I
1
i
ischoff
ruimt op
m
Bischoff
RUILVERKAVELING
TEXEL
MANTELS
JAPONNEN
INFORMATORISCHE
VERGADERING
38,75 48,75 58,75
Meisjesmantels
22,90 24,90 27,90
kleedt Ugoedkoper
Prinses Margriet viert Maandag haar verjaardag
m.
Trouwen
Het Mysterie
van de Blauwe Tram
Ooit last van Zunrbranden?
le VERGADERING
2e VERGADERING
3e VERGADERING
'n Cadeautje
Permanent
DE BESTE
Niet te geloven, weer lagere
prijzen
Den Helder
Foto Paul Hui'.
Van de wieg tot het Graf
Na korte of vroeger ook wel lange
verlovingstijd volgde de trouwdag.
De sluier van de bruid, die haar ge
heel bedekte, diende evenals het geleide
van sierlijk geklede bruidsmeisjes, om de
boze geesten, die het op het huwelijks
geluk voorzien hadden, op een dwaal
spoor te brengen Voor dat zelfde doel
diende de ketelmuziek, die in Westfalen
de dag voor het huwelijk voor de aan
staande woning werd gehouden.
In China werden klontjes suiker of
stukjes spek aan de deur van de bruid
stoel gehangen, ook om de boze geesten
af te leiden en op verscheidene andere
plaatsen in de wereld werd voor of op de
trouwdag druk geschoten met dezelfde
bedoeling.
Bij het uitgaan van de kerk, na het
sluiten van het huwelijk, liet en laat
men soms de jonggetrouwden onder
zwaarden doorlopen (tegenwoordig neemt
men ook wel andere voorwerpen: roei
spanen, hockeysticks, turnknotsen enz.)
Ook dit is bedoeld als bescherming van
het pas begonnen huwelijksleven, tegen
boze machten.
Maar voordat het begon was er soms
heel wat aan de hand geweest. Het trou
wen ging vaak met in onze ogen zonder
linge gebruiken gepaard.
Een Eskimovrouw geeft haar a.s. man
op zijn vraag: „wil je me behoren?" een
klinkende klap op zijn rechterwang, wal
zoveel als het jawoord was. Ze zijn dan
getrouwd en wrijven als bezegeling er
van met de neuzen tegen elkaar. Dat is
hun wijze van zoenen. En om te bewij
zen, dat hij het goed getroffen heeft met
zijn vrouw, geeft hij haar meermalen, in
bijzijn zijner vrienden, een pak slaag.
Maar als hij dat naar haar zin wat te
vaak demonstreert, loopt ze weg.
In Japan komt het huwelijk tot stand
door een makelaar. Als ze, bij elkaar ge
komen, drie kopjes Sate (rijstwijn) ge
dronken hebben is het huwelijk voltrok
ken. Bij de Serviërs is dit het geval als
de jongeman zijn haar laat afknippen en
FEUILLETON
door T. LODEW1JK
21.) Het is een fantastisch verhaal,
meende de Boer, vergeefs trekkend aan
zijn sigaar, die tijdens het gespannen
luisteren was uitgegaan, en als je niet
pas de helft van je borrel op had, zou ik
een zoute haring voor je bestellen. Maar
aan de andere kant, niets is te dol, dat
heb ik in m'n Antwerpse tijd wel ge
merkt. Zo, herhaalde hij, aandachtig zijn
sigarenstomp weer aanstekend, en een
grote rookwolk in Jochem's richting bla
zend, dus jij wou es mee. Heb je mis
schien enig idee, hoe je dat doen wou?
Jochem mompelde iets, wat op een
ontkenning moest lijken.
Je dacht zeker als verstekeling of
zo mee te gaan, niet? Nou, zet dat maar
uit je hoofd. Als je geen hulp van binnen
uit hebt, red je dat niet. Als je niet
iemand hebt die je in de tram smokkelt,
loop je zó in de gaten. Maar da's maar
praat, want als we samen doen. redden
we dat. Ik smokkel je er persoonlijk in,
en er kraait geen haan naar
Zou ik nietals wegwerker of
zo mee kunnen rijden? vroeg Jochem.
Je snapt toch zeker wel, dat
niets gebeurt, als er een vreemde mee
rijdt? schamperde De Boer. Als er in
derdaad op die tram dingen gebeuren die
niet door de beugel kunnen, zullen ze
daar geen pottekijkers bij dulden. Je
moet zien, zonder gezien te worden!
