de waterwolf toen even de moed
in de schoenen zonk? Feit is, dat in
1950 en 1951 de kust niet zodanig af
nam, dat verlenging van het bol
werk noodzakelijk was, maar nadien
zijn nieuwe gevaren gaan dreigen
door afname aan de zuidzijde van
het bolwerk, zodat thans opnieuw
ingegrepen wordt.
Vlak achter hot bolwerk vinden
wij „het zanddijkje van 1935", dat
enkel een kleibedekking heeft en 't
zonder een bazaltglooiing moest stel
len. Men vindt er meer dijkjes
of dijken: men wijst ons de „inlaag-
dijk van 1904-1905", aangelegd, om
dat het strand bij paal 33 al smaller
Werd. Dat was dus het begin van
malige wierschuur, die in 1926 dank zij
een kleine kaai, welke dat jaar was ge
bouwd, was behouden, maar die later
tóch verloren moest gaan, is de regenput
nog achtergebleven: hij lag daar een 30
meter uit de wal op het strandDe
polder Volharding was 475 meter breed
en waar thans de vissers van Oost, De
Cocksdorp en Oosterend aan het kokke
len zijn en hun vaartuigen op de krach
tige stroom Noordzeewaarts drijven waai
de zeehondennu
zwemmen, daar
hanteerde de heer
Van Heerwaarden
destijds de ploeg.
Daar groeide graan
en daar stond een;
boerderij. Daari
ging men avond;
aan avond rustig tej
kooi tot de nieuw',
dageraad de nijve
landbouwersfami
lie weer uit de ve
ren zou lokken.
Eén wilde stormi
was voldoende om
dat alles naar de|
verleden tijd te di
rigeren
De moderne drag
line van P. Daal-
der*s Aannemers
bedrijf te Alkmaar
Niet krabben. De helder vloeibare
D.D.D. kalmeert de jeuk in enkele
seconden, doodt de ziektekiemen,
geneest tot diep In de huidporiën.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Het zal een lieve duit kosten, doch de
uitgave van het geld is stellig verant
woord! Het werk wordt in opdracht van
de polder Eierland uitgevoerd onder toe
zicht van de Rijkswaterstaat. Het huidi
ge werk omvat een dijkverlenging van
75 meter. De bazaltglooiing is 9 meter
breed.
Deze bazaltblokken zijn afkomstig van
de oude Wieringerzeedijk. „Er moet veel
aan deze blokken gehakt worden", aldus
een steenzetter, practisch iedere steen
moet door een zware voorhamer gefat
soeneerd worden.
Het is passen en meten. Een prachtig
werk, maar zwaar. Kipkarretjes hebben
bij allerlei verkoudheden.
lijk zoals dat helpt!
9 11
W o n d e r I
nieuwe voorraad zuilen aangevoerd, er
valt nog veel te doen! Er wordt daar
hard gewerkt en dat is verklaarbaar:
men moet op tijd gereed zijn, want
straks zullen de aanvallen van de zee
weer heftiger worden, dan zal er weinig
gelegenheid meer bestaan om putten te
maken
Over enkele jaren moet een door de
stroom ontstane geul tegen de dijk ver
wacht worden en daarom is het aanbren
gen van zinkstukken noodzakelijk. Er
wordt reeds gewerkt aan het eerste deel
ter breedte van 8 meter. In totaal zal de
bezinking zo'n 60 meter beslaan!
GAANDE langs het smalle strand len
Noorden van het Bolwerk, ontmoetten
wij enige strandmeters, die ieder voor-
en najaar de afstand van de zgn. io-
dingraaipalen tot de waterlijn, meten.
DE STEENZETTER heeft een bazalt-
zuil geplaatst en deze wordt met een
ijzeren staaf vastgestoten. Rechts een
rij kipkarretjes waarin dit zware mate
riaal wordt aangevoerd.
EEN LOCOMOTIEFJE duwt de kipkarretjes naar de
plaats waar een nieuwe put is gegraven. Op het strand
ziet ge de regenput van de wierschuur van het voorma
lige poldertje „De Volharding".
Iedere keer blijkt de situatie veran
derd te zijn.
Op een enkele plaats boekt men r~
winst, dank zij de opkomst van een
zandbank, maar de meeste malen
moet verlies worden geboekt.
