I 1 i ischoff ruimt op m Bischoff RUILVERKAVELING TEXEL MANTELS JAPONNEN INFORMATORISCHE VERGADERING 38,75 48,75 58,75 Meisjesmantels 22,90 24,90 27,90 kleedt Ugoedkoper Prinses Margriet viert Maandag haar verjaardag m. Trouwen Het Mysterie van de Blauwe Tram Ooit last van Zunrbranden? le VERGADERING 2e VERGADERING 3e VERGADERING 'n Cadeautje Permanent DE BESTE Niet te geloven, weer lagere prijzen Den Helder Foto Paul Hui'. Van de wieg tot het Graf Na korte of vroeger ook wel lange verlovingstijd volgde de trouwdag. De sluier van de bruid, die haar ge heel bedekte, diende evenals het geleide van sierlijk geklede bruidsmeisjes, om de boze geesten, die het op het huwelijks geluk voorzien hadden, op een dwaal spoor te brengen Voor dat zelfde doel diende de ketelmuziek, die in Westfalen de dag voor het huwelijk voor de aan staande woning werd gehouden. In China werden klontjes suiker of stukjes spek aan de deur van de bruid stoel gehangen, ook om de boze geesten af te leiden en op verscheidene andere plaatsen in de wereld werd voor of op de trouwdag druk geschoten met dezelfde bedoeling. Bij het uitgaan van de kerk, na het sluiten van het huwelijk, liet en laat men soms de jonggetrouwden onder zwaarden doorlopen (tegenwoordig neemt men ook wel andere voorwerpen: roei spanen, hockeysticks, turnknotsen enz.) Ook dit is bedoeld als bescherming van het pas begonnen huwelijksleven, tegen boze machten. Maar voordat het begon was er soms heel wat aan de hand geweest. Het trou wen ging vaak met in onze ogen zonder linge gebruiken gepaard. Een Eskimovrouw geeft haar a.s. man op zijn vraag: „wil je me behoren?" een klinkende klap op zijn rechterwang, wal zoveel als het jawoord was. Ze zijn dan getrouwd en wrijven als bezegeling er van met de neuzen tegen elkaar. Dat is hun wijze van zoenen. En om te bewij zen, dat hij het goed getroffen heeft met zijn vrouw, geeft hij haar meermalen, in bijzijn zijner vrienden, een pak slaag. Maar als hij dat naar haar zin wat te vaak demonstreert, loopt ze weg. In Japan komt het huwelijk tot stand door een makelaar. Als ze, bij elkaar ge komen, drie kopjes Sate (rijstwijn) ge dronken hebben is het huwelijk voltrok ken. Bij de Serviërs is dit het geval als de jongeman zijn haar laat afknippen en FEUILLETON door T. LODEW1JK 21.) Het is een fantastisch verhaal, meende de Boer, vergeefs trekkend aan zijn sigaar, die tijdens het gespannen luisteren was uitgegaan, en als je niet pas de helft van je borrel op had, zou ik een zoute haring voor je bestellen. Maar aan de andere kant, niets is te dol, dat heb ik in m'n Antwerpse tijd wel ge merkt. Zo, herhaalde hij, aandachtig zijn sigarenstomp weer aanstekend, en een grote rookwolk in Jochem's richting bla zend, dus jij wou es mee. Heb je mis schien enig idee, hoe je dat doen wou? Jochem mompelde iets, wat op een ontkenning moest lijken. Je dacht zeker als verstekeling of zo mee te gaan, niet? Nou, zet dat maar uit je hoofd. Als je geen hulp van binnen uit hebt, red je dat niet. Als je niet iemand hebt die je in de tram smokkelt, loop je zó in de gaten. Maar da's maar praat, want als we samen doen. redden we dat. Ik smokkel je er persoonlijk in, en er kraait geen haan naar Zou ik nietals wegwerker of zo mee kunnen rijden? vroeg Jochem. Je snapt toch zeker wel, dat niets gebeurt, als er een vreemde mee rijdt? schamperde De Boer. Als er in derdaad op die tram dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, zullen ze daar geen pottekijkers bij dulden. Je moet zien, zonder gezien te worden! En toen ontvouwde De Boer zijn plan Jochem zou door hem, vanuit de remise te Leiden, achterin de volgwagens ge smokkeld worden