En toen ontvouwde De Boer zijn plan
Jochem zou door hem, vanuit de remise
te Leiden, achterin de volgwagens ge
smokkeld worden Die wagens waren
toch onverlicht en niemand zou hem
dat zijn bruid toereikt. De dagen daar
voor heeft de bruid schreiende doorge
bracht, doch zodra is het huwelijk niet
voltrokken (door die haren, welke ze
ontving) of er vangt een groot feest aan,
dat drie dagen duurt.
Dat schreien door de bruid vóór het.
trouwen was eveneense gebruikelijk in
sommige delen van Rusland. Daar klaag
de de bruid 'n week lang over ,,zo'n wild
vreemde man, met wie ze straks moest
samenwonen".
In Finland is het klagen vóór het hu
welijk ook gebruikelijk, maar daar ge
schiedt het door klaagvrouwen, die daar
speciaal hun werk van maken en de in
houd van de klacht is, dat het meisje
haar onbezorgde jeugd verlaat en een
toekomst vol zorgen tegemoet gaat In
Ierland was (is?) het gewoonte, dat de
bruidegom een paar dagen vóór het hu
welijk, vergezeld van 'n paar vrienden
en van een fles whiskey naar het huis
van de bruid gaat. Na soms heel lang
wachten, staat men hem te woord en
wordt er onderhandeld over de grootte
van de bruidschat. Door het gebruik van
de whisky ontaardt dat onderhoud wel
eens in een vechtpartij.
In Engeland en 00 verschillende plaat
sen ook in Duitsland draagt de bruide
gom de bruid over de drempel en op
weer andere plaatsen laat men het paar
bij het binnentreden van hun huis over
een bezem stappen.
Bij de Ibo's. een negerstam in Nigerië,
kan men een vrouw op afbetaling krij
gen. De prijsvraag bedraagt daar 10 tot
50 dollar Pas als de laatste termijn be
taald is, trouwen ze. Maar de vrouw kan
zonder meer weglopen, zonder dat het
betaalde teruggegeven wordt.
Bijna overal gaat het trouwen gepaard
met geweldige eetpartijen, hoewel ook 't
drinken niet wordt vergeten In Fries
land moest het bruiloftsmaal oorspron
kelijk 13 gangen tellen Ook op de Velu-
we, in Drente en de Achterhoek werden
soms heel grote eetpartijen gehouden.
En vaak brachten de gasten ook nog wat
mee om te eten, bv. een krentebrood
(soms 10 meter lengte).
Er kwamen in de regel heel veel gas
ten. Dat aantal liep soms in de honder
daar zoeken. Dan kon hij op z'n gemak
alles eens afkijken.
Nog geruime tijd zaten de satren-
weerders met elkaar ie overleggen en
stelden een plan de canpagn.» op. Toen
scheidden ze, en welgemoed stapte Jo
chem op een stampvolle tram waar hij
slechts met de grootste moeite bij z'n
portemonnaie kon komen.
HOOFDSTUK XI.
Door de ramen van de serre in het
fraaie landhuis van de famillie Meule-
mans kwam de rode schijn van het late
zonlicht. Gemakkelijk steunend in de
kussens van z'n ligstoel, trachtte Jacob
Meulemans, president-commissaris van
de N.V Bloembollenkwekerij en Export-
handel v.h. Meulemans, Holtzappel en
Co., zijn aandacht te bepalen bij het
boek, dat hij in z'n handen hield, maar
waarvan z'n gedachten steeds weg-
dw aalden.
Tegenover hem zat zijn vrouw, een
statige, grijsharige dame met een zon-
nig-vnendelijk gezicht, verdiept in een
krantenartikel. Af en toe keek ze ter
sluiks op en spiedde naar het gezicht van
haar man en dan kwam er een klein zor-
genrimpeltje tussen haar ogen.
Jacob Meulemans was een der groot
ste en meest ondernemende zakenlieden
van de bollenstreek geweest en had zijn
zaak tot de eerste plaats onder ad haar
concurrenten weten op te voeren. Hij
aanbad zijn enige docher, de vrolijke
levenslustige Annelies, en het scheen,
dat er op heel de wereld geen gelukkiger
en voorspoediger mensentrio bestond dan
de familie Meulemans.