Er liggen uitgestrekte plakken klei,
zeker wel 10 cm. dik en daartussen
door ook laagjes veen. Dat is de
laatste jaren blootgekomen en er
zal nog wel meer bloot komen, zo
verwacht men.
Alles te danken aan de zee, dat
rusteloze water, welks rusteloos
heid nog geaccentueerd wordt door
het treffen tussen een Noordelijke
wind en de ebstroom. Die stromin
gen hebben heel wat in hun mars.
De geschiedenis aan Texels Noord
oostkust bewijst het. En zolang de
Waddenzee nog niet tot grasland is
omgetoverd, zal die strijd daar
voortduren, waar de stromen nu een
maal netjes te gehoorzamen hebben
aan de wisseling van eb en vloed.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 17 tot en met 23 October 1952
Geboren: Elisabeth Maria dv Gerardus
J. Veeger en Theodora G. Witte. Johan
nes Petrus zv Johannes Maria Schoo en
Martha Maria Reij.
Ondertrouwd: Gene.
Getrouwd: Jacob Daalder en Johanna
Alida Voorthuijzen. Piet Zijm en Jo
hanna Catharina Huisman.
Overleden: Gene.
Gevonden voorwerpen:
1 autoslinger, 1 etui met vulpen en vul
potlood, 1 jongensjasje.
INGEKOMEN PERSONEN
Pieter Koper v. Amsterdam, Beste-
vaerstr. L68hr. n. E 74a. Nic. S. Zijm v.
Alkmaar, Stationsstr. 48 n. Molenstr. 55.
Anna Zijlstra v. Leeuwarden, Verl.
Schrans 97 n. Groeneplaats 11. Gernt
Visser v. Alkmaar, Vermeerstr. 25 naar
Wittekruisweg 12 (met gezin).
VERTROKKEN PERSONEN
Jannetje Kaczor v. Oudeschild 393 n.
Den Helder, Sportlaan 21. Akke Kikkert
v. W 76 n Amsterdam, Nassaukade 360
hs. E. Duinker-Keijser v. Parkstr. c n
Alkmaar, Vermeerstraat 25.
,DAAR KOMEN DE SCHUTTERS AAN!'
Woensdagavond om 9 uur raakte Oos
terend in rep en roer en dat was geen
wonder, want de dorpelingen werden
opgeschrikt door hevig geknal van ge
weerschoten. Het bleek, dat de Nationa
le Reserve Troepen een oefening hielden
in de straten van het anders zo rustige
dorp. Er werden honderden patronen af
gevuurd. Er waren twee partijen en de
verdedigers gaven de strijd niet op voor
dat zij alle aanvallers hadden verdreven.
Het had dus veel weg van een complete
miniatuur-veldslag. De oefening werd
besloten met een gezamenlijke mars
door het dorp.
DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O.
ingaande 5 October 1952 t.m. 16 Mei '53
Op werkdagen:
Van Texel: 5,30; 7,50; 11,45; 14,50; 17,50
Van Den Helder: 6,40; 10,30; 13,25;
16,20 nZa. 19,35; 16,30 Za.
Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.:
Van Texel: 7,50; 11,45; 18,00
Van Den Helder: 10,30; 13,25; 19,35
nZa is niet op Zaterdag.
Za is alléén op Zaterdag.
„Piet van Hans die is gaan trouwen
Dit is wel zijn mooiste vracht.
Tonnen heeft hij vervoerd tot heden,
Maar zon lief vrachtje had hij nooit
verwacht!
En daarom lieve Bruid en Bruigom,
Is ons „Bede" altegaar:
Vervoer je vrouwtje in geluk en
voorspoed,
Tot in 't oude levensjaar."
Dit gedicht had de heer Rotgans ge
maakt, de hotelhouder van „Loodsmans
welvaren" te Den Hoorn en wij mogen
opmerken, dat hij het mooi seit het!
De 22e October van het jaar 1952 is
voor de heer Piet Zijm en mej. Hanna
Huisman een belangrijke dag geworden,
want toen stapten zij in het huwelijks
bootje. „Tante Hanna", zo is de bruid zes
en een half jaar lang door de kleuters
van Den Hoorn genoemd, want zij was
de leidster van de Kleuterschool, waar
aan zij steeds haar beste krachten heeft
gegeven om haar pupillen met veel lief
de en toewijding klaar te stomen voor
de grote school, welke een niet minder
belangrijke plaats in hun leventje zou
gaan innemen!