Die wagens waren toch onverlicht en niemand zou hem dat zijn bruid toereikt. De dagen daar voor heeft de bruid schreiende doorge bracht, doch zodra is het huwelijk niet voltrokken (door die haren, welke ze ontving) of er vangt een groot feest aan, dat drie dagen duurt. Dat schreien door de bruid vóór het. trouwen was eveneense gebruikelijk in sommige delen van Rusland. Daar klaag de de bruid 'n week lang over ,,zo'n wild vreemde man, met wie ze straks moest samenwonen". In Finland is het klagen vóór het hu welijk ook gebruikelijk, maar daar ge schiedt het door klaagvrouwen, die daar speciaal hun werk van maken en de in houd van de klacht is, dat het meisje haar onbezorgde jeugd verlaat en een toekomst vol zorgen tegemoet gaat In Ierland was (is?) het gewoonte, dat de bruidegom een paar dagen vóór het hu welijk, vergezeld van 'n paar vrienden en van een fles whiskey naar het huis van de bruid gaat. Na soms heel lang wachten, staat men hem te woord en wordt er onderhandeld over de grootte van de bruidschat. Door het gebruik van de whisky ontaardt dat onderhoud wel eens in een vechtpartij. In Engeland en 00 verschillende plaat sen ook in Duitsland draagt de bruide gom de bruid over de drempel en op weer andere plaatsen laat men het paar bij het binnentreden van hun huis over een bezem stappen. Bij de Ibo's. een negerstam in Nigerië, kan men een vrouw op afbetaling krij gen. De prijsvraag bedraagt daar 10 tot 50 dollar Pas als de laatste termijn be taald is, trouwen ze. Maar de vrouw kan zonder meer weglopen, zonder dat het betaalde teruggegeven wordt. Bijna overal gaat het trouwen gepaard met geweldige eetpartijen, hoewel ook 't drinken niet wordt vergeten In Fries land moest het bruiloftsmaal oorspron kelijk 13 gangen tellen Ook op de Velu- we, in Drente en de Achterhoek werden soms heel grote eetpartijen gehouden. En vaak brachten de gasten ook nog wat mee om te eten, bv. een krentebrood (soms 10 meter lengte). Er kwamen in de regel heel veel gas ten. Dat aantal liep soms in de honder daar zoeken. Dan kon hij op z'n gemak alles eens afkijken. Nog geruime tijd zaten de satren- weerders met elkaar ie overleggen en stelden een plan de canpagn.» op. Toen scheidden ze, en welgemoed stapte Jo chem op een stampvolle tram waar hij slechts met de grootste moeite bij z'n portemonnaie kon komen. HOOFDSTUK XI. Door de ramen van de serre in het fraaie landhuis van de famillie Meule- mans kwam de rode schijn van het late zonlicht. Gemakkelijk steunend in de kussens van z'n ligstoel, trachtte Jacob Meulemans, president-commissaris van de N.V Bloembollenkwekerij en Export- handel v.h. Meulemans, Holtzappel en Co., zijn aandacht te bepalen bij het boek, dat hij in z'n handen hield, maar waarvan z'n gedachten steeds weg- dw aalden. Tegenover hem zat zijn vrouw, een statige, grijsharige dame met een zon- nig-vnendelijk gezicht, verdiept in een krantenartikel. Af en toe keek ze ter sluiks op en spiedde naar het gezicht van haar man en dan kwam er een klein zor- genrimpeltje tussen haar ogen. Jacob Meulemans was een der groot ste en meest ondernemende zakenlieden van de bollenstreek geweest en had zijn zaak tot de eerste plaats onder ad haar concurrenten weten op te voeren. Hij aanbad zijn enige docher, de vrolijke levenslustige Annelies, en het scheen, dat er op heel de wereld geen gelukkiger en voorspoediger mensentrio bestond dan de familie Meulemans. Maar toen waren de slagen gekomen Het begon op die vreselijke dag, toen de jonge dominee Hartvelt, anders in de huize Meulemans maar een zeldzame gast, de ouders kwam voorbereiden op den en stond in verband met de wel stand van de ouders van de