Maar toen waren de slagen gekomen
Het begon op die vreselijke dag, toen de
jonge dominee Hartvelt, anders in de
huize Meulemans maar een zeldzame
gast, de ouders kwam voorbereiden op
den en stond in verband met de wel
stand van de ouders van de jongelui. In
Hongarije hadden eens de gasten in 4
dagen verorberd: 1 vette os, 3 vette var
kens, 10 schapen, 150 eenden, 400 kip
pen, 600 kuikens, 2000 liter wijn en dan
nog een beduidend kwantum zoete spij
zen. Hier was het ook gebruikelijk, dat
emge tijd voor het huwelijk een verlo
vingsmaaltijd gegeven werd. Op tafel
stond dan een grote schaal, „kusseling"
genoemd.
Telkens als een van de gasten in die
kusseling een geldstuk wierp, waren de
verloofden verplicht elkaar een kus te
geven.
Op de Veluwe werd soms door de bu
ren het huwelijksbed in orde gemaakt
Daarbij werden allerlei voorwerpen tus
sen de dekens gestopt: bezems, takken,
aangeklede poppen, soms zelfs een par
tij rauwe aardappelen.
Hier en daar werd na de eigenlijke
bruiloft het jonge paar vte bedde ge
danst".
Maar ook waren er streken waar de
landheer het recht op de eerste huwe
lijksnacht had. En daar werd ook ge
bruik van gemaakt.
Het geven van trouwringen is al een
heel oud gebruik. Bij de Romeinen gaf
men elkaar een ijzeren ring. Later werd
die van goud en soms met kostbare ste
nen versierd.
Maar volgens Vader Cats was dit
met goed en toornde hij hier fel tegen.
Volgens hem moest de trouwring glad
zijn. als teken van nimmer eindigende
gelijkmatige trouw. Vóór de reformatie
was met het samen gaan wonen van
twee jongelui het huwelijk voltrokken.
In Amsterdam werd 3 November 1525
een keur uitgevaardigd, dat alleen een
kerkelijk huwelijk rechtsgeldig zou zijn.
terwijl de Staten van Holland op 1 April
1580 bepaalden, dat een huwelijk moest
aangegeven worden bij de magistraat of
bij de Gereformeerde kerkeraad. De
practijk was, dat alle huwelijken bij de
magistraat aangegeven werden en in de
kerk ingezegend. Pas Napoleon stelde
het burgerlijk huwelijk verplicht.
Besluiten we dit artikel met mede te
delen wat nog kort geleden de prijs was
waarvoor men een vrouw kon kopen.
In Kamschatka kreeg men een vrouw
voor 3 rendieren, bij de kaffers voor acht
ossen, in Oeganda voor een pakje ge
weerpatronen plus 6 naainaalden, in
Zuid-Australië voor het gewicht van de
vrouw aan boter en in Turkestan voor
een bedrag, waarvoor wij bij ons kunnen
kopen.een doosje lucifers.
Bilthoven. B Jongsma.
Tex. Boysnieuws
Door de KNVB werden voor Zondag
alle wedstrijden afgelast Hier op Texel
had, wat de toestand van de terreinen
betrof, heel goed gespeeld kunnen wor
den. In overleg met Texel werden dan
Zondag jl. enkele vriendschappelijke
wedstrijden gespeeld.
Het programma van Zondag jl. is op
geschoven naar Zondag a.s. Voor de Se
nioren is er Zondag a.s. contributie beta
len in De Zwaan en wel na de Hoogmis.
DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O.
ingaande 5 October 1952 t.m. 16 Mei '53
Op werkdagen:
Van Texel: 5,30; 7,50; 11,45; 14.50; 17,50
Van Den Helder: 6,40; 10,30; 13,25;
16,20 nZa. 19.35; 16,30 Za.
Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.:
Van Texel: 7.50; 11,45; 18,00
Van Den Helder: 10,30; 13,25; 19,35
nZa is niet op Zaterdag.
Za is alléén op Zaterdag.
Geen glas, geen water, geen nare
smaak. Simpelweg één of twee
Rennies laten smelten op de tong.
Er zijn mensen die nemen Rennies te
pas en te onpas -- maagzuur of niet
alleen maar omdat ze ze lekker vinden.
Dat hoeft nou weer niet, maar 't is wel
plezierig altijd Rennies bij de hand te
hebben, voor eigen gebruik of om
anderen te helpen. Vraag Rennies bij uw
apotheker of drogist.
de thuiskomst vam hun dochter. toen
later het slappe, levenloze lichaam
van het meisje werd thuisgebracht. de
natte haren om het doodsbleke gezicht
geplakt. Bij het zeilen in haar kleine jol
was ze omgeslagen Ze was een uitste
kend zwemster, maar blijkbaar in het
touwwerk verward geraakt en jammer
lijk verdronken.
Toen was een floers gekomen voor de
gelukszon, die huize Meulemans be
straalde.