Toen het bruidspaar de stoep van
„Loodsmanswelvaren" betrad, stond
daar mej. Ria Slegh met een schare van
kleuters, die druk vlagden en leuke
feestmutsjes droegen. Ze zongen uit vol
le borst het „Lang zullen zij leven". En
toen was het bruiloft in de keurig ver
sierde feestzaal. Een onvergetelijke dag.
Een drukke dag ook voor de heer en
mevrouw Rotgans en hun personeel,
maar zij werkten met plezier!
Ook wij wensen „Tante Hanna" en
haar man een zegenrijk huwelijk toe.
Moge het „En zij leefden lang en geluk
kig!" ook hier bewaarheid wprden!
TEGEN AUTO GEBOTST
Woensdagmorgen botste de motorrij
der van D. in de „coupure" op de haven
tegen de auto van M. v.d. S. Schade
werd hogenaamd niet aangericht en de
motorrijder kwam met de schrik vrij.
De wereld mag op ons aanstormen met telkens weer
schokkende gebeurtenissen, ons leven wordt bepaald
door de kleine, dagelijkse dingen, die ons omringen.
Daaronder behoort de verkwikking van een goed kopje thee.
En wie op het ogenblik spreekt
over een goed kopje thee, die
denkt aan de nieuwe Engelse me
lange van Douwe Egberts: de
Pickwick Thee.
Wij geloven niet, dat ooit een
theesoort zo snel populair werd.
Een wonder is dat niet. Engelse
thee is nu voor het eerst ver-
ki ïjgbaar voor een prijs, die voor
^alle lagen van onze bevolking
j betaalbaar is. Ieder kan nu ken
nis maken met de pittige smaak
f van deze bijzonder krachtige
melange en met de zo rijke, diep-
kleurige afschenk, die kenmer
kend is voor Engelse thee. Wij
kunnen U niet beter raden, dan
vandaag een pakje fe halen en
Uw huisgenoten eens te verwen-
BAZAR ZUID-EIERLAND
Wij hopen begin November weer een
bazar te houden ten bate van het ge
bouw in Z-Eierland. Dit gebouw staat er
weer keurig bij, geheel opnieuw ge
verfd. Een en ander kostte veel geld en
de kas is leeg. Nu doen wij nog eens
een beroep op uw medewerking. Het
plan is, dat er weer rondgegaan wordt.
Kijkt u eens thuis, af u nog iets missen
kunt en legt u dat klaar. Dan wordt een
en ander op Woensdag 29 October afge
haald. De bazar kan slagen als wij allen
mede helpen. Bij voorbaat dank.
EEN DRAGLINE, gemonteerd op een
auto, en dus vlot verplaatsbaar, heeft
zijn „muil" in de weke strandbodem
laten happen.
NIEUWE WONING TE OOSTEREND
Voor rekening van de heer P. van der
Vis Azn. zal in de Weststraat te Ooster
end een nieuwe woning worden ge
bouwd. Het werk is opgedragen aan de
fa. D. Trap, metselwerk, de fa. Bakker
en Koorn, timmerwerk, de heer S. Tim
mer, schilderwerk. De zgn. konijnen
hokken zijn gesloopt.
BEURTSCHIPPER IN MOEILIJK
HEDEN
Dinsdagnacht is de IJstroom, het
beurtschip van de V.T.B. op Texel-
stroom in moeilijkheden geraakt. Het
schip was 's nachts om 12 uur uit Den
Helder vertrokken met vrij ruw weer.
Ter hoogte van Oudeschild raakte een
onderdeel van de motor los en sloeg
door het carter, waardoor de machine
onklaar raakte. Het schip dreef toen,
voortgestuwd door de harde Oostenwind,
snel naar de kust en liep op de Schan-
serwaard vast. De positie was daar met
dit ruwe weer niet plezierig en de opva
renden J. v. S. en W. S. besloten om
lichtseinen te geven (het zgn. stakelen).
Dit werd opgemerkt door de kustwacht,
die de reddingboot Prins Hendrik van
Den Helder waarschuwde. De redding
boot voer spoedig uit, maar kon door de
lage waterstand het schip niet bereiken.
Eerst enige uren later gelukte het om
verbinding met de IJstroom te maken en
werden de pogingen om het schiip vlot
te trekken met succes bekroond. Om 6
uur 's morgens kwam de Prins Hendrik
met de IJstroom on sleeptouw in de ha
ven van Oudeschild aan.