jongelui. In Hongarije hadden eens de gasten in 4 dagen verorberd: 1 vette os, 3 vette var kens, 10 schapen, 150 eenden, 400 kip pen, 600 kuikens, 2000 liter wijn en dan nog een beduidend kwantum zoete spij zen. Hier was het ook gebruikelijk, dat emge tijd voor het huwelijk een verlo vingsmaaltijd gegeven werd. Op tafel stond dan een grote schaal, „kusseling" genoemd. Telkens als een van de gasten in die kusseling een geldstuk wierp, waren de verloofden verplicht elkaar een kus te geven. Op de Veluwe werd soms door de bu ren het huwelijksbed in orde gemaakt Daarbij werden allerlei voorwerpen tus sen de dekens gestopt: bezems, takken, aangeklede poppen, soms zelfs een par tij rauwe aardappelen. Hier en daar werd na de eigenlijke bruiloft het jonge paar vte bedde ge danst". Maar ook waren er streken waar de landheer het recht op de eerste huwe lijksnacht had. En daar werd ook ge bruik van gemaakt. Het geven van trouwringen is al een heel oud gebruik. Bij de Romeinen gaf men elkaar een ijzeren ring. Later werd die van goud en soms met kostbare ste nen versierd. Maar volgens Vader Cats was dit met goed en toornde hij hier fel tegen. Volgens hem moest de trouwring glad zijn. als teken van nimmer eindigende gelijkmatige trouw. Vóór de reformatie was met het samen gaan wonen van twee jongelui het huwelijk voltrokken. In Amsterdam werd 3 November 1525 een keur uitgevaardigd, dat alleen een kerkelijk huwelijk rechtsgeldig zou zijn. terwijl de Staten van Holland op 1 April 1580 bepaalden, dat een huwelijk moest aangegeven worden bij de magistraat of bij de Gereformeerde kerkeraad. De practijk was, dat alle huwelijken bij de magistraat aangegeven werden en in de kerk ingezegend. Pas Napoleon stelde het burgerlijk huwelijk verplicht. Besluiten we dit artikel met mede te delen wat nog kort geleden de prijs was waarvoor men een vrouw kon kopen. In Kamschatka kreeg men een vrouw voor 3 rendieren, bij de kaffers voor acht ossen, in Oeganda voor een pakje ge weerpatronen plus 6 naainaalden, in Zuid-Australië voor het gewicht van de vrouw aan boter en in Turkestan voor een bedrag, waarvoor wij bij ons kunnen kopen.een doosje lucifers. Bilthoven. B Jongsma. Tex. Boysnieuws Door de KNVB werden voor Zondag alle wedstrijden afgelast Hier op Texel had, wat de toestand van de terreinen betrof, heel goed gespeeld kunnen wor den. In overleg met Texel werden dan Zondag jl. enkele vriendschappelijke wedstrijden gespeeld. Het programma van Zondag jl. is op geschoven naar Zondag a.s. Voor de Se nioren is er Zondag a.s. contributie beta len in De Zwaan en wel na de Hoogmis. DIENSTREGELING N.V. T.E.S.O. ingaande 5 October 1952 t.m. 16 Mei '53 Op werkdagen: Van Texel: 5,30; 7,50; 11,45; 14.50; 17,50 Van Den Helder: 6,40; 10,30; 13,25; 16,20 nZa. 19.35; 16,30 Za. Op Zon- en alg. erkende chr. feestd.: Van Texel: 7.50; 11,45; 18,00 Van Den Helder: 10,30; 13,25; 19,35 nZa is niet op Zaterdag. Za is alléén op Zaterdag. Geen glas, geen water, geen nare smaak. Simpelweg één of twee Rennies laten smelten op de tong. Er zijn mensen die nemen Rennies te pas en te onpas -- maagzuur of niet alleen maar omdat ze ze lekker vinden. Dat hoeft nou weer niet, maar 't is wel plezierig altijd Rennies bij de hand te hebben, voor eigen gebruik of om anderen te helpen. Vraag Rennies bij uw apotheker of drogist. de thuiskomst vam hun dochter. toen later het slappe, levenloze lichaam van het meisje werd thuisgebracht. de natte haren om het doodsbleke gezicht geplakt. Bij het zeilen in haar kleine jol was ze omgeslagen Ze was een uitste kend zwemster, maar blijkbaar in het touwwerk verward geraakt en jammer lijk verdronken. Toen was een floers