Andere slagen waren gevolgd Jacob
Meulemans trachtte door hard werken
de smart te verdrijven. Hij arbeidde
harder en langer dan een van zijn mede
werkers. De zaken gingen voorspoediger
dan ooit te voren. Toen kwam de beroer
te, die hem gedeeltelijk verlamde, en
hem tot invalide maakte.
Nóg ging zijn arendsblik over het doen
en laten van de N.V maar practisch
werk, de buitenlandse reizen, de confe
renties. moest hij overlaten aan zijn
compagnon, de energieke Frits Holtzap
pel. De beide zakenlieden verstonden el
kaar uitstekend en Meulemans kon zich
gelukkig prijzen, dat de zaak onder
Holtzappels beheer zelfs de moeilijke
malaise jaren glansrijk was doorgeko
men, maar steeds meer raakte hij het
contact met de werkelijkheid kwijt,
steeds meer moest hij overlaten, tot hij
zich teruggetrokken had en alleen nog
als president-commissaris zijn altijd door
dachte en schrandere adviezen gaf.
In die moeilijke jaren was zijn vrouw
met haar opgewekte karakter en zorg-
gende liefde hem tot een onvervangbare
kameraad geworden De smart bracht die
twee mensen steeds nader tot elkaar, en
een woord, een blik was voldoende om
elkander volledig te doen begrijpen.
(Wordt vervolgd).
Op Vrijdag 23 Januari 1953 zal te Den Burg
In „De Oranjeboom" de
van de Ruilverkaveling Texel worden gehouden
onder leiding van Ir A. Roebroek, voorzitter
der Centrale Cultuurtechnische Commissie.
Hierin wordt voor de eigenaren van onroeren
de goederen, gelegen in het blok van ruil
verkaveling, een toelichting gegeven, omtrent
de plannen en de kosten van de ruilverkaveling.
Belanghebbenden, die verhinderd zijn deze
vergadering bij te wonen, wordt aangeraden
zich te doen vertegenwoordigen. Ook pachters
hebben toegang.
Wegens de omvang van het blok van ruil
verkaveling zal er drie maal vergaderd worden:
's Morgens om 9.30 uur voor die eigenaren
en pachters, die wonen in de polders Het
Noorden, Waal en Burg en het gedeelte van
het Waterschap De Dertig Gemeenschappelijke
Polders gelegen ten Noorden van de Lange-
waalsweg en het dorp De Waal.
's Middags om 14 uur voor die eigenaren
en pachters, die wonen in De Koog, Everste
Koog, Gerritsland, Prins Hendrikpolder en het
gedeelte van het Waterschap De Dertig Ge
meenschappelijke Polders ten Westen van de
Laanweg en de Hemmerweg, tot aan het
Weezenspijk.
's Avonds om 19.30 uur voor die eigenaren
en pachters, die wonen in het Burger Nieuw-
land, het gebied om en in Den Burg en Oude-
schild.
Men wordt dringend verzocht in verband met
plaatsruimte zich te houden aan bovengenoem
de indeling.
De waarnemend Rijkscultuurconsulent
voor Noord-Holland.
voor groot of klein
Dan moet U immers
bij J. P. STAM zijn I
Voor een betere
slaagt U zeker in
Oosterend
KAPPER BAKKER, Telef.37
Nowaline
regenkleding
Voor iedereen die in de regen
moet lopen, fietsen of werken
of met vocht, olie, zuren en
dergelijke werkt
O Is absoluut waterdicht
Is bestand tegen chemische
stoffen.
O Biedt bescherming tegen
vonken.
Barst niet bij normaal ge
bruik.
0 Kleeft niet door tempera
tuursverschillen.
O Is zeer licht en soepel in
het dragen.
O Nowaline is ideale kleding
WOLLEN STOF, mooie kleuren 9.90- 12 90
WOLLEN TRICOT 14 90
FIBRAN en WOLLEN KAMGAREN 1390-1890
JERSEY, uni en gestreept 36 90 - 42 90
KAMGAREN ROKKEN 698 - 8 90-1490
PULLOVERS 198- 490- 5.50
BLOUSES, trubenijs boord 6 90 - 5.90
DUFFEL PANTALONS, blauw, bruin 16.40
BLOUSES, Everglaze 7 90
EGYPTISCHE REGENMANTELS
19 90 - 26 50 - 29.90
PEIGNOIRS 15 90 17 90-19 90
KINDERJURKEN
SCHOTSE RUITEN en WOLLEN MOUSF.I INF.
2 9,3- 4 48- 488