gekomen voor de gelukszon, die huize Meulemans be straalde. Andere slagen waren gevolgd Jacob Meulemans trachtte door hard werken de smart te verdrijven. Hij arbeidde harder en langer dan een van zijn mede werkers. De zaken gingen voorspoediger dan ooit te voren. Toen kwam de beroer te, die hem gedeeltelijk verlamde, en hem tot invalide maakte. Nóg ging zijn arendsblik over het doen en laten van de N.V maar practisch werk, de buitenlandse reizen, de confe renties. moest hij overlaten aan zijn compagnon, de energieke Frits Holtzap pel. De beide zakenlieden verstonden el kaar uitstekend en Meulemans kon zich gelukkig prijzen, dat de zaak onder Holtzappels beheer zelfs de moeilijke malaise jaren glansrijk was doorgeko men, maar steeds meer raakte hij het contact met de werkelijkheid kwijt, steeds meer moest hij overlaten, tot hij zich teruggetrokken had en alleen nog als president-commissaris zijn altijd door dachte en schrandere adviezen gaf. In die moeilijke jaren was zijn vrouw met haar opgewekte karakter en zorg- gende liefde hem tot een onvervangbare kameraad geworden De smart bracht die twee mensen steeds nader tot elkaar, en een woord, een blik was voldoende om elkander volledig te doen begrijpen. (Wordt vervolgd). Op Vrijdag 23 Januari 1953 zal te Den Burg In „De Oranjeboom" de van de Ruilverkaveling Texel worden gehouden onder leiding van Ir A. Roebroek, voorzitter der Centrale Cultuurtechnische Commissie. Hierin wordt voor de eigenaren van onroeren de goederen, gelegen in het blok van ruil verkaveling, een toelichting gegeven, omtrent de plannen en de kosten van de ruilverkaveling. Belanghebbenden, die verhinderd zijn deze vergadering bij te wonen, wordt aangeraden zich te doen vertegenwoordigen. Ook pachters hebben toegang. Wegens de omvang van het blok van ruil verkaveling zal er drie maal vergaderd worden: 's Morgens om 9.30 uur voor die eigenaren en pachters, die wonen in de polders Het Noorden, Waal en Burg en het gedeelte van het Waterschap De Dertig Gemeenschappelijke Polders gelegen ten Noorden van de Lange- waalsweg en het dorp De Waal. 's Middags om 14 uur voor die eigenaren en pachters, die wonen in De Koog, Everste Koog, Gerritsland, Prins Hendrikpolder en het gedeelte van het Waterschap De Dertig Ge meenschappelijke Polders ten Westen van de Laanweg en de Hemmerweg, tot aan het Weezenspijk. 's Avonds om 19.30 uur voor die eigenaren en pachters, die wonen in het Burger Nieuw- land, het gebied om en in Den Burg en Oude- schild. Men wordt dringend verzocht in verband met plaatsruimte zich te houden aan bovengenoem de indeling. De waarnemend Rijkscultuurconsulent voor Noord-Holland. voor groot of klein Dan moet U immers bij J. P. STAM zijn I Voor een betere slaagt U zeker in Oosterend KAPPER BAKKER, Telef.37 Nowaline regenkleding Voor iedereen die in de regen moet lopen, fietsen of werken of met vocht, olie, zuren en dergelijke werkt O Is absoluut waterdicht Is bestand tegen chemische stoffen. O Biedt bescherming tegen vonken. Barst niet bij normaal ge bruik. 0 Kleeft niet door tempera tuursverschillen. O Is zeer licht en soepel in het dragen. O Nowaline is ideale kleding WOLLEN STOF, mooie kleuren 9.90- 12 90 WOLLEN TRICOT 14 90 FIBRAN en WOLLEN KAMGAREN 1390-1890 JERSEY, uni en gestreept 36 90 - 42 90 KAMGAREN ROKKEN 698 - 8 90-1490 PULLOVERS 198- 490- 5.50 BLOUSES, trubenijs boord 6 90 - 5.90 DUFFEL PANTALONS, blauw, bruin 16.40 BLOUSES, Everglaze 7 90 EGYPTISCHE REGENMANTELS 19 90 - 26 50 - 29.90 PEIGNOIRS 15 90 17 90-19 90 KINDERJURKEN SCHOTSE RUITEN en WOLLEN MOUSF.I INF. 2 9,3- 4 48- 488

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1953 | | pagina 4